Vedlegg 3: Brev av 7. november 2003 fra Arbeiderpartiets stortingsgruppe til helseministeren

Spørsmål om fosterdiagnostikk omhandlet i Ot.prp. nr.64 (2002-2003)

Viser til Helseministerens svar på min henvendelse av 29. oktober. Jeg kan vanskelig se at helseministerens svar bidrar til nødvendig oppklaring på de spørsmål som ble reist, og heller ikke tilstrekkelig oppklaring på den usikkerhet som fagmiljøene uttrykker når det gjelder å finne grenseoppgangen mellom vanlig ultralydundersøkelser i svangerskapskontrollen og fosterdiagnostiske undersøkelser. Fagmiljøene hevder at det er en grenseoppgang en i praksis ikke kan gjøre.

Jeg ser meg derfor nødt til å gjenta noen spørsmål og be om mer konkrete svar – uten det er det vanskelig underlegge lovforslaget en forsvarlig behandling.

I lovforslaget skiller en mellom ultralyd som brukes i den alminnelige svangerskapsomsorgen og ultralyd som brukes i fosterdiagnostikk. Videre at det er formålet dette forstår jeg som hensikt med undersøkelsen. I definisjonen i forslaget så heter det at fosterdiagnostikk innebærer undersøkelser…… med det formål å få informasjon om fosterets genetisk egenskaper eller for å påvise eller utelukke sykdom eller utviklingsavvik hos fosteret.

Fagmiljøene sier at slike undersøkelser gjøres i dag i forbindelse med ultralydsundersøkelsene i svangerskapet – både før 18 uke og i forbindelse med 18. ukes undersøkelse og at dette gjøres i tillegg til konstatering av morkake, termin og flerlinger.

I proposisjonen s. 76 står det:

Departementet er kjent med at mange jordmødre pr. i dag har kunnskaper som gjør at de kan utføre forholdsvis avanserte undersøkelser av fosteret. Etter departementets syn ligger en slik undersøkelse utenfor det som har vært formålet med tilbud om ultralyd i svangerskapsomsorgen. Hvis det i dag har utviklet seg en praksis som innebærer at det faktisk skjer en screening av alle gravide med det formål å systematisk lete etter markører som kan avdekke feil ved fosteret, er dette etter departementets syn en begrunnelse i seg selv for å vurdere lovens regulering av ultralyd.

Slike utsagn står således i motstrid til helseministerens svar kan tyde på at ultralydsundersøkelsen i 18 uke skal fortsette som før.

Jeg må derfor be om et konkret svar på følgende:

Er det slik at lege/jordmor skal fortsette den praksis som er og således foreta en fullstendig anatomisk gjennomgang av fosteret for å lete etter og eventuelt bekrefte/avkrefte fare for sykdom eller utviklingsavvik.

Er det fortsatt slik at lege/jordmor forventes å foreta de undersøkelser helsepersonellet er kompetent til og på det grunnlag gi informasjon og veiledning på bakgrunn av sine funn? Mener helseministeren at lovforslaget vil innebære endringer i forhold til dagens praksis?

Mener Helseministeren at det i dagens svangerskapskontroll har utviklet seg en praksis som etter lovforslaget skal defineres som fosterdiagnostikk og dermed ikke lenger gjøres. I tilfellet hva er det?

Helseministeren antyder at det vil være behov for retningslinjer for den praktiske gjennomføringen av ultralydundersøkelsen. Hvilke type retningslinjer tenker en da på? Kan det gis eksempler på hva en kan tenke seg?

Mange gravide - ber om og får - i dag tidlig ultralydsundersøkelser hos sin lege/jordmor i forbindelse med sine svangerskaps undersøkelser bl.a. for å konstatere eller avkrefte mulig sykdom eller utviklingsavvik ved fosteret. Vil denne type undersøkelse være forbudt om den ikke finner sted ved en institusjon som er godkjent for genetisk veiledning.

Vil det være tilstrekkelig at den gravide ønsker å få fosterdiagnostikk i henhold til lovforslaget.

Jeg minner om at vi har denne saken til behandling i komiteen og at avgivelse er ment å finne sted neste uke. Vi er derfor avhengig av raskt svar dersom vi skal kunne greie fristen