Til Odelstinget
Som bakgrunn for proposisjonen blir det peika på at
mangelen på organ til transplantasjon er eit internasjonalt
problem, og at høvet til å overføre levande biologisk
materiale frå dyr til menneske (xenotransplantasjon ) har
vore drøfta i mange land og i fleire internasjonale organisasjonar
dei seinare åra.
Det blir i proposisjonen gjort greie for tidligare politisk handsaming
av spørsmålet om xenotransplantasjon i St.meld.
nr. 25 (1992-1993) Om mennesker og bioteknologi, jf. Innst. S. nr.
214 (1992-1993), og i Ot.prp. nr. 24 (1999-200) og Ot.prp. nr. 77 (1999-2000),
jf. Innst. O. nr. 72 (2000-2001). Ved handsaminga av Ot.prp. nr.
77 (1999-2000) blei det vedteke eit mellombels forbod mot xenotransplantasjon
som skulle gjelde fram til 1. januar 2003.
I Ot.prp. nr. 52 (2001-2002) blei det gjort framlegg om å forlengje
det mellombels forbodet mot xenotransplantasjon fram til 1. januar
2005, og dette blei vedteke av Stortinget, jf. Innst. O. nr. 51
(2001-2002). Det blei i proposisjonen understreka at retningslinjer
gitt av Europarådet ville vere viktige, og at det ville
vere fornuftig å vente med ei nasjonal regulering fram
til tilrådingane frå Europarådet låg
føre. I proposisjonen la ein til grunn at utkast til retningslinjer
tidlegast kunne bli lagt fram for Ministerkomiteen i september 2002,
samtidig som ein ikkje såg bort frå at dette kunne
bli endra til mars 2003.
Det blir vist til at Xenotransplantasjonsutvalet 20. juni
2001 overleverte si innstilling i form av NOU 2001:18 Xenotransplantasjon.
Utvalet utarbeidde ikkje noko eige lovforslag, men kom med ei rad
forslag til kva ei lov måtte innehalde.
Utvalet meinte på grunnlag av ei vurdering av behov,
risiko, etikk og eit føre-var-prinsipp at xenotransplantasjon
burde kunne tillatast i Noreg frå 1. januar 2003,
så framt ein hadde utarbeidd og fått på plass
det nødvendige regelverket på dette tidspunktet.
Utvalet føreslo òg at det blei oppretta ei særskild
xenotransplantasjonsnemnd som skulle følgje utviklinga
internasjonalt og gi departementet råd i saker som gjaldt
xenotransplantasjon. Det blei føreslått at pasientar
som hadde gjennomgått xenotransplantasjon, burde innlemmast
i eit eige pasientregister (xenoregister), og at blod- og vevsprøver
burde samlast inn i ein eigen xenobiobank, slik at det kunne brukast til
retrospektiv smitteanalyse og smitteoppsporing. Utvalet meinte at
for å kunne ta imot tilbod om behandling med xenotransplantasjon,
måtte pasientane forplikte seg til å delta i livslang
oppfølging med omsyn til smitterisiko og til å vidareformidle
informasjon til nære kontaktar. Utvalet føreslo
vidare prinsipp for utveljing av pasientar og særskilde
krav til informasjon og samtykke.
Sosial- og helsedepartementet sende NOU 2001:18 på høyring
i juli 2001 og fekk inn 79 høyringsfråsegner.
Av dei 47 høyringsinstansane som tok stilling til innhaldet
i utgreiinga, støtta 38 forslaget frå utvalet.
Dei fleste høyringsinstansane var opptekne av faren for
smitteoverføring, men var samde med utvalet i at dersom
ein gjennomførte eit føre-var-prinsipp, ville
det vere forsvarleg å gradvis tillate forsøk med
xenotransplantasjon frå 1. januar 2003. Fleire
av høyringsinstansane la likevel vekt på at det
måtte innhentast meir kunnskap, og at det ville vere heilt nødvendig å få på plass
nødvendige reguleringsmekanismar før xenotransplantasjon
kunne tillatast.
