Regjeringen legger i proposisjonen fram forslag til en styrking
av pasientenes lovfestede rettigheter bl.a. i forhold til fritt
sykehusvalg og individuelle frister for behandling.
I november 2002 sendte Helsedepartementet på høring
forslag til endringer i pasientrettighetsloven. Det ble også foreslått
endringer i folketrygdloven og spesialisthelsetjenesteloven. Høringsnotatet
behandlet utvidelse av pasientenes rett til fritt sykehusvalg og
retten til å få helsehjelp privat og i utlandet
for pasienter med rett til nødvendig helsehjelp. Det uttales at
de aller fleste høringsinstansene har stilt seg meget positivt
til forslagene.
EØS-avtalens regler har innflytelse på hvordan norsk
helselovgivning kan utformes. Innholdet i disse reglene vil i praksis
kunne sette grenser for lovgivers og bevilgende myndighets muligheter
til å utforme systemer og regelverk for helsevesenet. Det
uttales at det er vanskelig å gi en fullstendig oversikt
over EØS-avtalens innflytelse på dette området,
og at det er nødvendig å være varsom
med å trekke konklusjoner da området fortsatt
er i utvikling.
Det vises til avgjørelser i EF-domstolen som er av relevans.
Drøftingen av forholdet til EØS-avtalen konkluderes
med at norske myndigheter står relativt fritt til å utforme
sine regler om tilgang til spesialisthelsetjenester i utlandet,
men at EØS-retten i enkelte tilfeller vil sette skranker
for nasjonale myndigheters kompetanse også her.
Etter pasientrettighetsloven § 2-4 har pasientene en
selvstendig rett til å velge hvilket offentlig sykehus
eller distriktspsykiatrisk senter i Norge som skal undersøke
og behandle dem. Ordningen gjelder fullt ut innen somatikken og
er uavhengig av diagnose eller hva slags behandling som er aktuell
for pasienten. Ordningen gjelder også innen psykiatrien
med unntak av barne- og ungdomspsykiatrien.
Det framholdes at pasientrettighetslovens bestemmelser om fritt
sykehusvalg i § 2-4 har som mål å forene
likhetsverdiene med økt valgfrihet og samtidig ivareta
hensynet til geografisk fordeling og behovet for å planlegge
tjenestetilbudet.
Pasienter som benytter retten til fritt sykehusvalg, kan bestemme
hvor behandlingen skal skje, men ikke nivået på behandlingen.
Departementet foreslår at pasientrettighetsloven § 2-4
endres slik at barn og unge som mottar psykiatrisk behandling, får
den samme rett til å velge på hvilket sykehus
eller distriktspsykiatrisk senter behandlingen skal foretas, som
den som gjelder innen psykiatrien for øvrig.
Departementet foreslår videre at pasientrettighetsloven § 2-4
endres slik at ordningen med fritt sykehusvalg kan omfatte alle
privat eide og drevne sykehus som inngår avtaler med de
regionale helseforetakene om fritt sykehusvalg. Formålet
med forslaget om å utvide fritt sykehusvalg til å omfatte
private sykehus er en bedre utnyttelse av kapasiteten i den samlede
sykehussektoren og å øke pasientenes valgmuligheter
og retten til medbestemmelse når det gjelder hvor behandlingen
skal foregå.
Det vises til at det i departementets styringsdokument til de
regionale helseforetakene for 2003 ble minnet om at foretakene i
forbindelse med avtaleinngåelse med private virksomheter
må være bevisste på at partene får
klarere roller. Det uttales at et supplerende element i klargjøringsarbeidet
er hvordan ansatte som har sitt hovedarbeidsforhold i foretakene, eventuelt
tillates å ha bierverv i private virksomheter eller drive
virksomhet i egen regi som kan komme i en konkurransesituasjon i
forhold til foretakene.
