Til Odelstinget
Forslagsstillerne viser til at dagligvaremarkedet i Norge er
svært konsentrert. De fire største kjedene representerer
en markedsandel på til sammen ca. 99 pst. På samme
tid finnes det vareleverandører som er svært dominerende
på de produktmarkeder de opererer. Enkelte av disse leverandørene
er også tillagt forvaltningsmyndighet i form av at de er
såkalte markedsregulatorer.
Det har blitt anslått at dagligvarekjedene i det skjulte
mottar årlige milliardbeløp fra leverandørene. Felles
for overføringene er at de ikke er synlige for andre enn
de involverte. Eventuelle ulovligheter vil derfor vanskelig oppdages.
Lovforslagets hensikt er å legge til rette for større åpenhet
om de ytelser og betingelser som gis, og mer transparente forhold
både hos leverandørene og hos dagligvarekjedene.
Videre må det etableres kontrollmekanismer som bidrar til å avdekke
hvilke ytelser og betingelser som har vært gitt.
Forslagsstillerne ser at skjulte rabattavtaler og andre typer
særlige ytelser i kontraktsforhold kan være generelle
problemstillinger som har relevans ut over dagligvaresektoren. På sikt
kan det derfor være aktuelt å vurdere en innføring
av tilsvarende rapporteringsplikt i andre sektorer. Dette må vurderes
bl.a. i lys av de erfaringer en vil kunne få etter at herværende
lovforslag har virket en tid. Forslagsstillerne mener uansett at
det er naturlig at det nå først settes fokus på dagligvaresektoren.
Dette fordi matvareprisene i Norge ser ut til å være
høyere enn i andre land det er naturlig å sammenligne
seg med.
Et annet viktig poeng er ifølge forslagsstillerne at Norge
har en jordbruksregulering hvor private aktører utfører
oppgaver på vegne av staten og jordbruksavtalepartene i
kraft av den såkalte markedsregulatorrollen.
Forslagsstillerne mener at Stortinget her bør legge
til rette for åpenhet og kontroll, noe herværende lovforslag
vil bidra til.
Forslagsstillerne viser til at konkurransebegrensende rabatter
er forbudt når disse brukes av en dominerende aktør.
Problemet i praksis ligger ofte i at slik atferd vanskelig lar seg
dokumentere av de som er skadelidende.
Herværende lovforslag skal sikre at viktige leverandører
og de viktigste dagligvareaktørene pålegges å bringe
klarhet i de rabatter, bonuser, overføringer mv. som forekommer
fra leverandørene til dagligvarekjedene. Dette vil for
det første beskytte konkurransen i markedet. For det andre
vil selve detaljistleddet (den enkelte butikk) kunne få en
mulighet til å kreve sin del av overføringene
fra leverandørene, slik at prisene kan senkes i den enkelte
butikk. I siste instans vil dette kunne gi bedre mangfold i vareutvalget og
gi lavere priser for forbrukerne.
For at lovforslaget skal ha en operativ funksjon, er det sentralt
at det etableres en effektiv overvåking for avdekking av
konkurranseskadelig atferd i regi av Konkurransetilsynet. Det foreslås
at Konkurransetilsynet gis i oppgave å utarbeide nærmere
regler om kontroll og overvåking for å sikre åpne
og likeverdige konkurransevilkår.
Forslagsstillerne ser at det vil kunne være av allmenn
interesse at visse deler av det rapporteringspliktige materialet
offentliggjøres, og det foreslås at Konkurransetilsynet
avgjør hva som skal offentliggjøres og hvilken
form offentliggjøringen bør ha. Konkret kan en
offentliggjøring for eksempel skje ved at Konkurransetilsynet årlig
kunngjør på sine hjemmesider visse avtaleforhold
eller vilkår.
Forslagsstillerne fremmer følgende forslag:
"Vedtak til lov
om endring i lov 5. mars 2004 nr. 12 om konkurranse
mellom foretak og kontroll med foretakssammenslutninger
(konkurranseloven)
I
I lov 5. mars 2004 nr. 12 om konkurranse og kontroll
med foretakssammenslutninger (konkurranseloven) gjøres
følgende endringer:
Ny § 23a skal lyde:
Rapporteringsplikt, offentliggjøring
og kontroll av aktører i dagligvaresektoren
Konkurransetilsynet skal pålegge
de viktigste leverandører og dagligvarekjeder i dagligvaresektoren
en årlig rapporteringsplikt. Rapporteringsplikten skal
bl.a. omfatte alle verdioverføringer mellom disse aktørene.
Hver verdioverføring skal være allokert i forhold
til det produkt den svarer til. Rapporteringsplikten kan også omfatte
en aktørs produktspesifikke kostnader fordelt på det
enkelte produkt, dersom Konkurransetilsynet har anmodet om dette.
Konkurransetilsynet skal gjennomgå og
føre kontroll med det rapporteringspliktige materialet
som innkommer.
Konkurransetilsynet skal årlig
offentliggjøre relevant informasjon fra det rapporteringspliktige
materiale som antas å være av allmenn interesse.
