Til Odelstinget
Proposisjonen viser til at det er et mål at flest mulig
skal få mulighet til å delta i arbeidslivet, fremfor å være
passive trygdemottakere. Undersøkelser viser at jo lengre
tid man er ute av arbeidslivet, desto vanskeligere er det å komme
tilbake. Den samlede trygdeperioden for personer som står
i fare for å falle ut av arbeidslivet på grunn
av sykdom, skade eller lyte, bør kortes ned. Endringene
som legges frem i proposisjonen skal bidra til at disse raskere
skal kunne komme tilbake i arbeid. Det er lagt vekt på endringer som
sikrer at flere får tilbud om aktive, arbeidsrettede tiltak
på et tidligere tidspunkt enn i dag. Parallelt skjermes
grupper med behov for lengre og mer tilrettelagte tiltak.
Forslagene er en oppfølging av St.prp. nr. 1 (2003-2004)
Arbeids- og administrasjonsdepartementet.
Som bakgrunn for forslagene viser proposisjonen til at det i
løpet av de siste årene har vært en betydelig økning
i antall personer som mottar attføringsytelser. Fra 1999
til 2002 økte antall personer med slike ytelser med 33
pst. Utgiftene til attføringsytelsene har økt
relativt sett sterkere enn antallet yrkeshemmede de siste årene.
Tilgjengelig informasjon viser at av yrkeshemmede som påbegynner
yrkesrettet attføring, var nesten halvparten enten registrert
som ledige eller som mottakere av en sykdomsrelatert ytelse tre år
før attføringen startet. Undersøkelser
viser at sannsynligheten for uføretrygding øker
kraftig med lengden av sykemeldingsperioden. Tilsvarende svekkes
muligheten for å komme tilbake i jobb.
Aktive tiltak, særlig i form av yrkesrettet attføring,
iverksettes i de fleste tilfellene for sent i sykdomsforløpet.
Mange brukere har behov for tettere oppfølging og mer helhetlig
bistand tidligere.
Et høyt antall yrkeshemmede har i dag bl.a. sammenheng
med at mange er lang tid på attføring. 58 pst.
av de yrkeshemmede registrert i Aetat i 1. halvår 2003
hadde vært registrert over ett år. Økningen
har bl.a. sammenheng med at insentivene for rask gjennomføring
av attføring i gjeldende regelverk, er svake. Det er for
eksempel ingen varighetsbegrensninger i retten til å motta
ytelser i forbindelse med utdanning under yrkesrettet attføring.
Andelen av yrkeshemmede som har utdanning som tiltak har økt
de siste årene. Mange har fått finansiert lange
utdanninger gjennom attføringstiltak. Det er ikke klare
indikasjoner på at utdanning av lengre varighet øker
overgangen til arbeid i større grad enn noe kortere utdanningsløp. I
tillegg kan økning av utdanning som attføringstiltak indikere
at ordinær utdanning i økende grad blir finansiert
av folketrygden.
Alle disse forholdene kan bidra til å motvirke målet
om å komme raskt tilbake til arbeidslivet.
Samlet vil forslagene som fremmes i denne proposisjonen motvirke
at ordinær utdanning finansieres ved folketrygdens midler
og øke insentivene for rask overgang til arbeid. Raskere
overgang til arbeid er gunstig for den enkelte og kan på noe
sikt gi betydelige samfunnsøkonomiske gevinster.
De begrensninger som foreslås er i hovedsak knyttet
til skolegang som attføringstiltak.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Sigvald
Oppebøen Hansen, Reidar Sandal, Karl Eirik Schjøtt-Pedersen
og Signe Øye, fra Høyre, Peter Skovholt Gitmark,
Hans Kristian Hogsnes og Kari Lise Holmberg, fra Fremskrittspartiet,
Torbjørn Andersen og Per Sandberg, fra Sosialistisk Venstreparti,
Karin Andersen og Heikki Holmås, fra Kristelig Folkeparti,
Anita Apelthun Sæle og Ivar Østberg, og fra Senterpartiet
lederen Magnhild Meltveit Kleppa, viser til merknader
og forslag i finansinnstillingen og i Budsjett-innst. S. nr. 5 (2003-2004).
