Innstilling fra næringskomiteen om lov om endringar i rettsgebyrloven mv. og i selskapslovgivinga (kunngjeringsreglar)

Dette dokument

Til Odelstinget

1. Sammendrag

1.1 Hovudinnhaldet i proposisjonen

I budsjettproposisjonen for 2002 vart det orientert om at departementet ville kome tilbake til ei samla vurdering av gebyrpolitikken for Brønnøysundregistra i statsbudsjettet for 2003. I statsbudsjettet vart det gitt ei generell framstilling av dei problemstillingane departementet arbeidde med, og vist til at saka skulle sendast på høyring same haust. Allmenn høyring vart gjennomført i perioden desember 2002 til februar 2003.

Departementet går inn for at gebyra for tenester frå Brønnøysundregistra ikkje lenger skal vere kopla til rettsgebyret. Dette vil gi større fleksibilitet når ein skal fastsetje gebyr for dei enkelte tenestene, uavhengig av om ein held fast ved inntektskrava til Brønnøysundregistra. Det vert foreslått å ta inn alternative gebyrheimlar i dei lovene som regulerer tenester dei ulike registra i Brønnøysund utfører, dvs. føretaksregisterlova og tinglysingslova. og at dagens heimlar i rettsgebyrlova blir oppheva. I etterkant vil det bli fastsett ei felles gebyrforskrift for alle registra i Brønnøysund.

Departementet foreslår òg at ein går bort frå dagens kunngjering i Norsk lysingsblad, og i staden kunngjer selskapsrelaterte saker elektronisk. Elektronisk kunngjering gir betre tilgang til kunngjeringane, mellom anna gjennom utvida søkjemoglegheiter og enkle abonnementsordningar. Registra kan òg spare store kostnader ved ei slik omlegging, sidan ein i dag bruker 32 mill. kroner på kunngjering i Norsk ly­singsblad. Departementet foreslår ei omlegging til elektronisk kunngjering på Internett ved hjelp av Brønnøysundregistra sine databasar. Departementet vil sørgje for at informasjonen er tilgjengeleg på Internett med gode søkjemoglegheiter i så lang tid som det er praktiske behov for det, sett i høve til lagringskapasitet. Seinare må informasjonen kunne hentast fram frå historiske arkiv i samsvar med vanlege arkivreglar.

1.2 Bakgrunnen for lovforslaget

I tillegg til forslag om endringar av gebyrheimlar og endringar i kunngjeringsreglane omfatta høyringa generelle spørsmål knytte til prinsippa for gebyrfastsetjing i Brønnøysund og den konkrete gebyrstrukturen i Føretaksregisteret. Departementet ville sjå nærmare på heimelsgrunnlaget for gebyra i dei ulike registra innanfor Brønnøysundregistra. Dei fleste av gebyra for registrering, tinglysing og informasjonsavlevering er forankra i lov 17. desember 1982 nr. 86 om rettsgebyr (rettsgebyrlova), primært av historiske grunner. Brønnøysundregistra har sidan 80-talet vakse ved at stadig fleire register har kome til. Dette har ført til ei oppsplitting av reglane om gebyrfastsetjing og innkrevjing av gebyr. Det er derfor behov for ei opprydding. Rettsgebyret blir primært fastsett etter kva inntektsbehov domstolane har. Auken i gebyra har dei siste åra vore høgare enn den generelle kostnadsutviklinga i samfunnet. Frå eit brukarsynspunkt er det òg mest formålstenleg at heimlane for gebyr går fram av den lovgivinga som regulerer dei aktuelle tenestene registra utfører.

I høyringsbrevet gjekk departementet inn for at gebyrfastsetjinga i framtida skal følgje eit prinsipp om at inntektene skal dekkje kostnadene ved drift og utvikling, og at registra blir vurderte gruppevis etter kva for kundar dei yter tenester til. I tillegg kan det bli gjort eit påslag for å møte eit eventuelt inntektskrav frå Stortinget, fastsett i samband med dei årlege budsjettbehandlingane i Stortinget.

Innspela frå høyringsrunden er positive til forslaget om nytt prinsipp for gebyrpolitikken. Departementet vil leggje dette til grunn for forskriftsutforminga i etterkant av lovendringane, og komme tilbake til saka i budsjettforslaget for 2004.

For å kome behova i næringslivet i møte og redusere gebyra i Føretaksregisteret, ønskte departementet også å sjå nærmare på om det var mogleg å redusere kostnadene.

Dei siste åra har Brønnøysundregistra, og i første rekkje Føretaksregisteret, vorte kritiserte for at gebyra er for høge. Det gjeld særleg gebyra for nyregistrering av føretak. Det syner seg at dagens overskot i Brønnøysundregistra stort sett stammar frå gebyr som er knytte til tinglysing/registreringar i Lausøyreregisteret, ikkje registreringar i Føretaksregisteret.

Departementet foreslo i høyringsnotatet ein overgang frå dagens kunngjering i Norsk lysingsblad til elektronisk kunngjering i selskapsrelaterte saker. Elektronisk kunngjering gir betre tilgang til kunngjeringane, mellom anna gjennom utvida søkjemoglegheiter og enkle abonnementsordningar, og gjer at ein kan spare store kostnader.

1.3 Administrative og økonomiske konsekvensar

Endringane i kunngjeringssystemet inneber ei innsparing i kostnadene for registrering, fordi kostnadene til kunngjering i Norsk lysingsblad fell bort. Det gir ei innsparing på ca. 32 mill. kroner. Inntektene til Norsk lysingsblad vert reduserte tilsvarande. Kostnadene for Norsk lysingsblad vert redusert med ein noko mindre sum. Departementet legg opp til at dei innspara kostnadene for kunngjering skal gi tilsvarande reduksjon av registreringsgebyra. Totalt sett blir forslaga derfor provenynøytrale.

Den føreslåtte overgangen til elektronisk kunngjering i regi av Brønnøysundregistra krev ei viss vidareutvikling av den noverande kunngjeringssida til Brønnøysundregistra. Dette er berekna til ein eingongskostnad på ca. 400 000 kroner. Dette kan dekkjast over det ordinære budsjettet til Brønnøysundregistra. Drift av kunngjeringsbasen vil ikkje verte meir kostnadskrevjande enn dagens arbeid med oppfølging av kunngjeringane i Norsk lysingsblad.

2. Komiteens merknader

Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Bendiks H. Arnesen, Grethe Fossli, Aud Gaundal og Rita Tveiten, fra Høyre, Silja Ekeland Bjørkly, Ivar Kristiansen og Michael Momyr, fra Fremskrittspartiet, Øystein Hedstrøm og Lodve Solholm, fra Sosialistisk Venstreparti, Åsa Elvik og Inge Ryan, fra Kristelig Folkeparti, Rigmor Andersen Eide og Olaf Gjedrem, og fra Senterpartiet, Odd Roger Enoksen, viser til at Stortinget ved budsjettet for 2002 ble orientert om at departementet ville komme med en samlet vurdering av gebyrpolitikken.

