Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Eirin
Faldet, Trond Giske og Torny Pedersen, fra Høyre, Afshan Rafiq,
lederen Sonja Irene Sjøli og Olemic Thommessen, fra Fremskrittspartiet,
Ulf Erik Knudsen og Karin S. Woldseth, fra Sosialistisk Venstreparti,
Magnar Lund Bergo og May Hansen, fra Kristelig Folkeparti, Dagrun
Eriksen og Ola T. Lånke, og fra Senterpartiet, Eli Sollied Øveraas,
viser til at Ot.prp. nr. 6 (2003-2004) omhandler endring av to lover. Dette
gjelder lov om konkurranse mellom foretak og kontroll med foretakssammenslutninger
(konkurranseloven) og lov om gjennomføring og kontroll
av EØS-avtalens konkurranseregler mv. (EØS-konkurranseloven).
Proposisjonen er et relativt omfattende lovarbeid med oppdatering
av norsk konkurranselovgivning, og omfatter i overkant av 250 sider
i proposisjonsform i tillegg til NOU på samme størrelse (NOU
2003:12).
Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre,
Fremskrittspartiet og Kristelig Folkeparti, ser revisjon
og oppdatering av dette lovverket som en viktig og nødvendig
sak. I tillegg til det forarbeidet som er gjort i forbindelse med
proposisjonen, har komiteen gjennomført en bred høring om
saken hvor en rekke organisasjoner har vært til stede.
Et annet flertall, alle unntatt medlemmene fra
Sosialistisk Venstreparti, mener at konkurranseloven og den politikk
som føres på området skal sikre at aktørene
i markedet konkurrerer om å tilby forbrukerne de beste
produktene, pris og kvalitet tatt i betraktning. Sett fra et slikt
ståsted er det viktig at man har både en lov og
et konkurransetilsyn som følger med i utviklingen - og
at man har de nødvendige ressurser til å gjøre
et kvalitativt godt arbeid.
Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre,
Fremskrittspartiet og Kristelig Folkeparti, viser til at
på et overordnet plan er spørsmålet man
må stille seg i forhold til hvordan en ny konkurranselov
skal være i hvilken grad den skal være "streng"
eller "mild".
Flertallet merker seg at Regjeringen har lagt seg
på en relativt streng linje. Flertallet støtter dette
som hovedprisnipp. Imidlertid må det være klart
at samtidig med ønsket om en streng konkurranselov - for å sikre
forbrukernes rettigheter gjennom virksom konkurranse - ønsker flertallet å sikre
alminnelig rettssikkerhet for virksomheter og individer.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk
Venstreparti og Senterpartiet ønsker primært å utsette
behandlingen av Ot.prp. nr. 6 (2003-2004) til de forslagene som
Regjeringen har foreslått og som ikke er behandlet i Konkurranselovutvalget,
har vært ute på høring og er nærmere
utredet. Dette gjelder spesielt forslaget om en generell mulighet
til å gripe inn i markeder for å fremme konkurranse
(§ 14). Disse medlemmer registrerer også at
Regjeringen har avveket fra det bredt sammensatte utvalgets innstilling
på flere punkter. Dette gjør at det er vanskelig å se
hvilke konsekvenser enkelte forslag har.
Disse medlemmer fremmer følgende forslag:
"Ot.prp. nr. 6 (2003-2004) konkurranseloven sendes tilbake til
Regjeringen for ytterligere utredning."
Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre,
Fremskrittspartiet og Kristelig Folkeparti, viser til at
Regjeringen ikke har tatt opp i proposisjonen spørsmål
som ikke har blitt behandlet i Konkurranselovutvalget eller i høringsbrevet
da proposisjonen ble sendt på høring. Imidlertid har
Regjeringen på enkelte punkter valgt løsninger som
ikke er blitt foreslått av utvalgets flertall eller dets
mindretall. Regjeringen er selvfølgelig på ingen måte
forpliktet til å følge forslag fra offentlige
ekspertutvalg i utarbeidelsen av sine lovforslag til Stortinget.
Flertallet vil påpeke at når
det gjelder § 14 om konkurransefremmende tiltak, så ble
det foreslått av et mindretall på 5 medlemmer
av utvalget, se pkt. 4.7 i NOU 2003:12 Ny Konkurranselov. Flere
høringsinstanser uttalte seg om forslaget, se pkt. 6.5.8
i proposisjonen. Både Landsorganisasjonen i Norge, Forbrukerrådet
og Konkurransetilsynet var positive til forslaget.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti vil
påpeke at deler av det foreslåtte lovverket avviker
betydelig eller er helt nytt i forhold til forslagene i Graver-utvalget.
Graver-utvalgets innstilling dannet grunnlaget for departementets
høringer, således har betydelige deler av det
foreslåtte lovverket ikke vært på tilstrekkelig
høring.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti
og Senterpartiet viser til at Maktutredningen har påpekt
at avdemokratisering i økende grad skjer gjennom at tilsyn
og domstoler får mer makt på bekostning av organer
som står til ansvar for folket gjennom valg.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti viser
til at Regjeringens forslag til ny konkurranselov faller godt inn
i dette mønsteret, gjennom å overlate sentrale
grenseoppganger til rettspraksis, og at tilsynet gis større
frihet i forhold til departementet, spesielt gjennom et vidtrekkende mandat,
samt lovtekstens § 8 "Konkurransetilsynet kan ikke instrueres
om avgjørelser i enkeltsaker".
Dette er en avpolitisering som disse medlemmer vil
gå mot, og viser derfor til forslag til ny formålsparagraf. Disse
medlemmer viser til Sosialistisk Venstrepartis øvrige
forslag i innstillingen.
Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre,
Fremskrittspartiet og Kristelig Folkeparti, merker seg at § 1
slår fast at lovens formål er å fremme
konkurranse for derigjennom å bidra til effektiv bruk av
samfunnets resurser. Dette er ingen vesentlig endring i forhold
til tidligere lovtekst og innebærer liten realitetsforskjell
i forhold til tidligere.
Flertallet mener at det er et behov
for å inkludere forbrukerpolitiske mål i konkurranselovens
formålsbestemmelse. Det er viktig å presisere
at hensynet til effektiv bruk av samfunnets ressurser skal være
i forbrukernes interesse. På denne måte kommer
effektivisering i konkurransen til samfunnets nytte gjennom bedre
utvalg, høyere kvalitet og lavere pris. Å fremme
konkurranse skal bidra til å fremme forbrukerhensyn, og
erfaring tilsier at forbrukerhensyn blir ivaretatt best i markeder
med konkurranse.
På denne bakgrunn fremmer flertallet følgende
forslag:
"Lov om konkurranse mellom foretak og kontroll med foretakssammenslutninger
(konkurranseloven)
§ 1 Lovens formål skal lyde:
Lovens formål er å fremme konkurranse
for derigjennom å bidra til effektiv bruk av samfunnets
ressurser.
Ved anvendelse av denne lov skal det tas særlig hensyn
til forbrukernes interesser."
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet og
Senterpartiet har ellers merket seg at Forbrukerrådet
har kommet med ønske om å få forbrukerhensyn
inn i lovens formålsparagraf. Forbrukerhensyn ligger allerede
i de operative bestemmelsene, blant annet § 10.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet mener
derfor at ytterligere presisering ikke er nødvendig.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk
Venstreparti og Senterpartiet mener at ikke alle områder
er egnet for konkurranse. Eksempler på dette er helse,
omsorg, utdanning og offentlig forvaltning. På disse områdene
vil samfunnsmessige hensyn være overordnet konkurranse
og bli bestemt utfra politiske valg. Disse medlemmer mener
at den politiske styringen må beholdes og utvikles, ikke
reduseres. Disse medlemmer viser for eksempel til
prinsippet om anbudsutlysning for tjenesteproduksjon, hvor det er unntak
for helse- og sosialsektoren. Disse medlemmer understreker
at en slik avgrensning ikke er i strid med de forpliktelser Norge
har gjennom EØS-avtalen.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet og
Senterpartiet fremmer følgende forslag:
"Lov om konkurranse mellom foretak og kontroll med foretakssammenslutninger
(konkurranseloven)
§ 1 Lovens formål skal lyde:
Lovens formål er å fremme virksom konkurranse for å bidra
til effektiv bruk av samfunnets ressurser gjennom konkurranse der
forholdene ligger til rette for det og konkurranse ikke kommer i
konflikt med viktige samfunnsmessige hensyn."
Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre,
Fremskrittspartiet og Kristelig Folkeparti, viser til at
konkurranseloven regulerer konkurranse mellom foretak, og ikke hvorvidt
offentlige tjenester som helse og omsorg, utdanning og offentlig
forvaltning skal eksponeres for konkurranse.
Flertallet viser videre til at dersom storting
eller regjering mener at bestemte varer eller tjenester ikke bør
omsettes i markeder med konkurranse, så må de
positivt bestemme dette gjennom lovgivning. Dette er gjort på en
rekke områder. For eksempel er kommuner gitt en rett og
plikt til å sørge for undervisning i grunnskolen.
Vinmonopolet er gitt en enerett til detaljomsetning av en del alkoholholdige
drikker. I slike tilfeller vil enten konkurranseloven ikke komme
til anvendelse fordi tjenestene ikke blir produsert av et foretak,
eller de spesielle reguleringslovene vil gå foran konkurranseloven.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet vil
i forbindelse med denne paragraf og øvrige paragrafer i
loven gi sin subsidiære støtte til proposisjonen/regjeringspartiene,
dersom intet annet er anført spesifikt i merknad.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti viser
til den foreslåtte formålsparagrafen, hvor det
heter at "Lovens formål er å fremme konkurranse
for derigjennom å bidra til effektiv bruk av samfunnets
ressurser". Disse medlemmer påpeker at konkurranse
kun er ett av flere virkemiddel for å oppnå effektiv
bruk av samfunnets ressurser. Det understrekes at langsiktig, offentlig
eierskap, satsing på forskning og utvikling, innovasjon, læring
og kompetanseutvikling samt stordriftsfordeler også er
relle og i mange tilfeller bedre alternativ til konkurranse som
utviklingskraft.
Disse medlemmer understreker at konkurranse er
et virkemiddel med klare begrensninger, særlig i forhold
til fordeling eller miljøhensyn, men i flere tilfeller
også i forhold til effektivitetshensyn. Lovens formål
bør synliggjøre dette.
Disse medlemmer vil peke på at det er
fornuftig at mange sentrale samfunnsområder ivaretas gjennom
offentlig drift. Dette er områder der det er positive effekter
som ikke verdsettes i et marked, som f.eks. utdanning, helse, infrastruktur
og forsvar. Som eksempel kan disse medlemmer nevne
at ifølge WHO drives norsk helsevesen mye mer effektivt
enn det konkurransebaserte helsevesenet i USA.
Disse medlemmer viser også til at konkurranse
ikke sikrer rettferdig fordeling. Sammen med manglende evne til å korrigere
for positive og negative effekter som ikke verdsettes i markedet,
betyr dette at politisk kontroll med konkurransereguleringen er
nødvendig.
