Jeg viser til brev av 9. mai 2003 med spørsmål knyttet
til den fremlagte Ot.prp. nr. 61 (2002-2003) Om lov om endringar
i rettsgebyrloven mv. og i selskapslovgivinga (kunngjeringsreglar).
Jeg vil innledningsvis få lov til å påpeke
at forslaget ikke gjelder flytting av en oppgave, men om å ta bort
papirbasert kunngjøring som helhet fordi elektronisk kunngjøring
er et enklere og mer tidsmessig alternativ for brukerne (næringslivet
og andre) av informasjonen. Dette vil samtidig gi reduserte kostnader
for det offentlige, noe som vil kunne komme brukerne (næringslivet)
til gode gjennom reduserte gebyrer.
Norsk Lysingsblad består i dag av trykt utgave av alle
lovbestemte kunngjøringer (en rekke ulike kunngjøringstyper),
elektronisk publisering av de fleste kunngjøringstyper
og Database for offentlige anskaffelser i Norge - DOFFIN.
Lysingsbladet produseres i dag på kontrakt, inngått
i henhold til regelverket for offentlige anskaffelser. Kontraktsoperatørens
oppdrag omfatter i dag også drift av DOFFIN. Databasen
ligger hos operatøren og danner grunnlag for trykking av
kunngjøringer om offentlige anskaffelser. Inneværende
kontrakt ble etablert for perioden 1. januar 1998 - 31. desember 2002
med opsjon for forlengelse inntil 5 år. Opsjonen kan løses
ut for ett år av gangen, og må utløses
innen 1. juli året før. Slik opsjon er
utløst for innværende år.
Både Norsk Lysingsblad generelt og DOFFIN er under utredning
i Arbeids- og administrasjonsdepartementet med tanke på fremtidig
organisering mv. Man ser i fremtiden for seg Lysingsbladet som en elektronisk
portal for de ulike kunngjøringstyper, med en felles overbygning
mot publikum. Den/de elektroniske basene vil kunne danne
grunnlag for en trykt utgave dersom det er interesse og øvrig
grunnlag for dette.
Inntektene fra de selskapsrelaterte kunngjøringene som
lovforslaget omfatter, utgjorde i 2002 kr 34.739.940 for
Norsk Lysingsblad. Det er ca. 74 prosent av de totale salgsinntekter
på kr 47.158.316. De totale kostnadene til produksjon
av trykt og elektronisk versjon av Lysingsbladet (inklusive drift
av DOFFIN) utgjorde kr 33.982.887. Lysingsbladets kostnader
forventes å gå noe ned dersom de selskapsrelaterte
kunngjøringer fjernes. Størrelsen på innsparingen
er det imidlertid ikke mulig å si noe om uten en ny anbudsrunde
om produksjonsoppdraget.
Driften av Lysingsbladet genererte altså et overskudd
til statsregnskapet på kr 13.175.429 i 2002. For
2003 er det budsjettert med et overskudd på 24 millioner
kroner.
Brønnøysundregistrenes kostnader til de selskapsrelaterte
kunngjøringer (statsregnskapets kap. 4522, post 04) var
altså i 2002 på kr 34.739.940. Når det
gjelder nettoreduksjonen av kostnadene for Brønnøysundregistrene,
er budsjett for utbygging av dagens elektroniske kunngjøringsløsning
fortsatt kr 400.000, som omtalt i proposisjonen. Kostnadene ved
drift vil være ubetydelige, fordi basen er integrert i
Brønnøysundregistrenes elektroniske informasjonssystemer.
Forutsatt at kunngjøringsvolumet er uendret, vil nettobesparelsen
for 2004 bli på i overkant av 34 millioner, og noe høyere
i etterfølgende år.
Vedlagt følger for øvrig kopier av innspill
fra de høringsinstanser som kommenterte departementets forslag
til omlegging av kunngjøringssystemet.