Eit mindretal av høyringsinstansane meinte at det ville
vere for tidleg å tillate xenotransplantasjon i Noreg allereie
frå 1. januar 2003. Dette blei grunngitt med at
fleire område måtte utgreiast nærmare
før ein kunne regulere slik verksemd. Vidare meinte ein
at det ville vere behov for meir eksakt kunnskap om faren for smitteoverføring,
tid til å få på plass dei nødvendige
reguleringsmekanismane og tid til ein brei offentleg debatt om xenotransplantasjon.
Det blir vist til at smittevernlova og dyrnevernlova innheld
føresegner som er relevante for problemstillingar knytte
til xenotranplantasjon.
Det blir i proposisjonen gjort greie for rettstilstanden på området
i Sverige, Danmark, Storbritannia og USA.
Det blir vist til at Europarådet sitt arbeid med retningslinjer
for xenotransplantasjon blei forseinka, og at endelege retningslinjer
ikkje låg føre før 19. juni 2003.
Retningslinjene gjeld både klinisk utprøving og
behandling, og utgangspunktet er at xenotransplantasjon ikkje bør
utførast før kvart einskilt land har regulert
feltet i samsvar med det som følgjer av retningslinjene.
Retningslinjene legg opp til at reguleringa av xenotransplantasjon
må innebere omfattande kontroll-, overvakings- og tryggingstiltak
for å minimalisere risikoen for smitteoverføring
både i forhold til kvar einskild pasient og i forhold til
samfunnet. Vidare blir det tilrådd at det må stillast
strenge krav når det gjeld indikasjonane for bruk av xenotransplantasjon,
når det gjeld godkjenning av dei institusjonane som skal
kunne utføre xenotransplantasjon, og når det gjeld
oppdrett, handtering og bruk av kjeldedyr. Retningslinjene understrekar
kor viktig det er med omfattande informasjon til den som skal gjennomgå xenotransplantasjon,
og at ein lyt ha strenge samtykkereglar i samband med slik behandling.
Endeleg går det fram av retningslinjene at medlemslanda
aktivt må syte for offentleg innsyn og brei offentleg debatt
rundt grunnleggjande spørsmål knytte til xenotransplantasjon.
Det blir vist til at xenotransplantasjon også er sett på dagsordenen
i WHO, og at etikk-komiteen i Den internasjonale xenotransplantasjonsforeininga
har teke initiativ overfor WHO med tanke på å få organisasjonen
til å tilrå medlemslanda å regulere xenotransplantasjonsverksemd.
Utkastet til WHO-resolusjon kneset visse overordna prinsipp i samsvar
med retningslinjene frå Europarådet, men er mindre
detaljert og har meir preg av å vere eit overordna politikkdokument
der ein understrekar behovet for at xenotransplantasjon skjer i
samsvar med nasjonal regulering, samtidig som det blir tilrådd
internasjonalt samarbeid på feltet.
Helsedepartementet oppretta eit interimsorgan for xenotransplantasjon,
og i den første halvårsrapporten av 26. januar
2004 har interimsorganet gjort greie for utviklinga sidan NOU 2001:18
blei lagd fram. Det blir i proposisjonen gjort greie for nokre hovudpunkt
i halvårsrapporten. Interimsorganet viser mellom anna til
at resultata av ein del nyare forsøk tyder på at
risikoen for smitte frå dyr til menneske er mindre i dag
enn i 2001. Interimsorganet understrekar likevel at datagrunnlaget
er avgrensa, og at ytterlegare forsking og utprøving vil
vere nødvendig. Den prinsipielle tilrådinga frå interimsorganet
er at det i Noreg bør utarbeidast permanent lovregulering som
opnar for xenotransplantasjon på nærmare bestemte
vilkår.
Departementet meiner at det bør utarbeidast permanent
lovregulering av xenotransplantasjon i Noreg, og viser særleg
til vurderingane og tilrådingane frå interimsorganet
og til retningslinjene gitt av Europarådet.
Departementet meiner vidare at det på dette feltet må givast
rom for ein brei samfunnsdebatt om etiske problemstillingar knytte
til kryssing av artsgrenser mellom menneske og dyr, dyrevern (medrekna
genmodifisering ved framstilling av kjeldedyr), krav til samtykke,
prioritering av pasientgrupper, omsynet til dei som eventuelt får
gjennomført xenotransplantasjon, og problemstillingar knytte
til risikoen for eventuell spreiing av ukjende smittestoff frå dyr
til menneske.
