Til Odelstinget
Miljøverndepartementet foreslår i proposisjonen lov om rett til miljøinformasjon og deltakelse i offentlige beslutningsprosesser av betydning for miljøet (miljøinformasjonsloven). I tillegg foreslås det endringer i offentlighetsloven (lov av 19. juni 1970 nr. 69 om offentlighet i forvaltningen), produktkontrolloven (lov av 11. juni 1976 nr. 79 om kontroll med produkter og forbrukertjenester), plan- og bygningsloven (lov av 14. juni 1985 nr. 77 plan- og bygningslov), tvangsfullbyrdelsesloven (lov av 26. juni 1992 nr. 86 om tvangsfullbyrdelse og midlertidig sikring) og genteknologiloven (lov av 2. april 1993 nr. 38 om framstilling og bruk av genmodifiserte organismer).
Den foreslåtte miljøinformasjonsloven skal styrke og klargjøre gjeldende rett på miljøinformasjonens område, og bidra til å operasjonalisere retten til miljøinformasjon etter Grunnloven § 110 b. Loven vil bringe norsk rett i samsvar med nye internasjonale forpliktelser, muliggjøre ratifikasjon av UN/ECE-konvensjonen fra 1998 om tilgang til miljøinformasjon, allmennhetens deltakelse i beslutningsprosesser og adgang til klage eller domstolsprøving på miljøområdet (jf. Århuskonvensjonen), og synliggjøre Norges holdning overfor andre land og i det internasjonale samarbeidet under Århuskonvensjonen.
Lovforslaget bygger på Miljøinformasjonsutvalgets innstilling NOU 2001:2 Retten til miljøopplysninger. I tillegg er det tatt med spørsmål om tilgang til rettsmidler utredet av Justisdepartementet, som foreslår to mindre endringer i tvangsfullbyrdelsesloven som følge av Århuskonvensjonen. Lovendringsforslaget fremmes sammen med de andre lovendringene av hensyn til ratifikasjon av Århuskonvensjonen.
Miljøinformasjonsloven definerer begrepet miljøinformasjon og inneholder fem hovedgrupper av bestemmelser:
-
Oversiktsinformasjon om miljøforhold. Forvaltningsorganer på sentralt, regionalt og kommunalt nivå pålegges et særskilt ansvar for å ha og gjøre allment tilgjengelig oversiktsinformasjon om miljøtilstanden og miljøforhold innenfor sine respektive ansvarsområder.
-
Miljøinformasjon hos offentlige organer. Loven styrker allmennhetens rett til å få miljøinformasjon hos offentlige organer, gjennom særskilte innsyns- og saksbehandlingsregler som går lenger enn offentlighetsloven, og ved å gjøre loven gjeldende overfor flere organer enn det som regnes som forvaltningsorgan etter offentlighetsloven.
-
Miljøinformasjon i egen virksomhet. Alle som driver virksomhet i offentlig og privat sektor får plikt til å ha kunnskap om forhold i egen virksomhet som kan medføre en ikke ubetydelig påvirkning på miljøet, og allmennheten gis rett til å få miljøinformasjon direkte fra virksomheten.
-
Miljøinformasjon om produkter. Det lovfestes nye rettigheter i forhold til miljøinformasjon om produkter i miljøinformasjonsloven og i produktkontrolloven.
-
Miljøinformasjon og deltakelse i beslutningsprosesser. Den nye loven gir regler for hvordan en i beslutningsprosesser av betydning for miljøet skal sikre allmennheten innflytelse og deltakelse.
Miljøverndepartementet foreslår også å opprette en egen klagenemnd for klage over avslag på krav om miljøinformasjon fra private virksomheter, hvor næringslivs-, forbruker-, medie- og miljøinteresser er representert. Miljøinformasjonsloven inneholder særskilte saksbehandlingsfrister og krav til begrunnelse ved avslag. Overtredelse av loven foreslås ikke belagt med straff på dette tidspunkt.
Miljøverndepartementet viser til at bevisstheten om miljøinformasjon har økt i takt med den internasjonale utviklingen. Grunnlovsbestemmelsen om rett til miljø, herunder miljøinformasjon, kom i 1992, og miljøinformasjonsdirektivet har lenge vært i kraft.
Behovet for informasjon som setter den enkelte i stand til å beskytte seg eller sin familie mot skadevirkninger, for eksempel mot de produkter man omgir seg med eller faktorer i nærmiljøet, øker i takt med kunnskapen om stadig flere sammenhenger mellom produkter og helseskader, og mellom miljøkvalitet og helse. Man vil ha kunnskap om faktorer man omgis av til daglig og produktenes innhold.
Departementet viser til at økt åpenhet om miljøforhold kan gi offentlig og privat virksomhet og næringsdrift økt tillit og legitimitet. Åpenhet om miljøaspekter ved egen drift kan bidra til å dempe ubegrunnet frykt og usikkerhet, skape større aksept for beslutninger, og synliggjøre positive miljøtiltak.
Det er etter Miljøverndepartementets syn behov for en klarere operasjonalisering av grunnlovsbestemmelsen i § 110 b annet ledd om miljøinformasjon. De kravene Grunnloven stiller på dette området, er ikke tilfredsstillende dekket av gjeldende rett, og det er på noen områder klare mangler. Grunnlovsbestemmelsen kan i en viss utstrekning utgjøre et selvstendig rettsgrunnlag, men er ikke forutsatt å være det eneste rettsgrunnlaget, og inneholder derfor en klar forpliktelse for statens myndigheter til å nedfelle dens "Grundsætninger" i et mer operasjonelt lovverk.
Det er også avdekket behov for endringer i norsk regelverk for at Norge skal oppfylle sine internasjonale forpliktelser etter EØS-avtalen.
Miljøinformasjonsdirektivet er en del av EØS-avtalen og har hittil vært ansett for å være gjennomført gjennom eksisterende lovgivning, men direktivet er på flere punkter ikke tilfredsstillende gjennomført i norsk rett.
Århuskonvensjonen artikkel 3 nr. 1 forplikter partene til å
"treffe de nødvendige lovgivningstiltak, reguleringstiltak og andre tiltak, (...), samt passende håndhevingstiltak for å etablere og opprettholde en klar, åpen og konsekvent ramme for gjennomføringen av bestemmelsene i denne konvensjonen".
Det finnes ikke fra før noen felles regler om miljøinformasjon i lovverket. På det offentligrettslige området hviler retten til innsyn og deltakelse i dag på det generelle lovverket om offentlighet og saksbehandling i offentlighetsloven og forvaltningsloven. Videre er den alminnelige areallovgivningen i plan- og bygningsloven viktig gjennom regelverket om konsekvensutredninger og planprosesser.
Departementet mener at tilgang til miljøinformasjon om produkter er et helt sentralt element i retten til miljøinformasjon og derfor også et naturlig element i loven om miljøinformasjon. Departementet kan derfor ikke gå inn for at alle bestemmelser om produkter skal tas ut av miljøinformasjonsloven og flyttes over i produktkontrolloven.
Departementet viser til at regler om produktinformasjon kan tas inn både i miljøinformasjonsloven og i produktkontrolloven, en todelt løsning vurderes i dette tilfellet som det mest dekkende. Departementet mener dette gir en god samlet løsning for de helse- og miljøfarlige produktene, og samtidig beholder man miljøinformasjonsloven som det generelle hjemmelsgrunnlaget og basis for rett til miljøinformasjon om produkter som ikke er omfattet av produktkontrolloven.
Departementet viser til at den foreslåtte loven har generell adresse til allmennheten. Loven gir rettigheter til allmennheten, noe som inkluderer profesjonelle, organisasjoner, interessegrupper, forbrukere og miljøinteresserte enkeltpersoner. Den gir ikke spesielle rettigheter til noen berørt del av allmennheten og differensierer heller ikke mellom profesjonelle og private eller andre grupperinger.
Loven inneholder regler om rett til å få informasjon på forespørsel, dvs. en passiv informasjonsplikt, og som ikke i særlig grad berører den aktive informasjonsplikten (informasjon som gis uavhengig av oppfordring).
Det framgår ellers av lovens form og innhold at den ikke tar mål av seg til å samle de enkeltregler om miljøinformasjon og deltakelse i beslutningsprosesser som finnes i andre lovverk, og flytte dem sammen i en felles lov.
På de områdene hvor miljøinformasjonsloven gir nye regler i forhold til eksisterende lovgivning, vil loven være enerådende som rettsgrunnlag. Dette gjelder blant annet for bestemmelsene om offentlige organers plikt til å ha kunnskap om miljøforhold, og for allmennhetens rett til miljøinformasjon direkte fra private.