Forslaget om å utvide bestemmelsen i pasientrettighetsloven § 2-4
forutsetter at de regionale helseforetakene også skal være
forpliktet til å dekke utgiftene for sine pasienter når
pasienten velger et av de private sykehusene som forslaget innlemmer.
Det forutsetter igjen at det inngås en rammeavtale mellom
de regionale helseforetakene og det private sykehus om fritt sykehusvalg
som blant annet regulerer refusjonsoppgjøret. Det framholdes
at de regionale foretakene kan unnlate å inngå slike
avtaler hvis private sykehus overpriser sine ytelser eller holder
et unødig høyt nivå på ytelsene,
hvis de utvikler et høyere og mer spesialisert tilbud enn
det som er "god praksis" ved offentlige institusjoner, hvis det
private tilbudet blir rettet mot pasientgrupper som ikke er høyt
prioritert i forhold til de overordnede nasjonale helsepolitiske
målene, eller hvis de private sykehusene ikke holder tilfredsstillende
medisinskfaglig nivå. Det understrekes at de regionale
helseforetak gjennom reelle forhandlinger med de private sykehusene må kunne
velge bort de tilbudene som de ikke trenger for å oppfylle
"sørge for ansvaret" etter spesialisthelsetjenesteloven.
Når de regionale helseforetakene inngår avtaler om
kjøp av helsetjenester med privateide sykehus gjennom konkurranse,
vil det si at også sykehus i utlandet kan delta i konkurransen.
Departementet mener at hensynet til pasientene tilsier at de
regionale helseforetakene, så langt kapasitetsbehovet tilsier,
bør vurdere en modell for samarbeid om inngåelse
av avtaler med de samme sykehusene. Departementet vil følge
med i utviklingen på dette området. I fall det
skulle vise seg nødvendig å foreta styringsmessige
beslutninger, foreslås det en forskriftshjemmel som gir
departementet adgang til å gi nærmere forskrifter
om samarbeid mellom foretakene og private sykehus når det
gjelder inngåelse av slike avtaler.
Det framholdes at dersom pasientenes rett til å velge
sykehus skal være reell, må pasientenes rettighet
"speiles" av at sykehuset har en tilsvarende plikt til å ta
imot alle pasienter som ønsker det. Det uttales at for
at ordningen med fritt sykehusvalg skal fungere, må de
private sykehusene også kunne pålegges plikt til å føre
ventelister og rapportere aktivitetstall. Det foreslås
en endring i spesialisthelsetjenesteloven § 2-4
som ivaretar dette behovet.
Forslaget om at pasientrettighetsloven § 2-4
også skal omfatte private sykehus som har avtale med de regionale
helseforetakene, vil i prinsippet si at den også vil omfatte
poliklinisk virksomhet som drives i organisatorisk tilknytning til
det enkelte private sykehuset, men det påpekes at det neppe
vil få noen særlig praktisk betydning for pasientene
at retten til fritt sykehusvalg også omfatter poliklinisk
virksomhet ved disse sykehusene, fordi de må betale fullt
ut for behandlingen selv.
Det er ti private virksomheter som pr. 15. mars 2003
er godkjent som sykehus, men som ikke var å anse som offentlige
sykehus etter de tidligere gjeldende bestemmelsene i spesialisthelsetjenesteloven, og
som derfor ikke har vært omfattet av ordningen med fritt
sykehusvalg etter gjeldende rett. Disse virksomhetene har tilsammen
96 senger. De fleste er lokalisert i Østlandsområdet.
En av rettighetene som er lovfestet i pasientrettighetsloven,
er retten til nødvendig helsehjelp fra spesialisthelsetjenesten.
Spørsmålet om å lovfeste en rett til
helsehjelp som gir den enkelte pasient et rettsbeskyttet krav på visse
helsetjenester, og helsevesenet en tilsvarende plikt til å yte
denne helsetjenesten, er tidligere omtalt i flere stortingsdokumenter.
