Feil i Ot.prp. nr. 1 (2003-2004) Skatte- og avgiftsopplegget 2004 - lovendringer

I Ot.prp. nr. 1 (2003-2004) Skatte- og avgiftsopplegget 2004 - lovendringer er det oppdaget enkelte feil, jf. nedenfor.

Kapittel 2, side 13, om arbeidsgiveravgiftsfritak for privat arbeid i hjemmet

Jeg viser til forslaget om heving av grensen for arbeidsgiveravgiftsfritak for privat arbeid i hjemmet i punkt 2.1, samt tilhørende forslag til endring i lov 28. februar 1997 nr. 19 om folketrygd (folketrygdloven) romertall I, side 173. I dette forslaget er det feilaktig henvist til sjette ledd annet punktum i folketrygdloven § 23-2. Ved lovendring som trådte i kraft 1. september 2003 ble det gjort en endring i folketrygdloven § 23-2. Endringen medførte at bestemmelsen om arbeidsgiveravgiftsfritak for privat arbeid i hjemmet ble forskjøvet fra sjette til sjuende ledd. Riktig henvisning i punkt 2.1, samt tilhørende forslag til lovendring, skal derfor være til folketrygdloven § 23-2 sjuende ledd annet punktum.

Jeg ber komiteen om å ta hensyn til dette i sin innstilling.

Kapittel 7, side 22 følgende, om skattlegging av innenlandske og utenlandske livsforsikringer

I kapittel 7 har Finansdepartementet fremmet forslag til endring av skatteloven §§ 5-20 og 5-21. I punkt 7.3 heter det at:

"Finansdepartementet antar derfor at et forslag om å endre reglene for skattlegging bør innebære en løsning hvor en skattlegger den løpende avkastningen også av livsforsikringer som er tegnet i en annen EØS-stat."

I henhold til dette er det i forslaget til endring av § 5-20 annet ledd brukt følgende ordlyd:

"Årlig avkastning på sparedelen av en livsforsikring (kapitalforsikring) regnes som fordel vunnet ved kapital for forsikringstakeren. Departementet kan gi forskrift om beregning av avkastning."

Dessverre er her begrensningen til EØS-området falt ut. Denne begrensningen følger av hele opplegget i proposisjonens begrunnelse for endringsforslaget. Forslaget skulle derfor hatt følgende ordlyd:

"Årlig avkastning på sparedelen av en livsforsikring (kapitalforsikring) i forsikringsselskap hjemmehørende i en stat innenfor EØS-området, regnes som fordel vunnet ved kapital for forsikringstakeren. Departementet kan gi forskrift om beregning av avkastning."

Jeg anmoder derfor komiteen om å overveie å fremme forslag til endring av skatteloven § 5-20 annet ledd i samsvar med departementets intensjon som nevnt ovenfor. Det vil i tilfelle innebære følgende forslag i komiteens innstilling til Odelstinget om endringer i skatteloven:

"§ 5-20 annet ledd skal lyde:

(2) Årlig avkastning på sparedelen av en livsforsikring (kapitalforsikring) i forsikringsselskap hjemmehørende i en stat innenfor EØS-området, regnes som fordel vunnet ved kapital for forsikringstakeren. Departementet kan gi forskrift om beregning av avkastning."

Samtidig bes proposisjonens pkt. 7.1 annet avsnitt annen og tredje setning lest med den samme begrensning til EØS-området som underforstått.

Kapittel 20, side 131 følgende, om lov om kompensasjon av merverdiavgift for kommuner, fylkeskommuner mv.

I punkt 20.10, side 157, merknadene til § 7 om behandling av for sent innsendt kompensasjonsoppgave, står det i tredje setning:

"Dersom oppgaven kommer frem etter en måned og ti dager etter utløpet av en periode, vil oppgaven først bli behandlet og komme til utbetaling innen fire uker etter utløpet av neste periode."

Setningen skulle hatt følgende ordlyd:

"Dersom oppgaven kommer frem etter en måned og ti dager etter utløpet av en periode, vil oppgaven først bli behandlet og komme til utbetaling innen tre uker etter utløpet av neste periode."