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Fremskrittspartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
viser til at over 110 000 mennesker er uten arbeid, og
utsiktene de neste årene er at arbeidsledigheten skal forbli
høy. Det er derfor behov for en langt mer offensiv politikk
for å få folk i arbeid og for å bygge
opp kompetanse hos de arbeidsløse. I tillegg er 85 000
undersysselsatt og 298 794 er uførepensjonister.
Dette er en økning i antall uførepensjonister
på 3,2 pst. fra september 2002.
Komiteens medlemmer fra Høyre og Kristelig
Folkeparti er tilfreds med at Regjeringens helhetlige politikk,
historisk sett, har brukt kort tid på å angripe
hovedårsakene til den stigende arbeidsledigheten. Økningen
i arbeidsledigheten har sitt utspring i den svake internasjonale
konjunkturen og den særnorske kostnadsutfordringen de senere årene
som følge av dyre lønnsoppgjør, høy
rente og sterk kronekurs. Disse medlemmer har merket seg
at det nå er gryende optimisme i næringslivet
og at de siste tallene fra Statistisk sentralbyrå allerede
nå viser en nedgang i arbeidsledigheten.
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Fremskrittspartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
vil vise til at siste år er det 20 000 færre
funksjonshemmede som deltar i arbeidslivet. Hittil i 2003 er det
registrert en økning på om lag 9 pst. sammenlignet
med gjennomsnittlig beholdning i 2002. Det tilsier at det må en
kraftigere innsats til fra myndighetenes side.
Flertallet vil påpeke at Regjeringen
helt har unnlatt å utrede erfaringer fra og effekter på økonomien
og livssituasjonen til brukere etter kuttene i ordningene i 2003,
og i budsjett for 2004 foreslås ytterligere innskrenkninger
i mulighetene til attføringer og ytelser.
Et annet flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet, oppfatter at
endringene som foreslås begrunnes i at ytelsene må være
så små som mulig slik at økonomisk fattigdom
tvinger folk ut i dårlig betalte og usikre jobber.
Dette flertallet vil vise til Ot.prp. nr. 102 (2002-2003)
side 20, som omtaler omleggingene og der det står:
"Generelt vil lav stønad kunne medvirke til at
flere fortsetter i arbeid når dette er mulig framfor å søke
om trygd."
Dette flertallet mener denne strategien er feil
og vil føre til at flere mislykkes og havner i varig uføretrygd.
Dette flertallet vil påpeke at uføre
og folk på attføring har behov for medisiner og
andre tjenester. Disse blir etter forslag fra Regjeringen over 900 mill.
kroner dyrere.
Regjeringen har foreslått en rekke usosiale kutt. Til
sammen 6 177 mill. kroner. Samtidig har Regjeringen rundhåndet
delt ut gaver til de rikeste. Til sammen 4 930 mill. kroner. Dette
flertallet viser til tiltaksplan mot fattigdom der summen
av tiltak har en ramme på 335 mill. kroner. Sett sammen
med kuttene i ytelser og økninger i egenandeler kommer svært
mange av dem med dårligst råd dårligere
ut enn før.
Dette flertallet vil vise til i Innst. S. nr.
104 (2001-2002) der Stortingets kontroll- og konstitusjonskomité uttalte
i forbindelse med Riksrevisjonens undersøkelse om uførepensjon
og yrkesrettet attføring:
"Komiteen understreker betydningen av at den enkelte ikke
demotiveres som følge av manglende skreddersøm
av attføringsopplegg."
og videre at:
"Komiteen vil understreke at den enkelte stønadsmottakers
motivasjon er en forutsetning for at et attføringsløp
skal kunne lykkes. Komiteen mener derfor at brukerens synspunkter
og ønsker må tillegges stor vekt når
individuelle handlingsplaner utarbeides."
Dette flertallet opplever at Regjeringen ikke
ivaretar dette perspektivet og Stortingets enstemmige anbefaling
i sitt forslag til innstramminger i regelverket.
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Fremskrittspartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
vil påpeke at Regjeringen i forslaget til statsbudsjett
for 2004 selv påpeker at det er ennå noe tidlig å belyse
effektene av regelverksendringen og unntaksbestemmelsene. Flertallet påpeker
at målet er flere vellykkede attføringsopplegg
og at reglene og praksis må innrettes på dette.
