Til Odelstinget
Helsedepartementet legger i proposisjonen fram forslag til endringer
i kommunehelsetjenesteloven og smittevernloven. Endringsforslagene
vil gi kommunene hjemmel til å delegere myndighet til interkommunale
organer på områdene miljørettet helsevern
og smittevern. Helsedepartementet foreslår også å oppheve
delegeringsskranken for stansing i kommunehelsetjenesteloven kapittel
4a.
Som bakgrunn for forslagene vises det bl.a. til at kommunene
ved overføringen av det lokale næringsmiddeltilsynet
til staten har mistet det faglige og administrative støtteapparatet
som lå i de delene som ble overført Mattilsynet
fra de lokale næringsmiddeltilsynene. Det uttales at omorganiseringen
av matforvaltningen dermed i en del kommuner har aktualisert et
behov for å organisere arbeidet med miljørettet helsevern
på en måte som kompenserer for en mulig svekkelse
av feltet.
Det redegjøres for to rapporter utarbeidet av et utvalg
som skulle vurdere grenseflatene mellom det nye Mattilsynet og det
miljørettede helsevernet under den kommunale helsetjenesten
(Smith-rapportene). Utvalgets forslag ble sendt på høring
høsten 2002. Flertallet av høringsinstansene var
positive til interkommunalt samarbeid for å løse
oppgaver innen miljørettet helsevern.
Det redegjøres for vurderinger og tiltak i St.meld. nr.
16 (2002-2003) innen miljørettet helsevern, smittevern
og samfunnsmedisin (Folkehelsemeldingen).
I en oppsummering av gjeldende rett framholdes det at kommunene
har adgang til å organisere arbeidet innen miljørettet
helsevern og smittevern gjennom interkommunale organer, men at det
er uklart om kommunene kan delegere myndighet til å fatte vedtak
innen miljørettet helsevern og smittevern.
Helsedepartementet sendte i november 2003 forslag om å gi
kommunene hjemmel til å delegere myndighet til interkommunale
organer på høring. Et flertall av høringsinstansene
er positive til at kommunene får flere alternativer til å organisere
arbeidet innen miljørettet helsevern og smittevern, og
mener at dette kan gi hensiktsmessige og funksjonelle løsninger.
Helsedepartementet understreker at forslaget til delegering av
myndighet til interkommunale organer verken legger føringer
for eller forventninger til at kommunene skal etablere interkommunale
organer for miljørettet helsevern og/eller smittevern,
og at det er den enkelte kommune som innenfor rammene av regelverket
må etablere den organisering som kommunen er best tjent
med.
Det framholdes at for at samarbeidsoppgavene i kommunehelsetjenesteloven
skal bli ivaretatt, må kommunens helsetjeneste ha tilstrekkelig
kapasitet og kompetanse for å synliggjøre og ivareta
fagområdet, at samarbeidet med viktige aktører
og myndigheter må formaliseres gjennom rutiner og avtaler,
og at samarbeidsarenaene må defineres.
Helsedepartementet mener at av de organisasjonsformer man har
i dagens regelverk, skal interkommunalt samarbeid etter kommuneloven § 27
og interkommunalt selskap etter IKS-loven være de aktuelle
formene dersom det skal delegeres myndighet innen miljørettet
helsevern og/eller smittevern. Helsedepartementet finner
at myndighet innen miljørettet helsevern og smittevern
ikke skal kunne delegeres til aksjeselskaper. Det uttales at der
et interkommunalt organ ikke får delegert myndighet, men
forbereder saker for kommunale organer, vil det ikke være noen
begrensning i organisasjonsform, og at aksjeselskap her vil være
en aktuell organisasjonsform.
Det vil være mulig for en kommune å delegere sin
myndighet innen miljørettet helsevern og smittevern til
en annen kommune (vertskommune). For å sikre at oppgavene
ikke løsrives fra kommunen, vil det imidlertid være
et vilkår at vedtak fattet av vertskommunen skal stadfestes
av den kommune der saken har sin opprinnelse.
Etter kommunehelsetjenesteloven § 4a-12 er
fylkesmannen klageinstans for vedtak som er truffet av kommunestyret
(eller den som er delegert myndigheten) etter kommunehelsetjenesteloven
kapittel 4a. Fylkesmannen er også klageinstans for kommunalt vedtak
etter smittevernloven § 8-3. Det foreslås
ikke endringer i klagereglene for de tilfeller der vedtak fattes
av interkommunale organer. Det framholdes at kommunestyret i den
kommune der saken har sin opprinnelse, kan bestemme at eventuelle
klager skal forelegges kommunen før det oversendes Fylkesmannen.
Reglene for delegering i kommunehelsetjenesteloven § 4a-3
er i dag til hinder for at kommunestyret kan delegere myndighet
til å gi pålegg om stansing i medhold av kommunehelsetjenesteloven §§ 4a-4 fjerde
ledd og 4a-10. Helsedepartementet foreslår at myndigheten
til å gi pålegg om stansing innen miljørettet
helsevern kan delegeres fra kommunestyret. Der det foreligger en
overhengende fare for helseskade, har kommunestyret etter regelverket
en plikt til å stanse den aktuelle virksomhet. Det framholdes
at vurderingen av vilkåret om overhengende fare for helseskade
i hovedsak er en faglig vurdering, som må gjøres
av kompetent personell.