Når retningslinjene gitt av Europarådet låg
føre seinare enn ein opphavleg trudde, førte det
etter departementet sitt syn til at det blei uforsvarleg kort tid til å gjennomføre
ein nødvendig offentleg debatt, samt uforsvarleg kort tid
til å utarbeide eit lovutkast for alminneleg høyring.
Departementet føreslår derfor at det mellombels
forbodet mot xenotransplantasjon blir forlengd med tre år
fram til 1. januar 2008.
Dersom det før 1. januar 2008 blir sett i gang
klinisk utprøving eller utvikla behandlingsformer i utlandet
som også norske pasientar ønskjer å ta
del i eller dra nytte av, vil departementet vurdere behovet for å gjere
særskilde unntak frå det mellombels forbodet.
Departementet ser det slik at interimsorganet framleis vil vere
eit viktig ekspertorgan i den vidare reguleringsprosessen, og ønskjer å vidareføre
denne ordninga fram til det er utarbeidd ei permanent lovregulering
av feltet.
Forslaget om å forlengje det mellombels forbodet mot
xenotransplantasjon fram til 1. januar 2008 kjem ikkje
til å få økonomiske eller administrative
konsekvensar. Utgiftene knytte til å vidareføre
Helsedepartementets interimsorgan for xenotransplantasjon blir dekte
innanfor rammene for departementet.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Bjarne
Håkon Hanssen, Britt Hildeng, Asmund Kristoffersen og Gunn
Olsen, fra Høyre, Beate Heieren Hundhammer, Bent Høie
og Elisabeth Røbekk Nørve, fra Fremskrittspartiet,
lederen John I. Alvheim og Harald T. Nesvik, fra Sosialistisk Venstreparti,
Olav Gunnar Ballo og Sigbjørn Molvik, fra Kristelig Folkeparti, Åse
Gunhild Woie Duesund og Per Steinar Osmundnes, og fra Senterpartiet,
Ola D. Gløtvold, slutter seg til Regjeringens definisjon
av xenotransplantasjon: Med xenotransplantasjon menes overføring
av levende biologisk materiale (for eksempel hele organ, vev eller celler)
fra dyr til mennesker, men det kan også være at
humane kroppsvæsker, celler eller vev utenfor kroppen har
kontakt med levende celler, vev eller organ fra dyr.
Komiteen viser til at det i transplantasjonsloven § 15
andre ledd jf. § 6a er inntatt et midlertidig forbud
mot xenotransplantasjon frem til 1. januar 2005, jf. Innst.
O. nr. 51 (2001-2002).
Komiteen viser til at mangelen på organ
til transplantasjon er et internasjonalt problem, og at muligheten
til å gjennomføre xenotransplantasjon har vært
gjenstand for internasjonal debatt i de senere årene. Komiteen viser
til departementets gjennomgang av Europarådets retningslinjer
for xenotransplantasjon, rettstilstanden på området
i Sverige, Danmark, Storbritannia og USA, og drøftinger
i WHO.
Komiteen har merket seg at Helsedepartementet
opprettet et interimsorgan for xenotransplantasjon som i første
halvårsrapport av 26. januar 2004 har gjort greie
for utviklingen siden NOU 2001:18 ble lagt frem. Komiteen har
også merket seg at interimsorganet anbefaler at det bør
utarbeides en permanent lovregulering som åpner for xenotransplantasjon
på nærmere bestemte vilkår. Komiteen slutter seg
til departementets konklusjon om at det bør utarbeides
permanent lovregulering av xenotransplantasjon i Norge.
Komiteen mener at det i tilknytning til dette bør
legges til rette for en brei samfunnsdebatt om ulike etiske problemstillinger
knyttet til å overføre levende biologisk materiale
fra dyr til mennesker. Slik komiteen ser det, vil
en brei samfunnsdebatt, i tillegg til å utarbeide et lovutkast
for alminnelig høring, vanskelig la seg kombinere med det
korte tidsperspektivet frem til 1. januar 2005. Som redegjort
for i proposisjonen, forelå retningslinjene fra Europarådet senere
enn først antatt, og departementet har påpekt at
dette medførte uforsvarlig kort tid til å utarbeide forslag
til permanent lovgivning på området.
