Helsedepartementet legger i proposisjonen fram forslag til endringer
i kommunehelsetjenesteloven, folketrygdloven, spesialisthelsetjenesteloven
og pasientrettighetsloven.
Det foreslås at de regionale helseforetakene får ansvaret
for dekning av reiseutgifter, herunder oppholdsutgifter og utgifter
til nødvendig ledsager for pasienter som reiser til behandling
i spesialisthelsetjenesten og kommunehelsetjenesten. Det understrekes
at rettighetene for pasientene forblir uendret.
Departementet foreslår videre at ansvaret for transport
av helsepersonell overføres til de regionale helseforetakene
og kommunene slik at de regionale helseforetakene får ansvaret
for transport av helsepersonell i spesialisthelsetjenesten, mens
kommunene får ansvaret for transport av helsepersonell
i kommunehelsetjenesten. Kommunen vil også få ansvaret for
dekning av reiseutgifter for helsepersonell utenfor kommunehelsetjenesten
(annet helsepersonell) i den grad behandlingen dekkes etter folketrygdloven kapittel
5.
Det foreslås at finansieringsansvaret for syketransport
og transport av helsepersonell overføres fra 1. januar
2004.
Utgifter til syketransport dekkes etter folketrygdloven §§ 5-16
til og med 5-18. Stønadsordningen omfatter transport av
pasient og eventuell nødvendig ledsager til og fra medisinsk
behandling, når transporten ikke må foregå med
ambulanse. I 2002 var utgiftene til syketransport 1,543 mrd. kroner,
mens oppholdsutgiftene utgjorde 47,7 mill. kroner.
Reiseutgifter for behandlingspersonell dekkes med hjemmel i folketrygdloven § 5-19.
Formålet med bestemmelsen er å sikre at pasienter
som på grunn av sin helsetilstand ikke kan møte
fram hos behandler, får et behandlingstilbud. Utgifter
til transport av helsepersonell utgjorde nesten 330 mill. kroner
i 2002.
I forbindelse med behandlingen av statsbudsjettet for 2003 vedtok
Stortinget følgende:
"Stortinget ber Regjeringen i forbindelse med oppfølgingen
av Hagen-utvalget (finansieringssystemet i spesialisthelsetjenesten)
forberede overføring av finansieringen av syketransport
fra Rikstrygdeverket til de regionale helseforetakene."
Spørsmålet om en ansvarsoverføring
av syketransport har vært vurdert av en departementsoppnevnt
arbeidsgruppe som avga innstilling i mars 2002. Flertallet i arbeidsgruppen
anbefaler at ansvaret for syketransport overføres fra folketrygden
til de regionale helseforetakene.
Det vises til tidligere forsøk med ansvarsoverføring
gjennom et prøveprosjekt som ble gjennomført tidlig
på 1990-tallet da sju fylkeskommuner overtok ansvaret for
syketransport på frivillig basis. Resultatene viste at
det gjennomgående var lavere utgiftsvekst i prøvefylkene
enn i landet for øvrig. I en fellesuttalelse til Sosialdepartementet
uttalte prøvefylkene at en overføring av ansvaret
for syketransport til kommunesektoren var riktig ut fra en vurdering
av forvaltningsnivåenes kompetanse, øvrige ansvarsområder
og muligheter til å rasjonalisere virksomheten.
Hagen-utvalget la fram sin innstilling NOU 2003:1 i desember
2002. Flertallet i utvalget foreslår at rettigheten til
syketransport opprettholdes, og at ansvaret for syketransport overføres
til de regionale helseforetakene. Et mindretall i Hagen-utvalget
støtter ikke forslaget om overføring av finansieringsansvaret
for syketransport til de regionale helseforetakene, men foreslår
at folketrygden fortsatt bør ha ansvaret for syketransport.
De høringsinstansene som har uttalt seg om syketransport
og transport av helsepersonell i forbindelse med høringsrunden
om NOU 2003:1, er referert i proposisjonen.
Det framholdes at det er et mål å stimulere
til behandling nær pasientens bosted når dette
både er til fordel for pasienten og representerer sparte
utgifter til syketransport. Departementet mener at dagens finansieringsordninger
og oppdeling av finansieringsansvaret i noen tilfeller kan hindre
rasjonelle behandlingsløsninger, og at en ordning der finansieringsansvaret
og utgiftsansvaret samles på ett nivå, vil bidra til
mer rasjonelle behandlingsløsninger og et mer kostnadseffektivt
transporttilbud.
