Forslagene som fremmes i proposisjonen antas ikke å medføre økte
kostnader av betydning eller økte administrative byrder
for de regnskapspliktige eller for det offentlige.
Forslagene til innretning av regnskapsreguleringen presentert
i pkt. 2.1 ovenfor inkluderer adgang til forenklet anvendelse av
de internasjonale regnskapsstandardene IFRS. Etter departementets
vurdering legger forslaget til rette for vesentlige besparelser
for selskaper i konsern der morselskapet utarbeider konsernregnskap
i samsvar med fullstendig IFRS etter EØS-reglene om dette
(se omtalen av IFRS-forordningen i pkt. 2.1.1 i proposisjonen og
i Ot.prp. nr. 89 (2003-2004)).
De grunnleggende regnskapsprinsipper videreføres etter
departementets forslag, og vil ikke innebære økte
kostnader eller administrative byrder. Etter forslaget kan små foretak
fravike det grunnleggende prinsippet om sikring. Denne forenklingen
vil kunne gi besparelser for enkelte små foretak.
Forslag til endringer i vurderingsreglene vil etter departementets
vurdering ikke innebære økte kostnader eller administrative
byrder for de regnskapspliktige. Forslaget om å gjøre
permanent den gjeldende overgangsordningen om at det ikke er plikt
til å anvende egenkapitalmetoden og bruttometoden i selskapsregnskapet,
gir besparelser i forhold til å videreføre slik
plikt.
Forslagene om adgang til å regnskapsføre i
fremmed valuta og en noe utvidet adgang til å ha et avvikende
regnskapsår, antas å gi en viss svekkelse av årsregnskapet
som kontrollgrunnlag for skattemyndighetene og andre kontrollmyndigheter.
Det vises til avveiningen av dette i pkt. 2.4 og 3.3 ovenfor.
Forslagene om endringer som gjelder konsernregnskap, fusjon og
fisjon (se omtalen i pkt. 2.5 og 2.6 ovenfor) antas ikke å medføre
vesentlige økonomiske eller administrative konsekvenser.
Forslaget om adgang for små foretak til å videreføre
balanseførte verdier i fisjonerte selskaper (pkt. 3.1 ovenfor) innebærer
en forenkling som antas å gi besparelser og lette de administrative
byrdene for små foretak som fisjonerer.
Departementet foreslår at det gis valg mellom en arts-
og funksjonsinndeling i oppstillingsplanene i samsvar med en slik
adgang etter IFRS og EUs regnskapsdirektiver. Adgangen medfører
ikke økonomiske eller administrative konsekvenser.
Krav til noteopplysninger endres ikke vesentlig, og vil etter
departementets oppfatning ikke medføre økonomiske
eller administrative konsekvenser for de regnskapspliktige eller
for det offentlige. Det foreslås nye og mer omfattende
opplysningskrav for allmennaksjeselskaper og børsnoterte
foretak om ytelser til ledende personer. For disse foretakene medfører
forslaget en økt administrativ byrde.
For foretak som utarbeider selskapsregnskap i samsvar med IFRS-forordningen,
og som benytter adgangen etter denne til ikke å følge
kravene til oppstilling av resultatregnskapet og balansen i regnskapsloven
kapittel 6, foreslås det krav om særskilt regnskapsrapportering
til Statistisk sentralbyrå. Tilleggsrapporteringen kan
unngås ved å følge oppstillingsplanene
i regnskapsloven, noe IFRS ikke er til hinder for. Ut fra dette
medfører ikke kravet økonomiske eller administrative
konsekvenser for de regnskapspliktige. Håndteringen av
tilleggsrapportene vil medføre administrative konsekvenser
for Regnskapsregisteret. Merkostnader forutsettes dekket innenfor
gjeldende budsjettrammer. For statistikk- og kontrollmyndighetene
legger tilleggsrapporteringen til rette for fortsatt standardisert
håndtering av regnskapsinformasjon.
Forslagene om offentlighet og innsending av regnskap (se pkt.
3.7 ovenfor) legger til rette for enkel håndtering av regnskapsdokumenter
i Regnskapsregisteret. Forslagene medfører etter departementets
vurdering ikke vesentlige økonomiske eller administrative
konsekvenser.
Forslagene fremmet i kapittel 5 ovenfor om selskapsrettslige
tilpasninger er aktuelle for foretak som velger å følge
internasjonale regnskapsstandarder eller å anvende egenkapitalmetoden/bruttometoden. Forslagene
medfører på den måten ikke økonomiske eller
administrative konsekvenser.
Forslagene i kapittel 6 ovenfor om overgangsregler
fremmes for å gi administrative lettelser.
Komiteen viser til at forslagene i
proposisjonen ikke antas å medføre økte
kostnader av betydning eller økte administrative byrder
for de regnskapspliktige eller for det offentlige. Forslaget om
forenklet anvendelse av IFRS ventes å legge til rette for
vesentlige besparelser for selskaper i konsern der morselskapet
utarbeider konsernregnskap i henhold til fullstendig IFRS. Komiteen mener
det er viktig at det ikke legges unødvendige økonomiske
byrder på næringslivet, og at tilpasningen av
finansiell rapportering for norske foretak til regelverket i EØS-området gjøres
på en smidig og kostnadseffektiv måte.