Komiteen viser til merknadene og til
proposisjonen og rår Odelstinget til å gjøre
følgende
vedtak til lov
om endringer i lov om sosiale tjenester m.v. og lov om helsetjenesten
i kommunene (rettssikkerhet ved bruk av tvang og makt overfor enkelte
personer med psykisk utviklingshemning)
I
I lov 13. desember 1991 nr. 81 om sosiale tjenester
m.v. gjøres følgende endringer:
§ 2-1 annet ledd skal lyde:
Kommunen skal føre internkontroll for å sikre
at virksomhet og tjenester etter kapitlene 4, 4A, 6 og
7er i samsvar med krav fastsatt
i eller i medhold av lov eller forskrift. Kommunen må kunne
gjøre rede for hvordan den oppfyller denne plikten.
§ 2-4 skal lyde:Det regionale helseforetakets ansvar
Regionalt helseforetak er ansvarlig for at de oppgaver som
spesialisthelsetjenestene er pålagt etter kapittel 4A, blir
utført.
§ 2-6 skal lyde:§ 2-6 Fylkesmannens tilsynsvirksomhet
Fylkesmannen plikter å føre tilsyn med
kommunens virksomhet etter kapitlene 4, 4A, 6 og 7 og
skal påse at virksomheten drives i samsvar med loven og forskriftene
til loven. Ved tiltak etter § 4A-5 tredje ledd
bokstavene b og c skal det også føres stedlig
tilsyn.
Kongen kan gi forskrifter med nærmere bestemmelser
om tilsynet.
Fylkesmannen kan uten hinder av taushetsplikt kreve innsyn
i de opplysninger som er nødvendige for at fylkesmannen
kan utføre sine oppgaver etter første ledd. I
forbindelse med tiltak etter kapittel 4A kan
tilsynet gjennomføre tilsynsbesøk uten beboerens
samtykke. Fylkesmannen skal føre tilsyn med tiltak
der spesialisthelsetjenestene har truffet vedtak etter § 4A-13
annet ledd.
Hvis virksomhet etter kapitlene 4, 4A, 6 eller
7 drives på en måte som kan ha skadelige
følger for tjenestemottaker eller på annen måte
er uheldig eller uforsvarlig, kan fylkesmannen gi pålegg
om å rette opp forholdet.
Nytt kapittel 4A skal lyde:
Kapittel 4A. Rettssikkerhet ved bruk av tvang
og makt overfor enkelte personer med psykisk utviklingshemning
§ 4A-1 Formål
Formålet med reglene i dette kapitlet
er å hindre at personer med psykisk utviklingshemning utsetter seg
selv eller andre for vesentlig skade og forebygge og begrense bruk
av tvang og makt.
Tjenestetilbudet skal tilrettelegges med respekt for
den enkeltes fysiske og psykiske integritet, og så langt
som mulig i overensstemmelse med tjenestemottakerens selvbestemmelsesrett.
Ingen skal behandles på en nedverdigende
eller krenkende måte.
§ 4A-2 Virkeområde
Reglene i dette kapitlet gjelder bruk av tvang
og makt som ledd i tjenester etter § 4-2 bokstavene a til d
til personer med psykisk utviklingshemning.
Som bruk av tvang eller makt etter reglene i dette kapitlet
regnes tiltak som tjenestemottakeren motsetter seg eller tiltak
som er så inngripende at de uansett motstand må regnes
som bruk av tvang eller makt. Bruk av inngripende varslingssystemer
med tekniske innretninger skal alltid regnes som bruk av tvang eller
makt etter reglene i dette kapitlet. Alminnelige oppfordringer og
ledelse med hånden eller andre fysiske påvirkninger
av liknende art anses ikke som bruk av tvang eller makt.
§ 4A-3 Rett til medvirkning og
informasjon
Tjenestetilbudet skal så langt som mulig
tilrettelegges og gjennomføres i samarbeid med tjenestemottakeren,
jf. § 8-4.
Tjenestemottakeren, pårørende
og verge eller hjelpeverge skal høres før det
treffes vedtak om bruk av tvang og makt etter reglene i dette kapitlet
og gis informasjon om adgangen til å uttale seg i saker
som skal overprøves, klageadgang og adgangen til å bringe
vedtaket inn for tilsynsmyndighet og tingretten.