Flertallet er enig i at tilbudet må bli
mer skreddersydd og tilpasset den enkeltes behov og muligheter.
Dette tilsier behov for større fleksibilitet i håndteringen
av regelverket for lengden på og innholdet i en attføringsprosess,
og ikke innstramming.
Flertallet viser til sine respektive merknader
i Budsjett-innst. S. nr. 5 (2003-2004) om Regjeringens forslag i
St.prp. nr. 1 (2003-2004) om reduksjon av perioden med rett til
attføringspenger i ventetid på høvelig
arbeid og forslag om at yrkesrettet attføring skal vurderes
så tidlig som mulig.
Om lag en fjerdedel av de yrkeshemmede i skoletiltak er i aldersgruppen
20-29 år.
Aldersgrensen for rett til ytelser under gjennomføring
av skolegang som attføringstiltak foreslås hevet
fra 22 til 26 år, jf. folketrygdloven § 11-4
tredje ledd.
Det vil fortsatt være behov for å gjøre
unntak. Gjeldende unntaksbestemmelse er imidlertid lite veiledende
i forhold til hvilke grupper yrkeshemmede som kan unntas. Departementet
vil derfor presisere at unntaket skal rettes inn mot særlig
svake grupper som på grunn av deres sykdom, skade eller
lyte bør tilstås tilpasset utdanning for å bedre
deres utsikter til arbeid.
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Høyre og Kristelig Folkeparti, viser til at forslaget
om å heve aldersgrensen fra 22 til 26 år for rett
til ytelser under gjennomføring av skolegang som attføringstiltak
er en del av budsjettavtalen mellom regjeringspartiene og Arbeiderpartiet.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti
og Senterpartiet viser til at Regjeringen foreslår å heve
aldersgrensen for skolegang som attføringstiltak til 26 år.
Begrunnelsen for forslaget er at det vil "motvirke at folketrygden
finansierer ordinær utdanning". Unntak fra bestemmelsen
foreslåes å omfatte ungdom som er født uføre,
personer som er blitt uføre etter alvorlige trafikkskader
og personer med alvorlige og langvarige sykdommer.
Disse medlemmer viser til komiteens enstemmige
merknader i forbindelse med behandlingen av statsbudsjettet for
2003, jf. Budsjett-innst. S. nr. 5 (2002-2003). Rapport om arbeidsmarkedet
nr. 2-2002 fra Arbeidsdirektoratet viser at over halvparten av yrkeshemmede
som har tatt skolegang som en del av sin yrkesrettede attføring,
kommer i jobb. Undersøkelsen viser at 52 pst. av de yrkeshemmede
som tok skolegang kom i arbeid etterpå. Dette er mer enn tilsvarende
tall for alle yrkeshemmede, der 45 pst. kommer i jobb.
Disse medlemmer viser til Rapport om arbeidsmarkedet
nr. 3-2003 der det framgår at ledigheten er lavest blant
folk med høgere utdanning over fire år.
Disse medlemmer påpeker manglende dokumentasjon
fra Regjeringens side på antatt misbruk av ordningen. Disse
medlemmer mener at de nødvendige avveininger og
beslutninger om hvem som faller inn under bestemmelsen og kvalifiserer
for og hvem som ikke kvalifiserer for utdanning som attføring
skal og kan gjøres av Aetat, ut fra en individuell vurdering
uavhengig av alder.
Regjeringens forslag samlet sett framstår som ren innstramming
overfor folk med behov for attføring og Regjeringen har
beregnet en innsparing på endringen på 210 mill.
kroner.
Disse medlemmer avviser forslaget om å heve
aldersgrensen for å få skolegang som attføringstiltak.
Medlemen i komiteen frå Senterpartiet ser
at det kan vera grunn for å sjå nærare
på aldersgrensa for skulegang som attføring. Denne medlemen er
likevel djupt usamd i Regjeringa sitt forslag til innstramming. Denne
medlemen meiner Regjeringa må utarbeida forskrifter
som ivaretek romslege unntak og viser til Senterpartiet sitt alternative
budsjett for 2004 der det er avsett 45 mill. kroner til slikt føremål.
