Etter regnskapsloven § 4-6 skal registrering
av regnskapsopplysninger og utarbeidelse av årsregnskap
foretas i samsvar med god regnskapsskikk. God regnskapsskikk skal
ligge til grunn for all regnskapsføring etter norsk rett.
Innholdet i fastsatte regnskapsstandarder har i praksis hatt stor
betydning for normen god regnskapsskikk.
Standardsetting i Norge har siden 1989 skjedd i regi av Norsk
RegnskapsStiftelse (NRS).
Utvalget går ikke inn for at fastsetting av norske regnskapsstandarder
i framtiden overlates til et offentlig organ. Det legges vekt på gode
erfaringer med Norsk RegnskapsStiftelse. Erfaringer under endrede rammer
der børsnoterte foretak ikke lenger skal følge standardene
i konsernregnskapet, tilsier imidlertid en ny vurdering etter "for
eksempel tre regnskapsår".
Utvalget har vurdert om nye rammer som nevnt tilsier en annen
sammensetning av det standardsettende organ for å sikre
at standardene fortsatt anerkjennes som god regnskapsskikk. Utvalget
mener det må legges vekt på representativ deltakelse
fra sentrale interessegrupper (de regnskapspliktige, regnskapsbrukere,
revisorer, akademikere og små foretak) samt regnskapsfaglig
kompetanse. Utvalget mener at det framover kan være et
større behov for at Finansdepartementet, som ansvarlig
departement for regnskapslovgivningen, har en observatør
i det standardsettende organet.
Utvalget anser at en forsvarlig og åpen prosess i standardsettingen
må være nødvendig og tilstrekkelig for å konstatere
en slik aksept av standardene at de må anses som uttrykk
for god regnskapsskikk. Utvalget mener at det ved norske regnskapsstandarder
som er basert på en internasjonal regnskapsstandard er
tilstrekkelig med en forenklet prosess, i og med at praksis er sikret
gjennom pliktig anvendelse i konsernregnskapet til børsnoterte
foretak.
Utvalget legger vekt på at gode standarder er i regnskapsbrukernes
(gode regnskaper) og de regnskapspliktiges (lavere kapitalkostnader)
interesse. Samtidig mener utvalget at det "også er et offentlig ansvar å legge
forholdene til rette for en mest mulig korrekt regnskapsavleggelse".
Utvalget anser "at det vil være rimelig med en deling av
finansieringen av standardsetterens virksomhet mellom det offentlige, næringslivet
og de stiftende organisasjoner". Utvalget anser videre at det vil
"være hensiktsmessig at standardsetter for å få offentlig
støtte, må framlegge en årsplan for virksomheten
for den kommende periode. Fagdepartementet vil kunne knytte betingelser til
støtten blant annet gjennom godkjenning av årsplanen".
Departementet slutter seg i hovedsak til utvalgets vurderinger.
Departementet legger vekt på at et fortsatt aktivt og
kompetent standardsettende organ vil være av stor betydning
for å sikre faste rammer for god regnskapsrapportering.
Samtidig endres rammene for standardsetting vesentlig når
børsnoterte foretak fra 2005 skal utarbeide konsernregnskap
i samsvar med de internasjonale regnskapsstandardene IFRS og ikke
etter norske regnskapsstandarder. Funksjonen til den norske standardsetteren
blir da i mer utpreget grad å ivareta samfunnets interesse
i faste rammer for regnskapsrapportering. Det må antas å bidra
til lavere transaksjonskostnader for næringslivet og vanskeliggjøre gjennomføringen
av økonomisk kriminalitet. En norsk standardsetter forutsettes
videre i proposisjonen å fastsette regnskapsstandarder
for foretak uten økonomisk formål (se pkt. 3.5
ovenfor). Slike standarder kan bidra til å sikre kontroll
med bruk av bevilgede og innsamlede midler. Standardsetteren bør også bidra
med innspill (i høringer mv.) til utviklingen av internasjonale
regnskapsstandarder i the International Accounting Standards Board
(IASB).
