Departementet foreslår på bakgrunn av prospektdirektivet
og arbeidsgruppens vurderinger enkelte unntak fra prospektplikten
ved tilbud om tegning og kjøp av omsettelige verdipapirer.
Departementet foreslår å videreføre
unntak fra prospektplikt ved tilbud om tegning og kjøp
som rettes til profesjonelle investorer. Etter departements oppfatning
er "profesjonelle investorer" et kjent og hensiktsmessig begrep å benytte
i denne sammenheng, jf. bl.a. gjeldende vphl. § 5-2.
Det foreslås en hjemmel til å fastsette nærmere
bestemmelse i forskrift om hvem som anses som profesjonelle investorer.
Etter forslaget vil unntaket for profesjonelle investorer gjelde
for tilbud som omfattes av prospektplikt uavhengig av om tilbudene
faller innenfor eller utenfor direktivets anvendelsesområde.
Det vises til lovforslaget § 5-4 nr. 8.
Departementet foreslår unntak for tilbud som rettes
mot færre enn 100 personer, jf. lovforslaget § 5-2. Det
vises til vurdering i punkt 2.1.1 ovenfor.
Det foreslås unntak fra prospektplikten ved tilbud som
gjelder verdipapirer som legges ut i enkeltstørrelser med
pålydende eller krav på vederlag på minst
50 000 euro pr. investor, jf. lovforslaget § 5-4 nr.
10. Forslaget er en delvis videreføring av unntaket i gjeldende
vphl. § 5-2 annet ledd. Det foreslås
at unntaket vil gjelde både tilbud som faller utenfor og innenfor
direktivets anvendelsesområde.
Departementet foreslår unntak for tilbud med totalbeløp
mindre enn 100 000 euro, jf. lovforslaget § 5-2.
Det vises til vurdering i punkt 2.2.1 ovenfor.
Det er departementet vurdering at videresalg må vurderes
som nytt tilbud. Det vises til at kravet til utarbeidelse av prospekt
etter forslaget vil gjelde ved tilbud om både tegning og
kjøp. Det anses ikke nødvendig å innta
eksplisitte lovregler om dette, da det allerede følger
av lovforslaget § 5-2.
Departementet legger til grunn at prospektreglene vil gjelde
ved investering gjennom finansielle mellommenn. I slike tilfeller
må det foretas en konkret vurdering av om en plassering
gjennom verdipapirforetak må anses som et tilbud der tilbyder
er bundet av prospektreglene, eller om verdipapirforetaket handler
for egen regning, og dermed kan ha en selvstendig prospektplikt.
Det anses ikke nødvendig å fastsette særlige
lovregler om dette.
Departementet foreslår å fastsette unntak ved bytte
av aksjer i samme klasse i et selskap, forutsatt at byttet ikke
innebærer en forhøyelse av selskapets kapital.
jf. lovforslaget § 5-4 nr. 5. Unntaket foreslås å gjelde
uavhengig av om tilbudene faller innenfor eller utenfor direktivets
anvendelsesområde. Unntaket er for eksempel relevant for
vedtak om vedtektsendring som innebærer endringer i aksjenes
pålydende og antall ved såkalt aksjesplitt og
aksjesammenslåinger.
Det foreslås et unntak for tilbud som gjelder verdipapirer
som tilbys som vederlag ved oppkjøp, forutsatt at det foreligger
et dokument som gir tilsvarende informasjon som et prospekt utarbeidet
etter bestemmelsene i vphl. kapittel 5, jf. lovforslaget § 5-4 nr.
6. Unntaket foreslås også å gjelde ved
prospektplikt etter nasjonal lovgivning.
Departementet foreslår unntak fra prospektplikt dersom
tilbudet fremsettes i forbindelse med en fusjon. I slike tilfeller
skal det foreligge et dokument med opplysninger tilsvarende innholdet
i et prospekt. Det vises til lovforslaget § 5-4
nr. 4. Unntaket foreslås å gjelde uavhengig av
om tilbudene faller innenfor eller utenfor direktivets anvendelsesområde.
Det forslås et unntak fra prospektplikten der tilbudet
gjelder aksjer som tilbys vederlagsfritt til eksisterende aksjeeiere,
forutsatt at det foreligger et dokument med opplysninger om aksjeklasse,
antall aksjer, samt bakgrunn og vilkår for tilbudet, jf.
lovforslaget § 5-4 nr. 7. Unntaket foreslås å gjelde
uavhengig av om tilbudene faller innenfor eller utenfor direktivets
anvendelsesområde.
Departementet deler i hovedsak arbeidsgruppens vurdering av endringer
i gjeldende unntak for tilbud til ansatte. Departementet foreslår
at unntaket skal gjelde når tilbudet rettes til nåværende
eller tidligere ansatte eller styremedlemmer hos utsteder eller
fra annet selskap i samme konsern, forutsatt at vedkommende selskap
har verdipapirer, som er notert på et regulert marked.