Om lag 15 pst. av yrkeshemmede som avsluttet skolegang som attføringstiltak
i 2002 hadde vært i tiltak ut over tre år.
Departementet foreslår å innføre varighetsbegrensning
på tre år på skolegang som attføringstiltak.
Det vises til utkast til nytt tredje ledd i folketrygdloven § 11-6.
Det vil imidlertid fortsatt være adgang til delfinansiering
av lengre utdanningsløp, forutsatt at hovedvilkårene
om nødvendig og hensiktsmessig tiltak, jf. § 11-6
første ledd, er oppfylt.
Langt på vei vil de yrkeshemmede som vurderes i forhold
til unntaket fra aldersgrensen, også være målgruppen
for unntaket fra varighetsbegrensningen. Det vil si at unge uføre
personer som er blitt uføre etter alvorlige ulykker eller
som lider av alvorlig eller langvarig sykdom, kan falle inn under
unntaket.
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Høyre og Kristelig Folkeparti, viser til at forslaget
om å innføre varighetsbegrensning på tre år
på skolegang som attføringstiltak er en del av
budsjettavtalen mellom regjeringspartiene og Arbeiderpartiet.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti
og Senterpartiet viser til at Regjeringen foreslår å innføre
en varighetsbegrensning på tre år for skolegang
som attføringstiltak. Disse medlemmer kan
ikke se at det foreligger dokumentasjon eller erfaringer som tilsier
en slik begrensning. Korte attføringsløp vil gi
raskere gjennomstrømming i attføringstiltakene,
men sier ingenting om det betyr at flere får jobb. Disse
medlemmer viser til NOVA-rapporten "Motstand og mestring
- Om funksjonshemning og livsvilkår" fra 2001 der det slås
det fast at:
"For de aller fleste mennesker vil det være slik
at lengden av og nivået på den utdanningen man
tar har betydning for om man senere finner en jobb og hva slags
jobb man finner. Det sentrale punktet i denne sammenhengen er at
funksjonshemmede har mer å tjene, i betydningen finne en
jobb, ved å ta høyere utdanning enn andre grupper
i befolkningen … På et åpent arbeidsmarked
må funksjonshemmede kompensere reduserte valgmuligheter
med lang utdanning og høy kompetanse."
Disse medlemmer viser til at funnene i NOVA-rapporten
står i klar motstrid til Regjeringens påstander
om at lengre utdanning ikke øker jobbsansynligheten.
Disse medlemmer ber Regjeringen legge fram statistikk
over hvor mange som kommer i jobb etter gjennomført attføring.
Disse medlemmer mener forslaget vil gjøre det
langt vanskeligere å gjennomføre individuelt tilpassede
attføringsløp. Regjeringen peker på at
det kan gjøres unntak for yrkeshemmede dersom de på grunn
av sykdom, skade eller lyte er i en vesentlig annen utdanningssituasjon
enn andre. Disse medlemmer mener imidlertid at enda
flere begrensende bestemmelser og detaljert regelverk vil hindre
vellykket attføring og vil gå imot endringen.
For å styrke insentivene for rask overgang til arbeid
og hindre overkompensasjon foreslår departementet å begrense
retten til enkelte stønader for yrkeshemmede som har ordinær
lønn eller lønn under sykdom, gjennom endring
av folketrygdloven § 11-8.
Etter departementets vurdering bør ikke personer som
har ordinær lønn gjennom attføringstiltak
kunne få stønad til barnetilsyn, boutgifter og
reiseutgifter, som andre lønnsmottakere selv må bære
utgiftene til. Det samme gjelder i forhold til yrkeshemmede som mottar
sykepenger, hvor bortfall av lønnsinntekt kompenseres fullt
ut.
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Høyre og Kristelig Folkeparti, viser til at forslaget
om å begrense rett til enkelte stønader for tiltaksdeltaker
som samtidig mottar ordinær lønn eller lønn
under sykdom er en del av budsjettavtalen mellom regjeringspartiene
og Arbeiderpartiet.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti
og Senterpartiet vil påpeke at det kan være
rimelig at det ikke gis rettigheter til attføringsytelser
i tilegg til full lønn eller full lønn under sykdom.
