Til Odelstinget
Regjeringen legger med dette frem forslag til de endringer i
midlertidig lov om prøveordning med lokaler for injeksjon
av narkotika (sprøyteromsordning) og kommunehelsetjenesteloven
som er nødvendige for å kunne gjennomføre
de endringer som Stortingets flertall gikk inn for ved vedtakelsen
av sprøyteromsloven.
I proposisjonen foreslås det endringer i sprøyteromsloven
om unntak fra straffansvar slik at det er tillatt for personalet å gi
brukerne individuell og konkret rådgivning i forbindelse
med injiseringen av narkotika i sprøyterommet. Det skal
også åpnes for at brukerne straffritt skal kunne
bistå hverandre med å sette sprøyter.
Det foreslås også å definere sprøyteromsordningen
som en kommunehelsetjeneste. Det er presisert at det er opp til
den enkelte kommune å avgjøre om den ønsker å søke
om å etablere en slik tjeneste, og at tjenesten ikke er å anse
som nødvendig helsehjelp etter kommunehelsetjenesteloven.
Bestemmelsen om vilkår for lovlig adgang til sprøyterommene
er foreslått endret slik at det ikke lenger skal være
et vilkår at en person ikke er inntatt i legemiddelassistert
rehabilitering (LAR).
Kravet til bemanningen av tjenesten er foreslått endret
slik at det stilles krav om at tjenesten skal bemannes med både
sosial- og helsefaglig personell. Leder av sprøyterommene
skal ha helsefaglig utdanning som tilsvarer minst høyskolenivå.
Sprøyteromstjenestens innhold er foreslått
utvidet slik at tjenesten også skal inneholde tilbud om
individuell helsehjelp. Som en konsekvens av dette, er kravene til
tjenestens lokaler utvidet slik at det også stilles krav
om tilgang til et egnet behandlingsrom for å gi slik helsehjelp.
Bestemmelsen om regler for opptreden i sprøyteromslokalene
er foreslått endret slik at bistand fra en sprøyteromsbruker
til å sette sprøyter på en annen person
ikke nevnes som eksempel på en straffbar handling som skal
føre til bortvisning.
Forslagene til endringer i sprøyteromsloven og kommunehelsetjenesteloven
fremmes som en oppfølgning av Stortingets anmodningsvedtak
nr. 544 av 17. juni 2004.
Sprøyteromsloven § 2 gjør
det straffritt for den som har lovlig adgang til sprøyterommet å besitte
eller bruke narkotika i et godkjent sprøyterom eller tilstøtende
venterom eller samtalerom. Justiskomiteens innstilling og den etterfølgende
debatten i Odelstinget, gjorde det klart at flertallet i Stortinget ønsker
at brukerne av sprøyterommet skal kunne bistå hverandre
med å sette sprøytene.
Etter legemiddelloven er det straffbart å medvirke til
bruk av narkotika. En vanlig språklig forståelse av
bestemmelsene tilsier imidlertid at i den utstrekning hovedgjerningen
(egen bruk) ikke er straffbar, er heller ikke medvirkning til slik
handling straffbar. Det er derfor ikke nødvendig å endre
loven for å følge opp flertallets intensjon om
at brukerne skal kunne bistå hverandre med sprøytesettingen.
Straffeunntaket for brukernes medvirkning vil her bety at handlingen
fortsatt er urettmessig, selv om den er straffri.
Departementet oppfatter flertallet i Stortinget slik at det ikke ønsker
at personalet skal kunne medvirke fysisk til selve sprøytesettingen.
Rådgivning skal derimot være tillatt. Generell
rådgivning er uten videre straffritt. Mer konkret og individuell
rådgivning kan imidlertid etter omstendighetene utgjøre
psykisk medvirkning etter legemiddelloven. I motsetning til straffunntaket
for brukernes medvirkning, er departementet av den oppfatning at
straffunntaket for personalets konkrete rådgivning bør
gis i form av en rettmessighetsgrunn og ikke en unnskyldningsgrunn. Dette
vil innebære at personalets individuelle og konkrete rådgivning
ikke bare er straffri, men også lovlig. Departementet vil
derfor foreslå at det i § 2 tas inn et
nytt annet ledd som uttrykkelig gjør det tillatt for personalet å gi
individuell og konkret rådgivning.
Virksomheten ved sprøyterom, slik den var beskrevet
i Ot.prp. nr. 56 (2003-2004), ville ikke falle innunder verken sosialtjenesteloven
eller kommunehelsetjenesteloven. Et flertall i justiskomiteen gikk inn
for å kreve både helsefaglig og sosialfaglig bemanning
i sprøyterommene. Flertallet gikk også inn for
at sprøyteromsordningen skal inneholde tilbud til brukerne
om individuell helsehjelp.
