Til Odelstinget
Det legges i proposisjonen fram forslag til endringer i lov 28.
februar 1997 nr. 19 om folketrygd (folketrygdloven). Det foreslås
endringer i lovens § 5-3, som gjelder utgiftstak
for egenandeler for helsetjenester (frikortordningen).
Det vises til at spørsmålet om å innføre
en skjermingsordning for utgifter til helsetjenester som ikke inngår
i folketrygdens frikortordning (egenandelstak 2), har vært
tatt opp av Stortinget flere ganger de siste årene.
Det ble i mars 2002 nedsatt ei arbeidsgruppe som fikk i oppdrag å utrede
en ordning med et årlig utgiftstak for egenbetaling for
helsetjenester som ikke omfattes av folketrygdens frikortordning.
Arbeidsgruppa la fram sin rapport i juni 2002. Det redegjøres i
proposisjonen for arbeidsgruppas forslag. Forslagene i proposisjonen
bygger på arbeidsgruppas utredning.
Den eksisterende frikortordningen er hjemlet i folketrygdloven § 5-3
og nærmere regulert i forskrift 18. april 1997 nr. 334
om egenandeler og egenandelstak. Egenandelstaket som fastsettes
av Stortinget, er i 2002 1 350 kroner.
Departementet foreslår at det innføres en skjermingsordning
som omfatter fysioterapi, refusjonsberettiget tannbehandling med
unntak for kjeveortopedi, opphold ved opptreningsinstitusjon og
behandlingsreiser til utlandet. Taket foreslås satt til
4 500 kroner per kalenderår. Brukere som i kalenderåret har
betalt godkjente egenandeler for de nevnte tjenestene ut over egenandelstaket,
skal kunne henvende seg til trygdekontoret med kvitteringene og
vil så få utstedt et frikort for den gjenstående
delen av året.
Departementet foreslår at den nye skjermingsordningen
hjemles i nytt annet ledd i folketrygdloven § 5-3.
Lovendringen foreslås å tre i kraft 1. januar
2003.
Utgiftene til refusjon av egenandeler i takordningen anslås å bli
90 mill. kroner på årsbasis.
Forslaget har administrative konsekvenser for trygdeetaten. Merarbeidet
vil i hovedsak være knyttet til kontroll av kvitteringer,
utbetaling av refusjon og utstedelse av frikort til brukere som
har nådd utgiftstaket. På usikkert grunnlag antas
dette å kunne dreie seg om 40 000 brukere per år.
I St.prp. nr. 1 (2002-2003) er det foreslått bevilget 5
mill. kroner til trygdeetaten til dekning av økte administrasjonsutgifter
i forbindelse med takordningen.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Bjarne
Håkon Hanssen, Britt Hildeng, Asmund Kristoffersen og Gunn
Olsen, fra Høyre, Beate Heieren Hundhammer, Bent Høie
og Elisabeth Røbekk Nørve, fra Fremskrittspartiet,
lederen John I. Alvheim og Harald T. Nesvik, fra Sosialistisk Venstreparti,
Olav Gunnar Ballo og Sigbjørn Molvik, fra Kristelig Folkeparti, Åse
Gunhild Woie Duesund og Magne Aarøen, og fra Senterpartiet, Ola
D. Gløtvold, viser til at den over lengre tid har
uttrykt sin bekymring over at personer med funksjonshemming og/eller
kronisk sykdom belastes med ekstra kostnader på grunn av
sin situasjon. På denne bakgrunnen har komiteen ved
flere anledninger tatt opp spørsmålet om en skjermingsordning
- et egenandelstak 2 - for utgifter til helsetjenester som ikke
inngår i folketrygdens frikortordning.
Sett på bakgrunn av den lange forhistorie og komiteens
gjentatte etterlysning av innføring av et egenandelstak
2 , er komiteen glad for at prinsippet om et egenandelstak
2 foreslås innført med hjemmel i folketrygdloven.
