I medhold av skatteloven § 11-22 kan Finansdepartementet
samtykke i at inntekt ved realisasjon av fast eiendom, virksomhet,
aksjer og visse selskapsandeler fritas for skattlegging eller skattlegges
etter lavere satser enn fastsatt i Stortingets og kommunestyrets
skattevedtak. Loven stiller vilkår om at realisasjonen
må være ledd i en omorganisering eller omlegging
av virksomhet med sikte på å gjøre denne mer
rasjonell og effektiv. Etter fast praksis gis det ikke endelig skattefritak,
men utsettelse av skattlegging typisk til en eventuell senere realisasjon
av vederlagsaksjer. Av den grunn har departementets samtykkevedtak
gjerne vært omtalt som vedtak om skattelempning, ikke skattefritak.
I den senere tid har departementet i sine vedtak likevel konsekvent
benyttet terminologien "skattefritak på nærmere
vilkår" i disse sakene, bl.a. fordi dette gir den mest
korrekte beskrivelse av ordningen.
Skatteloven § 11-21 gir departementet hjemmel både
til å fastsette forskrift og til å fatte enkeltvedtak vedrørende
overføringer innenfor konsern med mer enn 90 pst. eierfellesskap.
I proposisjonens kap. 21 omtales Finansdepartementets praksis
i 2002 knyttet til skatteloven §§ 11-21 og 11-22.
Regjeringen legger til grunn at i den grad det er forsvarlig
og hensiktsmessig, bør i størst mulig utstrekning
transaksjoner som i dag krever søknadsbehandling, lovfestes.
Dette vil blant annet bidra både til å redusere
problemet med saksbehandlingstid, øke forutberegneligheten
for næringslivet og avlaste departementet. Regjeringen
har som mål å foreta en bred lovregulering av
fritakspraksis. Dette er et krevende arbeid som nødvendigvis
vil ta noe tid. Departementet vurderer imidlertid fortløpende
de mer kurante tilfellene med tanke på forenklinger inntil
en bredere gjennomgang kan foretas. En del transaksjoner er likevel
av en slik sammensatt karakter at de vanskelig lar seg innpasse
i et generelt regelverk.
Departementet har i 2002 behandlet 12 saker der det søkes
fritak ved konvertering av fordring til aksjekapital ved såkalte
konsernfusjoner og fisjoner. Departementet har for tiden til vurdering
om dette kan være et typetilfelle under gjeldende fritakspraksis
som kan lovfestes på en hensiktsmessig måte.
Komiteen tar dette og omtalen i proposisjonens
kapittel 21 til orientering.