Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Eirin
Faldet, Trond Giske og Torny Pedersen, fra Høyre, Afshan Rafiq,
lederen Sonja Irene Sjøli og Olemic Thommessen, fra Fremskrittspartiet,
Ulf Erik Knudsen og Karin S. Woldseth, fra Sosialistisk Venstreparti,
Magnar Lund Bergo og May Hansen, fra Kristelig Folkeparti, Dagrun
Eriksen og Ola T. Lånke, og fra Senterpartiet, Eli Sollied Øveraas,
viser til at Regjeringen har lagt fram forslag om lov om endringer
i lov 13. juni 1997 nr. 53 om tilsyn med erverv i dagspresse
og kringkasting (medieeierskapslova). Komiteen registrerer
at loven og lovendringen er relatert til fusjonskontroll med norsk
mediesektor. Medietilsynet har oppgaven med å drive
denne kontrollen.
Komiteen registrerer at Regjeringen foreslår å lovfeste
en del begrensninger på eierskap i media, og samtidig øke
den nasjonale grensen på eierskap i medier fra dagens nivå på 1/3
til 40 pst. På regionalt nivå ønsker
Regjeringen å erstatte den skjønnsmessige inngrepshjemmelen
med lovfesta regionale eierskapsgrenser på 60 pst. av det
regionale dagspresseopplaget.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk
Venstreparti og Senterpartiet deler Regjeringens syn om
at eierskapsbegrensninger i media bidrar til å styrke ytringsfriheten,
de reelle ytringsmuligheter og et allsidig medietilbud.
Komiteen har registrert at flere høringskilder peker
på at det ikke er noen nødvendig sammenheng mellom
mangfold i medieeierskapet og fravær av ensretting i media.
Likeledes er det heller ikke noen nødvendig sammenheng
mellom fravær av mangfold i medieeierskapet og ensretting. Komiteen har
videre registrert at mange høringsuttalelser peker på at norske
medieeiere er profesjonelle eiere og at det er betryggende og institusjonalisert
avstand mellom eierutøvelsen og redaksjonene. Komiteen viser
til Ot.prp. nr. 30 (1996-1997) hvor det bl.a. heter om eierskap
i media at
"... konsentrasjon [kan] legge til rette
for utnyttelse av stordrifts- og breddefordeler, noe som igjen kan gi
mediebrukerne et bedre tilbud."
Komiteen deler mange av disse synspunktene. Komiteen vil
likevel peke på at eierskap spiller en direkte og sentral
rolle gjennom at det er styrene i de enkelte bedriftene som ansetter
redaktøren. Videre vil komiteen vise til
at Stortinget ved behandlingen av konkurranseloven har pekt på at
konkurranse som ett av flere virkemidler kan gi bedre bruk av samfunnets
ressurser. Komiteen er derfor av den oppfatning at
for å sikre mangfold og økonomisk utvikling i
media er konkurranse viktig.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk
Venstreparti og Senterpartiet viser i tillegg til uheldige
erfaringer fra land hvor enkeltpersoners dominans i det private
medieeierskapet har blitt for stor. I overskuelig fremtid er dette
ikke en aktuell situasjon for norsk medievirkelighet. Disse
medlemmer vil likevel ut i fra føre-var-prinsippet
hevde at et lovverk med klare eierskapsbegrensninger i media i dag
vil være med på å bidra til å bevare
og styrke mediemangfoldet, ytringsfriheten og de reelle ytringsmuligheter også i
inn fremtiden.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti ønsker
som eksempel å peke på Søndre Buskerud,
hvor Orkla eier de fleste lokalavisene, regionavis, internettportal,
lokal-tv og nærradio. En slik eierkonsentrasjon vil kunne
medføre problemer mht. meningsmangfold og mulighet for ytring.
Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene
fra Høyre og Kristelig Folkeparti, viser til at dagens
mediemarked er dominert av NRK, tre store avishus som har vokst
til mediekonglomerater samt Telenor. Det utenlandske eierskapet
er økende.
Flertallet viser til at i avismarkedet dominerer Schibsted-konsernet
med rundt 31 pst., mens A-pressen og Orkla har omtrent 16 pst. hver.