Dersom sprøyteromstjenesten bemannes med autorisert
helsepersonell, men uten å anses som en helsetjeneste,
vil ulike personellgrupper i tjenesten være underlagt ulikt
regelverk. Departementet mener dette er uhensiktsmessig. For å unngå dette,
foreslår departementet at sprøyteromstjenesten
anses som en kommunehelsetjeneste. Dette er foreslått gjennomført ved
en tilføyelse i kommunehelsetjenesteloven.
Dette innebærer bl.a. at alle ansatte i sprøyteromsordningen
som utfører handlinger som har forebyggende, diagnostisk,
behandlende, helsebevarende, rehabiliterende eller pleie- og omsorgsformål,
vil være å anse som helsepersonell etter helsepersonelloven
uavhengig av om de har autorisasjon som helsepersonell. De vil da
være underlagt denne lovens regler om bl.a. taushetsplikt,
journalføring, meldeplikter m.m. Dersom tjenesten defineres
som en kommunehelsetjeneste, vil eventuelle skader som oppstår
under utøvelsen av denne kunne regnes som pasientskader
uavhengig av om skaden er voldt av autorisert helsepersonell eller
av andre personellgrupper.
Sprøyteromsordningen skal være en prøveordning
som det er opp til den enkelte kommune å avgjøre
om den ønsker å søke om godkjenning til å etablere.
Departementet foreslår at det fremgår direkte
av kommunehelsetjenesteloven at sprøyteromstjenesten ikke
er en obligatorisk tjeneste for kommunene. Departementet foreslår
også at det klargjøres at adgang til sprøyteromstjenesten
ikke er en rettighet etter kommunehelsetjenesteloven og pasientrettighetsloven,
og at det ikke er adgang til å påklage en avgjørelse
om adgang til ordningen.
Helsepersonell som arbeider i sprøyterom vil være
underlagt plikt- og ansvarsreglene i helsepersonelloven og dens
forskrifter, herunder kravet til forsvarlig virksomhet. I forbindelse
med høringen av sprøyteromsloven, har det vært
reist spørsmål om arbeid i sprøyterom
kan være i strid med dette kravet.
Ettersom sprøyteromstjenesten reguleres i lov og forskrifter,
og det er gjort de nødvendige unntak fra straff for brukerne
og personalets virksomhet, mener departementet at det ikke kan ansees
som uforsvarlig yrkesutøvelse i seg selv å utføre
de oppgaver som etter dette regelverket er lagt til personalet i
sprøyterom. Av pedagogiske grunner mener departementet likevel
det bør fremgå klart av sprøyteromsloven
at det er å anse som forsvarlig yrkesutøvelse
for helsepersonell å utføre de oppgaver som etter
regelverket er lagt til personalet i sprøyteromsordningen.
Kravet til forsvarlig yrkesutøvelse gjelder fortsatt for
helsepersonellets konkrete gjennomføring av de enkelte oppgavene.
Helsepersonelloven fastsetter en plikt for helsepersonell som
yter helsehjelp, til å føre journal for den enkelte
pasient. Departementet mener at det er viktig at sprøyteromsordningen
skal kunne fungere som en lavterskeltjeneste. For å ivareta
dette, mener departementet det er tilstrekkelig med en forenklet journalføring
i sprøyteromstjenesten. Departementet foreslår
derfor en tilføyelse i sprøyteromsloven § 6 som
gir hjemmel til i forskrifter å bestemme at reglene i helsepersonelloven
om journalføring helt eller delvis ikke skal gjelde for
helsepersonell i sprøyteromsordningen.
I sprøyteromsloven § 4 er det gjort
unntak fra taushetsplikten etter forvaltningsloven slik at personalet
i sprøyteromslokalene skal kunne opplyse politiet om en
person er registrert som lovlig bruker av sprøyterommet
eller ikke. Dersom sprøyteromsordningen bemannes med autorisert
helsepersonell og tjenesten ansees som en kommunehelsetjeneste,
vil personalet være underlagt taushetsplikt også etter helsepersonellovens
regler. Departementet foreslår derfor de nødvendige
endringene i § 4 slik at unntaket også omfatter
taushetsplikten etter helsepersonelloven.
Sprøyteromsloven gir kommuner som oppretter sprøyterom
hjemmel til å føre register og å behandle personopplysninger
etter personopplysningsloven i den grad det er nødvendig
for å fylle reglene i sprøyteromsloven og forskrifter
gitt med hjemmel i loven. Registreringen kan foretas uten samtykke
fra den registrerte.
Dersom sprøyteromsordningen defineres som en kommunehelsetjeneste,
vil slike registre være helseregistre regulert av helseregisterloven.
For å få adgang til sprøyterommet må en
rusmiddelmisbruker oppgi navnet sitt for å få lovlig
tilgang til sprøyterommet og gi opplysninger om sin helsemessige
situasjon ved at vedkommende bekrefter sitt rusmiddelmisbruk. Dette
vil være taushetsbelagte opplysninger etter helsepersonelloven.
