I boliglovgivningen er det med virkning fra 1. januar
2004 innført forbud mot å diskriminere på grunn
av blant annet etnisitet og trosbekjennelse. Arbeidsmiljølovens
likebehandlingskapittel, kapittel X A, trådte i kraft 1. mai
2004. Diskrimineringsforbudet her omfatter blant annet etnisitet
og religion.
Lov om forbud mot diskriminering på grunn av etnisitet,
religion mv. (diskrimineringsloven) skal etter forslaget her gjelde
for alle samfunnsområder. Arbeidslivet og boligmarkedet
vil omfattes av loven.
Det foreslås at selve diskrimineringsforbudet blir stående
i arbeidsmiljøloven, men at diskrimineringsgrunnlagene
i de to lovene blir harmonisert. På tilsvarende måte
som for likestillingsloven tas det inn en henvisning i arbeidsmiljøloven § 54B
til diskrimineringsloven. Tilsvarende harmonisering av diskrimineringsgrunnlagene
foreslås tatt inn i bestemmelsene om forbud mot diskriminering
i bustadbyggjelagslova, burettslagslova, husleieloven og eierseksjonsloven.
En henvisning til at diskrimineringsloven gjelder for slik diskriminering
foreslås inntatt i de samme bestemmelsene.
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Høyre, Sosialistisk Venstreparti, Kristelig Folkeparti
og Senterpartiet, støtter forslaget om å harmonisere diskrimineringsgrunnlaget
i arbeidsmiljølovgivningen og i boliglovgivningen.
Flertallet viser til merknader og forslag i Innst.
O. nr. 52 (2003-2004).
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet og
Sosialistisk Venstreparti viser til at flertallet der vedtok
lovbestemmelser i arbeidsmiljøloven § 54D
som ga større rom for religiøse trossamfunn til å diskriminere
homofile ved ansettelser.
Disse medlemmer viser til at flertallet fjernet
forbudet for arbeidsgivere til å kreve eller på annen
måte innhente opplysninger om hvordan søkerne stiller
seg til politiske, religiøse eller kulturelle spørsmål
eller om de er medlemmer av lønnstakerorganisasjoner, samt
opplysninger om søkerens eventuelle homofile legning eller
homofile samlivsform. Disse medlemmer er av den oppfatning
at § 54D nr. 4 har svekket beskyttelsen som søkerne
må ha for å være beskyttet mot diskriminering,
da loven nå tillater innhenting av visse opplysninger. Disse
medlemmer vil derfor fremme forslag om å gjeninnføre forbudet
mot innhenting av slike opplysninger.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"Arbeidsmiljøloven § 54D
nr. 4 skal lyde:
4. Arbeidsgiveren må ikke i utlysningen
etter nye arbeidstakere eller på annen måte kreve
at søkerne skal gi opplysninger om hvordan de stiller seg
til politiske, religiøse eller kulturelle spørsmål,
eller om de er medlemmer av lønnstakerorganisasjoner. Tilsvarende
forbud skal gjelde opplysninger om søkerens seksuelle orientering
eller samlivsform. Arbeidsgiveren må heller ikke iverksette
tiltak for å innhente slike opplysninger på annen
måte. Disse bestemmelser gjelder ikke dersom slike opplysninger
er begrunnet i unntaket fra forbudet mot forskjellsbehandling i § 54
D nr. 1. I tilfelle slike opplysninger vil bli krevet, må dette
angis i utlysningen av stillingen."
Disse medlemmer mener arbeidsmiljøloven § 54D
må endres slik at det blir ulovlig å diskriminere
ut fra seksuell orientering.
Disse medlemmer vil hevde at det ikke for noen
stilling kan være relevant hvorvidt en arbeidstaker faktisk
er homofil eller hvilken samlivsform en velger i privatlivet. Disse
medlemmer mener seksuell orientering og samlivsform tilhører
privatlivet og at det ikke er legitimt eller saklig å tillegge
det vekt ved ansettelser. Saklige krav til stilling vil være knyttet
til utøvelse av arbeidet og lojalitet i arbeidsforholdet
til de formål som stillingen skal ivareta. Disse
medlemmer viser til at EUs rammedirektiv spesifikt omhandler
situasjoner i kirker og andre offentlige eller private organisasjoner
hvis etikk er basert på religion eller tro. Under visse
omstendigheter kan ulik behandling på grunn av religiøs
tro aksepteres, forutsatt at direktivet ellers overholdes. Det er
kun religion eller tro som er nevnt som grunnlag for forskjellsbehandling,
ikke seksuell orientering eller samlivsform.
Disse medlemmer mener derfor at trosfriheten ivaretas
uten at arbeidsgiver gir en spesifikk rett til å diskriminere
lesbiske og homofile ved ansettelser. I tillegg påpeker
juridiske og diskrimineringslovseksperter at arbeidsmiljøloven § 54D
nr. 5 er unødvendig, fordi det ligger en generell unntaksbestemmelse
i § 54D nr. 1 som er dekkende. En slik spesialklausul
som man i dag har i gjeldende § 54 D nr. 5 virker
dessuten spesielt stigmatiserende og diskriminerende mot lesbiske
og homofile.
På denne bakgrunn fremmer disse
medlemmer følgende forslag:
"Arbeidsmiljøloven § 54D
nr. 5 oppheves.
§ 54D nr. 6 blir nr. 5."
Komiteens medlemmer fra Høyre og Kristelig
Folkeparti mener forslagene heller bør behandles
i tilknytning til odelstingsproposisjonen, Ot.prp. nr. 49 (2004-2005)
om ny arbeidsmiljølov, da dette er knyttet til diskriminering
pga. seksuell orientering.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til sine merknader under kapittel 1.2.
Komiteens medlem fra Senterpartiet finner
det riktig at tema som berører arbeidsmiljøloven
blir å behandle i forbindelse med Ot.prp. nr. 49 (2004-2005)
Om lov om arbeidsmiljø, arbeidstid og stillingsvern mv.
(arbeidsmiljøloven). Dette medlem viser
til at denne proposisjonen er til behandling i komiteen i inneværende
sesjon. Dette medlem viser for øvrig til
sine merknader og forslag angående § 54D
i Innst. O. nr. 52 (2003-2004).