Vedlegg 4: Brev av 10. november 2003 fra helseministeren til Arbeiderpartiets stortingsgruppe

Jeg viser til brev av 7. november d.å.

De fleste av de spørsmålene som nå stilles, mener jeg er besvart i mitt brev av 4. november. Siden det åpenbart fortsatt er forhold som av enkelte oppfattes som uklare, skal jeg kort kommentere de enkelte problemstillinger.

Jeg vil imidlertid først knytte noen generelle kommentarer til det lovforslaget som ligger til behandling i Stortinget. Det foreslås i lovforslaget et skille når det gjelder regulering av ultralyd etter hva formålet med undersøkelsen er. Der formålet er svangerskapsomsorg, foreslås dette ikke omfattet av lovens regulering. Hvis formålet er å benytte ultralyd i svangerskapet for å få informasjon om fosterets genetiske egenskaper eller for å påvise eller utelukke sykdom eller utviklingsavvik, foreslås imidlertid dette omfattet av bioteknologiloven og regulert på samme måte som andre fosterdiagnostiske undersøkelser. Bakgrunnen for at regjeringen foreslår dette er at ultralydteknologien har utviklet seg slik, at den kan benyttes på samme måte som annen fosterdiagnostikk. Det har vært bred enighet om at det er behov for en regulering av fosterdiagnostikk, blant annet for å sikre kvaliteten på undersøkelsene og sikre at kvinnen/paret får god informasjon eller veiledning før, under og etter at undersøkelsen foretas. At ultralydundersøkelser brukt i den alminnelige svangerskapsomsorgen har utviklet seg til å inneholde et element av fosterdiagnostikk, kan ikke innebære at man unnlater å legge vekt på slike viktige hensyn, og lar det være opp til den enkelte lege eller jordmor om han eller hun ønsker å tilby ultralydundersøkelser med et fosterdiagnostisk formål.

Så til dine spørsmål:

1. Formålet med ultralydundersøkelsen i uke 17-19 er å fastsette termin, vurdere morkakens plassering, se om det foreligger flerlingesvangerskap og vurdere hvordan fosteret utvikler seg. En naturlig del av denne undersøkelsen, vil være å foreta en orienterende undersøkelse av fosterets anatomi, og under en slik undersøkelse kan det oppdages utviklingsavvik eller sykdom hos fosteret. Som det også er uttalt i proposisjonen er det da ”svært viktig at kvinnen informeres om de funn som er gjort og deretter henvises videre til en virksomhet som er godkjent for å utføre fosterdiagnostikk”.

Formålet med svangerskapskontrollen har imidlertid aldri vært å foreta en screening av alle gravide i 17-19 uke for systematisk å lete etter markører som kan avdekke for eksempel Down syndrom. Jeg mener det er behov for retningslinjer om hva svangerskapskontrollen i 17-19 uke bør inneholde. Som vi også har uttalt i proposisjonen, vil jeg be Sosial- og helsedirektoratet utarbeide slike. I forbindelse med utarbeiding av slike faglige retningslinjer, vil det være naturlig at det vurderes om det er på tide med en ny konsensuskonferanse om bruk av ultralyd i svangerskapsomsorgen.

2. Jeg viser til lovforslagets § 4-1, annet ledd som bestemmer at ultralydundersøkelser i den alminnelige svangerskapskontrollen er unntatt fra lovens regulering. Jeg viser for øvrig til svar på spørsmål 1.

3. Jeg viser til mine svar på spørsmål 1 og 2.

4. Jeg viser til mine svar på spørsmål 1 og 2.

5. Dersom det foreligger medisinsk indikasjon, kan ultralyd fortsatt tilbys gravide av leger og jordmødre som en del av den alminnelige svangerskapsomsorgen. Oppdages det sykdom eller utvik­lingsavvik ved en slik undersøkelse, må kvinnen informeres om de funn som er gjort. Dersom undersøkelsen ikke foretas ved en virksomhet som er godkjent for å utføre fosterdiagnostikk, må kvinnen henvises videre til en slik virksomhet for videre oppfølging.

6. Nei, når ultralyd skal benyttes som fosterdiagnostikk, må dette foregå ved godkjente virksomheter. Kriterier for fosterdiagnostikk er ikke lovregulert. I praksis følges imidlertid retningslinjer fra myndighetene. Disse er beskrevet på s. 68 i proposisjonen.