Departementet foreslår å videreføre
gjeldende krav til opplysninger i prospekt, med en presisering om
at prospekt også skal inneholde opplysninger som er nødvendige
for at investorene skal kunne foreta en velfundert vurdering av
eventuelle garantisters økonomiske stilling og utsikter.
Det foreslås at reglene skal gjelde nasjonale prospekt
og EØS-prospekt. Det foreslås i tillegg enkelte
krav til utfyllende opplysninger for de ulike typer prospekt, jf.
nedenfor. Det vises til lovforslaget § 5-13 første
ledd.
Departementet slutter seg i hovedsak til arbeidsgruppens forslag
til gjennomføring av kommisjonsforordning nr. 809/2004.
Som en følge av at de utfyllende reglene om opplysninger
i prospekt mv. er gitt som en forordning, må gjennomføring
i norsk rett skje iht. bestemmelsene i EØS-avtalen art.
7 første ledd bokstav a. Gjennomføring kan enten
utføres slik at reglene gjengis i sin helhet i norsk lov
eller forskrift (transformasjon), eller ved at det henvises til forordningen
i lov eller forskrift (inkorporasjon). Departementet anser det i
dette tilfellet som mest hensiktsmessig at inkorporasjon benyttes
som fremgangsmåte. Dette sikrer en mest mulig konkret gjennomføring
av forordningen i en EØS-tilpasset form.
Bestemmelsene i forordningen gjelder kun for prospekter som faller
innenfor direktivets anvendelsesområde (EØS-prospekt).
Kravene i forordningen er meget omfangsrike og av forholdsvis teknisk
karakter. Departementet foreslår en forskriftshjemmel slik
at EØS-reglene som svarer til fordningen kan gjennomføres
ved henvisning i forskrift, jf. lovforslaget § 5-13
annet ledd.
Når det gjelder prospekter som faller utenfor direktivets
anvendelsesområde (nasjonale prospekt), foreslår
departementet å fastsette nærmere regler om innhold
i prospekter i forskrift, jf. lovforslaget § 5-13 første
ledd siste punktum.
Departementet foreslår en adgang til at aksept av tilbudet
kan tilbakekalles innen to dager etter at endelig pris og antall
verdipapirer som tilbys er registrert, dersom prospektet ikke inneholder
opplysninger om pris eller fremgangsmåten for prisfastsettelsen.
Det vises til lovforslaget § 5-21 første
ledd. Adgang til å tilbakekalle aksept dersom det er offentliggjort
tillegg (lovforslaget § 5-21 annet ledd) er omtalt
i punkt 4.3.1 nedenfor.
Departementet foreslår at kontrollmyndigheten gis kompetanse
til å tillate at enkelte opplysninger utelates i prospekt,
jf. lovforslaget § 5-16. Dispensasjonsadgangen
vil gjelde både for prospekt etter direktivet og prospekt
etter nasjonale krav. Forslaget er delvis en videreføring
av gjeldende vphl. § 5-6, med enkelte endringer
som følge av gjennomføring av prospektdirektivet
art. 8 nr. 2.
Komiteen slutter seg til Regjeringens
forslag.
Departementet slutter seg i hovedsak til arbeidsgruppens forslag
om at prospekt kan utformes som ett eller flere dokumenter. I kommisjonsforordningen er
det fastsatt nærmere detaljerte krav til prospektets, grunnprospektets
og tilleggenes format.
Prospektet kan i samsvar med forordningen utformes som flere
separate dokumenter. Dersom denne adgangen benyttes, skal disse
dokumentene benevnes som hhv. registreringsdokument, verdipapirdokument
og sammendrag. Det vises til lovforslaget § 5-14
første ledd første og annet punktum.
Ved enkelte typer låneprogram, kan prospekt kan utformes
som et grunnprospekt. Departementet foreslår en hjemmel
til at det i forskrift fastsettes nærmere regler om hvilke
låneprogram dette gjelder, jf. lovforslaget § 5-14
første ledd tredje punktum.
