Til Odelstinget
Departementets forslag til endring i opplæringsloven
innebærer en utvidelse av ordningen for realkompetanse
og yrkesprøving. Departementet går inn for å åpne
for bruk av realkompetansevurdering også når formålet
ikke er videre utdanning. De som ønsker å få dokumentert
sin yrkeskompetanse med sikte på arbeid, får dermed
anledning til det. Yrkesprøving som metode for å vurdere
realkompetanse har vist seg særlig godt egnet for å få innvandrere
og arbeidssøkere raskere i arbeid. En utvidet ordning for
realkompetansevurdering er etter departementets oppfatning tjenlig
både for integrerings- og arbeidsmarkedspolitikken. Det
foreslås at lovendringen trer i kraft umiddelbart.
Etter lovforslaget har voksne som har rett til videregående
opplæring, også rett til å få vurdert
sin realkompetanse og til kompetansebevis. De som ikke har rett
til videregående opplæring, skal få vurdert
sin realkompetanse dersom de blir henvist fra kommune, arbeidsmarkedsetat
eller trygdeetat. Fylkeskommunen har etter lovforslaget plikt til å gi
et kompetansebevis til dem som blir vurdert. Kompetansebevis defineres
i dag som dokumentasjon for videregående opplæring
i de tilfellene vilkårene for å få vitnemål eller
for fag/svennebrev ikke er oppfylt. Privatskoler med eksamensrett
vil ha anledning til å utstede kompetansebevis, jf. gjeldende
forskrifter.
Departementet foreslår at det er fylkeskommunen som
skal legge til rette for og gjennomføre en utvidet ordning,
men instansene må samarbeide slik at ansvaret i forhold
til den enkelte bruker før og etter vurderingen er tydelig.
Fylkeskommunen skal følge opp dem som har rett til
videregående opplæring. Aetat følger
opp registrerte arbeidssøkere uten rett til videregående
opplæring. Kommunen følger opp flyktninger i introduksjonsprogram
og trygdeetaten følger opp sine brukere. Departementet
legger til grunn at den instansen som i utgangspunktet har ansvar
for å finansiere vurderingen for en bruker, også vil
ha det grunnleggende ansvaret for å sikre en passende oppfølging
av brukeren.
Departementet legger til grunn at lovendringen skal gjennomføres
uten tilførsel av friske midler. Ut fra erfaringene med
realkompetanseprosjektet er utgiftene til yrkesprøving
anslått til kr 15 000 pr. prøve,
inkludert administrasjonskostnader og tolketjeneste. Departementet
venter ikke at de samlede kostnadene for fylkeskommunen vil bli
høyere enn i dag, ettersom det ikke blir knyttet opplæring
til en realkompetansevurdering. Utgifter til slik vurdering for flyktninger
som nylig er kommet til landet, og som ikke har rett til videregående
opplæring, dekkes av kommunen gjennom integreringstilskudd.
Vurdering for tilsvarende registrerte arbeidssøkere dekkes
av Aetat. Endelig vil realkompetansevurdering for trygdemottakere
bli dekket som en del av trygdeetatens satsing på å få flere
som mottar trygd over i arbeid. Departementet refererer innvendinger
fra høringsinstanser til at nyordningen kan gjennomføres
uten økte kostnader, særlig for fylkeskommunen.
Departementet understreker i den forbindelse den samfunnsøkonomiske
vinningen ved at flere kommer raskere ut i arbeid.
Departementet vil følge opp og evaluere hele det nasjonale
systemet for dokumentasjon og verdsetting av realkompetanse. Spørsmålet
om mulige følgekostnader av at flere blir motivert til
opplæring etter en realkompetansevurdering, vil en se nærmere
på i den forbindelse. Det samme gjelder mulig bruk for
mulig behov for nærmere retningslinjer og eventuell annen avklaring
av den praktiske utøvelsen av vurdering og yrkesprøving.
Departementet presiserer ellers i proposisjonen at lovforslaget
ikke berører de eksisterende ordningene for godkjenning
av utenlandsk utdanning.
Komiteen, medlemmene fra Høyre, Ine
Marie Eriksen, Jan Olav Olsen, Just Hjalmar Johansen og Søren
Fredrik Voie, fra Arbeiderpartiet, Vidar Bjørnstad, Eva
M. Nielsen og Karita Bekkemellem Orheim, fra Fremskrittspartiet,
Ursula Evje og Arne Sortevik, fra Sosialistisk Venstreparti, Lena Jensen
og lederen Rolf Reikvam, fra Kristelig Folkeparti, Arne Lyngstad
og Elsa Skarbøvik, fra Senterpartiet, Rune J. Skjælaaen,
fra Venstre, Trine Skei Grande, og representanten Jan Simonsen,
mener at mulighetene for dokumentasjon av realkompetanse er viktig
for å sikre voksne nødvendig opplæring
og arbeid. Komiteen ser dette som positivt både
ut fra et livslangt læringsperspektiv og målsettingen
om et inkluderende arbeidsliv.