Største eier i Schibsted er Tinius-stiftelsen. A-pressen
eies av APR Media Holding, tidligere fagbevegelsens Investeringsselskap,
som nå eies 45 pst. av Telenor. LO eier også 45
pst. av APR, og har dermed som Telenor rundt 7,5 pst. av avismarkedet.
Fritt Ord eier de resterende 10 pst. i APR. Største enkelteier
i Orkla er Folketrygdfondet (12 pst.), og Folketrygdfondet er også en
stor eier i Schibsted (8 pst.). NRK er dominerende på fjernsyn,
med 41 pst. av markedet. Schibsted, A-pressen og danske Egmont eier
en tredjedel hver av TV2, som har 30 pst. av det norske TV-markedet. TV2
eier også 49,3 pst. av TVNorge, som har 10 pst. av fjernsynsmarkedet,
mens 50,7 pst. eies av svenske SBC Broadcasting, som også eier
TV3. Innen radio er NRK dominerende (54 pst.), etterfulgt av P4
(27 pst.) og storbynærradioen Radio1 (5 pst.). Største eier
i P4 er svenske MTG, mens Radio1 er eid av amerikanske SBS - et
Luxemburg-registrert selskap med hovedsakelig amerikanske eiere.
TV2 eier 2 pst. av radiomarkedet, med 34 pst. eierskap i Kanal 24
og 1,1 pst. i P4.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet merker
seg at Regjeringen i Sem-erklæringen fremhevet at Samarbeidsregjeringen
ville arbeide for størst mulig etableringsfrihet i medienæringen
for å sikre mangfold og konkurranse i mediene, samt at
overvåkingen av konkurransen i mediesektoren
burde overlates til Konkurransetilsynet. Dette er ikke fulgt opp
i forslaget til endringer i medieeierskapsloven. Lovens
virkeområde er foreslått utvidet, og det legges
opp til en terskel for nasjonalt eierskap for et medium på 40
pst., samtidig som lovens terskel i enkelte tilfeller i praksis
senkes gjennom regulering av krysseierskap og multimedieeierskap.
Disse medlemmer viser til at Stortinget har vedtatt
en ny konkurranselov (Innst. O. nr. 50 (2003-2004)) som innfører
forbud mot konkurransebegrensende samarbeid og utilbørlig
utnyttelse av markedsmakt. Forbudene dekker all næringsvirksomhet,
også i mediesektoren. Virkemidlene som foreslås
i medieeierskapsloven er av nøyaktig samme type som de som
er vedtatt i konkurranseloven. Disse medlemmer merker
seg likevel at Konkurransetilsynet uttaler i sin høringsuttalelse
til det nye lovforslaget at konkurranseloven ikke alene kan sikre
mediemangfold og ytringsfrihet.
Disse medlemmer merker seg at en rekke av høringsinstansene
til lovforslaget har fremhevet at lovforslaget vil føre
til det motsatte av mangfold og konkurranse, nemlig forvitring.
Samtidig har flere, deriblant Norsk Redaktørforening, påpekt
at det viktigste tiltak for bevaring av mangfold i mediene er en styrking
av prinsippene i Redaktørplakaten.
Disse medlemmer viser til at Stortingets kontroll-
og konstitusjonskomité i Innst. S. nr. 270 (2003-2004)
bad Regjeringen utarbeide og fremme for Stortinget et lovforslag
om lovfesting av prinsippene i Redaktørplakaten. Dette
vil være et effektivt og fremtidsrettet rettslig vern av
den redaksjonelle frihet, også i forhold til utenlandsk
eide mediebedrifter i Norge, der andre tradisjoner enn de norske
kan prege eierskapet. Videre vil det heller ikke svekke de økonomiske
mulighetene for fortsatt norsk eierskap og kontroll i mediebransjen.
Disse medlemmer legger derfor til grunn at hensynene
til mediemangfold og ytringsfrihet bedre ivaretas gjennom lovfesting
av prinsippene i Redaktørplakaten og en regulering av samarbeid
og strukturendringer i mediesektoren på lik linje med andre sektorer.
Dette gjør det unødvendig å opprettholde
en egen medieeierskapslov. Det er vanskelig å se behovet
for at to ulike forvaltningsorgan skal kunne gripe inn mot samme
transaksjoner og samarbeid med samme type virkemiddel. Dette er
ikke god bruk av samfunnets ressurser.
