Til Odelstinget
Helsedepartementet legger i proposisjonen fram forslag til endringer
i kommunehelsetjenesteloven, folketrygdloven, spesialisthelsetjenesteloven
og pasientrettighetsloven.
Det foreslås at de regionale helseforetakene får ansvaret
for dekning av reiseutgifter, herunder oppholdsutgifter og utgifter
til nødvendig ledsager for pasienter som reiser til behandling
i spesialisthelsetjenesten og kommunehelsetjenesten. Det understrekes
at rettighetene for pasientene forblir uendret.
Departementet foreslår videre at ansvaret for transport
av helsepersonell overføres til de regionale helseforetakene
og kommunene slik at de regionale helseforetakene får ansvaret
for transport av helsepersonell i spesialisthelsetjenesten, mens
kommunene får ansvaret for transport av helsepersonell
i kommunehelsetjenesten. Kommunen vil også få ansvaret for
dekning av reiseutgifter for helsepersonell utenfor kommunehelsetjenesten
(annet helsepersonell) i den grad behandlingen dekkes etter folketrygdloven kapittel
5.
Det foreslås at finansieringsansvaret for syketransport
og transport av helsepersonell overføres fra 1. januar
2004.
Utgifter til syketransport dekkes etter folketrygdloven §§ 5-16
til og med 5-18. Stønadsordningen omfatter transport av
pasient og eventuell nødvendig ledsager til og fra medisinsk
behandling, når transporten ikke må foregå med
ambulanse. I 2002 var utgiftene til syketransport 1,543 mrd. kroner,
mens oppholdsutgiftene utgjorde 47,7 mill. kroner.
Reiseutgifter for behandlingspersonell dekkes med hjemmel i folketrygdloven § 5-19.
Formålet med bestemmelsen er å sikre at pasienter
som på grunn av sin helsetilstand ikke kan møte
fram hos behandler, får et behandlingstilbud. Utgifter
til transport av helsepersonell utgjorde nesten 330 mill. kroner
i 2002.
I forbindelse med behandlingen av statsbudsjettet for 2003 vedtok
Stortinget følgende:
"Stortinget ber Regjeringen i forbindelse med oppfølgingen
av Hagen-utvalget (finansieringssystemet i spesialisthelsetjenesten)
forberede overføring av finansieringen av syketransport
fra Rikstrygdeverket til de regionale helseforetakene."
Spørsmålet om en ansvarsoverføring
av syketransport har vært vurdert av en departementsoppnevnt
arbeidsgruppe som avga innstilling i mars 2002. Flertallet i arbeidsgruppen
anbefaler at ansvaret for syketransport overføres fra folketrygden
til de regionale helseforetakene.
Det vises til tidligere forsøk med ansvarsoverføring
gjennom et prøveprosjekt som ble gjennomført tidlig
på 1990-tallet da sju fylkeskommuner overtok ansvaret for
syketransport på frivillig basis. Resultatene viste at
det gjennomgående var lavere utgiftsvekst i prøvefylkene
enn i landet for øvrig. I en fellesuttalelse til Sosialdepartementet
uttalte prøvefylkene at en overføring av ansvaret
for syketransport til kommunesektoren var riktig ut fra en vurdering
av forvaltningsnivåenes kompetanse, øvrige ansvarsområder
og muligheter til å rasjonalisere virksomheten.
Hagen-utvalget la fram sin innstilling NOU 2003:1 i desember
2002. Flertallet i utvalget foreslår at rettigheten til
syketransport opprettholdes, og at ansvaret for syketransport overføres
til de regionale helseforetakene. Et mindretall i Hagen-utvalget
støtter ikke forslaget om overføring av finansieringsansvaret
for syketransport til de regionale helseforetakene, men foreslår
at folketrygden fortsatt bør ha ansvaret for syketransport.
De høringsinstansene som har uttalt seg om syketransport
og transport av helsepersonell i forbindelse med høringsrunden
om NOU 2003:1, er referert i proposisjonen.
Det framholdes at det er et mål å stimulere
til behandling nær pasientens bosted når dette
både er til fordel for pasienten og representerer sparte
utgifter til syketransport. Departementet mener at dagens finansieringsordninger
og oppdeling av finansieringsansvaret i noen tilfeller kan hindre
rasjonelle behandlingsløsninger, og at en ordning der finansieringsansvaret
og utgiftsansvaret samles på ett nivå, vil bidra til
mer rasjonelle behandlingsløsninger og et mer kostnadseffektivt
transporttilbud.
De regionale helseforetakene utløser anslagsvis 80 prosent
av dagens utgifter til syketransport, mens kommunesektoren utløser
anslagsvis 20 prosent av utgiftene. Ut fra prinsippet om at den
som utløser en utgift i størst mulig grad bør
ha ansvaret for utgiftsdekningen, har departementet vurdert å dele
ansvaret for syketransport mellom de regionale helseforetakene og
kommunene. Det framholdes at hvis alle kommuner og fem helseregioner
får ansvaret for syketransport, vil det bli flere ulike
løsninger og større forskjeller i tilbudet, og
at mange kommuner er små og kan mangle kompetanse, ressurser
og virkemidler for å ivareta syketransportansvaret på en
god måte. I tillegg legger departementet vekt på at
syketransport fortsatt skal være en lovfestet rettighet
for pasientene. Et alternativ der kommunene overtar ansvaret for pasienters
reiseutgifter til/fra kommunehelsetjenesten, anbefales
derfor ikke, og departementet vil heller ikke anbefale at folketrygden
fortsatt skal dekke pasientenes reiseutgifter til kommunehelsetjenesten. Departementet
foreslår at de regionale helseforetakene får ansvaret
for å dekke reiseutgifter til pasienter som reiser til
undersøkelse og behandling både i spesialisthelsetjenesten,
kommunehelsetjenesten og hos private behandlere der behandlingsutgiftene
i dag dekkes etter folketrygdloven kapittel 5.