Komiteen anser det som betydningsfullt at selve
prinsippet om egenandelstak 2 er slått fast, og vil berømme
Regjeringen for at dette nå er på plass. Komiteen legger
imidlertid til grunn at den foreslåtte ordningen må videreutvikles
slik at den i større grad favner de vurderinger som ble
uttrykt fra komiteens side i forbindelse med behandling av forslag
til statsbudsjett for 2002, jf. Budsjett-innst. S. nr. 11 (2001-2002),
der det heter:
"En "Tak 2"-ordning bør etter komiteens mening sørge
for en vesentlig skjerming mot egenbetaling for funksjonshemmede
og kronisk syke og omfatte bl.a. medisiner på hvit resept
etter nærmere regler, tannlegebehandling, tjenester i hjemmet,
fysioterapi samt rehabilitering og opphold i opptreningsinstitusjoner."
Komiteen har merket seg at Regjeringen har fulgt
opp Stortingets vedtak om å nedsette et utvalg fra departement
og brukerorganisasjoner og at departementets forslag i stor utstrekning
baserer seg på utvalgets konklusjoner.
Komiteen viser til at en ordning som er utformet
som en frikortordning, der brukerne får løpende utgiftsdekning
fra det tidspunkt utgiftene overskrider taket, er mest brukervennlig,
og er enig med departementet i at ordningen utformes slik, selv
om dette innebærer noe større administrasjonskostnader.
Komiteen har merket seg arbeidsgruppas uenighet
hva gjelder nivå på egenandelstak 2.
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Høyre, Fremskrittspartiet, Sosialistisk Venstreparti og Kristelig
Folkeparti, slutter seg imidlertid til departementets forslag.
Komiteen har merket seg at følgende
helsetjenester er foreslått inntatt i egenandelstak 2:
tannlegehjelp, fysioterapi, opphold i opptreningsinstitusjon, behandlingsreiser
til utlandet (klimareiser). Komiteen slutter seg
til at dette er tjenester som bør inngå i en tak
2-ordning.
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Fremskrittspartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
har videre merket seg at kommunale tjenester, legemidler på hvit
resept, medisinsk utstyr og forbruksmateriell, ortopediske hjelpemidler,
høreapparat og kiropraktikk er blant de tjenester som ikke
dekkes av ordningen. Flertallet legger til grunn
at den foreslåtte ordning har behov for å videreutvikles
og ber om at disse tjenestene vurderes inkorporert i tak 2-ordningen.
Flertallet vil peke på at det etter hvert
er blitt svært uoversiktlig hvilke ordninger som dekker
hvilke utgifter, og ber om at Regjeringen foretar en bred gjennomgang
med sikte på forenkling av hele feltet, herunder også grunnstønad,
hjelpestønad og hele foketrygdloven kap. 5.
Komiteen har merket seg at det bare
er tannbehandling som er refusjonsberettiget, som er foreslått tatt
inn i den foreslåtte skjermingsordningen.
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Fremskrittspartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
legger til grunn at også rehabilitering i forbindelse med
sykdommen periodontitt vil komme inn under dette.
Komiteens medlemmer fra Høyre og Kristelig
Folkeparti viser til at rehabiliterende tannbehandling som
følge av tenner tapt ved periodontitt ikke ble lagt inn
under tak 2 på grunn av manglende dokumentasjon om behandlingsbehov
og kostnader ved denne type behandling. Disse medlemmer ber
om at arbeidet med nødvendig dokumentasjon settes i gang,
og ber om at saken blir lagt frem for Stortinget på et
egnet tidspunkt.
Komiteen vil peke på muligheten
for i større omfang enn i dag å la funksjonshemmede
og kronisk syke få rett til gratis eller subsidiert tannbehandling gjennom
den offentlige tannhelsetjenesten. Komiteen vil i
den forbindelse peke på at komiteen ved flere anledninger
har etterlyst og bedt om en utredning av tannhelsetjenesten, og
mener det kan være behov for å vurdere en egen
tannhelsetjenestereform. Komiteen vil be om at arbeid
med en utredning om tannhelsetjenesten prioriteres og legges frem
for Stortinget.
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Fremskrittspartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
har merket seg at vurdering av de kommunale egenandelene ikke har
vært en del av utvalgets arbeid, og at departementet således
ikke har fulgt opp den delen av Stortingets vedtak i forbindelse
med statsbudsjettet for 2002. Flertallet tar til
etterretning at det har vært behov for mer tid for å finne
et system for hvordan også de kommunale egendelene kan
innarbeides i et skjermingssystem, men vil påpeke behovet
for raskt å få på plass et slikt system.