Disse medlemmer viser til at konkurransemyndighetene
har lang erfaring med arbeid i forhold til ulike sektorer, inklusive
mediesektoren, og er godt rustet for oppfølgning av samarbeid
og strukturendringer i mediesektoren. Disse medlemmer mener
derfor at Medieeierskapstilsynet - eller den aktuelle delen av det
nye Medietilsynet - således blir overflødig.
Disse medlemmer mener at det ikke er behov for
nasjonale eierskapsbegrensninger ut over det som Konkurransetilsynet
setter.
Disse medlemmer registrerer at Fremskrittspartiets
primære syn ikke ser ut til å vinne frem hos de
andre partiene i denne innstillingen. Disse medlemmer vil
derfor, når Fremskrittspartiets forslag har falt, slutte
seg til de forslag til vedtak som går mest i retning av
en liberalisering av lovverket. Dette er i hovedtrekk forslagene
fra regjeringspartiene.
Komiteen registrerer at Regjeringen
foreslår å oppheve hjemmelen til å gripe
inn mot eierkonsentrasjoner med begrunnelsen i at lokale markeder
er små, som i praksis gir få muligheter til eiervariasjon.
Komiteen registrerer at Regjeringen ikke legger
opp til å presisere hva som skal forstås med "lokalt"
nivå, men at det er opp til Kongen å fastsette medieregionene
i forskrift.
Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene
fra Arbeiderpartiet og Sosialistisk Venstreparti, vil påpeke
at eierskapsbegrensninger på lokalt nivå ikke
er foreslått. Flertallet mener derfor at noen
nærmere presisering av det lokale nivået ikke
er nødvendig.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti merker
seg at Regjeringen foreslår å oppheve hjemmelen
til å gripe inn mot eierkonsentrasjoner med begrunnelse
i at lokale markeder er små, som i praksis gir få muligheter
til eiervariasjon. Det er verdt å merke seg at fravær
av lokal regulering som for eksempel i Søndre Buskerud
har ført til at Orkla har tilnærmet eiermonopol
i alle markeder, noe som også påvirker annonsemarkedet. Disse
medlemmer støtter likevel forslaget om ikke å gripe
inn med eierskapsbegrensninger på lokalt nivå,
men fremmer følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen komme tilbake til Stortinget innen
to år med en synliggjøring av medieutviklingen
på lokalt nivå innenfor de fire mediemarkedene
avis, tv, radio og elektroniske medier."
Komiteen registrerer at på regionalt
nivå går Regjeringen inn for å erstatte
den skjønnsmessige inngrepshjemmelen med lovfesta regionale
eierskapsgrenser, på 60 pst. av det regionale dagspresseopplaget.
Regjeringen foreslår ikke eierskapsbegrensninger for kringkasting.
Komiteen registrerer at Regjeringen ikke legger
opp til å presisere hva som skal forstås med "regionalt"
nivå, men at det er opp til Kongen å fastsette medieregionene
i forskrift.
Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene
fra Fremskrittspartiet, viser til departementets redegjørelse
i proposisjonen der hovedprinsippene for den regionale inndelingen
fremgår. Flertallet mener spørsmålet
om inndelingen i regioner krever nærmere vurderinger av
hvordan mediemarkedene fungerer i de ulike deler av landet, dessuten
at det fremtidige regelverket bør være fleksibelt
i forhold til fremtidige endringer i medielandskapet.
Et annet flertall, alle unntatt medlemmene fra
Fremskrittspartiet og Sosialistisk Venstreparti, mener derfor den
beste løsningen er at Kongen får fullmakt til
nærmere å fastsette forskrifter på området.
Dette flertallet vil understreke viktigheten av å ivareta
medieområdets vekstmuligheter og forretningsmessige utvikling.
Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene
fra Fremskrittspartiet, mener at det skal legges til grunn at regionene
må være vesentlig større enn dagens fylker.
Definisjonen av regionene må videre ta hensyn til dens økonomiske
bærekraft for mediemangfold og ikke virke konkurransevridende
regionene imellom eller mellom regionale og nasjonale medier.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet og
Sosialistisk Venstreparti støtter Regjeringens
forslag som går inn for å erstatte den skjønnsmessige
inngrepshjemmelen med en lovfestet regional eierskapsgrense på 60
pst. på det regionale dagspresseopplaget. Disse
medlemmer merker seg at Regjeringen ikke foreslår
eierskapsbegrensninger for kringkasting på regionalt nivå.