Etter departementets syn er det med en fortsatt folketrygdfinansiering
av transport av helsepersonell en risiko for uønskede virkninger,
fordi transport av helsepersonell er gratis for dem som utløser
den, og som samtidig har ansvaret for utvikling og organisering
av helsetjenesten. Vurderingen av en deling av ansvaret mellom kommunene
og de regionale helseforetakene for transport av helsepersonell
blir etter departementets syn en annen enn for syketransport fordi
kommunehelsetjenestens andel av de samlede reiseutgiftene er langt
større enn den tilsvarende utgiftsandelen for syketransport,
og fordi kommunene har ansvar for bruken av egne ansatte og må antas å ha
en mer direkte påvirkning på omfanget av transport
av personell som er ansatt i kommunehelsetjenesten. Departementet
foreslår at ansvaret for transport av helsepersonell innen
spesialisthelsetjenesten overføres til de regionale helseforetakene,
mens ansvaret transport innen kommunehelsetjenesten overføres
til kommunene.
Det framholdes at etter den foreslåtte ansvarsoverføringen
vil de regionale helseforetakene i større grad stimuleres
til å opprette behandlingstilbud nærmere pasientens
hjemsted, for eksempel i forbindelse med dialyse- og cellegiftbehandling,
og pasientene vil dermed unngå lange reiser til sykehuset
med de ulemper dette medfører.
Etter departementets syn kan en ansvarsoverføring til
de regionale helseforetakene på sikt medføre at
etterspørselen etter transporttjenester vil kunne reduseres
dersom helsetjenester lokaliseres på en annen måte.
Departementet forutsetter at dagens rettigheter til syketransport
skal videreføres og mener dette kan gjøres ved å fastsette
bestemmelser i pasientrettighetsloven om at pasient og ledsager
har rett til å få dekket nødvendige reiseutgifter
mv. slik som beskrevet i folketrygdloven. Når det gjelder
pasientenes klagemuligheter, vises det til at pasientrettighetsloven
kapittel 7 regulerer hva som er gjenstand for overprøving
etter loven. Helsetilsynet i fylket (tidligere fylkeslegen) er klageinstans
og kan overprøve vedtaket om dekning av utgifter til syketransport. Avgjørelsen
til Helsetilsynet i fylket kan bringes inn for domstolen.
For å redusere transportutgiftene til syketransport er
det opprettet kjørekontorer i fylkene som samordner syketransport
med drosje. Det framholdes at det operative arbeidet som pågår
ved kjørekontorene, og arbeidet som utføres av
transportkonsulentene som har oppgaver knyttet bl.a. til drift av
disse, er sentralt for å få til en effektiv samordning
av transporten. Departementet mener det er naturlig at disse oppgavene overføres
til regionale helseforetak (eventuelt helseforetak avhengig av regional
organisering) fra 2004.
Det framholdes at trygdeetaten har kompetanse innenfor syketransportområdet,
og departementet mener det vil være hensiktsmessig å utnytte
denne kompetansen slik at trygdeetaten fortsetter å levere disse
tjenestene i 2004. Det legges opp til at de regionale helseforetakene
kan kjøpe saksbehandlings- og utbetalingstjenester av trygdeetaten.
Det er anslått at trygdeetaten bruker ca. 200 årsverk
på oppgaver knyttet til oppgjør med transportører
og behandling av enkeltsaker overfor brukere. Forslaget innebærer
at arbeidsgiveransvaret forblir i trygdeetaten, og at de ansattes
rettsstilling forblir uendret.
Når det gjelder transport av helsepersonell, legges
det til grunn at helseforetakene og kommunene skal utføre
denne arbeidsoppgaven fra 2004.
Departementet legger til grunn at overføringene av arbeidsoppgaver
vil skje etter reglene om virksomhetsoverdragelse i lov om arbeidsvern
og arbeidsmiljø m.v. Det uttales at alle ansatte som har
sitt arbeidsforhold knyttet til oppgaver som helt eller vesentlig
overføres til foretakene, i samsvar med reglene om virksomhetsoverdragelse
vil bli tilbudt videreføring av ansettelsesforholdet i
regionale helseforetak/helseforetak. Ved en slik overføring
av statlig virksomhet har det vært praksis for å tilstå opparbeidede
rettigheter til fortrinnsrett og ventelønn i en avgrenset
periode for de tilsatte som blir overført. Departementet
foreslår i samsvar med denne praksisen at disse bestemmelsene
blir videreført i en overgangsperiode på tre år
fra overdragelsestidspunktet.
Når det gjelder transport av helsepersonell i kommunesektoren
og andre behandlere som foreslås overført til
kommunene, er etter trygdeetatens beregninger antall årsverk
knyttet til disse arbeidsoppgavene så ubetydelige at det
antas at ingen ansatte i praksis vil følge med arbeidsoppgavene
over til kommunene.