Departementet foreslår derfor å endre bestemmelsen
i sprøyteromsloven § 3 slik at kommunene
gis hjemmel til å føre helseregistre og behandle
helseopplysninger. For å unngå at helseregisterloven
skal medføre at det oppstår et krav om samtykke
fra den registrerte, foreslår departementet å endre
bestemmelsen slik at det uttrykkelig fremgår at registreringen
kan foretas uten samtykke fra den registrerte.
Etter sprøyteromsloven § 5 skal fylkesmannen føre
tilsyn med kommunens virksomhet etter denne loven. Dersom det stilles
krav om at sprøyterommene skal bemannes med helsepersonell
og tjenesten defineres som en kommunehelsetjeneste, vil en konsekvens
av dette være at både helsepersonellets virksomhet
og den øvrige delen av sprøyteromstjenesten vil
være omfattet av Statens helsetilsyns og Helsetilsynet
i fylkets tilsyn med helsepersonell og helsetjenesten. Tilsynsansvaret
overlapper derfor fylkesmannens tilsyn og bestemmelsen må oppheves.
Etter sprøyteromsloven § 6 kan det
gis nærmere bestemmelser om krav til internkontroll med
sprøyteromsordningen. Dersom tjenesten defineres som en kommunehelsetjeneste,
vil virksomheten være pålagt å ha et
internkontrollsystem etter tilsynsloven. Bestemmelsen i sprøyteromsloven § 6
bokstav i vil da være overflødig, og foreslås
derfor opphevet.
Nedenfor omtales de endringer som er foretatt i utkastet til
forskrifter i forhold til det foreløpige utkastet som var
vedlagt Ot.prp. nr. 56 (2003-2004).
Kriteriene for å få lovlig adgang til sprøyteromsordningen
ble i Ot.prp. nr. 56 (2003-2004) foreslått å være
at vedkommende er en tungt belastet heroinmisbruker, over 18 år,
som ikke var inntatt i legemiddelassistert rehabilitering
(LAR). Et flertall i justiskomiteen mente at sprøyteromspersonalet
ikke skulle kontrollere om en person var inntatt i LAR. Utkast til
forskrifter er derfor endret i tråd med dette.
Forslaget om å avgrense straffriheten til bare å gjelde
heroin, fikk tilslutning fra et flertall i justiskomiteen. Departementet
foreslår derfor å opprettholde kriteriet "tungt
belastet heroinmisbruker". Kriteriene for lovlig adgang er etter
dette at personen er en tungt belastet heroinmisbruker over 18 år.
I vurderingen av om kriteriene er oppfylt, må personalet
utvise skjønn. Det skal legges vesentlig vekt på om
brukerne selv definerer seg som tungt belastede heroinmisbrukere.
Kriteriet "tungt belastet heroinmisbruker" medfører
ikke at heroinmisbrukere som (også) er blandingsmisbruker,
utelukkes fra adgang til sprøyteromsordningen. Men straffritt
kan brukerne bare injisere heroin i sprøyterommet.
Etter utkastet til forskrifter kunne prøvekommunen i
sprøyteromstjenesten registrere navn og kjønn, eventuelt
kombinert med bilde på brukerne av sprøyteromstjenesten.
Flertallet i justiskomiteen gikk imot forslaget til registreringsordning.
Utkastet til forskrifter er derfor foreslått endret slik
at hovedformålet med registreringen, nemlig evaluering
av ordningen, kommer tydeligere frem.
For å kunne gjennomføre en effektiv evaluering av
prøveordningen, er det etter departementets vurdering viktig
at det registreres personentydige opplysninger over bruken av sprøyterommene.
Departementet foreslår derfor å opprettholde muligheten
for å registrere brukernes navn og kjønn, eventuelt
kombinert med et bilde. Videre foreslås en tilføyelse
i forskriften slik at kommunene også kan registrere tidspunktene
for når den enkelte bruker benytter sprøyteromstjenesten.
Dette vil være data av vesentlig betydning for en evaluering
av prøveordningen. Data om bruksmønstre må være
personentydige, men kan anonymiseres overfor de som skal foreta
evalueringen. Departementet forslår også at brukernes
alder skal registreres.
Etter forslaget i Ot.prp. nr. 56 (2003-2004) skulle det foretas
en førstegangsregistrering av brukerne av sprøyterommene.
I denne forbindelse skulle det utstedes et adgangsbevis som brukerne
skulle kunne fremvise ved senere bruk av sprøyterommet.
Det er imidlertid ikke avgjørende for å kunne
gjennomføre adgangskontroll eller for evalueringen av ordningen at
en benytter adgangskort. Departementet foreslår at det
skal bli opp til den enkelte kommune å avgjøre om
den som ledd i adgangskontrollen ønsker å benytte
en ordning med adgangskort eller ikke.
