4. Økonomiske og administrative konsekvenser

4.1 Sammendrag

Ved at de objektive vilkårene for utvisning på grunnlag av straffbare handlinger endres, vil flere utlendinger som er ilagt straff eller særreaksjon for straffbare forhold måtte vurderes utvist. Utlendingsmyndighetene får dermed flere saker hvor det må tas stilling til utvisningsspørsmålet.

En økning i antall utviste utlendinger vil også kunne medføre ekstrautgifter til uttransporteringer. Dette er imidlertid utgifter myndighetene kan kreve refundert, jf. utlendingsloven § 46. Det må videre antas at enkelte av dem som blir utvist ellers ville fortsette med kriminell virksomhet i Norge, og at det spares inn ressurser på at den kriminelle utlendingen føres ut av landet.

Selv om dette endringsforslaget vil kunne få økonomiske og administrative konsekvenser, må det kunne legges til grunn at disse konsekvensene ikke vil være av budsjettmessig betydning. Eventuelle merutgifter dekkes av de forskjellige etatene innenfor de til enhver tid gjeldende budsjettrammer.

Endringene i reglene om fritt rettsråd og innføringen av en ny advokatordning i asylsaker, innebærer etter departementets utregninger samlet sett en økonomisk innsparing.

Oppsummert medfører dette at omleggingen vil føre til en innsparing på Justisdepartementets budsjett på 13,9 mill. kroner, mens det vil bli økte utgifter på Kommunal- og regionaldepartementets budsjett på til sammen 7,4 mill. kroner. Dette gir en årlig nettoinnsparing på 6,5 mill. kroner.

De budsjettmessige konsekvensene av forslaget vil bli bygget inn i forslaget til Revidert nasjonalbudsjett og i budsjettet for 2005.

4.2 Komiteens merknader

Komiteen tar dette til etterretning.

Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet er kritiske til Regjeringens vurderinger av de økonomiske behovene knyttet til å la en frivillig organisasjon overta ansvaret for rettshjelpen i første instans og avventer nærmere dokumentasjon i forbindelse med forslag til statsbudsjett for 2005.

Disse medlemmer viser for øvrig til egne merknader om alternativ rettshjelpsordning i kapittel 3.2.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet ser at det ligger en viss besparelse i den nye ordningen med fritt rettsråd i asylsaker som er blitt foreslått, ved at det totale antall timer reduseres fra 6 til 5. Ut fra gjeldende satser og med den aktuelle tilstrømning av asylsøkere kan besparelsen kanskje bli på henimot 10 mill. kroner årlig.