Strafferammene i straffeloven kapittel 27 om forbrytelser i gjeldsforhold
varierer fra fengsel i seks måneder til fengsel i fem år.
Bot er et selvstendig straffalternativ i alle bestemmelsene. Den
høyeste strafferammen for uaktsomme overtredelser er fengsel
inntil tre år.
Forsettlige og grovt uaktsomme handlinger skal etter Straffelovrådets
forslag ha felles strafferamme etter de bestemmelsene som foreslås å ramme
begge skyldformer. Strafferammen for vanlige overtredelser av § 281
foreslås satt til bøter eller fengsel inntil tre år,
mens grove overtredelser foreslås gitt en strafferamme
på bøter eller fengsel inntil seks år.
Dette er ment å gi uttrykk for at straffverdigheten av
boforringelse er den samme som ved henholdsvis simple og grove formuesovertredelser
som nevnt i straffeloven kapittel 24 om underslag, tyveri og ulovlig
bruk og kapittel 26 om bedrageri og utroskap. For øvrig
foreslår Straffelovrådet ingen endringer i strafferammene.
Ingen av høringsinstansene går imot de foreslåtte straffskjerpelsene.
Forslagene om skjerpede strafferammer får også uttrykkelig
støtte av mange.
Etter departementets syn gir de nåværende strafferammene
et nokså godt uttrykk for handlingenes straffverdighet.
Enkelte justeringer er det imidlertid behov for. Departementet støtter
Straffelovrådets forslag om å heve strafferammen
i bestemmelsen om grove boforringelser. Denne strafferammen bør imidlertid
forbeholdes forsettlige overtredelser. Forslaget om å heve
strafferammen for grovt uaktsomme tilfeller av boforringelse fra
seks måneder til henholdsvis tre og seks år, avhengig
av om boforringelsen betraktes som vanlig eller grov, vil etter
departementets oppfatning gi en urimelig høy strafferamme for
grovt uaktsomme handlinger. Departementet mener imidlertid at straffverdigheten
av grovt uaktsomme, grove boforringelser kan komme på høyde
med forsettlige, vanlige boforringelser, slik at strafferammen for
grovt uaktsomme overtredelser bør heves til nivået
for vanlige forsettlige overtredelser. Strafferammen for grovt uaktsomme
boforringelser foreslås på denne bakgrunn satt
til bøter eller fengsel inntil tre år. Bestemmelsen
om eksekusjonshindring foreslås i departementets lovutkast
sammenslått med bestemmelsen om formuesforringelse ved
insolvens mv. Strafferammen for eksekusjonshindring blir dermed hevet
til 3 år, både for forsettlige og grovt uaktsomme overtredelser.
Ved straffutmålingen må det legges vekt på at
eksekusjonshindring normalt er mindre straffverdig enn formuesforringelse
som rammer kreditorfellesskapet. Kreditorbegunstigelse er etter
departementets oppfatning en mindre alvorlig krenkelse enn å unndra
midler fra kreditorfellesskapet som sådan. Under forutsetning
av at boet ikke er fullstendig tappet for eiendeler, vil begunstigelsen
tross alt komme kreditorene til gode når gjenværende
midler i boet skal fordeles, om enn i begrenset grad, avhengig av
hvor stor begunstigelsen har vært i forhold til skyldnerens
betalingsevne. På ellers like vilkår vil imidlertid
straffverdigheten av å innfri en forpliktelse nesten alltid
være mindre enn om tilsvarende eiendeler unndras fra kreditorfellesskapet
som sådan. Etter departementets oppfatning bør
den gjeldende strafferammen i straffebudet om kreditorbegunstigelse
beholdes, det vil si bøter eller fengsel inntil to år,
både for forsettlige og grovt uaktsomme overtredelser.
Komiteen har merket seg at departementet foreslår
en ikke uvesentlig heving av flere av strafferammene i straffeloven
kapittel 27, og støtter endringsforslagene som fremkommer
av proposisjonen.
Komiteen finner imidlertid grunn til å presisere
at en heving av strafferammen i flere bestemmelser i kapittel 27
innebærer et ønske fra lovgivers side om at straffenivået
i noen grad heves i saker vedrørende gjeldsforbrytelser.