Når det gjelder pensjoner, vises det bl.a. til at Statens
Pensjonskasse har inngått avtaler med de tidligere fylkeskommunale
pensjonskassene som har omtrent identiske pensjonsordninger om overføring
av rettigheter. Overføringsavtalen innebærer at
arbeidstakeren får utbetalt pensjon fra den siste pensjonsleverandøren
som om vedkommende hadde vært medlem der hele tiden. Pensjonsleverandørene
foretar så et internt oppgjør seg imellom.
Departementet foreslår at hjemlene for dekning av reiseutgifter
til undersøkelse og behandling og ledsager flyttes fra
folketrygdloven §§ 5-16 til og med 5-18
til pasientrettighetsloven § 2-6 med tilhørende
forskrifter. Reglene om dekning av oppholdsutgifter i folketrygdloven § 5-17
foreslås videreført i forskrift gitt med hjemmel
i pasientrettighetsloven § 2-6. For å sikre
at pasientenes rettigheter videreføres foreslås
hjemmelen for dekning av nødvendige reiseutgifter til undersøkelse
eller behandling overført fra folketrygdloven til pasientrettighetsloven § 2-6
med tilhørende forskrifter. Departementet legger til grunn
at dette er en teknisk overføring, og at dagens tolkning
og retningslinjer for folketrygdloven §§ 5-16
til og med 5-18 for dekning av reiseutgifter, stønad til
ledsager og oppholdsutgifter videreføres. Folketrygdloven §§ 5-16
til og med 5-18 foreslås opphevet. Det foreslås
en forskriftshjemmel der departementet kan gi regler om utbetaling
av refusjon for reiseutgifter m.m. slik at bl.a. reglene i folketrygdloven §§ 22-17
og 22-19 kan videreføres. I tillegg foreslår departementet
at prinsippet fra folketrygdloven § 5-1 tredje
ledd om at retten til dekning av reiseutgifter faller bort i den
utstrekning utgiftene dekkes etter annen lovgivning, videreføres
i pasientrettighetsloven.
Departementet foreslår at de regionale helseforetakene
pålegges i spesialisthelsetjenesteloven § 2-1a nr.
5 å sørge for at befolkningen i helseregionen
får transport til undersøkelse eller behandling
i kommunehelsetjenesten og i spesialisthelsetjenesten. "Sørge for
ansvaret" innebærer at de regionale helseforetakene får
et ansvar for å oppfylle de rettsforpliktelser som er hjemlet
i pasientrettighetsloven.
For å sikre pasientens rett til å få dekket
sine reiseutgifter, foreslår departementet at de regionale
helseforetakene i spesialisthelsetjenesteloven § 5-2
pålegges å dekke pasientens reiseutgifter til
undersøkelse eller behandling. For å oppnå lik
egenbetaling i alle helseregioner, foreslår departementet
at departementet gis hjemmel i spesialisthelsetjenesteloven § 5-5
nr. 4 til å fastsette størrelsen på egenbetalingen ved
reise til undersøkelse eller behandling, herunder fritak
for betaling til enkelte pasientgrupper.
Departementet foreslår at det presiseres i folketrygdloven § 5-3
at egenandel for reiseutgifter fortsatt skal inngå i egenandelstak
1.
Departementet foreslår at de regionale helseforetakene
pålegges i spesialisthelsetjenesteloven § 2-1a nr.
6 å sørge for at helsepersonell i spesialisthelsetjenesten
kan reise til pasienten. De regionale helseforetakene
skal tilrettelegge for at helsepersonell kan reise hjem til pasienten
når pasientens helsetilstand er til hinder for at pasienten
kan møte opp på behandlingsstedet. Etter departementets
vurdering er det ikke nødvendig å lovregulere
utgiftsansvaret i spesialisthelsetjenesteloven siden ansvaret kun
gjelder eget helsepersonell.
Departementet foreslår at kommunene i kommunehelsetjenesteloven § 1-3
andre ledd nr. 8 pålegges å sørge for
at helsepersonell ansatt i kommunehelsetjenesten og annet
helsepersonell kan reise til pasienten. Kommunene skal tilrettelegge
for at helsepersonell kan reise til pasienten når pasienten
ikke kan møte fram på behandlingsstedet på grunn
av sin helsetilstand. Dette gjelder også for øvrig
helsepersonell som gir behandling med hjemmel i folketrygdloven kapittel
5.
Departementet foreslår at kommunene i kommunehelsetjenesteloven § 5-1
tredje ledd pålegges å dekke reiseutgifter til
transport av alt helsepersonell som er knyttet til kommunehelsetjenesten.
Departementet foreslår også at kommunene pålegges
ansvaret for transportutgifter for annet helsepersonell enn de som
er ansatt i kommunehelsetjenesten, eller som har avtale med kommunen
om å yte helsehjelp. Begrunnelsen for dette er at kommunen har
ansvar for å sørge for et helhetlig tjenestetilbud
til befolkningen i kommunen.
Departementet foreslår at det presiseres i folketrygdloven § 5-24
at folketrygden skal dekke reiseutgifter og utgifter til reise for
helsepersonell når medlemmet har behov for helsetjenester
under opphold i utlandet.
Departementet foreslår at bestemmelsene om rett til
ventelønn og fortrinnsrett til annen statsstilling for de
tidligere statsansatte tjenestemenn som nå overføres
fra trygdeetaten til foretak, blir videreført i en overgangsperiode
på tre år fra overdragelsestidspunktet.
Departementet legger til grunn at overføringen av ansvaret
i tråd med lovforslaget ikke vil medføre økonomiske
konsekvenser for staten samlet sett på kort sikt. Det uttales
at på lengre sikt er det muligheter for at overføringen
av ansvar kan bidra til en lavere vekst i offentlige utgifter enn
det en ellers kunne forventet.
