Jeg viser til komiteens brev av 22. mai 2003.
Komiteen ber om departementets vurdering av om de funksjoner
som planlegges flyttet fra Nor-Trykk til Brønnøysund
likevel kan utføres ved Nor-Trykk som en eventuelt web-basert
løsning, og om evt konsekvenser av dette.
Jeg vil få presisere at det i forslaget i odelstingsproposisjonen
ikke er snakk om å flytte noen oppgaver eller funksjoner
fra Norsk Lysingsblad eller Nor-Trykk til Brønnøysundregistrene.
Jeg foreslår å fjerne ordningen med kunngjøringer
i en trykt utgave av Norsk Lysingsblad. Lysingsbladet har i dag
ikke kunngjøringene fra Brønnøysundregistrene
elektronisk/på web (men har lenke til Brønnøysundregistrenes
sider).
Jeg vil videre få påpeke at Nor-Trykk sin kontrakt
om produksjon av Lysingsbladet varer ut 2003. Det foreligger en
opsjon på ett-årige forlenginger av kontrakten.
Denne vil etter det jeg har fått opplyst trolig bli benyttet
for 2004.
Brønnøysundregistrene har i dag elektroniske kunngjøringer
på sine nettsider. Informasjonen genereres automatisk fra
de aktuelle registrene (Foretaksregisteret, Løsøreregisteret,
Regnskapsregisteret, Partiregisteret). Kunngjøringene er
gratis tilgjengelige for brukerne, og hadde i 2002 over 3,2 millioner oppslag.
Som omtalt i proposisjonen, vil det bli gjort en mindre investering
(kr 400.000) for å få en forbedret kunngjøringsløsning
med bl.a. bedre søke- og varslingsmuligheter. Det er ingen
driftsoppgaver knyttet til dette som kan flyttes til Nor-Trykk.
I mitt brev av 14. mai til komiteen viser jeg til at Norsk
lysingsblad er under utredning i Arbeids- og administrasjonsdepartementet,
og at man ser for seg en elektronisk portal for de fleste kunngjøringstypene,
med en felles overbygning mot publikum. Det vil i denne sammenheng
være naturlig fortsatt å ha lenke til Brønnøysundregistrenes
kunngjøringer. Dobbeltpublisering på web i form
av at Norsk lysingsblad legger ut på sine sider den samme
informasjonen som Brønnøysundregistrene har kan
gjøres uten vesentlige kostnader for Brønnøysundregistrene,
men vil kunne være uheldig mht ansvar for riktigheten av innhold
mv. Det vil heller ikke gi brukerne av tjenestene noen tilleggsnytte.