Kap. 9 i proposisjonen omhandler bestemmelser om forvaltningen
av frekvenser i det elektromagnetiske frekvensspekteret, herunder
om frekvensplanlegging og tildeling av tillatelser til bruk av frekvenser.
Viktige hensyn ved frekvensforvaltning vil være å bidra
til effektiv utnyttelse av frekvensressursen gjennom virksom konkurranse
og internasjonal harmonisering av frekvensplanlegging og bruk.
Videre inneholder kap. 9 bestemmelser om registrering av satellittbaneposisjoner
og om statens anledning til å søke regress hos
virksomhet som det er foretatt slik registrering på vegne
av.
Samferdselsdepartementet foreslår i proposisjonen bestemmelser
om frekvensplanlegging og tildeling av tillatelser til bruk av frekvenser
i det elektromagnetiske frekvensspekteret. Lovforslaget omfatter all
frekvensforvaltning, også frekvenser som benyttes til annet
enn elektronisk kommunikasjonsnett og -tjenester. Frekvensforvaltning
skal bidra til effektiv utnyttelse av frekvensressursen gjennom
bærekraftig konkurranse og internasjonal harmonisering
når det gjelder bruk og forvaltning av frekvensene. Forslag til
bestemmelser om frekvensforvaltning vil implementere de krav som
fremgår av EUs regulatoriske rammeverk for elektronisk
kommunikasjon.
Videre inneholder lovforslagets kap. 6 om frekvensforvaltning
og satellittbaneposisjoner forslag til bestemmelser om innmelding
av satellittbaneposisjoner og om statens anledning til å søke
regress hos virksomhet som den norske stat har foretatt slik registrering
på vegne av. Lovforslaget innebærer en lovfesting
av oppgaven med å forestå innmelding av satellittbaneposisjoner
til et globalt register som administreres av den internasjonale
teleunion, ITU. Oppgaven følger av en folkerettslig overenskomst som
Norge har sluttet seg til. Stater som foretar en innmelding til
ITU-registeret påtar seg i forhold til denne overenskomsten
et objektivt erstatningsansvar i rollen som såkalt "Launching
State" for skade som skyldes vedkommendes romgjenstand på jordens overflate
eller på luftfartøyer under flygning. Når
staten gjør det mulig for private rettssubjekter å nyttiggjøre
seg satellittbaneposisjoner og innta dette som en del av sin virksomhet,
bør etter departementets vurdering de samme rettssubjektene
være ansvarlig for de økonomiske belastninger
som eventuelt følger av det potensielle erstatningsansvar
som påhviler staten.
Lovforslaget inneholder en bestemmelse om adgang til å kunne
kreve vederlag utover administrasjonsgebyrer for rett til bruk av
frekvenser i det elektromagnetiske frekvensspekteret. Krav om vederlag foreslås
enten forhåndsfastsatt ved enkeltvedtak av myndigheten
eller fastsatt i forbindelse med auksjon av frekvenstillatelse.
Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene
fra Arbeiderpartiet og Fremskrittspartiet, har ingen merknader.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet og
Fremskrittspartiet viser til at myndigheten etter § 6-3
kan sette vilkår for frekvensbruk for å oppnå best
mulig kvalitet og valgfrihet hos brukeren, både i radiokommunikasjon,
og også i kabler ved at et økende antall tilbydere
benytter ressurser i samme kabel. Slike "trafikkregler" for frekvensbruk
vil være viktige for reell konkurranse innen elektronisk
kommunikasjon, for å kunne velge tjenester fra ulike typer
nett, så vel via eter som kabel, og som ledd i utøvelse
av brukernes rett til å velge mellom tjenester og leverandører
til sine nett.