I forbindelse med overføringen av ansvaret bortfaller
retten til trygderefusjon etter folketrygdens bestemmelser. Denne
erstattes fra budsjettåret 2004 med en betalingsplikt for
de regionale helseforetakene for 50 prosent av utgiftene, mens de
resterende 50 prosent dekkes av staten med en egen bevilgning over
statsbudsjettet.
Det vil i budsjettforslaget for 2004 bli foreslått å overføre
budsjettmidler fra folketrygden til kommunene og til de regionale
helseforetakene i tråd med endrede ansvarsforhold.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Bjarne
Håkon Hanssen, Britt Hildeng, Asmund Kristoffersen og Gunn
Olsen, fra Høyre, Beate Heieren Hundhammer, Bent
Høie og Elisabeth Røbekk Nørve, fra Fremskrittspartiet,
lederen John I. Alvheim og Harald T. Nesvik, fra Sosialistisk Venstreparti,
Olav Gunnar Ballo og Sigbjørn Molvik, fra Kristelig Folkeparti, Åse
Gunhild Woie Duesund og Per Steinar Osmundnes, og fra Senterpartiet,
Ola D. Gløtvold, viser til at det i proposisjonen
foreslås å overføre finansieringsansvaret for
syketransport, herunder oppholdsutgifter og utgifter til nødvendig
ledsager for pasienter som reiser til behandling i spesialisthelsetjenesten
og kommunehelsetjenesten, fra folketrygden til de regionale helseforetaka.
Videre foreslås det at ansvaret for transport av helsepersonell
overføres til de regionale helseforetak og kommunene på en
slik måte at de regionale helseforetaka får ansvaret
for transport av helsepersonell i spesialisthelsetjenesten, mens
kommunene får ansvaret for transport av helsepersonell
i kommunehelsetjenesten.
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Høyre, Sosialistisk Venstreparti, Kristelig Folkeparti
og Senterpartiet, viser til at Stortinget ved behandlinga
av statsbudsjettet for 2003 vedtok følgende:
"Stortinget ber Regjeringen i forbindelse med oppfølgingen
av Hagen-utvalget (finansieringssystemet i spesialisthelsetjenesten)
forberede overføring av finansieringen av syketransport
fra Rikstrygdeverket til de regionale helseforetakene."
Flertallet er tilfreds med at Regjeringen gjennom
fremleggelsen av Ot.prp. nr. 66 (2002-2003) følger opp
dette vedtaket.
Flertallet er opptatt av å stimulere
til behandling nær pasientens bosted når dette
både er til fordel for pasienten og kan representere reduserte
utgifter til syketransport. Flertallet mener at dagens
finansieringsordning der den instans som utløser utgifter
- i dette tilfellet spesialisthelsetjenesten - ikke samtidig har
finansieringsansvaret, kan være til hinder for rasjonelle
behandlingsløsninger og et kostnadseffektivt transporttilbud.
Flertallet viser til at utgifter til syketransport som
i dag dekkes av Rikstrygdeverket, har hatt en betydelig vekst de
siste åra. I 2002 utgjorde disse utgiftene 1,543 mrd. kroner,
og veksten i løpende kroner var på 13 prosent
fra 2001 til 2002.
Flertallet mener at ved å overføre
finansieringsansvaret til de regionale helseforetaka, vil det være
mulig å dempe denne kostnadsveksten. Flertallet viser
i denne sammenheng til tidligere gjennomførte forsøk
med ansvarsoverføring gjennom et prøveprosjekt
som ble gjennomført tidlig på 90-tallet. I dette
prosjektet overtok sju fylkeskommuner ansvaret for syketransport
på frivillig basis, og resultatet viste at det gjennomgående
var en lavere utgiftsvekst til syketransport i prøvefylkene
enn i landet for øvrig.
Flertallet viser også til at flertallet
i Hagen-utvalget som i desember 2002 la fram sin innstilling NOU
2003:1 om det framtidige finansieringssystemet i spesialisthelsetjenesten,
også foreslår at ansvaret for syketransport overføres
til de regionale helseforetaka, mens et mindretall i Hagen-utvalget
går inn for at folketrygden fortasatt skal ha ansvaret
for syketransport.
Flertallet viser videre til at et flertall av
de høringsinstansene til NOU 2003:1 som uttalte seg om syketransport
og transport av helsepersonell, stiller seg positivt til å overføre
finansieringsansvaret til de regionale helseforetaka, bl.a. gjelder
det de fem regionale helseforetaka.
Flertallet er opptatt av å legge til
rette for og stimulere til et desentralisert behandlingstilbud for pasientene
i spesialisthelsetjenesten. Gjennom en ordning der helseforetaka
får det finansielle ansvaret for syketransport, legges
det til rette for at helseforetaka må ta hensyn til de
totale kostnadene knytta til pasientbehandlingen, også de
kostnadene som relaterer seg til transport. Dermed kan det i mange
tilfelle vise seg å være økonomisk fordelaktig å opprette
eller opprettholde allerede eksisterende, desentraliserte behandlingstilbud. Flertallet mener
dette vil være til fordel for pasientene. Slik ordningen
er i dag, må mange pasienter, særlig kronisk syke,
foreta hyppige og til dels lange og slitsomme reiser for å få nødvendig
behandling. Gjennom å etablere desentraliserte behandlingstilbud
der det er faglig forsvarlig, vil en - slik flertallet ser
det - kunne oppnå en dobbelt positiv effekt. Pasientene
vil bli spart for den belastningen lange og hyppige reiser er, samtidig
som helseforetaka over tid vil kunne frigjøre midler som
ellers ville bli brukt til syketransport til direkte pasientbehandling.