Departementet forstår justiskomiteens flertall slik
at personalet ved sprøyteromsordningen skal foreta en viss
kontroll av at de som gis adgang til sprøyterommet ikke
faller utenfor målgruppen. På bakgrunn av dette
mener departementet at ønsket om en minst mulig byråkratisk
ordning, med lavest mulig terskel, best ivaretas ved at personalet
har en viss adgang til å benytte opplysningene i registeret
i forbindelse med sin adgangskontroll. Departementet foreslår
derfor at personalet kan kontrollere i registeret om en person er
registrert som bruker av sprøyterommet eller ikke.
Et flertall i justiskomiteen gikk inn for at sprøyterom
skulle bemannes med både helse- og sosialfaglig personell.
Departementet forstår flertallet slik at det skal stilles
krav både om at leder av sprøyterommene skal ha
helsefaglig utdanning på høgskolenivå, og
at tjenesten skal bemannes med både helse- og sosialfaglig
personell. Departementet forstår videre flertallet slik
at det i sprøyterommene i tillegg til sosialfaglig og helsefaglig
personell, også kan benyttes ufaglært personell.
Utkastet til forskrifter er endret i tråd med dette.
Som nevnt ovenfor forstår departementet justiskomiteens
flertall slik at personalet skal gi brukerne individuell og konkret
rådgivning i forbindelse med selve injiseringen av narkotika
i sprøyterommet. Dette er derfor foreslått tatt
inn i utkast til forskrift. Videre tolker departementet flertallet
slik at det skal gis tilbud om individuell helsehjelp i sprøyteromsordningen,
også utover å gi hjelp i akutte situasjoner. Det stilles
derfor i forskriftsutkastet krav om tilgang til behandlingsrom.
Etter departementets vurdering vil de fleste av oppgavene som
utføres i sprøyteromsordningen være helsehjelp
og i utgangspunktet medføre plikt til å føre journal
etter helsepersonelloven. Departementet mener dette vil være
en for omfattende journalføringsplikt, som vil kunne komme
i konflikt med ønsket om at tjenesten skal ha en lavterskelkarakter.
Departementet foreslår derfor at plikten til å føre
journal begrenses noe for virksomheten i sprøyteromstjenesten. Det
bør ikke være plikt til å føre
journal når en bruker bare mottar rent brukerutstyr, informasjon
og rådgivning, men ikke gis annen form for helsehjelp.
Selve sprøytesettingen bør heller ikke være
journalføringspliktig.
Dersom brukerne mottar enkel behandling som for eksempel sårstell,
bør dette imidlertid journalføres. Det skal også føres
journal når det gis øyeblikkelig hjelp.
Etter forslaget i Ot.prp. nr. 56 (2003-2004) var det ikke fastsatt
eksplisitte krav til åpningstiden for sprøyterom.
Etter forslaget var det krav om at sprøyteromsordningen
skulle inneholde et samtalerom/rådgivningsrom
i tillegg til venterom og et separat rom for injisering.
Departementet foreslår en bestemmelse i forskriftene
der det stilles krav om at det ved fastsettelsen av åpningstider
og ved utformingen av lokalene skal tas hensyn til brukernes behov.
Departementet har ikke foreslått at åpningstiden
fastsettes direkte i forskriften da det antas at behovet vil kunne
variere fra kommune til kommune, og over tid. Det vil etter departementets
vurdering være en for lite fleksibel løsning å fastsette
sentrale krav til åpningstidene og det bør derfor
overlates til den enkelte kommune å fastsette den konkrete åpningstiden.
Etter forslaget i Ot.prp. nr. 56 (2003-2004) skulle sprøyterommet
samlokaliseres med lavterskel helsetjeneste. Med de endrede krav
til bemanning og innhold i sprøyteromstjenesten, er det
etter departementets vurdering ikke samme behov for et krav om samlokalisering
for å sikre rask tilgang til helsehjelp for brukerne av
sprøyterommene. En samlokalisering vil imidlertid gi brukerne
lettere tilgang til ytterligere helsehjelp enn den som tilbys i
sprøyteromstjenesten. Departementet foreslår derfor å opprettholde
kravet om samlokalisering med lavterskel helsetjeneste. Departementet
vil imidlertid ikke kreve at den samlokaliserte helsetjenesten skal
ha samme åpningstid som sprøyterommet.
Som nevnt gikk et flertall i Stortinget inn for at brukerne skulle
kunne bistå hverandre med å sette sprøyter.
Utkastet til forskrifter er derfor endret slik at slik bistand ikke
skal føre til bortvisning.