Det vises til at spørsmålet er gitt en bred omtale
i Innst.O. nr. 91 (1998-1999). De materielle vilkårene
for rett til nødvendig helsehjelp er nærmere fastlagt
i Forskrift om prioritering av helsetjenester og rett til helsehjelp.
Etter pasientrettighetsloven § 2-2 har en pasient som
henvises til offentlig sykehus eller spesialistpoliklinikk, rett
til å få helsetilstanden vurdert innen 30 virkedager
fra henvisningen er mottatt. I prioriteringsforskriften § 3
er det fastsatt at pasienter har rett til nødvendig helsehjelp
innen den tid medisinsk forsvarlighet krever. Det er ikke satt en
generell frist for å oppfylle rettigheten.
Pasientrettighetsloven fastsetter at retten til nødvendig
helsehjelp er begrenset til å gjelde innenfor den kapasiteten
og de økonomiske ressursene som finnes i den offentlig
finansierte spesialisthelsetjenesten i riket og hos andre tjenesteytere
som det regionale helseforetaket har inngått avtale med.
Det vises til følgende vedtak fattet av Stortinget i forbindelse
med behandlingen av St.meld. nr. 40 (2001-2002) Om barne- og ungdomsvernet:
"Stortinget ber Regjeringen fremme forslag om at barn
og unge med tiltak fra barnevernet skal ha lovhjemlet rett til behandling
for rus og psykiatri."
Departementet viser i den forbindelse til at pasientrettighetsloven
er en generell lov som prioriterer pasienter ut fra behov for behandling,
og at etter pasientrettighetsloven § 2-1 vil pasienter
under tiltak fra barnevernet, så vel som andre barn og
unge innen psykiatrien og alle pasientgrupper for øvrig,
kunne få rett til nødvendig helsehjelp. Det framholdes
at det å prioritere særskilte grupper i loven
ville bryte med prioriteringsprinsippet om en individuell behovsvurdering
som er nedfelt gjennom pasientrettighetsloven og prioriteringsforskriften.
Departementet viser for øvrig til at det i St.prp. nr.
63 (1997-1998) Opptrappingsplan for psykisk helse 1999-2006 er vedtatt
at tjenestetilbudene innen psykisk helse skal styrkes betydelig,
og at barn og unge allerede er en prioritert gruppe i opptrappingsplanen.
Det er departementets oppfatning at en fortsatt bør styrke
dette feltet etter linjene i opptrappingsplanen framfor å måtte
bruke midlene på oppfyllelse av en lovhjemlet rettighet som
i sin tur kan hindre at de med mest behov for hjelp får
hjelp først. Departementet foreslår at pasientrettighetsloven § 2-1
ikke endres slik at barn og unge med tiltak fra barnevernet skal
ha en lovhjemlet rett til behandling for rus og psykiatri.
Etter gjeldende rett har pasienten kun krav på å få informasjon
om når behandlingen planlegges gjennomført. Departementet
mener at dersom fristen for helsevesenet til å oppfylle
pasientens rett til nødvendig helsehjelp blir knyttet til
et bestemt tidspunkt, vil pasientene få et bedre utgangspunkt
for å ivareta sine rettigheter. Departementet foreslår
at pasientrettighetsloven § 2-1 endres slik at
spesialisthelsetjenesten pålegges å fastsette
en konkret, individuelt vurdert frist for når en pasient
skal få oppfylt retten til nødvendig helsehjelp.
Etter den nåværende pasientrettighetsloven § 2-2 har
en pasient som henvises til offentlig sykehus eller spesialistpoliklinikk,
rett til å få helsetilstanden vurdert innen 30
virkedager fra henvisningen er mottatt. Det uttales at dersom formålet
med forslaget skal oppnås, må den legen som foretar
denne vurderingen, pålegges å vurdere om en pasient
har en rettighet til nødvendig helsehjelp, og samtidig
pålegges å fastsette fristen og informere pasienten
og primærlegen om begge avgjørelsene. Departementet
foreslår at dette presiseres i § 2-2.