Komiteen er enig med departementet i at alternative gebyrhjemler blir tatt inn i de lovene som regulerer tjenestene i de ulike registrene som Brønnøysund utfører, dvs. foretaksregisterlova og tinglysingslova, og at dagens hjemler i rettsgebyrlova blir opphevet.

Komiteen er enig med departementet i at en deretter fastsetter en felles gebyrforskrift for alle registrene i Brønnøysund, hjemlet i flere lover. Komiteen er enig i at en slik forskrift vil gi et ryddig system som også er lettere å håndtere av brukerne.

Komiteen viser for øvrig til brev fra departementet av 14. mai, 26. mai og 28. mai 2003 (vedlagt).

Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet og Kristelig Folkeparti, slutter seg til de endringene som er foreslått i kunngjøringsreglene. Ved å ta i bruk elektronisk kunngjøring kombinert med kunngjøringer i lokalaviser vil brukerne få et minst like godt tilbud som i dag samtidig som gebyrene i Foretaksregisteret kan reduseres.

Flertallet viser til at endringene vil kunne få konsekvenser for Norsk lysingsblad ved at en vesentlig del av inntektsgrunnlaget dermed faller bort. Flertallet fremmer derfor følgende tilleggsforslag:

"Stortinget ber Regjeringen i forbindelse med statsbudsjettet for 2004 komme tilbake med en nærmere beskrivelse av de praktiske og økonomiske konsekvensene for Norsk lysingsblad ved overgangen til elektronisk kunngjøring."

Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet viser til de endringene som er foreslått i kunngjøringsreglene. Disse medlemmer viser til at det er usikkerhet om konsekvensen av å nedlegge papirdelen av Norsk lysingsblad. Blant annet gjelder det Databasen for offentlige anskaffelser i Norge - DOFFIN, da finansieringen er knyttet opp til dagens ordning.

Disse medlemmer er imot at papirdelen nedlegges uten at praktiske og økonomiske konsekvenser er avklart.

Disse medlemmer ber derfor departementet ta en ny gjennomgang av denne problemstillingen og på en egnet måte komme tilbake til Stortinget. Disse medlemmer ber om at dette skjer i dialog med dagens anbudsinnehaver.

Disse medlemmer fremmer følgende forslag:

"Stortinget ber Regjeringen ta en ny gjennomgang av de praktiske og økonomiske konsekvensene av å nedlegge papirdelen av Norsk lysingsblad, og på egnet måte komme tilbake til Stortinget."

Komiteen foreslår videre i samråd med departementet følgende tillegg i lovteksten:

"XVII

I lov om bustadsbyggjelag (bustadsbyggjelagslova) - jf. Besl. O. nr. 84 (2002-2003) - skal det gjerast desse endringane:

§ 9-9 andre ledd skal lyde:

(2) Kunngjeringa skal setjast inn i Brønnøysundregistra sin elektroniske kunngjeringspublikasjon og to gonger med minst ei vekes mellomrom i ei avis som er vanleg lesen på forretningsstaden for laget. Kunngjeringa i avisa kan takast inn i kortform med tilvising til den elektroniske kunngjeringa.

§ 9-13 fjerde ledd skal lyde:

Er vedtaket om samanslåinga meldt til Føretaksregisteret etter § 9-11, skal retten utan opphald melde dommen til Føretaksregisteret, som skal kunngjere dommen på lagets kostnad i Brønnøysundregistra sin elektroniske kunngjeringspublikasjon og i ei avis som er vanleg lesen på forretningsstaden for laget. Kunngjeringa i avisa kan takast inn i kortform med tilvising til den elektroniske kunngjeringa.

§ 10-4 andre ledd skal lyde:

(2) Kunngjeringa skal setjast inn i Brønnøysundregistra sin elektroniske kunngjeringspublikasjon og to gonger med minst ei vekes mellomrom i ei avis som er vanleg lesen på forretningsstaden for laget. Kunngjeringa i avisa kan takast inn i kortform med tilvising til den elektroniske kunngjeringa.

§ 10-15 andre ledd skal lyde:

(2) Har laget ikkje retta tilhøvet når fristen går ut, skal Føretaksregisteret eller Rekneskapsregisteret ta opp igjen varselet ved kunngjering i Brønnøysundregistra sin elektroniske kunngjeringspublikasjon og i kortform i ei avis som er vanleg lesen på forretningsstaden for laget. I kunngjeringa skal det opplysast at vilkåra for oppløysing av laget er oppfylte, og at laget har ein frist på fire veker frå kunngjeringa i Brønnøysundregistra sin elektroniske kunngjeringspublikasjon til å rette tilhøvet. Følgjene av at fristen ikkje blir halden, skal også opplysast.

XVIII

I lov om burettslag (burettslagslova) - jf. Besl. O. nr. 85 (2002-2003) - skal det gjerast desse endringane:

§ 10-3 tredje ledd skal lyde:

(3) Kunngjeringa skal setjast inn i Brønnøysundregistra sin elektroniske kunngjeringspublikasjon og to gonger med minst ei vekes mellomrom i ei avis som er vanleg lesen på forretningsstaden for laget. Kunngjeringa i avisa kan takast inn i kortform med tilvising til den elektroniske kunngjeringa.

§ 11-4 andre ledd skal lyde:

(2) Kunngjeringa skal setjast inn i Brønnøysundregistra sin elektroniske kunngjeringspublikasjon og to gonger med minst ei vekes mellomrom i ei avis som er vanleg lesen på forretningsstaden for laget. Kunngjeringa i avisa kan takast inn i kortform med tilvising til den elektroniske kunngjeringa."

3. Forslag fra mindretall

Forslag fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet:

Stortinget ber Regjeringen ta en ny gjennomgang av de praktiske og økonomiske konsekvensene av å nedlegge papirdelen av Norsk lysingsblad, og på egnet måte komme tilbake til Stortinget.

4. Komiteens tilråding

Komiteens tilråding A fremmes av en samlet komité.

Komiteens tilråding B fremmes av medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet og Kristelig Folkeparti.

Komiteen har for øvrig ingen merknader, viser til proposisjonen og rår Odelstinget til å gjøre følgende

vedtak:

A.

Vedtak til lov

om endringar i rettsgebyrloven mv. og i selskapslovgivinga (kunngjeringsreglar)

I

I lov 17. desember 1982 nr. 86 om rettsgebyr skal det gjerast desse endringane:

§ 4 skal lyde:

Gebyrplikten for tvistemål, skjønn, tvangsfullbyrdelse og midlertidig sikring inntrer når saken er ført inn i sakslisten og for overprøving ved høyere instans innføring i denne saksliste. Ved tinglysing er påføringen av attest for tinglysing avgjørende for gebyrplikten. For bobehandling gjelder de særlige regler i kapittel 5.

