Departementets forslag til endring i opplæringsloven
innebærer en utvidelse av ordningen for realkompetanse
og yrkesprøving. Departementet går inn for å åpne
for bruk av realkompetansevurdering også når formålet
ikke er videre utdanning. De som ønsker å få dokumentert
sin yrkeskompetanse med sikte på arbeid, får dermed
anledning til det. Yrkesprøving som metode for å vurdere
realkompetanse har vist seg særlig godt egnet for å få innvandrere
og arbeidssøkere raskere i arbeid. En utvidet ordning for
realkompetansevurdering er etter departementets oppfatning tjenlig
både for integrerings- og arbeidsmarkedspolitikken. Det
foreslås at lovendringen trer i kraft umiddelbart.
Etter lovforslaget har voksne som har rett til videregående
opplæring, også rett til å få vurdert
sin realkompetanse og til kompetansebevis. De som ikke har rett
til videregående opplæring, skal få vurdert
sin realkompetanse dersom de blir henvist fra kommune, arbeidsmarkedsetat
eller trygdeetat. Fylkeskommunen har etter lovforslaget plikt til å gi
et kompetansebevis til dem som blir vurdert. Kompetansebevis defineres
i dag som dokumentasjon for videregående opplæring
i de tilfellene vilkårene for å få vitnemål eller
for fag/svennebrev ikke er oppfylt. Privatskoler med eksamensrett
vil ha anledning til å utstede kompetansebevis, jf. gjeldende
forskrifter.
Departementet foreslår at det er fylkeskommunen som
skal legge til rette for og gjennomføre en utvidet ordning,
men instansene må samarbeide slik at ansvaret i forhold
til den enkelte bruker før og etter vurderingen er tydelig.
Fylkeskommunen skal følge opp dem som har rett til
videregående opplæring. Aetat følger
opp registrerte arbeidssøkere uten rett til videregående
opplæring. Kommunen følger opp flyktninger i introduksjonsprogram
og trygdeetaten følger opp sine brukere. Departementet
legger til grunn at den instansen som i utgangspunktet har ansvar
for å finansiere vurderingen for en bruker, også vil
ha det grunnleggende ansvaret for å sikre en passende oppfølging
av brukeren.
Departementet legger til grunn at lovendringen skal gjennomføres
uten tilførsel av friske midler. Ut fra erfaringene med
realkompetanseprosjektet er utgiftene til yrkesprøving
anslått til kr 15 000 pr. prøve,
inkludert administrasjonskostnader og tolketjeneste. Departementet
venter ikke at de samlede kostnadene for fylkeskommunen vil bli
høyere enn i dag, ettersom det ikke blir knyttet opplæring
til en realkompetansevurdering. Utgifter til slik vurdering for flyktninger
som nylig er kommet til landet, og som ikke har rett til videregående
opplæring, dekkes av kommunen gjennom integreringstilskudd.
Vurdering for tilsvarende registrerte arbeidssøkere dekkes
av Aetat. Endelig vil realkompetansevurdering for trygdemottakere
bli dekket som en del av trygdeetatens satsing på å få flere
som mottar trygd over i arbeid. Departementet refererer innvendinger
fra høringsinstanser til at nyordningen kan gjennomføres
uten økte kostnader, særlig for fylkeskommunen.
Departementet understreker i den forbindelse den samfunnsøkonomiske
vinningen ved at flere kommer raskere ut i arbeid.
Departementet vil følge opp og evaluere hele det nasjonale
systemet for dokumentasjon og verdsetting av realkompetanse. Spørsmålet
om mulige følgekostnader av at flere blir motivert til
opplæring etter en realkompetansevurdering, vil en se nærmere
på i den forbindelse. Det samme gjelder mulig bruk for
mulig behov for nærmere retningslinjer og eventuell annen avklaring
av den praktiske utøvelsen av vurdering og yrkesprøving.
Departementet presiserer ellers i proposisjonen at lovforslaget
ikke berører de eksisterende ordningene for godkjenning
av utenlandsk utdanning.