Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Sigvald
Oppebøen Hansen, Reidar Sandal, Karl Eirik Schjøtt-Pedersen
og Signe Øye, fra Høyre, Peter Skovholt Gitmark,
Hans Kristian Hogsnes og Kari Lise Holmberg, fra Fremskrittspartiet,
Torbjørn Andersen og Per Sandberg, fra Sosialistisk Venstreparti,
Karin Andersen og Heikki Holmås, fra Kristelig Folkeparti,
Anita Apelthun Sæle og Ivar Østberg, og fra Senterpartiet,
lederen Magnhild Meltveit Kleppa, viser til merknader
og forslag i finansinnstillingen, Budsjett-innst. S. I (2003- 2004) og
Budsjett-innst. S. nr. 2 (2003-2004) fra Familie-, kultur- og administrasjonskomiteen
om omdanningen av Statskonsult fra forvaltningsselskap til aksjeselskap.
Komiteen avholdt åpen høring
om Ot.prp. nr. 5 (2003-2004) 27. november 2003 der de ansattes
organisasjoner og professor Henning Jakhelln ved Universitetet i
Oslo deltok.
Komiteen har videre hatt høring 8. desember 2003.
Der deltok arbeids- og administrasjonsminister Victor Norman sammen
med representanter for embetsverket i Arbeids- og administrasjonsdepartementet
og justisminister Odd Einar Dørum sammen med representanter
for lovavdelingen. Professor Henning Jakhelln fra Universitetet
i Oslo deltok også.
Komiteen viser til at det har vært en
omfattende korrespondanse i saken mellom komiteen/medlemmer
av komiteen og Arbeids- og administrasjonsdepartementet, herunder
uttalelser fra Justisdepartementets lovavdeling. Korrespondansen
er inntatt som vedlegg til innstillingen.
Komiteen viser videre til notat av 19. november
2003 fra tjenestemannsorganisasjonene i Statskonsult og vedlegg
fra deres juridiske rådgiver professor Henning Jakhelln.
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Fremskrittspartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
viser til Ot.prp. nr. 5 (2003-2004) med forslag til midlertidig
lov om fortrinnsrett og ventelønn i tre år for
arbeidstakere i forvaltningsorganet Statskonsult som blir med i
Statskonsult AS, er en konsekvens av forslag som behandles i Budsjett-innst.
S. nr. 2 (2003-2004).
Et annet flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet, viser til at
disse partier var imot omdanning av Statskonsult til aksjeselskap.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet mener
det ville vært en bedre løsning om Statskonsult
består som eget forvaltningsorgan. Disse medlemmer viser
til Arbeiderpartiets merknader i Budsjett-innst. S. I (2003-2004),
til budsjettavtalen mellom Arbeiderpartiet, Høyre, Kristelig Folkeparti
og Venstre og til Arbeiderpartiets merknader i Budsjett-innst. S.
nr. 2 (2003-2004). Disse medlemmer tar til etterretning
at det ved behandlingen av rammeområde 1 vil være
flertall i Stortinget for omdanning av Statskonsult til aksjeselskap.
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet, viser til at
vedtaket om omdanning antas å ha budsjettmessige konsekvenser som
ikke er avklart i St.prp. nr. 1 (2003-2004).
Komiteens medlemmer fra Høyre, Fremskrittspartiet
og Kristelig Folkeparti viser til at budsjettmessige spørsmål
er behandlet i Budsjett-innst. S. nr. 2 (2003-2004) og at påstander
om budsjettmessige implikasjoner behandles og tilbakevises der.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti
og Senterpartiet viser til merknader og forslag i finansinnstillingen,
Budsjett-innst. S. I (2003-2004), og Budsjett-innst. S. nr. 2 (2003-2004)
fra familie-, kultur- og administrasjonskomiteen om omdanningen
av Statskonsult fra forvaltningsselskap til aksjeselskap, der det
var flertall for omdanningen. Disse medlemmer mente hele
saken burde vært avvist. Disse medlemmer mener
staten bør ha et eget uavhengig fagorgan for effektivisering,
organisering, ledelse, IT mv. Det er ikke hensiktsmessig at staten
skal drive et konsulentfirma. Det er viktig å opprettholde
Statskonsult som et redskap for iverksetting med en kritisk og uavhengig
rolle. Statskonsult videreføres som i dag. Disse medlemmer er
derfor imot at Statskonsult omgjøres til aksjeselskap fra
1. januar 2004.
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet, mener at omdanningen av
Statskonsult fra forvaltningsorgan til aksjeselskap ikke er godt
nok utredet.