På det offentligrettslige området vil miljøinformasjonsloven gjelde ved siden av de generelle reglene om dokumentoffentlighet i offentlighetsloven og reglene i forvaltningsloven.
Definisjonen av offentlig organ i miljøinformasjonsloven går lenger enn offentlighetslovens definisjon. For de virksomhetene eller aktivitetene dette gjelder, vil miljøinformasjonsloven være eneste rettsgrunnlag og uttømmende regulere spørsmål om miljøinformasjon. Miljøinformasjonslovens saksbehandlingsregler gjelder alle som den selv definerer som "offentlig organ" i § 5 første ledd uansett tilknytning til offentlighetsloven.
Når det gjelder produkter, vil forholdet mellom miljøinformasjonsloven og de nye bestemmelsene i produktkontrolloven §§ 9-10 hovedsakelig være at de har sine respektive virkeområder.
Bestemmelsen om deltakelse i beslutningsprosesser av betydning for miljøet er av generell karakter og setter en standard for allmennhetens rett til deltakelse i beslutningsprosesser av betydning for miljøet. På dette området gjelder også særregler i annet lovverk, blant annet i plan- og bygningsloven. Forholdet mellom miljøinformasjonsloven og annet regelverk på dette området er regulert i § 20 femte ledd i miljøinformasjonsloven.
For å sikre at norsk rett samsvarer med Århuskonvensjonen artikkel 9 om adgang til klage og domstolsprøving i miljøsaker, foreslår departementet visse endringer i lov av 26. juni 1992 nr. 86 om tvangsfullbyrdelse og midlertidig sikring (tvangsfullbyrdelsesloven) §§ 3-5 og 15-6.
Etter tvangsfullbyrdelsesloven § 15-6 første ledd kan retten bestemme at saksøkeren som vilkår for ikrafttredelse og gjennomføring av en midlertidig forføyning, skal stille sikkerhet for mulig erstatning til saksøkte.
Endringsforslagene går ut på at det i saker om midlertidige forføyninger der hovedkravet bygger på at bestemmelser som ivaretar miljøhensyn er overtrådt, og midlertidig forføyning er besluttet etter muntlige forhandlinger på grunnlag av at hovedkravet er sannsynliggjort, tas inn et vilkår i tvangsfullbyrdelsesloven § 3-5 om at saksøkeren må ha opptrådt uaktsomt for at han skal kunne holdes erstatningsansvarlig. Samtidig foreslås det at § 15-6 endres slik at det ikke kan stilles vilkår om sikkerhetsstillelse for ikrafttredelse og gjennomføring av midlertidig forføyning i disse tilfellene.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Sylvia Brustad, Knut Werner Hansen og Rolf Terje Klungland, fra Høyre, Øyvind Halleraker, Siri A. Meling og Leif Frode Onarheim, fra Fremskrittspartiet, Øyvind Korsberg og Øyvind Vaksdal, fra Sosialistisk Venstreparti, Hallgeir H. Langeland og Ingvild Vaggen Malvik, fra Kristelig Folkeparti, Ingmar Ljones og lederen Bror Yngve Rahm, og fra Senterpartiet, Inger S. Enger, bifaller forberedelsene til norsk ratifikasjon av Århuskonvensjonen om tilgang til miljøinformasjon, allmennhetens deltakelse i beslutningsprosesser og adgang til klage og domstolsprøving på miljøområdet. Komiteen viser til at Århuskonvensjonen er i tråd med Agenda 21 og etablerer ethvert menneskes rett til å leve i et rent miljø, og erkjenner at demokratiske beslutningsprosesser er en forutsetning for bærekraftig utvikling. Konvensjonen fokuserer på kommunikasjon mellom befolkning og myndigheter i en demokratisk prosess. Århuskonvensjonen stadfester nålevende og framtidige generasjoners rett til å leve i et miljø som er forenlig med menneskers helse og velbefinnende. Gjennom å koble miljø- og menneskerettigheter blir Århuskonvensjonen noe mer enn en miljøkonvensjon. Mens en tidligere så på miljøinformasjon som et virkemiddel i miljøpolitikken, betraktes den nå som en rettighet for enkeltindividet.
Komiteen viser til at Århuskonvensjonen bygger på tre pilarer: 1) rett til miljøinformasjon, 2) rett til å delta i beslutningsprosesser som berører miljøet, og 3) rett til å få overprøvd miljøbeslutninger av en domstol eller et annet uavhengig og upartisk organ. Komiteen understreker at i denne sammenheng er de tre pilarene gjensidig avhengige av hverandre. Oppdatert miljøinformasjon er viktig for forståelse av miljørelaterte problemstillinger. Informasjon er ikke minst nødvendig for å kunne delta i beslutningsprosesser om miljø. Retten til å overprøve beslutninger styrker de to andre pilarene gjennom å sikre at disse faktisk overholdes. Dersom relevant informasjon ikke har vært tilgjengelig og/eller beslutninger ikke har fulgt en tilfredsstillende prosedyre, skal dette kunne klages inn for en domstol.
Komiteen viser til at allmennhetens rett til miljøinformasjon er fastsatt i Grunnloven § 111 b, og er tilfreds med at Regjeringen nå følger opp denne grunnlovsbestemmelsen gjennom forslaget til ny lov om miljøinformasjon.
Komiteen mener det er viktig at folk får en større mulighet til å ta personlige kunnskapsbaserte valg som bidrar til et bedre miljø, og mulighet til å påvirke samfunnsutviklingen som miljøbevisste forbrukere og med kontroll av offentlige myndigheter.
Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, viser i denne sammenheng til arbeidet med Lokal Agenda 21. Flertallet viser videre til at Regjeringen har varslet at den arbeider med en Nasjonal Agenda, og at den legges fram i forbindelse med budsjettforslaget for 2004, slik Regjeringen har foreslått.
Flertallet viser til at lov om miljøinformasjon legger opp til at flere virksomheter kan gå sammen om å oppfylle informasjonsplikten. Dette kan for eksempel gjennomføres ved at det bransjevis gis uttømmende miljøinformasjon, dersom den er dekkende.
Flertallet viser videre til at innføringen av lovendringene kun innebærer en passiv informasjonsplikt, det vil si rett til å få informasjon på forespørsel. Flertallet viser til at departementet skriver (på side 34 i proposisjonen):
"Dersom man skulle ønske å utvikle mer aktive informasjonsplikter, ville det kreve grundig utredning av samlet virkemiddelbruk, blant annet hvilken handlefrihet man har nasjonalt uten å komme i konflikt med det internasjonale handelsregelverket, og forholdet mellom nasjonal og internasjonal regulering mer generelt. På dette tidspunkt er det derfor et stykke frem til at disse spørsmålene er modne for lovregulering."
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser til at det allerede er etablert merkeordninger som kan informere om produkter, men mener det er behov for en forbedring av disse virkemidlene og en mer aktiv bevisstgjøring av forbrukerne. Disse medlemmer ber om at Regjeringen setter igang en slik utredning som de mener kreves for å utvikle mer aktive informasjonsplikter, herunder merking av produkter, bedre informasjon i salgsleddet og lignende. Disse medlemmer ber videre om at Regjeringen i statsbudsjettet for 2004 melder tilbake hvordan arbeidet med dette skal legges opp.
Disse medlemmer vil imidlertid understreke at lovfestingen av retten til miljøinformasjon og retten til å delta i beslutningsprosesser som berører miljøet, også blir fulgt opp gjennom konkrete tiltak slik at lovendringen faktisk fører til at folk kan ta mer aktive miljøvalg og delta i beslutningsprosesser som berører miljøet.
Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og Senterpartiet, mener at hensynet til allmennhetens krav på miljøinformasjon må kombineres med andre viktige hensyn som bedriftenes rett til å skjerme opplysninger om produksjonsmetoder og produktsammensetning innsyn fra konkurrerende bedrifter, mindre byråkrati og å unngå belastende rapporteringsplikt for bedriftene. Flertallet viser til høringsrunden på NOU 2001:2 "Retten til miljøopplysninger" og de innsigelser som fremkom der.
Komiteens medlemmer fra Høyre og Kristelig Folkeparti er glad for at Regjeringen i sitt lovforslag har tatt høringsrunden og den informasjon som der kom frem på alvor, og ivaretar hensynet til bedriftenes rett til å skjerme sensitiv informasjon om produksjonsmetoder og produktsammensetning.