Dersom verge eller hjelpeverge ikke allerede er oppnevnt
der kommunen anser det aktuelt å fatte vedtak om bruk av
tvang og makt etter reglene i dette kapitlet, skal hjelpeverge oppnevnes.
Kommunen skal begjære oppnevning av hjelpeverge dersom
ikke oppnevning er begjært av andre som kan framsette slik begjæring,
jf. vergemålsloven § 90 a. Opplysninger om personlige
forhold som hjelpevergen mottar, kan bare gis videre dersom det
er nødvendig for å utføre hjelpevergeoppdraget.
Som pårørende regnes ektefelle,
samboer, myndige barn, foreldre, myndige søsken og besteforeldre. Det
gjelder et prioritetsforhold i den rekkefølgen som er angitt,
med mindre særlige grunner foreligger.
§ 4A-4 Krav til forebygging
Kommunen plikter å sørge for
at forholdene legges til rette for minst mulig bruk av tvang og
makt. I tillegg til å tilrettelegge tjenestetilbudet i
overensstemmelse med reglene i § 4A-1 annet ledd, jf. også § 4A-5
første ledd, plikter kommunen å gi nødvendig opplæring
etter § 2-3, herunder faglig veiledning og oppfølging
i gjennomføring av tiltak etter dette kapitlet.
§ 4A-5 Vilkår for bruk
av tvang og makt
Andre løsninger enn bruk av tvang eller
makt skal være prøvd før tiltak etter
dette kapitlet settes i verk. Kravet kan bare fravikes i særlige
tilfeller, og det skal i så fall gis en begrunnelse.
Tvang og makt kan bare brukes når det
er faglig og etisk forsvarlig. I vurderingen skal det legges særlig
vekt på hvor inngripende tiltaket er for den enkelte tjenestemottaker.
Tiltakene må ikke gå lenger enn det som er nødvendig
for formålet, og må stå i forhold til
det formålet som skal ivaretas. Tvang og makt kan bare
brukes for å hindre eller begrense vesentlig skade.
Det kan anvendes tvang og makt i følgende
tilfeller:
a) skadeavvergende tiltak i nødsituasjoner,
b) planlagte skadeavvergende tiltak i gjentatte
nødsituasjoner, eller
c) tiltak for å dekke tjenestemottakerens
grunnleggende behov for mat og drikke, påkledning, hvile, søvn,
hygiene og personlig trygghet, herunder opplærings- og
treningstiltak.
§ 4A-6 Særlige grenser
for bruk av enkelte tiltak
Mekaniske tvangsmidler som hindrer tjenestemottakerens
bevegelsesfrihet, herunder belter, remmer, skadeforebyggende spesialklær
og liknende kan bare brukes for å gi nødvendig
støtte for fysiske funksjonshemninger, for å hindre
fall og for å hindre at tjenestemottakeren skader seg selv.
I alle tilfeller må vilkårene i § 4A-5
være oppfylt.
Dersom en nødsituasjon etter § 4A-5
annet ledd bokstavene a og b gjør det nødvendig å skjerme
tjenestemottakeren fra andre personer, skal skjermingen foregå i
et ordinært beboelsesrom med ulåst dør. Sikkerhetsmessige
hensyn kan unntaksvis tilsi at døren låses. Vedkommende
skal i alle tilfeller holdes under oppsyn, og skjermingen skal avbrytes
straks situasjonen er brakt under kontroll.
Det er ikke tillatt med opplærings- og
treningstiltak etter § 4A-5 tredje ledd bokstav c som påfører
tjenestemottakeren smerte eller psykisk eller fysisk skade, herunder
all form for fysisk refselse, eller som innebærer betydelig
fysiske og psykiske anstrengelser for tjenestemottakeren eller medfører
fysisk isolering.
§ 4A-7 Kommunens saksbehandling
Beslutning om bruk av tvang og makt etter § 4A-5
tredje ledd bokstav a treffes av den som har det daglige ansvaret
for tjenesten, eller - dersom det ikke er tid til dette - av tjenesteyteren.
Beslutningen skal nedtegnes straks etter at tiltaket er gjennomført.