Imidlertid er lovforslaget utformet som om det gjelder enhver utbetaling
av lønn eller sykepenger uavhengig av hvor stor stillingsbrøk
utbetalingen refererer seg til. Disse medlemmer vil
vise til at det er stort behov for at personer på attføring
beholder en liten jobb og kontakt med arbeidslivet. Mange med dårlig
helse har måttet velge redusert stilling og trenger attføring
for å komme over i varig arbeid en kan forsørge
seg på.
Attføringsytelene er ytelser for at den yrkeshemmede
skal kunne gjennomføre et attføringsopplegg, og
det kan derfor være hensiktsmessig for å lykkes
at det i en periode gis ytelser i tillegg til mindre lønns- og
sykepengeutbetalinger.
Disse medlemmer viser til at det er beregnet en
innsparing på innstrammingen på 6 mill. kroner, men
at det vil berører ca. 600 personer. Det betyr at det er
lite å spare for samfunnet, men at en liten tilleggsinntekt
kan bety svært mye for den enkelte.
Disse medlemmer vil gå imot endringen slik
den foreligger og ber Regjeringen fremme forslag om en lovbestemmelse
som kun begrenser rettighetene til attføringsstønad
til personer med lønn eller sykepenger til de som har stillingsbrøk
over halv stilling.
Disse medlemmer viser også til merknader om å gjeninnføre
mulighet til friinntekt.
Vedtaksmyndigheten når det gjelder innvilgelse av yrkesrettet
attføring iht. folketrygdloven § 11-5 foreslås
flyttet fra trygdeetaten til Aetat, sammen med vurderingen av forutgående
trygdetid og alder jf. §§ 11-2 og 11-4.
Det vises til utkast til endring av folketrygdloven § 21-14
annet ledd.
Det er behov for å fokusere på tiltak som kan
bidra til å redusere avklarings- og venteperioder. For å forenkle
og effektivisere saksbehandlingen foreslås det å samle
myndigheten til å fatte vedtak i Aetat. Smidig og rask
overgang fra trygdeetaten til Aetat forutsetter tett kontakt mellom
de to etatene. Det vil være fordelaktig for brukerne å kunne
forholde seg til én etat. Samlet vil forslaget innebære
raskere gjennomstrømning på rehabilitering og
attføring og raskere overgang til arbeid.
Komiteen viser til at Regjeringen foreslår
at myndigheten til å fatte vedtak om attføring
flyttes til Aetat fra 1. juli 2004. I dag vurderer trygdeetaten
om behov for yrkesrettet attføring er til stede, mens Aetat er
ansvarlig for å utforme selve attføringsopplegget.
Komiteen viser til at det i Ot.prp. nr. 10 (2003-2004)
er foreslått en lovfestet plikt til å vurdere
yrkesrettet attføring så tidlig som mulig etter
at bedriftsinterne tiltak er forsøkt, senest ved utløpet
av sykepengeperioden. Komiteen viser til brev fra Arbeids-
og administrasjonsdepartementet av 1. desember 2003 der det slås
fast at ansvarsendringen ikke innebærer endring i inngangvilkårene
for attføring som er lovfestet i folketrygdlovens § 11-5.
De medisinske vilkårene vil ikke bli vurdert på annen måte
enn i dag.
Komiteen viser til at intensjonen med endringen
er at flere vil være under attføring og færre
vil være mottakere av syke- og rehabiliteringspenger.
Det legges til grunn at Aetat kan videreføre trygdeetatens
bruk av rådgivende leger og at konsulterende leger brukes
etter behov.
Komiteen understreker viktigheten av at intensjonene
med endringen blir oppfylt og at personalmessige og økonomiske
ressurser for å lykkes må være på plass. Komiteen understreker
derfor at kartleggingen av ressursmessige endringer i Aetat og trygdeetaten
som Regjeringen varsler blir foretatt raskt og at Regjeringen melder
endret behov tilbake til Stortinget i Revidert nasjonalbudsjett
2004.