Komiteens medlemmer fra Høyre og Kristelig
Folkeparti er derfor enig med departementet i at det midlertidige
forbudet mot xenotransplantasjon forlenges med tre år frem
til 1. januar 2008. Disse medlemmer har
merket seg at dersom det før dette blir satt i gang klinisk
utprøving eller utviklet behandlingsformer i utlandet som
også norske pasienter ønsker å ta del
i eller dra nytte av, vil departementet vurdere behovet for å gjøre
særlige unntak fra det midlertidige forbudet.
Disse medlemmer mener at interimsorganet har spilt
en viktig rolle som ekspertorgan siden det ble opprettet, og støtter
departementets ønske om å videreføre
ordningen til det foreligger en permanent lovregulering av feltet.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"I
I lov 9. februar 1973 nr. 6 om transplantasjon, sykehusobduksjon
og avgivelse av lik m.m. skal § 15 andre ledd
lyde:
§ 6 a opphører å gjelde
1. januar 2008.
II
Loven trer i kraft straks."
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet og
Fremskrittspartiet viser til at retningslinjene for xenotransplantasjon
utarbeidet av Europarådet som forelå 19. juni
2003, åpner for prøving med xenotransplantasjon.
Det fremlegges også retningslinjer som skal gjelde for
alle land i forhold til regulering, kontroll- og overvåkningstiltak for
de som benytter seg av xenotransplantasjon med tanke på smitteoverføring.
Fra Europarådet ble det videre tilrådet at indikasjonene
for bruk av xenotransplantasjon må være strenge,
og de enkelte institusjonene som skal utføre transplantasjon,
må nasjonalt være godkjent til dette bruk. Disse
medlemmer viser videre til WHO som anbefaler nasjonal regulering
av xenotransplantasjon, og til samarbeidet internasjonalt på dette
området.
Et nasjonalt interimsorgan for xenotransplantasjon avga sin første
halvårsrapport om xenotransplantasjon 26. januar
2004, og utvalget anfører blant annet at resultatet av
nyere forsøk tyder på at risikoen for smitte fra
dyr til mennesket er mindre i dag enn i 2001. Interimsorganet understreker
likevel at datagrunnlaget er avgrenset, og at ytterligere forskning og
utredning vil være nødvendig. Videre viser disse medlemmer til
interimsorganets uttalelse om at det i Norge bør utarbeides
en permanent lovregulering som åpner for xenotransplantasjon
på nærmere bestemte vilkår. Disse
medlemmer sier seg enig i disse uttalelsene fra interimsorganet. Disse medlemmer stiller
seg imidlertid uforstående til at Regjeringen i proposisjonen
ytterligere foreslår midlertidig forbud mot xenotransplantasjon
i Norge frem til 2008 og begrunner denne stillingtagen med at man ikke
har fått gjennomført en ønsket omfattende
debatt i Norge generelt om transplantasjon av organ fra dyr til
menneske. Disse medlemmer viser i denne sammenheng
til at en nå fra Europarådets side er åpne
for nasjonal utprøving med xenotransplantasjon, og i denne
utviklingen mener dissemedlemmer at
Norge også må delta.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet viser
til at Arbeiderpartiet i forbindelse med tidligere behandling av
forslag om forlengelse av forbudet mot xenotransplantasjon (jf.
Innst. O. nr. 51 (2001-2002)) pekte på at en forlengelse
av forbud mot xenotransplantasjon helt fram til 12. januar
2005 kunne medføre at utviklingen på dette område
kunne stagnere i Norge og ba på den bakgrunn Regjeringen utarbeide
eget lovforslag om xenotransplantasjon snarest mulig.
Disse medlemmer viser til at utviklingen på dette
området har gått fort, og at mange medisinske muligheter
synes å åpne seg.
Disse medlemmer viser til at et flertall av høringsinstansene
som uttalte seg om NOU 2001:18 Xenotransplantasjon, mente det ville
være forsvarlig å gradvis tillate forsøk
med xenotransplantasjon fra 1. januar 2003.
Med bakgrunn i Europarådets arbeid og de erfaringer
og kunnskap som er høstet på området,
mener disse medlemmer at en forlengelse av det gjeldende
forbudet fram til 1. januar 2008 vil være urimelig,
og går mot dette.