Det foreslås også en endring i § 2-2
som gir private sykehus som inngår i ordningen med fritt
sykehusvalg, en plikt til å foreta vurdering av sine pasienter
i samsvar med kravene i § 2-2.
Etter departementets oppfatning må fristfastsettelsen
fortsatt ta utgangspunkt i pasientens individuelle behov og gi rom
for klinisk skjønn.
Etter departementets vurdering vil fastsettelse av et konkret
tidspunkt for når pasienten senest skal ha mottatt nødvendig
helsehjelp, styrke pasientens rettsstilling ved å gjøre
det mulig for pasienten å hevde sin rett overfor helsetjenesten
gjennom en klage- eller rettssak, men dette vil ikke automatisk
føre til at den enkelte pasienten får oppfylt
sitt primære behov som er helsehjelp. Departementet mener
derfor at det bør etableres en ordning som sikrer pasienten
nødvendig helsehjelp umiddelbart etter fristbrudd ved at det
lovfestes at en pasient som har rett til nødvendig helsehjelp,
får en subsidiær rett når den individuelle fristen
er overskredet.
Departementet foreslår at det i pasientrettighetsloven § 2-1
inntas et nytt fjerde ledd hvor det presiseres at dersom det regionale
helseforetaket ikke har sørget for at en pasient som har
rett til nødvendig helsehjelp fra spesialisthelsetjenesten,
får slik nødvendig helsehjelp innen det fastsatte
tidspunktet, får pasienten rett til et subsidiært
tilbud om nødvendig helsehjelp. Om nødvendig skal
pasienten ha rett til å motta slik helsehjelp fra privat
tjenesteyter eller tjenesteyter i utlandet.
Departementet har kommet til at oppgaven med å skaffe
pasientene et subsidiært tilbud om nødvendig helsehjelp
legges til et sentralt, statlig organ. Det regionale helseforetakets
ansvar etter et fristbrudd vil realisere seg ved forpliktelsen til å oppfylle
et krav om utgiftsrefusjon fra det sentrale, statlige organet. Det
foreslås at refusjonskravet hjemles i et nytt tredje ledd
i spesialisthelsetjenesteloven § 5-2. Departementet
vil legge oppgaven med å skaffe subsidiært behandlingstilbud
om nødvendig helsehjelp til Rikstrygdeverket. Det foreslås
en ny forskriftshjemmel i pasientrettighetsloven § 2-1
nytt syvende ledd som gir departementet adgang til å gi
nærmere bestemmelser om organisering av og oppgjør
for det tilbudet Rikstrygdeverket skal tilby.
Det redegjøres for ulike ordninger som gir pasienter
mulighet til å få finansiert behandling i utlandet.
Ordningene er delvis overlappende både når det gjelder
formål, kriterier for innvilgelse og hvilke rettigheter
de gir pasientene. Ulikhetene er ikke begrunnet i hensynet til pasientene,
men har sin årsak i ulik tilblivelse. Ordningene reguleres
dessuten av forskjellig regelverk. Det uttales at resultatet er
at pasientene må forholde seg til et unødvendig
komplisert system som det er vanskelig å orientere seg
i, og at disse forskjellene også er problematiske for leger
og medisinske miljøer.
Departementet mener denne situasjonen er lite tilfredsstillende
og har vurdert hvorledes man kan foreta en samordning og forenkling
av reglene for sykebehandling i utlandet med sikte på at
det etableres et enhetlig system hvor alle pasienter vurderes etter mest
mulig enhetlige regler etter de generelle prinsippene for prioritering
i helsetjenesten.