Komiteens medlemmer fra Høyre og Kristelig
Folkeparti vil vise til at Regjeringen i proposisjonen peker
på at årsaken til at egenandeler på kommunale
tjenester ikke er omtalt i denne proposisjonen, er at det ble for
liten tid til å få dette tilstrekkelig utredet
da man ønsket egenandelstak 2 innført fra 2003. Disse
medlemmer vil imidlertid når det gjelder egenandeler
knyttet til kommunale tjenester, peke på at Regjeringen
i proposisjonen varsler at den i løpet av våren
2003 vil komme til Stortinget med resultatet av Regjeringens arbeid
knyttet til finansierings- og forbrukerbetalingsordninger for eldreomsorgen.
Disse medlemmer vil vise til at det har vært nedsatt
en arbeidsgruppe med deltakelse fra brukerorganisasjonene som foreslo
at nettopp de helsetjenester som Regjeringen nå fremmer
forslag om, skulle gå inn i egenandelstak 2. Arbeidsgruppa
vurderte også blant annet legemidler på hvit resept,
medisinsk utstyr og forbruksmateriell, ortopediske hjelpemidler,
høreapparater og kiropraktikk, men fant av ulike grunner
disse tjenestene uaktuelle for takordningen.
Disse medlemmer vil be Regjeringen gjennomføre
en evaluering av om tak 2-ordningen fungerer etter hensikten, når
ordningen har vært i virksomhet i to år.
Komiteen viser til betydningen av de
kommunale tjenestene for at funksjonshemmede skal kunne kompensere
for sin funksjonsnedsettelse, og at de ikke belastes med ekstra
kostnader for sin funksjonsnedsettelse. Komiteen vil
særlig peke på den betydning praktisk hjelp og
bistand hjemlet i § 4-2a i sosialtjenesteloven
har for funksjonshemmede. Det er derfor med bekymring komiteen registrerer
at kommunene som en følge av dårlig økonomi
definerer bort en rekke oppgaver fra hva som betraktes som hjelp
og bistand etter denne lovparagrafen, og at disse oppgavene prissettes
som enkeltstående tjenester. For utdyping av denne utviklingen
viser komiteen til høringsnotat av 6. november
2002 fra Norges Handikapforbund til komiteen.
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Fremskrittspartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
peker på at dersom en tak 2-ordning skal fungere etter
intensjonen i Stortingets vedtak i forbindelse med behandlingen
av Budsjett-innst. S. nr. 11 (2001-2002) er det nødvendig
at også de kommunale egenandelene blir tatt med i ordningen. Flertallet fremmer
derfor med bakgrunn i komiteens merknader følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen i samarbeid med brukerorganisasjonene
og senest i forbindelse med statsbudsjettet for 2004 fremme sak
om hvilke og hvordan kommunale egenandeler kan innlemmes i tak 2-ordningen."
Når det gjelder nivået på egenandelstaket,
mener komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti at
dette er relativt høyt, og viser til at et mindretall i
utvalget ønsker et lavere tak. Disse medlemmer støtter
Regjeringas forslag på dette punktet i denne omgang, men
vil gi uttrykk for at det på lengre sikt vil være
en målsetting å senke egenandelstaket noe.
Komiteens medlem fra Senterpartiet viser
til Budsjett-innst. S. nr. 11 (2001-2002). Intensjonene i dette
forslaget var å gi en vesentlig skjerming for storforbrukere
av helsetjenester og kronisk syke med store utgifter til medisiner
og helsetjenester. Dette medlem har merket seg at
medisinsk utstyr og forbruksmateriell, ortopediske hjelpemidler og
kiropraktikk er blant de tjenester som ikke er dekket av ordningen
som nå er foreslått. Likeledes hjemmetjenester
og medisin på hvit resept etter nærmere regler. Dette
medlem mener at disse tjenestene ville vært naturlige å innlemme
i dette forslaget dersom en mente at denne pasientgruppen skulle
få en virkelig skjerming.
