Vedlegg: Brev fra Barne- og familiedepartementet v/statsråden til familie-, kultur- og administrasjonskomiteen, datert 8. februar2005

Ot.prp. nr. 36 (2004-2005) Lov om endringer i lov 21. desember 2000 nr. 105 om opplysningsplikt og angrerett mv. ved fjernsalg og salg utenfor fast utsalgssted

Jeg viser til Familie-, kultur- og administrasjonskomiteens brev av 4. februar 2005.

Komiteen ber om departementets vurdering av følgende forslag:

"Stortinget ber Regjeringen legge frem sak der man gjennomgår opplysningspliktreglene, sett i sammenheng med hva som allerede eksisterer i finansavtaleloven og kredittkjøpsloven, med sikte på at disse blir forenklet og samordnet."

Det er Justisdepartementet som har ansvaret for finansavtaleloven og kredittkjøpsloven, og forslaget har også vært forelagt dem.

Som det er redegjort for i proposisjonen, er det er ikke uten videre mulig med en fullstendig samordning av opplysningspliktreglene. Mange av de overlappende reglene har ulikt formål og ulikt virkeområde, og lar seg vanskelig samordne. For eksempel gjelder reglene som foreslås i angrerettloven opplysninger om det som er viktig for forbrukeren å få i fjernsalgssituasjonen. Spesiallovgivningen inneholder på sin side regler om opplysninger som skal gis i tilknytning til en spesiell tjeneste. Norske regler bygger dessuten i stor grad på EU-direktiver som er dårlig samordnet og som også setter klare grenser for hva man overhodet kan foreta seg på nasjonalt plan.

Departementet har forståelse for at spørsmålet om samordning og forenkling reises, men mener det vil være lite hensiktsmessig å igangsette et slikt arbeid. Bakgrunnen for dette er særlig at kontraktslovgivningen i EU for tiden er i betydelig utvikling. Arbeidet med et nytt forbrukerkredittdirektiv og et direktiv om betalingstjenester vil ha betydning for reglene om finansielle tjenester. I tillegg vil EUs arbeid med å gjennomgå og analysere kontraktretten mer generelt kunne få betydning.

Man vil neppe være tjent med at det brukes ressurser på at det norske regelverket samordnes og endres nå, hvis endringer i de underliggende direktiver medfører at deler av regelverket må endres på nytt om kort tid. Uavhengig av om det mer generelt kunne være aktuelt med en samordning er det under enhver omstendighet naturlig å avvente disse direktivarbeidene, blant annet fordi direktivene selv ventelig vil samordnes med annen fellesskapslovgivning. Etter departementets syn anser vi det hensiktsmessig at en gjennomgang finner sted når relevant EU-regelverk er på plass.

Når det gjelder spørsmålet om ikrafttredelsestidspunkt for endringene i angrerettloven, er departementet klar over at man i hvert fall fra bankenes side ville foretrekke at ikrafttredelsestidspunktet settes senere enn 1. juli 2005 som er antydet i proposisjonen, blant annet fordi innarbeiding av reglene i de ulike saksbehandlingssystemene tar tid. Departementet har ingen synspunkter på dette utover at reglene som her er foreslått i stor grad samsvarer med direktivet og forslaget som ble sendt på høring, slik at mulighetene for å forberede seg på innføringen av nye regler burde ha vært gode.