For å åpne for en praktisk tilnærming
til blandingsmisbruk, foreslår departementet å fjerne
bestemmelsen om bortvisning etter straffbare handlinger. Endringen
innebærer at straffbare handlinger som for eksempel besittelse
og bruk av annet stoff enn heroin i sprøyterommet kan føre
til bortvisning, men at slike handlinger ikke automatisk skal føre
til bortvisning. Etter departementets vurdering bør besittelse
og bruk av annet stoff enn heroin i sprøyteromslokalene
som regel føre til bortvisning. Endringen i forskriftsutkastet
innebærer likevel at personalet i disse tilfellene gis
anledning til å utvise en viss grad av skjønn.
Under behandlingen av Ot.prp. nr. 56 (2003-2004) fattet Stortinget
et anmodningsvedtak om delfinansiering av sprøyteromsordningen.
Departementet legger til grunn at kostnader først og
fremst vil være knyttet til drift av sprøyteromsordningen,
samt til mulig utvidet åpningstid ved lavterskel
helsetiltaket. Departementet anslår at de samlede årlige
kostnader for staten til delfinansiering av sprøyterom
vil utgjøre 5 mill. kroner. Kostnader til evaluering av
ordningen inngår i beløpet. I tillegg kommer kostnadene
for den enkelte kommune som etablerer tjenesten.
Det er i statsbudsjettet for 2005, kap. 761 post 63, foreslått
avsatt 5 mill. kroner til delfinansiering av forsøk med
sprøyterom i 2005. Da det samlede ansvaret for tiltak for
rusmiddelmisbrukere legges til Helse- og omsorgsdepartementet, forankres
videre forvaltningsansvar for sprøyteromsloven i dette
departementet.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Gunn
Karin Gjul, Anne Helen Rui og Knut Storberget, fra Høyre, lederen
Trond Helleland, Linda Cathrine Hofstad og Ingjerd Schou, fra Fremskrittspartiet,
Jan Arild Ellingsen og André Kvakkestad, fra Kristelig
Folkeparti, Einar Holstad og Finn Kristian Marthinsen, og fra Sosialistisk
Venstreparti, Inga Marte Thorkildsen, viser til flertallets
merknader til Ot.prp. nr. 56 (2003-2004), og konstaterer at departementet
har tatt disse i betraktning ved utarbeidelsen av den foreliggende Ot.prp.
nr. 8 (2004-2005) om lov om endringer i midlertidig lov 2. juli
2004 nr. 64 om prøveordning for injeksjon av narkotika
(sprøyteromsordning) m.m.
Komiteens medlemmer fra Høyre og Kristelig
Folkeparti viser til sine merknader i Innst. O. nr. 104
(2003-2004) innstilling fra justiskomiteen om midlertidig lov om
prøveordning med lokaler for injeksjon av narkotika. Det
fremkommer av innstillingen at disse medlemmer er
imot etablering av sprøyterom. Disse medlemmer viser til
den begrunnelse som er gitt for dette standpunktet i nevnte innstilling. Disse
medlemmer vil derfor stemme imot loven.
Komiteens medlemmer fra Høyre og Kristelig
Folkeparti har merket seg at Arbeiderpartiet og Sosialistisk
Venstreparti ønsker at sprøyterommene også skal
være åpne for injeksjon av andre stoffer enn heroin. Disse
medlemmer vil i den forbindelse minne om begrunnelsen for
at Regjeringen i Ot.prp. nr. 56 (2003-2004) foreslo å begrense
ordningen til kun å gjelde heroin: Man ønsket
ikke å oppfordre til blandingsmisbruk.
Disse medlemmer mener at dersom man tillater injisering
av andre stoffer enn heroin i sprøyterommet, vil det være å legge
til rette for en praksis med blandingsmisbruk. Risikoen for overdoser øker når
inntak av heroin kombineres med andre rusmidler. Etter disse
medlemmers oppfatning vil det derfor være svært
uheldig å tillate injisering av andre stoffer enn heroin
i sprøyterommet.
Dersom det åpnes for bruk av andre stoffer enn heroin
i sprøyterommet vil det være vanskeligere å avgrense
det straffritt medbrakte rusmiddel til en brukerdose. Dette er etter disse
medlemmers mening ytterligere sterke motargument mot forslaget om å åpne
for injeksjon av andre stoffer enn heroin.
Disse medlemmer vil minne om at formålet med
sprøyteromsordningen, slik det fremholdes av tilhengerne
av ordningen, er flere: Man vil sikre økt verdighet for
misbrukerne, redusere antallet overdoser og bidra til å begrense
skader som følge av sprøytesetting. Blandingsmisbruk
står i motsetning til flere av formålene med sprøyterom
- det er mer risikofylt å blande rusmidler enn å utelukkende
bruke heroin. Å tillate blandingsmisbruk i sprøyterommet
vil også være i strid med anbefalt praksis fra
toneangivende fagmiljøer.
Disse medlemmer vil presisere at blandingsmisbrukere
vil ha adgang til sprøyterommet, selv om det kun tillates
injeksjon av heroin.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet og
Sosialistisk Venstreparti vil vise til tilbakemeldinger
fra ulike organisasjoner som jobber ute i felten med rusmiddelavhengige.
