7. Komiteens merknader

Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, lederen Olav Akselsen, Bendiks H. Arnesen, Grethe Fossli og Aud Gaundal, fra Høyre, Silja Ekeland Bjørkly, Ivar Kristiansen og Michael Momyr, fra Fremskrittspartiet, Øystein Hedstrøm og Lodve Solholm, fra Sosialistisk Venstreparti, Åsa Elvik og Inge Ryan, fra Kristelig Folkeparti, May-Helen Molvær Grimstad og Einar Steensnæs, og fra Senterpartiet, Odd Roger Enoksen, viser til at departementet i Ot.prp. nr. 70 (2003-2004) foreslår enkelte endringer i lov av 26. mars 1999 nr. 15 om retten til å delta i fiske og fangst (deltakerloven), samt noen mindre endringer i lov av 3. juni 1983 nr. 40 om saltvannsfiske mv. Komiteen har merket seg at forslagene om endringer i deltakerloven i stor grad bygger på forslag fra Eierskapsutvalget.

Komiteen slutter seg til forslagene om at reg­lene som i dag gjelder tildeling av midlertidig er­vervs­tillatelse for fiskefartøy når en arving ikke oppfyller aktivitetskravet, videreføres og gjøres gjeldende ved generasjonsskifte. Det er også riktig at det blir en vesentlig forskjell på arv og generasjonsskifte ved at en arving kun skal kunne få en midlertidig ervervs­tillatelse, mens i generasjonstilfellene så skal man ved en skjønnsmessig vurdering kunne få ervervstillatelse.

Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet og Kristelig Folkeparti, har merket seg at Eierskapsutvalget har foreslått å erstatte dagens ordning med plikt til å søke om forhåndsgodkjennelse av alle eierendringer, med en meldeplikt for de samme endringer. Flertallet har også merket seg at departementet i prinsippet ønsker seg dagens system erstattet med en slik meldingsordning. Deltakerloven foreslås ikke endret i tråd med dette, men ordningen skal innføres gradvis, gjennom en forskriftshjemmel.

Flertallet deler de innvendinger som Fiskeridirektoratet har mot å erstatte dagens regler med en meldingsordning. For det første er dagens ordning den beste måten å kunne formulere vilkår til endringer i eierstrukturen. Det er videre viktig at næringsutøverne får en tilbakemelding fra fiskeriforvaltningen om hvilke virkninger en eventuell endring i eierskapsforholdene vil kunne ha for adgangen til å delta i fiske eller for konsesjonene for de enkelte fartøy, før eierne eventuelt velger å gjennomføre en endring på eiersiden. Dagens ordning skaper på denne måten en forutsigbarhet for næringen. Flertallet har merket seg at departementet mener at en meldingsordning vil være en forenkling for forvaltningen. Flertallet deler Fiskeridirektoratets syn om at det langt fra er sikkert at en meldingsordning vil innebære en forenkling, men at den snarere vil bidra til å komplisere dagens system.

Flertallet mener at departementets strategi med en gradvis innfasing av et meldingssystem vil bidra til å skape uforutsigbarhet for næringen, så vel som den vil være kompliserende for forvaltningen. Hensynene mot ordningen veier like tungt, selv om man skulle velge en gradvis innføring av en meldingsordning.

Flertallet går derfor imot forslaget til § 9 nytt annet ledd i deltakerloven.

Komiteens medlemmer fra Høyre, Fremskrittspartiet og Kristelig Folkeparti har merket seg at forslagene i deltakerloven kun gjelder overdragelse av aksje eller part i selskap eller sammenslutning som direkte eller indirekte eier merkeregistrert fartøy. Dette vil m.a.o. ikke få konsekvenser ved ordinært salg av fartøy.

Videre legges det i forslaget vekt på at det kan gis regler om meldeplikt ved eierendringer. Når det er innført slik meldeplikt, gjelder ikke forbudet mot overdragelse før det er gitt tillatelse. Reglene om meldeplikt kan likevel inneholde forbud mot overdragelse før en viss frist etter at meldingen er sendt. Disse medlemmer ser dette hensiktsmessig, og vil bemerke at en gradvis innføring av ordningen vil føre til en forbedring, forenkling og forutsigbarhet i forhold til næringen, selv om det på kort sikt vil kunne føre til noe merarbeid for forvaltningen. Disse medlemmer fremmer derfor, i tråd med Regjeringens forslag, forslag til § 9 nytt annet ledd:

"§ 9 nytt annet ledd skal lyde:

Kongen kan ved forskrift gi regler om meldeplikt ved eierendringer. Når det er innført slik meldeplikt, gjelder ikke forbudet mot overdragelse før det er gitt tillatelse. Reglene om meldeplikt kan likevel inneholde forbud mot overdragelse før en viss frist etter at meldingen er sendt."

Komiteen har for øvrig ingen merknader til departementets forslag på de øvrige punktene.