De regionale helseforetakene utløser anslagsvis 80 prosent
av dagens utgifter til syketransport, mens kommunesektoren utløser
anslagsvis 20 prosent av utgiftene. Ut fra prinsippet om at den
som utløser en utgift i størst mulig grad bør
ha ansvaret for utgiftsdekningen, har departementet vurdert å dele
ansvaret for syketransport mellom de regionale helseforetakene og
kommunene. Det framholdes at hvis alle kommuner og fem helseregioner
får ansvaret for syketransport, vil det bli flere ulike
løsninger og større forskjeller i tilbudet, og
at mange kommuner er små og kan mangle kompetanse, ressurser
og virkemidler for å ivareta syketransportansvaret på en
god måte. I tillegg legger departementet vekt på at
syketransport fortsatt skal være en lovfestet rettighet
for pasientene. Et alternativ der kommunene overtar ansvaret for pasienters
reiseutgifter til/fra kommunehelsetjenesten, anbefales
derfor ikke, og departementet vil heller ikke anbefale at folketrygden
fortsatt skal dekke pasientenes reiseutgifter til kommunehelsetjenesten. Departementet
foreslår at de regionale helseforetakene får ansvaret
for å dekke reiseutgifter til pasienter som reiser til
undersøkelse og behandling både i spesialisthelsetjenesten,
kommunehelsetjenesten og hos private behandlere der behandlingsutgiftene
i dag dekkes etter folketrygdloven kapittel 5.
Etter departementets syn er det med en fortsatt folketrygdfinansiering
av transport av helsepersonell en risiko for uønskede virkninger,
fordi transport av helsepersonell er gratis for dem som utløser
den, og som samtidig har ansvaret for utvikling og organisering
av helsetjenesten. Vurderingen av en deling av ansvaret mellom kommunene
og de regionale helseforetakene for transport av helsepersonell
blir etter departementets syn en annen enn for syketransport fordi
kommunehelsetjenestens andel av de samlede reiseutgiftene er langt
større enn den tilsvarende utgiftsandelen for syketransport,
og fordi kommunene har ansvar for bruken av egne ansatte og må antas å ha
en mer direkte påvirkning på omfanget av transport
av personell som er ansatt i kommunehelsetjenesten. Departementet
foreslår at ansvaret for transport av helsepersonell innen
spesialisthelsetjenesten overføres til de regionale helseforetakene,
mens ansvaret transport innen kommunehelsetjenesten overføres
til kommunene.
Det framholdes at etter den foreslåtte ansvarsoverføringen
vil de regionale helseforetakene i større grad stimuleres
til å opprette behandlingstilbud nærmere pasientens
hjemsted, for eksempel i forbindelse med dialyse- og cellegiftbehandling,
og pasientene vil dermed unngå lange reiser til sykehuset
med de ulemper dette medfører.
Etter departementets syn kan en ansvarsoverføring til
de regionale helseforetakene på sikt medføre at
etterspørselen etter transporttjenester vil kunne reduseres
dersom helsetjenester lokaliseres på en annen måte.
Departementet forutsetter at dagens rettigheter til syketransport
skal videreføres og mener dette kan gjøres ved å fastsette
bestemmelser i pasientrettighetsloven om at pasient og ledsager
har rett til å få dekket nødvendige reiseutgifter
mv. slik som beskrevet i folketrygdloven. Når det gjelder
pasientenes klagemuligheter, vises det til at pasientrettighetsloven
kapittel 7 regulerer hva som er gjenstand for overprøving
etter loven. Helsetilsynet i fylket (tidligere fylkeslegen) er klageinstans
og kan overprøve vedtaket om dekning av utgifter til syketransport. Avgjørelsen
til Helsetilsynet i fylket kan bringes inn for domstolen.
For å redusere transportutgiftene til syketransport er
det opprettet kjørekontorer i fylkene som samordner syketransport
med drosje. Det framholdes at det operative arbeidet som pågår
ved kjørekontorene, og arbeidet som utføres av
transportkonsulentene som har oppgaver knyttet bl.a. til drift av
disse, er sentralt for å få til en effektiv samordning
av transporten. Departementet mener det er naturlig at disse oppgavene overføres
til regionale helseforetak (eventuelt helseforetak avhengig av regional
organisering) fra 2004.