Disse medlemmer understreker at på de områder
hvor det åpnes for konkurranse, bør konkurransereglementet
være strengt. I motsatt fall vil store markedsaktører
søke å tilrive seg markedsmakt som vil brukes
til å øke egen profitt, på bekostning
av mindre aktører og særlig forbrukerne. Dette
vil også medføre et tap for samfunnet.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"§ 1 Lovens formål skal lyde:
Lovens formål er å bidra til effektiv
bruk av samfunnets ressurser. Ved anvendelse av denne lov skal det
tas særlig hensyn til forbrukernes interesser."
Disse medlemmer understreker at konkurranseregelverket
må vurderes i forhold til den reelle konkurransesituasjonen.
I de tilfeller det norske markedet er en integrert del av et internasjonalt
marked, må det få konsekvenser for konkurransemyndighetenes
vurdering. Disse medlemmer påpeker allikevel
at transaksjonskostnader og flaskehalsproblematikk i regelen vil
medføre at det norske markedet ikke er tilstrekkelig integrert
i internasjonale markeder, slik at det norske markedet i utgangspunktet
må regnes som et avgrenset marked.
Komiteens medlem fra Senterpartiet mener
forslaget til ny konkurranselov i sterk grad er et uttrykk for Regjeringens
syn på næringsnøytralitet og fri konkurranse
uavhengig av samfunnsøkonomiske forhold.
Dette medlem mener prinsippet om næringsnøytralitet
må vike til fordel for satsing på klart definerte
områder, som for eksempel marine næringer, skipsfart,
verftsindustri, energi, olje og gass, reiseliv, matproduksjon, treforedling
og IKT.
I tilknytning til konkurranseloven ønsker dette medlem derfor
blant annet å videreføre de lovfestede unntakene
fra konkurransereglene for primærnæringene (både
innen jordbruk, skogbruk og fiske), prosjektsamarbeid mellom små foretak
og prosjektsamarbeid om utvikling og innovasjon.
Komiteen merker seg at det i proposisjonen
er lagt opp til at adferdsreglene harmoniseres med EØS-regelverkets
artikkel 53 og 54. Dette vil gjøre at man kan benytte EU-
og EØS-retten som en tung rettskilde i arbeidet med norsk
konkurransepolitikk og rettsavgjørelser i denne forbindelse.
Det er rimelig å anta at parallelle anvendelser av loven
vil gjøre det enklere for næringslivet, og at
man får likere rammebetingelser, samtidig som EØS-avtalen
setter en del begrensninger for særnorsk praksis.
Komiteen tror at det vil være en stor
fordel at man i det norske rettsapparatet og i Konkurransetilsynet,
vil kunne dra nytte av den brede rettspraksis og de rettskilder
som vil følge av dette. Som overordnet mål for
lovarbeidet støtter derfor komiteen en tilnærming
til det europeiske regelverket.
Komiteen mener imidlertid det i forbindelse med
noen enkeltbestemmelser bør knyttes spesielle kommentarer.
Dette gjelder bl.a. § 10 Forbud om konkurransebegrensende
samarbeid (ref. artikkel 53 EØS). I denne paragrafen omtales
muligheter for såkalt "gruppefritak" fra regelverket. Det
kan være fritak for eksempel i forbindelse med følgende
områder: Vertikale avtaler, forsknings- og utviklingsavtaler,
teknologioverføring, motorvogner, linjefart og luftfart.
Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre,
Fremskrittspartiet og Kristelig Folkeparti, mener at det å gi
unntak til enkelte av disse gruppene vil være mer beskyttelse
til næringsaktører enn til fordel for forbrukerne.
Spesielt vertikale avtaler kan være problematiske og konkurransebegrensende.
For slike bør terskelen for mulighet for gruppefritak heves.
Etter flertallets mening bør det være
slik at de som ønsker vertikale avtaler må sannsynliggjøre/bevise
at den avtalen de ønsker fritak for ikke er skadelig for
forbrukerne.
Flertallet mener videre at gruppefritak for motorvogner
og luftfart også i hovedsak er mer til beskyttelse av næringsaktører
enn til fordel for forbrukerne. Derfor bør man som hovedregel
være svært restriktive med å gi gruppefritak
på disse felt, utover det som følger av EØS-avtalen,
jf. EØS-konkurranseloven § 7 andre ledd.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet merker
seg at representanter for "bygdeservice" og "maskinringene" har
vært på høring og fremlagt synspunkter
om at de må unntas fra konkurranseloven. "Bygdeservicene"
og "maskinringene" er prissamarbeid og organisatorisk samarbeid mellom
bønder og skogbrukere om en rekke forskjellige tjenester
til kommuner, bedrifter, privatpersoner, borettslag, idrettslag
osv. De enkelte aktører er selvstendige næringsdrivende,
men går sammen under en felles "paraplyorganisasjon". Disse
tilbyr alt fra snømåking til gartnertjenester
og snekring etc. Disse medlemmer mener at som utgangspunkt
bør det ikke gis unntak fra konkurransebestemmelsene. Dette
er åpenbart virksomhet hvor det av hensyn til forbrukeren
er ønskelig med konkurranse. Dersom for eksempel en kommune,
et borettslag eller privatpersoner ønsker å legge
ut snøbrøyting eller gartnertjenester på anbud,
vil "bygdeservice" som den dominerende (i mange tilfeller eneste)
tilbyder selv kunne sette prisen. Disse medlemmer forutsetter
at man i slike sammenhenger skal gripe inn.
Komiteen viser til at § 11
omhandler forbud mot utilbørlig utnyttelse av dominerende
stilling (ref. artikkel 54 i EØS). Både §§ 11
og 10 er nært knyttet til § 3 som vil hjemle et
generelt unntak fra loven for arbeids- og ansettelsesvilkår.
Dette unntaket vil bl.a. sørge for at vi fortsatt kan ha
fagorganisasjoner som forhandler lønns- og arbeidsvilkår
i Norge. Komiteen støtter dette.
Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre,
Fremskrittspartiet og Kristelig Folkeparti, viser til at § 3
annet ledd omtaler landbruks- og fiskeripolitikken. Disse næringene
har i tidligere utgaver av konkurranseloven hatt en klar formulering
om at de skal ha unntak fra konkurranseloven. Dette endres nå til
at Kongen skal gi unntak som er nødvendige for å gjennomføre
landbruks- og fiskeripolitikken.
Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre,
Fremskrittspartiet og Kristelig Folkeparti, viser til at
det fra landbruksnæringen er påpekt at hjemmelsgrunnlaget
for primærnæringsunntaket ikke gir en tilstrekkelig
sikkerhet for en videreføring av unntaket for landbrukssamvirket. Lovforslaget
i NOU 2003:12 hadde ikke inntatt noe spesifikt unntak for landbruk
og fiske. Det var her kun omtalt at det kunne fastsettes en forskrift
dersom man fortsatt ønsket å unnta primærnæringene
fra konkurranseloven. Regjeringens lovforslag har imidlertid nedfelt
en bestemmelse som pålegger Kongen en plikt til å fastsette
de unntak som er nødvendige for å gjennomføre
landbruks- og fiskeripolitikken. Forslaget åpner imidlertid
for at denne myndigheten kan delegeres til departementet.
Flertallet er av den oppfatning at denne kompetansen
er av så grunnleggende betydning for utformingen av landbruks-
og fiskeripolitikken, at unntaksbestemmelsene må fastsettes
av Kongen i statsråd. Flertallet foreslår
derfor en presisering i lovforslagets § 3 annet ledd annet
punktum om at myndigheten til å fastsette de unntak fra §§ 10
og 11 som er nødvendige for å gjennomføre
landsbruks- og fiskeripolitikken, skal ligge til Kongen i statsråd. Flertallet vil
i denne sammenheng også peke på at hovedtrekkene
i landbruks- og fiskeripolitikken vil bli fastsatt av Stortinget
gjennom lovvedtak og behandlingen av næringsavtalene. Ovennevnte
vil bidra til å sikre stabile rammevilkår for
primærnæringene.
Komiteens medlemmer fra Høyre og Kristelig
Folkeparti vil også understreke viktigheten av
det premisset som er lagt i odelstingsproposisjonen kap. 4.4.4 der
det heter at:
"[i]nnholdet i landbruks- og fiskeripolitikken skal
imidlertid ikke endres gjennom endringer i konkurranselovgivingen."
Disse medlemmer legger derfor til grunn at konkurransepolitikken
ikke skal overstyre landbruks- og fiskeripolitikken.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"§ 3 annet ledd annet punktum skal lyde:
Kongen i statsråd skal ved forskrift fastsette
de unntak fra §§ 10 og 11 som er nødvendige
for å gjennomføre landbruks- og fiskeripolitikken."
Komiteens medlemmer fra Høyre og Kristelig
Folkeparti viser til forslaget til forskrift om unntak for
primærnæringene som Arbeids- og administrasjonsdepartementet
har sendt på høring. Forslaget medfører
at sektormyndighetene, innenfor rammene som er gitt av Stortinget,
fastlegger det reelle omfanget og innholdet av unntaket gjennom
de til enhver tid gjeldende lover, forskrifter og avtaler mellom
staten og næringsorganisasjonene. Slik dette forslaget
til unntaksforskrift er utformet, skapes det en vesentlig klarere
grense mellom hva som omfattes av unntaket og hva som faller utenfor, sammenlignet
med unntaksbestemmelsen i gjeldende konkurranselov § 3 8.
Denne klargjøringen skjer gjennom sektormyndighetenes reguleringer,
som blant annet fastsetter hvilke produkter og hvilke former for
atferd som unntaket dermed vil omfatte. Dette vil også bidra
til at de aktuelle foretak lettere vil være i stand til å vurdere
om den virksomheten de driver, er i overensstemmelse med konkurransebestemmelsene. Disse
medlemmer vil understreke at en derved også gir
et viktig bidrag til å tydeliggjøre skillet mellom
konkurransemyndighetenes og sektormyndighetenes kompetanse.
Disse medlemmer viser til brev fra Arbeids- og
administrasjonsdepartementet datert 12. februar 2004, jf. vedlegg.
Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene
fra Fremskrittspartiet, vil understreke betydningen av at primærnæringene
gis unntak fra både §§ 10 og 11 i forslaget
til ny lov. Forbud mot blant annet prissamarbeid og markedsdeling
i § 10 og markedsregulerende tiltak i § 11, nødvendiggjør
unntak fra begge disse bestemmelsene.
Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene
fra Fremskrittspartiet, har merket seg uttalelser fra skogbruksnæringen
om at forslaget til nye konkurransebestemmelser kan hindre en videreføring
av skogeierforeningenes viktige rolle for gjennomføring av
skogpolitikken. Flertallet legger derfor til grunn
at landbruksmyndighetene fastsetter de bestemmelser som er nødvendig
for å sikre en slik videreføring. En er kjent
med at Landbruksdepartementet arbeider med et forslag til ny skoglov. Flertallet ber
om at skogeierforeningenes rolle sikres gjennom det lovforslag som
fremmes for Stortinget.
Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene
fra Fremskrittspartiet, vil også vise til at det ikke er
noen markedsregulator i grøntsektoren, og at det således
er få reguleringer knyttet til samarbeidstiltak innen denne
delen av landbruksnæringen. Flertallet understreker
betydningen av en videreføring av samarbeidet om pris,
produktkvalitet etc. innen denne sektoren som er nødvendig
for å oppnå de landbrukspolitiske målsettinger
for grøntnæringen. Det legges til grunn at landbruksmyndighetene, i
samråd med jordbrukets organisasjoner, fastsetter det regelverk
som er nødvendig i denne sammenheng.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk
Venstreparti og Senterpartiet viser til at det i gjeldende
lov er gitt unntak fra forbudsbestemmelsene når det gjelder samarbeid
om omsetning av jordbruks-, skogbruks- og fiskeriprodukter fra produsenter
eller produsentorganisasjoner innen jordbruk, skogbruk og fiske. Disse
medlemmer viser til at primærnæringene preges
av mange små produsenter, og at det er viktig å sikre
disse foretakene adgang til samarbeid. Det foreliggende lovforslaget
tar til en viss grad høyde for dette ved å foreslå unntak
gjennom forskrift, men fortsatt er det uavklart om for eksempel
samvirkebasert omsetning av skogvirke vil være tillatt. Disse medlemmer viser
også til at en konsekvens av loven kan bli at innkjøpssamarbeidet
kan bli vanskeliggjort av loven. Disse medlemmer ønsker
også å understreke viktigheten av samvirker og
at disse er viktig for gjennomføringen av norsk landbrukspolitikk
gjennom landbruksavtalen. Det er derfor viktig at det i konkurranselovgivningen
gis mulighet til denne type organisering. Dette skaper forutsigbarhet og
stabilitet i markedet. Disse medlemmer mener at dette
er så sentrale elementer i distrikts- og næringspolitikken
at eventuelle endringer må skje etter en mer helhetlig
revidering enn det konkurranseloven legger opp til. Disse
medlemmer viser til det arbeidet som pågår
med forslag til samvirkelov. Disse medlemmer vil
også understreke at en videreføring av dagens
unntak i den nye konkurranseloven, ikke innebærer et unntak
fra forbudet mot utilbørlig utnyttelse av dominerende stilling
i markedet, eller andre bestemmelser i loven.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"§ 10 tredje ledd skal lyde:
Bestemmelsene i første og annet ledd får
ikke anvendelse på avtaler, beslutninger og samordnet opptreden
mellom produsenter eller produsentorganisasjoner i jordbruk, skogbruk
eller fiske i tilknytning til:
a) salg eller levering av norske jordbruks-, skogbruks-
eller fiskeriprodukter
b) innkjøp av innsatsfaktorer til produksjon av produkter
som nevnt i bokstav a."
Komiteens medlemmer fra Høyre og Kristelig
Folkeparti vil peke på at lovforslaget i Ot.prp.
nr. 6 (2003-2004) pålegger Kongen en plikt til å gjøre
de unntak som er nødvendige for å sikre at landbruks-
og fiskerinæringen kan drive i samsvar med lover og forskrifter,
og de avtaler som er inngått mellom staten og organisasjonene
i disse næringene. Det betyr at en regjering ikke kan bruke konkurranseloven
til å styre landbruks- og fiskeripolitikken. Disse
medlemmer vil understreke at forskriften som er sendt ut
på høring, jf. brev av 4. februar 2004 til komiteen,
sikrer dette.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet mener
at næringsdrivende innen landbruks- og fiskeripolitikken
i så stor grad som mulig bør behandles som andre
næringsdrivende. Disse medlemmer mener derfor
at man i minst mulig grad skal gi unntak fra konkurranseloven på disse
felt.
Disse medlemmer mener at eventuelle unntaksbestemmelser
for landbruk og fiskeri kun skal brukes i helt spesielle tilfeller. Disse
medlemmer vil med andre ord ha sterkere grad av konkurranse
innen landbruk og fiskeri enn Regjeringens forslag. På den
måten vil virksom konkurranse gi bedre kår for
forbrukerne. Konkurranse innen landbruks- og fiskeriprodukter er
en forutsetning for billigere og bedre produkter til forbrukerne.
Den eksisterende politikken har utviklet seg fra å være
en nødvendighet for sikring av forsyningssituasjonen til å være
en hemsko om innovasjon, produktforbedring og kostnadskontroll.
Enkeltprodusenter har i flere tilfeller møtt "veggen" når
de har forsøkt å skape seg et levebrød
med nisjeprodukter. I mange tilfeller har dette vært nisjeprodukter
som forbrukerne har gitt stor støtte til. Disse
medlemmer mener at for å sikre at forbrukernes
interesser kommer i fokus må det sikres virksom konkurranse
også for landbruks- og fiskeriprodukter.
På denne bakgrunn fremmes følgende
forslag:
"Lov om konkurranse mellom foretak og kontroll med foretakssammenslutninger
(konkurranseloven)
§ 3 andre ledd skal lyde:
Kongen kan ved forskrift gjøre unntak fra hele
eller deler av denne lov for bestemte markeder eller næringer."
Disse medlemmer mener at det bør være
en streng praksis for bruk av gruppefritak, spesielt for vertikale
avtaler. Med begrunnelse i lovens formål bør alle
unntak fra de generelle reglene kreve mer enn at unntaket ikke forhindrer
lovens formål. Det bør også kreves at
unntaket er nødvendig for å oppnå lovens
formål. Med et slikt krav må alle unntak begrunnes
i dokumentasjon for at unntaket sikrer mer effektiv bruk av samfunnets
ressurser enn et fritt marked kan gjøre. Disse medlemmer viser
til forslag om ny artikkel 53 tredje ledd og de fire kumulative
vilkår. Spesielt tolkningen av og bevisbyrden i forhold
til disse fire vilkårene bør strammes inn.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk
Venstreparti og Senterpartiet vil peke på virksomhetene
som foregår i bygdeserviceforetakene og maskinringene. For
at disse skal kunne fortsette å drive slik de gjør
i dag, er det avgjørende med dispensasjon fra visse paragrafer
i konkurranseloven, slik tilfellet også er etter dagens
lov. Disse medlemmer vil understreke viktigheten
av at også den nye konkurranseloven gir åpninger
for dispensasjon, gruppefritak eller andre løsninger som
legger til rette for fortsatt drift av bygdeserviceforetakene og
maskinringene.
Disse medlemmer viser videre til at det under
høringene er kommet innvendinger fordi forslaget til ny § 10
etterlater usikkerhet knyttet til mindre aktørers mulighet
til å samarbeide om enkeltstående prosjekter som
hver av dem ikke kunne klart på egen hånd. Disse
medlemmer mener denne usikkerheten kan skape unødige
uklarheter og problemer for små og mellomstore bedrifter.
Slike bedrifters samarbeid om deltakelse i konkurranse om større
prosjekter kan dessuten i mange tilfeller bidra til bredere konkurranse
snarere enn å svekke konkurransen. Disse medlemmer foreslår
derfor å videreføre et unntak for prosjektsamarbeid
tilsvarende unntaket i gjeldende konkurranselovs § 3-5.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag til nytt fjerde ledd i § 10:
"§ 10 nytt fjerde ledd skal lyde:
Forbudet i § 10 første ledd er ikke til
hinder for at to eller flere ervervsdrivende samarbeider om enkeltprosjekter
og inngir felles anbud eller tilbud for felles levering av varer
eller tjenester. Unntaket gjelder bare dersom det i tilbudet opplyses
om hva samarbeidet går ut på og hvem som samarbeider."
Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene
fra Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet, viser til at § 12
hjemler pålegg om opphør av adferd som er ulovlig
i henhold til loven. Dersom det er rimelig grunn til å tro
at §§ 10 eller 11 er overtrådt, og det
er fare for at konkurransen utsettes for varig og uopprettelig skade,
kan slike pålegg gis ved midlertidig vedtak. I tillegg
vil det kunne pålegges strukturelle tiltak på samme
måte som etter de nye EØS-reglene. Flertallet støtter
dette.
Flertallet har merket seg at det i den nye loven
vil være adgang til å treffe midlertidige vedtak når
det er rimelig grunn til å anta at lovens forbud er overtrådt,
og det er fare for at konkurransen utsettes for varig og uopprettelig
skade. Slike vedtak skal begrunnes og kan påklages til
departementet. På den måten sikres de næringsdrivendes
rettsstilling også ved midlertidige vedtak. Flertallet støtter
dette.
Et annet flertall, medlemmene fra Høyre,
Fremskrittspartiet og Kristelig Folkeparti, merker seg at
som følge av det nye forbudet mot utilbørlig utnyttelse
av dominerende stilling, vil både næringsdrivende
og andre som lider skade som følge av slik maktmisbruk,
kunne kreve erstatning for sine tap etter alminnelige sivilrettslige erstatningsregler.
Dette åpner for mer såkalt privat håndheving
av konkurransereglene, jf. proposisjonens kapittel 11, og vil være
et svært effektivt virkemiddel mot konkurranseskadelig
atferd.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti viser
til at § 10 Konkurransebegrensende avtaler ikke gjør
forskjell mellom offentlige og private foretak. Hva angår
innkjøpssamarbeid kan lovens konsekvens bli vidtrekkende
på en rekke områder som dreier seg om felles innkjøp
av medisiner, bøker og utstyr. Disse medlemmer foreslår
derfor forslag til nytt siste ledd i § 10:
"§ 10 nytt femte ledd skal lyde:
Offentlig foretak unntas fra denne bestemmelse."
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk
Venstreparti og Senterpartiet viser til at prosjektsamarbeid
i dagens lovverk er eksplisitt unntatt konkurranseloven. Med det
nye forslaget forsvinner dette unntaket. Disse medlemmer ønsker å beholde
dagens ordning, hvor det understrekes at samarbeid om utvikling
er bra, men hvor det framkommer at slike prosjekter må ha
en tydelig definert utviklings- eller nyhetsverdi.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"§ 10 første ledd ny f) skal lyde:
Prosjektsamarbeid med tydelig utviklings- og innovasjonspreg
unntas fra reglene a-e."
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk
Venstreparti og Senterpartiet går imot forslaget
om svarplikt fra politiske myndigheter i forbindelse med offentlige tiltak
som kan ha konkurranseregulerende virkninger. Disse medlemmer mener
at forslaget kan oppfattes som om Konkurransetilsynet gis mulighet til å overprøve
offentlige reguleringer og vedtak av hensyn til konkurransen. Dette
er avveininger mellom ulike hensyn i forvaltningen, noe som i mange sammenhenger
innebærer en politisk vurdering.
Disse medlemmer går inn for at følgende formulering
i forslag til § 9 e andre og tredje punktum strykes:
"Dersom Konkurransetilsynet krever det, skal det organ
som forestår tiltaket, svare Konkurransetilsynet innen
en nærmere angitt frist. I svaret skal det blant annet
redegjøres for hvordan de konkurransemessige hensyn bli
ivaretatt."
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"§ 9 e skal lyde:
Påpeke konkurranseregulerende virkninger av offentlige
tiltak, eventuelt ved å fremme forslag med sikte på å styrke
konkurransen og lette adgangen for nye konkurrenter."
Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre,
Fremskrittspartiet og Kristelig Folkeparti, viser til at
det av proposisjonen pkt. 5.4.1 fremgår uttrykkelig at § 9
e, siste og nest siste punktum, ikke gir tilsynet hjemmel til "å overprøve" vedkommende
myndighets fullmaktskompetanse, men at formålet er å rette
oppmerksomheten mot egenskaper ved den aktuelle reguleringen som
kan begrense konkurransen og derved svekke muligheten for effektiv
ressursbruk.
Flertallet mener at bestemmelsen medlemmene fra
Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet vil
stryke, vil nettopp sørge for at det blir offentlighet
rundt de politiske avveininger som er blitt eller skal bli foretatt.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk
Venstreparti og Senterpartiet støtter ikke forslaget
til ny § 14 om at det kan gis forskrift om å gripe
inn mot avtaler, vilkår og handlinger som begrenser konkurransen.
Forslaget har ikke vært ute på høring. Disse
medlemmer mener dette er en generalklausul til å gripe inn
fra myndighetenes side når de vanlige forbudsbestemmelsene
i EU ikke strekker til og som det er vanskelig å se konsekvensene
av. Disse medlemmer mener dette kan skape uforutsigbarhet
om hvilke prinsipper som gjelder i norsk konkurransepolitikk.
Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre,
Fremskrittspartiet og Kristelig Folkeparti, viser til innstillingens
pkt. 2.1 ovenfor hvor det vises til at forslaget har vært
på høring.
Flertallet viser videre til at § 14 bare
er en forskriftshjemmel. Dersom det er aktuelt å benytte hjemmelen,
må selvfølgelig et utkast til forskriften sendes
på høring. Både spørsmålet
om en forskrift bør vedtas, og hvordan den i så fall
skal utformes, må vurderes grundig på samme måte
som ved enhver forskriftshjemmel i lovverket. En slik hjemmel gjør således
ikke norsk konkurransepolitikk mer uforutsigbar.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk
Venstreparti og Senterpartiet viser til at det er foreslått
blant annet fra NHO at tilsynet skal drive veiledningsplikt med
den hensikt å gi forhåndsavklaringer. Disse medlemmer støtter
ikke dette. Kontrolløren skal ikke bidra til å legge
premisser hvordan den som skal kontrolleres skal organisere sin
virksomhet.
Disse medlemmer mener likevel at det skal være
slik at tilsynet skal drive informasjon og rådgivning av
generell karakter, men ikke gi juridisk bindende forhåndsuttalelser.
Komiteen støtter forslaget
om å overføre bestemmelsen i konkurranseloven
om prisinformasjon til forbrukerlovgivningen.
Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene
fra Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet, støtter
forslaget om at Konkurransetilsynet skal ha adgang etter konkurranseloven
til å pålegge strukturelle forpliktelser. Flertallet viser
blant annet til at EFTAs overvåkningsorgan og EU-kommisjonen
skal få kompetanse til å pålegge strukturelle
forpliktelser overfor norske foretak ved overtredelse av EØS-avtalen
artikkel 53 og 54.
Komiteen viser til at forslaget til
nye strukturregler blant annet omfatter fusjonskontroll. Inngrepsvilkåret
om at det skal være vesentlig begrensning av konkurransen,
som skal være basis for å kunne gripe inn, er
videreført i den nye loven. Komiteen merker
seg at man utvider noe når det gjelder hvilke foretakssammenslutninger
som man kan gripe inn overfor når det gjelder fusjoner.
Det legges også til grunn at man skal kunne gripe inn i
enkelte tilfeller når det gjelder minoritetserverv.
Komiteen presiserer for øvrig at det
er viktig at man i utformingen av forskrifter og praksis legger til
grunn at den nye loven ikke skal føre til saker som kan
anses som små eller bagatellmessige ender opp med stor
og omfattende byråkratisk behandling.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet og
Sosialistisk Venstreparti viser til behandlingen av Tilsynsmeldingen
(St.meld. nr. 17 (2002-2003), jf. Innst. S. nr. 222 (2002-2003)), og
vil understreke at det er viktig at det finnes muligheter til å inngripe
politisk, og at departementet fortsatt skal behandle anker.
Komiteen viser til at gjennomføringsforbudet hjemles
i § 19. Det vil bli en tilstramming til beste for næringslivet
ved at Konkurransetilsynet ikke skal kunne holde på med
saken i altfor lang tid. Det blir lagt opp til at innen 25 virkedager
etter fullstendig melding, skal man få melding om inngrep
kan bli aktuelt. Komiteen støtter dette.
Når det gjelder meldeplikten for fusjoner så blir hovedregelen
at alle foretaksammenslutninger av bedrifter som er definert inn
under lovens virkeområde skal gi såkalt alminnelig
melding. Det blir satt klare frister for at Konkurransetilsynet
da har inntil 15 dager til eventuelt å pålegge
såkalt fullstendig melding. Det vil også åpnes
for saksbehandlingsregler som tilsier at man kan gi frivillige meldinger
og forenklede meldinger i tilfeller der dette er fornuftig. Komiteen forutsetter
at Regjeringen, i arbeidet med forskrifter om melding, legger opp
til en størst mulig standardisering, og at melding bør
kunne avgis elektronisk.
Komiteen merker seg at klargjøring og
innkorting av fristene for saksbehandling er på linje med det
man søker å komme frem til innen EU-området. Komiteen har
registrert at det har vært tilfeller der saker innen Konkurransetilsynets
behandling tidligere har strukket seg over bokstavelig talt år
og dag, mens med de nye fristene og svarfrister vil disse sakene
i få tilfeller strekke seg ut over 115 dager, selv på de
mest kompliserte sakene.
Komiteen merker seg at § 3-12 i gjeldende konkurranselov
er videreført i ny § 16 fjerde ledd.
Komiteen vil for øvrig vise til behandlingen av
Dokument nr. 8:99 (2002-2003) forslag fra stortingsrepresentant Øystein
Hedstrøm om lov om endring i lov 11. juni 1993 nr. 65 om
konkurranse i ervervsvirksomhet (konkurranseloven) (ny § 3-12).
Komiteen tolker at enkelte mener at norske konkurransemyndigheter
legger til grunn en for snever markedsavgrensning, og at dette svekker
norske bedrifters konkurranseevne.
Komiteen legger til grunn at avgrensningen av det
relevante marked er en sentral del av konkurranseanalysen i saker
etter konkurranseloven og viktig for å kunne analysere
de konkurransemessige virkninger av bedriftserverv og andre forhold
av konkurransemessig betydning. Konkurransemyndighetenes markedsavgrensning
må basere seg på en konkurransefaglig vurdering
som tar hensyn til de markedsforhold som gjelder for den sektor
virksomheten er involvert i. Det er viktig å merke seg
at konkurransemyndighetene benytter samme kriterier for markedsavgrensning
uavhengig av om bedriften er norsk eller utenlandsk. Det er forbrukernes
alternativer som avgjør størrelsen på det
relevante marked.
Komiteen legger videre til grunn at utgangspunktet
for et eventuelt inngrep mot foretakssammenslutning er at bedriftservervet
begrenser konkurransen på en måte som strider
med formålet om effektiv ressursbruk.
Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre,
Fremskrittspartiet og Kristelig Folkeparti, viser til høringsuttalelsene
fra EBL og legger videre til grunn at EBLs forslag til § 16 fjerde
ledd kun har praktisk relevans for kraftmarkedet. Det er vanskelig å se
andre områder hvor det relevante marked varierer slik det
fremgår av EBLs forslag til bestemmelse. Det vil være
uheldig med en slik bransjespesifikk bestemmelse i en generell konkurranselov.
Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene
fra Høyre og Kristelig Folkeparti, mener at foretakssammenslutninger
eller erverv hvor konkurransen må vurderes i forhold til
at foretakene opererer i et velfungerende nordisk eller europeisk
marked, ikke skal reguleres kun med utgangspunkt i et norsk marked.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk
Venstreparti og Senterpartiet mener at det er viktig å sikre
nasjonalt eierskap og at for eksempel Statkraft kan fortsette å vokse
i det norske markedet og ikke pålegges av Konkurransetilsynet å selge
seg ned fordi selskapet er blitt for dominerende.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti viser
til at nye EU-direktiver om offentlige anskaffelser vedtas i disse
dager. Nærings- og handelsdepartementet begynner arbeidet
på det norske regelverket i år. Departementet
vil samtidig vurdere effekten av de nye nasjonale reglene som kom
i 2001, inkludert den nasjonale terskelverdien på 200 000
kroner.
Disse medlemmer viser til at i Dagens Næringsliv
kunne man før jul lese hvordan et oppdrag for 400 000 kroner
fører til papirarbeid og anbudsarbeid på nærmere
2 mill. kroner (DN 27. november 2003). Denne sløsaktigheten
er ingen tjent med.
Disse medlemmer vurderer å øke
terskelverdien for anbudsinnkjøp til det maksimale av hva EØS-avtalen
tillater, og ber departementet komme tilbake med sak når
EU-direktivet er ferdigbehandlet.
Disse medlemmer fremmer derfor følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringa vurdere å heve terskelen
for anbudsinnkjøp til det maksimale av hva EØS-avtalen
tillater."
"Stortinget ber Regjeringa komme tilbake med sak om ny vurdering
om de nye nasjonale reglene, inkludert terskelverdien, for anbudsinnkjøp
når det nye EU-direktivet for offentlige anskaffelser er
vedtatt."
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti
og Senterpartiet mener forslaget om å kunne pålegge
strukturelle tiltak går svært langt. Verken spørsmålet
om hva som vil være et strukturelt tiltak, eller rekkevidden
av et slikt pålegg, er tydeliggjort fra Regjeringens side. Disse medlemmer er
av den oppfatning at adgangen til å pålegge slike
tiltak synes å være uforholdsmessig vid og mener
de regler som inngår i EØS-avtalen vil være
tilstrekkelige i forhold til foretak som omfattes av samhandel landene
imellom. Disse medlemmer har merket seg at departementet
i svarbrev datert 13. desember 2003 (vedlegg), på spørsmål
fra komiteen om rekkevidden av bestemmelsen, hevder at
"Det er viktig at pålegg om strukturelle tiltak også kan
nyttes overfor foretak i skjermet sektor."
Disse medlemmer er usikre på hva
departementet i denne sammenheng legger i begrepet skjermet sektor,
men vil understreke at for foretak som utfører velferdsoppgaver
eller oppgaver som har samfunnsmessige sider, som for eksempel post,
jernbane og annen infrastruktur, bør det ikke tilligge
Konkurransetilsynet å overta eller overprøve vurderinger som
bør gjøres fra regjering eller storting. Disse medlemmer vil
på denne bakgrunn fremme følgende forslag:
"§ 12 første ledd skal lyde:
Konkurransetilsynet kan pålegge foretak eller sammenslutninger
av foretak som overtrer forbudene i §§ 10 eller
11, å bringe overtredelsen til opphør. Strukturelle
tiltak kan bare pålegges dersom det ikke finnes like effektive
atferdsregulerende tiltak, eller dersom et atferdsregulerende tiltak
vil være mer byrdefullt for foretaket."
Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene
fra Sosialistisk Venstreparti, har registrert at det er en betydelig
bekymring, blant annet hos NHO, for at nye regler for meldeplikt
ved foretakssammenslutninger og bedriftserverv skal medføre
unødvendig papirarbeid og vesentlige administrative kostnader
for små og mellomstore bedrifter. Flertallet har
stor forståelse for dette og ønsker å unngå unødvendig
byråkrati og sløsing. Flertallet mener
derfor at forskrifter og regelverk om meldeplikt må utformes
slik at intensjonen med meldeplikten ivaretas samtidig som de administrative
og juridiske belastninger for bedriftene minimaliseres. Dette kan
blant annet gjøres ved at opplysninger det stilles krav
om når det gjelder forenklet melding begrenses så mye som
mulig. Samtidig bør slike regler inneholde en presisering
av hvilke foretakssammenslutninger og bedriftserverv som kan holdes
utenfor meldeplikten, hvor disse helt åpenbart ikke kan
virke konkurransehemmende.
Flertallet foreslår derfor:
"Stortinget ber Regjeringen, i forbindelse med statsbudsjettet
for 2005, redegjøre for hvordan regelverket om forenklet
melding kan praktiseres slik at det i minst mulig grad blir til
byrde for små og mellomstore bedrifter."
Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre,
Fremskrittspartiet og Kristelig Folkeparti mener at en begrenset
meldeplikt i vesentlig grad vil svekke Konkurransetilsynets mulighet
til å oppdage konkurranseskadelige foretakssammenslutninger
i lokale og smale markeder. Dette vil svekke konkurransen til skade
for forbrukere og næringsliv.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet og
Senterpartiet mener at et system med generell meldeplikt
for bedriftservervelse er byråkratisk for både
bedrifter og tilsyn. Det foreslås et system med meldeplikt
for større foretakssammenslutninger og frivillig meldeplikt
for resten.
Disse medlemmer foreslår
at § 18 skal lyde:
"§ 18 Melding om foretakssammenslutninger
mv.
Kongen kan pålegge meldeplikt for foretakssammenslutninger.
En foretakssammenslutning kan meldes frivillig til Konkurransetilsynet
for å avklare om det kan bli aktuelt med inngrep etter § 6.
Konkurransetilsynet kan i enkelttilfeller pålegge melding.
Slikt pålegg kan ikke gis senere enn tre måneder
etter endelig avtale er inngått. Kongen kan fastsette nærmere
regler om melding av foretakssammenslutninger, herunder hvilke sammenslutninger som
skal være meldepliktige, krav til meldingens innhold og
offentliggjøring av meldingen."
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet og
Senterpartiet mener at når det gjelder bruk av
forvalter til å bistå med pålagt inngrep
fra Konkurransetilsynet, bør selskapene selv få velge
hvem dette skal være. Loven bør også omfatte forvalterens
godtgjørelse.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"§ 16 femte ledd skal lyde:
Konkurransetilsynet kan kreve at partene i en fusjon skal
oppnevne en forvalter til å bistå ved gjennomføringen
av vedtak om inngrep etter første eller andre ledd. Forvalteren
oppnevnes av og får omkostninger dekket av de parter som
vedtaket retter seg mot i henhold til nærmere avtale mellom
dem vedtaket retter seg mot og forvalteren. Forvalteren skal alltid
ha muligheten til å inngå avtaler på vegne
av dem vedtaket retter seg mot. Kongen kan i forskrift gi nærmere
bestemmelser om forvalterens stilling."
Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre,
Fremskrittspartiet og Kristelig Folkeparti, viser til at
departementet har sluttet seg til begrunnelsen til et enstemmig
utvalg, se pkt. 7.8.4 i proposisjonen og pkt. 5.4.10.2 i NOU 2003:12.
Forvalterens oppgave vil være å sørge
for at Konkurransetilsynets inngrepsvedtak etterleves. Den som vedtaket
rettes mot, bør ikke oppnevne den som skal sørge
for at vedtak gjennomføres.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti viser
til forslaget om allmenn meldeplikt ved foretakssammenslutninger
- § 18 Om melding av foretakssammenslutninger mv. Disse medlemmer støtter
dette, og ønsker å utvide kravet til også å gjelde
oppkjøp.
Disse medlemmer fremmer derfor følgende forslag:
"§ 18 Om melding av foretakssammenslutninger
mv. skal lyde:A. Hvilke erverv skal meldes
Ved erverv av eierandeler i et norsk foretak i et slikt
antall at erververen derved blir innehaver av mer enn en tredel
eller minst en halvdel, eller minst to tredeler av samtlige eierandeler
eller av stemmeberettigede eierandeler, skal erverver sende melding
til departementet dersom:
1. foretaket har
a) over 50 ansatte, eller
b) en omsetning siste år på over 50 millioner
kroner, eller
c) mottatt offentlig støtte til forskning og utvikling på over
5 millioner kroner til minst ett enkeltprosjekt i løpet
av de siste 8 år.
2. foretaket direkte eller indirekte eier mer enn en tredel
av samtlige eierandeler eller av stemmeberettigede eierandeler i
foretak som nevnt i nr. 1.
3. erververen også har ervervet eierandeler i et slikt
antall som angitt innledningsvis i denne paragraf, i andre foretak
som tilhører samme konsern, og foretakene til sammen oppfyller
betingelsen i nr. 1.
Ved erverv av aktiva som innebærer overtakelse av en
virksomhet, skal erververen sende melding til departementet dersom
virksomheten oppfyller betingelsen i første ledd nr. 1.
Departementet kan gi utfyllende regler om hvilke erverv som er
meldepliktige.
B. Konsolidering av eierandeler
Meldeplikt inntrer også når to eller
flere etter forutgående innbyrdes avtale, blir innehavere
av eierandeler eller aktiva som samlet overstiger grensene.
Ved anvendelse av forrige paragraf skal eierandeler eller
aktiva som tilhører følgende personer eller selskap,
regnes sammen med erververens egne eierandeler eller aktiva:
a) erververens ektefelle eller person som vedkommende
bor sammen med i ekteskapslignende forhold,
b) slektninger i rett oppadstigende eller nedadstigende
linje, samt søsken,
c) slektninger i rett oppadstigende eller nedadstigende
linje, samt søsken til person nevnt i bokstav a,
d) selskap innen samme konsern som erververen,
e) selskap der vedkommende selv eller noen som nevnt i bokstav
a - d, har slik innflytelse som nevnt i aksjelovens § 1-2
første og annet ledd eller selskapslovens § 1-2
annet ledd,
f) noen som erververen har forpliktende samarbeid med, når
det gjelder å gjøre bruk av rettighetene som aksjonær
eller deltager,
g) et ansvarlig selskap eller et kommandittselskap hvor
erververen har eierinteresser.
Departementet avgjør i tvilstilfeller om eierandeler
eller aktiva som erververen ikke eier, skal likestilles med eget
erverv.
C. Omgåelse
Dersom det foreligger omstendigheter som gjør det
sannsynlig at eierandeler eller aktiva er ervervet av en annen enn
den formelle erververen, skal rettigheten anses for å tilhøre
den antatt reelle erververen.
Dersom det må anses sannsynlig at andre enn erververen
har rettigheter som innebærer at erververens rett til å råde
over eierandelene eller aktiva, eller rett til å få det økonomiske
utbyttet av dem, er vesentlig beskåret, skal eierandelene
eller aktiva anses for å tilhøre rettighetshaveren.
D. Unntak fra meldeplikt på grunn
av erververens stilling
Melding som nevnt i denne lov, er ikke nødvendig
når:
a) erververen er eierens ektefelle eller en person som
vedkommende bor sammen med i et ekteskapslignende forhold,
b) erververen er beslektet eller besvogret med vedkommende
i oppadstigende eller nedadstigende linje eller i første
sidelinje til og med barn av søsken,
c) overdragelsen skjer ved skifte av ekteskapelig felleseie,
d) erverver er staten,
e) erverver er den fylkeskommune eller kommune, hvor foretaket
ligger,
f) erverver er finans- eller forsikringsinstitusjon og ervervet
finner sted for å redde en fordring som er sikret ved pant
i aktiva eller eierandeler i foretaket. Den ervervede rettighet
må videreselges innen 2 år. Dersom salg ikke har
funnet sted innen denne tid, kommer bestemmelsene under Hvilke erverv
skal meldes til anvendelse. Ved tvangssalg regnes fristen fra stadfestelsen
av budet eller fra tidspunktet for inngåelsen av salgsavtalen.
Er det tidligere gitt godkjenning for ervervet, skal de
fastsatte vilkår også gjelde for den nye erverver.
E. Hvilke opplysninger skal
meldes
Meldingen skal inneholde følgende:
a) kopi av avtalen om ervervet,
b) informasjon om erververen, herunder beskrivelse av erververs
virksomhet, antall ansatte, årsoppgjør og firmaattest,
c) begrunnelsen for og intensjonen med ervervet, herunder
investeringsplaner,
d) ervervets betydning for fremtidig virksomhet og sysselsetting,
e) kopi av protokoll fra møtet hvor de ansatte
ble informert om ervervet,
f) informasjon om det foretak det er ervervet eierandeler
i, eller de aktiva som er ervervet, herunder beskrivelse av virksomheten,
antall ansatte, årsoppgjør og firmaattest.
Departementet kan i tillegg kreve fremlagt andre opplysninger
som det anser som nødvendige for å vurdere saken.
F. Frist for innsendelse
Melding skal sendes departementet innen 30 dager etter
at det ble inngått avtale om erverv av eierandeler eller
aktiva som nevnt i denne lov, eller erververen ble innehaver av
slike eierandeler eller aktiva. Ved tvangssalg regnes fristen fra
stadfestelsen av budet eller fra tidspunktet for inngåelse
av salgsavtalen. Domstolloven § 146 annet ledd, § 148
første ledd og § 149 gjelder tilsvarende.
Departementet kan i særlige tilfeller gi utsettelse med
innsendelse av melding.
Når ytterligere opplysninger er nødvendige,
kan det settes frist for innsendelse av slik informasjon.
G. Når nærmere
prøving kan finne sted
Dersom departementet har grunn til å anta at ervervet
kan ha vesentlige negative virkninger for foretaket, bransjen eller
samfunnet for øvrig, herunder sysselsettingsmessige virkninger,
kan ervervet undergis nærmere prøving.
H. Ytterligere opplysninger
Departementet kan når som helst under prøvingsperioden,
kreve fremlagt de opplysninger som det anser som nødvendige
for å vurdere saken.
I. Høring
Før departementet tar endelig stilling til et
erverv som undergis nærmere prøving, skal de ansatte,
samt kommunen og fylkeskommunen hvor foretaket ligger, gis anledning
til å uttale seg til departementet.
J. Godkjenning av erverv
Med mindre allmenne hensyn taler imot, skal ervervet godkjennes.
Når godkjenning ikke gis, kan departementet pålegge
erververen å avhende de eierandeler eller aktiva som det
meldepliktige ervervet omhandlet, innen en nærmere fastsatt
frist."