De har ved flere anledninger påpekt at det er helt unntaksmessig
at en rusmiddelavhengig kun injiserer heroin. De aller fleste, og
i enda større grad de tyngst belastede misbrukerne, injiserer
ulike stoffer. Disse medlemmer ønsker et
prøveprosjekt som i størst mulig grad er tilpasset
de behov som finnes blant potensielle brukere, og ønsker
derfor at sprøyterommene skal være åpne
for injeksjon også av andre stoffer enn heroin. Disse
medlemmer ber Regjeringen utarbeide forskrifter i tråd
med dette.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet mener
at sprøyterommet kun skal være et tilbud til tunge
heroinmisbrukere. Blandingsmisbruk har en rekke bieffekter og kompliserer
narkotikabruket og brukerens helsesituasjon ytterligere. Dersom
man åpner denne ordningen også for blandingsmisbruk,
vil dette kunne føre til at ordningen blir for vid i forhold
til den målgruppen man ønsker å nå.
For helsepersonellet vil det også bli vanskeligere å bistå dersom
komplikasjoner oppstår som følge av bruk av medikamenter
som helepersonellet ikke vet om.
Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene
fra Høyre og Kristelig Folkeparti, viser til forslaget
om adgangskort for brukerne av sprøyterommene. Flertallet ser
ikke at et slikt adgangskort er nødvendig for gjennomføringen
av dette prosjektet. Det er viktig å forhindre at terskelen
for å ta i bruk sprøyterommet, føles
høy. Det er dessuten lite trolig at tungt belastede rusmiddelavhengige
personer klarer å ta vare på slike adgangsbevis.
Videre kan et slikt kort lett bli en omsettelig vare på det
illegale markedet, og medføre stort ekstraarbeid for personalet
i sprøyterommene.
Flertallet ber Regjeringen utarbeide forskrifter
i tråd med dette.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet og
Sosialistisk Venstreparti viser til forslaget til registrering
av brukere av sprøyterommene. Disse medlemmer mener
et sprøyterom som et helsetiltak kun behøver å registrere
brukernes navn, alder og kjønn. I tillegg registreres bruk av
sprøyterom anonymisert for evalueringsøyemed. Disse
medlemmer fremmer forslag i overensstemmelse med dette,
og ber Regjeringen utarbeide forskrifter i tråd med dette.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet og
Sosialistisk Venstreparti understreker at brukerne av sprøyterommet
er underlagt alminnelig lovgivning. Dermed må lov om helseregister
gjelde for disse på lik linje med hva den gjør
for andre som benytter ulike helsetiltak. Disse medlemmer ber
Regjeringen utarbeide forskrifter i tråd med dette.
Disse medlemmer fremmer på denne bakgrunn
følgende forslag:
"I midlertidig lov 2. juli 2004 nr. 64
om prøveordning med lokaler for injeksjon av narkotika
m.m. gjøres følgende endring:
Ny § 3 skal lyde:
En kommune som etablerer en godkjent sprøyteromsordning,
kan føre helseregister og behandle helseopplysninger som
nevnt i helseregisterloven § 2 nr. 1 i den grad
det er nødvendig for å oppfylle reglene gitt i
eller i medhold av loven her."
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet og
Sosialistisk Venstreparti understreker viktigheten av at
det er helse- og sosialfaglig utdannet personell til stede ved enhver
tid i sprøyterommene. Dersom det skal benyttes ufaglært personell,
må dette alltid skje under instruksjon fra fagutdannet
personell, og det må ikke gå på bekostning
av kvaliteten på tjenestene personellet skal utføre.
Brukerne av sprøyterommene er å betrakte som pasienter,
og det er viktig at ansvaret for disse ivaretas av fagutdannet personell.
Disse medlemmer vil subsidiært gi sin
støtte til Regjeringens forslag til § 3
i loven.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet ønsker
ikke å åpne for bruk av ufaglært personell
i sprøyterommene. Disse medlemmer fremhever
og understreker at brukerne av sprøyterommet er å betrakte
som pasienter og at de således skal bistås av
helsefaglig personell og ikke ufaglærte.
Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene
fra Høyre og Kristelig Folkeparti, vil avslutningsvis understreke
viktigheten av at når et slikt prøveprosjekt igangsettes,
må det være høy kvalitet hele veien.
Flertallet forutsetter at dersom kostnadene ved
forsøksordningen skulle bli høyere enn forutsatt, så vil
Regjeringen komme tilbake til dette i forbindelse med Revidert nasjonalbudsjett
for 2005.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet og
Sosialistisk Venstreparti slutter seg subsidiært
til merknadene fra Fremskrittspartiet med hensyn til forskriftsutformingen.