§ 21 skal lyde:

For tinglysing, registrering eller anmerkning i grunnboken og kraftledningsregisteret betales 2 ganger rettsgebyret, medmindre annet følger av annet ledd eller er bestemt i § 22.

For tinglysing eller registrering av pantobligasjon eller skadesløsbrev betales 2,5 ganger rettsgebyret.

Det skal betales fullt gebyr for hvert register og for hver rettskrets et dokument skal tinglyses eller registreres i.

§ 21 a blir oppheva.

§ 23 første ledd skal lyde:

For særskilt pantattest og annen attestert registerutskrift som gjelder grunnbok eller kraftledningsregisteret, betales en femtedels rettsgebyr. Det betales ett gebyr for hver registerenhet utskriften omfatter.

§ 24 blir oppheva.

II

I lov 7. juni 1935 nr. 2 om tinglysing skal § 34 nytt fjerde og femte ledd lyde:

For tinglysing, registrering eller anmerkning i Løsøreregisteret skal det betales gebyr. Departementet gir regler om gebyrenes størrelse og innkrevingsform.

Departementet gir også regler om hvordan informasjon i Løsøreregisteret skal gjøres tilgjengelig, og kan bestemme at det skal betales gebyr for tjenestene.

III

I lov 12. desember 1975 nr. 59 om dokumentavgift skal det gjerast desse endringane:

§ 13 blir oppheva.

§ 14 blir oppheva.

IV

I lov 21. juni 1985 nr. 78 om registrering av foretak skal det gjerast desse endringane:

§ 4-1 nytt tredje ledd skal lyde:

For første gangs registrering i Foretaksregisteret skal det betales gebyr. Det kan også kreves gebyr for andre meldinger som skal registreres. Departementet gir nærmere regler om gebyrenes størrelse og innkrevingsform.

§ 6-2 første ledd skal lyde:

Etter registrering av en førstegangsmelding om norsk foretak skal registerføreren kunngjøre følgende opplysninger i Brønnøysundregistrenes elektroniske kunngjøringspublikasjon:

1. Foretakets navn og organisasjonsnummer

2. Foretakets formål eller virksomhetsbeskrivelse

3. Foretakets forretningskommune

4. Navnet på medlemmene av foretakets styre og daglige leder når dette er meldt

5. Navnet på innehaver for enkeltpersonsforetak og samtlige ansvarlige deltakere i ansvarlig selskap og i kommandittselskap.

§ 8-1 første ledd skal lyde:

Enhver har rett til å gjøre seg kjent med det som er registrert i foretaksregisteret og få utskrift av dette. Dette gjelder likevel ikke fødselsnummer. Offentlighetslovens bestemmelser gjelder for opplysninger som ikke er registrert. Departementet gir regler om hvordan opplysningene skal gjøres tilgjengelige, og kan bestemme at det skal betales gebyr for tjenestene.

V

I lov 31. mai 1918 nr. 4 om avslutning av avtaler, om fuldmagt og om ugyldige viljeserklæringer skal § 17 andre ledd andre og tredje punktum lyde:

Finder denne myndighet, at begjæringen bør indvilges, utfærdiger den en erklæring om, at fuldmagten skal være magtesløs, naar erklæringen har været indrykket i Brønnøysundregistrenes elektroniske kunngjøringspublikasjon og derefter en bestemt tid, høist fjorten dage, er gaat. Det kan i erklæringen bestemmes, at den ogsaa skal kundgjøres paa anden maate før indrykningen i den elektroniske kunngjøringspublikasjonen.

VI

I lov 4. februar 1960 nr. 1 om boligbyggelag skal det gjerast desse endringane:

§ 61 første ledd skal lyde:

Beslutningen om oppløsning skal avviklingsstyret straks anmelde til Foretaksregisteret. Dessuten skal beslutningen sammen med en oppfordring til kreditorene om å melde seg, innrykkes i Brønnøysundregistrenes elektroniske kunngjøringspublikasjon og to ganger i to aviser som er alminnelig lest på stedet. Fordringshavere med kjent oppholdssted skal så vidt mulig gis særskilt skriftlig underretning.

§ 63 første ledd skal lyde:

Utbetaling av overskudd skal ikke finne sted før lagets forpliktelser er dekket etter reglene i § 62 siste ledd og det er gått seks måneder siden kunngjøringen i Brønnøysundregistrenes elektroniske kunngjøringspublikasjon etter § 61.

§ 64 a andre ledd skal lyde:

Når registrering av fusjonsbeslutningen har funnet sted, skal Foretaksregisteret kunngjøre beslutningen og varsle lagets kreditorer om at de må melde fra til laget innen tre måneder fra kunngjøringen i Brønnøysundregistrenes elektroniske kunngjøringspublikasjon dersom de vil gjøre innsigelse mot at beslutningen settes i verk. Kunngjøringen skal rykkes inn i Brønnøysundregistrenes elektroniske kunngjøringspublikasjon og to ganger med minst en ukes mellomrom i en avis som er alminnelig lest på stedet.

VII

I lov 4. februar 1960 nr. 2 om borettslag skal det gjerast desse endringane:

§ 81 første ledd skal lyde:

Når det foreligger gyldig beslutning om oppløsning, skal avviklingsstyret straks anmelde beslutningen til Foretaksregisteret. Dessuten skal beslutningen sammen med en oppfordring til kreditorene om å melde seg, innrykkes i Brønnøysundregistrenes elektroniske kunngjøringspublikasjon og to ganger i to aviser som er alminnelig lest på stedet. Fordringshavere med kjent oppholdssted skal så vidt mulig gis særskilt skriftlig underretning.

§ 83 første ledd skal lyde:

Utbetaling av overskudd skal ikke finne sted før lagets forpliktelser er dekket etter reglene i § 82 og det er gått seks måneder siden kunngjøringen i Brønnøysundregistrenes elektroniske kunngjøringspublikasjon etter § 81.

§ 84 a andre ledd skal lyde:

Når registrering av fusjonsbeslutningen har funnet sted, skal Foretaksregisteret kunngjøre beslutningen og varsle lagets kreditorer om at de må melde fra til laget innen tre måneder fra kunngjøringen i Brønnøysundregistrenes elektroniske kunngjøringspublikasjon dersom de vil gjøre innsigelse mot at beslutningen settes i verk. Kunngjøringen skal rykkes inn i Brønnøysundregistrenes elektroniske kunngjøringspublikasjon og to ganger med minst en ukes mellomrom i en avis som er alminnelig lest på stedet.