Flertallet viser til at både lovproposisjonen og
St.meld. nr. 1 (2003-2004) er mangelfull med hensyn til å belyse
alle sakens realiteter. Dette gjelder arbeidsrettslige forhold knyttet
til retten til å henholde seg til staten som arbeidsgiver
etter omdanningen, vurderingen av ventelønnsordningen knyttet
til de som ønsker å utøve denne retten
og de budsjettmessige implikasjoner dette har for budsjett for 2004. Flertallet vil
påpeke at det påligger Regjeringen uoppfordret å gi
Stortinget tilstrekkelig informasjon om en sak til at den kan behandles
korrekt. Flertallet viser til den omfattende brevveksling
mellom Arbeids- og administrasjonsdepartementet og komiteen under
behandlingen av saken, og at Regjeringens avklaring av faktiske
forhold ikke kom fram i brevene i forhold til de nevnte temaer. Flertallet viser
til at det derfor ble nødvendig å avholde høring med
både Arbeids- og administrasjonsdepartementet, Justisdepartementet
og professor Jakhelln for å få disse temaene avklart
fra Regjeringens side. Flertallet viser til at det
først var under høringen 8. desember
2003 og gjennom brev 9. desember 2003 til komiteen fra
Arbeids- og administrasjonsdepartementet at det ble avklart at proposisjonens
påstand om at "retten til ventelønn vil falle
bort i og med at arbeidstaker i denne situasjonen ikke har akseptert
tilbud om annet høvelig arbeid", ikke er korrekt og dekkende
for rettstilstanden, og at proposisjonens tekst skal oppfattes på en
helt annen måte enn det som er en normal språklig
forståelse.
Flertallet finner det kritikkverdig at uklarheter
om lovforståelsen ikke ble entydig og fullstendig oppklart
av Arbeids- og administrasjonsdepartementet med en gang spørsmålet
kom opp.
Flertallet viser til at professor Henning Jakhelln
i en utredning for tjenestemannsorganisasjonene i Statskonsult av
12. november 2003 konkluderer med:
"… det foreligger så vidt store usikkerhetsfaktorer
ved det nye aksjeselskap, og det må påregnes så vidt
betydelige endringer av de ansattes arbeidsforhold, at de ansatte
må være berettiget til å velge å henholde
seg til staten som deres arbeidsgiver."
I brev av 3. desember 2003 uttaler Justisdepartementets
lovavdeling om dette:
"Lovavdelingen er enig i denne konklusjonen."
Flertallet konstaterer med undring at statsråden
i Arbeids- og administrasjonsdepartementet i brev til komiteen samme
dag uttaler:
"Forvaltningsorganet Statskonsult vil fra omdanningstidspunkt
opphøre og de ansatte arbeidstakere vil ikke ha noen statlig
virksomhet å reservere seg i forhold til."
Flertallet mener at dette i beste fall skapte uklarhet
om departementets forståelse av de ansattes rett til å henholde
seg til staten generelt og ikke bare til staten ved Statskonsult. Flertallet viser
til at dette måtte oppklares gjennom høringen
hvor statsråden sa seg enig i konklusjonen til professor
Jakhelln og lovavdelingen.
Flertallet viser til at departementet i proposisjonens
omtale av de arbeidstakere som ikke vil ta imot tilbud om arbeid
i aksjeselskapet uten reservasjon uttaler:
"Retten til ventelønn vil falle bort i og med
at arbeidstaker i denne situasjonen ikke har akseptert tilbud om
annet høvelig arbeid."
Flertallet viser også til brev av 9. desember 2003
fra statsråd Norman til Stortinget hvor det uttales:
"Jeg viser til kommunalkomiteens høring
i går og den anmodning som der kom. Jeg uttalte bl.a.:
"Tjenestemenn
i staten som sies opp pga at deres arbeid har falt bort, vil ha
ekstern fortrinnsrett i staten, og ventelønnsrettigheter
i samsvar med tjenestemannslovens bestemmelser."
Jeg
vil ut fra dette presisere at jeg ikke legger til grunn noen annen
forståelse enn det proposisjonen hele tiden har gitt uttrykk
for, men at dette på en forhåpentligvis klargjørende
måte nå er blitt utdypet."
Flertallet konstaterer at statsråden
på dette punkt har villedet Stortinget, og at han i høringen 8. desember
2003 og det etterfølgende brev har uttrykt det motsatte
syn av det en må forstå av omtalen i proposisjonen.
