Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Gunn Karin Gjul, Anne Helen Rui og Knut Storberget, fra Høyre, lederen Trond Helleland, Linda Cathrine Hofstad og Ingjerd Schou, fra Fremskrittspartiet, Jan Arild Ellingsen og André Kvakkestad, fra Kristelig Folkeparti, Einar Holstad og Finn Kristian Marthinsen, og fra Sosialistisk Venstreparti, Inga Marte Thorkildsen, viser til den fremlagte proposisjonen om endringer i lov 11. juni 1976 nr. 79 om kontroll med produkter og forbrukertjenester (produktkontrolloven), samt Europaparlamentets og Rådets direktiv 2001/95/EF om alminnelig produktsikkerhet.
Komiteen har merket seg at gjeldende produktkontrollov er i samsvar med hovedtrekkene i direktivet. Det er imidlertid nødvendig med visse lovendringer. Blant annet er det behov for en ny formålsbestemmelse, ny samsvarsbestemmelse og ny bestemmelse om produsenters opplysningsplikt.
Komiteen viser til at endringene vil sikre norske næringsaktører og forbrukere tilsvarende rammebetingelser og beskyttelse som i resten av EØS-området.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet og Sosialistisk Venstreparti noterer seg at gjeldende produktkontrollov er i samsvar med hovedtrekkene i direktivet, men at det opprinnelige direktivet (92/59/EØF) som erstattes oppstiller nye bestemmelser som ikke anses fullt ut dekket av loven, noe som nødvendiggjør enkelte endringer. Spesielt gjelder dette en klarere definisjon av direktivets formål og virkeområde, en samsvarsbestemmelse og nye krav med hensyn til informasjon.
Disse medlemmer har merket seg de foreslåtte endringene, men viser til at mens endringsdirektivet omfatter sikring mot helseskadelige virkninger, omfatter produktkontrolloven både helseskade og miljøforstyrrelse. Disse medlemmer er derfor opptatt av at intensjonen i loven ikke svekkes, og at hensynet til miljøforstyrrelse ivaretas i forhold til alle sider av lovendringene.
Komiteen har merket seg at mens endringsdirektivet
ikke omfatter forbrukertjenester, foreslås endringene
i produktkontrolloven også å gjelde disse. Komiteen støtter
denne tilnærmingen.
Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene
fra Arbeiderpartiet og Sosialistisk Venstreparti, har merket seg
at departementet går inn for å begrense de foreslåtte
lovendringene til kun å omfatte forbrukerprodukter og forbrukertjenester.
Bakgrunnen for dette er hensynet til fristen for gjennomføring av
produktsikkerhetsdirektivet i norsk rett og hensynet til å sikre
norske næringsaktører og forbrukere tilsvarende
rammebetingelser og beskyttelse som i resten av EØS-området. Flertallet slutter
seg til forslaget.
Flertallet viser til at produktsikkerhetsdirektivet
har til formål å sikre at produkter som markedsføres
er sikre. Det fremgår av definisjonen av hva som regnes
som "sikre produkter" at direktivet skal ivareta menneskers helse
og sikkerhet. Produktkontrollovens formål er å forebygge
både helseskade og miljøforstyrrelse. Flertallet ønsker
at produktkontrollovens formål skal videreføres
så langt dette er praktisk mulig, jf. merknadene nedenfor
til forslaget om informasjonsplikt.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet og
Sosialistisk Venstreparti noterer seg at endringene i loven
gjennomfører Europaparlamentet og rådets direktiv
om alminnelig produktsikkerhet i norsk lov som sikrer norske næringsaktører
og forbrukere den samme sikkerhet ved bruk av produkter og tjenester,
og tilsvarende rammebetingelser og beskyttelse, som i resten av
EØS-området.
Komiteen viser til proposisjonen pkt.
3.2, og har ingen merknader.
Komiteen noterer seg at enkelte av
høringsinstansene er opptatt av at lovens generelle form
til en viss grad går tapt som følge av implementering
av direktivet i loven, samt at uklarheter kan oppstå ved
at loven skal ivareta både helse- og miljøhensyn,
mens direktivet bare har til formål å forebygge
helseskader. Komiteen registrerer at lovforslaget
tar hensyn til disse innvendingene ved inndeling av de forskjellige
formålene i loven i formålsbestemmelsen. På denne
måten klargjøres hvilke formål de øvrige bestemmelsene
skal ivareta.
Komiteen viser til departementets forslag
til kriterier for vurdering av sikkerheten av forbrukerprodukter
og forbrukertjenester i ny produktkontrollov § 3
b. Forslaget har vært kritisert fordi bestemmelsen ikke
gjøres gjeldende for hele lovens anvendelsesområde.
Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene
fra Arbeiderpartiet og Sosialistisk Venstreparti, vil i den forbindelse
minne om at bestemmelsen følger opp Rådets direktiv
2001/95/EF som kun regulerer produktenes helseskadelige
aspekter – og ikke eventuelle miljøforstyrrelser.
De standarder som forventes harmonisert med mandat fra EU-kommisjonen
og EFTA på dette området vil derfor være
utarbeidet med sikkerhet for liv og helse som formål. Videre
vil harmoniserte standarder i henhold til produktsikkerhetsdirektivet
ikke kunne gjøres gjeldende for helseskade utover direktivets
definisjon av sikkert produkt.
Med dette som bakgrunn mener flertallet at det
ikke er hensiktsmessig at § 3 b også omfatter
miljøforstyrrelser. Det vises for øvrig til merknadene nedenfor
til forslaget om informasjonsplikt.
Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene
fra Arbeiderpartiet og Sosialistisk Venstreparti, viser til at departementet
foreslår å lovfeste en informasjonsplikt for produsent
og importør av produkter, og for eier eller leder av virksomhet
som tilbyr forbrukertjenester i § 3 femte ledd. Bestemmelsen
pålegger bestemte grupper å gi informasjon om
et forbrukerprodukts og/eller en forbrukertjenestes sikkerhet.
Informasjonsplikten omfatter ikke produktets/tjenestens
eventuelle miljøforstyrrende virkning.
Flere høringsinstanser har påpekt at det er
uheldig at informasjonsplikten ikke omfatter eventuelle miljøforstyrrende
virkninger, og flertallet har merket seg dette. Flertallet har
imidlertid også merket seg at årsaken til at informasjonsplikten
ikke foreslås å omfatte miljøforstyrrende
virkninger, er at dette reiser en rekke vanskelige spørsmål
som må utredes nærmere.
Flertallet er kjent med at produktkontrolloven §§ 9
og 10 gir enhver rett til å få informasjon fra
offentlige organ, næringsaktører og brukere om
produkters risiko for helseskade og miljøforstyrrelse.
Etter flertallets oppfatning ivaretar disse bestemmelsene
forbrukernes behov for kunnskap et stykke på vei.
Flertallet mener imidlertid det vil være
hensiktsmessig å supplere informasjonsretten med en informasjonsplikt
også for miljøforstyrrelser, og ber departementet
nærmere utrede hvordan dette kan implementeres i produktkontrolloven. Flertallet ber departementet
komme tilbake til Stortinget med et forslag til lovbestemmelse snarest
mulig.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet og
Sosialistisk Venstreparti viser til informasjonsplikten
som lovfester en plikt for tilvirker og importør av produkter,
samt leder av en virksomhet som tilbyr forbrukertjeneste, til aktivt å informere
brukere om risiko for eventuell helseskade produktet eller tjenesten
kan medføre. Informasjonsplikten omfatter ikke lovens andre
formål, nemlig å forebygge mot miljøforstyrrelse.
En av høringsinstansene pekte på at dette kunne
være uheldig ettersom det kan skape tolkningstvil i forhold
til hva som gjelder ved informasjonsplikt om miljøforstyrrende virkninger,
og videre at regelen kan gi inntrykk av en nedprioritering av plikten
til å informere om miljøforstyrrende virkninger.
Departementet viser til at gjennomføringsfristen i direktivet
tilsier at en utredning av en aktiv informasjonsplikt ved miljøforstyrrelser
må avventes.
I sine kommentarer til lovforslaget om lov om miljøinformasjon
uttalte Miljøverndepartementet at "Mer aktive informasjonsplikter
som gjør miljøinformasjon mer direkte tilgjengelig
i de situasjonene der forbrukere og andre gjør sine valg,
bør være en målsetning …". Disse
medlemmer mener at denne målsetningen bør
tilstrebes i lovendringene om informasjonsplikt i loven, og at dette
kan knyttes til når meldeplikten utløses. Disse
medlemmer viser til forslag om endringer i bestemmelsene
om meldeplikten, hvor det vises til at uakseptabel risiko for virkning
som nevnt i § 1 straks skal informeres til tilsynsmyndighetene. Disse
medlemmer understreker at slik virkning inkluderer miljøforstyrrelse, og
mener at slike tilfeller bør utløse aktiv informasjonsplikt
om virkningen til forbrukere av produkter eller tjenester etter
loven. Disse medlemmer ber derfor Regjeringen utrede
muligheten for at informasjonsplikten etter § 3 utvides
til å også omfatte uakseptabel risiko for miljøskade.