Innstilling fra finanskomiteen om lov om endringer i lov 10. juni 1966 nr. 5 om toll (tolloven)

Dette dokument

Til Odelstinget

Sammendrag

Regjeringen legger i proposisjonen frem forslag til lov om endringer i tolloven § 66 første og annet ledd.

Forslaget om endring av tolloven § 66 første ledd går i korthet ut på at strafferammen for "særlig grov" overtredelse av tolloven §§ 61-65, heves fra 2 år til 6 års fengsel for overtredelser utført med forsett eller grov uaktsomhet. Forslaget tar i første rekke sikte på å bringe strafferammen for grov tollovertredelse opp på høyde med det som gjelder for annen grov økonomisk kriminalitet. Dette er særlig aktuelt for smugling av alkohol, sigaretter og kjøtt i store kvanta.

Tolloven § 66 annet ledd angir hvilke omstendigheter som skal tillegges vekt ved vurderingen av om en overtredelse av tolloven §§ 61-65 skal regnes som "særlig grov". Bestemmelsen foreslås endret slik at også omstendigheter som "om inn- og utførsel av varen er forbudt eller underlagt særlige vilkår", tillegges vekt ved vurderingen av om en tollovertredelse skal regnes som "særlig grov".

Det foreslås at endringene i tolloven skal tre i kraft straks.

Komiteens merknader

Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Ranveig Frøiland, Svein Roald Hansen, Tore Nordtun, Torstein Rudihagen og Hill-Marta Solberg, fra Høyre, Svein Flåtten, Torbjørn Hansen, Heidi Larssen og Jan Tore Sanner, fra Sosialistisk Venstreparti, Øystein Djupedal, Audun Bjørlo Lysbakken og Heidi Grande Røys, fra Kristelig Folkeparti, Ingebrigt S. Sørfonn og Bjørg Tørresdal, fra Senterpartiet, Morten Lund, og fra Venstre, May Britt Vihovde, slutter seg til Regjeringens forslag om å heve strafferammen i tollovens § 66 første ledd fra 2 år til 6 års fengsel for "særlig grov" overtredelse av tollovens §§ 61-65. Flertallet viser til at dette både vil bringe straffebestemmelsen i den norske tolloven mer i samsvar med lovgivningen i andre land og bringe skyldkravet bedre i samsvar med skyldkravet i andre sammenlignbare straffebestemmelser. Flertallet viser også til at endringen vil kunne gjøre det lettere for norsk politi å samarbeide og få bistand fra andre land der kriminaliteten har internasjonale forgreininger.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet, Gjermund Hagesæter, lederen Siv Jensen og Per Erik Monsen, og fra Kystpartiet, Steinar Bastesen, viser til at Regjeringens forslag om skjerpet tollstraff først og fremst vil ramme smugling av sigaretter og kjøtt fordi det her kan være snakk om avgiftsunndragelser av et slikt omfang at det kan gjøre smuglingen særlig grov. Disse medlemmer viser videre til at spesialbestemmelsene for innførsel av alkohol er særnorske, og at prinsippet om dobbel straffbarhet kan gjøre det vanskelig for norske politimyndigheter å få bistand i etterforskningen av slike smuglersaker fra utenlandsk politi. Disse medlemmer viser også til sammenlignbare norske straffebestemmelser og til strafferammen i Sverige. Disse medlemmer slutter seg på denne bakgrunn til at tolloven § 66 første ledd endres slik Regjeringen har foreslått.

Disse medlemmer viser til at et høyt avgiftsnivå gir store fortjenestemuligheter ved smugling for videresalg, jf. proposisjonens punkt 3, og at behovet for skjerpet tollstraff i første rekke gjør seg gjeldende for varer med særnorske høye avgifter.

Disse medlemmer slutter seg til at strafferammen utvides når det her er snakk om forbrytelser som er egnet for organisert kriminalitet. Strafferammen for tollforbrytelser bør tilsvare strafferammen for sammenlignbar kriminalitet. Disse medlemmer vil likevel peke på at et lavere avgiftsnivå, i tillegg til andre positive konsekvenser, selvsagt vil innebære at fortjenestemulighetene ved organisert smugling blir mindre, og at smugling derfor vil bli en mindre aktuell finansieringskilde for annen kriminell virksomhet.

Disse medlemmer vil derfor understreke at den ser det som sterkt ønskelig at det blir etablert et betydelig lavere avgiftsnivå for bl.a. legale varer som er utsatt for smuglingsvirksomhet.

Komiteen slutter seg til forslaget til endring av tolloven § 66 annet ledd, som vil synliggjøre at brudd på tolloven lettere kan ansees som særlig grovt når det er snakk om smugling av alkohol mv., enn ved overtredelse av f.eks. prosedyrebestemmelser.

Komiteen slutter seg også til forslaget om at ordene "eller begge disse straffer" tas ut av tolloven § 66 første ledd som overflødige.

Komiteens tilråding

Komiteen viser til proposisjonen og til det som står foran, og rår Odelstinget til å gjøre slikt

vedtak til lov

om endringer i lov 10. juni 1966 nr. 5 om toll (tolloven)

I lov 10. juni 1966 nr. 5 om toll (tolloven) gjøres følgende endringer:

I

§ 66 skal lyde:

Når en overtredelse av §§ 61-65 er særlig grov, er straffen bøter eller fengsel inntil 2 år, men fengsel inntil 6 år ved forsettlig eller grovt uaktsom overtredelse.

Ved avgjørelsen av om overtredelsen skal regnes som særlig grov, legges vekt på om overtredelsen har stort omfang, om inn- og utførsel av varen er forbudt eller underlagt særlige vilkår, om de varer overtredelsen gjelder var bestemt til å omsettes av lovovertrederen, om denne tidligere er dømt for overtredelse av tollovgivningen eller om det foreligger andre omstendigheter av særlig skjerpende art.

II

Endringene under I trer i kraft straks.

Oslo, i finanskomiteen, den 4. mars 2003

Siv Jensen Per Erik Monsen Ingebrigt S. Sørfonn
leder ordfører sekretær