Flertallets hovedbegrunnelse for å gå inn
for departementets forslag om overføring av finansieringsansvaret
av syketransporten til helseforetaka er ikke primært å spare
samfunnet for utgifter, men å frigjøre deler av
de midlene som i dag brukes til syketransport, til økt
innsats på pasientbehandling.
Flertallet registrerer at noen av høringsinstansene
gir uttrykk for at det må være mulig å gjøre
tilpasninger i dagens regelverk slik at utgifter til behandling
og syketransport kan sees i sammenheng uten å overføre
finansieringsansvaret fra folketrygden til helseforetaka. Flertallet kan
vanskelig se hvordan en kan oppnå dette uten å følge
prinsippet om at den instans som utløser utgiftene, også må ha ansvaret
for å finansiere disse.
Flere av høringsinstansene til NOU 2003:1 - ikke minst
flere pasientorganisasjoner - er opptatt av pasientenes rettigheter
til syketransport i forbindelse med en evt. overføring
av ansvaret fra folketrygden til helseforetaka. Flere av organisasjonene
påpeker i sine høringsuttalelser at rett til syketransport
skal opprettholdes som en rettighet som er uavhengig av bosted, og
noen av organisasjonene går derfor inn for at denne rettigheten
fortsatt må være knytta til folketrygdloven.
Flertallet viser til at departementet i proposisjonen
legger til grunn at det er en forutsetning for ansvarsoverføringen
at dagens rettigheter til syketransport skal videreføres
gjennom å innarbeide denne rettigheten i pasientrettighetsloven.
Flertallet vil sterkt understreke at det ikke gjennom
den foreslåtte ansvarsoverføringen må skje noen
svekkelse av pasientenes rettigheter når det gjelder nødvendig
syketransport, og forutsetter at pasientene i framtida skal ha like
klare rettigheter når det gjelder syketransport gjennom
pasientrettighetsloven som de i dagens ordning har gjennom folketrygdloven.
Flertallet viser til at trygdeetaten har etablert kjørekontorer
og transportkonsulenter rundt om i landet som har som hovedoppgave å få til
en mest mulig effektiv og samordna syketransporttjeneste. Slik flertallet ser
det, er det viktig å ta vare på og videreføre
den kompetansen som er opparbeida i kjørekontorene og hos
transportkonsulentene. Flertallet støtter
derfor departementets forslag om at de ansatte ved kjørekontorene
og transportkonsulentene i samsvar med reglene om virksomhetsoverdragelse blir
tilbudt videreføring av ansettelsesforholdet i regionale
helseforetak eller helseforetak. På denne måten
vil en nyttiggjøre seg allerede opparbeida kompetanse samtidig
som de ansatte får beholde arbeidet sitt.
På samme måte mener flertallet det
er fornuftig at de regionale helseforetaka fra 1. januar
2004 trer inn i de prisavtaler som i noen fylker er inngått med
enkelte transportører.
Flertallet er kjent med at det i flere fylker
og regioner er gjort mye godt arbeid i forhold til å samordne
ulike skyss- og transportbehov som ulike offentlige instanser innafor
et geografisk område har. Dette gir både rasjonelle
transportløsninger og betydelige samfunnsmessige gevinster
i form av økonomiske innsparinger på utgifter
til transport. Flertallet forutsetter at de regionale
helseforetaka når de nå får overført
finansieringsansvaret for syketransporten, fortsetter deltagelsen
i og videreutviklingen av slike samordningsløsninger, og
ber departementet følge opp overfor de regionale helseforetaka
at dette skjer.
Når det gjelder oppgjør med transportører
og saksbehandlings- og utbetalingstjenester, foreslår departementet
at dette fortsatt skal utføres av trygdeetaten i 2004. Flertallet er
enig i dette. Det framstår som lite hensiktsmessig at de
regionale helseforetaka skal etablere et eget forvaltningsapparat
for å håndtere saksbehandling og utbetalinger
overfor transportører og brukere. Derfor mener flertallet det
må være riktig at de regionale helseforetaka fra
2004 kjøper disse tjenestene fra trygdeetaten.
I tråd med prinsippet om at den instans som utløser
utgifter, også bør være ansvarlig for
finansieringen, foreslår departementet at utgifter til
transport av helsepersonell som i dag finansieres av folketrygden, blir
belastet de regionale helseforetaka og kommunene. Flertallet støtter
dette forslaget, men vil likevel understreke noen viktige problemstillinger
og forutsetninger.
Noen av høringsinstansene er bekymra over at kommunene
gjennom denne ordningen blir påført utgifter som
de ikke før har hatt, uten at de samtidig blir tilført
nødvendige midler til å betale disse. Flertallet har
forståelse for denne bekymringen og vil derfor sterkt understreke
at de midlene som brukes på transport av helsepersonell
i kommunene gjennom folketrygden, må overføres
fra folketrygden til kommunene for å sikre at kommunene
får det nødvendige økonomiske grunnlag
for å påta seg denne oppgaven.
Flertallet vil videre peke på de store
forskjellene mellom norske kommuner når det gjelder geografi,
avstander, bosettingsmønster og kommunikasjoner. Dette
vil medføre store forskjeller i utgifter til transport
av eget helsepersonell mellom kommuner som ellers har likt folketall.