Disse medlemmer fremmer følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen komme tilbake til Stortinget innen
to år med en evaluering av konsekvensene av innføring
av den regionale inndelingen på 60 pst., og om dette har
virket etter Regjeringens intensjon."
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti fremmer
følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen fremme egen sak om eierskapsbegrensning
i kringkasting på regionalt og nasjonalt nivå."
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til sine innledende merknader. Disse medlemmer legger
til grunn at i det tilfelle at man skal operere med regionale inndelinger vil
dette normalt være vesentlig større enn fylker.
På dette punkt støtter altså disse
medlemmer komitéflertallets merknader subsidiært.
Komiteen registrerer Regjeringens intensjon om
minst tre uavhengige, private mediehus i Norge av hensyn til konkurransen,
og at Regjeringen på denne bakgrunn foreslår en
rekke lovendringer for å oppnå dette.
Komiteen merker seg at Regjeringen ønsker å heve
grensa for tillatt eierskap fra 1/3 til 40 pst. innenfor
de individuelle markedene for dagspresse, fjernsyn og radio. Komiteen registrerer
at NRK er regnet med i markedet for fjernsyn og radio.
Komiteen vil vise til at høringsinstanser
har uttalt at det kan være usikkerhet knyttet til målinger av
hva som er faktiske markedsandeler. I den grad dette medfører
riktighet ber komiteen Regjeringen initiere et arbeid
som har som mål å etablere målemetoder
for markedsandeler i de ulike mediene som også bransjen
selv mener er akseptable.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk
Venstreparti og Senterpartiet mener at hensynet til ytringsfriheten,
de reelle ytringsmuligheter og et allsidig medietilbud ikke krever
den foreslåtte endringa i eierbegrensningene fra 1/3
til 40 pst., og støtter derfor ikke Regjeringens forslag,
men ønsker beholdt dagens nivå på 1/3.
Disse medlemmer merker seg at Regjeringen vil
heve grensen for tillatt eierskap fra 1/3 til 40 pst. Innfor
de individuelle markedene for dagspresse, fjernsyn og radio. Disse
blir regnet som uavhengige markeder. Disse medlemmer vil
opprettholde den nasjonale begrensningen på 1/3
innenfor de individuelle markedene for dagspresse, fjernsyn og radio.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"I lov 13. juni 1997 nr. 53 om tilsyn med erverv i dagspresse
og kringkasting gjøres følgende endringer:
Ny § 10 bokstav
a, b og c skal lyde:
Nasjonale eierskapsbegrensninger
Betydelig eierstilling i mediemarkedet nasjonalt anses
normalt å foreligge:
a) ved kontroll med en andel på 1/3
eller mer av det samlede dagsopplaget for dagspressen,
b) ved kontroll med en andel på 1/3 eller
mer av de samlede seertallene for fjernsyn,
c) ved kontroll med en andel på 1/3 eller
mer av de samlede lyttertallene for radio,"
Komiteens medlemmer fra Høyre og Kristelig
Folkeparti peker på at en eierskapsbegrensning
på 40 pst. av det nasjonale markedet ivaretar de behov
man i dag har for å tilfredsstille lovens målsettinger. Disse
medlemmer vil peke på at eierskapsbegrensninger
er reelle inngrep i forhold til medienæringen, og at begrensningene
derfor ikke må ha et unødvendig stort omfang. Disse
medlemmer støtter således Regjeringens
forslag om en nasjonalt basert eierskapsbegrensning på 40
pst.
Disse medlemmer vil også peke på at
mediebedriftene i tillegg til eierskapsloven også vil
være underlagt konkurranselovens bestemmelser. Disse medlemmer vil
understreke at det i årene som kommer vil være
viktig å høste erfaringer i forhold til hvordan
disse to regelverkene praktisk sett vil fungere i forhold til hverandre.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til sine innledende merknader.
