4.1 Opplysninger i prospekt

4.1.1 Sammendrag

Krav til opplysninger i prospekt

Departementet foreslår å videreføre gjeldende krav til opplysninger i prospekt, med en presisering om at prospekt også skal inneholde opplysninger som er nødvendige for at investorene skal kunne foreta en velfundert vurdering av eventuelle garantisters økonomiske stilling og utsikter. Det foreslås at reglene skal gjelde nasjonale prospekt og EØS-prospekt. Det foreslås i tillegg enkelte krav til utfyllende opplysninger for de ulike typer prospekt, jf. nedenfor. Det vises til lovforslaget § 5-13 første ledd.

Krav til utfyllende opplysninger i prospekt

Departementet slutter seg i hovedsak til arbeidsgruppens forslag til gjennomføring av kommisjonsforordning nr. 809/2004. Som en følge av at de utfyllende reglene om opplysninger i prospekt mv. er gitt som en forordning, må gjennomføring i norsk rett skje iht. bestemmelsene i EØS-avtalen art. 7 første ledd bokstav a. Gjennomføring kan enten utføres slik at reglene gjengis i sin helhet i norsk lov eller forskrift (transformasjon), eller ved at det henvises til forordningen i lov eller forskrift (inkorporasjon). Departementet anser det i dette tilfellet som mest hensiktsmessig at inkorporasjon benyttes som fremgangsmåte. Dette sikrer en mest mulig konkret gjennomføring av forordningen i en EØS-tilpasset form.

Bestemmelsene i forordningen gjelder kun for prospekter som faller innenfor direktivets anvendelsesområde (EØS-prospekt). Kravene i forordningen er meget omfangsrike og av forholdsvis teknisk karakter. Departementet foreslår en forskriftshjemmel slik at EØS-reglene som svarer til fordningen kan gjennomføres ved henvisning i forskrift, jf. lovforslaget § 5-13 annet ledd.

Når det gjelder prospekter som faller utenfor direktivets anvendelsesområde (nasjonale prospekt), foreslår departementet å fastsette nærmere regler om innhold i prospekter i forskrift, jf. lovforslaget § 5-13 første ledd siste punktum.

Tilbakekall av aksept

Departementet foreslår en adgang til at aksept av tilbudet kan tilbakekalles innen to dager etter at endelig pris og antall verdipapirer som tilbys er registrert, dersom prospektet ikke inneholder opplysninger om pris eller fremgangsmåten for prisfastsettelsen. Det vises til lovforslaget § 5-21 første ledd. Adgang til å tilbakekalle aksept dersom det er offentliggjort tillegg (lovforslaget § 5-21 annet ledd) er omtalt i punkt 4.3.1 nedenfor.

Adgang til å utelate opplysninger i prospekt

Departementet foreslår at kontrollmyndigheten gis kompetanse til å tillate at enkelte opplysninger utelates i prospekt, jf. lovforslaget § 5-16. Dispensasjonsadgangen vil gjelde både for prospekt etter direktivet og prospekt etter nasjonale krav. Forslaget er delvis en videreføring av gjeldende vphl. § 5-6, med enkelte endringer som følge av gjennomføring av prospektdirektivet art. 8 nr. 2.

4.1.2 Komiteens merknader

Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag.

4.2 Utforming av prospekt

4.2.1 Sammendrag

Departementet slutter seg i hovedsak til arbeidsgruppens forslag om at prospekt kan utformes som ett eller flere dokumenter. I kommisjonsforordningen er det fastsatt nærmere detaljerte krav til prospektets, grunnprospektets og tilleggenes format.

Prospektet kan i samsvar med forordningen utformes som flere separate dokumenter. Dersom denne adgangen benyttes, skal disse dokumentene benevnes som hhv. registreringsdokument, verdipapirdokument og sammendrag. Det vises til lovforslaget § 5-14 første ledd første og annet punktum.

Ved enkelte typer låneprogram, kan prospekt kan utformes som et grunnprospekt. Departementet foreslår en hjemmel til at det i forskrift fastsettes nærmere regler om hvilke låneprogram dette gjelder, jf. lovforslaget § 5-14 første ledd tredje punktum.

