Barnekonvensjonen stiller ikke krav til en spesiell gjennomføringsform,
men overlater dette til statene. Det vises til artikkel 4 som fastsetter
at statene skal sørge for alle lovgivningsmessige, administrative
og øvrige tiltak som er nødvendig for å virkeliggjøre
de rettigheter som anerkjennes i konvensjonen.
I de avsluttende merknader fra FNs komité for barnets
rettigheter til Norges annen rapport om Barnekonvensjonen, uttalte
komiteen at den var betenkt over at konvensjonens bestemmelser ennå ikke
var fullt og helt innarbeidet i norsk rett. Komiteen pekte imidlertid
ikke på konkrete konvensjonsbestemmelser som den anså utilstrekkelig
gjennomført. Komiteen anbefalte videre norske myndigheter å overveie å inkorporere
konvensjonen på tilsvarende måte som andre regionale
og internasjonale menneskerettskonvensjoner er inkorporert i menneskerettsloven.
I høringsnotatet ga Justisdepartementet uttrykk for
det foreløpige syn at Barnekonvensjonen burde innarbeides
i norsk lovgivning ved delvis transformasjon (synliggjøring).
Det ble særlig lagt vekt på at dette var den metoden
som ville gjøre innholdet i Barnekonvensjonen mest tilgjengelig
for brukerne, og dermed kunne føre til en bedre gjennomføring
av Barnekonvensjonens bestemmelser i praksis.
Det store flertall av høringsinstansene er positive til
at Barnekonvensjonen skal innarbeides i norsk lov ved synliggjøring.
En rekke høringsinstanser mener imidlertid at synliggjøring
ikke er tilstrekkelig, og at Barnekonvensjonen i tillegg, og i første
rekke, må inkorporeres i norsk lov. De høringsinstanser
som tar stilling til rangspørsmålet, mener at
Barnekonvensjonen bør ha forrang foran bestemmelser i annen
lovgivning.
Departementet er kommet til at Barnekonvensjonen både
bør inkorporeres i norsk lov og innarbeides ved delvis
aktiv transformasjon (synliggjøring). Også de
to valgfrie protokollene til konvensjonen om salg av barn, barneprostitusjon
og barnepornografi og om barn i væpnet konflikt bør
inkorporeres, den siste under forutsetning av at Stortinget godkjenner
at protokollen ratifiseres. Inkorporeringen bør skje gjennom
menneskerettsloven, noe som medfører at konvensjonsbestemmelsene
får forrang foran bestemmelser i annen norsk lovgivning
dersom det skulle være motstrid.
Inkorporasjon av Barnekonvensjonen er den innarbeidingsmetode
som gir den sterkeste signaleffekt både nasjonalt og internasjonalt.
Ved å inkorporere Barnekonvensjonen viser norske myndigheter
tydelig at Norge tar konvensjonen alvorlig, og at vi formelt sett
oppfyller konvensjonens krav. Ved å inkorporere Barnekonvensjonen
vil man også ivareta hensynet til en helhetlig framstilling
av barns rettigheter i norsk lov. Bestemmelsene kan lettere leses
i sammenheng, og loven vil gi en mer helhetlig oversikt over barns
rettigheter.
Departementet legger til grunn at norsk rett i all hovedsak oppfyller
Barnekonvensjonens krav, og til dels også gir barn sterkere
rettigheter enn konvensjonen krever. En inkorporasjon vil etter
departementets syn likevel kunne styrke barns rettsstilling. Det
vises i denne sammenheng til Barnekonvensjonens artikkel 3 som fastsetter
at hensynets til barnets beste skal være et sentralt hensyn
i alle forhold som gjelder barn.