VIII

I lov 24. mai 1961 nr. 1 om sparebanker skal § 47 første og andre ledd lyde:

Vedtak om at en sparebank skal avvikle sin virksomhet, eller at den skal sluttes sammen med eller overdras til en annen bank, skal gjøres etter de regler som er fastsatt i § 5. Før et slikt vedtak blir godkjent, skal kommunestyret (kommunestyrene) ha hatt anledning til å uttale seg. Vedtaket skal meldes til Foretaksregisteret og kunngjøres i Brønnøysundregistrenes elektroniske kunngjøringspublikasjon og to ganger i de aviser som er vanlig lest i distriktet.

Sammenslutning med eller overdragelse til annen bank kan ikke foretas uten at alle kjente skyldnader er sikret, og kan ikke gjennomføres før tre måneder etter kunngjøringen i Brønnøysundregistrenes elektroniske kunngjøringspublikasjon.

IX

I lov 21. juni 1985 nr. 83 om ansvarlige selskaper og kommandittselskaper (selskapsloven) skal det gjerast desse endringane:

§ 2-39 andre ledd skal lyde:

(2) Foretaksregisteret skal samtidig med registrering kunngjøre beslutningen eller avgjørelsen og varsle selskapets kreditorer om at de må melde seg til selskapet innen 6 måneder regnet fra kunngjøringen i Brønnøysundregistrenes elektroniske kunngjøringspublikasjon. Kunngjøringen skal rykkes inn i Brønnøysundregistrenes elektroniske kunngjøringspublikasjon og to ganger med minst en ukes mellomrom i en avis som er alminnelig lest på stedet.

§ 3-20 første ledd skal lyde:

(1) Skal nedsettingsbeløpet anvendes i samsvar med § 3-19 første ledd bokstav a, trer kapitalnedsettingen i kraft ved registreringen. Skal beløpet anvendes i samsvar med § 3-19 første ledd bokstav b, c eller d, skal Foretaksregisteret så snart beslutningen om kapitalnedsetting er registrert kunngjøre innholdet av beslutningen og varsle selskapets kreditorer om at de må melde fra til selskapet innen tre måneder fra kunngjøringen i Brønnøysundregistrenes elektroniske kunngjøringspublikasjon, dersom de vil gjøre innsigelse mot at nedsettingen settes i kraft. Kunngjøringen skal rykkes inn i Brønnøysundregistrenes elektroniske kunngjøringspublikasjonog to ganger med minst en ukes mellomrom i en avis som er alminnelig lest på stedet.

X

I lov 10. juni 1988 nr. 39 om forsikringsvirksomhet skal § 12-6 tredje ledd lyde:

Ved nedleggelse av filialen kan det deponerte beløp ikke frigis før selskapet har dekket alle sine kjente forpliktelser etter forsikringsavtaler inngått gjennom filialen. Før beløpet frigis, skal det innrykkes i Brønnøysundregistrenes elektroniske kunngjøringspublikasjon en oppfordring til mulige rettighetshavere om å melde seg innen en av Kredittilsynet fastsatt frist.

XI

I lov 30. august 1991 nr. 71 om statsforetak skal § 50 lyde:

§ 50 Melding til Foretaksregisteret og kreditorvarsel

Avviklingsstyret skal straks gi melding til Foretaksregisteret om at foretaket er besluttet oppløst. Foretaksregisteret skal samtidig med registrering av meldingen kunngjøre beslutningen og varsle foretakets fordringshavere om at de må melde seg til foretaket innen en frist fastsatt av avviklingsstyret som regnes fra kunngjøringen i Brønnøysundregistrenes elektroniske kunngjøringspublikasjon. Fristen skal være på minst en måned og ikke lenger enn tre måneder. Kunngjøringen skal rykkes inn i Brønnøysundregistrenes elektroniske kunngjøringspublikasjon og to ganger med minst en ukes mellomrom i en avis som er alminnelig lest på stedet.

XII

I lov 13. juni 1997 nr. 44 om aksjeselskaper (aksjeloven) skal det gjerast desse endringane:

§ 2-13 tredje ledd skal lyde:

(3) Ved forsinkelse med oppgjøret av krav på innskudd skal styret i rekommandert brev oppfordre aksjeeieren til å gjøre opp innen sju dager regnet fra avsendelsen av brevet. I brevet skal aksjeeieren gjøres kjent med følgene av at fristen oversittes, jf femte ledd. Har aksjeeieren ikke kjent adresse, skal betalingsoppfordringen kunngjøres i Brønnøysundregistrenes elektroniske kunngjøringspublikasjon.

§ 4-11 andre ledd skal lyde:

(2) Varselet etter første ledd skal senest to måneder før registreringen sendes alle som ifølge aksjeeierboken er aksjeeiere, og kunngjøres i Brønnøysundregistrenes elektroniske kunngjøringspublikasjon og i minst én avis som er alminnelig lest på selskapets forretningssted. Kunngjøringen i avisen kan gjengis i en forkortet form med henvisning til den elektroniske kunngjøringen.

§ 4-26 tredje ledd skal lyde:

(3) Morselskapet skal gi aksjeeierne et tilbud om løsningssum. Dersom tilbudet rettes skriftlig på papir til alle aksjeeiere med kjent adresse, og i tillegg kunngjøres i Brønnøysundregistrenes elektroniske kunngjøringspublikasjon og i en avis som er alminnelig lest på selskapets forretningssted, kan det fastsettes en frist for den enkelte aksjeeier til å komme med innsigelser mot eller avslå tilbudet. Dersom slik innsigelse ikke kommer frem til selskapet innen utløpet av fristen, anses aksjeeieren for å ha akseptert tilbudet. Fristen kan ikke settes kortere enn to måneder fra den elektroniske kunngjøringen. I den skriftlige henvendelsen og i kunngjøringene skal aksjeeierne gjøres oppmerksom på fristen og følgene av å overskride den.

§ 12-6 første ledd nr. 1 skal lyde:

1. Foretaksregisteret skal, så snart beslutningen om kapitalnedsetting er registrert, kunngjøre beslutningen og varsle selskapets kreditorer om at innsigelse mot at nedsettingen settes i kraft, må meldes til selskapet innen to måneder fra kunngjøringen i Brønnøysundregistrenes elektroniske kunngjøringspublikasjon. Kunngjøringen skal rykkes inn i Brønnøysundregistrenes elektroniske kunngjøringspublikasjon og to ganger med minst en ukes mellomrom i en avis som er alminnelig lest på selskapets forretningssted. Kunngjøringen i avisen kan gjengis i kortform med henvisning til den elektroniske kunngjøringen.

§ 13-14 første og andre ledd skal lyde:

(1) Foretaksregisteret skal kunngjøre beslutningene om fusjon og varsle selskapenes kreditorer om at innsigelse mot fusjonen må meldes til selskapet innen to måneder fra kunngjøringen i Brønnøysundregistrenes elektroniske kunngjøringspublikasjon.

