Departementet er einig med utvalet og fleirtalet av høyringsinstansane
og foreslår å lovfeste eigne forbod mot diskriminering
på bustadområdet som gjeld truvedkjenning, hudfarge,
språkkunnskapar, nasjonalt eller etnisk opphav eller homofil
legning, leveform eller orientering. Jamvel om det i lova er sett
forbod mot å diskriminere ut frå truvedkjenning, er
dette likevel ikkje til hinder for at organisasjonar kan leige ut
bustader til medlemmene sine. Derimot kan ein organisasjon ikkje
opprettast med det føremålet å omgå forbodet
mot diskriminering. Departementet meiner at slike føresegner
vil kunne redusere omfanget av denne typen diskriminering, og såleis vere
med på å hjelpe grupper på bustadmarknaden som
elles vil bli ramma av dette. Føresegnene mot diskriminering
står i § 1-4 i forslaget til lov om bustadbyggjelag
og i § 1-5 i forslaget til lov om burettslag.
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Høyre, Sosialistisk Venstreparti, Kristelig Folkeparti
og Senterpartiet, mener at all diskriminering som følge
av trosoverbevisning, hudfarge, språkkunnskap, nasjonalt
eller etnisk opphav eller homofil legning, leveform eller orientering,
ikke skal forekomme i et moderne samfunn. Flertallet støtter
derfor lovforslagene som forbyr diskriminering på boligområdet. Flertallet vil
påpeke at lovene forbyr diskriminering ut fra trosoverbevisning,
men at organisasjoner likevel skal ha mulighet til å leie
ut boliger til medlemmene sine så lenge de ikke er opprettet
for å omgå lovene.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til at gjeldende borettslovgivning ikke inneholder direkte formuleringer
mot diskriminering. Det samme gjelder for eierseksjonsloven og husleieloven.
Disse medlemmer viser til at Regjeringen foreslår
et eget forbud mot diskriminering på boligområdet
på bakgrunn av religion, hudfarge, språkkunnskaper,
nasjonal og etnisk opphav eller homofil legning eller orientering.
Ifølge Regjeringens forslag skal borettslagene tillegges
bevisbyrden for at diskriminering ikke har funnet sted. Dette kan
medføre at borettslagsstyrene kan vegre seg for å gripe
inn overfor personer som faller under denne paragrafen av frykt
for å bli beskyldt for rasisme. En slik anti-diskrimineringsparagraf
kan svekke den gjensidige toleransen mellom ulike grupper i samfunnet
og føre til mer konflikter nettopp på bakgrunn
av forskjellsbehandling.
Disse medlemmer viser til at Fremskrittspartiets
grunnholdning om at likebehandling av alle mennesker uansett rase,
kjønn, religion eller etnisk eller nasjonal opprinnelse,
er en forutsetning for å hindre splid mellom nevnte grupperinger.
Disse medlemmer viser videre til at holdninger
ikke kan vedtas av politikere, men kun skapes av befolkningen selv.
Disse medlemmer vil hevde at straffelovens § 349
a gir det tilstrekkelige vern mot eventuell diskriminering på det
boligrettslige området, og anser derfor en ytterligere
lovpresisering i andre lover for overflødig.
Disse medlemmer støtter derfor ikke innføring
av en slik paragraf med såkalt omvendt bevisbyrde fordi
dette vil kunne skape flere problemer enn det løser på det
boligrettslige området.
Disse medlemmer vil derfor stemme imot § 1-5
i forslaget om borettslagslov og § 1-4 i forslaget
om boligbyggelagslov.