Forslagsstillerne viser til at dagligvaremarkedet i Norge er
svært konsentrert. De fire største kjedene representerer
en markedsandel på til sammen ca. 99 pst. På samme
tid finnes det vareleverandører som er svært dominerende
på de produktmarkeder de opererer. Enkelte av disse leverandørene
er også tillagt forvaltningsmyndighet i form av at de er
såkalte markedsregulatorer.
Det har blitt anslått at dagligvarekjedene i det skjulte
mottar årlige milliardbeløp fra leverandørene. Felles
for overføringene er at de ikke er synlige for andre enn
de involverte. Eventuelle ulovligheter vil derfor vanskelig oppdages.
Lovforslagets hensikt er å legge til rette for større åpenhet
om de ytelser og betingelser som gis, og mer transparente forhold
både hos leverandørene og hos dagligvarekjedene.
Videre må det etableres kontrollmekanismer som bidrar til å avdekke
hvilke ytelser og betingelser som har vært gitt.
Forslagsstillerne ser at skjulte rabattavtaler og andre typer
særlige ytelser i kontraktsforhold kan være generelle
problemstillinger som har relevans ut over dagligvaresektoren. På sikt
kan det derfor være aktuelt å vurdere en innføring
av tilsvarende rapporteringsplikt i andre sektorer. Dette må vurderes
bl.a. i lys av de erfaringer en vil kunne få etter at herværende
lovforslag har virket en tid. Forslagsstillerne mener uansett at
det er naturlig at det nå først settes fokus på dagligvaresektoren.
Dette fordi matvareprisene i Norge ser ut til å være
høyere enn i andre land det er naturlig å sammenligne
seg med.
Et annet viktig poeng er ifølge forslagsstillerne at Norge
har en jordbruksregulering hvor private aktører utfører
oppgaver på vegne av staten og jordbruksavtalepartene i
kraft av den såkalte markedsregulatorrollen.
Forslagsstillerne mener at Stortinget her bør legge
til rette for åpenhet og kontroll, noe herværende lovforslag
vil bidra til.
Forslagsstillerne viser til at konkurransebegrensende rabatter
er forbudt når disse brukes av en dominerende aktør.
Problemet i praksis ligger ofte i at slik atferd vanskelig lar seg
dokumentere av de som er skadelidende.
Herværende lovforslag skal sikre at viktige leverandører
og de viktigste dagligvareaktørene pålegges å bringe
klarhet i de rabatter, bonuser, overføringer mv. som forekommer
fra leverandørene til dagligvarekjedene. Dette vil for
det første beskytte konkurransen i markedet. For det andre
vil selve detaljistleddet (den enkelte butikk) kunne få en
mulighet til å kreve sin del av overføringene
fra leverandørene, slik at prisene kan senkes i den enkelte
butikk. I siste instans vil dette kunne gi bedre mangfold i vareutvalget og
gi lavere priser for forbrukerne.
For at lovforslaget skal ha en operativ funksjon, er det sentralt
at det etableres en effektiv overvåking for avdekking av
konkurranseskadelig atferd i regi av Konkurransetilsynet. Det foreslås
at Konkurransetilsynet gis i oppgave å utarbeide nærmere
regler om kontroll og overvåking for å sikre åpne
og likeverdige konkurransevilkår.
Forslagsstillerne ser at det vil kunne være av allmenn
interesse at visse deler av det rapporteringspliktige materialet
offentliggjøres, og det foreslås at Konkurransetilsynet
avgjør hva som skal offentliggjøres og hvilken
form offentliggjøringen bør ha. Konkret kan en
offentliggjøring for eksempel skje ved at Konkurransetilsynet årlig
kunngjør på sine hjemmesider visse avtaleforhold
eller vilkår.
Forslagsstillerne fremmer følgende forslag:
"Vedtak til lov
om endring i lov 5. mars 2004 nr. 12 om konkurranse
mellom foretak og kontroll med foretakssammenslutninger
(konkurranseloven)
I
I lov 5. mars 2004 nr. 12 om konkurranse og kontroll
med foretakssammenslutninger (konkurranseloven) gjøres
følgende endringer:
Ny § 23a skal lyde:
Rapporteringsplikt, offentliggjøring
og kontroll av aktører i dagligvaresektoren
Konkurransetilsynet skal pålegge
de viktigste leverandører og dagligvarekjeder i dagligvaresektoren
en årlig rapporteringsplikt. Rapporteringsplikten skal
bl.a. omfatte alle verdioverføringer mellom disse aktørene.
Hver verdioverføring skal være allokert i forhold
til det produkt den svarer til. Rapporteringsplikten kan også omfatte
en aktørs produktspesifikke kostnader fordelt på det
enkelte produkt, dersom Konkurransetilsynet har anmodet om dette.
Konkurransetilsynet skal gjennomgå og
føre kontroll med det rapporteringspliktige materialet
som innkommer.
Konkurransetilsynet skal årlig
offentliggjøre relevant informasjon fra det rapporteringspliktige
materiale som antas å være av allmenn interesse.
Konkurransetilsynet kan i særlige tilfeller beslutte at opplysninger
skal offentliggjøres på tross av lovbestemt taushetsplikt.
Aktøren skal informeres om slikt vedtak forut for offentliggjøring.
Konkurransetilsynet kan ved forskrift fastsette nærmere
regler om forhold i denne bestemmelsen.
Overskriften i kapittel 5 skal lyde:
Kapittel 5. Prisopplysning, offentlighet og
kontroll
§ 28 første ledd skal lyde:
For å sikre at enkeltvedtak i medhold av denne lov og
pålegg etter §§ 23aog 24 overholdes, kan Konkurransetilsynet
bestemme at den vedtaket retter seg mot, skal betale en løpende
mulkt til staten inntil forholdet er rettet.
§ 29 første ledd litra c) skal lyde:
§ 30 første ledd litra c) skal lyde:
II
Loven trer i kraft straks."