Departementet foreslår å gjennomføre
EØS-forpliktelsene som svarer til prospektdirektivet og
prospektforordningen ved endringer i verdipapirhandelloven kapittel
5. Det legges opp til å fastsette nærmere regler
i forskrift. De konkrete forpliktelser som følger av EØS-reglene
drøftes nærmere nedenfor.
Departementet foreslår å fastsette prospektplikt ved
opptak til notering av omsettelige verdipapirer på norsk
børs eller autorisert markedsplass. Prospektplikten vil
gjelde ved ethvert opptak til notering, uavhengig av om opptaket
forutsetter en søknad. Forslaget innebærer bl.a.
krav til utarbeidelse av prospekt ved kapitalforhøyelser
i aksjeselskap med noterte aksjer av prospektplikten, selv om opptak
av de nyutstedte aksjene ikke forutsetter en søknad om
opptak fra utsteder.
I tråd med direktivet foreslås at plikten til å utarbeide
prospekt også gjelder ved opptak til notering på andre
regulerte markedsplasser enn børs. Arbeidsgruppen har vist
til at prospektdirektivet ikke omfatter opptak til notering av varederivater,
da disse faller utenfor definisjonen av omsettelige verdipapirer
i direktiv 93/22/EØF (ISD-direktivet)
art. 1 nr. 4. Departementet viser i den forbindelse til at Regjeringen 2. juli
2004 oppnevnte et lovutvalg som skal vurdere gjennomføring
av direktiver på verdipapirmarkedsområdet, herunder
direktiv 2004/39/EF (verdipapirmarkedsdirektivet)
i norsk rett. Lovutvalget skal avgi en utredning innen 20. august
2005. Gjennomføringen av verdipapirmarkedsdirektivet i
norsk rett kan innebære endringer i gjeldende definisjon
av omsettelige verdipapirer, herunder for spørsmålet
om varederivater anses å falle innenfor definisjonen av
omsettelige verdipapirer.
Departementet foreslår prospektkrav ved tilbud om kjøp
og tegning av omsettelige verdipapirer, jf. lovforslaget § 5-2.
Ved tilbud om kjøp av omsettelige verdipapirer, vil prospektkravene
gjelde uavhengig av om det gjelder et "førstegangs" tilbud,
om verdipapirene er børsnoterte, eller om det har gått
mindre enn tre måneder fra verdipapirene ble utstedt.
Det er departementet vurdering at gjennomføring av prospektdirektivet
medfører at gjeldende unntak fra prospektkrav for kjøpsretter
som gir rett til kontant oppgjør (vphl. § 5-1
annet ledd) må oppheves. Departementet anser at det er
hensiktsmessig å legge samme definisjon av verdipapirer
til grunn for prospektkrav utenfor direktivets anvendelsesområde.
Departementet foreslår i tråd med direktivet
unntak fra prospektkrav for tilbud som rettes til færre
enn 100 personer, jf. lovforslaget § 5-2. Ved
beregning av persongrensen, medregnes ikke tilbud til profesjonelle
investorer som faller inn under nærmere angitt unntak fra
prospektreglene, jf. omtale i punkt 3.1.1 nedenfor. Det vises i
den forbindelse til at unntakene fra prospektplikten i direktivet
kan kombineres. Når det gjelder grensen for prospektplikt
knyttet til beløp, vises til omtale i punkt 2.2.1 nedenfor.
Tilsvarende prospektplikt foreslås å gjelde
i de tilfeller en tilbyder hjemmehørende i Norge fremsetter
tilbud i annen EØS-stat og prospektet skal godkjennes etter
bestemmelsene om godkjenning av EØS-prospekt (jf. lovforslaget § 5-7
og § 5-8, og omtale i kapittel 6 nedenfor).
Det legges til grunn at "tilbud" vil omfatte enhver henvendelse
som inneholder opplysninger som er tilstrekkelige til at en investor
kan ta stilling til vilkårene for tilbudet. Departementet
mener at beslutninger på generalforsamling som medfører
tildeling av aksjer uten uttrykkelig aksept fra den enkelte aksjeeier/investor
ikke kan anses som et tilbud.
