Til Odelstinget
Regjeringen legger i proposisjonen frem forslag til lov om endringer
i tolloven § 66 første og annet ledd.
Forslaget om endring av tolloven § 66 første
ledd går i korthet ut på at strafferammen for
"særlig grov" overtredelse av tolloven §§ 61-65,
heves fra 2 år til 6 års fengsel for overtredelser
utført med forsett eller grov uaktsomhet. Forslaget tar
i første rekke sikte på å bringe strafferammen
for grov tollovertredelse opp på høyde med det
som gjelder for annen grov økonomisk kriminalitet. Dette
er særlig aktuelt for smugling av alkohol, sigaretter og
kjøtt i store kvanta.
Tolloven § 66 annet ledd angir hvilke omstendigheter
som skal tillegges vekt ved vurderingen av om en overtredelse av
tolloven §§ 61-65 skal regnes som "særlig
grov". Bestemmelsen foreslås endret slik at også omstendigheter
som "om inn- og utførsel av varen er forbudt eller underlagt
særlige vilkår", tillegges vekt ved vurderingen
av om en tollovertredelse skal regnes som "særlig grov".
Det foreslås at endringene i tolloven skal tre i kraft
straks.
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Ranveig Frøiland, Svein Roald Hansen, Tore Nordtun, Torstein
Rudihagen og Hill-Marta Solberg, fra Høyre, Svein Flåtten,
Torbjørn Hansen, Heidi Larssen og Jan Tore Sanner, fra
Sosialistisk Venstreparti, Øystein Djupedal, Audun Bjørlo Lysbakken
og Heidi Grande Røys, fra Kristelig Folkeparti, Ingebrigt
S. Sørfonn og Bjørg Tørresdal, fra Senterpartiet,
Morten Lund, og fra Venstre, May Britt Vihovde, slutter
seg til Regjeringens forslag om å heve strafferammen i
tollovens § 66 første ledd fra 2 år
til 6 års fengsel for "særlig grov" overtredelse
av tollovens §§ 61-65. Flertallet viser
til at dette både vil bringe straffebestemmelsen i den
norske tolloven mer i samsvar med lovgivningen i andre land og bringe
skyldkravet bedre i samsvar med skyldkravet i andre sammenlignbare
straffebestemmelser. Flertallet viser også til
at endringen vil kunne gjøre det lettere for norsk politi å samarbeide
og få bistand fra andre land der kriminaliteten har internasjonale
forgreininger.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Gjermund Hagesæter, lederen Siv Jensen og Per Erik Monsen,
og fra Kystpartiet, Steinar Bastesen, viser til at Regjeringens
forslag om skjerpet tollstraff først og fremst vil ramme
smugling av sigaretter og kjøtt fordi det her kan være
snakk om avgiftsunndragelser av et slikt omfang at det kan gjøre smuglingen
særlig grov. Disse medlemmer viser videre
til at spesialbestemmelsene for innførsel av alkohol er
særnorske, og at prinsippet om dobbel straffbarhet kan
gjøre det vanskelig for norske politimyndigheter å få bistand
i etterforskningen av slike smuglersaker fra utenlandsk politi. Disse
medlemmer viser også til sammenlignbare norske straffebestemmelser
og til strafferammen i Sverige. Disse medlemmer slutter
seg på denne bakgrunn til at tolloven § 66
første ledd endres slik Regjeringen har foreslått.
Disse medlemmer viser til at et høyt
avgiftsnivå gir store fortjenestemuligheter ved smugling
for videresalg, jf. proposisjonens punkt 3, og at behovet for skjerpet
tollstraff i første rekke gjør seg gjeldende for
varer med særnorske høye avgifter.
Disse medlemmer slutter seg til at strafferammen
utvides når det her er snakk om forbrytelser som er egnet
for organisert kriminalitet. Strafferammen for tollforbrytelser
bør tilsvare strafferammen for sammenlignbar kriminalitet. Disse
medlemmer vil likevel peke på at et lavere avgiftsnivå,
i tillegg til andre positive konsekvenser, selvsagt vil innebære
at fortjenestemulighetene ved organisert smugling blir mindre, og
at smugling derfor vil bli en mindre aktuell finansieringskilde
for annen kriminell virksomhet.
Disse medlemmer vil derfor understreke at den
ser det som sterkt ønskelig at det blir etablert et betydelig
lavere avgiftsnivå for bl.a. legale varer som er utsatt
for smuglingsvirksomhet.
Komiteen slutter seg til forslaget
til endring av tolloven § 66 annet ledd, som vil
synliggjøre at brudd på tolloven lettere kan ansees
som særlig grovt når det er snakk om smugling
av alkohol mv., enn ved overtredelse av f.eks. prosedyrebestemmelser.
Komiteen slutter seg også til forslaget
om at ordene "eller begge disse straffer" tas ut av tolloven § 66
første ledd som overflødige.
Komiteen viser til proposisjonen og
til det som står foran, og rår Odelstinget til å gjøre
slikt
vedtak til lov
om endringer i lov 10. juni 1966 nr. 5 om toll
(tolloven)
I lov 10. juni 1966 nr. 5 om toll (tolloven) gjøres følgende
endringer:
I
§ 66 skal lyde:
Når en overtredelse av §§ 61-65
er særlig grov, er straffen bøter eller fengsel
inntil 2 år, men fengsel inntil 6 år
ved forsettlig eller grovt uaktsom overtredelse.
Ved avgjørelsen av om overtredelsen skal regnes som
særlig grov, legges vekt på om overtredelsen har stort
omfang, om inn- og utførsel av varen er forbudt eller
underlagt særlige vilkår, om de varer overtredelsen gjelder
var bestemt til å omsettes av lovovertrederen, om denne
tidligere er dømt for overtredelse av tollovgivningen eller
om det foreligger andre omstendigheter av særlig skjerpende
art.
II
Endringene under I trer i kraft straks.
Oslo, i finanskomiteen, den 4. mars 2003
Siv Jensen |
Per Erik Monsen |
Ingebrigt S. Sørfonn |
leder |
ordfører |
sekretær |