Komiteens medlemmer fra Høyre, Fremskrittspartiet
og Kristelig Folkeparti viser til at Ot.prp. nr. 5 (2003-2004)
følger samme mal med tilsvarende formuleringer som Stortinget
for lengst har akseptert ved behandlingen av tilsvarende proposisjoner.
Formuleringen som har vært brukt gir en vurdering av utsiktene
til ventelønn etter individuelle behandling av evt. søknader
i Aetat (tidligere i Statens Pensjonskasse). Formuleringen har ikke
ment å gjengi de ansattes rettigheter eller saksgang ved
behandling av søknader.
Disse medlemmer vil påpeke at påstandene om
endring av rettstilstand ikke bare er gale, men selvmotsigende.
Dersom dette innebærer en annen rettstilstand, har endringen
funnet sted ved tidligere stortingsvedtak. Påstanden om
"villedning" er bygget på villet mistolkning og er åpenbart
feilaktig.
Disse medlemmer viser til at medlemmer av komiteen
prosederer en annen sak - spørsmålet om omdanning
av direktoratet Statskonsult til aksjeselskap - enn den foreliggende
sak som gjelder å gi rettigheter til ansatte som takker
ja til ansettelse i Statskonsult AS. Disse medlemmer viser
til notat fra fagforeningene i Statskonsult datert 19. november 2003
hvor det var vedlagt en bestilt utredning fra Henning Jakhelln. Disse
medlemmer har merket seg at en lang rekke påstander,
spørsmål og forslag fra fagforeningene er gjengitt
ukritisk av enkelte av komiteens medlemmer. Videre har fagforeningene
og deres juridiske rådgiver Henning Jakhelln vært på høring
i komiteen 27. november 2003 hvor det kom ytterligere oppsiktsvekkende
utsagn blant annet i forhold til grunnloven.
Disse medlemmer viser til at det også har vært
fremsatt usedvanlig sterke påstander i pressen, blant annet
"lovstridig" og "i strid med grunnloven" som har vist seg grunnløse
og feilaktige. Det er sterkt kritikkverdig, og med mulig skadevirkning
for Statskonsult, at medlemmer av komiteen har skapt unødvendig
uro og gitt et feilaktig bilde av saken. Disse medlemmer viser
videre til at en rekke merknader til denne sak er på siden
av hva saken gjelder, blant annet spørsmål som
er utførlig behandlet i Budsjett-innst. S. nr. 2 (2003-2004).
Ett eksempel er påstander om at denne omdanningen skulle
være annerledes og skape større usikkerhet enn
tidligere omdanninger Stortinget har vedtatt. Disse påstandene
er dels dokumenterbart uriktige og dels basert på ukvalifisert
synsing. Disse medlemmer viser til at det er bred enighet
om og tilslutning til Regjeringens forslag om å gi rett
til ventelønn og fortrinn for ansatte i Statskonsult AS.
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Fremskrittspartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
er svært kritiske til Arbeids- og administrasjonsdepartementets
fremgangsmåte overfor de 140 ansatte i Statskonsult. Flertallet mener
at departementet må ta mye av hovedansvaret for støyen
som har kommet i forbindelse med behandlingen av omdannelsen og
dertil rettigheter for de ansatte. Det er rett å bemerke
at statens ansatte ikke skal måtte føle den grad
av usikkerhet som i dette tilfellet. Flertallet vil
etterlyse en klarere og mer tydelig praktisering av statens informasjonspolicy
overfor sine ansatte.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet vil
understreke at de er tilhengere av omdannelsen til AS, og omstilling
innenfor staten generelt. Disse medlemmer imøteser
i så måte handling fra Regjeringens side. Men
det er avgjørende for at slike prosesser skal bli vellykkede
at prosessene er ryddige, og at de ansatte får klar og
tydelig informasjon som de kan anse som troverdig. Den usikkerhet
som normalt oppstår hos den enkelte ansatt i en situasjon
der ansettelsesforholdet kan falle bort, må ikke gjøres
verre ved at beslutningstakerne kommuniserer etter eget forgodtbefinnende
uten å ta inn over seg de ansattes behov for informasjon.
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet, påpeker
at saken ikke har vært på alminnelig høring
og at Regjeringen mener det er tilstrekkelig at saken er omtalt
i media. Flertallet oppfatter at dette er i strid
med god forvaltningsskikk og departementets retningslinjer og veiledning
for personalpolitikk ved omstillingsprosesser og utredningsinstruksen
som Arbeids- og administrasjonsdepartementet har ansvaret for.