Slik flertallet ser det, er det på denne
bakgrunn viktig at det blir tatt hensyn til slike ulikheter når
overføringene til kommunene til denne oppgaven skal foretas.
Flertallet vil også peke på at
noen kommuner samarbeider med andre instanser for å få til
samordna transportløsninger. Som et eksempel på det
kan nevnes Flora kommune i Sogn og Fjordane, som er i gang med et
samarbeidsprosjekt med Helse Førde om båttransport
der de inkluderer både ambulanse, sjuketransport og transport
av helsepersonell i det eksisterende båtrutesystemet
i regionen. Det er også tenkt inkludert andre transportbehov
som for eksempel transport til arbeid og skole.
Flertallet vil oppmuntre til slike samordna løsninger
der lokale forhold ligger til rette for det, og vil understreke
at overføring av finansiering av transport av helsepersonell
til helseforetaka og kommunene ikke må være til
hinder for slike samarbeidsløsninger.
Flertallet vil understreke at de regionale helseforetaka
må samarbeide med kommunene i planleggingen for å sikre
behovet for skyss av kommunehelsetjenestens personell. Flertallet forutsetter
at det er de regionale helseforetaka som inngår kontrakter
og står for det økonomiske oppgjøret
med båteierne og på denne måten tillegges
et hovedansvar for opprettelse og drift av ambulansebåter
som også utfører annen transporttjeneste.
Flertallet forutsetter videre at kommunene på samme
måte som i dag gis rett til å bruke disse båtene til
skyss av sitt helsepersonell, og at den enkelte kommune betaler
regionalt helseforetak for sin bruk av båtene.
Flertallet forutsetter at de regionale helseforetakas
overordna ansvar når det gjelder ambulansebåter
som også driver syketransport og transport av helsepersonell,
samt kommunenes rett til å benytte slike båter
til skyss av eget helsepersonell, presiseres i forskriftene til
loven slik det framkommer av helseministerens brev av 31. oktober
2003 til Sosialistisk Venstrepartis stortingsgruppe.
Flertallet registrerer at det er presisert i proposisjonen
at forslaget om å overføre finansieringsansvaret
for skyss av helsepersonell til kommunene og de regionale helseforetaka
kun innebærer en overføring av finansieringsansvaret
for transport av helsepersonell, og at det ikke legges opp til noen
endringer i helsepersonellets materielle rettigheter i forhold til å få dekket
sine reiseutgifter. Spørsmålet om reisegodtgjørelse
for helsepersonell reguleres i dag i folketrygdloven § 5-19.
Med hjemmel i denne bestemmelsen er det gitt nærmere retningslinjer
i "Forskrift om stønad til dekning av utgifter til skyss
i forbindelse med reise for å foreta undersøkelse
eller behandling". Denne forskriften angir vilkårene for
dekning av reiseutgifter og hvordan godtgjørelsen beregnes.
I proposisjonens forslag til ny bestemmelse i kommunehelsetjenesteloven § 5-1
er det ikke inntatt en tilsvarende forskriftshjemmel. Det er heller
ikke gitt noen begrunnelse for hvorfor det ikke skal videreføres
en forskriftshjemmel tilsvarende den man i dag har i folketrygdloven § 5-19. Flertallet antar at
dette skyldes en inkurie siden det i proposisjonen gis klart uttrykk
for at man ønsker å videreføre dagens
materielle rettigheter i forhold til å få reiseutgifter
dekket.
Flertallet fremmer på denne
bakgrunn følgende forslag:
"I lov 19. november 1982 nr. 66 om helsetjenesten i
kommunene skal § 5-1 nytt fjerde ledd lyde:
Departementet gir nærmere forskrifter
om dekning av reiseutgifter for behandlingspersonell, og kan gi
bestemmelser om dekning av reiseutgifter i andre tilfeller enn nevnt
i tredje ledd. Videre kan det gis bestemmelser om fast skyssgodtgjørelse
til behandlingspersonell.
§ 5-1 nåværende tredje ledd
blir nytt femte ledd."
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet kan
ikke støtte Regjeringens forslag om å overføre
ansvaret for syketransporten fra folketrygden til de regionale helseforetakene. Disse medlemmer er
kjent med at det argumenteres med at det er viktig å stimulere
til behandling nær pasientens bosted når dette
både er til fordel for pasienten og en kan redusere det
offentliges utgifter til syketransport. Dette er en målsetting
som ingen er uenig i. Problemet med den endringen som foreslås
i proposisjonen, er imidlertid at det er grunn til å frykte
at ordningen "fritt sykehusvalg" kan bli begrenset, og da særlig
knyttet opp mot godkjente private aktører. Det hevdes at
dette ikke skal skje, men disse medlemmer frykter
at så lenge de regionale helseforetakene har en så presset økonomisk
situasjon som nå er tilfelle, vil dette i seg selv være
en grunn til å forsøke å begrense antallet
brukere. Dette kan gjøres på flere måter
selv om en har en lovfestet rett til fritt sykehusvalg. Dette kan
skje ved at det ikke gis god nok informasjon om de alternativer
som finnes, eller at man for eksempel forsøker å overtale
pasienten til å velge et annet sykehus enn det som var ønsket.
Det er også grunn til å frykte at økonomiske
innsparingstiltak kan settes foran hensynet til hvilket transportmiddel
som er i samsvar pasientens helse og interesse.