Videre skal det foreligge et dokument som med opplysninger om type
og antall verdipapirer samt bakgrunn og vilkår for tilbudet.
Unntaket foreslås å gjelde uavhengig av om tilbudene
faller innenfor eller utenfor direktivets anvendelsesområde.
Det vises til lovforslaget § 5-4 nr. 9.
Komiteen slutter seg til Regjeringens
forslag.
Departementet foreslår på bakgrunn av prospektdirektivet
og arbeidsgruppens vurderinger enkelte endringer i gjeldende unntak
fra prospektplikten ved opptak til notering av omsettelige verdipapirer.
Departementet foreslår unntak fra prospektplikt ved
kapitalforhøyelser i aksjeselskaper der antall aksjer som
utstedes i forbindelse med kapitalforhøyelsen utgjør
mindre enn 10 pst. av antall aksjer i samme klasse som allerede
er notert, beregnet over en periode på 12 måneder,
jf. lovforslaget § 5-5 nr. 1.
Departementet foreslår unntak fra prospektplikt for
bytte av verdipapirer i allerede noterte aksjer i samme selskap,
forutsatt at byttet ikke innebærer en forhøyelse
av selskapets kapital, jf. lovforslaget § 5-5
nr. 6.
Departementet foreslår videre unntak fra prospektplikt
ved opptak til notering av aksjer i en oppkjøpssituasjon,
forutsatt at det foreligger et dokument som gir tilsvarende opplysninger
som det som skal gis i et prospekt, jf. lovforslaget § 5-5
nr. 7.
Departementet foreslår unntak fra prospektplikten der
verdipapirer noteres i forbindelse med fusjon, forutsatt at det
foreligger et dokument som gir tilsvarende opplysninger som det
som skal gis i et prospekt, jf. lovforslaget § 5-5
nr. 5. Det vises til omtale i punkt 3.1.1 ovenfor.
Det er departementets vurdering at børsforskriften kapittel
17 om prospekt ved fusjon oppheves, og at prospektplikten i fremtiden
fremgår av de generelle reglene om prospekt ved opptak
til notering.
Departementet vil videreføre børsforskriften § 18-1
nr. 2 om at plikten til å utarbeide emisjonsprospekt ikke
gjelder samme for selskaper med børsnoterte aksjer, (som
i lovteksten) når aksjene utstedes til selskapets aksjeeiere
uten vederlag, forutsatt at det foreligger et dokument med opplysninger
om type og antall verdipapirer samt bakgrunn og vilkår
for tilbudet. Det vises til lovforslaget § 5-5
nr. 8.
Departementet foreslår unntak fra plikten til å utarbeide
prospekt ved opptak til notering på børs eller autorisert
markedsplass for verdipapirer som tilbys ansatte m.fl., forutsatt
at verdipapirer av samme klasse er notert på regulert marked,
og at det foreligger et dokument med opplysninger om type og antall
verdipapirer samt bakgrunn og vilkår for tilbudet, jf.
lovforslaget § 5-5 nr. 9.
Opptak til notering av aksjer som er resultat av konvertering
eller bytte av andre verdipapirer eller utøvelse av rettigheter
er unntatt prospektplikten etter direktivet, jf. art. 4 nr. 2 g).
Det er en forutsetning at aksjer av samme klasse allerede er notert
på den samme markedsplassen. Departementet foreslår
unntak fra prospektplikt ved aksjer som utstedes ved bruk av rettigheter
som nevnt i vphl. § 1-2 nr. 3, der aksjer i samme
klasse er notert på regulert marked, jf. lovforslaget § 5-5
nr. 10. Unntaket vil omfatte alle verdipapirer som utstedes ved
bruk av rettigheter, ikke bare aksjer.
Departementet foreslår unntak fra prospektplikt for
verdipapirer som er notert på annet regulert marked, og
som oppfyller kravene i prospektdirektivet art. 4 nr. 2 h), jf.
lovforslaget § 5-5 nr. 11. Unntaket vil etter
forslaget gjelde både ved "ordinære" opptak til
notering og ved kapitalutvidelser i selskaper som allerede har noterte
aksjer.
Departementet mener at unntaket for såkalte Euroverdipapirer
(jf. vphl. § 5-3 første ledd nr. 5) og
tilbud av verdipapirer som utstedes ved bruk av rettigheter (vphl. § 5-3
første ledd nr. 2) ikke behøver å videreføres.
Når det gjelder unntaket for Euroverdipapirer, vises det
til at dette ivaretas gjennom forslag til unntak ved tilbud til
profesjonelle investorer, samt låneprogram. Reglene forslås
derfor opphevet. Når det gjelder unntak for verdipapirer
som utstedes ved bruk av rettigheter, vises det til at utøvelse
av rettigheter ikke anses som tilbud etter prospektdirektivet. Departementet
mener at det ikke anses hensiktsmessig å videreføre
slike unntak for prospekter som foreslås regulert under
nasjonale regler.
Komiteen slutter seg til Regjeringens
forslag.