Komiteens medlemmer fra Høyre, Fremskrittspartiet
og Kristelig Folkeparti viser til brev til kommunalkomiteen
av 9. desember 2003 fra arbeids- og administrasjonsministeren
hvor det fremgår at når proposisjonen ikke ble
sendt på alminnelig høring, var det fordi de berørte
arbeidstakere via sine tillitsvalgte hadde fått uttalt seg.
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Fremskrittspartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
viser til at Arbeids- og administrasjonsdepartementet ikke vil gi
Stortinget innsyn i hvordan og om saken er behandlet i henhold til
Utredningsinstruksen, men kun gir en kort opplisting av prosessen. Flertallet vil
bemerke at åpenhet og innsyn i saker er utgangspunktet
for sikker og korrekt saksbehandling, og at manglende åpenhet
gjør saksbehandlingen vanskelig. En moderne brukerorientert
forvaltning må være åpen for innsyn både
for befolkningen og andre beslutningstakere og bygge på et
tillitsfullt og ryddig samarbeid med de ansatte.
Komiteen vil understreke betydningen
av at staten som arbeidsgiver ikke opptrer slik at utstøting fra
arbeidslivet øker.
Komiteen viser til St.prp. nr. 1 (2003-2004) hvor
det står:
"Det er ikke mulig å tallfeste nøyaktig
behovet for nedbemanning av det nye selskapet. Dette vil bl.a. være
avhengig av utviklingen i markedet for konsulenttjenester og konkurransesituasjonen.
Nedbemanningsbehovet kan omfatte om lag halvparten av antall ansatte.
Regjeringen antar at nedbemanningsbehovet kan bli 20-40 årsverk
det første året. Det vil imidlertid være
opp til styret å vurdere bemanningssituasjonen løpende."
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Fremskrittspartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
vil påpeke at gjennomsnittsalderen til de ansatte i Statskonsult
i dag er ca. 50 år og 10-15 ansatte er over 60 år.
Pensjonsspørsmålet er uavklart og dette medfører
at eldre arbeidstakere blir stilt i en svært vanskelig
situasjon. Arbeidstakere som ønsker å gå av
med AFP må ta standpunkt til dette før 1. januar 2004.
Komiteens medlemmer fra Høyre og Kristelig
Folkeparti viser til at de ansatte i Statskonsult i dag
er omfattet av Hovedtariffavtalen i staten som bl.a. regulerer mulighetene
til å ta ut AFP. Etter omdanningen til AS vil de ansatte
ikke lenger være omfattet av Hovedtariffavtalen i staten.
For å sikre de ansatte fortsatt rett til AFP etter omdanningen må Statskonsult
AS inngå en tariffavtale om dette med de ansattes organisasjoner
i selskapet. Det er lagt til rette for fortsatt medlemskap i Statens
Pensjonskasse, bl.a. ved forslag om et ekstra tilskudd på 7,5
mill. kroner, men avgjørelsen av pensjonsspørsmålet
- herunder AFP - må avgjøres av styret i selskapet.
Det er imidlertid ingen indikasjoner på at Statskonsult
AS ønsker pensjonsavtale med annet selskap, eller at man
ikke ønsker å ha en AFP-ordning.
Disse medlemmer viser til at pensjonsspørsmålet
for aksjeselskapet løses ved at det legges opp til at styret
søker om medlemskap i Statens Pensjonskasse og opprettholder
dette i tre år fra omdannelsestidspunktet, med mindre et
samlet styre beslutter noe annet. De ansatte vil med denne løsningen
ha de samme pensjonsrettigheter som ved nåværende organisering.
Disse medlemmer vil på dette grunnlag
bestride påstandene om at ansatte som ønsker å gå av med
AFP må gjøre det før 1. januar
2004.
Disse medlemmer viser til at påstandene om
manglende deltakelse er feilaktige, jf. den prosess som har funnet
sted, og har uansett ingen relevans for foreliggende sak.
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet, legger til grunn
at pensjonsforholdet fortsetter i Statens Pensjonskasse eller på tilsvarende
vilkår i annet pensjonsforetak.
Et annet flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Fremskrittspartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
vil bemerke at det i St.prp. nr. 1 (2003-2004) er forutsatt at bemanningen
i det nye selskapet kan bli halvert og at usikkerheten for de ansatte
derfor er stor.
