Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Bjarne
Håkon Hanssen, Britt Hildeng, Asmund Kristoffersen og Gunn
Olsen, fra Høyre, Beate Heieren Hundhammer, Bent Høie
og Elisabeth Røbekk Nørve, fra Fremskrittspartiet,
lederen John I. Alvheim og Harald T. Nesvik, fra Sosialistisk Venstreparti,
Olav Gunnar Ballo og Sigbjørn Molvik, fra Kristelig Folkeparti, Åse
Gunhild Woie Duesund og Per Steinar Osmundnes, og fra Senterpartiet,
Ola D. Gløtvold, mener at lovfesting av pasientrettigheter
er et viktig virkemiddel for å nå målsettingen
om at hele befolkningen skal ha lik tilgang på helsetjenester
av god kvalitet. Å styrke pasientenes rettsstilling gjennom
en egen pasientlov var i så måte et viktig skritt
når det gjelder likebehandling og riktig prioritering innenfor
helseområdet.
Komiteen mener at det er et viktig skritt videre på denne
veien å pålegge helsetjenesten å fastsette
en individuell frist for når pasienter som har rett til
nødvendig helsehjelp, det vil si de alvorligst syke pasientene,
senest skal få behandling. En frist som fastsetter når
helsehjelpen skal ytes, vil medvirke til at det kommer klarere frem
om prioriterte pasienter venter på behandling utover det
som er medisinsk forsvarlig. Det å skulle fastsette en
medisinskfaglig basert individuell frist som binder helsetjenesten
utad, vil også kunne øke oppmerksomheten når
det gjelder det kliniske prioriteringsarbeidet.
Komiteen har merket seg at departementet foreslår
at helsetjenesten skal informere de aktuelle pasientene om når
behandlingsfristen går ut. Behandlingsfristen vil få større
reell betydning for pasientene når de får et konkret
tidspunkt som de kan forholde seg til og innrette seg etter.
I de tilfellene spesialisthelsetjenesten bryter den individuelt
fastsatte behandlingsfristen, mener komiteen at det
er viktig at pasientene sikres behandling et annet sted.
Komiteen mener at lovfesting av en ny pasientrettighet
som gir pasientene mulighet til å kreve behandling ved
annen offentlig eller privat helsetjeneste i riket eller i utlandet
for det offentliges regning i tilfelle brudd på den individuelle
fristen, på en effektiv måte vil kunne sikre pasientenes
rett til behandling. En slik rettighet vil styrke pasientenes posisjon
og øke pasientenes innflytelse overfor spesialisthelsetjenenesten
og dermed kunne bidra til en mer pasientorientert spesialisthelsetjeneste.
Komiteen mener at en pasientrettighet som gir krav
på behandling i utlandet når helsetjenestene i
riket mangler nødvendig kompetanse eller av andre årsaker
ikke kan tilby behandling etter internasjonalt anerkjent medisinsk
metode, vil kunne bedre enkelte alvorlig sykes situasjon, gi større
trygghet for hjelp ved sykdom og spare dem for å fremme
søknad for trygdemyndighetene, noe som enkelte pasienter
nok har kunnet oppleve som en belastning i en vanskelig livssituasjon.
At denne søknadsbehandlingen faller bort, vil dessuten
bidra til mindre byråkrati.
Komiteen viser til de vurderingene som foretas
for å avgjøre om en pasient har rett til nødvendig helsehjelp,
og om det skal fastsettes en individuell frist for behandling, foretas
som en integrert del av de kliniske og tekniske prøvene
og undersøkelsene og medisinskfaglige vurderingene som
legespesialister og annet helsepersonell foretar av pasienten. I
flere sammenhenger har det kommet opp at det er uklart i hvilken
grad forvaltningsloven gjelder for avgjørelser som tas
i klinisk arbeid. I tillegg er det innbyrdes forholdet mellom saksbehandlingsreglene
i forvaltningsloven og helselovgivningen uklart.
Saksbehandlingsreglene i forvaltningsloven er først
og fremst beregnet på tradisjonell forvaltningsvirksomhet.
