Det har lenge vært behov for en fullstendig revisjon
av sysselsettingsloven fordi den på flere punkter er lite
tidsmessig. Både i Ot.prp. nr. 70 (1998-1999) og i Ot.prp.
nr. 70 (2001-2002) ble det varslet en fullstendig gjennomgang av
sysselsettingsloven.
Behovene for endringer gjelder særlig der gjeldende
lovgivning ikke er i samsvar med de oppgaver Aetat har i dag og
der gjeldende bestemmelser ikke håndheves eller lenger
anses rimelige. Videre er det behov for en opprydding og klargjøring
av rekkevidden av forvaltningslovens saksbehandlingsregler på avgjørelser
om arbeidsmarkedstiltak. Det er også et behov for en opprydding
i reglene om saksbehandling for henholdsvis saker etter folketrygdloven
og etter loven om arbeidsmarkedstjenester.
Arbeids- og administrasjonsdepartementet sendte 29. august
2003 et høringsnotat med forslag til ny lov om arbeidsmarkedstjenester
på høring.
Høringsfristen ble satt til 28. november 2003.
35 instanser har avgitt realitetsuttalelse.
Departementet viser til at høringsinstansene gjennomgående
er positive til forslagene i høringsnotatet. Flere av høringsinstansene
uttrykker at det er positivt at sysselsettingsloven revideres og
at det ryddes opp i regelverket. Mange høringsinstanser
er positive til forslaget om en rett for den enkelte bruker til å få vurdert
sitt behov for arbeidsmarkedstjenester, samt til forslaget om brukermedvirkning.
Ingen av høringsinstansene går imot disse forslagene.
Det er delte meninger blant høringsinstansene til forslaget om å oppheve
arbeidsgivers meldeplikt og til forslaget om å oppheve
visse krav til virksomheter som driver privat formidling og utleie.
Noen høringsinstanser er skeptiske til å fjerne
dagens bestemmelse om at arbeidsgivere og arbeidstakere på visse
vilkår kan nektes bistand fra Aetat.
Komiteen viser til sine respektive
partiers merknader under behandlingen av Ot.prp. nr. 70 (2001-2002).
Komiteen viser til NOU 2004:13 En ny arbeids-
og velferdsforvaltning. Om samordning av Aetats, trygdeetatens og
sosialtjenestens oppgaver. Komiteen påpeker
at det kan bli behov for å endre respektive lovverk knyttet
til disse etatene i forbindelse med reformen, slik som det også er
nevnt i proposisjonen. Ifølge Regjeringen vil lovforslaget
gi et bedre utgangspunkt for de lovendringene en samordning vil
nødvendiggjøre.
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Fremskrittspartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
viser til behovet for sterkere innsats mot arbeidsløshet
og sosial dumping.
Et annet flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet, viser til at
Aetat må bemannes og ha tilstrekkelige ressurser til å oppfylle alle
sine forpliktelser etter loven.
Komiteens medlemmer fra Høyre og Kristelig
Folkeparti viser til at det er bred enighet om å bekjempe
arbeidsledigheten. Disse medlemmer vil videre peke
på en positiv utvikling på arbeidsmarkedet som
bedrer mulighetene for et inkluderende arbeidsliv. Det vises til
at Aetat har en sentral rolle i gjennomføringen av arbeidsmarkedspolitikken.
Aetat er styrket med midler svarende til om lag 700 nye årsverk
i perioden 2003-2005. Samlet er dette den største ressurstilførselen
til Aetat på mange år. Disse medlemmer viser
til at det legges stor vekt på å styrke Aetat
for å gi arbeidssøkere bedre veiledning og oppfølging.
Det er viktig å sikre god innsats, slik at personer som
er avhengige av midlertidige trygdeytelser eller sosialhjelp kan
bli selvforsørget gjennom ordinært arbeid.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til at det fremmes forslag til en helt ny lov om arbeidsmarkedstjenester
som skal erstatte sysselsettingsloven av 27. juni 1947.
Gjeldende sysselsettingslov regulerer arbeidsmarkedspolitikken og
er grunnlaget for organiseringen av Aetat.
Disse medlemmer er enige i at det er viktig å tilrettelegge
for et velfungerende arbeidsmarked med høy yrkesdeltagelse
og lav ledighet samt skape et mest mulig inkluderende arbeidsliv
med plass til alle. Fremskrittspartiet ser på arbeid som
et vesentlig grunnlag for offentlig velferd, privat velstand og
trivsel.
Disse medlemmer vil også få understreke fordelene
ved en ny arbeids- og velferdsforvaltning gjennom en samordning
av Aetat, Trygdeetaten og Sosialtjenesten i en felles velferdsetat.
Disse medlemmer vil understreke at denne lovrevisjonen
bare representerer en av mange faktorer som påvirker det
norske arbeidsmarkedet, og vil vise til at arbeidsmarkedet er et
komplisert samspill av en rekke ulike økonomiske, sosiale
og samfunnsmessige faktorer som ikke kan styres alene gjennom nasjonal
lovgivning.
Disse medlemmer konstaterer imidlertid at enkelte
av de respektive endringer som foreslås i den nye arbeidsmarkedsloven
er skritt i riktig retning av det Fremskrittspartiet ønsker
innenfor den nasjonale arbeidsmarkedspolitikken, men at enkelte
av endringene ikke går langt nok i riktig retning.
Disse medlemmer vil ha et mest mulig selvregulerende
og fritt arbeidsmarked der arbeidsforhold i størst mulig
grad er basert på individuelle arbeidsavtaler mellom arbeidstaker
og arbeidsgiver. Lovverket bør derfor ikke inneholde begrensninger
i den enkelte borgers rett til å inngå arbeidsavtaler
på de betingelser partene selv ønsker.
Disse medlemmer vil allikevel gi sin støtte til
lovens formål og virkeområde og erkjenner at det er
behov for et lovregulert rammeverk for arbeidsmarkedspolitikken.
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet, viser til at
det kan være behov for å utvide rettighetene til
langtidsledige og ungdom og viser til forslag fremmet i Innst. S.
nr. 212 (2003-2004) om et velfungerende arbeidsmarked og Innst.
S. nr. 280 (2003-2004) vedrørende forslag fra Arbeiderpartiet
om å innføre en garanti slik at langtidsledig
ungdom i alderen 20-24 år sikres tilbud om jobb, utdanning
eller arbeidsmarkedstiltak. Flertallet vil komme
tilbake til dette i budsjettbehandlingen og under behandlingen av
en felles arbeids- og velferdsforvaltning.
Komiteens medlemmer fra Høyre, Fremskrittspartiet
og Kristelig Folkeparti viser til at det kan være
behov for å prioritere grupper som yrkeshemmede, langtidsledige
og ungdom. Prioritering av spesielle grupper av arbeidsledige skjer
i tråd med de føringer som gis i budsjettet og i
tildelingsbrevet til etaten. Disse medlemmer peker
på at det er viktig å følge arbeidsmarkedet
med tanke på behovet for aktuelle prioriteringer.