Sosialkomiteen fikk oversendt forslag til innstilling fra justiskomiteen
ved brev av 1. desember 2004, og avgir i brev av 7. desember
2004 følgende uttalelse:
"Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Fremskrittspartiet og Sosialistisk Venstreparti, mener at det skal
være helsepersonell i sprøyterommet. Flertallet
mener at det i tillegg kan være sosialfaglig personell.
Ansvarlig leder av sprøyterommet skal etter flertallets
syn ha helsefaglig bakgrunn minst på høyskolenivå.
Flertallet
mener at det helseregister som opprettes ved forsøk med
sprøyterom, skal være basert på samtykke
fra den som registrerer seg som bruker av sprøyterommet.
Det er etter flertallets syn verken hensiktsmessig eller nødvendig
med en formulering om at registreringen skal kunne skje uten samtykke fra
brukeren. Tvert imot bør det etter flertallets syn klargjøres
overfor brukeren at det er et forsøk som gjennomføres,
og at bruken av sprøyterommet forutsetter samtykke fra
den det gjelder. Flertallet støtter dermed at formuleringen
"uten samtykke fra de registrerte" tas ut av § 3
i lovteksten for den midlertidige loven om sprøyterom.
Komiteens
medlemmer fra Arbeiderpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser
til justiskomiteens innstilling. Disse medlemmer registrerer at
det er et mindretall som går inn for at det i sprøyterommet
skal kunne tillattes injeksjon av andre stoffer enn heroin. Disse
medlemmer støtter derfor subsidiært at kun heroininjeksjon
tillates, for å sikre igangsetting av forsøket.
Komiteens
medlemmer fra Høyre og Kristelig Folkeparti viser til at
prøveordningen med sprøyterom i de kommunene hvor
den opprettes, vil være en del av kommunehelsetjenesten.
Med bakgrunn i dette vil disse medlemmene foreslå at det
i § 6 presiseres at ordningen med plikt til å utarbeide
individuell plan ikke skal gjelde for sprøyteromsordningen.
Disse medlemmer fremmer følgende forslag:
"I
midlertidig lov 2. juli 2004 nr. 64 om prøveordning
med lokaler for injeksjon av narkotika m.m. skal § 6
nytt pkt. k) lyde:
Komiteens
medlem fra Senterpartiet vil innledningsvis bemerke at Senterpartiet
ikke er representert i Stortingets justiskomité. Med det
som bakgrunn viser dette medlem til at Senterpartiet støttet
justiskomiteens medlemmer fra Høyre og Kristelig Folkeparti
i innstilling til Ot.prp.nr.56 (2003-2004) ved at man ikke ville
stemme for forslaget om en prøveordning med sprøyterom.
Komiteens
medlemmer fra Høyre, Kristelig Folkeparti og Senterpartiet
viser videre til disse partiers merknader i innstillingen til Dokument.
nr. 8:18 (2003-2004) der det bl.a. vises til brev av 3. juni
2004 fra justisministeren til Stortingets justiskomité som svar
på justiskomiteens brev av 27. mai 2004. Justisministeren
viser i brevet til innhentet uttalelse fra Helsedepartementet, som
peker på en rekke konsekvenser av å anse sprøyterom
som en helsetjeneste.
Disse medlemmer viser nå til
justiskomiteens behandling av Ot.prp. nr. 8 (2004-2005) og innstillingen
til denne. Disse medlemmer støtter justiskomiteens medlemmer
fra Høyre og Kristelig Folkeparti i nevnte innstilling
når det gjelder både prinsipielle og faglige syn,
og vil derfor stemme imot loven."
Etter at justiskomiteens foreløpige innstilling har vært
forelagt sosialkomiteen til uttalelse, har justiskomiteen visse
tilleggsbemerkninger og presiseringer.
Komiteen ber Regjeringen melde tilbake
til Stortinget på egnet måte dersom man vil endre
vesentlige deler av forskriften i forhold til utkastet som følger
saken som vedlegg.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet vil
presisere at de ikke ønsker å åpne for
bruk av ufaglært personell i sprøyterommene. Disse
medlemmer støtter derfor det som fremkommer i Regjeringens
forslag til forskrift § 8 vedlagt saken, om at
sprøyterommet skal bemannes både av personer med
helsefaglig og sosialfaglig utdannelse, samt at leder skal ha helsefaglig
utdanning som minst tilsvarer høgskolenivå.
Disse medlemmer ønsker avslutningsvis å presisere
at de støtter forslaget fra komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet
og Sosialistisk Venstreparti om ny § 3 i midlertidig
lov 2. juli 2004 nr. 64 om prøveordning med lokaler
for injeksjon av narkotika (sprøyteromsordning) m.m. Forslaget
vil dermed utgjøre et flertallsforslag i justiskomiteen.