Departementet foreslår lovendringer som vil synliggjøre
sentrale bestemmelser i konvensjonen i norsk lov. Etter departementets
syn vil dette gi en bedre tilgjengelighet av disse bestemmelsene
for brukerne, og gjøre de aktuelle bestemmelsene mer presise,
forståelige og brukervennlige.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Dag
Terje Andersen, Ola Røtvei og Knut Storberget, fra Høyre, John-Ragnar
Aarset, Carsten Dybevig og Linda Cathrine Hofstad, fra Fremskrittspartiet,
Jan Arild Ellingsen og André Kvakkestad, fra Kristelig
Folkeparti, Einar Holstad og Finn Kristian Marthinsen, og fra Sosialistisk
Venstreparti, Inga Marte Thorkildsen, viser til de respektive
partiers merknader i Innst. O. nr. 51 (1998-1999).
Barnekonvensjonen er etter komiteens vurdering
blant de mest sentrale menneskerettskonvensjonene, og bør
derfor inkorporeres i nasjonal lovgivning på linje med
Den europeiske menneskerettighetskonvensjon, FNs konvensjon om sivile
og politiske rettigheter og FNs konvensjon om økonomiske,
sosiale og kulturelle rettigheter. Komiteen vil påpeke
at Barnekonvensjonen gir barn både sivile, sosiale og kulturelle
rettigheter. Konvensjonen stadfester etter komiteens mening
et viktig prinsipp: barn er å anse som et eget rettssubjekt
med individuelle rettigheter som også staten har ansvar
for at overholdes.
Norge har gjennom flere tiår vært et foregangsland
hva gjelder menneskerettighetsarbeid både nasjonalt og
internasjonalt. For at vi også i fremtiden, med tyngde,
skal kunne arbeide for at menneskerettighetene overholdes i utlandet,
er det etter komiteens mening viktig at Barnekonvensjonen
inkorporeres i norsk rett. Komiteen har i sin vurdering særlig
vektlagt det forhold at FNs komité for barnets rettigheter
eksplisitt har oppfordret Norge til å inkorporere konvensjonen.
Komiteen har merket seg at Barnekonvensjonen på flere
punkter er noe vag og at den flere steder retter seg direkte til
landets myndigheter. Disse forhold kan medføre at konvensjonen
først får reell betydning for barn om den danner
grunnlag for presis lovgivning. Videre har komiteen merket
seg regjeringsadvokatens påstand om at inkorporering av konvensjonens
noe uklare ordlyd kan medføre en økning av domstolenes
makt på bekostning av lovgivers makt på barnerettens
område.
Komiteen mener Regjeringens forslag til synliggjøring
av konvensjonens bestemmelser i nasjonal lovgivning er viktig nettopp
av hensyn til konvensjonens noe uklare ordlyd. Delvis transformasjon
av konvensjonen som foreslått fra Regjeringens side, vil kompensere
for uklarhet. Komiteen mener også at synliggjøring
av Barnekonvensjonen i nasjonal lovgivning gjennom delvis transformasjon,
er viktig av pedagogiske hensyn.
Videre vurderer komiteen den reelle fare for maktforskyving
fra lovgiver til domstolene gjennom inkorporering av Barnekonvensjonen,
som liten. Komiteen legger i denne forbindelse vekt
på at domstolene tradisjonelt er tilbakeholdne med å konstatere
motstrid mellom nasjonal rett og internasjonale menneskerettighetsforpliktelser.
Etter komiteens oppfatning er det positivt at Regjeringen
fremmer forslag om å inkorporere Barnekonvensjonen og to
valgfrie protokoller av 25. mai 2000 i norsk rett gjennom
menneskerettsloven. Komiteen støtter forslaget
under forutsetning av at Stortinget aksepterer ratifisering av tilleggsprotokoll til
Barnekonvensjonen av 25. mai 2000 om barn i væpnet
konflikt, jf. St.prp. nr. 61 (2002-2003).
Komiteen har merket seg at Regjeringen i St.meld.
nr. 21 (1999-2000) uttaler at det vil bli lagt frem forslag om innarbeiding
av FNs kvinnekonvensjon, FNs rasediskrimineringskonvensjon og FNs torturkonvensjon. Komiteen ser
positivt på dette, og vil særlig oppfordre Regjeringen
til å prioritere arbeidet med innarbeiding av FNs rasediskrimineringskonvensjon.