Departementet legger til grunn at det er hensiktsmessig at den
norske standardsetteren kan ta del i arbeidet med å utvikle
forskrifter om forenklet anvendelse av IFRS. Dette kan f.eks. gjøres
ved at den norske standardsetteren fastsetter regnskapsstandarder om
forenklet anvendelse av IFRS og at disse stadfestes ved forskrifter
i medhold av regnskapsloven. Dette vil tilsvare IFRS-forordningens
system for godkjenning av regnskapsstandarder fastsatt av IASB. En
annen mulighet kan være å fastsette hovedprinsippene
og minstekrav til opplysninger i forskriftene og at den norske standardsetteren
utfyller disse med regnskapsstandarder om forenklet anvendelse av IFRS,
uten at disse stadfestes som forskrifter. I så fall må forskriftene
angi at grunnlaget for slike standarder er et krav om god regnskapsskikk.
En slik løsning vil tillempe regnskapslovens system. Det
kan også tenkes kombinasjoner av de to skisserte metoder.
Som nevnt i pkt. 2.1 ovenfor kan det bli aktuelt å basere
forskrifter om forenklet anvendelse av internasjonale regnskapsstandarder
på slike forenklede standarder utarbeidet av IASB, "SME-IFRS".
Selv om forskriftene baseres på "SME-IFRS", kan det vise seg å være ønskelig
med enkelte tilpasninger i de norske forskriftene. Også her
vil en norsk standardsetter med et kompetent regnskapsfaglig miljø kunne
yte verdifulle bidrag og påvirke regnskapsløsningene.
Departementet deler utvalgets vurdering av hva som bør
kreves av en forsvarlig prosess for fastsetting av regnskapsstandarder.
Det må legges vekt på representativ deltakelse
fra sentrale interessegrupper (de regnskapspliktige, regnskapsbrukere,
revisorer, akademikere og små foretak) samt regnskapsfaglig kompetanse.
Ut fra de beskrevne endringer i rammene for et standardsettende
organ, kan det framover videre være en samlet fordel at
Finansdepartementet har en observatør i det standardsettende
organet.
Departementet legger vekt på at utredningen og høringen
har vist at standardsettingen i Norsk RegnskapsStiftelse har fungert
godt og har vært et viktig bidrag til utviklingen av forsvarlige
rammer for norsk regnskapsavleggelse. Departementet anser at det
i den situasjonen ikke er hensiktsmessig å overføre
ansvaret for standardsetting til et (eventuelt nyopprettet) offentlig
organ. Departementet anser også at det er rimelig at regnskapsbransjen
og næringslivet gjennom sine organisasjoner tar et ansvar
for utviklingen av regnskapsstandarder gjennom aktive bidrag til
det standardsettende organet. Det er etter departementets syn en
styrke ved standardsettingen i Norge at bidragsyterne til Norsk
RegnskapsStiftelse har vist en slik vilje. Fortsatt standardsetting
i et frittstående organ legger etter departements syn best
til rette for slike aktive bidrag.
Departementet viser til utvalgets vurdering av at endrede rammer
for standardsetting sammen med at forsvarlige rammer for utarbeidelse
av årsregnskap også er et offentlig ansvar, tilsier
offentlige bidrag til det standardsettende organet. Slike bidrag
vil kreve en konkret budsjettprioritering.
Departementet vil evaluere forholdet for standardsetting og forskrift
når reglene har virket i noen tid.
Komiteen viser til at standardsetting
i Norge siden 1989 har skjedd i regi av Norsk RegnskapsStiftelse,
og at Regnskapslovutvalget legger vekt på gode erfaringer
med denne måten å fastsette norske regnskapsstandarder
på. Gode standarder er både i regnskapsbrukernes
og i de regnskapspliktiges interesse. Komiteen deler
Regjeringens vurdering av at den norske standardsetteren bør
ta del i det videre arbeidet med å utvikle forskrifter
om forenklet anvendelse av IFRS. Det er hensiktsmessig med en representativ
deltagelse fra sentrale interessegrupper som regnskapspliktige,
regnskapsbrukere, revisorer, akademikere og små foretak
samt regnskapsfaglig kompetanse. Komiteen ser det
som fornuftig at Finansdepartementet har en observatør
i det standardsettende organet. Komiteen viser også til
Regnskapslovutvalgets vurdering av at endrede rammer for standardsetting
sammen med at forsvarlige rammer for utarbeidelse av årsregnskap
også er et offentlig ansvar, tilsier offentlige bidrag
til det standardsettende organet.
Komiteen slutter seg på denne bakgrunn
til Regjeringens vurderinger i proposisjonen.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Kystpartiet vil understreke at det ville være
fordelaktig med en større og bredere sammensetning i Norsk
RegnskapsStiftelse, også av ressurshensyn.