Komiteen merker seg at dagens ordning med realkompetansevurdering
etter opplæringsloven er begrenset til voksne med rett
til videregående opplæring som tar sikte på slik
opplæring.
Komiteen er enig i forslaget om å utvide
ordningen til å omfatte alle som har behov for en vurdering
av sin realkompetanse på videregående opplæringsnivå,
uavhengig av om formålet er videre utdanning eller arbeid.
Personer som ønsker å få dokumentert
sin yrkeskompetanse med sikte på arbeid, må få anledning
til dette. Komiteen har her merket seg at yrkesprøving
har vært en velegnet metode for vurdering av realkompetanse
på dette området.
Komiteen understreker at forslaget ikke endrer
eller berører ordningen med praksiskandidater og fag-/svennebrev.
Komiteen viser til at fylkeskommunen i dag har
ansvaret for å tilby vurdering av realkompetanse for voksne
som har rett til videregående opplæring.
Komiteen viser til evalueringen av realkompetanseprosjektet.
Prosjektet ble etablert som en konsekvens av Stortingets vedtak
om å etablere et system som gir voksne rett til å dokumentere
sin realkompetanse uten å måtte gå veien
om tradisjonelle prøveordninger. 24 000 personer
har deltatt i utprøvingen av ordninger for dokumentasjon
og verdsetting av realkompetanse i arbeidslivet, tredjesektor og
i utdanningssystemet. Evalueringen viser at det er etablert et godt
grunnlag for et nasjonalt dokumentasjonssystem for verdsetting av
realkompetanse. Det å anerkjenne og løfte fram
andre måter å tilegne seg utdanning og kompetanse
på enn gjennom det tradisjonelle utdanningssystemet, er
viktig for å jevne ut forskjeller mellom sosiale grupper
og landsdeler. Komiteen mener det er viktig at det
nå arbeides videre med implementering av ordningene som
utvikles. Dette arbeidet må gå parallelt med at
retten til å få prøvd sin realkompetanse
blir lovfestet.
Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene
fra Fremskrittspartiet og representanten Simonsen, merker seg at
fylkeskommunen også skal tilrettelegge for og gjennomføre
ordningen som utvider muligheten for realkompetansevurdering. Dette vil
også gjelde for dem som ikke har rett til videregående
opplæring, men som blir henvist fra kommune, Aetat eller
trygdeetat.
Med hensyn til finansieringen merker flertallet seg
at fylkeskommunen skal dekke utgiftene til kompetansevurdering og
kompetansebevis for voksne med rett til videregående opplæring,
mens kommune, Aetat og trygdeetat skal dekke kostnadene for personene
som disse henviser.
Flertallet viser til at målsettingen
med utvidelse av ordningen er at flere skal få anledning
til realkompetansevurdering og yrkesutprøving i denne sammenheng.
Flertallet mener proposisjonen ikke gir grunnlag
for å vurdere omfanget av fremtidige utgifter knyttet til
ordningen, men er opptatt av at det må tilføres
nok midler til at dette blir en rettighet med innhold.
Flertallet er i tvil om intensjonen med lovendringen
kan gjennomføres uten økte kostnader og vil her
spesielt peke på fylkeskommunens oppfølgingsansvar.
Flertallet viser her også til uttalelser
fra høringsinstansene.
Flertallet ber på denne bakgrunn departementet
komme tilbake i statsbudsjettet for 2004 med en nærmere
vurdering av og anslag over de økonomiske konsekvenser
og direkte utgifter knyttet til ordningen.
Flertallet vil i denne sammenheng for øvrig vise
til det ansvar de ulike instansene har for å følge opp
personer som har fått en realkompetansevurdering der det
for eksempel er påvist et behov for utdanning eller annen
oppfølging. Flertallet ber om at det også evalueres
underveis i forbindelse med etableringen av et nasjonalt system
for dokumentasjon og verdsetting av realkompetanse.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og representanten Simonsen er opptatt av at fylkeskommunen
legges ned så snart som mulig. Disse medlemmer ønsker
derfor ikke å gi fylkeskommunen et utvidet ansvar slik
Regjeringen foreslår. Disse medlemmer er
tvert imot opptatt av at utdanningsinstitusjoner, bedrifter, jobbformidlere
og studieforbund skal kunne ha mulighet til å rettlede
til og/eller vurdere yrkeskompetanse. Disse medlemmer forutsetter at
slik vurdering foregår i henhold til utarbeidet nasjonalt
system for dokumentasjon av realkompetanse og viser til rapporten
fra Realkompetanseprosjektet 1999-2002. Disse medlemmer legger
til grunn at Læringssenteret skal ha ansvar for kvalitetssikring av
ordningen.
Disse medlemmer har merket seg Regjeringens forslag
om at lovendringen skal gjennomføres uten tilførsel
av nye midler.
Disse medlemmer har videre merket seg at Regjeringen ønsker
at Aetat, trygdekontor og kommuner skal kunne henvise personer til
realkompetansevurdering.