(2) Kunngjøringen skal rykkes inn i Brønnøysundregistrenes elektroniske kunngjøringspublikasjon og to ganger med minst en ukes mellomrom i en avis som er alminnelig lest på selskapets forretningssted. Kunngjøringen i avisen kan gjengis i kortform med henvisning til den elektroniske kunngjøringen.

§ 13-21 andre ledd skal lyde:

(2) Er beslutningen om fusjonen meldt til Foretaksregisteret etter § 13-13 , skal retten uten opphold melde dommen til Foretaksregisteret, som kunngjør dommen på selskapets kostnad i Brønnøysundregistrenes elektroniske kunngjøringspublikasjon og i en avis som er alminnelig lest på selskapets forretningssted. Kunngjøringen i avisen kan gjengis i kortform med henvisning til den elektroniske kunngjøringen.

§ 16-4 andre ledd skal lyde:

(2) Kunngjøringen skal rykkes inn i Brønnøysundregistrenes elektroniske kunngjøringspublikasjon og to ganger med minst en ukes mellomrom i en avis som er alminnelig lest på selskapets forretningssted. Kunngjøringen i avisen kan gjengis i kortform med henvisning til den elektroniske kunngjøringen.

§ 16-16 andre ledd skal lyde:

(2) Har selskapet ikke brakt forholdet i orden ved fristens utløp, skal Foretaksregisteret eller Regnskapsregisteret gjenta varselet ved kunngjøring i Brønnøysundregistrenes elektroniske kunngjøringspublikasjon og i kortform i en avis som er alminnelig lest på selskapets forretningssted. I kunngjøringen skal det angis at vilkårene for oppløsning av selskapet er oppfylt, og at selskapet har en frist på fire uker fra den elektroniske kunngjøringen til å bringe forholdet i orden. Følgene av at fristen oversittes skal også angis.

XIII

I lov 13. juni 1997 nr. 45 om allmennaksjeselskaper (allmennaksjeloven) skal det gjerast desse endringane:

§ 2-13 tredje ledd skal lyde:

(3) Ved forsinkelse med oppgjøret av krav på innskudd skal styret i rekommandert brev oppfordre aksjeeieren til å gjøre opp innen sju dager regnet fra avsendelsen av brevet. I brevet skal aksjeeieren gjøres kjent med følgene av at fristen oversittes, jf femte ledd. Har aksjeeieren ikke kjent adresse, skal betalingsoppfordringen kunngjøres i Brønnøysundregistrenes elektroniske kunngjøringspublikasjon.

§ 4-25 tredje ledd skal lyde:

(3) Morselskapet skal gi aksjeeierne et tilbud om løsningssum. Dersom tilbudet rettes skriftlig på papir til alle aksjeeiere med kjent adresse, og i tillegg kunngjøres i Brønnøysundregistrenes elektroniske kunngjøringspublikasjon og i en avis som er alminnelig lest på selskapets forretningssted, kan det fastsettes en frist for den enkelte aksjeeier til å komme med innsigelser mot eller avslå tilbudet. Dersom slik innsigelse ikke kommer frem til selskapet innen utløpet av fristen, anses aksjeeieren for å ha akseptert tilbudet. Fristen kan ikke settes kortere enn to måneder fra den elektroniske kunngjøringen. I den skriftlige henvendelsen og i kunngjøringene skal aksjeeierne gjøres oppmerksom på fristen og følgene av å overskride den.

§ 12-6 første ledd nr. 1 skal lyde:

1. Foretaksregisteret skal, så snart beslutningen om kapitalnedsetting er registrert, kunngjøre beslutningen og varsle selskapets kreditorer om at innsigelse mot at nedsettingen settes i kraft, må meldes til selskapet innen to måneder fra kunngjøringen i Brønnøysundregistrenes elektroniske kunngjøringspublikasjon. Kunngjøringen skal rykkes inn i Brønnøysundregistrenes elektroniske kunngjøringspublikasjon og to ganger med minst en ukes mellomrom i en avis som er alminnelig lest på selskapets forretningssted. Kunngjøringen i avisen kan gjengis i kortform med henvisning til den elektroniske kunngjøringen.

§ 13-13 tredje ledd skal lyde:

(3) Kunngjøring skal skje i Brønnøysundregistrenes elektroniske kunngjøringspublikasjon og i en avis som er alminnelig lest på selskapets forretningssted. Kunngjøringen i avisen kan gjengis i kortform med henvisning til den elektroniske kunngjøringen.

§ 13-15 første og andre ledd skal lyde:

(1) Foretaksregisteret skal kunngjøre beslutningene om fusjon og varsle selskapenes kreditorer om at innsigelse mot fusjonen må meldes til selskapet innen to måneder fra kunngjøringen i Brønnøysundregistrenes elektroniske kunngjøringspublikasjon.

(2) Kunngjøringen skal rykkes inn i Brønnøysundregistrenes elektroniske kunngjøringspublikasjon og to ganger med minst en ukes mellomrom i en avis som er alminnelig lest på selskapets forretningssted. Kunngjøringen i avisen kan gjengis i kortform med henvisning til den elektroniske kunngjøringen.

§ 13-22 andre ledd skal lyde:

(2) Er beslutningen om fusjonen meldt til Foretaksregisteret etter § 13-14, skal retten uten opphold melde dommen til Foretaksregisteret, som kunngjør dommen på selskapets kostnad i Brønnøysundregistrenes elektroniske kunngjøringspublikasjon og i en avis som er alminnelig lest på selskapets forretningssted. Kunngjøringen i avisen kan gjengis i kortform med henvisning til den elektroniske kunngjøringen.

§ 16-4 andre ledd skal lyde:

(2) Kunngjøringen skal rykkes inn i Brønnøysundregistrenes elektroniske kunngjøringspublikasjon og to ganger med minst en ukes mellomrom i en avis som er alminnelig lest på selskapets forretningssted. Kunngjøringen i avisen kan gjengis i kortform med henvisning til den elektroniske kunngjøringen.

§ 16-16 andre ledd skal lyde:

(2) Har selskapet ikke brakt forholdet i orden ved fristens utløp, skal Foretaksregisteret eller Regnskapsregisteret gjenta varselet ved kunngjøring i Brønnøysundregistrenes elektroniske kunngjøringspublikasjon og i kortform i en avis som er alminnelig lest på selskapets forretningssted. I kunngjøringen skal det angis at vilkårene for oppløsning av selskapet er oppfylt, og at selskapet har en frist på fire uker fra den elektroniske kunngjøringen til å bringe forholdet i orden. Følgene av at fristen oversittes skal også angis.