Komiteen viser til at overtredelsesgebyr
etter § 29 ilegges kun overfor foretakene. Det kan brukes i
forhold til alle forbud og påbud i loven, og i likhet med
andre gebyrlignede saker er beviskravet at det er en sannsynlighetsovervekt
for at det er foregått et lovbrudd. Utmåling er
harmonisert med EUs regelverk, og vedtakene fattes av Konkurransetilsynet.
I den grad at foretakene er uenige med tilsynet og ikke aksepterer
gebyret, er det de som har bevisbyrden og dette vil da gå etter
sivilrettslige prosessregler. Det er ingen særlige regler
om verneting.
Det vil kunne idømmes straff i forhold til forbudene
i § 10 (konkurransebegrensende samarbeid), § 18
(alminnelig meldeplikt) og § 19 første ledd (gjennomføringsforbudet).
Det kan ikke idømmes straff for overtredelse av § 11
(utnyttelse av dominerende stilling), men straff idømmes
først om man ikke følger pålegg fra Konkurransetilsynet
i denne sammenheng. Det kan også pålegges straff
etter vedtak i hht. § 12 (påbud om opphør), § 16
(inngrep mot foretakssammenslutninger) eller § 19 tredje
ledd (pålegg om gjennomføringsforbud). På disse
områdene er det et klart skyldkrav ved at overtredelsen
skal være forsettlig eller grovt uaktsomt for at man skal kunne
idømmes straff.
Komiteen merker seg at reaksjonsnivået
til nå er blitt overlatt til påtalemyndigheten
og de ordinære domstoler. Reaksjonsnivået er blitt
kritisert fordi det er for lavt, sett i forhold til oppdagelsesrisikoen
ved brudd på konkurranseloven og gevinstpotensialet for konkurransebegrensende
adferd. Lovforslaget går ut på en harmonisering
med bøtenivået for brudd på EU-/EØS-reglene. Komiteen støtter
dette.
Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene
fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet, merker seg at det er ingen
vesentlige diskusjoner om hvorvidt det skal være en økonomisk
reaksjon mot å bryte konkurranseloven. Når det
gjelder hvorvidt man i tillegg skal kunne pålegges personstraff
i form av for eksempel fengsel ved spesielt grove tilfeller, så er
dette et diskusjonstema. NHO har i høringssammenheng uttalt
seg svært skeptisk til dette, med henvisning til en del
andre land. Flertallet viser her til brev fra Arbeids-
og administrasjonsdepartementet av 1. desember 2003 (vedlagt). Her
foretas en gjennomgang av en del land når det gjelder personstraff,
og det viser at svært mange land har slike ordninger (som
vi også har hatt i den gamle loven). Disse landene er Brasil, Canada,
Chile, Estland, Frankrike, Hellas, Irland, Italia, Japan, Kypros,
Luxembourg, Slovakia, Slovenia, Storbritannia, Sveits, Tyskland,
USA og Østerrike. En parallell, slik NHO viser til at for
eksempel Sverige ikke har personstraff, synes således ikke
relevant. Når det gjelder overtredelsesgebyr og straff støtter flertallet Regjeringens fremlegg.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet mener
at når det gjelder utstedelse av overtredelsesgebyr, må det
stilles krav om klar sannsynlighetsovervekt for at overtredelsen
har funnet sted.
Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene
fra Arbeiderpartiet, mener at det ikke er grunn til å avvike
fra de alminnelige bevisregler i sivile saker, og viser til departementets
begrunnelse i proposisjonens pkt. 8.3.3, side 117 annen spalte.
Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
viser til at bevissikring og opplysningsplikt hjemles i §§ 24
og 25. Et tema som har vært diskutert både av
jurister og av næringslivsfolk er Konkurransetilsynets/politiets
mulighet til å sikre bevis i de involvertes boliger. Det
er grunn til å mene at man muligens har vært noe
for liberal med å ta seg til rette inn på privatpersonenes
boliger. I den nye loven legger man opp til at det skal være
særlig grunn til å anta at bevis oppbevares der,
og at en dommer skal gjøre en konkret vurdering av dette
før Konkurransetilsynet foretar kontrollbesøk.
Dette gjør terskelen for å foreta bevissikring
i boligen noe høyere enn tidligere. Flertallet støtter
dette.
Flertallet vil dog bemerke at som følge
av nye arbeids- og organisasjonsformer er skille mellom kontor og
hjem i stadig større grad i ferd med å viskes ut.
Antallet som har hjemmekontor stiger. Samtidig øker antallet
"arbeidsnomader" - folk uten fast arbeidsplass. Slike "nomader"
har gjerne arbeidsplassen sin med seg i form av en bærbar
PC. Når de ikke er på jobb er den bærbare
PC-en i de fleste tilfeller hjemme. Det er også åpenbart
at enkelte næringslivsledere, som ikke har rent mel i posen,
i forbindelse med konkurransesaker, har skjult beviser hjemme. Det
må derfor fortsatt være en åpning på dette
området.
Flertallet viser til at innsyn i bevismaterialer hjemles
i § 27 første ledd. I Norge har det vært
slik at de næringsdrivende selv i svært liten
grad/ingen grad har fått innsyn i beslaglagt materiale.
Dette har blant annet ført til kritikk for at man har vanskeligere
for å forsvare seg, men også kritikk for at det
er vanskeligere å drive sin virksomhet videre. I en del
tilfeller ender saker med at man blir frikjent, men likevel kan bedriften
få store problemer pga. at sentrale dokumenter har vært
borte over lengre perioder.
Det blir nå lagt opp til en noe bedre ordning for de
næringsdrivende på dette området. Man
vil få innsyn i de beslaglagte dokumentene/kopier
såfremt dette kan gjøres av hensyn til etterforskningen
eller tredjemann. Dette er noe bedring i forhold til tidligere og går
i retning av hva blant annet NHO har ønsket. Ved en gjennomgang
av andre lands rutiner på dette området, finner
man at de land som det er naturlig å sammenligne seg med
(innenfor OECD/EU), deler seg omtrent likt mellom land
hvor konkurransemyndighetene tar med seg kopier, og land hvor man
tar med originalene. Det synes som om få land/ingen
har hatt så strenge regler som Norge, hvor den som er under etterforskning,
verken har sittet igjen med kopier eller original.
Flertallet viser til at Regjeringens forslag til § 25
om bevissikring innebærer en styrking av det kontrollerte
foretaks rettigheter i forhold til gjeldende konkurranselov. Etter
dagens lov har den kontrollerte ikke krav på innsyn i sakens
dokumenter før saken er ferdigbehandlet. Det kontrollerte
foretak får etter forslaget rett til innsyn i de dokumenter
Konkurransetilsynet har innhentet eller beslaglagt i den grad dette ikke
medfører skade eller fare for etterforskningen eller tredjemann.
Avslag på begjæring om innsyn kan bringes inn
for domstolene.
Flertallet har merket seg at flere høringsinstanser
har tatt til orde for at foretak som er gjenstand for bevissikring
i medhold av § 25 i tillegg bør ha rett til å beholde
kopier av de dokumenter som beslaglegges for å sikre foretakenes
rett til kontradiksjon. Flertallet har stor forståelse
for dette synspunkt, men slutter seg til departementets vurdering
av at hensynet til en effektiv etterforskning og håndheving av
konkurranselovens forbudsbestemmelser tilsier at berørte
foretak ikke kan gis noen ubetinget rett til kopi av beslaglagte
dokumenter. Flertallet anser det altså nødvendig
at loven gir Konkurransetilsynet adgang til å ta med originaldokumenter
uten at foretaket gis kopi når dette er nødvendig
av hensyn til etterforskningen.
Et annet spørsmål som har vært diskutert
er om Konkurransetilsynet kunne "greie seg" med kopier - og la bedriftene
beholde originaler. Flertallet legger her vekt på de
bevismessige fordelene ved originaldokumenter.
Flertallet vil understreke at Konkurransetilsynet
i det enkelte tilfellet må foreta en vurdering av om det
vil være et uforholdsmessig inngrep overfor det kontrollerte
foretak å beslaglegge originaldokumenter uten at det gis
kopi. Konkurransetilsynet må veie hensynet til effektiv
etterforskning mot hensynet til det berørte foretakets
rett til kontradiksjon ved innsyn i Konkurransetilsynets bevismateriale,
og samtidig søke å begrense eventuelle problemer
beslagleggelsen av dokumenter kan få for foretakets daglige
drift.
Flertallet legger til grunn at Konkurransetilsynet
returnerer originaldokumenter så raskt som mulig og gir
kopi av beslaglagte dokumenter i den utstrekning dette er forsvarlig
av etterforskningsmessige hensyn.
Når det gjelder behandlingen av overskuddsinformasjon
vil flertallet understreke at Konkurransetilsynet
skal søke å unngå å ta beslag
i overskuddsinformasjon. Dokumenter og andre opplysninger bør derfor
i størst mulig grad gjennomgås på kontrollstedet
med sikte på å begrense beslaget til dokumenter som
er relevante for etterforskningen.
Flertallet innser imidlertid at dette er vanskelig å gjennomføre
fullt ut ved bevissikring, slik at Konkurransetilsynet må kunne
ta beslag i materiale som kan inneholde overskuddsinformasjon, men hvor
dette ikke på en hensiktsmessig og rask måte lar seg
identifisere, for eksempel ved kopiering av et foretaks elektroniske
lagringsfiler.
Flertallet forutsetter at Konkurransetilsynet
i slike tilfeller prioriterer arbeidet med gjennomgang av beslaglagt
materiale slik at overskuddsinformasjonen returneres fortløpende
og så raskt som mulig.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk
Venstreparti og Senterpartiet mener at foretak må få beholde
kopier av beslaglagte dokumenter for blant annet å sikre videre
drift og arbeidsplasser. Disse medlemmer mener at
beslaglegging av originaler, uten mulighet til kopier, også reiser
rettsikkerhetsmessige spørsmål knyttet til muligheten
til å forsvare seg. I tillegg kan det nevnes at det i EØS/EU-retten
er lov for foretaket å beholde originalene. Kontrollmyndighetene
tar bare kopier. Dette gjør at det oppstår forskjellig
praksis og to regelsett å forholde seg til. Disse medlemmer mener
dette virker urimelig og foreslår derfor å endre
loven. Disse medlemmer mener det bør utredes
nærmere hvordan databeslag skal gjennomføres.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet og
Senterpartiet mener også at det bør være
en klar sammenheng mellom den mistanke som foreligger og det som
beslaglegges.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"§ 24 fjerde ledd skal lyde:
Beslag i henhold til denne bestemmelsen skal begrenses
i omfang til det som er nødvendig og forholdsmessig i forhold
til den mistanke som Konkurransetilsynet søker å avklare.
§ 25 nytt femte ledd skal lyde:
Beslag i henhold til denne bestemmelsen skal begrenses
i omfang til det som er nødvendig og forholdsmessig i forhold
til den mistanke som Konkurransetilsynet søker å avklare."
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk
Venstreparti og Senterpartiet, fremmer følgende
forslag:
"§ 25 nytt sjette ledd skal lyde:
Foretak som kontrolleres av Konkurransetilsynet skal ha
rett til kopier av alle dokumenter."
Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre,
Fremskrittspartiet og Kristelig Folkeparti, viser til at
de reglene som er foreslått i konkurranseloven bygger på straffeprosesslovgivningen.
Det er således ingen grunn til å anta at Konkurransetilsynets
bevissikring skal skape større problemer for foretakenes
videre drift og arbeidsplasser, enn når politiet foretar
ransaking og beslag. Tvert imot finnes bevis i konkurransesaker
ofte i andre dokumenter enn de av foretakenes normale forretningspapirer
som er viktige for den daglige drift. Videre skal den som etterforskes
for overtredelser av konkurranseloven, på begjæring
gis innsyn i sakens dokumenter såfremt det kan skje uten
skade for etterforskningen eller tredjemann. Avslag på begjæring om
innsyn kan bringes inn for retten, jf. § 27 første ledd.
På denne måten er det foretatt en avveiing mellom
foretaks interesser både i å få dokumenter
av hensyn til sin drift og sin mulighet til å forsvare
seg, og på den annen side samfunnets interesser i å kunne avdekke
alvorlig økonomisk kriminalitet.
Flertallet viser videre til at det forhold at
foretakene må forholde seg til to regelsett har liten praktisk
betydning. Problemet oppstår bare for de foretak som har
begått brudd på både konkurranseloven
og EØS-avtalens konkurranseregler, og etterforskningen
overtas fra Konkurransetilsynet av Kommisjonen eller ESA. Dette
vil bare gjelde store foretak som har betydelige ressurser til å holde
orden på disse to regelsettene. Alle andre norske foretak
kan forholde seg til konkurranseloven som bygger på straffeprosesslovens
regler.
Flertallet vil peke på at en slik regel
ikke vil ha annen betydning enn at den gir foretakenes advokater
enda en knagg å henge sine innvendinger mot tilsynets kontroller
på. Konkurransetilsynet har etter § 25 første
ledd bokstav c bare adgang til å ta med ting som kan ha
betydning som bevis for nærmere granskning. Konkurransetilsynet
har ingen interesse av å ta med seg mer enn det som er
nødvendig, men av og til kan det være vanskelig
på stedet å avgjøre om ting har betydning
som bevis, blant annet fordi betydningen først kan avgjøres
når flere dokumenter sees i sammenheng. Det som etter nærmere
granskning ikke har betydning som bevis, skal leveres tilbake.
Et annet flertall, alle unntatt medlemmene fra
Arbeiderpartiet og Sosialistisk Venstreparti, viser til at grensen
for hvilke dokumenter Konkurransetilsynet kan holde unna den etterforskede
part er angitt i § 27 første ledd første
punktum, slik at parten på begjæring skal få innsyn
i alle dokumenter, såfremt det kan skje uten skade eller
fare for etterforskningen eller tredjemann. Avslås begjæringen,
kan parten få spørsmålet rettslig prøvet
og avgjort av retten ved kjennelse. Dette sikrer en balansert avveining
av hensynet til den etterforskede, tredjemann - som typisk har lidt
tap ved den konkurranseskadelige handlingen - og til etterforskningen,
på en bedre måte enn en lovfesting av en absolutt
rett til kopi av alle dokumenter.
Komiteen mener at dette vil føre
til forsinkelser og ineffektivitet å kreve at advokat for
foretaket skal være til stede under bevissikring. Dette
må likevel ikke ansees som et forbud mot å ha
advokat til stede for å bistå foretaket under
bevissikringen.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet og
Sosialistisk Venstreparti vil understreke at det er viktig
at det finnes muligheter til å inngripe politisk, og at
departementet fortsatt skal behandle anker.
Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre,
Fremskrittspartiet og Kristelig Folkeparti, viser til at
Konkurransetilsynet kan utgi generelle retningslinjer og veiledninger
av mer generell karakter. Konkurransetilsynets veiledningsuttalelser
i en konkret sak er ikke juridisk bindende, men av veiledende karakter. Flertallet ser
det imidlertid slik at i den utstrekning et foretak har innrettet
seg i tillit til en veiledningsuttalelse i en konkret sak, og de
faktiske forhold ikke er endret, skal det tas hensyn til dette ved
utmåling av overtredelsesgebyr etter § 29 og straff
etter § 30.
Det samme prinsipp bør gjelde om foretaket har bistått
konkurransemyndighetene med oppklaringen av egen eller andres overtredelse.
Flertallet fremmer følgende
forslag:
"§ 9 nytt andre ledd skal lyde:
Konkurransetilsynet plikter å veilede foretak vedrørende
forståelsen av denne lov, lovens rekkevidde og dens anvendelse
i enkeltsaker."
Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene
fra Fremskrittspartiet, vil understreke at et enkeltvedtak etter
den nye konkurranseloven vil, som etter gjeldende rett og praksis,
kunne påklages til departementet, jf. forvaltningsloven § 28.
Flertallet mener at den enkelte statsråd
har anledning til å pålegge Konkurransetilsynet å behandle
spesifikke saker.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti viser
til at i forbindelse med Tilsynsmeldingen (St.meld. nr. 17 (2002-2003))
ble det gjort følgende avtale mellom partiene:
"Instruksjonsmyndighet og klagebehandling
Komiteens
flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Sosialistisk
Venstreparti og Kristelig Folkeparti, mener det er viktig at så vel
de politiske organer som tilsynsorganene i størst mulig
grad er i stand til å skille mellom faglige vurderinger
på den ene side og vurderinger som krever politisk skjønnsutøvelse
på den annen, og tilsynsvirksomheten organiseres slik at
den fremmer en hensiktsmessig arbeidsfordeling mellom faglig tilsyn
og politisk styring.
Flertallet viser til at St.meld.
nr. 17 (2002-2003) varsler at det i det videre arbeid skal sees
nærmere på tilsynenes oppgaver og oppgavefordeling
og forutsetter at større endringer og endringer av prinsipiell betydning
blir lagt fram for Stortinget.
Flertallet er derfor
enig i at det i det videre arbeid foretas en gjennomgang med tanke
på en nærmere klargjøring av tilsynenes
rolle i forhold til vedtatte lover og regelverk samt å tydeliggjøre
deres stilling vis a vis politiske myndigheter. I denne sammenheng vil
det ikke minst være viktig å sette rammer for
tilsynenes selvstendighet på en måte som ikke
kommer i strid med behovet for politisk styring.
Flertallet
viser til at meldingen åpner for at det foretas lovmessig
avskjæring av statsrådenes instruksjonsmyndighet
for visse tilsyn. For slike tilsyn kan det også være
aktuelt å etablere uavhengige klagenemnder. Flertallet
legger til grunn at Stortinget vil ta stilling til hvilke tilsyn
dette skal gjelde for ved behandling av Regjeringens forslag til
lovendringer på de enkelte tilsynsområder.
Flertallet
vil understreke at statsrådene uansett vil ha ansvar for
spørsmål av større betydning og av prinsipiell
interesse. Flertallet mener dessuten at den enkelte statsråd
uansett skal ha/bør gis anledning til å pålegge
tilsyn på sitt område å behandle spesifikke saker.
Flertallet
legger videre til grunn at der lovmessig avskjæring av
statsrådenes instruksjonsmyndighet innføres, skal
det i saker av prinsipiell eller stor samfunnsmessig betydning være
hjemmel for at Kongen i statsråd kan omgjøre tilsynets
og klageinstansens vedtak.
Flertallet er enige om
at det i inneværende stortingsperiode ikke skal vedtas
endringer i klagebehandlingen.
Konkurranseutsetting
og privatisering
Komiteens flertall, medlemmene fra
Arbeiderpartiet, Høyre, Sosialistisk Venstreparti og Kristelig Folkeparti,
viser til at de ulike tilsynene utfører viktige myndighetsoppgaver
på vegne av forbrukere, familier, organisasjoner, næringsliv
og samfunnet for øvrig. Flertallet vil i denne sammenheng
understreke at tilsyns- og forvaltningsoppgaver ikke kan konkurranseutsettes
eller privatiseres, men fortsatt skal være et offentlig
ansvar.
Flertallet mener det er viktig at den kontrollen som
utføres av tekniske kontrollorgan eller andre sertifiseringsorganer
ikke erstatter eller overtar det arbeid som utføres av
de offentlige myndighetene. Det er fortsatt tilsynsmyndighetene
som skal føre tilsyn med at virksomhetene følger
norsk regelverk.
Flertallet legger til grunn at nye
områder som er aktuelle for akkreditering og sertifisering
blir konsekvensutredet på forhånd for å hindre
at det skjer en svekkelse av den offentlige tilsyns- og forvaltningsfunksjonen."
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet fremmer
følgende forslag:
"§ 21 Prøving i saker av prinsipiell
eller stor
samfunnsmessig betydning skal lyde:
I saker av prinsipiell eller stor samfunnsmessig betydning
kan Departementet tillate en foretakssammenslutning eller et erverv
av andeler som Konkurransetilsynet har grepet inn mot etter § 16.
Det kan settes vilkår for en slik tillatelse. Bestemmelsen
i § 16 tredje ledd får tilsvarende anvendelse.
Dersom Konkurransetilsynets vedtak påklages, kan tillatelse
ikke gis før klagebehandlingen er avsluttet.
Dersom vilkårene i § 16 første
ledd er oppfylt, kan Departementet i saker av prinsipiell eller
stor samfunnsmessig betydning, treffe vedtak etter §§ 16, 18
og 19. Fristene i §§ 18 og 20 gjelder ikke for
vedtak truffet etter dette ledd. Departementet kan likevel ikke
gripe inn mot en foretakssammenslutning eller et erverv av andeler
senere enn 12 måneder etter at det er inngått
endelig avtale eller kontroll er overtatt."
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet mener
det skal være et eget separat klageorgan for saker knyttet
til denne lov. Disse medlemmer viser til behandlingen
av St.meld. nr. 17 (2002-2003) om Statlige tilsyn. I kapittel 4.6.3 Klagebehandling
skriver Regjeringen:
"Hvis behovet for uavhengighet tilsier at klagesaker
ikke bør behandles av overordnet departement, blir neste
spørsmål hvordan uavhengig klagesaksbehandling
kan organiseres. Regjeringen legger av rettssikkerhetshensyn til
grunn prinsippet om toinstansbehandling. Selv om et tilsyn er gitt
uavhengighet i behandlingen av enkeltsaker, skal dets vedtak kunne
påklages.
Organiseringen av klagesaksbehandlingen
kan løses ved etablering av klagenemnder som ikke kan instrueres
av overordnet departement eller av Kongen i statsråd."
Disse medlemmer slutter seg til den vurderingen
Regjeringen gjorde i stortingsmeldingen om statlige tilsyn. Rettssikkerhet
er viktig også i saker om konkurranse. Derfor kan og bør
den samme vurderingen, som Regjeringen tidligere sto inne for, overføres
til konkurransefeltet.
På denne bakgrunn fremmes følgende
forslag:
"§ 8 skal lyde:
Konkurransemyndighetene er Kongen, Konkurranseklagenemnden
og Konkurransetilsynet.