Det framholdes at trygdeetaten har kompetanse innenfor syketransportområdet,
og departementet mener det vil være hensiktsmessig å utnytte
denne kompetansen slik at trygdeetaten fortsetter å levere disse
tjenestene i 2004. Det legges opp til at de regionale helseforetakene
kan kjøpe saksbehandlings- og utbetalingstjenester av trygdeetaten.
Det er anslått at trygdeetaten bruker ca. 200 årsverk
på oppgaver knyttet til oppgjør med transportører
og behandling av enkeltsaker overfor brukere. Forslaget innebærer
at arbeidsgiveransvaret forblir i trygdeetaten, og at de ansattes
rettsstilling forblir uendret.
Når det gjelder transport av helsepersonell, legges
det til grunn at helseforetakene og kommunene skal utføre
denne arbeidsoppgaven fra 2004.
Departementet legger til grunn at overføringene av arbeidsoppgaver
vil skje etter reglene om virksomhetsoverdragelse i lov om arbeidsvern
og arbeidsmiljø m.v. Det uttales at alle ansatte som har
sitt arbeidsforhold knyttet til oppgaver som helt eller vesentlig
overføres til foretakene, i samsvar med reglene om virksomhetsoverdragelse
vil bli tilbudt videreføring av ansettelsesforholdet i
regionale helseforetak/helseforetak. Ved en slik overføring
av statlig virksomhet har det vært praksis for å tilstå opparbeidede
rettigheter til fortrinnsrett og ventelønn i en avgrenset
periode for de tilsatte som blir overført. Departementet
foreslår i samsvar med denne praksisen at disse bestemmelsene
blir videreført i en overgangsperiode på tre år
fra overdragelsestidspunktet.
Når det gjelder transport av helsepersonell i kommunesektoren
og andre behandlere som foreslås overført til
kommunene, er etter trygdeetatens beregninger antall årsverk
knyttet til disse arbeidsoppgavene så ubetydelige at det
antas at ingen ansatte i praksis vil følge med arbeidsoppgavene
over til kommunene.
Når det gjelder pensjoner, vises det bl.a. til at Statens
Pensjonskasse har inngått avtaler med de tidligere fylkeskommunale
pensjonskassene som har omtrent identiske pensjonsordninger om overføring
av rettigheter. Overføringsavtalen innebærer at
arbeidstakeren får utbetalt pensjon fra den siste pensjonsleverandøren
som om vedkommende hadde vært medlem der hele tiden. Pensjonsleverandørene
foretar så et internt oppgjør seg imellom.
Departementet foreslår at hjemlene for dekning av reiseutgifter
til undersøkelse og behandling og ledsager flyttes fra
folketrygdloven §§ 5-16 til og med 5-18
til pasientrettighetsloven § 2-6 med tilhørende
forskrifter. Reglene om dekning av oppholdsutgifter i folketrygdloven § 5-17
foreslås videreført i forskrift gitt med hjemmel
i pasientrettighetsloven § 2-6. For å sikre
at pasientenes rettigheter videreføres foreslås
hjemmelen for dekning av nødvendige reiseutgifter til undersøkelse
eller behandling overført fra folketrygdloven til pasientrettighetsloven § 2-6
med tilhørende forskrifter. Departementet legger til grunn
at dette er en teknisk overføring, og at dagens tolkning
og retningslinjer for folketrygdloven §§ 5-16
til og med 5-18 for dekning av reiseutgifter, stønad til
ledsager og oppholdsutgifter videreføres. Folketrygdloven §§ 5-16
til og med 5-18 foreslås opphevet. Det foreslås
en forskriftshjemmel der departementet kan gi regler om utbetaling
av refusjon for reiseutgifter m.m. slik at bl.a. reglene i folketrygdloven §§ 22-17
og 22-19 kan videreføres. I tillegg foreslår departementet
at prinsippet fra folketrygdloven § 5-1 tredje
ledd om at retten til dekning av reiseutgifter faller bort i den
utstrekning utgiftene dekkes etter annen lovgivning, videreføres
i pasientrettighetsloven.
Departementet foreslår at de regionale helseforetakene
pålegges i spesialisthelsetjenesteloven § 2-1a nr.