Disse medlemmer er av den oppfatning at man ved
overføring av ansvaret for syketransporten til de regionale
helseforetakene er mer interessert i å få redusert
utgiftene på dette området enn å sikre
pasientene en reell valgfrihet blant sykehustjenester. Disse
medlemmer vil sørge for at pasientene i fremtiden
skal ha et reelt fritt sykehusvalg og en akseptabel reisemåte
tilpasset den enkeltes behov. Dette gjøres best ved at
ansvaret for syketransport fortsatt skal være regulert
i folketrygden og administrert av trygdeetaten.
Disse medlemmer vil også påpeke
at dersom Regjeringens forslag blir vedtatt, så vil dette medføre
at pasientene mister en rettighet de i dag har i henhold til folketrygden.
Disse medlemmer vil stemme imot proposisjonens
forslag om å overføre ansvaret for syketransport
og reiseutgifter for helsepersonell til de regionale helseforetakene.
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Høyre, Sosialistisk Venstreparti, Kristelig Folkeparti
og Senterpartiet, viser til at dagens ordning med deling
av finansieringsansvar for syketransport og finansiering av helsetjenester
har ført til unødvendig lange reiser for pasienter
i enkelte tilfeller. Landsforeningen for nyrepasienter og transplanterte
påpekte i sin høringsuttalelse til sosialkomiteen
at lang reisetid gir betydelige tilleggsbelastninger for denne pasientgruppen
i tillegg til at kostnadene blir unødvendig høye. Flertallet vurderer
at Regjeringens forslag vil legge til rette for et mer desentralisert helsetilbud
når dette er til fordel for pasientene.
Flertallet viser videre til at pasientrettighetsloven § 2-4
gir pasientene rett til å velge sykehus. Regjeringen har
i Ot.prp. nr. 63 (2002-2003) foreslått å utvide
pasientens rett til valg av sykehus til også å omfatte
private sykehus som de regionale helseforetakene har avtaler med.
Videre er valgfriheten foreslått utvidet til å gjelde
for barne- og ungdomspsykiatrien. Flertallet påpeker
at retten til fritt sykehusvalg ikke kan begrenses av økonomiske
hensyn i forhold til syketransport. Det forutsettes at de regionale
helseforetakene lojalt forholder seg til dette, samt at plikten
til å veilede pasientene om deres rettigheter blir ivaretatt.
Slik det fremgår av Regjeringens forslag, skal pasientenes
rettigheter i forhold til dekning av transportutgifter videreføres
uendret.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti
og Senterpartiet vil sterkt understreke følgende
forutsetninger for å endre finansieringsansvaret for syketransport
og reiseutgifter til helsepersonell:
Pasienten må få det
beste tilbudet til behandling og reisetilbud til denne behandlingen
uavhengig av kostnad.
Helseforetakene og kommunene må bli tilført økonomi
slik at transporttilbudene kan opprettholdes og utvikles, ikke minst
kvalitativt, i alle deler av landet. Ulikhet når det gjelder
geografi og bosetting, skal ikke ramme pasienten og dens pårørende.
Derfor må det i statens tilskuddsordninger klart kompenseres
for ulike avstands- og bosetttingsforhold.
Etablerte ordninger som er fleksible og fungerer godt lokalt
bl.a. i samarbeid med drosjenæringen, bør i størst
mulig grad videreføres og utvikles.
Etter disse medlemmers mening må det også være
en klar forutsetning at all transport som er knyttet til spesialisthelsetjenestene,
blir finansiert av helseforetakene. I det siste er det skapt usikkerhet omkring
dette, bl.a. gjelder det ambulansetjenesten i Finnmark. Videre er
det etter disse medlemmers mening en klar forutsetning
at der spesialisthelsetjenesten er med i behandlingstilbudet, skal
finansieringsansvaret for transport og reiseutgifter dekkes av helseforetakene.
Dette må også gjelde for enogenhalvlinjetjenesten
og de såkalte distriktsmedisinske sentrene.
Komiteens tilråding fremmes av Arbeiderpartiet, Høyre,
Sosialistisk Venstreparti, Kristelig Folkeparti og Senterpartiet.
Komiteen viser til merknadene og til
proposisjonen og rår Odelstinget til å gjøre
følgende
vedtak til lov
om endringer i spesialisthelsetjenesteloven m.m. (Finansieringsansvar
for syketransport og reiseutgifter for helsepersonell)
I
I lov 2. juli 1999 nr. 63 om pasientrettigheter gjøres
følgende endringer:
Overskrift til kapittel 2 skal lyde:
Kapittel 2. Rett til helsehjelp og transport
Ny § 2-6 skal lyde:
§ 2-6 Rett til syketransport
Pasienten og ledsager har rett til dekning av
nødvendige utgifter når pasienten må reise
i forbindelse med en helsetjeneste som omfattes av lov 2. juli 1999 nr.
61 om spesialisthelsetjenesten m.m. og som dekkes av et foretak
etter lov 15. juni 2001 nr. 93 om helseforetak m.m. Det samme gjelder
helsetjenester som omfattes av lov om folketrygd av 28. februar
1997 nr. 19 kapittel 5, herunder reise til familievernkontor og helsestasjon.
Stønad ytes bare til dekning av reiseutgifter
til det nærmeste stedet der helsetjenesten kan gis.
Ved beregning av stønaden skal taksten
for den billigste reisemåten med rutegående transportmiddel legges
til grunn, med mindre pasientenes helsetilstand gjør det
nødvendig å nytte et dyrere transportmiddel, eller
det ikke går rutegående transport.