Det er departementet vurdering at plassering av verdipapirer
via finansielle mellommenn vil kunne anses som offentlig tilbud
og at det ikke anses nødvendig å lovfeste dette.
Departementet legger til grunn at mellommenn (forvalter) som tegner
på vegne av flere investorer i utgangspunktet anses som én person
i forhold til beregning av personkretsen, dersom verdipapirforetaket
har et aktivt forvaltningsmandat fra flere kunder, som innebærer
at foretaket etter eget skjønn kan akseptere det aktuelle
tilbudet på vegne av kundene. Hensynene bak prospektreglene
gjør seg ikke like sterkt gjeldende overfor kunden i slike
tilfeller, i og med at det allerede er gitt et aktivt forvaltningsmandat.
Departementet foreslår at prospektkravene vil gjelde
omsettelige verdipapirer slik disse er definert i vphl. § 1-2
tredje ledd. Dette vil bl.a. omfatte offentlige tilbud om tegning
eller kjøp av omsettelige opsjoner, terminer og tegningsretter
som gir rett til å erverve eller tegne et omsettelig verdipapir
eller som gir rett til et kontantoppgjør. Gjennom dette
foreslås å innføre prospektkrav bl.a.
for såkalte warrants som omsettes på Oslo Børs
i dag.
Arbeidsgruppen antar at standardiserte opsjoner og terminer som
gjøres omsettelige vil kunne omfattes av definisjonen av
omsettelige verdipapirer i vphl. § 1-2 tredje
ledd nr. 3 og av definisjonen av finansielle terminkontrakter (vphl. § 1-2
annet ledd nr. 4) og opsjoner (vphl. § 1-2 annet
ledd nr. 7). Departementet antar at de nevnte definisjoner og begreper i
verdipapirhandelloven etter behov vil kunne bli nærmere
vurdert av lovutvalget som skal vurdere gjennomføring av
direktiver på verdipapirmarkedsområdet, jf. omtale
ovenfor.
Bestemmelser om omsetningsbegrensninger, f.eks. gjennom vedtekter
eller aksjonæravtale, er etter departementets oppfatning
ikke avgjørende for om verdipapiret faller inn under kategorien
"omsettelige verdipapirer" i vphl. § 1-2 tredje
ledd.
Departementet viser for øvrig til at det etter gjeldende
rett ikke er prospektplikt ved omsetning av andeler i kommandittselskap.
Det vises til NOU 1995: 1 pkt. 4.2.1.3 og pkt. 4.4.5.1.
Departementet finner det ikke hensiktsmessig å foreta en
endring av rettstilstanden på dette punktet på det
nåværende tidspunkt.
Departementet viser til at direktivet skiller mellom "equity
securities" og "non-equity securities". Skillet er relevant bl.a.
ved bestemmelser om avgrensning av prospektdirektivets anvendelsesområde,
unntak fra direktivet, krav til opplysninger i prospekt og for hvilket
lands myndighet som skal kontrollere prospekt. Departementet foreslår å innta
en definisjon av ikke-aksjerelaterte verdipapirer i verdipapirhandelloven.
Som ikke-aksjerelaterte verdipapirer anses etter forslaget andre
omsettelige verdipapirer enn aksjer og andre verdipapirer som kan
sidestilles med aksjer, og omsettelige verdipapirer som gir rett
til å erverve aksjer og andre verdipapirer som kan sidestilles
med aksjer, dersom slike rettigheter er utstedt av utsteder av det
underliggende verdipapiret eller av selskap i samme konsern. Departementet foreslår
at definisjonen av ikke-aksjerelaterte verdipapirer inntas i vphl.
kapittel 5, jf. lovforslaget § 5-1.
