Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, lederen
Olav Akselsen, Bendiks H. Arnesen, Grethe Fossli og Aud Gaundal,
fra Høyre, Silja Ekeland Bjørkly, Ivar Kristiansen
og Michael Momyr, fra Fremskrittspartiet, Øystein Hedstrøm
og Lodve Solholm, fra Sosialistisk Venstreparti, Åsa Elvik
og Inge Ryan, fra Kristelig Folkeparti, May-Helen Molvær
Grimstad og Einar Steensnæs, og fra Senterpartiet, Odd Roger
Enoksen, viser til at departementet i Ot.prp. nr. 70 (2003-2004)
foreslår enkelte endringer i lov av 26. mars 1999
nr. 15 om retten til å delta i fiske og fangst (deltakerloven),
samt noen mindre endringer i lov av 3. juni 1983 nr. 40
om saltvannsfiske mv. Komiteen har merket seg at
forslagene om endringer i deltakerloven i stor grad bygger på forslag
fra Eierskapsutvalget.
Komiteen slutter seg til forslagene om at reglene
som i dag gjelder tildeling av midlertidig ervervstillatelse
for fiskefartøy når en arving ikke oppfyller aktivitetskravet,
videreføres og gjøres gjeldende ved generasjonsskifte.
Det er også riktig at det blir en vesentlig forskjell på arv
og generasjonsskifte ved at en arving kun skal kunne få en
midlertidig ervervstillatelse, mens i generasjonstilfellene
så skal man ved en skjønnsmessig vurdering kunne
få ervervstillatelse.
Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet og Kristelig Folkeparti,
har merket seg at Eierskapsutvalget har foreslått å erstatte
dagens ordning med plikt til å søke om forhåndsgodkjennelse
av alle eierendringer, med en meldeplikt for de samme endringer. Flertallet har også merket
seg at departementet i prinsippet ønsker seg dagens system
erstattet med en slik meldingsordning. Deltakerloven foreslås
ikke endret i tråd med dette, men ordningen skal innføres
gradvis, gjennom en forskriftshjemmel.
Flertallet deler de innvendinger som Fiskeridirektoratet
har mot å erstatte dagens regler med en meldingsordning.
For det første er dagens ordning den beste måten å kunne
formulere vilkår til endringer i eierstrukturen. Det er
videre viktig at næringsutøverne får
en tilbakemelding fra fiskeriforvaltningen om hvilke virkninger
en eventuell endring i eierskapsforholdene vil kunne ha for adgangen
til å delta i fiske eller for konsesjonene for de enkelte
fartøy, før eierne eventuelt velger å gjennomføre
en endring på eiersiden. Dagens ordning skaper på denne
måten en forutsigbarhet for næringen. Flertallet har
merket seg at departementet mener at en meldingsordning vil være
en forenkling for forvaltningen. Flertallet deler
Fiskeridirektoratets syn om at det langt fra er sikkert at en meldingsordning
vil innebære en forenkling, men at den snarere vil bidra
til å komplisere dagens system.
Flertallet mener at departementets strategi med
en gradvis innfasing av et meldingssystem vil bidra til å skape
uforutsigbarhet for næringen, så vel som den vil
være kompliserende for forvaltningen. Hensynene mot ordningen
veier like tungt, selv om man skulle velge en gradvis innføring
av en meldingsordning.
Flertallet går derfor imot forslaget
til § 9 nytt annet ledd i deltakerloven.
Komiteens medlemmer fra Høyre, Fremskrittspartiet
og Kristelig Folkeparti har merket seg at forslagene i deltakerloven kun
gjelder overdragelse av aksje eller part i selskap eller sammenslutning
som direkte eller indirekte eier merkeregistrert fartøy.
Dette vil m.a.o. ikke få konsekvenser ved ordinært
salg av fartøy.
Videre legges det i forslaget vekt på at
det kan gis regler om meldeplikt ved eierendringer. Når
det er innført slik meldeplikt, gjelder ikke forbudet mot overdragelse
før det er gitt tillatelse. Reglene om meldeplikt kan likevel
inneholde forbud mot overdragelse før en viss frist etter
at meldingen er sendt. Disse medlemmer ser dette
hensiktsmessig, og vil bemerke at en gradvis innføring
av ordningen vil føre til en forbedring, forenkling og
forutsigbarhet i forhold til næringen, selv om det på kort
sikt vil kunne føre til noe merarbeid for forvaltningen. Disse medlemmer fremmer
derfor, i tråd med Regjeringens forslag, forslag til § 9
nytt annet ledd:
"§ 9 nytt annet ledd
skal lyde:
Kongen kan ved forskrift gi regler om meldeplikt ved eierendringer.
Når det er innført slik meldeplikt, gjelder ikke
forbudet mot overdragelse før det er gitt tillatelse. Reglene
om meldeplikt kan likevel inneholde forbud mot overdragelse før
en viss frist etter at meldingen er sendt."
Komiteen har for øvrig ingen
merknader til departementets forslag på de øvrige
punktene.