Retten til dekning av nødvendige utgifter
etter denne paragrafen faller bort i den utstrekning utgiftene dekkes
etter annen lovgivning.
Departementet kan gi forskrifter om dekning av reise-
og oppholdsutgifter for pasienter og utgifter til nødvendig
ledsager, herunder dekning av utgifter ved fritt sykehusvalg og
regler om utbetaling av refusjon.
II
I lov 2. juli 1999 nr. 61 om spesialisthelsetjenesten
m.m. gjøres følgende endringer:
§ 2-1a første ledd nr.
3 og 4 og nytt nr. 5 og 6 skal lyde:
3. akuttmedisinsk beredskap,
4. medisinsk nødmeldetjeneste, luftambulansetjeneste
og ambulansetjeneste med bil og eventuelt båt,
5. transport til undersøkelse eller behandling
i kommune- og spesialisthelsetjenesten og
6. transport av behandlingspersonell.
§ 5-2 første ledd skal lyde:
Det regionale helseforetakets behandlings- og forpleiningsutgifter ogreiseutgifter
til behandling skal dekkes av det regionale helseforetaket
i pasientens bostedsregion, jf. § 5-1. Det samme gjelder
utgifter til behandling, forpleining og reise som
ytes av andre tjenesteytere etter avtale med det regionale helseforetaket
i pasientens bostedsregion, jf. § 2-1a. Til gjennomføring
av psykisk helsevern dekkes også andre utgifter av det
regionale helseforetaket i pasientens bostedsregion.
§ 5-5 nr. 3 og og nytt nr. 4 skal lyde:
3. adgang til å bestemme at pasienter som
oppholder seg i langtidsinstitusjoner helt eller delvis skal dekke
25 prosent av forpleiningsutgiftene når dette finnes rimelig
etter pasientens økonomiske kår. Det kan ikke
tas refusjon i kontantytelser som pasienten oppebærer
etter folketrygdloven og heller ikke i midler som skriver seg fra
slike ytelser,
4. pasientens betaling for reise til undersøkelse
og behandling, herunder fritak for betaling for enkelte pasientgrupper.
III
I lov 19. november 1982 nr. 66 om helsetjenesten i
kommunene gjøres følgende endringer:
§ 1-3 andre ledd nr. 7 og nytt nr.
8 skal lyde:
7. medisinsk nødmeldetjeneste
8. transport av behandlingspersonell.
§ 5-1 nytt tredje og fjerde ledd skal lyde:
Kommunen dekker reiseutgifter for behandlingspersonell
som gir helsetjenester etter lov om folketrygd av 28. februar 1997
nr. 19 kapittel 5. Det samme gjelder for kommunalt ansatt helsepersonell
eller helsepersonell som har avtale med kommunen for å yte
helsehjelp, herunder helsepersonell ansatt ved familievernkontor.
Det er et vilkår at pasienten på grunn av sin
helsetilstand ikke kan møte fram på behandlingsstedet.
Departementet gir nærmere forskrifter
om dekning av reiseutgifter for behandlingspersonell, og kan gi
bestemmelser om dekning av reiseutgifter i andre tilfeller enn nevnt
i tredje ledd. Videre kan det gis bestemmelser om fast skyssgodtgjørelse
til behandlingspersonell.
§ 5-1 nåværende tredje ledd
blir femte ledd.
IV
I lov 28. februar 1997 nr. 19 om folketrygd gjøres følgende
endringer:
I innholdsfortegnelsen i kapittel 5 oppheves åttende
strekpunkt. Nåværende niende til femtende strekpunkt
blir åttende til fjortende strekpunkt.
§ 5-3 første ledd bokstav d skal
lyde:
d) reiseutgifter, jf. lov om spesialisthelsetjenesten m.m.
av 2. juli 1999 nr. 61 § 5-5 nr. 4
§§ 5-16 til 5-19 oppheves
§ 5-24 første ledd skal lyde:
Et medlem gis stønad til nødvendige utgifter
til helsetjenester i utlandet etter reglene i denne paragrafen.
Utgiftene dekkes etter bestemmelsene i dette kapitlet, likevel
slik at trygden også dekker reise- og oppholdsutgifter
ved undersøkelse og behandling samt tilsvarende utgifter
for behandlingspersonell som på grunn av pasientens helsetilstand
må reise til medlemmet. For øvrig gjelder følgende
særregler:
e) Utgiftene dekkes etter særskilte satser.
f) Utgiftene til ambulansetransport dekkes fullt ut.
g) Utgiftene til sykehusopphold dekkes med opptil et beløp
som fastsettes av Stortinget.
V
Ikrafttredelse og
overgangsbestemmelser
1. Loven trer i kraft 1. januar 2004.
2. Tjenestemannsloven § 13 nr. 2 til 6 om fortrinnsrett
til annen statsstilling og ventelønn skal ved overføringen
av tjenestemenn fra trygdeetaten til den statlige spesialisthelsetjenesten
fortsatt gjelde for disse arbeidstakere som blir sagt opp på grunn
av forhold som nevnt i tjenestemannsloven § 13 nr. 1 bokstavene
a, b og c. Fortrinnsrett til annen statsstilling og ventelønn
etter første punktum opphører tre år
etter overføring til foretak. Første og annet
punktum gjør ingen innskrenkninger i rettighetene arbeidstakeren
har etter arbeidsmiljøloven §§ 60 nr.
2 og 67.
Oslo, i sosialkomiteen, den 4. november 2003
John I. Alvheim |
Sigbjørn Molvik |
leder |
ordfører |