Dette flertallet viser til at staten ved Arbeids-
og administrasjonsdepartementet nylig reforhandlet omstillingsavtalen
med de ansattes organisasjoner vedrørende virkemidler ved
omstillinger i staten og at det i avtalen står at omstillingsarbeidet
ikke skal føre til at eldre støtes ut av arbeidsmarkedet. Dette
flertallet påpeker også at det i omstillingsavtalens
punkt I står at partene er enige om at behovet for egen
omstillingsavtale skal avklares før drøftinger
om bruk av individuelle løsninger tar til. Ifølge
de ansattes organisasjoner har dette ikke skjedd.
Dette flertallet viser til hva arbeids- og administrasjonsminister
Victor Norman sa i trontaledebatten i 2001:
"Det fjerde og siste hovedprinsippet i moderniseringsarbeidet
er at det må forankres hos de ansatte. Gode offentlige
tjenestetilbud forutsetter entusiasme og pågangsmot hos
dem som yter tjenestene. En prosess som de ansatte i verste fall
er imot, og i beste fall bare halvhjertet er med på, vil
ikke føre til målet. Vi vil derfor legge stor
vekt både på å lytte til de ansattes organisasjoner
og å trekke dem sterkt inn i arbeidet."
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet, må konstatere
at dette prinsippet er brutt i denne saken, og at denne prinsipperklæringen
ikke har fått noen innvirkning på hvordan saker
er blitt håndtert, og derfor må ansees å være
uten innhold.
Komiteen peker på at de ansatte
som velger å gå over til det nye Statskonsult
AS vil gå fra tjenestemannslovens virkeområde
og til arbeidsmiljølovens. Det er derfor nødvendig å supplere
de ansatte som blir med inn i det nye selskapet med rettigheter
utover det de har etter arbeidsmiljøloven.
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet, ser det som
svært viktig at de ansattes rettigheter ivaretas, og at
staten opptrer med ryddighet som arbeidsgiver. Flertallet ser
det som viktig at de av de ansatte som følger med over
i det nye selskapet, sikres rimelige rettigheter. Flertallet slutter
seg derfor til forslaget i proposisjonen om at de som går
over i det nye selskapet i en periode, skal sikres fortrinnsrett
til annen statsstilling og rett til ventelønn dersom de
blir oppsagt av grunner som nevnt i tjenestemannsloven § 13
nr. 1 bokstavene a, b og c.
Flertallet vil bemerke at for ansatte som går over
til Statskonsult AS, skal ansettelsestiden i selskapet inngå i
opptjeningsgrunnlaget for ventelønnsrettigheter.
Komiteens medlemmer fra Høyre, Fremskrittspartiet
og Kristelig Folkeparti viser til at en lang rekke arbeidsrettslige
og juridiske spørsmål er avklart gjennom brev
til komiteen og partier samt høring 8. desember
2003. Disse medlemmer viser til at det nå ser
ut til å gjenstå kun ett spørsmål;
hvordan forstå én setning i Ot.prp. nr. 5 (2003-2004). Disse
medlemmer viser til at også dette spørsmålet
er avklart gjennom høringen 8. desember 2003 og
brev fra Arbeids- og administrasjonsdepartementet til komiteen av
9. desember 2003 hvor det bl.a. heter:
"Komiteen viser til at jeg under høringen 08.12.03
skal ha lagt en annen fortolkning av følgende setning i
nevnte proposisjon til grunn: "Retten til ventelønn vil
falle bort i og med at arbeidstaker i denne situasjonen ikke har
akseptert tilbud om høvelig arbeid."
Ved en rekke tidligere lover om videreføring av ventelønn
og fortrinnsrett ved utskilling av statlig virksomhet, er lovtekst
med samme materielle innhold benyttet. Det vises bl.a. til Ot.prp.
nr. 93 (2000-2001) om lov om omdanning av Jernbaneverkets kommersielle
televirksomhet til aksjeselskap (regjeringen Stoltenberg), hvor
det fremkommer følgende i pkt 3, første avsnitt:
"De arbeidstakere som ikke vil ta imot tilbud om arbeid
i statsaksjeselskapet, kommer i en spesiell situasjon. Hvorvidt
de kan sies opp må vurderes etter tjml. §§ 9
og 10. En slik oppsigelse vil i tilfelle utløse fortrinnsrett
til ny statstilling i inntil ett år, jf. tjml. § 13.
Retten til ventelønn vil falle bort i og med at arbeidstaker
i denne situasjonen ikke har akseptert tilbud om annet arbeid."
Tilsvarende ordlyd ble brukt i følgende Ot.prp.:
Ot.prp. nr. 83 (1998-1999) vedr. Entra
Eiendom AS
Ot.prp. nr. 73 (2001-2002) vedr. AFI AS
Ot.prp. nr. 8 (2002-2003) vedr. Mesta AS
Ot.prp. nr. 14 (2002-2003) vedr. Avinor AS
Etter det jeg vet har ikke Stortinget hatt innsigelser til denne
omtalen tidligere.