Disse medlemmer viser til St.meld. nr. 14 (2002-2003)
Om samordning av Aetat, trygdeetaten og sosialtjenesten - som er
under behandling i sosialkomiteen.
Disse medlemmer viser videre til Ot.prp. nr. 28
(2002-2003) Om introduksjonsordning for nyankomne innvandrere -
som er under behandling i kommunalkomiteen.
Disse medlemmer legger til grunn at det gjennom
behandling av de to nevnte saker også vurderes og avklares
omfang, prosedyrer og finansiering knyttet til henvisning til -
og vurdering av - realkompetanse.
Disse medlemmer legger foreløpig til
grunn at staten skal dekke kompetansevurderingen gjennom Aetat og/eller
trygdekontor og at det gjøres gjennom en stykkprisordning. Disse
medlemmer legger videre foreløpig til grunn at
kommuner som får utført vurdering for innvandrere,
får dekket dette gjennom integreringstilskottet.
Disse medlemmer legger til grunn at andre som
på eget initiativ får en vurdering av realkompetanse,
betaler dette selv. Disse medlemmer legger til grunn
at arbeidsgivere som aktivt søker kvalifisert arbeidskraft,
vil legge til rette for kompetansevurdering i samarbeid med Aetat,
trygdeetat eller i egen regi. Disse medlemmer legger
til grunn at det med avklaring og finansieringsansvar som omtalt tilføres
midler som sikrer at reformen får et reelt innhold. Disse
medlemmer forutsetter at dette fremvises som øremerkede
midler fra og med statsbudsjettet for 2004.
Disse medlemmer legger til grunn at det iht. forskrifter
knyttet til opplæringsloven også blir ankemulighet
for personer som får sin yrkesmessige realkompetanse vurdert. Disse
medlemmer forutsetter at dette ivaretas ved at det opprettes
et uavhengig klageorgan som kan fatte vedtak om at den enkelte kan
få gjennomført kompetansevurdering en gang til.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"I
I lov 17. juli 1998 nr. 61 om grunnskolen og den vidaregåande
opplæringa (opplæringslova) skal § 4A-3
nytt femte og sjette ledd lyde:
Vaksne som har rett til vidaregåande opplæring har
rett til vurdering av realkompetansen sin og til kompetansebevis.
Personar som ikkje har rett til vidaregåande opplæring,
skal få vurdert realkompetansen sin om de blir vist til
dette av kommune, arbeidsmarknadsetaten, trygdeetaten, bedrifter
m.fl. Departementet kan gi nærmare forskrifter.
Utdanningsinstitusjonar, bedrifter, m.fl. skal gi kompetansebevis
på grunnlag av realkompetansevurdering på vidaregåande
opplæringsnivå. Departementet kan gi nærmare
forskrifter."
Forslag fra Fremskrittspartiet og representanten Simonsen:
I
I lov 17. juli 1998 nr. 61 om grunnskolen og den vidaregåande
opplæringa (opplæringslova) skal § 4A-3
nytt femte og sjette ledd lyde:
Vaksne som har rett til vidaregåande opplæring har
rett til vurdering av realkompetansen sin og til kompetansebevis.
Personar som ikkje har rett til vidaregåande opplæring,
skal få vurdert realkompetansen sin om de blir vist til
dette av kommune, arbeidsmarknadsetaten, trygdeetaten, bedrifter
m.fl. Departementet kan gi nærmare forskrifter.
Utdanningsinstitusjonar, bedrifter, m.fl. skal gi kompetansebevis
på grunnlag av realkompetansevurdering på vidaregåande
opplæringsnivå. Departementet kan gi nærmare
forskrifter.
Komiteen viser for øvrig til
proposisjonen og råder Odelstinget til å fatte
følgende
vedtak til lov
om endring i lov 17. juli 1998 nr. 61 om
grunnskolen og den vidaregåande opplæringa
(opplæringslova)
I
I lov 17. juli 1998 nr. 61 om grunnskolen og den vidaregåande
opplæringa (opplæringslova) skal § 4A-3
nye femte og sjette ledd lyde:
Vaksne som har rett til vidaregåande
opplæring har rett til vurdering av realkompetansen sin
og til kompetansebevis. Personar som ikkje har rett til vidaregåande
opplæring, skal få vurdert realkompetansen sin
om dei blir vist til dette av kommune, arbeidsmarknadsetaten eller
trygdeetaten. Departementet kan gi nærmare forskrifter.
Fylkeskommunen skal gi kompetansebevis på grunnlag
av realkompetansevurdering på vidaregåande opplærings
nivå. Departementet kan gi nærmare forskrifter.
II
Lova trer i kraft straks.
Oslo, i kirke-, utdannings- og forskningskomiteen, den 13. februar 2003
Rolf Reikvam |
Vidar Bjørnstad |
Karita Bekkemellem Orheim |
leder |
ordfører |
sekretær |