Departementet har kommet til at adgangen til å få offentlig
finansiert helsehjelp i utlandet ved kompetansemangel i Norge bør
reguleres av pasientrettighetsloven, gitt de øvrige foreslåtte
endringene i denne loven. Det framholdes at dette vil innebære
en regelverksforenkling som vil gjøre regelverket lettere tilgjengelig
og mer informativt for pasientene og dermed oppfylle pasientrettighetslovens
intensjoner på en bedre måte og også samsvare
med praksis ved EF-domstolen.
Retten til nødvendig helsehjelp i utlandet i de tilfellene
det ikke finnes noe adekvat tilbud i Norge, foreslås å foreligge
fra og med innvilgelsen av rett til nødvendig helsehjelp.
Det foreslås at det skal settes en frist for når
behandlingen i utlandet senest skal ytes, slik at disse pasientene
får samme klare rettsstilling i forhold til helsetjenesten
som pasienter som kan få helsehjelp i Norge.
Departementet legger til grunn at nødvendig etterkontroll/oppfølging
etter behandlingen i utlandet skal følges opp av pasientens
fastlege og/eller det henvisende sykehuset i Norge.
Departementet foreslår at retten til behandling i utlandet
når det ikke finnes noe adekvat medisinsk tilbud om helsehjelp
i Norge, tas inn i pasientrettighetsloven, at folketrygdloven § 5-22
annet ledd oppheves, og at forskriften om bidrag til behandling
i utlandet oppheves. Opphevelse av denne forskriften forutsetter
endring av prioriteringsforskriften slik at den også regulerer
disse tilfellene.
Departementet foreslår at den særskilt finansierte pasientbroen
til utlandet videreføres innenfor de regionale helseforetakenes
ansvar for å sørge for spesialisthelsetjeneste
til befolkningen i helseregionen.
Beslutningen om en pasient har rett til nødvendig helsehjelp,
kan påklages til fylkeslegen etter pasientrettighetsloven § 7-2.
I og med at både retten til å få fastsatt
en konkret frist for når nødvendig helsehjelp skal
ytes, og retten til nødvendig helsehjelp i utlandet ved
mangelende tilbud i Norge foreslås tatt inn i pasientrettighetsloven,
vil beslutningene om hvorvidt en pasient har disse rettighetene,
også kunne påklages til fylkeslegen etter samme
bestemmelser i pasientrettighetsloven, med mindre det fastsettes
at et annet organ skal ha klagekompetansen.
Etter departementets oppfatning vil det framstå som
unaturlig og uhensiktsmessig dersom denne type klagesaker skal være
unntatt fra fylkeslegenes øvrige klage- og tilsynsansvar.
I den forbindelse vises det særlig til at fylkeslegen allerede
behandler klagesaker på nært beslektede områder.
Departementet foreslår derfor at fylkeslegen skal behandle
klager over fastsatt frist for rett til nødvendig helsehjelp.
Klage over Rikstrygdeverkets avgjørelser av om pasienter
skal få bidrag til behandling i utlandet på grunn
av manglende kompetanse i Norge, avgjøres etter gjeldende
ordning av Klagenemnda for bidrag til behandling i utlandet. Departementet
kan ikke se andre organer som framstår som mer aktuelle
som klageorgan, enn enten fylkeslegen eller Klagenemnda.
Departementet påpeker at det i denne type saker vil
være viktig med et klageorgan som framstår som helt
uavhengig fra tjenesteytende og politisk nivå, og som ikke
vil kunne instrueres av departementet, direktorat eller tilsynsmyndigheter.
Departementet foreslår at Klagenemnda for bidrag til behandling
i utlandet fortsatt skal behandle klager over avgjørelser
om nødvendig helsehjelp i utlandet fordi det ikke finnes
adekvat tilbud i Norge, herunder på grunn av manglende
kompetanse.
Det foreslås et nytt annet ledd i pasientrettighetsloven § 7-6
som gjør forvaltningsloven gjeldende for klagenemnda på samme
måte som den gjelder for fylkeslegen. Det foreslås
en forskriftshjemmel i § 7-6 annet ledd som gir
departementet adgang til å fastsette bestemmelser om nemndas
organisasjon og saksbehandling.