Det som ikke er beskrevet, verken i Ot.prp. nr. 5, eller tidligere
vedtatte lover om dette, er den saksbehandlingsprosedyre som finner
sted ved søknad om ventelønn. Så vidt
jeg vet har Stortinget heller ikke hatt merknader til dette.
Da formuleringen det er tale om har vært brukt av flere
regjeringer i ulike lovforslag over en lang tidsperiode, skal jeg
avstå fra å anta noe om hvilken begrunnelse som
er gitt for formuleringen i tidligere saker. Slik den er inntatt
i Ot.prp. nr. 5, gir den min beste bedømmelse av konsekvensene
etter fullført saksbehandling ved å takke nei
til ny jobb i aksjeselskapet. Den er ikke ment å gi uttrykk
for at den som eventuelt takker nei til ny jobb i aksjeselskapet,
ikke skal få sin søknad behandlet individuelt.
Jeg vil ut fra dette presisere at jeg ikke legger til grunn noen
annen forståelse enn det proposisjonen hele tiden har gitt
uttrykk for, men at dette på en forhåpentligvis
klargjørende måte nå er blitt utdypet.""
Disse medlemmer gjør oppmerksom på at proposisjonen
vedrørende Mesta AS er Ot.prp. nr. 6 (2002-2003).
Disse medlemmer legger til grunn at tidligere
og nåværende regjering har i angjeldende setning
gitt en vurdering av utfallet av evt. søknad om ventelønn
og ikke beskrevet verken saksbehandlingsrutiner eller rettigheter
den enkelte har. Disse medlemmer er tilfreds med
den avklaring av formuleringen som er foretatt.
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet, vil slå fast
at ansatte i Statskonsult som ikke ønsker å gå over
i det nye selskapet etter tjenestemannsloven § 13,
har rett til å henholde seg til staten som arbeidsgiver.
Flertallet viser til at det av skissen til det
nye selskapet framgår at det kun kan være behov
for om lag halvparten av de som i dag er ansatt i Statskonsult.
Det er derfor på det rene at omdanningen betyr svært
stor usikkerhet for de ansatte. Flertallet påpeker
også at samtidig som Arbeids- og administrasjonsdepartementet
vil bygge ned det forvaltningsmessige støtteapparatet som
Statskonsult har vært, arbeides med opprettelse av en ny
enhet for kritisk analyse i departementet. Det er uklart hva slags
oppgaver den nye enheten vil ha og at dette ikke vil være avklart
før i slutten av 2004. Det er derfor i dag helt umulig å bedømme
om noen av oppgavene som nå ligger i Statskonsult blir
oppgaver også for den nye enheten.
Flertallet viser også til at Regjeringen
argumenterer med at all virksomhet som Statskonsult i dag driver
med, flyttes til det nye aksjeselskapet. Flertallet viser
til at det i prosessen flyttes oppgaver fra Statskonsult til andre
etater og at det derfor neppe kan sies at alle deler av Statskonsults
oppgaver nå skal bortfalle. Flertallet viser
til at Regjeringen i brev av 3. desember 2003 der Regjeringen
omtaler visse forhold angående oppgaver som til nå er
løst i Statskonsult og hvordan disse er tenkt løst
framover, uten at dette gir noen oversikt over helheten.
Flertallet viser til at Kriseinfo som Arbeids- og
administrasjonsdepartementet har ansvaret for i dag, har ett sekretariat
som fortsatt skal ligge i Statskonsult. Flertallet viser
derfor til at det er rimelig klart at deler av oppgavene som Statskonsult
har i dag består, og derfor ikke kan sies å opphøre.
Flertallet påpeker at det derfor
kan se ut som om flytting av oppgaver før omdanningen er
gjort for å omgå forpliktelsene knyttet til ventelønnsordningen
for statens tjenestemenn.
Flertallet viser til Arbeids- og administrasjonsdepartementets
svar til Sosialistisk Venstrepartis stortingsgruppe av 28. november
2003 der departementet skriver at:
"Tidligere har det vært lagt til grunn at statlige
arbeidstakere har en rett, men ikke plikt til å følge
virksomheten ut av statsforvaltningen, når deres arbeid faller
bort, jf. forvaltningspraksis. Denne praksis har hittil vært
lagt til grunn i de tilfeller deler av den statlige virksomheten
har bestått."