XIV

I lov 29. januar 1999 nr. 6 om interkommunale selskaper skal § 33 fjerde ledd lyde:

Straks avviklingsstyret er oppnevnt, plikter det å sende melding om oppløsningsvedtaket og oppnevningen av avviklingsstyre til Foretaksregisteret. Det skal fremgå av meldingen at departementet har godkjent oppløsningen. Foretaksregisteret skal samtidig med at registrering finner sted, kunngjøre beslutningen og varsle selskapets kreditorer om at de må melde seg til selskapet innen seks måneder fra kunngjøringen i Brønnøysundregistrenes elektroniske kunngjøringspublikasjon. Kunngjøringen skal rykkes inn i Brønnøysundregistrenes elektroniske kunngjøringspublikasjon og to ganger med minst en ukes mellomrom i en avis som er alminnelig lest på stedet.

XV

I lov 15. juni 2001 nr. 59 om stiftelser (stiftelsesloven) skal § 52 andre ledd lyde:

Stiftelsestilsynet skal kunngjøre vedtaket om å oppheve stiftelsen. I kunngjøringen skal stiftelsens kreditorer varsles om at de må melde sine krav til avviklingsstyrets leder innen to måneder fra kunngjøringen i Brønnøysundregistrenes elektroniske kunngjøringspublikasjon. Navn og adresse til avviklingsstyrets leder skal fremgå av kunngjøringen. Kunngjøringen skal rykkes inn i Brønnøysundregistrenes elektroniske kunngjøringspublikasjon og to ganger med minst en ukes mellomrom i en avis som er alminnelig lest på stedet. Kunngjøringen i avisen kan gjengis i kortform med henvisning til den elektroniske kunngjøringen. Alle kreditorer med kjent adresse skal så vidt mulig ha særskilt varsel.

XVI

I lov 15. juni 2001 nr. 93 om helseforetak m.m. (helseforetaksloven) skal § 47 tredje ledd lyde:

Beslutning om oppløsning skal straks meldes til Foretaksregisteret. Foretaksregisteret skal samtidig med registrering av meldingen kunngjøre beslutningen og varsle foretakets fordringshavere om at de må melde seg til foretaket innen to måneder. Fristen regnes fra kunngjøringen i Brønnøysundregistrenes elektroniske kunngjøringspublikasjon. Kunngjøringen skal rykkes inn i Brønnøysundregistrenes elektroniske kunngjøringspublikasjon og to ganger med minst en ukes mellomrom i en avis som er alminnelig lest på stedet.

XVII

I lov om bustadsbyggjelag (bustadsbyggjelagslova) - jf. Besl. O. nr. 84 (2002-2003) - skal det gjerast desse endringane:

§ 9-9 andre ledd skal lyde:

(2) Kunngjeringa skal setjast inn i Brønnøysundregistra sin elektroniske kunngjeringspublikasjon og to gonger med minst ei vekes mellomrom i ei avis som er vanleg lesen på forretningsstaden for laget. Kunngjeringa i avisa kan takast inn i kortform med tilvising til den elektroniske kunngjeringa.

§ 9-13 fjerde ledd skal lyde:

Er vedtaket om samanslåinga meldt til Føretaksregisteret etter § 9-11, skal retten utan opphald melde dommen til Føretaksregisteret, som skal kunngjere dommen på lagets kostnad i Brønnøysundregistra sin elektroniske kunngjeringspublikasjon og i ei avis som er vanleg lesen på forretningsstaden for laget. Kunngjeringa i avisa kan takast inn i kortform med tilvising til den elektroniske kunngjeringa.

§ 10-4 andre ledd skal lyde:

(2) Kunngjeringa skal setjast inn i Brønnøysundregistra sin elektroniske kunngjeringspublikasjon og to gonger med minst ei vekes mellomrom i ei avis som er vanleg lesen på forretningsstaden for laget. Kunngjeringa i avisa kan takast inn i kortform med tilvising til den elektroniske kunngjeringa.

§ 10-15 andre ledd skal lyde:

(2) Har laget ikkje retta tilhøvet når fristen går ut, skal Føretaksregisteret eller Rekneskapsregisteret ta opp igjen varselet ved kunngjering i Brønnøysundregistra sin elektroniske kunngjeringspublikasjon og i kortform i ei avis som er vanleg lesen på forretningsstaden for laget. I kunngjeringa skal det opplysast at vilkåra for oppløysing av laget er oppfylte, og at laget har ein frist på fire veker frå kunngjeringa i Brønnøysundregistra sin elektroniske kunngjeringspublikasjon til å rette tilhøvet. Følgjene av at fristen ikkje blir halden, skal også opplysast.

XVIII

I lov om burettslag (burettslagslova) - jf. Besl. O. nr. 85 (2002-2003) - skal det gjerast desse endringane:

§ 10-3 tredje ledd skal lyde:

(3) Kunngjeringa skal setjast inn i Brønnøysundregistra sin elektroniske kunngjeringspublikasjon og to gonger med minst ei vekes mellomrom i ei avis som er vanleg lesen på forretningsstaden for laget. Kunngjeringa i avisa kan takast inn i kortform med tilvising til den elektroniske kunngjeringa.

§ 11-4 andre ledd skal lyde:

(2) Kunngjeringa skal setjast inn i Brønnøysundregistra sin elektroniske kunngjeringspublikasjon og to gonger med minst ei vekes mellomrom i ei avis som er vanleg lesen på forretningsstaden for laget. Kunngjeringa i avisa kan takast inn i kortform med tilvising til den elektroniske kunngjeringa.

XIX

Ikraftsetjing og overgangsreglar

1. Lova gjeld frå den tid Kongen fastset.

2. Endringane knytt til gebyrheimlar skal berre gjelde for meldingar som er mottekne ved Brønnøysundregistra etter at lova har teke til å gjelde.

3. Endringane knytt til kunngjering av registreringar i registra skal berre gjelde for kunngjering av meldingar som er registrert i Brønnøysundregistra etter at lova har teke til å gjelde.

4. Endringane knytt til selskapa sine eigne kunngjeringsplikter skal berre gjelde for kunngjeringar som skal gjerast etter at lova har teke til å gjelde.

B.

Stortinget ber Regjeringen i forbindelse med statsbudsjettet for 2004 komme tilbake med en nærmere beskrivelse av de praktiske og økonomiske konsekvensene for Norsk lysingsblad ved overgangen til elektronisk kunngjøring.

Vedlegg 1: Brev fra Nærings- og handelsdepartementetv/statsråden til næringskomiteen, datert 14. mai 2003

Spørsmål til Ot.prp. nr. 61 (2002-2003)

Jeg viser til brev av 9. mai 2003 med spørsmål knyttet til den fremlagte Ot.prp. nr. 61 (2002-2003) Om lov om endringar i rettsgebyrloven mv. og i selskapslovgivinga (kunngjeringsreglar).