Disse medlemmer vil understreke at rett til miljøinformasjon, slik lovforslaget legger opp til det, i utgangspunktet innebærer rett til tilgang på informasjon som allerede foreligger av andre lovpålagte hensyn, for eksempel årsberetning, forurensingsloven og produktkontrolloven, og at rett til miljøinformasjon ikke innebærer noen utredningsplikt verken for private bedrifter eller offentlige myndigheter. Disse medlemmer er derfor glad for at forslaget i NOU 2001:2 om å pålegge offentlige myndigheter utredningsplikt i forhold til miljøinformasjon ikke er tatt med i lovforslaget. Dette er i samsvar med informasjon som kom frem i høringsrunden på NOU 2001:2. En slik utredningsplikt ville ført til betydelig økt offentlig byråkrati, og strider mot disse medlemmers ønske om en enklere forvaltning.
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Kristelig Folkeparti og Senterpartiet, mener at en generelt skal være forsiktig med å pålegge virksomheter større byrder enn det som er nødvendig for å oppfylle samfunnsmessige behov på en tilfredsstillende måte. Flertallet viser til at dette særlig gjelder små og mellomstore bedrifter.
Komiteens medlemmer fra Høyre og Kristelig Folkeparti mener at små og mellomstore bedrifter ikke bør pålegges vesentlig ytterligere rapporteringsplikt utover det som allerede følger av andre lovpålagte hensyn, og er glad for at lovforslaget imøtekommer dette. Det må sørges for at miljøvernforvaltningen, særlig gjennom Klagenemnda for miljøinformasjon sitt arbeid, følger nøye de virkninger loven får for spesielt små og mellomstore bedrifter. Dersom pliktene i loven viser seg å innebære urimelige og utilsiktede byrder for disse, må miljøvernforvaltningen komme tilbake med forslag til hvordan dette bør løses.
Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og Senterpartiet, vil advare mot misbruk, og ber derfor om at miljøvernforvaltningen spesielt må være oppmerksom på slik aksjonsvirksomhet hvor bedrifter blir forespurt om informasjon gjentatte ganger over kort tidsrom fra samme interessenter.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser til at det er innvendt at informasjon fra private rettssubjekter kan være spesielt byrdefullt fordi særlig små og mellomstore bedrifter har begrensede ressurser. Disse medlemmer vil påpeke det prinsipielle utgangspunktet om rett til å kreve informasjon hos private. Disse medlemmer viser videre til at virksomheter allerede i henhold til gjeldende rett er pålagt kunnskapsplikter om sin miljøpåvirkning. Dette gjelder bl.a. regnskapslovens regler om miljørapportering i årsberetningen og kravene til internkontroll i henhold til internkontrollforskriften. Når det gjelder jordbruket viser disse medlemmer til arbeidet med planleggings- og dokumentasjonssystemet for kvalitet i varekjeden, KSL-systemet (kvalitetssikring i landbruket) som er planlagt innført fra 2003, og vil danne et godt grunnlag for å sikre de nødvendige miljøopplysninger fra jordbrukssektoren. Disse medlemmer forutsetter at departementet gjennom samarbeid med næringsorganisasjonene for små og mellomstore bedrifter legger best mulig til rette for at de kan oppfylle plikten til å gi miljøinformasjon uten at dette påfører dem unødig mye ekstraarbeid.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti viser til at et meget viktig organ for å sikre deltagelse i beslutningsprosesser er offentlige høringer. Dette sikres i lovforslagets § 20. Slik forslaget imidlertid foreligger inneholder det et vesentlighetskriterium for kravet til høring. Dette innebærer en skjønnsmessig kvalifisering av hva som har eller kan ha betydning for miljøet før en eventuell høring. Disse medlemmer mener dette er uheldig idet det nettopp i en høring skal og vil fremkomme ulike syn på hvorvidt regelverk, planer eller programmer har vesentlige konsekvenser for miljøet. Disse medlemmer mener det i unnlatelseskriteriene i annet ledd a) til d) er tatt tilstrekkelig høyde for å ikke skulle måtte gjennomføre høringer. Et ytterligere vesentlighetskriterium vil redusere allmennhetens rett og mulighet til å få informasjon for å kunne delta og påvirke den offentlige debatten. Disse medlemmer ønsker at allmennheten så bredt som mulig skal kunne påvirke offentlige myndigheter gjennom offentlig debatt og at loven ikke skal inneholde et vesentlighetskriterium. Disse medlemmer fremmer derfor følgende forslag:
"I miljøinformasjonsloven skal § 20 annet ledd første punktum lyde:
For regelverk, planer eller programmer som kan ha konsekvenser for miljøet, skal det gjennomføres en offentlig høring."
"I plan- og bygningsloven gjøres følgende endring:
§ 33-13 første ledd første punktum skal lyde:
Ved saker om omgjøring eller fornyet behandling av en konsesjon eller en tillatelse for tiltak som kan ha virkninger for miljø, naturressurser eller samfunn, skal det gjennomføres en offentlig høring."
Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, viser til at proposisjonen inneholder en grundig drøfting av forholdet mellom miljøinformasjonsloven og produktkontrollloven. Flertallet viser til at departementet foreslår en todeling, der miljøinformasjonsloven er den generelle loven og dens bestemmelser gjelder i utgangspunktet alle produkter, inklusive produkter som faller inn under produktkontrollovens områder. Dersom produkter som faller inn under produktkontrollovens område - dvs. produkter som kan medføre helseskade eller miljøforstyrrelse - produseres eller brukes i en virksomhet, har allmennheten rett til informasjon om dette. Men dersom spørsmål direkte gjelder det enkelte produkts egenskaper, virkninger, innhold mv., vil slik "produktspesifikk" informasjon reguleres etter de to foreslåtte nye §§ 9 10 i produktkontrolloven.
Flertallet foreslår:
"§ 3 annet ledd strykes."
Flertallet viser til at informasjonsplikten vedrørende helseskader eller miljøforstyrrelser som produksjon og distribusjon av produkter eller tjenester forårsaker, samt åpenhet om alle ledd i verdikjeden, bør gjelde likt for alle produkter og tjenester omsatt og forbrukt i Norge. Dette vil sikre norske bedrifter og forbrukere trygghet i at de får lik informasjon om alle produkter og tjenester de benytter. Samtidig vil man unngå at eventuelle strengere krav i Norge vil påføre norske produsenter en ulempe i forhold til produkter og tjenester som helt eller delvis er produsert i utlandet.
Flertallet viser i denne forbindelse til forslaget til § 16 der det heter:
"Rett til miljøinformasjon etter første ledd gjelder også påvirkning på miljøet som følge av produksjon eller distribusjon av produkt utenfor Norges grenser i den grad slik informasjon er tilgjengelig. Virksomheten skal rette forespørsel til foregående salgsledd dersom dette er nødvendig for å besvare kravet."
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti viser i denne forbindelse til endring av produktkontrolloven § 10 og § 16 annet ledd i lovforslaget til miljøinformasjonsloven hvor det utover de rimelige begrunnelsene for å avvise krav om informasjon gjøres et spesielt forbehold hvor produksjon og distribusjon skjer utenfor Norges grenser. Disse medlemmer mener at de generelle forbeholdene er tilstrekkelige og at det bør være like krav til informasjon uavhengig av verdikjedens sammensetning. Disse medlemmer fremmer derfor følgende forslag:
"I produktkontrolloven gjøres følgende endring:
§ 10 tredje ledd første punktum skal lyde:
Rett til informasjon i henhold til første ledd bokstav d gjelder også informasjon om virkninger på miljøet som følge av produksjon eller distribusjon av produkt utenfor Norges grenser."
"I miljøinformasjonsloven skal § 16 annet ledd første punktum lyde:
Rett til miljøinformasjon etter første ledd gjelder også påvirkning på miljøet som følge av produksjon eller distribusjon av produkt utenfor Norges grenser."
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser til lovforslagets § 19 om klage. Forbrukerrådet påpekte i høringen at sammensetningen av Klagenemnda omtalt i tredje og fjerde ledd er det uklart hvordan forskjellige interessenter vil bli representert. Disse medlemmer påpeker videre at det offentlige både som innkjøper og som premissleverandør for næringsutvikling spiller en viktig rolle for økt åpenhet omkring miljøinformasjon og etablering av bedre rammebetingelser for miljøinformasjon som for eksempel Grønn Stat og miljøsertifisering. Disse medlemmer vektlegger at Klagenemnda må sammensettes så bredt som mulig og fremmer derfor følgende forslag:
"I miljøinformasjonsloven skal følgende bestemmelser lyde:
§ 19 tredje ledd siste punktum:
Klagenemnda sammensettes som følger: To av medlemmene skal ha bakgrunn fra privat næringsliv, ett skal ha bakgrunn fra offentlig innkjøp eller det statlige virkemiddelapparatet for næringsutvikling og de tre andre fra henholdsvis en miljøvernorganisasjon, en forbrukerorganisasjon og ett medieorgan.
