Det følger av deltakerloven § 8 at
ervervstillatelse ikke skal gis dersom fartøyet ikke er
utrustet for eller egnet til å drive fiske eller fangst.
Siden loven ble satt i kraft 1. januar 2000 har det vist
seg at § 8 er vanskelig å anvende i konkrete
saker, idet skjønnstemaet etter loven er så vidt åpent.
Bestemmelsen har derfor fått liten praktisk anvendelse,
og departementet har sett et behov for at innholdet i bestemmelsen blir
presisert i forskrifter. Det foreslås derfor inntatt en
forskriftshjemmel i bestemmelsen.
Forslaget har ikke vært på høring.
Departementet anser ikke at høring er nødvendig
i dette tilfellet, idet konkrete regler her vil bli underlagt ordinær
høring i samsvar med forvaltningslovens regler før
en forskrift blir fastsatt.
Det følger av deltakerloven § 22 at
fartøy som det er gitt ervervstillatelse for, "skal føres
inn i et register over fiskefartøy (merkeregisteret)".
Merkeregisteret er det tradisjonelle registeret over norske fiskefartøy, og
inneholder opplysninger om fartøyets fysiske parametre
samt eierforhold. Fiskerimyndighetene fører i dag ulike
andre oversikter over fiskefartøy.
Siktemålet er at de ulike registrene i størst
mulig grad skal samkjøres, og bli tilgjengelig for offentligheten.
Departementet ser derfor behov for at deltakerloven § 22
blir en felleshjemmel for ulike registre som fiskerimyndighetene
fører, i stedet for en spesialhjemmel for merkeregisteret,
og foreslår endringer i bestemmelsen i samsvar med dette.
Forslaget har ikke vært på høring.
Dette er en rent administrativ endring, som ikke berører
private parters stilling, rettigheter eller plikter. Departementet kan
derfor ikke se behov for høring i dette tilfellet.
Lov av 3. juni 1983 nr. 40 om saltvannfiske mv. - saltvannsfiskeloven
- pålegger i § 45 Fiskeridirektoratet å føre
kontroll med at bestemmelsene i saltvannsfiskeloven og en del andre
relevante lover på fiskeriområdet blir overholdt.
Oppregningen omfatter altså ikke deltakerloven.
Bestemmelsen gir Fiskeridirektoratet visse fullmakter for å utføre
denne kontrollen. Dette gjelder blant annet rett til uhindret adgang
til fartøy og rederikontor, og rett til å kontrollere
regnskap og andre relevante dokumenter og opplysninger.
Fiskeridepartementet vil foreslå at deltakerloven blir
inkludert i oppregningen i saltvannsfiskeloven § 45
første ledd. Det er hensiktsmessig at også denne loven
inkluderes, slik at man lettere kan koordinere det totale kontrollarbeidet
som utføres i direktoratet. Departementet har ikke motforestillinger
til et slikt forslag, da det i denne forbindelse ikke er noen vesensforskjell
på de lovene som allerede er omfattet av § 45,
og deltakerloven.
Lovendringsforslaget har ikke vært på høring. Departementet
anser at høring ikke er nødvendig, idet den prinsipielle
diskusjon om hvorvidt Fiskeridirektoratet skal ha denne type kontrollfullmakter
allerede er tatt tidligere. Det vises til Ot.prp. nr. 92 (2000-2001),
hvor det sist ble foreslått endringer i saltvannsfiskeloven § 45.