Jeg vil innledningsvis få lov til å påpeke at forslaget ikke gjelder flytting av en oppgave, men om å ta bort papirbasert kunngjøring som helhet fordi elektronisk kunngjøring er et enklere og mer tidsmessig alternativ for brukerne (næringslivet og andre) av informasjonen. Dette vil samtidig gi reduserte kostnader for det offentlige, noe som vil kunne komme brukerne (næringslivet) til gode gjennom reduserte gebyrer.

Om Norsk Lysingsblad

Norsk Lysingsblad består i dag av trykt utgave av alle lovbestemte kunngjøringer (en rekke ulike kunngjøringstyper), elektronisk publisering av de fleste kunngjøringstyper og Database for offentlige anskaffelser i Norge - DOFFIN.

Lysingsbladet produseres i dag på kontrakt, inngått i henhold til regelverket for offentlige anskaffelser. Kontraktsoperatørens oppdrag omfatter i dag også drift av DOFFIN. Databasen ligger hos operatøren og danner grunnlag for trykking av kunngjøringer om offentlige anskaffelser. Inneværende kontrakt ble etablert for perioden 1. januar 1998 - 31. desember 2002 med opsjon for forlengelse inntil 5 år. Opsjonen kan løses ut for ett år av gangen, og må utløses innen 1. juli året før. Slik opsjon er utløst for innværende år.

Både Norsk Lysingsblad generelt og DOFFIN er under utredning i Arbeids- og administrasjonsdepartementet med tanke på fremtidig organisering mv. Man ser i fremtiden for seg Lysingsbladet som en elektronisk portal for de ulike kunngjøringstyper, med en felles overbygning mot publikum. Den/de elektroniske basene vil kunne danne grunnlag for en trykt utgave dersom det er interesse og øvrig grunnlag for dette.

Inntektene fra de selskapsrelaterte kunngjøringene som lovforslaget omfatter, utgjorde i 2002 kr 34.739.940 for Norsk Lysingsblad. Det er ca. 74 prosent av de totale salgsinntekter på kr 47.158.316. De totale kostnadene til produksjon av trykt og elektronisk versjon av Lysingsbladet (inklusive drift av DOFFIN) utgjorde kr 33.982.887. Lysingsbladets kostnader forventes å gå noe ned dersom de selskapsrelaterte kunngjøringer fjernes. Størrelsen på innsparingen er det imidlertid ikke mulig å si noe om uten en ny anbudsrunde om produksjonsoppdraget.

Driften av Lysingsbladet genererte altså et overskudd til statsregnskapet på kr 13.175.429 i 2002. For 2003 er det budsjettert med et overskudd på 24 millioner kroner.

Om Brønnøysundregistrene

Brønnøysundregistrenes kostnader til de selskapsrelaterte kunngjøringer (statsregnskapets kap. 4522, post 04) var altså i 2002 på kr 34.739.940. Når det gjelder nettoreduksjonen av kostnadene for Brønnøysundregistrene, er budsjett for utbygging av dagens elektroniske kunngjøringsløsning fortsatt kr 400.000, som omtalt i proposisjonen. Kostnadene ved drift vil være ubetydelige, fordi basen er integrert i Brønnøysundregistrenes elektroniske informasjonssystemer. Forutsatt at kunngjøringsvolumet er uendret, vil nettobesparelsen for 2004 bli på i overkant av 34 millioner, og noe høyere i etterfølgende år.

Høringsuttalelser

Vedlagt følger for øvrig kopier av innspill fra de høringsinstanser som kommenterte departementets forslag til omlegging av kunngjøringssystemet.

Vedlegg 2: Brev fra Nærings- og handelsdepartementetv/statsråden til næringskomiteen, datert 23. mai 2003.

Spørsmål til Ot.prp. nr. 61 (2002-2003)

Jeg viser til komiteens brev av 22. mai 2003.

Komiteen ber om departementets vurdering av om de funksjoner som planlegges flyttet fra Nor-Trykk til Brønnøysund likevel kan utføres ved Nor-Trykk som en eventuelt web-basert løsning, og om evt konsekvenser av dette.

Jeg vil få presisere at det i forslaget i odelstingsproposisjonen ikke er snakk om å flytte noen oppgaver eller funksjoner fra Norsk Lysingsblad eller Nor-Trykk til Brønnøysund­registrene. Jeg foreslår å fjerne ordningen med kunngjøringer i en trykt utgave av Norsk Lysingsblad. Lysingsbladet har i dag ikke kunngjøringene fra Brønnøysund­registrene elektronisk/på web (men har lenke til Brønnøysundregistrenes sider).

Jeg vil videre få påpeke at Nor-Trykk sin kontrakt om produksjon av Lysingsbladet varer ut 2003. Det foreligger en opsjon på ett-årige forlenginger av kontrakten. Denne vil etter det jeg har fått opplyst trolig bli benyttet for 2004.

Brønnøysundregistrene har i dag elektroniske kunngjøringer på sine nettsider. Informasjonen genereres automatisk fra de aktuelle registrene (Foretaksregisteret, Løsøreregisteret, Regnskapsregisteret, Partiregisteret). Kunngjøringene er gratis tilgjengelige for brukerne, og hadde i 2002 over 3,2 millioner oppslag. Som omtalt i proposisjonen, vil det bli gjort en mindre investering (kr 400.000) for å få en forbedret kunngjøringsløsning med bl.a. bedre søke- og varslingsmuligheter. Det er ingen driftsoppgaver knyttet til dette som kan flyttes til Nor-Trykk.

I mitt brev av 14. mai til komiteen viser jeg til at Norsk lysingsblad er under utredning i Arbeids- og administrasjonsdepartementet, og at man ser for seg en elektronisk portal for de fleste kunngjøringstypene, med en felles overbygning mot publikum. Det vil i denne sammenheng være naturlig fortsatt å ha lenke til Brønnøysundregistrenes kunngjøringer. Dobbeltpublisering på web i form av at Norsk lysingsblad legger ut på sine sider den samme informasjonen som Brønnøysundregistrene har kan gjøres uten vesentlige kostnader for Brønnøysundregistrene, men vil kunne være uheldig mht ansvar for riktigheten av innhold mv. Det vil heller ikke gi brukerne av tjenestene noen tilleggsnytte.

Vedlegg 3: Brev fra Nærings- og handelsdepartementetv/statsråden til næringskomiteen, datert 28. mai 2003.

Spørsmål til Ot.prp. nr. 61 ( 2002-2003 ) - regjeringens forslag om å endre kunngjøringssystemet for selskapsrelaterte saker

Jeg viser til brev fra komiteen av 26. mai 2003, med vedlagt brev fra Nor-Trykk av 25. april. Komiteen ber om kommentarer til uttalelsene i Nor-Trykks brev, punktene l til og med 5.