Revisorforeningen har uttalt at konsekvenser av prospektdirektivet
for revisors bekreftelser og arbeidsoppgaver mv. ikke er vurdert
i høringsnotatet. Etter departementets oppfatning ligger
vurderingen av konsekvensene av nye prospektregler innenfor revisjonsbransjens
ansvarsområde. I den forbindelse vises det til at det pågående
arbeidet i FEE (The European Federation of Accountants) mht. nye
prospektreglers konsekvenser for revisorer.
Komiteen slutter seg til Regjeringens
forslag med unntak av forslag til verdipapirhandelloven § 5-2.
Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene
fra Senterpartiet og Kystpartiet, slutter seg til Regjeringens forslag
til verdipapirhandelloven § 5-2. Flertallet viser
til at prospektdirektivet inneholder en rekke bestemmelser som i
henhold til EØS-avtalen må implementeres i norsk
lov. Flertallet peker på at regelverket
på dette området også tidligere er endret
i henhold til EU-direktiv. Flertallet viser til at
de foreslåtte endringer i prospektplikten medfører
en liberalisering i forhold til dagens regler, hvor plikten inntreffer
ved tilbud som gjelder beløp over 40 000 euro
og som rettes til flere enn 50 personer. Flertallet kan
likevel støtte Regjeringens forslag til endringer, og viser
til at det norske regelverket før EØS var basert
på en langt høyere grense.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet slutter
seg til at det opprettholdes et krav til prospekt for tilbud over
100 000 euro. Disse medlemmer mener imidlertid
at reglene må utformes slik at kostnadene ved prospektutarbeidelsene
må stå i et rimelig forhold til den kapital som innhentes.
For å sikre at kostnadene ikke blir uforholdsmessig høye
bør det være tilstrekkelig at man for "nasjonale
prospekt" i stor grad bygger på eksisterende økonomisk
informasjon og forventet økonomisk utvikling. Disse
medlemmer viser også til at styret uansett har
et ansvar for at prospektet gir et riktig bilde av selskapets økonomiske
situasjon.
Disse medlemmer ber derfor departementet om at
man foretar en gjennomgang av prospektforskriften med sikte på ytterligere
forenklinger for "nasjonale prospekt".
Komiteens medlemmer fra Senterpartiet og Kystpartiet vil
peke på at aksjesvindel av forskjellig slag er medvirkende årsak
til at det private eierskapet på Oslo Børs har
betydelig mindre omfang enn i naboland det er naturlig å sammenligne
med. I perioden 2001 til 2003 ble antallet private aksjonærer
på Oslo Børs redusert med 30 000 til
knappe 350 000. Disse medlemmer mener det
er nødvendig å satse mer på å redusere
den økonomiske risikoen ved å være en
mindre aksjeeier på Oslo Børs. Dette kan gjøres
ved å ha en nøye og uhildet kontroll med at alle
aktører gis tilstrekkelig, korrekt og samtidig informasjon
ved kapitalutvidelser og nytegninger. Disse medlemmer mener
en heving av beløpsgrensen fra 40 000 euro til
100 000 euro vil føre til svekket kontroll da
en betydelig andel av nye emisjoner dreier seg om beløp
under 100 000 Euro.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"I verdipapirhandelloven gjøres
følgende endring:
§ 5-2 skal lyde:
§ 5-2. Prospektplikt ved tilbud
om tegning eller kjøp
Ved tilbud om tegning eller kjøp av omsettelige verdipapirer
som rettes til 100 personer eller flere i det norske verdipapirmarkedet
og gjelder et beløp på minst 40 000 euro
beregnet over en periode på 12 måneder, skal det
utarbeides prospekt etter reglene i dette kapittelet. Det samme
gjelder der en tilbyder hjemmehørende i Norge fremsetter
tilbud i en annen EØS-stat og prospektet skal godkjennes
etter bestemmelsene i § 5-7."