Dette medlem har registrert at dette ikke lar seg
gjøre i denne omgang. Det bør imidlertid være riktig å senke
taket til 3 000 kroner siden ordningen ikke innbefatter
det som var intensjonen i forslaget fra Stortinget i fjor.
Dette medlem har merket seg at folk flest har en
utgift på 3 000 kroner årlig til helse-
og sosialtjenester som ikke omfatter frikortordningen ifølge SSBs
dokumentasjon for FFO, mens mennesker med funksjonshemninger har
8 000 kroner i gjennomsnitt. I tillegg har denne gruppen
en familieinntekt som bare er to tredjedeler av en gjennomsnittsfamilie.
Dette medlem mener at dokumentasjonen som er framlagt
de siste årene, bekrefter behovet for en ny skjermingsordning.
Det er helt urimelig at kronisk syke skal betale mer til helseutgifter
enn gjennomsnittet i befolkningen ellers.
Dette medlem vil med bakgrunn i dette foreslå at
taket senkes til 3 000 kroner og at det bevilges 113 mill.
kroner i tillegg på statsbudsjettet under egenandelstak
2.
Dette medlem foreslår:
"Stortinget ber Regjeringen om å utrede utgifter til
hjemmetjenester og medisin på hvit resept etter nærmere
regler for å innlemme dette i tak 2-ordningen. Det samme
gjelder medisinsk utstyr og forbruksmateriell, ortopediske hjelpemidler
og kiropraktikk. Dette må legges fram snarest og senest innen
statsbudsjettet høsten 2003."
Forslag fra Senterpartiet:
Stortinget ber Regjeringen om å utrede utgifter til hjemmetjenester
og medisin på hvit resept etter nærmere regler
for å innlemme dette i tak 2-ordningen. Det samme gjelder
medisinsk utstyr og forbruksmateriell, ortopediske hjelpemidler
og kiropraktikk. Dette må legges fram snarest og senest
innen statsbudsjettet høsten 2003.
Komiteen viser til merknadene og til proposisjonen og rår Odelstinget til å gjøre følgende
vedtak:
A.
vedtak til lov
om endringer i folketrygdloven (egenandelstak 2)
I
I lov 28. februar 1997 nr. 19 om folketrygd (folketrygdloven) gjøres følgende endringer:
Tredje strekpunkt i innholdsfortegnelsen i kapittel 5 skal lyde:
§ 5-3 skal lyde:§ 5-3 Utgiftstak for egenandeler
Stortinget fastsetter et egenandelstak 1, som er det høyeste samlede beløp et medlem skal betale i godkjente egenandeler i løpet av et kalenderår for følgende helsetjenester:
a) legehjelp
b) psykologhjelp
c) viktige legemidler og spesielt medisinsk utstyr
d) reiseutgifter
e) radiologisk undersøkelse og behandling
f) laboratorieprøver.
Stortinget fastsetter i tillegg et egenandelstak 2, som er det høyeste samlede beløp et medlem skal betale i godkjente egenandeler i løpet av et kalenderår for følgende helsetjenester:
a) tannlegehjelp
b) fysioterapi
c) opphold ved opptreningsinstitusjon
d) behandlingsreiser til utlandet (klimareiser).
Når et medlem i et kalenderår har betalt godkjente egenandeler opp til egenandelstak 1 eller egenandelstak 2, dekker trygden utgiftene til godkjente egenandeler for helsetjenester som nevnt i første eller andre ledd i resten av kalenderåret.
Departementet gir forskrifter om egenandelsordningene, og kan herunder bestemme hvilke utgifter som skal medregnes under egenandelstakene.
II
Loven trer i kraft fra den tid Kongen bestemmer.
B.
Stortinget ber Regjeringen i samarbeid med brukerorganisasjonene og senest i forbindelse med statsbudsjettet for 2004 fremme sak om hvilke og hvordan kommunale egenandeler kan innlemmes i tak 2-ordningen.
Oslo, i sosialkomiteen, den 10. desember 2002
John I. Alvheim |
Britt Hildeng |
Åse Gunhild Woie Duesund |
leder |
ordfører |
sekretær |