Konkurransetilsynet kan ikke instrueres om avgjørelser
i enkeltsaker. Kongen kan pålegge Konkurransetilsynet å ta
en sak opp til behandling. Konkurranseklagenemnden kan omgjøre
Konkurransetilsynets vedtak uten at vedtaket er påklaget,
dersom dette er ugyldig. Forvaltningsloven § 35 gjelder
ikke for Konkurranseklagenemndens omgjøring av Konkurransetilsynets
vedtak etter denne lov.
Kongen kan gi nærmere bestemmelser om Konkurransetilsynets
og Konkurranseklagenemndens organisasjon og virksomhet.
§ 12 tredje ledd skal lyde:
Konkurransetilsynet skal begrunne avslag på anmodning
om å gi pålegg etter første ledd. Avslag
kan påklages til Konkurranseklagenemnden.
§ 20 fjerde og femte ledd skal lyde:
Et vedtak om inngrep kan påklages innen 15 virkedager.
Konkurransetilsynet skal bringe klagen inn for Konkurranseklagenemnden
senest 15 virkedager etter at den er mottatt. Konkurranseklagenemnden må treffe
vedtak i klagesaken innen 60 virkedager etter at klagen er mottatt.
For øvrig gjelder reglene om klage i forvaltningsloven
kapittel VI så langt de passer.
Frister i annet, tredje og fjerde ledd for Konkurransetilsynets
eller Konkurranseklagenemndens saksbehandling slutter å løpe
dersom noen av de involverte foretak etter å ha mottatt
skriftlig krav om å gi opplysninger innen en bestemt frist,
ikke oppfyller kravet. Partene skal informeres om at fristen har
sluttet å løpe. Fristen begynner å løpe
igjen når Konkurransetilsynet eller Konkurranseklagenemnden
mottar de etterspurte opplysninger.
§ 22 skal lyde:
Konkurransetilsynet og Konkurranseklagenemnden skal offentliggjøre
sine vedtak. Ved offentliggjøringen skal partenes navn
og vedtakets hovedinnhold oppgis. Opplysninger underlagt taushetsplikt
etter forvaltningsloven § 13 første ledd nr. 2
kan offentliggjøres dersom det er nødvendig for å opplyse
om vedtakets hovedinnhold.
§ 27 andre ledd skal lyde:
Enhver med rettslig interesse kan kreve innsyn i dokumenter
hos konkurransemyndighetene i en avsluttet sak om overtredelse av §§ 10,
11 og 12. For at innsynsretten skal kunne omfatte opplysninger som er
undergitt lovbestemt taushetsplikt, kreves det at innsyn ikke vil
virke urimelig overfor den opplysningene gjelder. Blir det begjært
innsyn i taushetsbelagte opplysninger etter denne bestemmelse, skal
de som har krav på taushet varsles og gis en frist til å uttale
seg om spørsmålet. Avslag på begjæring
om innsyn kan påklages til Konkurranseklagenemnden. Reglene
i forvaltningsloven kapittel VI gjelder tilsvarende."
Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene
fra Arbeiderpartiet og Sosialistisk Venstreparti, er tilfreds med
at når det gjelder beslutningsprosessen er det blitt strammet
til noe i forhold til Regjeringen/Arbeids- og administrasjonsdepartementets mulighet
til å gripe inn overfor vedtak i Konkurransetilsynet. Det
er lagt opp til at eventuelle overprøvinger av tilsynet
må gjøres av Kongen i statsråd, jf. §§ 13
og 21, og kun i saker med prinsipiell eller stor samfunnsmessig
betydning.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti viser
til innledende merknader hvor det heter at Maktutredningen har påpekt
at avdemokratisering i økende grad skjer gjennom at tilsyn
og domstoler får mer makt på bekostning av organer
som står til ansvar for folket gjennom valg. Regjeringens
forslag til ny konkurranselov faller godt inn i dette mønsteret,
gjennom å overlate sentrale grenseoppganger til rettspraksis,
og at tilsynet gis større frihet i forhold til departementet,
spesielt gjennom et vidtrekkende mandat, samt lovtekstens § 8 "Konkurransetilsynet
kan ikke instrueres om avgjørelser i enkeltsaker". Dette
er en avpolitisering som disse medlemmer vil
gå mot, og viser i denne sammenheng til forslag i dokumentet.
Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
merker seg at Regjeringen i proposisjonen har lagt opp til at lovene
skal tre i kraft 1. mai 2004. Dette må ses i sammenheng
med at EUs moderniseringsreform trer i kraft 1. mai 2004, og at man
får en utvidelse av EU. En rekke andre land endrer også sine
konkurranseregler fra dette tidspunkt. Det er ikke en absolutt nødvendighet
at Norge følger dette tidspunktet, men flertallet ser
ingen grunn til å endre på Regjeringens opplegg
i denne sammenhengen.
Når det gjelder § 17 Definisjon av foretakssammenslutning
vil komiteen bemerke at bestemmelsen i første
ledd bokstav b i den foreslåtte redaksjonelle utforming
er vanskelig tilgjengelig. Den vil bli klarere ved å velge
samme systematikk som i nåværende fusjonsforordnings
artikkel 3 nr. 1, som gir definisjon av begrepet foretakssammenslutning,
og som utkastet § 17 bygger på. Komiteen foreslår derfor
at § 17 første ledd bokstav b skal lyde slik:
"§ 17 første ledd bokstav b skal lyde:
en eller flere personer, som allerede
kontrollerer minst ett foretak, eller
ett eller flere foretak direkte eller indirekte, helt eller
delvis, varig overtar kontrollen over ett eller flere andre foretak."
Komiteen presiserer at det med dette
ikke er ment å endre bestemmelsens innhold.
Når det gjelder § 20 Vedtak om inngrep vil komiteen bemerke
at bestemmelsen i utkastet § 20 tredje ledd femte punktum
er upresis.
Komiteen foreslår derfor
følgende omformulering av ren språklig karakter:
"§ 20 tredje ledd femte punktum skal lyde:
Tilbyr partene avhjelpende tiltak, skal tilbudet også fremlegges
i et dokument som er offentlig."
Når det gjelder § 21 Prøving i saker
av prinsipiell eller stor samfunnsmessig betydning vil komiteen bemerke
at utkastets § 21 annet ledd første punktum, om
prøving i saker av prinsipiell eller stor samfunnsmessig
betydning, i den foreslåtte utforming kan oppfattes slik
at det bare er saker om erverv av kontroll som kan overprøves,
og ikke saker om erverv av minoritetsandeler. Av proposisjonen og
den foreslåtte bestemmelsens annet ledd tredje punktum
fremgår det klart at man har ment at begge typer saker
skal kunne overprøves. For å avskjære
eventuell tvil foreslås at formuleringen i utkastet § 21
annet ledd første punktum endres slik at det også får
en henvisning til utkastet § 16 annet ledd. Bestemmelsen
vil da lyde:
"§ 21 andre ledd første punktum
Dersom vilkårene i § 16 første
eller andre ledd er oppfylt, kan Kongen i statsråd i saker
av prinsipiell eller stor samfunnsmessig betydning, treffe vedtak etter §§ 16,
18 og 19."
Komiteen vil for øvrig legge
vekt på at det bør foretas en del endringer av
hensyn til enhetlig begrepsbruk. Komiteen merker
seg at i utkastet til ny konkurranselov har enkelte uttrykk blitt
hengende igjen fra gjeldende konkurranselov av 1993. Det gjelder
"ervervsdrivende" i § 24 første ledd annet punktum,
"næringsdrivende" i utkastet § 19 annet ledd annet
punktum og "betingelser" i utkastet § 24 annet ledd. I
utkastet for øvrig, brukes begrepene "foretak" og "vilkår"
for å beskrive det samme. Av hensyn til konsekvent ordbruk
foreslås derfor at uttrykkene "næringsdrivende"
og "ervervsdrivende" endres til "foretak" i henholdsvis utkastet §§ 19
annet ledd annet punktum og 24 første ledd og at uttrykket
"betingelser" endres til "vilkår" i utkastet § 24
annet ledd. Med samme begrunnelse foreslås at uttrykket
"kontroll er ervervet" i utkastet § 18 første
ledd erstattes med uttrykket "kontroll er overtatt". Det sikrer
overensstemmelse med utkastet § 17 første ledd
bokstav b, som angir varig overtagelse av kontroll som vilkår for
at noe skal anses som en foretakssammenslutning.
Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre,
Fremskrittspartiet og Kristelig Folkeparti, fremmer følgende
forslag:
"§ 18 første ledd skal lyde:
Partene i en fusjon etter § 17 første
ledd bokstav a eller den eller de som samlet eller hver for seg
varig overtar kontroll etter § 17 første ledd
bokstav b, skal senest når endelig avtale er inngått
eller kontroll er overtatt, informere Konkurransetilsynet om foretakssammenslutningen
ved en alminnelig melding."
Komiteen fremmer følgende
forslag:
"§ 19 annet ledd annet punktum skal lyde:
Konkurransetilsynet kan ved forskrift gjøre unntak
for grupper av foretak.
§ 24 første og annet ledd skal
lyde:
Enhver plikter å gi konkurransemyndighetene de opplysninger
som disse myndigheter krever for å kunne utføre
sine gjøremål etter loven eller for å kunne
oppfylle Norges avtaleforpliktelser overfor en fremmed stat eller
en internasjonal organisasjon. Opplysningene kan kreves gitt skriftlig
eller muntlig innen en fastsatt frist både fra enkelte
og fra grupper av foretak og kan nedtegnes og lagres som lydopptak.
På samme vilkår som nevnt i første
ledd kan konkurransemyndighetene for gransking kreve utlevert alle
typer informasjon og bærere av slik informasjon."
Komiteen viser for øvrig til brev av
21. januar 2004 fra Arbeids- og administrasjonsdepartementet (vedlegg)
om behov for redaksjonelle endringer i forslaget til ny konkurranselov.
Det fremgår av departementets brev at dette er endringer
som er av teknisk karakter og innebærer oppretting av trykkfeil
og språklige feil. De aktuelle endringene er innarbeidet i
komiteens tilrådning til ny konkurranselov og gjelder følgende
bestemmelser: § 12 fjerde ledd bokstav a, § 25
første ledd bokstav b, § 27 annet ledd første punktum
og § 29 femte ledd første punktum.
Komiteen har merket seg at denne delen
av lovproposisjonen er det få/ingen av høringsinstansene
som har uttalt seg negative til. Det er i hovedsak en ren tillemping
av krav i forbindelse med EØS’ regelverk, og en
klargjøring av hvilken kompetanse ESA skal ha i forhold
til Norge og hvilken kompetanse Konkurransetilsynet skal ha i forhold
til artiklene 53 og 54 i EØS-avtalen.
Det legges opp til at Konkurransetilsynet skal ha kompetanse
til å håndheve artikkel 53 og 54. Ett av de områdene
som tas inn er retten til å få prøvet
bevissikring i henholdsvis foretak og andre steder, herunder privat
bolig rettslig sett. Komiteen viser her til sine
merknader om dette.
Komiteen merker seg også at § 9
i EØS-konkurranseloven gir ESA i enkelte saker en innleggsrett overfor
de norske domstoler. Komiteen støtter dette.