EØS-reglene inneholder både krav om og forbud mot
nasjonale krav om prospekt. EØS-reglene som svarer til
prospektdirektivet stiller også på visse områder
medlemsstatene fritt med henhold til å ha nasjonale krav
om prospekter eller ikke. Departementet forstår direktivet
slik at det kan fastsettes krav i norsk rett til utarbeidelse av
prospekt for tilbud og noteringer som faller utenfor direktivets
anvendelsesområde, jf. direktivet art. 1, med mindre andre
EØS-forpliktelser anses for å uttømmende
regulere de aktuelle tilbudene (f.eks. UCITS-direktivet for andeler
i verdipapirfond).
Prospekt som faller innenfor EØS-reglenes anvendelsesområde
betegnes her som EØS-prospekt. Prospekt som kreves utarbeidet
etter nasjonale regler (utover EØS-prospekter), omtales
som nasjonale prospekt.
Departementet foreslår i samsvar med direktivet prospektplikt
ved offentlig tilbud om kjøp og tegning av omsettelige
verdipapirer, jf. lovforslaget § 5-2 og omtale
i punkt 2.1.1 ovenfor. Etter prospektdirektivet faller offentlig
tilbud om kjøp og tegning av omsettelige verdipapirer som
gjelder et totalbeløp på mindre enn 2 500 000
euro, beregnet i en periode på 12 måneder, utenfor
direktivets anvendelsesområde, jf. direktivet art. 1 nr.
2 bokstav h). Departementet legger til grunn at det kan fastsettes
krav om utarbeidelse av prospekt i norsk rett ved tilbud under 2 500 000
euro. Videre legges det til grunn at det ikke er adgang til å fastsette
prospektplikt ved tilbud som gjelder beløp under 100 000
euro i norsk rett, jf. direktivet art. 3. Sentrale spørsmål
er derfor om det bør videreføres nasjonale krav
om å utarbeide prospekt ved tilbud som gjelder beløp
mellom 100 000 euro og 2 500 000 euro,
samt hvilken beløpsgrense en slik prospektplikt eventuelt
skal knyttes til.
Prospektkravene skal i første rekke sikre at investor
gis tilstrekkelig informasjon i forbindelse med offentlige tilbud.
Etter gjeldende verdipapirhandellov (§ 5-1) er
det prospektplikt for tilbud over 40 000 euro. Denne grensen
ble fastsatt på bakgrunn av direktiv 89/298. Arbeidsgruppen
har i utgangspunktet foreslått at beløpsgrensen
settes til 100 000 euro beregnet i en 12-månedersperiode.
Flere høringsinstanser har innvendinger til dette forslaget.
Enkelte høringsinstanser har reist spørsmål
om hvilke løsninger som er valgt i andre EØS-lands
når det gjelder nasjonale prospektkrav for tilbud som gjelder
totalbeløp under 2 500 000 euro. I Danmark er
det lovfestet krav om godkjent prospekt ved første gangs
tilbud av verdipapirer til offentligheten mellom 100 000
euro og 2 500 000 euro. I Sverige er forslag om
gjennomføring av prospektreglene utredet. I utredningen
foreslås i utgangpunktet et unntak fra kravet til prospektplikt
offentlige tilbud av finansielle instrumenter for et beløp
på høyst 100 000 euro beregnet i en 12-månedersperiode.
I samsvar med forslaget fra flertallet i arbeidsgruppen, foreslår
departementet etter en konkret vurdering å heve beløpsgrensen
for prospektplikt ved tilbud fra 40 000 euro til 100 000
euro beregnet i en periode på 12 måneder. Det
legges til grunn at 12-månedersperioden er rullerende,
slik at perioden regnes fra det siste tilbudet blir fremsatt. Videre
legges det til grunn at beløpsgrensen skal beregnes i forhold
til den type verdipapirer som tilbys.
Det er departementet vurdering at krav til utarbeidelse av prospekt
som gjelder andeler i verdipapirfond som faller utenfor anvendelsesområdet
for prospektreglene i verdipapirhandelloven reguleres i verdipapirfondloven.
Departementet finner ikke grunn til å foreslå unntak
fra prospektreglenes anvendelsesområde for investeringsselskaper
hvis virksomhet omhandler fond som ikke tilfredsstiller kravene
i UCITS-direktivet. Det kan være visse grensedragninger
mellom prospektplikt og forenklet prospektplikt for verdipapirfondsandeler.