§ 19 fjerde ledd:
Ved behandling av den enkelte sak skal Klagenemnda bestå av leder eller nestleder og to medlemmer med annen bakgrunn enn leder eller nestleder."
Videre er disse medlemmer opptatt av at Klagenemndas vedtak fortløpende offentliggjøres blant annet gjennom Lovdata. Disse medlemmer fremmer derfor følgende forslag:
"I miljøinformasjonsloven skal § 19 femte ledd lyde:
Avgjørelser fra Klagenemnda treffes ved alminnelig flertall i skriftlig grunngitt vedtak og offentliggjøres, etter nærmere regler fastsatt av Kongen."
Disse medlemmer viser til LOs kommentar i høringsuttalelsen hvor det reises spørsmål om mangel på sanksjoner. Lovforslaget mangler regler for straffeansvar. Disse medlemmer ser at dette kan være uheldig, idet fravær av sanksjonsmuligheter kan begrense oppfølging av lovens intensjon. Hovedformålet med loven er å sikre allmennheten tilgang på miljøinformasjon, og disse medlemmer viser til at regler for straffeansvar bør være en del av loven for å begrense bevisste forsøk på å unngå å formidle slik informasjon. Disse medlemmer vil også vise til at mangel på sanksjonsmulighet kan være et signal om at plikten til å gi miljøinformasjon ikke vektes særlig tungt.
Disse medlemmer ber Regjeringen følge utviklingen på dette området nøye, herunder vurdere effekten av de foreslåtte endringene av tvangsfullbyrdelsesloven, og eventuelt komme tilbake med forslag om sanksjoner dersom det viser seg vanskelig å håndheve plikten til å gi miljøinformasjon.
Komiteen er opptatt av at lov om miljøinformasjon får virke en periode for å se at den fungerer etter sitt formål. Komiteen ber derfor Regjeringen komme tilbake til Stortinget med en samla evaluering av lov om miljøinformasjon. Evalueringen bør skje etter at Klagenemnda har vært i funksjon i to år.
Komiteen fremmer følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen gjennomføre en samla evaluering av lov om miljøinformasjon etter at Klagenemnda har vært i funksjon i to år."
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Sosialistisk Venstreparti og Kristelig Folkeparti, viser til § 6 Betaling i lovforslaget og miljøvernministerens svar i brev av 20. desember 2002 til flertallet. Flertallet understreker at tilgangen til miljøinformasjon skal være kostnadsfri. Flertallet viser til at det påligger det offentlige og virksomheter en kunnskapsplikt om miljøforhold som definert i § 2.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti anser at innsamling, systematisering, tilrettelegging og sammenstilling av miljøinformasjonen er en del av denne kunnskapsplikten, og at det således ikke skal kunne kreves betaling for dette. Videre anser disse medlemmer at det heller ikke kan kreves betaling for opplysninger eller materiell som er nødvendig for å sette miljøinformasjonen inn i en konkret sammenheng eller situasjon.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet og Senterpartiet er enig i at Århuskonvensjonen ratifiseres og at lovverket tilpasses slik at dette kan skje. Disse medlemmer er derimot ikke enig i at norsk lovgivning skal gå vesentlig lengre på dette området enn nødvendig for å ratifisere konvensjonen og enn det en har forstått at de fleste EU-land vil legge seg på.
Disse medlemmer minner om at deler av næringslivet er hardt pressa og mener en generelt skal være svært forsiktig med å pålegge virksomheter større byrder enn det som er nødvendig for å oppfylle samfunnsmessige behov på tilfredsstillende måte. En kan ikke se at er gitt tilstrekkelig begrunnelse i proposisjonen for den foreslåtte merbelastningen. Det er i liten grad belyst de ekstra plikter lovforslaget innebærer for næringslivet og som konkurrenter i andre land ikke har. Det er heller ikke lagt vekt på at lovforslaget bryter sterkt med de politiske intensjonene om at det skal bli enklere å drive næringsvirksomhet her i landet.
Disse medlemmer peker på at lovforslaget innebærer at det med svært begrensa unntak foreligger en forpliktelse til å gi alle opplysninger som enhver måtte finne det for godt å be om. I § 2 defineres miljøinformasjon til å omfatte: faktiske opplysninger og vurderinger om miljøet og om faktorer som påvirker eller kan påvirke miljøet, herunder planlagte og iverksatte tiltak eller aktiviteter i miljøet, produkters egenskaper eller innhold, forhold ved drift av virksomhet, og administrative avgjørelser og tiltak, herunder enkeltavgjørelser, avtaler, regelverk, planer, strategier og programmer, samt tilhørende analyser, beregninger og forutsetninger. Samla sett innebærer bestemmelsen et betydelig inngrep i eiers rådighet over egen virksomhet og eiendom.
Disse medlemmer peker på at tusenvis av små virksomheter, både innen primærnæringene og ellers, mangler administrasjonskapasitet til å oppfylle krava i loven. Loven setter også forbud mot å ta betalt for arbeidet med å framskaffe og gi ut slik informasjon.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet har merket seg at lovforslaget i utgangspunktet skal være en tilpasning til Århuskonvensjonen. Denne konvensjonen gjelder det offentliges plikt til å gi miljøinformasjon, allmennhetens rett til deltakelse i offentlige beslutningsprosesser av betydning for miljøet, samt adgang til klage og domstolprøving på miljøområdet.
Disse medlemmer mener at Regjeringens lovforslag går betydelig lenger enn hva som er nødvendig for å følge opp Århuskonvensjonen. Etter lovforslaget skal ikke plikten til å gi miljøinformasjon bare gjelde det offentlige, men også all privat virksomhet. Dette er etter disse medlemmers mening en særnorsk oppfølging av konvensjonen. Som eksempel kan nevnes at verken gjeldende eller forslag til nytt miljøinformasjonsdirektiv i EU pålegger privat virksomhet å gi slik informasjon.
Lovforslaget innebærer at norsk næringsliv pålegges enda et særnorsk krav, noe disse medlemmer er svært skeptiske til. Plikten til å måtte besvare ethvert spørsmål av miljømessig art vil kunne føre til betydelige kostnader i store deler av norsk næringsliv. Dette kan bidra til å svekke norsk næringslivs konkurranseevne i forhold til konkurrenter i andre land som ikke har tilsvarende krav til sin virksomhet.
Disse medlemmer mener det vil være kostnadskrevende både for det offentlige og for næringslivet å måtte besvare mer eller mindre intrikate spørsmål om miljø etter de krav loven stiller. Plikten til å utlevere miljøinformasjon går nemlig ut over rene faktaopplysninger som virksomheten har. Det vil også kunne kreves sammenstillinger av data og vurderinger. For ikke-byråkrater blir dette selvsagt enda vanskeligere, og for en god del enkeltmennesker som driver næring vil det bli bort i mot umulig å oppfylle lovens krav. Lovforslaget vil generelt pålegge norsk næringsliv betydelige kostnader, og vil spesielt ramme små og mellomstore bedrifter. Det er i Regjeringens lovforslag ikke lagt særlig vekt på denne merbelastningen for næringslivet, og det er heller ikke lagt vekt på at dette lovforslaget bryter sterkt med alle politiske intensjoner om at det skal bli enklere å drive næringsvirksomhet i landet.
Disse medlemmer mener det er grunn til å peke på at norsk næringsliv generelt er positive til åpenhet om miljøinformasjon i sin virksomhet. Hensynet til markedet tilsier at dette er fornuftig. Dette gjør behovet for en detaljert og altomfattende lovpålagt plikt enda mer unødvendig.
Disse medlemmer mener på bakgrunn av dette at plikten for private virksomheter til å gi miljøinformasjon tas ut av loven.
Disse medlemmer vil stemme imot § 5 annet ledd og kapittel 4 miljøinformasjon om virksomhet. Disse medlemmer vil også gå mot forslag om ny § 10 i produktkontrolloven.
Disse medlemmer foreslår:
"I miljøinformasjonsloven skal følgende bestemmelser lyde:
§ 4:
Loven gjelder for norske offentlige organer i Norge.
Kongen kan bestemme at loven helt eller delvis skal gjelde for offentlige organer og virksomheter på Svalbard og Jan Mayen.
§ 9:
Enhver virksomhet som omfattes av kapittel 3, plikter å ha kunnskap om forhold ved virksomheten, herunder deres innsatsfaktorer og produkter, som kan medføre en ikke ubetydelig påvirkning på miljøet."