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Høyre og Kristelig Folkeparti, viser til at forslaget
om å samle vedtaksmyndighet i saker om yrkesrettet attføring
i Aetat er en del av budsjettavtalen mellom regjeringspartiene og
Arbeiderpartiet.
Departementet tar sikte på at de foreslåtte
endringene vil tre i kraft 1. januar 2004, med virkning
for nye tilfeller.
Overføring av vedtaksmyndighet etter folketrygdloven §§ 11-2,
11-4 første og annet ledd og 11-5 til Aetat, forutsettes
først å skje med virkning fra 1. juli
2004.
Departementet vil vurdere behovet for overgangsregler, og foreslår
at det inntas hjemmel for å fastsette overgangsregler i
lovvedtaket.
Heving av aldersgrensen for skolegang som attføringstiltak
antas å gi en innsparing på utbetalingene til
yrkesrettet attføring med 210 mill. kroner i 2004, og begrensning
av retten til stønad for tiltaksdeltakere med ordinær
lønn eller lønn under sykdom antas å innebære
en budsjettmessig innsparing på 6 mill. kroner i 2004.
Som følge av at endringene bare får virkning for
nye tilfeller, vil de budsjettmessige virkningene bli større
på lang sikt. Innføring av varighetsbegrensning
for skolegang som attføringstiltak vil av samme årsak
først gi innsparinger på lengre sikt.
Overføring av vedtaksmyndighet til Aetat vil kunne redusere
venteperiodene mellom medisinsk rehabilitering og attføring,
og gi kortere samlet saksbehandlingstid. På lang sikt vil
overføringen kunne gi betydelige innsparinger. Innsparingene
vil først og fremst gjelde rehabiliteringspenger, fordi
det er denne ytelsen som gis i venteperioden.
Komiteen har ellers ingen merknader,
viser til proposisjonen og rår Odelstinget til å gjøre
slikt
vedtak til lov
om endringer i lov 28. februar 1997 nr. 19 om
folketrygd (ytelser under yrkesrettet attføring mv.)
I
§ 11-4 tredje ledd skal lyde:
Ytelser til skolegang for ungdom under 26 år kan bare
gis til et medlem som på grunn av sykdom, skade eller lyte
er i en utdanningssituasjon som avviker vesentlig fra den som gjelder
for annen ungdom.
§ 11-6 nytt tredje ledd skal lyde:
Ytelser i forbindelse med utdanning gis i inntil
tre år. Det kan gjøres unntak fra begrensningen
i foregående punktum dersom medlemmet på grunn
av sykdom, skade eller lyte ikke kan gjennomføre en nødvendig
og hensiktsmessig utdanning i løpet av tre år og
er i en utdanningssituasjon som avviker vesentlig fra den som gjelder
for andre.
§ 11-8 skal lyde:§ 11-8 Attføringsstønad
Til medlem som gjennomfører et yrkesrettet
attføringstiltak ytes attføringsstønad
i form av tilskudd til
a)opplæring,
b)trening og arbeidstilvenning
i bedrifter o.l. og
c)fadder og praktisk hjelp.
Medlem som gjennomfører et yrkesrettet
attføringstiltak og ikke har ordinær lønn
gjennom tiltaksdeltakelsen eller mottar sykepenger etter kapittel
8 i denne lov, kan i tillegg ytes attføringsstønad
i form av tilskudd til
a)reise og flytting
i forbindelse med attføring og nytt arbeid,
b)dekning av utgifter til barnetilsyn
og
c)nødvendige ekstrautgifter
til bolig på attføringsstedet.
Departementet gir forskrifter om stønad
etter bestemmelsene i denne paragrafen.
§ 21-14 annet ledd bokstavene a-c oppheves.
Nåværende bokstav d og e blir bokstav a og b.
II
Ikrafttredelses-
og overgangsregler
Loven trer i kraft fra det tidspunkt Kongen bestemmer.
Endringene gjelder bare for krav om ytelser under yrkesrettet
attføring som settes frem etter ikrafttredelsesdatoen.
Departementet kan gi forskrift om overgangsregler.
Oslo, i kommunalkomiteen, den 4. desember 2003
Magnhild Meltveit Kleppa |
Karin Andersen |
leder |
ordfører |