Når helsepersonell må arbeide innenfor rettslige
rammer som både er krevende og uklare, mener komiteen at
det kan føre til feil bruk av ressurser og unødig
byråkratisering som ikke er til beste for pasienten. Pasienten
er best tjent med at helsepersonellets ressurser benyttes til medisinskfaglig
arbeid. Helselovgivningen har dessuten særlige regler som
er bedre tilpasset den kliniske situasjonen, og som sikrer at pasientenes
interesser blir ivaretatt i forhold til bl.a. informasjon, medvirkning
og rett til å klage. Komiteen vil derfor
fremsette et forslag om at forvaltningsloven i alle fall ikke skal
omfatte avgjørelser som treffes etter pasientrettighetsloven
kap. 2, og peker på at denne løsningen også gjelder
innen kommunehelsetjenesten der forvaltningsloven ikke gjelder for
vedtak om rett til helsehjelp. Komiteen ser at dette
ikke nødvendigvis løser alle problemstillinger
som kan tenkes å oppstå i forholdet mellom forvaltningsloven
og helselovgivningen. Selv om forvaltningslovens saksbehandlingsregler
ikke synes godt egnet innenfor helsetjenestene, ser komiteen, liksom
departementet, behov for at pasienter som ikke får rett
til nødvendig helsehjelp eller rett til å kreve
behandling innen et bestemt tidspunkt, må få informasjon
om klageadgang, klagefrist og klageinstans. Komiteen vil
derfor i tillegg fremsette et forslag om en tilføyelse
i pasientrettighetsloven kap. 2 som klargjør at pasientene
skal ha informasjon om klageadgang, klagefrist og for hvem klage
kan fremsettes.
Komiteen har merket seg at departementet mener
at klage over spesialisthelsetjenestens avgjørelser om
hvorvidt en pasient har rett til behandling i utlandet, bør
behandles av en uavhengig klagenemnd som departementet ikke kan
instruere i faglige spørsmål.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti
og Senterpartiet mener at med den utformingen som §§ 2-1
og 2-2 er gitt i forslaget, vil en vurdering eller avgjørelse
om nødvendig helsehjelp samtidig framstå som noe
som blir et enkeltvedtak i forvaltningslovens forstand. En konsekvens
av dette vil etter disse medlemmers syn være
at vedtaket vil måtte begrunnes som et enkeltvedtak, og
vedtaket, eventuelt også fristfastsettelsen, vil være
påklagbart til fylkeslegen etter pasientrettighetsloven
kap. 7. Dersom fristen ikke overholdes, vil det være en
ny klagerett, foreslått i § 7-2 andre
ledd til en egen nemnd.
Etter disse medlemmers syn er det helt nødvendig å få avklart
hvilke saksbehandlingsregler, begrunnelsesplikter mv. som skal gjelde
for den vurderingen som skal gis etter § 2-2 samt
fristfastsettingen, gjennom spørsmål til departementet
om dette.
Disse medlemmer viser til vedlagte kopi av brev
fra Sosialistisk Venstreparti til helseministeren datert 17. november
2003 samt svar fra helseministeren datert 20. november
2003. Disse medlemmer mener derfor at proposisjonen
må sendes tilbake til departementet for fornyet behandling.
Dette er disse medlemmers primære standpunkt,
men med bakgrunn i at et flertall ikke støtter dette synet, vil disse
medlemmer subsidiært støtte de lovendringsforslag
som søker å rette opp de angitte svakheter ved
proposisjonen.
Komiteen mener at den lovfestede retten
til fritt sykehusvalg på en god måte sikrer pasientene medbestemmelse
i viktige helsemessige avgjørelser. Dessuten kan ordningen
bidra til bedre utnyttelse av ressursene innen sykehussektoren.
Det er derfor viktig at flest mulig pasienter har denne rettigheten.
Komiteen fremholder at det er en prioritert målsetting å bedre
situasjonen når det gjelder tilgangen til behandling innen
psykiatrien i sin helhet og særlig innen barne- og ungdomspsykiatrien.
Innlemmelse av barne- og ungdomspsykiatrien i ordningen med fritt
sykehusvalg kan være et bidrag til bedre ressursutnyttelse
innen dette området. Dessuten mener komiteen at
det er særlig viktig at denne pasientgruppen tas på alvor
og likestilles med andre grupper når det gjelder pasientrettigheter,
herunder når det gjelder adgangen til å utøve
medbestemmelse i forhold til hvor de skal få behandling
når det er aktuelt å velge mellom flere tilbud.
Utøvelsen av denne rettigheten vil i praksis måtte
skje i samråd med det aktuelle helsepersonellet og foreldrene.
Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre,
Fremskrittspartiet og Kristelig Folkeparti, mener at de
private sykehusene er en viktig ressurs og et viktig korrektiv til
den offentlige helsetjenesten. Innlemmelse av alle grupper private sykehus
i ordningen med fritt sykehusvalg, uansett om de eies av private
organisasjoner, helsepersonell eller det står andre private
interesser bak, vil gi pasientene mer omfattende og differensierte
valgmuligheter. Det vil også kunne gi en bedre utnyttelse
av de samlede ressurser i både den private og offentlige
delen av sykehussektoren. At pasientenes rettigheter når
det gjelder sykehusvalg utvides, vil kunne øke de offentlige
sykehusenes motivasjon til å legge vekt på pasientenes ønsker
og egendefinerte behov.
