Jeg viser til brev fra Kommunalkomiteen 29. april 2004
med forespørsel om å vurdere ovennevnte dok. nr.
8 forslag.
I dok. nr. 8 forslaget vises det til at det ved lønnsoppgjøret
i 2000 - 2001 var mange arbeidstakere som fikk tariffestet retten
til en 5. ferieuke som en del av lønnsoppgjøret
mellom partene. Dok. nr. 8 forslaget er begrunnet med at det i dag
bare er et fåtall av arbeidstakere som ikke har rett til
5 ukers ferie. Det vises i denne sammenheng til at de fleste arbeidsplasser som
ikke er dekket av tariffavtaler også har innført ferie
på lik linje med det øvrige arbeidsliv. Det er
således blitt en vanlig oppfatning at 5 ukers ferie er
innført som en rettighet for alle arbeidstakere i Norge. Denne
misoppfatningen kan gi grunnlag for uenighet og dårlig
arbeidsmiljø på de få arbeidsplasser
der ansatte ikke får lengre ferie enn det som er lovfestet. Forslagstillerne
mener derfor det er naturlig å lovfeste retten til 5 ukers
ferie.
Jeg mener det bør utvises varsomhet med å lovregulere
forhold som avgjøres mellom partene i arbeidslivet, En
5. ferieuke er etter min vurdering et typisk velferdsgode som naturlig
er og fortsatt bør være et forhandlingstema mellom
partene i lønnsoppgjørene. På det nivået
av velferd vi her snakker om må det blant annet være
et viktig prinsipp at partene selv avveier på hvilken måte
de vil prioritere å ta ut eventuell velferdsvekst som lønn,
ferie, redusert daglig arbeidstid eller lignende. Det er for øvrig
ingen grunn til å anta at de partene som har framforhandlet
en slik ferieløsning, eventuelt på bekostning
av andre goder, vil finne det rimelig at myndighetene umiddelbart skal
gi tilsvarende rettigheter til de øvrige arbeidstakerne.
Forslagsstillerne peker på at det er blitt en vanlig oppfatning
at 5 ukers ferie er innført som en rettighet for alle arbeidstakere
i Norge. De viser til at denne misoppfatningen kan gi grunnlag for
uenighet og dårlig arbeidsmiljø på de
arbeidsplasser der ansatte ikke får lengre ferie enn det
som er lovfestet. Jeg vil i denne sammenheng vise til at retten
til den femte ferieuken bare er en av flere rettigheter
hvor pattene har fremforhandlet seg til bedre ordninger enn lovens. Også retten
til 37 1/2 times arbeidsuke mot lovens 40 timer er en slik
fremforhandlet rettighet som ikke har resultert i noen endring av
loven. Arbeidslivslovutvalget, som nylig har avgitt sin innstilling
med forslag til endringer i arbeidsmiljøloven, har heller
ikke foreslått endringer i den ukentlige arbeidstid selv
om 37 1/2 times uke må sies å være
den alminnelige arbeidstid for de fleste arbeidstakere i dag.
Det foreligger i dag ingen sikre tall på hvor mange
arbeidstakere som har rett til 5 ukers ferie. Innenfor offentlig
sektor vil i hovedsak alle arbeidstakerne ha rett til 5 ukers ferie,
mens tallene er langt mer usikre i privat sektor. Selv
om det må antas at et stort flertall i privat sektor også har
rett til 5 ukers ferie, vil det trolig fremdeles være en
ikke ubetydelig andel av arbeidstakerne som ikke har rett til mer
enn den lovfestede ferien på 4 uker og l dag. Det antas
derfor at de økonomiske konsekvensene av å lovfeste
retten til 5 ukers ferie, kan bli store innenfor den private sektor,
Kostnadsnivået i konkurranseutsatt næringsliv
er allerede høyt i forhold til land det er naturlig å sammenligne
med. Dette gjelder spesielt prisen på arbeidskraft. Etter
min vurdering bør det være opp til partene på den
enkelte arbeidsplass å avtale innføring av en
eventuell 5 ukers ferie.
Jeg mener på ovennevnte bakgrunn at det ikke er hensiktsmessig å lovfeste
retten til en 5. ferieuke.