Komiteens medlem fra Senterpartiet kunne ønska at lovforslaget ble begrensa til bare å gjelde retten til miljøinformasjon som det offentlige er i besittelse av, og ikke at det også skal omfatte private virksomheter. Det er dette Århuskonvensjonen legger opp til, det ville dessuten dekka opp det alt vesentlige av miljøinformasjon som allmennheten kan ha interesse av. Siden det oppfattes som usannsynlig å nå fram med et slikt forslag i den fasen som arbeidet nå er inne i, går dette medlem inn for mer moderate, men nødvendige endringer for å redusere belastningen for næringslivet og som i tilstrekkelig grad tar hensyn til at loven skal fungere i praksis. For det første må det fastsettes en nedre grense slik at små virksomheter ikke omfattes av loven. Det kan da være hensiktsmessig å benytte en eksisterende definisjon fra lovverket, for eksempel fra lov om årsregnskap mv. (regnskapsloven). For det andre bør informasjonsplikten strammes inn ved å formulere om noen av lovparagrafene.
Dette medlem fremmer derfor følgende forslag:
"I miljøinformasjonsloven skal § 5 andre ledd lyde:
Bestemmelsene i kapittel 4 kommer til anvendelse på all annen offentlig virksomhet. Det samme gjelder for privat næringsvirksomhet og annen organisert virksomhet som er regnskapspliktig etter lov om årsregnskap."
Dette vil unnta private enkeltmannsforetak som samlet har eiendeler med verdi under 20 mill. kroner eller færre enn 20 ansatte, mens bl.a. aksjeselskaper, statsforetak, økonomiske foreninger omfattes av loven.
Videre vil dette medlem foreslå innstramminger i informasjonsplikten og fremmer følgende forslag:
"I miljøinformasjonsloven skal følgende bestemmelser lyde:
§ 2 første ledd punkt b:
§ 9:
Enhver virksomhet som omfattes av kapittel 3 eller 4, plikter å ha kunnskap om forhold ved virksomheten, herunder dens innsatsfaktorer og produkter, som kan medføre en vesentlig påvirkning på miljøet.
§ 16 første ledd:
Enhver har rett til miljøinformasjon fra virksomhet nevnt i § 5 annet ledd om forhold ved virksomheten, herunder dens innsatsfaktorer og produkter, som kan medføre en vesentlig påvirkning på miljøet."
Forslag fra Arbeiderpartiet og Sosialistisk Venstreparti:
Forslag 1
I miljøinformasjonsloven skal følgende bestemmelser lyde:
§ 19 tredje ledd siste punktum:
Klagenemnda sammensettes som følger: To av medlemmene skal ha bakgrunn fra privat næringsliv, ett skal ha bakgrunn fra offentlig innkjøp eller det statlige virkemiddelapparatet for næringsutvikling og de tre andre fra henholdsvis en miljøvernorganisasjon, en forbrukerorganisasjon og ett medieorgan.
§ 19 fjerde ledd:
Ved behandling av den enkelte sak skal Klagenemnda bestå av leder eller nestleder og to medlemmer med annen bakgrunn enn leder eller nestleder.
§ 19 femte ledd:
Avgjørelser fra Klagenemnda treffes ved alminnelig flertall i skriftlig grunngitt vedtak og offentliggjøres, etter nærmere regler fastsatt av Kongen.
Forslag fra Fremskrittspartiet:
Forslag 2
I miljøinformasjonsloven skal følgende bestemmelser lyde:
§ 4:
Loven gjelder for norske offentlige organer i Norge.
Kongen kan bestemme at loven helt eller delvis skal gjelde for offentlige organer og virksomheter på Svalbard og Jan Mayen.
§ 9:
Enhver virksomhet som omfattes av kapittel 3, plikter å ha kunnskap om forhold ved virksomheten, herunder deres innsatsfaktorer og produkter, som kan medføre en ikke ubetydelig påvirkning på miljøet.
Forslag fra Sosialistisk Venstreparti:
Forslag 3
I miljøinformasjonsloven skal følgende bestemmelser lyde:
§ 16 annet ledd første punktum:
Rett til miljøinformasjon etter første ledd gjelder også påvirkning på miljøet som følge av produksjon eller distribusjon av produkt utenfor Norges grenser.
§ 20 annet ledd første punktum:
For regelverk, planer eller programmer som kan ha konsekvenser for miljøet, skal det gjennomføres en offentlig høring.
Forslag 4
I plan- og bygningsloven gjøres følgende endring:
§ 33-13 første ledd første punktum skal lyde:
Ved saker om omgjøring eller fornyet behandling av en konsesjon eller en tillatelse for tiltak som kan ha virkninger for miljø, naturressurser eller samfunn, skal det gjennomføres en offentlig høring.
Forslag 5
I produktkontrolloven gjøres følgende endring:
§ 10 tredje ledd første punktum skal lyde:
Rett til informasjon i henhold til første ledd bokstav d gjelder også informasjon om virkninger på miljøet som følge av produksjon eller distribusjon av produkt utenfor Norges grenser.
Forslag fra Senterpartiet:
Forslag 6
I miljøinformasjonsloven skal følgende bestemmelser lyde:
§ 2 første ledd punkt b:
b. faktorer som påvirker eller kan ha vesentlig betydning for miljøet, herunder
-
planlagte og iverksatte tiltak eller aktiviteter i miljøet,
-
produkters egenskaper eller innhold,
-
forhold ved drift av virksomhet, og
-
administrative avgjørelser og tiltak, herunder enkeltavgjørelser, avtaler, regelverk, planer, strategier og programmer, samt tilhørende analyser, beregninger og forutsetninger,
§ 5 andre ledd:
Bestemmelsene i kapittel 4 kommer til anvendelse på all annen offentlig virksomhet. Det samme gjelder privat næringsvirksomhet og annen organisert virksomhet som er regnskapspliktig etter lov om årsregnskap.
§ 9:
Enhver virksomhet som omfattes av kapittel 3 eller 4, plikter å ha kunnskap om forhold ved virksomheten, herunder dens innsatsfaktorer og produkter, som kan medføre en vesentlig påvirkning på miljøet.
§ 16 første ledd:
Enhver har rett til miljøinformasjon fra virksomhet nevnt i § 5 annet ledd om forhold ved virksomheten, herunder dens innsatsfaktorer og produkter, som kan medføre en vesentlig påvirkning på miljøet.
Komiteen har for øvrig ingen
merknader, viser til proposisjonen og rår Odelstinget til å gjøre
slike
vedtak:
A.
Vedtak til lov
om rett til miljøinformasjon og deltakelse i offentlige beslutningsprosesser
av betydning for miljøet
(miljøinformasjonsloven)
Kapittel 1 Innledende bestemmelser
§ 1 Lovens formål
Denne loven har til formål å sikre allmennheten tilgang
til miljøinformasjon og derved gjøre det lettere
for den enkelte å bidra til vern av miljøet, å verne seg
selv mot helse- og miljøskade og å påvirke
offentlige og private beslutningstakere i miljøspørsmål. Loven
skal også fremme allmennhetens mulighet til å delta
i offentlige beslutningsprosesser av betydning for miljøet.
§ 2 Hva som forstås med miljøinformasjon
(1) Med miljøinformasjon menes faktiske opplysninger
og vurderinger om
a) miljøet,
b) faktorer som påvirker eller kan påvirke
miljøet, herunder
planlagte og iverksatte tiltak eller
aktiviteter i miljøet,
produkters egenskaper eller innhold,
forhold ved drift av virksomhet, og
administrative avgjørelser og tiltak, herunder
enkeltavgjørelser, avtaler, regelverk, planer, strategier og
programmer, samt tilhørende analyser, beregninger og forutsetninger,
c) menneskers helse, sikkerhet og levevilkår i
den grad de påvirkes eller kan bli påvirket av
tilstanden i miljøet eller faktorer som nevnt i bokstav
b.
(2) Med miljøet forstås det
ytre miljø inkludert kulturminner og kulturmiljø.
§ 3 Forholdet til annen lovgivning
(1) Denne loven innskrenker ikke retten til opplysninger
etter offentlighetsloven, forvaltningsloven eller annen lovgivning.
(2) Retten til miljøinformasjon gjelder med de begrensningene
som følger av åndsverkloven.
(3) Loven gjelder ikke opplysninger i saker som behandles
etter rettspleielovene.
§ 4 Lovens stedlige virkeområde
(1) Loven gjelder for norske offentlige organer og for
virksomheter som er etablert i Norge.
(2) Kongen kan bestemme at loven helt eller delvis skal
gjelde for offentlige organer og virksomheter på Svalbard
og Jan Mayen. Kongen kan gi bestemmelser om lovens anvendelse på kontinentalsokkelen og
i Norges økonomiske sone for virksomheter som ikke er etablert
i Norge.