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Fremskrittspartiet Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
viser til Europarådets retningslinjer for xenotransplantasjon,
som forelå den 19. juni 2003 etter at det har
vært arbeidet med disse i Europarådets regi en årrekke. Flertallet viser
til at retningslinjene har som utgangspunkt at xenotransplantasjon
ikke bør utføres før hvert enkelt medlemsland
har regulert feltet i samsvar med det som følger av retningslinjene.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk
Venstreparti og Senterpartiet støtter en forlengelse
av forbudet mot xenotransplantasjon, begrunnet med føre
var-prinsippet, og med at metoden per dato må ansees som
så eksperimentell at den ikke kan ansees som forsvarlig
medisinsk behandling av mennesker.
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Fremskrittspartiet Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
ser behov for et norsk lovverk som bestemmer framtidige premisser
for bruk av biologisk materiale fra dyr til medisinsk behandling
av mennesker. Flertallet mener at det bør
være mulig å utarbeide en egen norsk lovgivning
på området innen en tidsramme av to og et halvt år,
og at dagens lovforbud mot xenotransplantasjon som en konsekvens
av dette forlenges fram til 1. januar 2007.
Flertallet vil påpeke at et framtidig
lovverk må være basert på føre
var-prinsippet. Et slikt prinsipp må særlig basere
seg på at bruk av biologisk materiale fra dyr kan medføre
smitterisiko for mennesker ved en donasjon, og der smitterisikoen
ikke bare kan sette mottakers liv i fare, men også kan
innebære fare for smittespredning til den øvrige
delen av befolkningen.
Flertallet mener at det gjennom kliniske forsøk
må være sikret at slik smitterisiko er kartlagt
før forbudet mot xenotransplantasjon oppheves eller dispensasjon
gis.
Flertallet vil påpeke at xenotransplantasjon også har
et dyrevernaspekt som nødvendiggjør en lovgivning
som ivaretar dyrehelsen, og som ikke utsetter forsøksdyr
for unødige lidelser. Flertallet forutsetter
at en ny lovgivning på området også ivaretar
dette perspektivet.
Flertallet fremmer følgende
forslag:
"I
I lov 9. februar 1973 nr. 6 om transplantasjon, sykehusobduksjon
og avgivelse av lik m.m. skal § 15 andre ledd
lyde:
§ 6 a opphører å gjelde
1. januar 2007.
II
Loven trer i kraft straks."
"Stortinget ber Regjeringen om å utarbeide ny lov om
xenotransplantasjon, basert på Europarådets retningslinjer
av 19. juni 2003, ut fra målsetningen om at loven
skal tre i kraft fra 1. januar 2007."
Flertallet vil påpeke at økt
bevisstgjøring rundt behovet for organdonasjoner både
i befolkningen som helhet og på sykehusene har gitt bedrede
resultater med hensyn på tilgang til organdonorer de siste årene.
Men til tross for en positiv reduksjon i ventelistene for organtransplantasjon
i 2004 er antallet som trenger livreddende organer, fremdeles høyt.
Store økonomiske og sosiale forskjeller i verden fører
til et internasjonalt marked for kjøp og salg av organer.
Fattige mennesker selger organer og utsetter seg dermed for fare,
blant annet fordi de kan bli overlatt til seg selv etter operasjonen.
En slik handel er moralsk betenkelig, og Norge bør bidra
til at slik handel unngås. Det kan vi gjøre, blant
annet ved å sikre økt tilgang på donorer
i Norge. Dette vil også redusere det framtidige behovet
for xenotransplantasjon.
Innføring av donorkort og økt oppmerksomhet rundt
organdonasjoner har ført til flere organtransplantasjoner
på norske sykehus. I dag er ikke donorkortet knyttet til
et register. Det innebærer at sykehuspersonale eller andre
må finne kortet og deretter kontakte pårørende
som er oppført i kortet, for at de skal gi samtykke til
donasjon. Det kan dermed føre til at organer fra villige
donorer ikke nyttiggjøres, blant annet fordi donorkortet
ikke finnes. I tillegg kan pårørende utsettes
for en tilleggsbelastning, fordi de også skal ta stilling
til en eventuell organdonasjon.