Komiteen viser til at det foreslås
lovfestet en grense på krysseierskap mellom store selskap
til 10 pst. Dette betyr at foretak som har mer enn 10 pst. av et
marked kan ikke deleie et foretak som inngår i en annen
gruppe som har mer enn 10 pst. av et marked, enten det er radio,
presse eller fjernsyn.
Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene
fra Fremskrittspartiet, støtter Regjeringens forslag, og
peker på at krysseierskap kan være med på å svekke
oppfatninga om uavhengige mediehus.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti viser
til at det i dag eksisterer et slikt krysseierskap som med den nye
loven vil forbys. Disse medlemmer peker i den anledning
på at dette krysseierskapet synes å være
begrunnet ut i fra rene finansielle hensyn, og at det derfor ikke
medfører noen strategisk endring for disse selskapene å selge
seg ned.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til sine innledende merknader.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk
Venstreparti og Senterpartiet merker seg at Regjeringen
vil lovfeste en grense på 10 pst. på krysseierskap
mellom store selskaper. Det betyr at foretak som har mer enn 10
pst. av et marked kan ikke deleie et foretak som inngår
i en annen gruppe som har mer enn 10 pst. av et marked, enten det
er radio, presse eller fjernsyn. Dette vil sikre de tre store mediekonsernene
i det norske mediemarkedet. Det vil også hindre en mulig sammenslåing
og eller at en kjøper opp den andre. Disse medlemmer ser
dette som positivt for ytringsfriheten og mangfoldet og støtter
forslaget om en 10 pst. grense på krysseierskap.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti fremmer
også følgende forsalg:
"Stortinget ber Regjeringen komme tilbake til Stortinget i egnet
form for å synliggjøre på hvilken måte
10 pst.-grense på krysseierskap har fungert etter Stortingets
intensjon."
"Stortinget ber Regjeringen fremme egen sak om krysseierskap
på 10 pst. også skal omfatte tv og elektroniske
medier."
Komiteen viser til at Regjeringen foreslår egne
regler om multimediekonsentrasjon på nasjonalt nivå,
i form av en trappetrinnskala der grensene settes lavere jo flere
markeder aktøren har eierinteresser i. Regjeringen
skriver at
"For eigarskap innanfor to marknader vert grensene sett
til 30 og 20 pst. For eigarskap innanfor tre marknader vert grensene
sett til 20, 20 og 20 pst."
Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene
fra Fremskrittspartiet, støtter Regjeringens forslag.
Flertallet vil legge til grunn at en betydelig
eierstilling oppnås når en aktør overskrider
grensene i begge/alle markedene.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til sine innledende merknader.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet og
Sosialistisk Venstreparti ser at Regjeringen foreslår
egne regler om multimediekonsentrasjon på nasjonalt nivå,
i form av en trappetrinnskala der grensene settes lavere jo flere
markeder aktørene har eierinteresser i. For eierskap i
to markeder blir grensene satt til 30 pst. og 20 pst. For eierskap
i tre markeder blir grensene satt til 20, 20 og 20 pst.
Disse medlemmer har merket seg, at i dagens medieeierskapslov
er det ikke klart regulert eierkonsentrasjon i flere mediemarkeder
og slik disse medlemmer ser det vil en slik trappetrinnskala
være en eierskapsbegrensning som vil regulere multimedieeierskap.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti støtter
dette forslaget og fremmer følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen komme tilbake til Stortinget med
en gjennomgang av virkningen av innføringen av trappetrinnsreguleringen
på nasjonalt nivå av multimediekonsentrasjon."
Komiteen registrerer at Regjeringen ønsker å utvide
lovens virkeområde til også å gjelde
elektroniske medium, selv om det foreløpig ikke er grunnlag for å utvide
inngrepshjemmelen til å omfatte oppkjøp i slike
medier eller til å fastsette egne eierskapsgrenser.
Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene
fra Fremskrittspartiet, støtter dette.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til sine innledende merknader.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti ser
at Regjeringen ønsker å utvide lovens virkeområde
til også å gjelde elektroniske medier. Det er
ifølge Regjeringen ikke noe grunnlag for å utvide
inngrepshjemmelen til å omfatte oppkjøp i slike
medier eller fastsette egne eierskapsgrenser.
Etter disse medlemmers syn vil det være naturlig å komme
frem til en eierskapsbegrensning som også omfatter elektroniske
medier. Det er på dette markedet vi ser en sterk tilvekst
av publikum, og det er også her det forventes en ytterligere
styrking av brukere.