5 å sørge for at befolkningen i helseregionen
får transport til undersøkelse eller behandling
i kommunehelsetjenesten og i spesialisthelsetjenesten. "Sørge for
ansvaret" innebærer at de regionale helseforetakene får
et ansvar for å oppfylle de rettsforpliktelser som er hjemlet
i pasientrettighetsloven.
For å sikre pasientens rett til å få dekket
sine reiseutgifter, foreslår departementet at de regionale
helseforetakene i spesialisthelsetjenesteloven § 5-2
pålegges å dekke pasientens reiseutgifter til
undersøkelse eller behandling. For å oppnå lik
egenbetaling i alle helseregioner, foreslår departementet
at departementet gis hjemmel i spesialisthelsetjenesteloven § 5-5
nr. 4 til å fastsette størrelsen på egenbetalingen ved
reise til undersøkelse eller behandling, herunder fritak
for betaling til enkelte pasientgrupper.
Departementet foreslår at det presiseres i folketrygdloven § 5-3
at egenandel for reiseutgifter fortsatt skal inngå i egenandelstak
1.
Departementet foreslår at de regionale helseforetakene
pålegges i spesialisthelsetjenesteloven § 2-1a nr.
6 å sørge for at helsepersonell i spesialisthelsetjenesten
kan reise til pasienten. De regionale helseforetakene
skal tilrettelegge for at helsepersonell kan reise hjem til pasienten
når pasientens helsetilstand er til hinder for at pasienten
kan møte opp på behandlingsstedet. Etter departementets
vurdering er det ikke nødvendig å lovregulere
utgiftsansvaret i spesialisthelsetjenesteloven siden ansvaret kun
gjelder eget helsepersonell.
Departementet foreslår at kommunene i kommunehelsetjenesteloven § 1-3
andre ledd nr. 8 pålegges å sørge for
at helsepersonell ansatt i kommunehelsetjenesten og annet
helsepersonell kan reise til pasienten. Kommunene skal tilrettelegge
for at helsepersonell kan reise til pasienten når pasienten
ikke kan møte fram på behandlingsstedet på grunn
av sin helsetilstand. Dette gjelder også for øvrig
helsepersonell som gir behandling med hjemmel i folketrygdloven kapittel
5.
Departementet foreslår at kommunene i kommunehelsetjenesteloven § 5-1
tredje ledd pålegges å dekke reiseutgifter til
transport av alt helsepersonell som er knyttet til kommunehelsetjenesten.
Departementet foreslår også at kommunene pålegges
ansvaret for transportutgifter for annet helsepersonell enn de som
er ansatt i kommunehelsetjenesten, eller som har avtale med kommunen
om å yte helsehjelp. Begrunnelsen for dette er at kommunen har
ansvar for å sørge for et helhetlig tjenestetilbud
til befolkningen i kommunen.
Departementet foreslår at det presiseres i folketrygdloven § 5-24
at folketrygden skal dekke reiseutgifter og utgifter til reise for
helsepersonell når medlemmet har behov for helsetjenester
under opphold i utlandet.
Departementet foreslår at bestemmelsene om rett til
ventelønn og fortrinnsrett til annen statsstilling for de
tidligere statsansatte tjenestemenn som nå overføres
fra trygdeetaten til foretak, blir videreført i en overgangsperiode
på tre år fra overdragelsestidspunktet.
Departementet legger til grunn at overføringen av ansvaret
i tråd med lovforslaget ikke vil medføre økonomiske
konsekvenser for staten samlet sett på kort sikt. Det uttales
at på lengre sikt er det muligheter for at overføringen
av ansvar kan bidra til en lavere vekst i offentlige utgifter enn
det en ellers kunne forventet.
I forbindelse med overføringen av ansvaret bortfaller
retten til trygderefusjon etter folketrygdens bestemmelser. Denne
erstattes fra budsjettåret 2004 med en betalingsplikt for
de regionale helseforetakene for 50 prosent av utgiftene, mens de
resterende 50 prosent dekkes av staten med en egen bevilgning over
statsbudsjettet.
Det vil i budsjettforslaget for 2004 bli foreslått å overføre
budsjettmidler fra folketrygden til kommunene og til de regionale
helseforetakene i tråd med endrede ansvarsforhold.