Det kan derfor etter flertallets syn være
fornuftig å opprette et eget donorregister, der de som ønsker å gi
bort sine organer for transplantasjon etter sin bortgang, kan registrere
seg ved kontakt med helsevesenet ved at et registreringsskjema gjøres
lett tilgjengelig og kan fylles ut på venterommet og leveres i
forbindelse med konsultasjonen.
Donorregistreringen må baseres på frivillighet. Det
kan være en del som av ulike grunner ikke ønsker å registrere
seg, og de må ikke være utsatt for press av noen
art. I tillegg må det være rikelig anledning til å ombestemme
seg. Et godt register er avhengig av at registrering og eventuell
utmelding skjer på en måte som er allment akseptert.
Det er allerede i dag mange som ønsker å være donor.
Hele tre av fire pårørende tillater nå ifølge Stiftelsen
Organdonasjon å donere bort organer på vegne av
avdøde. Likevel er det grunn til å tro at en ved
hjelp av et sentralt register kan sikre enda flere organer for transplantasjon
i Norge.
Det er viktig at et slikt register tar hensyn til personvernet,
og at retningslinjer fra Datatilsynet blir fulgt.
Flertallet fremmer følgende
forslag:
"Stortinget ber Regjeringen om å ta initiativ til opprettelse
av et organdonorregister og legge fram saken for Stortinget i løpet
av våren 2005."
Komiteens medlemmer fra Høyre og Kristelig
Folkeparti viser til at erfaringer fra de land, blant annet
Sverige og Nederland, som har innført et slikt register,
viser at man neppe får økt tilgang på organer
som følge av registerordning. Det har vist seg at man får
et stort byråkrati og store administrative kostnader til å opprette
og drive et slikt register. Det må uansett antas at et
slikt register må ha en svært høy registreringsprosent
for at registeret skal oppnå sin målsetning om økt
tilgang på organer.
Disse medlemmer har merket seg at de tiltak Norge
gjennomfører for å rekruttere donorer, er blant
annet mindre, målrettede opplysningskampanjer, herunder
innføring av ordningen med bruk av donorkort, og opprettelse
av donoransvarlige leger ved sykehusene. Disse medlemmer viser
til at donorraten i Norge har steget merkbart de siste årene, og
nevnte tiltak må antas å ha vært av betydning
for dette. Det Norge gjør for å rekruttere donorer
svarer til den såkalte Spania-modellen. For 10 år
siden var Spania dårligst i Europa. Nå er de best
i Europa hva gjelder tilgang på donororganer.
Disse medlemmer mener likevel at det kan være
nødvendig å sette i verk ytterligere tiltak for å rekruttere
organdonorer.
Disse medlemmer ser behovet for å arbeide videre
med å styrke tiltak knyttet til den interne organiseringen
på sykehusene og oppgradere kunnskapene om donasjon internt
på sykehuset, før man eventuelt vurderer andre
tiltak.
Forslag fra Høyre og Kristelig Folkeparti:
I
I lov 9. februar 1973 nr. 6 om
transplantasjon, sykehusobduksjon og avgivelse av lik m.m. skal § 15 andre
ledd lyde:
§ 6 a opphører å gjelde
1. januar 2008.
II
Loven trer i kraft straks.
Tilrådinga frå komiteen vert fremja av Arbeidarpartiet, Framstegspartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet.
Komiteen har for øvrig ingen merknader, viser til proposisjonen og rår Odelstinget til å gjøre slike
vedtak:
A
Vedtak til lov:
om endring i lov 9. februar 1973 nr. 6 om transplantasjon, sykehusobduksjon og avgivelse av lik m.m.
I
I lov 9. februar 1973 nr. 6 om transplantasjon, sykehusobduksjon og avgivelse av lik m.m. skal § 15 andre ledd lyde:
§ 6 a opphører å gjelde 1. januar 2007.
II
Loven trer i kraft straks.
B.
Stortinget ber Regjeringen om å utarbeide ny lov om xenotransplantasjon, basert på Europarådets retningslinjer av 19. juni 2003, ut fra målsetningen om at loven skal tre i kraft fra 1. januar 2007.
C.
Stortinget ber Regjeringen om å ta initiativ til opprettelse av et organdonorregister og legge fram saken for Stortinget i løpet av våren 2005.
Oslo, i sosialkomiteen, den 1. juni 2004
John I. Alvheim |
Åse Gunhild Woie Duesund |
leiar |
ordførar |