Det uttales at der det opprettes interkommunale organer som får
delegert myndigheten etter regelverket, bør også kommunelegens
oppgaver på disse områdene delegeres for å sikre
en helhetlig ivaretakelse av oppgavene. Helsedepartementet mener
det er viktig at det etableres kontakt mellom ordinær kommunelege
og lege i det interkommunale organet.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Bjarne
Håkon Hanssen, Britt Hildeng, Asmund Kristoffersen og Gunn
Olsen, fra Høyre, Beate Heieren Hundhammer, Bent Høie
og Elisabeth Røbekk Nørve, fra Fremskrittspartiet,
lederen John I. Alvheim og Harald T. Nesvik, fra Sosialistisk Venstreparti,
Olav Gunnar Ballo og Sigbjørn Molvik, fra Kristelig Folkeparti, Åse
Gunhild Woie Duesund og Per Steinar Osmundnes, og fra Senterpartiet,
Ola D. Gløtvold, har merket seg at Regjeringen
med forslagene til endringer i kommunehelsetjenesteloven og smittevernloven
tar utgangspunkt i og følger opp St.meld. nr. 16 (2002-2003)
Resept for et sunnere Norge.
Komiteen har merket seg at det er uklart om interkommunale
organer kan få delegert kompetanse fra kommunene til å utøve
myndighet etter regelverket, og viser til Regjeringens redegjørelse
for dette i Ot.prp. nr 72 (2003-2004). Komiteen støtter
Regjeringens forslag om at kommunene skal få hjemmel til å delegere
myndighet innen miljørettet helsevern og smittevern til
interkommunale organer, og støtter derfor de foreslåtte
endringene i kommunehelsetjenesteloven og smittevernloven.
Komiteen har videre merket seg at Helsedepartementet
ikke ønsker å åpne for at myndighetsutøvelse
skal kunne delegeres til interkommunale aksjeselskaper. Dette med
bakgrunn i at mulighetene for politisk styring og tydeliggjøring
av kommunenes ansvar som hovedregel vil være svakere dersom
oppgavene skal ivaretas gjennom interkommunale aksjeselskap.
Komiteen er positiv til at det skal være
opp til kommunene å avgjøre hvorvidt de ønsker å benytte en
løsning med delegering av myndighet til interkommunale
organer, og hvilke tjenester som skal inngå. Komiteen mener
dette vil gi hver kommune større frihet til å tilpasse
lokale behov og utfordringer. Det vil således komme både
små kommuner som i dag har vanskeligheter med å rekruttere
kompetent personell, til gode og likeså store kommuner
som lokalt har bygd opp solid kompetanse på feltet.
Komiteen viser til proposisjonen og merknadene og rår Odelstinget til å gjøre slikt
vedtak til lov
om endringer i lov 19. november 1982 nr. 66 om helsetjenesten i kommunene og lov 5. august 1994 nr. 55 om vern mot smittsomme sykdommer (delegering av myndighet til interkommunale organer)
I
I lov 19. november 1982 nr. 66 om helsetjenesten i kommunene gjøres følgende endringer:
§ 4a-3 Overskriften skal lyde:
(Delegering av myndighet)
§ 4a-3 første og annet ledd skal lyde:
Myndighet og gjøremål innen miljørettet helsevern som i denne lov er lagt til kommunestyret, kan med unntak av den myndighet som er nevnt i § 4a-11 tredje ledd, delegeres etter reglene i kommuneloven, til et interkommunalt organ eller til en annen kommune. Når kommunen har delegert myndighet til en annen kommune, skal vedtak fattet av denne stadfestes av kommunen der saken har sin opprinnelse.
Kommunestyrets myndighet eller myndighet delegert etter første ledd kan utøves av kommunelegen, dersom dette på grunn av tidsnød er nødvendig for at styrets oppgaver etter denne lov skal kunne utføres. Når kommunestyret har lagt oppgavene innen miljørettet helsevern etter denne lov til et interkommunalt organ, kan myndighet etter denne bestemmelse utøves av en eller flere leger ansatt i dette organet.
§ 4a-12 første ledd skal lyde:
Fylkesmannen avgjør klager over vedtak truffet av kommunestyret, kommunelegen eller interkommunalt organ etter dette kapittel.
II
I lov 5. august 1994 nr. 55 om vern mot smittsomme sykdommer gjøres følgende endringer:
§ 7-1 nytt sjette ledd skal lyde:
Kommunens myndighet etter denne lov kan delegeres etter reglene i kommuneloven, til et interkommunalt organ eller til en annen kommune. Når kommunen har delegert myndighet til en annen kommune, skal vedtak fattet av denne stadfestes av kommunen der saken har sin opprinnelse.
§ 7-2 nytt fjerde ledd skal lyde:
Når kommunen har lagt smittevernoppgavene til et interkommunalt organ, jf. § 7-1 sjette ledd, kan kommunestyret delegere kommunelegens myndighet etter denne lov til en eller flere leger ansatt i dette organet.
§ 8-3 første ledd skal lyde:
Fylkesmannen avgjør klage over kommunalt eller interkommunalt vedtak såfremt ikke noe annet er bestemt i loven.
III
Loven trer i kraft straks.
Oslo, i sosialkomiteen, den 8. juni 2004
John I. Alvheim |
Åse Gunhild Woie Duesund |
leder |
ordfører |