Departementet foreslår videre å lovfeste en adgang til at opplysninger kan gjøres til en del av et prospekt ved at det i prospektet henvises til andre dokumenter, hvor de aktuelle opplysningene fremgår. Dersom denne adgangen benyttes, skal det foreligge en referanseliste som skal vise hvor de relevante opplysningene fremgår. Henvisninger kan ikke gjøres i prospektets sammendrag. Det vises til lovforslaget § 5-14 annet ledd.

Departementet er enig i arbeidsgruppens vurdering hva gjelder forslaget om felles regler for utforming av nasjonale prospekt og prospekt etter direktivet. Departementet foreslår at departementet i forskrift kan fastsette nærmere regler om utforming av prospekt, jf. lovforslaget § 5-14 siste ledd.

Advokatforeningen har reist spørsmål ved hjemmelen til å kontrollere og stille krav til prospektenes form. Departementet slutter seg i utgangspunktet til arbeidsgruppens uttalelse om at det etter gjeldende rett gjelder visse krav til form, jf. formålet med vphl. § 5-1 og kravene i direktiv 89/298 art. 11 nr. 2. Av hensyn til klarhet, foreslås å lovfeste et krav til at opplysningene i prospekt skal fremstilles i en lett forståelig og analyserbar form, jf. lovforslaget § 5-13 første ledd siste punktum. Det vises for øvrig til forslaget til hjemmel for kontroll av utforming av prospekt gjennom kontrollmyndighetens kompetanse til å godkjenne eller ikke godkjenne prospekter, jf. lovforslaget §§ 5-7 og 5-8.

4.2.2 Komiteens merknader

Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag.

4.3 Tillegg til prospekt

4.3.1 Sammendrag

Departementet foreslår å videreføre en plikt til å utarbeide tillegg til prospekt, hvor enhver ny omstendighet, vesentlig feil eller unøyaktighet som kan få betydning for vurderingen av verdipapirene, og som fremkommer mellom tidspunktet for offentliggjøring av prospektet og tidspunktet for akseptperiodens endelige utløp eller opptaket til notering skal fremgå, jf. lovforslaget § 5-15. Slike tillegg skal godkjennes i samsvar med lovforslaget § 5-7 og offentliggjøres uten ugrunnet opphold i samsvar med § 5-19.

Departementet foreslår videre å lovfeste en rett til å tilbakekalle en aksept som er av gitt før offentliggjøring av et tillegg til prospekt, innen to dager etter at tillegget er offentliggjort, jf. lovforslaget § 5-21 annet ledd. Regelen foreslås å gjelde tilbud uavhengig av om de faller inn under direktivets anvendelsesområde.

Etter departementets oppfatning synes det ikke hensiktsmessig å lovfeste et krav til at prospektet skal inneholde opplysninger om retten til å trekke en aksept. Det vil være aktuelt å fastsette et slikt krav i forskrift, jf. lovforslaget § 5-13 siste ledd.

Departementet foreslår for øvrig å oppheve de særlige avtalerettslige regler om ugyldighet i gjeldende vphl. § 5-13.

4.3.2 Komiteens merknader

Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag.

4.4 Språk

4.4.1 Sammendrag

Departementet foreslår at prospekter skal utarbeides på norsk, engelsk, svensk eller dansk. Videre foreslås at prospektmyndigheten kan kreve at sammendraget oversettes til norsk. Det vises til lovforslaget § 5-17.

4.4.2 Komiteens merknader

Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag til verdipapirhandelloven § 5-17 første punktum.

Komiteens flertall, alle unntatt medlemmet fra Senterpartiet og Kystpartiet, slutter seg til Regjeringens forslag til verdipapirhandelloven § 5-17 andre punktum.

Komiteens medlemmer fra Senterpartiet og Kystpartiet mener at særlig hensynet til det betydelige antall personlige aksjonærer som slike prospekt retter seg mot, krever at prospekt skal foreligge i norsk språk. Disse medlemmer fremmer følgende forslag:

"I verdipapirhandelloven gjøres følgende endring:

§ 5-17 andre punktum skal lyde:

Prospektmyndigheten skal kreve at sammendraget oversettes til norsk."