Departementet foreslår videre å lovfeste en
adgang til at opplysninger kan gjøres til en del av et
prospekt ved at det i prospektet henvises til andre dokumenter,
hvor de aktuelle opplysningene fremgår. Dersom denne adgangen
benyttes, skal det foreligge en referanseliste som skal vise hvor
de relevante opplysningene fremgår. Henvisninger kan ikke
gjøres i prospektets sammendrag. Det vises til lovforslaget § 5-14
annet ledd.
Departementet er enig i arbeidsgruppens vurdering hva gjelder
forslaget om felles regler for utforming av nasjonale prospekt og
prospekt etter direktivet. Departementet foreslår at departementet
i forskrift kan fastsette nærmere regler om utforming av prospekt,
jf. lovforslaget § 5-14 siste ledd.
Advokatforeningen har reist spørsmål ved hjemmelen
til å kontrollere og stille krav til prospektenes form.
Departementet slutter seg i utgangspunktet til arbeidsgruppens uttalelse
om at det etter gjeldende rett gjelder visse krav til form, jf.
formålet med vphl. § 5-1 og kravene i
direktiv 89/298 art. 11 nr. 2. Av hensyn til klarhet, foreslås å lovfeste
et krav til at opplysningene i prospekt skal fremstilles i en lett
forståelig og analyserbar form, jf. lovforslaget § 5-13 første
ledd siste punktum. Det vises for øvrig til forslaget til
hjemmel for kontroll av utforming av prospekt gjennom kontrollmyndighetens
kompetanse til å godkjenne eller ikke godkjenne prospekter,
jf. lovforslaget §§ 5-7 og 5-8.
Komiteen slutter seg til Regjeringens
forslag.
Departementet foreslår å videreføre
en plikt til å utarbeide tillegg til prospekt, hvor enhver
ny omstendighet, vesentlig feil eller unøyaktighet som
kan få betydning for vurderingen av verdipapirene, og som fremkommer
mellom tidspunktet for offentliggjøring av prospektet og
tidspunktet for akseptperiodens endelige utløp eller opptaket
til notering skal fremgå, jf. lovforslaget § 5-15.
Slike tillegg skal godkjennes i samsvar med lovforslaget § 5-7
og offentliggjøres uten ugrunnet opphold i samsvar med § 5-19.
Departementet foreslår videre å lovfeste en
rett til å tilbakekalle en aksept som er av gitt før
offentliggjøring av et tillegg til prospekt, innen to dager
etter at tillegget er offentliggjort, jf. lovforslaget § 5-21 annet
ledd. Regelen foreslås å gjelde tilbud uavhengig
av om de faller inn under direktivets anvendelsesområde.
Etter departementets oppfatning synes det ikke hensiktsmessig å lovfeste
et krav til at prospektet skal inneholde opplysninger om retten
til å trekke en aksept. Det vil være aktuelt å fastsette
et slikt krav i forskrift, jf. lovforslaget § 5-13
siste ledd.
Departementet foreslår for øvrig å oppheve
de særlige avtalerettslige regler om ugyldighet i gjeldende
vphl. § 5-13.
Komiteen slutter seg til Regjeringens
forslag.
Departementet foreslår at prospekter skal utarbeides
på norsk, engelsk, svensk eller dansk. Videre foreslås
at prospektmyndigheten kan kreve at sammendraget oversettes til
norsk. Det vises til lovforslaget § 5-17.
Komiteen slutter seg til Regjeringens
forslag til verdipapirhandelloven § 5-17 første
punktum.
Komiteens flertall, alle unntatt medlemmet
fra Senterpartiet og Kystpartiet, slutter seg til Regjeringens forslag
til verdipapirhandelloven § 5-17 andre punktum.
Komiteens medlemmer fra Senterpartiet og Kystpartiet mener
at særlig hensynet til det betydelige antall personlige
aksjonærer som slike prospekt retter seg mot, krever at
prospekt skal foreligge i norsk språk. Disse medlemmer fremmer
følgende forslag:
"I verdipapirhandelloven gjøres følgende endring:
§ 5-17 andre punktum skal lyde:
Prospektmyndigheten skal kreve at sammendraget oversettes til
norsk."