Reglene i tredje ledd bokstavene a til e og bokstav i
om hva som skal nedtegnes, gjelder tilsvarende. Det skal straks
sendes melding om beslutningen til den faglig ansvarlige for tjenesten,
Fylkesmannen, verge eller hjelpeverge og pårørende,
eller på den måten Fylkesmannen beslutter. Meldingen
skal opplyse om adgangen til å klage etter § 4A-11
første ledd.
Vedtak i medhold av § 4A-5 tredje ledd
bokstavene b og c treffes av den som har det overordnete faglige
ansvaret for tjenesten. Vedtak kan treffes for inntil tolv måneder
om gangen. De spesialisthelsetjenestene som de regionale helseforetakene
skal sørge for, skal bistå ved utformingen av
tiltakene.
Vedtaket skal settes opp skriftlig og inneholde:
a) tjenestemottakerens navn og tid og
sted for vedtaket,
b) beskrivelse av tjenestemottakerens situasjon
og en faglig vurdering av denne,
c) beskrivelse av de tiltakene som skal settes
i verk og den faglige begrunnelsen for disse,
d) fastsettelse av tidsramme for tiltakene,
e) bekreftelse på at vilkårene
i kapitlet er oppfylt, herunder begrunnelse etter § 4A-5
første ledd annet punktum,
f) opplysning om hvilken holdning tjenestemottakeren
og dennes representant har til tiltaket,
g) angivelse av faglig ansvarlig for gjennomføringen av
tiltaket,
h) opplysning om Fylkesmannens overprøvingsmyndighet
og adgang til å uttale seg i saker som skal overprøves
etter § 4A-8, og
i) opplysning om tilsynsmyndighet.
Vedtaket skal sendes Fylkesmannen til overprøving
etter § 4A-8. Vedtaket skal samtidig sendes spesialisthelsetjenestene,
verge eller hjelpeverge og pårørende som kan avgi
uttalelse til Fylkesmannen. Frist for å avgi slik uttalelse
er en uke fra vedtaket er mottatt. Vedtaket kan ikke iverksettes
før det er godkjent av Fylkesmannen. Dersom vedtaket er
påklaget etter § 4A-11 annet ledd, kan vedtaket
ikke iverksettes før fylkesnemnda for sosiale saker har
godkjent vedtaket.
§ 4A-8 Fylkesmannens overprøving
Fylkesmannen skal overprøve vedtak etter § 4A-5
tredje ledd bokstavene b og c, jf. § 4A-7 fjerde ledd. Fylkesmannen
skal prøve alle sider av saken.
Fylkesmannen skal gi vergen eller hjelpevergen og
pårørende opplysning om klageadgangen etter § 4A-11
annet ledd.
§ 4A-9 Krav til gjennomføring
og evaluering
De spesialisthelsetjenestene som de regionale helseforetakene
skal sørge for, skal bistå ved gjennomføringen
av tiltak etter § 4A-5 tredje ledd bokstavene b og c.
Tjenestemottakeren har rett til kvalifisert personale
ved gjennomføringen av tiltak etter § 4A-5 tredje
ledd bokstavene b og c. Ved gjennomføringen av disse tiltakene
skal det være to tjenesteytere til stede dersom dette ikke
er til ugunst for tjenestemottakeren.
Når tiltak etter § 4A-5 tredje
ledd bokstav b gjennomføres, skal den ene av de to tjenesteyterne
minst ha bestått utdanning i helse-, sosial- eller pedagogiske
fag på høgskolenivå. Når tiltak
etter § 4A-5 tredje ledd bokstav c gjennomføres,
skal den ene av de to tjenesteyterne minst ha bestått avsluttende
eksamen i studieretning for helse- og sosialfag i videregående opplæring.
Fylkesmannen kan i særlige tilfeller gi dispensasjon fra
utdanningskravet.
Tiltaket skal vurderes kontinuerlig, og avbrytes straks,
dersom vilkårene for vedtaket ikke lenger er til stede
eller det viser seg ikke å ha de forutsatte konsekvenser
eller å ha uforutsette, negative virkninger.
§ 4A-10 Plikt til å føre
journal
Reglene i helsepersonelloven kapittel 8 om dokumentasjonsplikt
og forskrift om pasientjournal gjelder så langt de passer.