Flertallet har merket seg at de private sykehusene
som skal kunne omfattes av ordningen med fritt sykehusvalg, må inngå avtaler
med de regionale helseforetakene, og at disse avtalene må inngås
etter konkurranse.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk
Venstreparti og Senterpartiet viser til at det i pasientrettighetslovgivningen
er forutsatt at begrepet "offentlige sykehus" omfatter privateide
sykehus på de regionale helseplaner. Dette er private sykehus
som eies og drives av ideelle organisasjoner, og som ikke driver
sykehusvirksomhet på kommersiell basis. Disse medlemmer forutsetter
at de prinsipper som følges for forhandling, reforhandling
og utvidelse av avtaler mellom de regionale helseforetakene og sykehus
drevet av ideelle organisasjoner, videreføres også for å ivareta
ordningen om fritt sykehusvalg. Disse medlemmer mener
at de regionale helseforetakene kan forhandle seg fram til kvalitet,
kvantitet og god geografisk tilgjengelighet, som står i
forhold til betaling for behandling.
Disse medlemmer ønsker generelt unntak fra
konkurransereglene om offentlige anskaffelser for helse- og sosialtjenester
og viser til at forholdet til frivillige organisasjoner skal sees
nærmere på i forbindelse med evaluering av anskaffelsesregelverket
i 2004.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti viser
til disse medlemmers forslag i Dokument nr. 8:11 (2003-2004) vedrørende fritak
fra konkurransereglene om offentlige anskaffelser for helse- og
sosialtjenester for frivillige, ideelle organisasjoner.
Komiteen viser til at i den senere
tid er flere selvstendige sykehusvirksomheter omorganisert til én
organisatorisk sykehusvirksomhet med felles ledelse. Flere har tatt
opp spørsmålet om at slike endringer i sykehussektorens
struktur vil kunne få konsekvenser for retten til fritt
sykehusvalg, dvs. om det er opp til sykehuset å fordele
pasienter mellom de geografiske enhetene innen sykehuset, eller
om pasienten fremdeles vi ha rett til å velge at behandlingen skal
foretas ved en av de tidligere selvstendige sykehusvirksomhetene. Komiteen mener
at det ikke vil være akseptabelt at den lovfestede valgretten
pasientene har, blir mer begrenset enn den reelle valgmuligheten
mellom de behandlingsstedene som finnes.
Komiteen fremmer derfor forslag om at valgretten
knyttes til enheter hvor den aktuelle behandling ytes.
Komiteen fremmer følgende forslag:
"I lov 2. juli 1999 nr. 63 om pasientrettigheter (pasientrettighetsloven)
gjøres følgende endringer:
§ 2-2 annet ledd skal lyde:
Det skal vurderes om pasienten har
en slik rettighet overfor spesialisthelsetjenesten som omtalt i § 2-1
annet ledd, og eventuelt fastsettes en slik frist som omtalt i samme
ledd annet punktum. Pasienter som har en slik rettighet, skal underrettes
om dette og om fristen. I underretningen skal pasienten også gis
opplysning om klageadgang, klagefrist og den nærmere fremgangsmåten
ved å klage. Henvisende lege skal også underrettes.
§ 2-4 første ledd skal lyde:
Pasienten har rett til å velge på hvilket
sykehus eller distriktspsykiatrisk senter,
eller behandlingssted i en slik institusjon, behandlingen skal foretas. Det
er en forutsetning at sykehuset eller det distriktspsykiatriske
senteret eies av et regionalt helseforetak eller har avtale med
et regionalt helseforetak som gir pasienten en slik valgrett.
Ny § 2-7 skal lyde:
Forvaltningslovens anvendelse
Forvaltningslovens regler gjelder
ikke for vedtak som treffes etter dette kapitlet."
Komiteens medlemmer fra Høyre og Kristelig
Folkeparti vil i behandlingen av pasientrettighetsloven
vise til Regjeringens politiske plattform, Semerklæringen,
hvor det er nedfelt at man vil lovfeste pasientenes rett til behandling
innen individuelle frister fastsatt på medisinsk grunnlag. Videre
sier Semerklæringen at dersom fristen ikke overholdes,
skal pasientene tilbys behandling ved private institusjoner eller
i utlandet for det offentliges regning. Disse medlemmer betrakter
lovforslaget fremmet av Regjeringen som dekkende i forhold til det
som er nedfelt i Semerklæringen.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til at Fremskrittspartiet en rekke ganger har fremmet forslag i
Stortinget om å gi pasienter en lovfestet rett til behandling
ved annen offentlig eller privat helsetjeneste i riket eller i utlandet
for det offentliges regning i tilfelle brudd på en individuelt
fastsatt behandlingsfrist. Forslaget ble også fremmet i
Innst. O. nr. 91 (1998-1999) da Stortinget behandlet lov om pasientrettigheter.