§ 5 Definisjon av offentlig organ og rekkevidden
av kapittel 3 og 4
(1) Bestemmelsene i kapittel 3 kommer til anvendelse på offentlige
organer. Med offentlig organ menes
a) ethvert forvaltningsorgan som er omfattet av
offentlighetsloven § 1,
b) rettssubjekter som utøver offentlige funksjoner
eller tilbyr tjenester til allmennheten, og som er kontrollert av
et organ som faller inn under bokstav a. Dette gjelder likevel ikke
for aktiviteter som drives i konkurranse med private. Offentlig
kontroll foreligger når organet som faller inn under bokstav
a, oppnevner mer enn halvparten av medlemmene av rettssubjektets
styrende organer eller på annen måte har bestemmende
innflytelse over rettssubjektet,
c) rettssubjekter som ved lov, forskrift eller på oppdrag
fra organer som faller inn under bokstav a eller b, har til oppgave å utføre
offentlige funksjoner eller tilby tjenester til allmennheten som
vedrører miljøet. Dette gjelder bare for miljøinformasjon som
knytter seg til disse funksjonene eller tjenestene.
(2) Bestemmelsene i kapittel 4 kommer til anvendelse på all
annen offentlig eller privat virksomhet, herunder næringsvirksomhet
og annen organisert virksomhet.
§ 6 Betaling
Det er ikke adgang til å ta betaling for den miljøinformasjon
som noen har rett til å få utlevert etter loven
her, med mindre annet er bestemt i forskrift fastsatt i medhold
av denne loven eller offentlighetsloven § 8.
§ 7 Forskrifter til loven
Kongen kan i forskrift gi utfyllende bestemmelser til loven,
herunder regler om betaling for miljøinformasjon og om
kompetansen til og saksbehandlingen for Klagenemnda for miljøinformasjon.
Kapittel 2 Plikt til å ha kunnskap om miljøforhold
§ 8 Det offentliges ansvar for å ha
og tilgjengeliggjøre miljøinformasjon
Forvaltningsorganer som nevnt i § 5 første
ledd bokstav a skal på et overordnet nivå ha miljøinformasjon
som er relevant i forhold til sine egne ansvarsområder
og funksjoner, og gjøre denne informasjonen allment tilgjengelig.
§ 9 Kunnskap om miljøforhold i
egen virksomhet
Enhver virksomhet som omfattes av kapittel 3 eller 4, plikter å ha
kunnskap om forhold ved virksomheten, herunder dens innsatsfaktorer
og produkter, som kan medføre en ikke ubetydelig påvirkning
på miljøet.
Kapittel 3 Miljøinformasjon hos offentlig
organ
§ 10 Rett til miljøinformasjon
hos offentlig organ
(1) Enhver har rett til å få miljøinformasjon
fra et offentlig organ, så framt informasjonen foreligger hos
vedkommende organ eller omfattes av organets kunnskapsplikt etter §§ 8
eller 9, og det ikke er gjort unntak fra informasjonsretten etter
loven her.
(2) Miljøinformasjonen foreligger hos vedkommende
organ når informasjonen
a) er i det offentlige organets besittelse, eller
b) oppbevares av en fysisk eller juridisk person på vegne
av det offentlige organet.
(3) Et krav om miljøinformasjon kan avvises dersom
det er for generelt formulert eller ikke gir tilstrekkelig grunnlag
for å identifisere hva kravet gjelder. Før et
krav avvises, skal informasjonssøkeren i rimelig grad gis
veiledning til å utforme kravet på en måte
som gjør at det kan behandles.
(4) Dersom krav om innsyn rettes mot feil organ, skal organet
hurtigst mulig videresende kravet til rette instans eller veilede
om hvilke offentlige organer som antas å ha informasjonen.
§ 11 Unntak
(1) Krav om miljøinformasjon kan avslås
dersom det er et reelt og saklig behov for det i det enkelte tilfelle
og informasjonen eller dokumentet informasjonen finnes i, kan unntas
fra offentlighet i medhold av offentlighetsloven.
(2) Ved vurderingen av om det foreligger reelt og saklig
behov etter første ledd skal de miljø- og samfunnsmessige
interessene som ivaretas ved å utlevere informasjonen,
veies mot de interessene som ivaretas ved et avslag. Dersom de miljø-
og samfunnsmessige interessene veier tyngst, skal informasjonen
utleveres.
(3) Dersom deler av den etterspurte informasjonen kan nektes
utlevert, skal den øvrige informasjonen gis ut, når
ikke denne gir et åpenbart misvisende bilde av innholdet.
§ 12 Miljøinformasjon som alltid
skal utleveres
Allmennheten skal uten hinder av reglene i § 11 alltid
få informasjon om
a) helseskadelig forurensning eller forurensning
som kan forårsake alvorlig skade på miljøet,
b) forholdsregler for å hindre eller redusere skade som
nevnt i bokstav a, og
c) ulovlige inngrep i eller ulovlige skader på miljøet.
§ 13 Saksbehandling
(1) Informasjonen skal gis i den form informasjonssøkeren
har bedt om, med mindre
a) informasjonen allerede foreligger i en annen
form som er lett tilgjengelig, eller
b) det er rimelig at det offentlige organet leverer informasjonen
i en annen form. I så fall skal det offentlige organet
kort begrunne hvorfor informasjonen utleveres i denne formen. Begrunnelsen
gis samtidig med informasjonen.
(2) Informasjonen skal være dekkende og forståelig
i forhold til det informasjonsbehovet kravet gir uttrykk for. Dersom
forespørselen kan besvares fyllestgjørende ved å henvise
til allment tilgjengelige offentlige registre, rapporter, produktmerking
eller lignende, kan informasjonssøker henvises dit.
(3) Den som mottar et krav om miljøinformasjon, skal
avgjøre dette og utlevere informasjonen snarest mulig og
senest innen femten virkedager etter at kravet er mottatt. Dersom
mengden av informasjon eller informasjonens karakter gjør
det uforholdsmessig byrdefullt å utlevere den innen femten
virkedager, skal den senest være kommet fram til informasjonssøker
innen to måneder. Det skal snarest mulig og senest innen
femten virkedager etter at kravet er mottatt, informeres om årsaken
til forlengelsen og om når en avgjørelse kan ventes å foreligge.
Foreløpig svar kan unnlates dersom det må anses åpenbart
unødvendig.
(4) Dersom et krav om miljøinformasjon avslås, skal
forvaltningsorganet vise til den bestemmelsen som er grunnlag for
avslaget, gi en kort begrunnelse for avslaget, opplyse om adgang
og frist for å kreve nærmere begrunnelse, og opplyse
om klageadgang og klagefrist. Avslag skal gis skriftlig.
(5) Informasjonssøkeren kan innen tre uker fra vedtaket
ble mottatt, kreve å få en nærmere begrunnelse
for de vurderingene som ligger til grunn for avslaget. Begrunnelsen
skal gis snarest mulig og senest innen ti virkedager etter at kravet
om nærmere begrunnelse er mottatt. Begrunnelsen skal gis
skriftlig dersom informasjonssøkeren ber om det.
§ 14 Identifikasjon av opplysninger som
det er av konkurransemessig betydning å hemmeligholde og særskilte
regler om saksbehandling
(1) Offentlig organ kan kreve at den som gir informasjon
til organet, eller som et krav om miljøinformasjon berører,
skal identifisere hvilken del av informasjonen som det er av konkurransemessig
betydning å hemmeligholde, og gi en begrunnelse for dette.
(2) Før opplysninger underlagt lovbestemt taushetsplikt
utleveres, skal den opplysningene gjelder, gis anledning til å uttale
seg innen en passende svarfrist.
(3) Dersom organet vil utlevere informasjon som er underlagt
lovbestemt taushetsplikt, skal den som informasjonen gjelder, varsles
om det. Avgjørelsen kan påklages. Reglene i § 15
gjelder tilsvarende. Klagen har oppsettende virkning.
§ 15 Klage
(1) Avslag på krav om miljøinformasjon
kan påklages til nærmeste overordnede forvaltningsorgan. Det
samme gjelder avvisning av krav etter § 10 tredje ledd.
Klagefristen er tre uker fra det tidspunkt underretning om avgjørelsen
er kommet fram til vedkommende. Dersom svar ikke er kommet fram
innen to måneder etter at kravet om informasjon ble mottatt hos
det offentlige organet, anses dette som avslag som kan påklages.
Har informasjonssøker bedt om å få oppgitt
nærmere begrunnelse for avslaget etter § 13
siste ledd, avbrytes klagefristen.
(2) For klage over avslag fra offentlig organ som omfattes
av § 5 første ledd bokstav b eller c, er klageinstansen
det forvaltningsorganet som
a) kontrollerer organet,
b) har gitt oppdrag til organet eller kontrollerer organet
som har gitt oppdrag til organet, eller
c) har vedtatt forskriften eller har ansvar for loven som
virksomheten tilbyr tjenesten i medhold av.