Det vil kunne være aktuelt å vurdere dette nærmere
i forbindelse med oppfølgingen av et forslag om å innføre
spesialfond, som ble sendt på høring 17. januar
2005.
Det foreslås et unntak fra prospektplikt for obligasjoner
mv. utstedt av en EØS-stat, EØS-sentralbank og
Den europeiske sentralbanken. Det vises til lovforslaget § 5-4
nr. 1 og § 5-5 nr. 2.
Departementet foreslår unntak fra prospektplikt for
verdipapirer som er garantert av en EØS-stat, jf. lovforslaget § 5-4
nr. 2 og § 5-5 nr. 3
Departementet foreslår at verdipapirer garantert av
medlemsstatenes lokale myndigheter fortsatt skal omfattes av prospektregler,
men at det kan gis dispensasjon fra prospektreglene på lik
linje med det som foreslås for obligasjoner utstedt av
slike myndigheter, jf. nedenfor. Det vises til lovforslaget § 5-6 første
ledd nr. 3. Bestemmelsen vil gjelde både for tilbud om
tegning eller kjøp og ved opptak til notering av omsettelige
verdipapirer.
Departementet foreslår unntak fra prospektkrav for ikke-aksjerelaterte
verdipapirer utstedt av kredittinstitusjoner dersom verdipapirene
er dekket av innskuddsgarantiordning og oppfyller nærmere
krav fastsatt av departementet i forskrift. Det vil være
aktuelt å fastsette krav på linje med direktivet
art. 1 nr. 2 f). Det vises til lovforslaget §§ 5-4
nr. 3 og 5-5 nr. 4.
Det foreslås å videreføre en adgang
for prospektmyndigheten til å ved enkeltvedtak eller forskrift
gjøre unntak fra prospektreglene i lovforslaget kapittel
5 for tilbud om og opptak til notering av verdipapirer utstedt av
ideelle organisasjoner med sikte på å innhente
midler til allmennyttige formål, jf. lovforslaget § 5-6
første ledd nr. 1.
Tilsvarende dispensasjonsadgang foreslås for obligasjoner
utstedt av fylkeskommune eller kommune eller tilsvarende myndigheter
i en annen EØS-stat, jf. lovforslaget § 5-6
første ledd nr. 2, samt for ikke-aksjerelaterte verdipapirer
utstedt av offentlige internasjonale organer der en eller flere
EØS-stater er medlem, jf. lovforslaget § 5-6
første ledd nr. 4.
Departementet foreslår å videreføre
krav til utarbeidelse av prospekt for sertifikatlån. Prospektplikten
vil gjelde ved tilbud om tegning eller kjøp av sertifikater
samt ved opptak til notering av disse. Det foreslås samtidig å videreføre
en adgang for prospektmyndigheten til å gi unntak fra prospektreglene for
tilbud om og opptak til notering av obligasjoner og pengemarkedsinstrumenter
med løpetid på under 12 måneder. Det
vises til lovforslaget § 5-2 og § 5-6 første
ledd nr. 5.
Departementet legger til grunn at det etter EØS-reglene
som svarer til prospektdirektivet er adgang til å kreve
utarbeidelse av prospekt ved opptak til notering på regulert
markedsplass av ikke-aksjerelaterte verdipapirer som utstedes fortløpende
eller gjentatte ganger av kredittinstitusjoner og som gjelder et
totalbeløp mindre enn 50 000 000 euro,
beregnet i løpet av en 12-månedersperiode.
Departementet foreslår å videreføre
prospektplikt for nevnte instrumenter så lenge emisjonsvolumet
er over den nedre grensen på 100 000 euro. Det foreslås
at prospektmyndigheten i forskrift eller ved enkeltvedtak kan gjøres
unntak fra prospektreglene ved tilbud om ikke-aksjerelaterte verdipapirer
som utstedes fortløpende eller gjentatte ganger av finansinstitusjoner
og som gjelder et totalbeløp på mindre enn 50 000 000
euro beregnet over en periode på 12 måneder. Det
vil være aktuelt å fastsette krav på linje med
prospektdirektivet artikkel 1 nr. 2 bokstav j). Det vises til lovforslaget § 5-6
annet ledd.