Flertallet viser også til
at det ikke tilligger Arbeids- og administrasjonsdepartementet,
men Aetat å ta stilling til ventelønn.
Flertallet viser til at Regjeringen viser til
andre omdanninger i staten, uten at de kan sies å være fullt
ut sammenlignbare saker, da disse virksomhetene i hovedsak har fortsatt
med samme oppgaver, men med forandret selskapsform. Når
det gjelder Statskonsult dreier endringen seg ikke bare om selskapsform,
men også om vesentlig andre oppgaver og sterkt redusert
omfang på virksomheten. Flertallet viser
til at det også i disse omdanningene var lagt opp til en
betydelig lengre tidsperiode mellom vedtak og iverksetting.
Flertallet mener det er meget uheldig og svært
oppsiktsvekkende at Arbeids- og administrasjonsdepartementet har
forelagt Stortinget en proposisjon som, dersom en hadde lagt proposisjonstekstens
fortolkning av rettigheter etter tjenestemannsloven til grunn, ville
vært en fundamental endring av rettstilstanden etter tjenestemannsloven
og ikke i samsvar med denne loven slik den er i dag.
Flertallet har registrert at arbeids- og administrasjonsministeren
uttaler at de som benytter seg av reservasjonsretten umiddelbart
vil bli oppsagt. Dette vil utløse behov for lønn
i oppsigelsestid og vurdering av rett til ventelønn som
det ikke er budsjettmessig dekning for i 2004.
Komiteens medlemmer fra Høyre, Fremskrittspartiet
og Kristelig Folkeparti viser til at det prosederes i merknadene
fra flertallet på forhold som gjelder behandling av eventuelle
ventelønnssøknader. Slike søknader skal
behandles av Aetat etter gjeldende regelverk. "Prosedyren" inneholder
dessuten feil og mangler og er ikke relevant for behandling av foreliggende
sak.
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet, slår
fast at tjenestemenn i forvaltningsorganet Statskonsult etter tjenestemannsloven § 13,
har rett til å reservere seg mot at deres arbeidsforhold
overføres til Statskonsult AS og at ventelønn
skal tilstås i medhold av tjenestemannsloven. Ordningen
skal være en overgangsordning som gjelder for de som er
ansatt i Statskonsult ved omdanningstidspunktet.
Flertallet vil bemerke at det i budsjettproposisjonen
er forutsatt at bemanningen kan halveres. Flertallet legger
derfor til grunn at det bare unntaksvis vil kunne komme på tale å anse
at arbeid i Statskonsult AS i mange tilfeller ikke vil bli vurdert som
et nødvendig arbeidsalternativ for de ansatte i nåværende
Statskonsult, som måtte velge å gjøre bruk
av sin reservasjonsrett. I de tilfeller hvor dette likevel skulle
skje, skal disse være omfattet av lovforslagets § 3
om de skulle bli sagt opp i løpet av de første
tre år. En oppsigelse med påfølgende anvisning av
arbeid i Statskonsult AS skal altså ikke anses for å ha
avbrutt arbeidsforholdet.
Flertallet foreslår derfor at § 2
i proposisjonens lovforslag endres slik at dette går frem
av teksten og at overgangsordningen ikke begrenses til å gjelde
for dem som går over i nytt selskap.
Flertallet fremmer følgende
forslag:
"§ 2 skal lyde:
Denne loven gjelder for ansatte i forvaltningsorganet Statskonsult
ved omdanning av forvaltningsorganet til aksjeselskap.
Tjenestemenn i forvaltningsorganet Statskonsult kan reservere
seg mot at deres arbeidsforhold overføres til Statskonsult
AS. Eventuell reservasjon må meddeles vedkommende departement
senest tre måneder etter at Statskonsult AS er stiftet,
og melding om dette sendt tjenestemannen. Tjenestemenn som benytter
denne reservasjonsrett har fortrinnsrett til annen passende stilling
i staten, jf. tjenestemannslovens § 13 nr. 1-5,
og rett til ventelønn, jf. tjenestemannslovens § 13
nr. 6."
Komiteens medlemmer fra Høyre, Fremskrittspartiet
og Kristelig Folkeparti er enig i Ot.prp. nr. 5 (2003-2004)
som sikrer likebehandling av ansatte i Statskonsult med andre arbeidstakere
i samme situasjon. Disse medlemmer går imot
enhver form for særbehandling av ansatte i Statskonsult.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"§ 2 skal lyde:
Denne loven gjelder for ansatte i forvaltningsorganet Statskonsult
som, ved omdanning av forvaltningsorganet til aksjeselskap, går
over til dette aksjeselskapet."