(3) Reglene i offentlighetsloven om klage gjelder så langt
de passer for klage over avslag på krav om miljøinformasjon
fra offentlig organ.
Kapittel 4 Miljøinformasjon om virksomhet (driftsforhold
mv.)
§ 16 Rett til miljøinformasjon
om virksomhet
(1) Enhver har rett til miljøinformasjon fra virksomhet
nevnt i § 5 annet ledd om forhold ved virksomheten, herunder
dens innsatsfaktorer og produkter, som kan medføre en ikke
ubetydelig påvirkning på miljøet.
(2) Rett til miljøinformasjon etter første
ledd gjelder også påvirkning på miljøet
som følge av produksjon eller distribusjon av produkt utenfor
Norges grenser, i den grad slik informasjon er tilgjengelig. Virksomheten
skal rette forespørsel til foregående salgsledd
dersom dette er nødvendig for å besvare kravet.
(3) Et krav om miljøinformasjon kan avvises dersom
det er for generelt formulert eller ikke gir tilstrekkelig grunnlag
for å identifisere hva kravet gjelder.
§ 17 Unntak
(1) Krav om miljøinformasjon kan avslås
dersom
a) unntak er påkrevd fordi offentlighet
ville lette gjennomføringen av handlinger som kan skade deler
av miljøet som er særlig utsatt eller som er truet
av utryddelse,
b) kravet er åpenbart urimelig, eller
c) informasjonen som etterspørres angår
tekniske innretninger og framgangsmåter, samt drifts- eller forretningsforhold
som det vil være av konkurransemessig betydning å hemmeligholde
av hensyn til den som opplysningen angår.
(2) Miljøinformasjon som er nevnt i § 12,
skal alltid utleveres. Reglene i § 14 annet og tredje ledd gjelder
tilsvarende så langt de passer.
(3) Bestemmelsen i § 11 tredje ledd gjelder tilsvarende.
§ 18 Saksbehandling
(1) Den som får krav om miljøinformasjon,
kan utlevere informasjonen i den formen vedkommende anser hensiktsmessig.
(2) Informasjonen skal være dekkende og forståelig
i forhold til det informasjonsbehovet kravet gir uttrykk for. Dersom
forespørselen kan besvares fyllestgjørende ved å henvise
til allment tilgjengelige offentlige registre, rapporter, produktmerking
eller lignende, kan informasjonssøker henvises dit.
(3) Flere virksomheter kan gå sammen om å oppfylle
informasjonsplikten.
(4) Den som mottar et krav om miljøinformasjon, skal
avgjøre dette og utlevere informasjonen snarest mulig og
senest innen en måned etter at kravet er mottatt. Dersom
mengden av informasjon eller informasjonens karakter gjør
det uforholdsmessig byrdefullt å utlevere den innen en
måned, skal den senest være kommet fram til informasjonssøker
innen to måneder. Det skal snarest mulig, og senest innen
en måned etter at kravet er mottatt, informeres om årsaken
til forlengelsen og om når en avgjørelse kan ventes å foreligge.
Foreløpig svar kan unnlates dersom det må anses åpenbart
unødvendig.
(5) Dersom et krav om miljøinformasjon avslås, skal
virksomheten vise til den bestemmelsen som er grunnlag for avslaget,
opplyse om adgang og frist for å kreve nærmere
begrunnelse, og om klageadgang og klagefrist.
(6) Informasjonssøkeren kan innen tre uker fra vedtaket
ble mottatt, kreve å få en kort begrunnelse for
avslaget. Begrunnelsen skal gis snarest mulig og senest innen ti
virkedager etter at kravet om begrunnelse er mottatt. Begrunnelsen
skal gis skriftlig dersom informasjonssøkeren ber om det.
§ 19 Klage
(1) Avslag på krav om miljøinformasjon
etter kapitlet her eller etter produktkontrolloven § 10,
kan påklages til Klagenemnda for miljøinformasjon.
Det samme gjelder avvisning av krav etter § 16 tredje ledd.
(2) Klage sendes til Klagenemnda for miljøinformasjon,
med kopi til den virksomheten som har fattet avgjørelsen.
Klagefristen er tre uker fra det tidspunkt underretning om avgjørelsen
er kommet fram til vedkommende. Dersom svar ikke er kommet fram
innen to måneder etter at kravet om informasjon ble mottatt hos
virksomheten, anses dette som avslag som kan påklages.
Har informasjonssøker bedt om å få oppgitt nærmere
begrunnelse for avslaget etter § 18 siste ledd, avbrytes
klagefristen.
(3) Klagenemnda skal bestå av leder, nestleder
og seks medlemmer, som alle oppnevnes av Kongen for fire år
av gangen. Ved første gangs oppnevning kan det settes kortere
funksjonstid for noen av medlemmene. Leder og nestleder skal ha
juridisk embetseksamen. Tre av medlemmene skal ha bakgrunn fra privat
næringsliv og de tre andre fra en miljøvernorganisasjon,
en forbrukerorganisasjon eller et medieorgan.
(4) Ved behandlingen av den enkelte sak skal Klagenemnda
for miljøinformasjon bestå av leder eller nestleder
og to medlemmer med bakgrunn henholdsvis fra næringslivet
eller fra miljø-, medie- eller forbrukersiden.
(5) Avgjørelser fra Klagenemnda treffes ved alminnelig
flertall i skriftlig grunngitt vedtak.
(6) Klagenemndas vedtak er særlig tvangsgrunnlag
etter tvangsfullbyrdelsesloven kapittel 13.
Kapittel 5 Deltakelse i beslutningsprosesser av betydning
for miljøet
§ 20 Retten til å delta i beslutningsprosesser
knyttet til utformingen av regelverk, planer og
programmer
(1) Offentlige myndigheter skal i forbindelse med arbeidet
med utformingen av regelverk, planer og programmer som kan ha betydning
for miljøet, gi allmennheten mulighet til å komme
med innspill. Dette skal gjøres på stadier og
med tidsrammer som sikrer reell mulighet til å påvirke
beslutningene. Allmennheten skal i denne forbindelse gis nødvendig
informasjon.
(2) For regelverk, planer eller programmer som kan ha vesentlige
konsekvenser for miljøet, skal det gjennomføres
en offentlig høring. Slik høring skal gjennomføres
i god tid før saken blir avgjort. Ved høringen
skal det foreligge en redegjørelse for forslagets virkninger
for miljøet. Offentlig høring kan unnlates i den
grad:
a) andre former for medvirkningstiltak vurderes
som mer egnet til å ivareta allmennhetens rett til deltakelse
i beslutningsprosessen,
b) høring ikke vil være praktisk gjennomførlig,
c) høring kan vanskeliggjøre gjennomføring
av vedkommende sak eller svekke dens effektivitet, eller
d) høring må anses åpenbart unødvendig.
(3) Utkast til meldinger og proposisjoner til Stortinget
kan unntas fra offentlig høring.
(4) Avgjørelsen i saken skal offentliggjøres.
Av begrunnelsen for avgjørelsen skal det framgå hvordan
kravene i denne bestemmelsen er ivaretatt, og hvordan høringsuttalelser
og andre innspill er blitt vurdert.
(5) Reglene i denne bestemmelsen innskrenker ikke retten
til å delta i beslutningsprosesser gitt i medhold av annen
lovgivning.
Kapittel 6 Ikrafttredelse og endringer i andre
lover
§ 21 Ikrafttredelse
Loven gjelder fra den tid Kongen bestemmer.
§ 22 Endringer i andre lover
Fra den tid loven trer i kraft, gjøres følgende
endringer i andre lover:
1. I lov 19. juni 1970 nr. 69 om offentlighet i forvaltningen
(offentlighetsloven) gjøres følgende endringer:
§ 1 nytt femte ledd skal lyde:
For retten til å kreve miljøinformasjon
gjelder i tillegg miljøinformasjonsloven og produktkontrollloven.
§ 6 a første ledd skal lyde:
Opplysninger hvor unntak er påkrevd fordi offentlighet
ville lette gjennomføringen av straffbare handlinger, kan
unntas fra offentlighet. Det samme gjelder opplysninger hvor unntak
er påkrevd fordi offentlighet ville lette gjennomføringen
av handlinger som kan skade deler av miljøet som er særlig
utsatt eller som er truet av utryddelse.