Til punkt 1

Totaløkonomien i Norsk Lysingsblad har ikke vært noe sentralt tema for mitt departements arbeid med denne proposisjonen. Vi har imidlertid bygget arbeidet vårt på uttalelser fra Arbeids- og administrasjonsdepartementet om at man i fremtiden ser for seg Lysingsbladet som en elektronisk portal for de ulike kunngjøringstypene.

Mitt utgangspunkt har vært å se på hvordan kostnadene ved registreringene i Foretaksregisteret m.v. i Brønnøysundregistrene kan reduseres. Etter min mening er det ikke lenger noe behov for at disse kunngjøringene trykkes i en papirutgave av Lysingsbladet. Kombinasjonen av kunngjøringer i lokalaviser og elektronisk kunngjøring gir et minst like godt - og billigere - tilbud til brukerne. Dette er for øvrig en vurdering som fikk full støtte i høringsrunden.

Når det gjelder konkret om kostnadene ved dagens kunngjøringssystem, er det i proposisjonen uttalt at Brønnøysundregistrene betaler ca. 32 millioner kroner, regnskapstallene viser at kostnaden for 2002 ble på kr 34.739.940. Norsk Lysingsblad vil miste en tilsvarende inntektspost, da summen inntektsføres på Norsk lysingsblad/ Statens forvaltningstjeneste, under AADs budsjett. Som jeg skrev i mitt svar til komiteen av 14. mai, så fører de foreslåtte endringene til en nedgang i inntektene til Lysingsbladet, samtidig som utgiftene forventes også å gå noe ned. Størrelsen på innsparingene er imidlertid ikke mulig å si noe om uten en ny anbudsrunde på produksjonsoppdraget på Lysingsbladet. Driften av Lysingsbladet genererte i 2002 et overskudd på kr 13.175.429, for 2003 er det budsjettert med et overskudd på 24 millioner kroner.

Til punkt 2

Jeg vil få lov til å presisere, som jeg også orienterte om i mitt brev av 26. mai, at Brønnøysundregistrene allerede i dag har elektroniske kunngjøringer på sine nettsider. Informasjonen genereres automatisk fra de aktuelle registrene (Foretaksregisteret, Løsøreregisteret, Regnskapsregisteret, Partiregisteret). Kunngjøringene er gratis tilgjengelige for brukerne, og hadde i 2002 over 3,2 millioner oppslag (totalt ble det gjort over 13,7 millioner automatiske oppslag mot Brønnøysundregistrenes databaser). På den bakgrunn mener jeg man trygt kan si at denne kunngjøringsløsningen er meget godt kjent for brukerne. Som omtalt i proposisjonen, vil det bli gjort en mindre investering (kr 400.000) for å få en forbedret kunngjøringsløsning med bl.a. bedre søke- og varslingsmuligheter. Dette er en del av Brønnøysundregistrenes daglige arbeid med å brukerrette sine tjenester.

Gjennom de lovendringene jeg har foreslått, vil den elektroniske kunngjøringen i Brønnøysundregistrene bli tillagt de samme rettsvirkninger som dagens papirbaserte kunngjøring har. Kommende regler i EUs første selskapsdirektiv (som ligger i EU-Parlamentet til behandling) vil ha krav om at slik informasjon fra Foretaksregister skal være elektronisk tilgjengelig. Elektronisk registrering, lagring og kunngjøring vil etter dette bli hovedregelen, og dette er og må være en integrert del av registerførers oppgaver og ansvar.

For de selskapsrelaterte kunngjøringene har Lysingsbladet i dag ingen elektronisk publisering, bare en lenke til Brønnøysundregistrenes base. Det uttales at det arbeides med en fullstendig elektronisk utgave av Lysingsbladet, inkludert de selskapsrettslige kunngjøringene.

I mitt brev 26. mai til komiteen viser jeg til at man ser for seg Norsk lysingsblad i fremtiden som en elektronisk portal for de fleste kunngjøringstypene, med en felles overbygning mot publikum. Det vil i denne sammenheng være naturlig fortsatt å ha lenke til Brønnøysundregistrenes kunngjøringer. Dobbeltpublisering på web i form av at Norsk lysingsblad legger ut på sine sider den samme informasjonen som Brønnøy­sundregistrene har kan gjøres uten vesentlige kostnader for Brønnøysundregistrene, men vil kunne være uheldig mht ansvar for riktigheten av innhold mv. Det vil heller ikke gi brukerne av tjenestene noen tilleggsnytte.

Til punkt 3

Som nevnt under punkt 2 har Brønnøysundregistrene en godt innarbeidet elektronisk kunngjøringsløsning. Alle høringsinstansene, inkludert næringsorganisasjonene, har støttet den foreslåtte ordningen. Jeg kan derfor vanskelig se at denne ordningen vil gi næringslivet mer komplisert tilgang til denne informasjonen.

Når det gjelder samlet tilgang til all offentlig informasjon, viser jeg til arbeidet med å etablere en felles portal for offentlige kunngjøringer/offentlig informasjon generelt.

Til punkt 4

Som Nor-Trykk påpeker er dagens kunngjøringer i Norsk Lysingsblad i dag hjemlet i en rekke lover og forskrifter. Den fremlagte proposisjon omhandler kun de kunngjøringene som er knyttet til selskapsrelatert informasjon.

Når det gjelder ordningen for de andre kunngjøringene, vil jeg vise til arbeidet AAD er i gang med for å utrede situasjonen for Norsk Lysingsblad generelt. Under pkt l har jeg orientert om Lysingsbladets økonomi, og at det er kostnadene for registrering i Foretaksregisteret mv som har vært mitt utgangpunkt for dette arbeidet Jeg ønsker ikke en ordning der de selskapsrelaterte kunngjøringer, via gebyrer fra næringslivet, skal dekke kostnadene til andre typer kunngjøringer.

Til punkt 5

Når det gjelder behovet for å bygge opp nye elektroniske løsninger i Brønnøysundregistrene for å gjennomføre elektroniske kunngjøringer, er det i proposisjonen sagt at dette vil være en engangsinvestering på 400.000 kroner, og at det ikke vil påløpe driftskostnader utover det man allerede har. Dette skyldes at all informasjonen allerede finnes i registrenes eksisterende kunngjøringsløsning. Investeringen er kun knyttet til økte søkemuligheter og etablering av varslingstjenester mv. Se også mitt svar under pkt 2.

Jeg vil videre få til å vise til mitt brev av 14. mai, der jeg skriver at Lysingsbladet produseres på kontrakt, inngått i henhold til regelverket for offentlige anskaffelser.

Oslo, i næringskomiteen, den 5. juni 2003

Øystein Hedstrøm Aud Gaundal
fung. leder ordfører