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet, viser til at
det kan reises spørsmål ved om egenkapitalen i
selskapet er tilstrekkelig og at dette kan gi stor usikkerhet for
det nye selskapet i en svært hard konkurransesituasjon. Flertallet viser
til at Ernst & Youngs utredning forutsatte høyere
egenkapital enn det Regjeringen foreslår. Flertallet mener
derfor det må åpnes for at staten kan dekke ventelønnskostnadene
ut fra en vurdering av selskapets økonomiske situasjon. Flertallet viser
til behandlingen av Ot.prp. nr. 6 (2002-2003) og Ot.prp. nr. 14
(2002-2003).
Flertallet foreslår derfor
at eventuelle ventelønnskostnader kan dekkes av selskapet.
"§ 3 siste punktum skal lyde:
Eventuelle ventelønnskostnader kan staten kreve dekket
av selskapet gjennom refusjonsplikt."
Flertallet vil avvise regjeringspartienes argumentasjon
om at å belaste Statskonsult AS for alle utgiftene med
ventelønn, vil føre til at flere av de som må sies
opp, kommer i jobb. Flertallet mener dette incitamentet
må ligge like tungt på staten som et AS. Flertallet mener
at eier må ta ansvar for at et nyopprettet selskap har
mulighet til å komme i virksomhet.
Komiteens medlemmer fra Høyre, Fremskrittspartiet
og Kristelig Folkeparti viser til at det er uakseptabel
stor risiko for utstøting av arbeidslivet når
et selskap gis en økonomisk egeninteresse av dette. Det
er derfor avgjørende at selskapet skal ha refusjonsplikt
for ventelønnskostnader slik Regjeringen foreslår.
Bare slik kan selskapet ha økonomisk fordel av at ansatte
sikres fortsatt tilknytning til arbeidslivet. Det vil stimulere bruk
av aktive virkemidler som for eksempel etter- og videreutdanning
til fordel for den enkelte ansatte.
Disse medlemmer vil vise til erfaringene fra omdanninger
i bl.a. Posten med omfattende utstøting fra arbeidslivet
grunnet utstrakt bruk av ventelønn. Ventelønnskostnadene
ble dekket av staten og ikke av virksomheten. Dette ga et svært
uheldig incentiv til bruk av en passiv ordning som ventelønn
i stedet for at arbeidsgiver søkte å beholde arbeidstakerne
i arbeidslivet. Disse medlemmer viser til at Regjeringen
foreslår at kostnadene ved ventelønn skal bæres
av det nye aksjeselskapet. Dette sikrer at selskapet har en klar økonomisk
interesse av å beholde ansatte i selskapet evt. i arbeidslivet
for ikke å bli belastet med utgifter til ventelønn.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"§ 3 siste punktum skal lyde:
Eventuelle ventelønnskostnader skal dekkes av selskapet
selv gjennom refusjonsplikt."
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Fremskrittspartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
viser til uttalelser framkommet under åpen høring
i kommunalkomiteen den 27. november 2003 om at det kan
være tvil om lovforslaget kommer i konflikt med Grunnloven § 97
som lyder:
"Ingen Lov maa gives tilbagevirkende Kraft."
Flertallet viser til brev sendt fra
komiteen til arbeids- og administrasjonsministeren 28. november 2003
der komiteen bad departementet foreta en vurdering av dette forholdet.
Komiteen forutsatte at Justisdepartementets lovavdeling skulle konsulteres. Brevet
og svaret fra departementet ligger ved denne innstillingen.
Flertallet viser til at det fra lovavdelingens side
sies at:
"Det kan etter ordlyden i tjenestemannslovens § 13
nr. 6 være noe uklart om loven gir tjenestemenn rettskrav
på ventelønn. Vi har ikke funnet det nødvendig å ta
stilling til dette spørsmålet for å løse grunnlovsspørsmålet."
Flertallet viser til at spørsmålet
ble reist med utgangspunkt i at Ot.prp. nr. 5 (2003-2004) har en svært
mangelfull beskrivelse av rettigheter etter tjenestemannsloven til å henholde
seg til staten som arbeidsgiver og retten til ventelønn.
Denne problemstillingen er nå avklart og Arbeids- og administrasjonsdepartementet
har sluttet seg til den fortolkning av bestemmelsene som Justisdepartementets
lovavdeling har gjort.
Komiteen konstaterer at spørsmålsstillingene knyttet
til Grunnloven dermed er falt bort.