2. I lov 11. juni 1976 nr. 79 om kontroll med produkter
og forbrukertjenester (produktkontrollloven) gjøres følgende
endringer:
Ny § 9 skal lyde:§ 9 Rett til informasjon om produkter som
foreligger hos offentlig organ
Enhver har rett til å få informasjon
fra et offentlig organ om produkter som har eller kan ha virkning som
nevnt i § 1, så framt informasjonen foreligger hos
vedkommende organ, og det ikke er gjort unntak fra informasjonsretten
etter loven her. Med offentlig organ menes organ slik det er definert
i miljøinformasjonsloven § 5 første ledd.
Et krav om informasjon kan avvises dersom det er for generelt
formulert eller ikke gir tilstrekkelig grunnlag for å identifisere
hva kravet gjelder. Før et krav avvises, skal informasjonssøkeren
i rimelig grad gis veiledning til å utforme kravet på en
måte som gjør at det kan behandles.
Krav om informasjon kan avslås dersom det er et reelt
og saklig behov for det i det enkelte tilfelle og informasjonen
eller dokumentet informasjonen finnes i, kan unntas fra offentlighet
i medhold av offentlighetsloven §§ 5, 6 eller
6a. Ved vurderingen av om det foreligger reelt og saklig behov,
skal de miljø- og samfunnsmessige interessene som ivaretas
ved å utlevere informasjonen, veies mot de interessene
som ivaretas ved et avslag. Dersom de miljø- og samfunnsmessige
interessene veier tyngst, skal informasjonen utleveres.
Krav om informasjon som er underlagt lovbestemt taushetsplikt,
avslås med mindre noe annet følger av § 11
annet ledd.
Avslag på krav om informasjon kan påklages. For øvrig
gjelder reglene i miljøinformasjonsloven §§ 6,
10 annet og fjerde ledd, 11 tredje ledd, 13 og 15 om betaling, saksbehandling
og klage mv., samt forskrifter gitt i medhold av § 7, tilsvarende
så langt de passer.
Ny § 10 skal lyde:§ 10 Rett til informasjon om produkter fra
tilvirker, importør, bearbeider, omsetter eller bruker
av produkt
Enhver har rett til å få informasjon
om
a) produktet inneholder komponenter eller har
egenskaper som kan medføre virkning som nevnt i § 1,
b) hvilke komponenter eller egenskaper dette er,
c) hvordan produktet må håndteres for å unngå virkning
som nevnt i § 1,
d) vesentlige helseskader eller miljøforstyrrelser som
produksjonen og distribusjonen av produktet forårsaker,
og
e) hvem som er tilvirker eller importør av produktet.
Informasjon etter første ledd kan kreves fra tilvirker,
importør, bearbeider, omsetter eller bruker av produktet.
Rett til informasjon i henhold til første ledd
bokstav d gjelder også informasjon om virkninger på miljøet
som følge av produksjon eller distribusjon av produkt utenfor
Norges grenser, i den grad slik informasjon er tilgjengelig. Virksomheten
skal rette forespørsel til foregående salgsledd
dersom dette er nødvendig for å besvare kravet.
Krav om informasjon kan avvises dersom det er for generelt
formulert eller ikke gir tilstrekkelig grunnlag for å identifisere
hva kravet gjelder.
Krav om informasjon kan avslås dersom
a) kravet er åpenbart urimelig, eller
b) informasjonen som etterspørres angår
tekniske innretninger og framgangsmåter, samt drifts- eller forretningsforhold
som det vil være av konkurransemessig betydning å hemmeligholde
av hensyn til den som opplysningene angår.
Avslag på krav om informasjon kan påklages. For øvrig
gjelder reglene i miljøinformasjonsloven §§ 6,
17 tredje ledd, 18 og 19 om betaling, saksbehandling og klage, samt
forskrifter gitt i medhold av § 7, tilsvarende så langt
de passer.
Tilvirker, importør, bearbeider og omsetter av produkter
skal gi informasjon som omfattes av denne paragrafen, til etterfølgende
salgsledd.
§ 11 annet ledd skal lyde:
Taushetsplikten er ikke til hinder for at det gis opplysninger
om produkts virkning som nevnt i § 1 og om nødvendig
en forklaring av årsaken til denne, samt opplysninger om
forholdsregler for å hindre eller redusere virkninger som
nevnt i § 1.
§ 11 nytt femte, sjette og syvende ledd
skal lyde:
Offentlig organ som definert i miljøinformasjonsloven § 5
første ledd, kan kreve at den som gir informasjon til organet,
eller som et krav om informasjon berører, skal identifisere
hvilken del av informasjonen som det vil være av konkurransemessig
betydning å hemmeligholde, og gi en begrunnelse for dette.
Før opplysninger underlagt lovbestemt taushetsplikt
utleveres i medhold av § 11 annet ledd, skal den opplysningene
gjelder, gis anledning til å uttale seg innen en passende
svarfrist.
Dersom organet vil utlevere informasjon som er underlagt
lovbestemt taushetsplikt, skal den som informasjonen gjelder, varsles
om det. Avgjørelsen om utlevering kan påklages
etter reglene i miljøinformasjonsloven § 15. Klagen
har oppsettende virkning.
§ 12 første ledd skal lyde:
Den som forsettlig eller uaktsomt overtrer bestemmelser
gitt i eller i medhold av denne lov, eller som bryter vilkår
fastsatt med hjemmel i § 7, straffes med bøter,
fengsel i inntil 3 måneder eller begge deler så fremt
ikke strengere straffebestemmelse kommer til anvendelse. Dette gjelder
ikke overtredelse av §§ 9, 10 og 11 femte ledd.
Overtredelse av § 3 straffes bare dersom den skjer forsettlig
eller ved grov uaktsomhet. Medvirkning straffes på samme
måte.
3. I lov 14. juni 1985 nr. 77 plan- og bygningsloven skal
ny § 33-13 lyde:
§ 33-13 Omgjøring og fornyet behandling
av
konsesjoner og tillatelser
Ved saker om omgjøring eller fornyet behandling av
en konsesjon eller en tillatelse for tiltak som kan ha vesentlige
virkninger for miljø, naturressurser eller samfunn, skal
det gjennomføres en offentlig høring. Slik høring
skal holdes i god tid før saken blir avgjort. Høringsprosessen
må gjennomføres på en måte som
sikrer at allmennheten, herunder i særlig grad berørte
interessegrupper, får tilgang til relevant informasjon
om tiltaket og dets virkninger på miljø, naturressurser
og samfunn og gis en reell mulighet til å komme med synspunkter
og kommentarer i saken.
4. I lov 26. juni 1992 nr. 86 om tvangsfullbyrdelse
og midlertidig sikring (tvangsfullbyrdelsesloven) gjøres følgende
endringer:
§ 3-5 første ledd nytt tredje punktum
skal lyde:
Ved midlertidige forføyninger til sikring av hovedkrav
som bygger på at bestemmelser som ivaretar miljøhensyn,
er overtrådt, og som er besluttet på grunnlag
av at kravet er sannsynliggjort, jf. § 15-6 første
ledd, og etter muntlig forhandling, jf. § 15-7 første
ledd, plikter saksøkeren bare å erstatte skade som
nevnt i første punktum dersom denne visste eller burde
vite at kravet ikke besto da sikringen ble besluttet.
§ 15-6 nytt tredje ledd skal lyde:
Ved midlertidige forføyninger til sikring av hovedkrav
som bygger på at bestemmelser som ivaretar miljøhensyn,
er overtrådt, kan saksøkeren ikke pålegges å stille
sikkerhet som nevnt i første ledd dersom den midlertidige
forføyningen er besluttet etter muntlig forhandling og
kravet er sannsynliggjort.
5. I lov 2. april 1993 nr. 38 om framstilling og
bruk av genmodifiserte organismer (genteknologiloven) skal § 13
lyde:
§ 13 Offentlig høring
Ved saker som krever godkjenning etter denne loven, kan
godkjenningsmyndigheten bestemme at det skal gjennomføres
en offentlig høring. Det skal alltid gjennomføres
offentlig høring i saker som gjelder godkjenning av søknad
om utsetting av genmodifiserte organismer. Høring skal
holdes i god tid før søknaden blir avgjort. Høringsprosessen
må gjennomføres på en måte som
sikrer at allmennheten, og i særlig grad berørte
interessegrupper, får tilgang til relevant informasjon
og gis en reell mulighet til å komme med synspunkter og
kommentarer i saken. Beslutningen om at offentlig høring
skal holdes, skal kunngjøres.
B.
Stortinget ber Regjeringen gjennomføre en samla evaluering
av lov om miljøinformasjon etter at Klagenemnda har vært
i funksjon i to år.
Oslo, i energi- og miljøkomiteen, den 29. januar 2003
Bror Yngve Rahm |
Hallgeir H. Langeland |
Øyvind Vaksdal |
leder |
ordfører |
sekretær |