Det er departementets vurdering at det ikke anses nødvendig å foreslå unntak
for ikke-fungible aksjer hvis hovedformål er å gi
innehaveren rett til å benytte leilighet eller lignende,
og hvor aksjene ikke kan skilles fra denne retten i norsk rett (jf.
art. 1 nr. 2 g). Det vises til at aksjer i boligaksjeselskaper og
andeler i borettslag vil kunne omfattes av unntaket. Slike andeler
vil neppe anses som omsettelige verdipapirer som omfattes av prospektreglene,
og det anses derfor ikke nødvendig å fastsette
særlig unntak fra prospektplikten.
Det er departementets vurdering at det ikke er behov for å regulere
"bostadsobligationer" i norsk rett. Det vises til at dette er spesielle
obligasjoner som utstedes av svenske kredittinstitusjoner. Utstedere
av slike obligasjoner kan velge å utarbeide prospekt i samsvar
med EØS-reglene. Dersom et tilbud som gjelder slike obligasjoner
rettes mot det norske markedet, må norske myndigheter anerkjenne
prospektet. Dersom svenske kredittinstitusjoner henvender seg i
det norske markedet med tilbud om slike obligasjoner, legges det
grunn at det skal utarbeides prospekt etter de alminnelige prospektreglene.
Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene
fra Senterpartiet og Kystpartiet, slutter seg til Regjeringens forslag. Flertallet understreker
at god informasjonstilgang er en forutsetning for et fungerende
og oversiktlig verdipapirmarked, og at det derfor er fornuftig å ha
prospektplikt også ved tilbud om kjøp eller tegning
ved mindre beløp enn 2,5 mill. euro. Flertallet støtter
derfor Regjeringens bruk av adgangen til å sette prospektplikt
for såkalte nasjonale prospekt, som gjelder beløp
mellom 100 000 og 2,5 mill. euro.
Komiteens medlemmer fra Senterpartiet og Kystpartiet går
imot Regjeringens forslag og viser til merknad og forslag under
kapittel 2.1.2.
Ifølge EØS-reglene som svarer til prospektdirektivet
skal det tillates at det utarbeides EØS-prospekt som skal
godkjennes av hjemlandsmyndigheteneved tilbud og notering av enkelte
verdipapirer som i utgangspunktet er unntatt fra direktivets anvendelsesområde.
Departementet legger til grunn at det ved tilbud eller søknad
om notering av de verdipapirer som nevnt i direktivet art. 1 nr.
3 (jf. punkt 3.5.1 i proposisjonen), skal gis en rett til å utarbeide
prospekt etter direktivets regler som kan godkjennes av hjemlandsmyndighetene
eller i enkelte tilfeller i det EØS-land tilbudet rettes
til, uavhengig av om tilbudet også omfattes av nasjonale
prospektkrav.
Forslaget medfører at en norsk tilbyder som fremmer
tilbud om tegning eller kjøp av verdipapirer som gjelder
beløp under 2 500 000 euro, kan velge å utarbeide
prospekt etter direktivets bestemmelser og få dette godkjent
i annen EØS-stat. Norske myndigheter kan i slike tilfeller
ikke kreve at det fremlegges prospekt til kontroll eller godkjenning.
Tilsvarende vil gjelde ved tilbud om tegning eller kjøp
eller opptak til notering av verdipapirer utstedt av en medlemsstats
regionale myndigheter.
Departementet foreslår at adgangen til å utarbeide
EØS-prospekt for slike verdipapirer gjennomføres ved
at de inntas i definisjonen av EØS-prospekt. Det vises
til lovforslaget § 5-7.
Komiteen slutter seg til Regjeringens
forslag.