Det er også en sterk vekst av andelen annonsemarked
som er inne på Internett. Disse medlemmer vil
påpeke at når det digitale bakkenettet kommer,
vil det åpne for nett-tjenester ved hjelp av tv-apparatet.
Ut fra denne bakgrunn ønsker disse medlemmer at
det skal etableres eierskapsbegrensninger innfor elektroniske medier
og se det i sammenheng med innføring av digitalt bakkenett. Disse medlemmer fremmer
følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen fremme egen sak om utviklingen av
elektroniske medier på alle nivåer (lokalt, regionalt,
nasjonalt) og utarbeide forslag om eierskapsregulering også sett
i forhold til innføringen av digitalt bakkenett."
Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene
fra Fremskrittspartiet, viser til at departementet fremmer forslag
om å utvide medieeierskapsloven til å gjelde samarbeidsavtaler
som er egnet til å gi en avtalepart tilsvarende påvirkning
over det redaksjonelle produktet som et oppkjøp.
Flertallet vil presisere at samarbeidsavtaler ikke
er erverv. En inngripen i samarbeidsavtaler vil kunne gripe inn
i redaktørens enerett til å bestemme innholdet.
Dersom samarbeidsavtaler imidlertid brukes for å omgå ervervssituasjoner,
vil dette rammes av loven.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til sine innledende merknader.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti støtter
forslaget til Regjeringen som vil hindre samarbeidsavtaler som vil
kunne virke like begrensende på mediemangfoldet og konkurranse,
som felles eierskap.
Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene
fra Sosialistisk Venstreparti, understreker viktigheten av at behandlingen
av klager over vedtak fattet av Medieeierskapstilsynet legges til
en uavhengig og selvstendig nemnd. Flertallet vil
i denne sammenheng fremholde det viktige prinsipielle hensyn at mediene
skal ha en uavhengig stilling i forhold til myndighetene. Hensynet
til lovens formål og til ytringsfrihetens vilkår
generelt tilsier derfor at Kongen ikke bør være
klageinstans.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti mener
at det bør eksistere en politisk sikkerhetsventil, og foreslår
på denne bakgrunn at Kongen er rett ankeinstans for tilsynets
avgjørelser.
Disse medlemmer ser at det skal være
en klagenemnd dersom Medietilsynet ikke anvender lovens inngrepsfulle
makt i § 9. Etter disse medlemmers oppfattelse
bør det også være en mulighet for en
politisk sikkerhetsventil ved at Kongen i statsråd er ankeinstans
for tilsynets avgjørelser, men at dette kun må gjelde
forhold av stor prinsipiell karakter som har samfunnsmessig betydning.
Dette kan være problematisk i forhold til at medias
rolle skal være uavhengig av myndighetene og på denne
bakgrunn fremmer disse medlemmer følgende
forslag:
"Stortinget ber Regjeringen fremme egen sak om på hvilken
måte Kongen i statsråd kan være en klageinstans
ved prinsipielle spørsmål som har stor samfunnsmessig
betydning, uten at en slik ankemulighet skal komme i konflikt med
medienes rolle som uavhengig av myndighetene."
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti ser
at Regjeringen mener det ikke er noen grunn til å innføre
en begrensning av en vertikal integrasjon med å utvide
medieeierskapsloven til også å gjelde vertikal
integrasjon. Disse medlemmer har tidligere vært
skeptiske til at det ikke eksisterer noen regulering av en vertikal
integrasjon. Det kan bety at en eier kan eie fra "bunn til topp"
i alle ledd i produksjonen, og at en medieaktør dermed
får stor innflytelse og makt. Disse medlemmer vil
at det skal skje en utarbeidelse av medieeierskapsloven
som også skal gjelde vertikal integrasjon og eierskap,
slik at ikke noen aktører kan holde andre aktører
ute ved å favorisere egne produksjoner/innhold. Disse
medlemmer fremmer på denne bakgrunn følgende
forslag:
"Stortinget ber Regjeringen fremme forslag om på hvilken
måte en regulering av vertikal integrasjon best skal kunne
gjennomføres for å sikre et mangfold av aktører
tilgang til mediemarkedet."