I Dokument nr. 8:24 (2001-2002) fremmet stortingsrepresentantene John
I. Alvheim og Harald T. Nesvik igjen et forslag om endring i pasientrettighetsloven
med dette innholdet. Disse medlemmer vil særlig
peke på at innføringen av en slik ordning vil
være en effektiv måte å sikre pasientenes
rett til behandling på. Pasientenes rett til eventuelt å kreve
behandling i utlandet, vil gi spesialisthelsetjenesten sterkere
motivasjon til å sørge for at pasienten får
behandling innenfor den perioden som er medisinsk forsvarlig, og
vil medvirke til å øke graden av pasientstyring
av helsetjenesten.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti
og Senterpartiet viser til følgende vedtak fattet
av Stortinget i forbindelse med behandlingen av St.meld. nr. 40
(2001-2002) Om barne- og ungdomsvernet:
"Stortinget ber Regjeringen fremme forslag om at barn
og unge med tiltak fra barnevernet skal ha lovhjemlet rett til behandling
for rus og psykiatri."
Disse medlemmer merker seg at departementet mener
at å prioritere spesielle grupper vil bryte med pasientrettighetslovens
grunnprinsipper, og at departementet derfor ikke vil fremme forslag
om en lovhjemlet rett til behandling for rus og psykiatri for barn
og unge med tiltak fra barnevernet.
Disse medlemmer vil påpeke at den gjennomsnittlige
ventetiden ved henvisning av barn og unge til psykiatrisk behandling
ut fra departementets egne tall for 2002 og 2003 ligger på mellom
90 og 100 dager. Etter disse medlemmers syn er dette en
uakseptabel lang ventetid. I de tilfeller der barn og unge med tiltak
fra barnevernet henvises for psykiske og/eller rusmiddelrelaterte
problemer, er det etter dissemedlemmers syn
grunn til å tro at det foreligger særlig tungtveiende
grunner for snarlig behandling.
Disse medlemmer mener at en behandlingsgaranti
for barn og unge med tiltak fra barnevernet også kan bidra
til å styrke det faglige samarbeidet mellom barnevernet
og helsevesenet gjennom særlige forpliktelser for helsepersonell
til å bistå i saker der barn og unge bistås
av barnevernet.
Disse medlemmer fremmer følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen om å utarbeide en behandlingsgaranti
der barn og unge med tiltak fra barnevernet gis en lovhjemlet rett
til behandling for rus og psykiatri."
Komiteens medlem fra Senterpartiet har
merket seg at pasientrettighetsloven fastsetter at retten til nødvendig
helsehjelp er begrenset til å gjelde innenfor den kapasiteten
og de økonomiske ressursene som finnes i den offentlig
finansierte spesialistheletjenesten i riket og hos andre tjenesteytere som
det regionale helseforetaket har inngått avtale med. Dette
medlem vil understreke at det med et slikt forbehold er
spesielt viktig at den offentlig finansierte spesialisthelsetjenesten
har tilstrekkelig med ressurser til enhver tid. Det er viktig at
behandlingskvaliteten og kapasiteten er god nok til å dekke befolkningens
behov, og at dette tilbudet er desentralisert med fullverdige tilbud
for en helhetlig behandling på de ulike sykehus. Spesielt
viktig er det også etter dette medlems mening
at tilbudene ikke blir spesialisert på en slik måte
at det gjennom divisjonering og seksjonering går ut over
samhandlingskjeder og fullverdige tilbud ved våre sykehus.
En slik utvikling kan etter dette medlems mening
ikke aksepteres da det vil svekke akuttberedskapen på en uforsvarlig
måte. Dette medlem er enig i at det er viktig
med klare pasientrettigheter for behandling og behandlingstid, men
vil påpeke at et forsvarlig akuttmedisinsk tilbud når
det virkelig gjelder, er et minst like sterkt og uomtvistelig krav
til spesialisthelsetjenesten.
Dette medlem vil understreke at det er viktig å ha
god oversikt og riktige kriterier for behov og muligheter når
det gjelder behandling i utlandet for de pasienter som ikke har
eller kan få et fullgodt og adekvat behandlingstilbud i
Norge på grunn av manglende faglige ressurser og/eller
kompetanse. Dette medlem er usikker på om
den foreslåtte ordningen vil fungere tilfredsstillende,
og mener ordningen bør følges nøye og
evalueres etter kort tid slik at eventuelle svakheter kan rettes
opp.