Komiteen har for øvrig ingen merknader, viser til proposisjonen og rår Odelstinget til å gjøre slikt
vedtak til lov
om endringer i midlertidig lov 2. juli 2004 nr. 64 om prøveordning med lokaler for injeksjon av narkotika (sprøyteromsordning) m.m.
I
I midlertidig lov 2. juli 2004 nr. 64 om prøveordning med lokaler for injeksjon av narkotika (sprøyteromsordning) gjøres følgende endringer:
Lovens tittel skal lyde:
Midlertidig lov 2. juli 2004 nr. 64 om prøveordning med lokaler for injeksjon av narkotika (sprøyteromsloven)
§ 2 skal lyde:
Den som med lovlig adgang til sprøyterommet
a) injiserer narkotika i et godkjent sprøyterom, eller
b) besitter en brukerdose narkotika til eget bruk i et godkjent sprøyterom eller tilstøtende venterom, samtalerom eller behandlingsrom, kan ikke straffes for dette etter legemiddelloven § 31, jf. § 24 første ledd.
Det er tillatt for personalet i sprøyteromsordningen å gi brukerne individuell og konkret rådgivning i forbindelse med injisering av narkotika i sprøyterommet.
§ 3 skal lyde:
En kommune som etablerer en godkjent sprøyteromsordning, kan uten samtykke fra de registrerte, føre helseregister og behandle helseopplysninger som nevnt i helseregisterloven § 2 nr. 1 i den grad det er nødvendig for å oppfylle reglene gitt i eller i medhold av loven her.
§ 4 skal lyde:
En avgjørelse om adgang til bruk av sprøyteromslokalene er ikke enkeltvedtak etter forvaltningsloven.
Har politiet mistanke om straffbar besittelse eller bruk av narkotika i sprøyteromslokalene, skal personalet uten hinder av taushetsplikten i helsepersonelloven § 21 og forvaltningsloven §§ 13 til 13 e og på begjæring gi politiet opplysning om hvorvidt en identifisert person er registrert bruker av sprøyterommet eller ikke.
Adgang til bruk av sprøyteromslokalene er ikke nødvendig helsehjelp etter kommunehelsetjenesteloven § 2-1 første ledd og pasientrettighetsloven § 2-1 annet punktum. Avgjørelse om adgang til bruk av sprøyteromslokalene kan ikke påklages etter kommunehelsetjenesteloven § 2-4 eller pasientrettighetsloven § 7-3.
§ 5 skal lyde:
Helsepersonelloven § 4 er ikke til hinder for at helsepersonell kan utføre de oppgaver som etter regler gitt i eller i medhold av loven her er lagt til personalet i sprøyteromsordningen.
§ 6 skal lyde:
Kongen kan gi nærmere bestemmelser om gjennomføringen av ordningen med sprøyterom, og kan blant annet bestemme:
a) hvem ordningen skal gjelde for,
b) ordninger for adgangsregulering,
c) type og mengde narkotika som straffriheten skal omfatte,
d) ordninger for kontroll av type og mengde narkotika en person har med seg inn i sprøyteromslokalene,
e) hvilken adgang politiet skal ha til sprøyteromslokalene,
f) hvilke krav til bemanning av sprøyteromslokalene som skal gjelde,
g) hvordan helseopplysninger i helseregisteret kan behandles, herunder hvilke opplysninger som kan behandles og formålet med behandlingen,
h) hvilke krav som skal gjelde for å bli godkjent kommune for ordningen,
i) at kommunen skal ha plikt til å avgi opplysninger av betydning for evalueringen av ordningen uten hinder av taushetsplikt etter forvaltningsloven §§ 13 til 13 e og helsepersonelloven § 21 og
j) at reglene i helsepersonelloven §§ 39 og 40 helt eller delvis ikke skal gjelde for helsepersonell som yter helsehjelp i sprøyteromsordningen.
§ 7 skal lyde:
Denne lov trer i kraf fra den tid Kongen bestemmer, og gjelder i tre år fra ikrafttredelsen. Det samme gjelder endringen i lov 19. november 1982 nr. 66 om helsetjenesten i kommunene § 1-3 fjerde ledd nytt annet og tredje punktum.
II
I lov 19. november 1982 nr. 66 om helsetjenesten i kommunene gjøres følgende endring:
§ 1-3 fjerde ledd nytt annet og tredje punktum skal lyde:
Sprøyteromsordninger som er etablert i medhold av midlertidig lov 2. juli 2004 nr. 64 om prøveordning med lokaler for injeksjon av narkotika (sprøyteromsloven) er å anse som en kommunehelsetjeneste. Det er opp til den enkelte kommune å avgjøre om den ønsker å søke om å få etablere en slik tjeneste.
III
Denne lov trer i kraft fra den tid Kongen bestemmer.
Oslo, i justiskomiteen, den 9. desember 2004
Trond Helleland |
Inga Marte Thorkildsen |
leder |
ordfører |