Forslaget om å utvide den lovfestede ordningen med fritt
sykehusvalg til å omfatte de private sykehusene som ikke
allerede er omfattet, antas kun å medføre marginale økninger
i kostnadene for den offentlige helsetjenesten.
Det antas at forhandlinger om og inngåelse av avtaler
med private sykehus ikke vil representere betydelig merarbeid i
forhold til de avtalene de regionale helseforetakene for øvrig
vil inngå med private sykehus om kjøp av tjenester
til enkeltpasienter eller grupper av pasienter.
Kostnadene ved kjøp av tjenester for å dekke
pasientens subsidiære rett til nødvendig helsehjelp
i utlandet eller hos private bør etter departementets vurdering
i sin helhet dekkes av det regionale helseforetaket. Det vil si
at når Rikstrygdeverket kjøper helsetjenester
til pasienter med subsidiær rett til nødvendig
helsehjelp, får det et refusjonskrav overfor det regionale
helseforetaket der de enkelte pasientene er bosatt.
Fordi det ikke foreslås at den individuelle, konkrete
fristen for når en pasient som har rett til nødvendig
helsehjelp, skal behandles, skal være kortere enn etter
gjeldende regler, vil ikke forslaget i seg selv medføre
aktivitetsøkning. De økonomiske konsekvensene
av forslaget om individuell, konkret frist vil avhenge av hvordan
prioriteringsordningen blir praktisert etter gjeldende ordning,
og hvilke endringer i praksis som forslaget vil medføre.
Departementet antar at forslaget eventuelt vil kunne medføre
en marginal aktivitetsøkning.
De økonomiske konsekvensene av forslaget om subsidiær
rett til helsehjelp vil være avhengig av om pasienter som
får en subsidiær rett til nødvendig helsehjelp,
får et helsetilbud som totalt blir dyrere enn helsehjelp
ytt av et helseforetak i den helseregionen pasienten er bosatt.
Dersom mange pasienter får tilbud om behandling i utlandet,
kan dette øke de totale kostnadene. Det uttales at fordi
det ikke bør lønne seg for de regionale helseforetakene å overskride
fristen, må de økte kostnadene håndteres
innenfor de økonomiske rammene som de regionale helseforetakene har
til disposisjon.
Departementet vil i 2003 på bakgrunn av erfaringer med
praktisering av den nåværende ordningen med rett
til nødvendig helsehjelp samt erfaringer fra andre land
vurdere nærmere de økonomiske og administrative
konsekvensene av å innføre maksimale ventetider
for pasienter med rett til nødvendig helsehjelp. De økonomiske
konsekvensene vil være avhengig av hvor stor reduksjon
i ventetidene som må til for at alle med rett til nødvendig
helsehjelp skal få behandling innenfor fristen.
Merutgiftene for foretakene ved å overta ansvaret for å sørge
for behandling i utlandet for pasientgruppen som i dag finansieres
over statsbudsjettet kap. 2790 post 72, vil tilsvare de utgiftene
som Rikstrygdeverket nå har. For 2002 vil det si 11 mill.
kroner. Disse midlene vil bli foreslått overført
til bevilgningene til de regionale helseforetakene.
Når det gjelder administrative konsekvenser, antas forslaget
om at det skal fastsettes en konkret frist, ikke å medføre
merarbeid av betydning innenfor helseforetakene. Rikstrygdeverket
vil imidlertid få merarbeid på grunn av forslaget
om at det skal skaffe behandlingstilbud i utlandet etter brudd på behandlingsfristen.
Det antas at merarbeidet med forslaget vil kreve en mindre utgiftsøkning
fordi Rikstrygdeverket vil ha behov for flere personer til å utføre
disse oppgavene.