§ 4A-11 Klage
Beslutning etter § 4A-5 tredje ledd bokstav
a kan påklages av tjenestemottakeren, verge eller hjelpeverge
og pårørende til Fylkesmannen. Fylkesmannen skal
prøve alle sider av saken.
Vedtak etter § 4A-5 tredje ledd bokstavene
b og c som er overprøvd av Fylkesmannen etter § 4A-8,
kan påklages av tjenestemottakeren, vergen eller hjelpevergen
og pårørende til fylkesnemnda for sosiale saker.
Klageadgangen gjelder også hvis Fylkesmannen har nektet å godkjenne
kommunens vedtak, forutsatt at kommunen fortsatt ønsker å gjennomføre
tiltaket. Fylkesnemnda skal prøve alle sider av saken.
Det kan oppnevnes et eget utvalg av sakkyndige for
saker som etter reglene i dette kapitlet skal behandles av fylkesnemnda.
For øvrig gjelder reglene i denne lovens § 9-2
og §§ 9-5 til 9-9. Kongen kan gi forskrift om
at disse reglene skal gjelde helt eller delvis.
Klagesaken skal forberedes av Fylkesmannen etter
bestemmelsene i forvaltningsloven § 33 første
til fjerde ledd. Fylkesmannen skal redegjøre for de omstendigheter
som ligger til grunn for vedtaket. De skriftlige uttalelser og forklaringer
som vedtaket bygger på, skal vedlegges. Det skal opplyses
om hvilke personer som skal gi forklaring for fylkesnemnda.
Klagefristen er tre uker fra vedtaket eller melding
om beslutning er kommet fram til den som har klagerett etter første
og annet ledd.
§ 4A-12 Overprøving i
tingretten
Vedtak i klagesak etter § 4A-11 annet
ledd kan bringes inn for tingretten, jf. tvistemålsloven § 474. Søksmålsadgangen
gjelder ikke hvis fylkesnemnda for sosiale saker har nektet å godkjenne
kommunens vedtak.
Saksøker er den som tvangsinngrepet er
rettet mot. Vedkommende kan reise sak på egen hånd
dersom han har evne til å forstå hva saken gjelder.
Søksmål kan også reises av pårørende,
verge eller hjelpeverge. Om adgangen for et barn til å reise
søksmål gjelder § 8-3 annet ledd.
Fristen til å reise søksmål
er to måneder fra den dag den som har rett til å reise
søksmål, fikk melding om vedtaket.
Tingretten settes med to meddommere oppnevnt av
dommeren.
Med de særregler som er gitt her, gjelder
tvistemålsloven kapittel 33 ved overprøving av
disse sakene.
§ 4A-13 Spesialisthelsetjenestene
Reglene i dette kapitlet gjelder tilsvarende for
de spesialisthelsetjenestene som de regionale helseforetakene skal
sørge for, når de deltar i tiltak etter kommunale
vedtak etter § 4A-7.
Som ledd i spesialisthelsetjenestenes utførelse
av oppgaver etter §§ 4A-7 og 4A-9, kan det treffes
vedtak om bruk av tvang og makt i medhold av reglene i dette kapitlet.
Saksbehandlingsreglene i dette kapitlet gjelder så langt
de passer.
Regionalt helseforetak plikter å sørge
for at spesialisthelsetjenestene har den kompetansen og bemanningen
som er nødvendig for å yte forsvarlig bistand
til kommunene ved tiltak etter reglene i dette kapitlet.
§ 4A-14 Forskrift
Kongen kan gi forskrift til utfylling og gjennomføring
av reglene i dette kapitlet.
II
I lov 19. november 1982 nr. 66 om helsetjenesten i
kommunene skal § 6-10 lyde:
§ 6-10 (Rettssikkerhet ved
bruk av tvang og makt overfor enkelte personer med psykisk utviklingshemning)
Når kommunen yter pleie og omsorg i hjemmesykepleie
eller under opphold i sykehjem eller boform for heldøgns
omsorg og pleie etter § 1-3 første ledd nr. 4,
jf. annet ledd nr. 4 og nr. 6 i denne loven, gjelder kapittel 4A i
lov 13. desember 1991 nr. 81 om sosiale tjenester m.v. tilsvarende.
III
Loven gjelder fra 1. januar 2004.