Konkurransetilsynet kan i særlige tilfeller beslutte at opplysninger
skal offentliggjøres på tross av lovbestemt taushetsplikt.
Aktøren skal informeres om slikt vedtak forut for offentliggjøring.
Konkurransetilsynet kan ved forskrift fastsette nærmere
regler om forhold i denne bestemmelsen.
Overskriften i kapittel 5 skal lyde:
Kapittel 5. Prisopplysning, offentlighet og
kontroll
§ 28 første ledd skal lyde:
For å sikre at enkeltvedtak i medhold av denne lov og
pålegg etter §§ 23aog 24 overholdes, kan Konkurransetilsynet
bestemme at den vedtaket retter seg mot, skal betale en løpende
mulkt til staten inntil forholdet er rettet.
§ 29 første ledd litra c) skal lyde:
§ 30 første ledd litra c) skal lyde:
II
Loven trer i kraft straks."
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Eirin Faldet, Trond Giske og Torny Pedersen, fra Høyre, Afshan
Rafiq, lederen Sonja Irene Sjøli og Olemic Tommessen, fra
Sosialistisk Venstreparti, Magnar Lund Bergo og May Hansen, fra
Kristelig Folkeparti, Ola T. Lånke og Oddny Omaai, og fra
Senterpartiet, Eli Sollied Øveraas, viser til dokumentet
og finner ikke å kunne gi sin tilslutning til lovforslaget
og vil tilrå at forslaget ikke bifalles.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Ulf Erik Knudsen og Karin S. Woldseth, viser til at dagligvaremarkedet i
Norge er svært konsentrert. De fire største kjedene representerer
en markedsandel på til sammen ca. 99 pst. På samme
tid finnes det vareleverandører som er svært dominerende
på de produktmarkeder de opererer. Enkelte av disse leverandørene
er også tillagt forvaltningsmyndighet i form av at de er
såkalte markedsregulatorer. Dette gjelder blant annet Gilde
Norge BA, Tine BA og Prior Norge BA. Samtidig er det klart at dagligvareprisene
i Norge ligger langt over det som er tilfellet i andre land Norge
kan sammenlignes med. På samme tid er utvalget i norske
butikker oftest dårligere enn i butikker i nevnte land.
Disse medlemmer viser til at det i den senere
tid er blitt gjort betydelige avsløringer med hensyn til
avtaler som inngås mellom vareleverandører på den
ene siden, og de enkelte dagligvarekjedene på den annen
side. Det er blitt anslått at dagligvarekjedene i det skjulte
mottar årlige milliardbeløp fra leverandørene.
Overføringene gis en rekke forskjellige merkelapper, og
det knytter seg forskjellige betingelser til dem. Slike overføringer
kan være problematiske i forhold til gjeldende lovgivning
om konkurranse, korrupsjon mv. Felles for overføringene
er at de ikke er synlige for andre enn de involverte. Eventuelle ulovligheter
vil derfor vanskelig oppdages. I Dokument nr. 8:40 (2004-2005) har
stortingsrepresentantene Øystein Hedstrøm, Ulf
Erik Knudsen og Per Sandberg fremmet lovforslag som kan legge til
rette for større åpenhet om de ytelser og betingelser
som gis, og mer transparente forhold både hos leverandørene
og hos dagligvarekjedene. Forslaget tar også til orde for
at det etableres kontrollmekanismer som bidrar til å avdekke
hvilke ytelser og betingelser som har vært gitt.
Disse medlemmer viser for øvrig
til dokumentet, og tar opp de konkrete forslag som fremmes der:
"Vedtak til lov
om endring i lov 5. mars 2004 nr. 12
om konkurranse mellom foretak og kontroll med foretakssammenslutninger
(konkurranseloven)
I
I lov 5. mars 2004 nr. 12 om konkurranse og
kontroll med foretakssammenslutninger (konkurranseloven) gjøres
følgende endringer:
Ny § 23a skal lyde:
Rapporteringsplikt, offentliggjøring
og kontroll av aktører i dagligvaresektoren
Konkurransetilsynet skal pålegge
de viktigste leverandører og dagligvarekjeder i dagligvaresektoren
en årlig rapporteringsplikt. Rapporteringsplikten skal
bl.a. omfatte alle verdioverføringer mellom disse aktørene.
Hver verdioverføring skal være allokert i forhold
til det produkt den svarer til. Rapporteringsplikten kan også omfatte
en aktørs produktspesifikke kostnader fordelt på det
enkelte produkt, dersom Konkurransetilsynet har anmodet om dette.
Konkurransetilsynet skal gjennomgå og
føre kontroll med det rapporteringspliktige materialet
som innkommer.
Konkurransetilsynet skal årlig
offentliggjøre relevant informasjon fra det rapporteringspliktige
materiale som antas å være av allmenn interesse.
Konkurransetilsynet kan i særlige tilfeller beslutte at opplysninger
skal offentliggjøres på tross av lovbestemt taushetsplikt.
Aktøren skal informeres om slikt vedtak forut for offentliggjøring.
Konkurransetilsynet kan ved forskrift
fastsette nærmere regler om forhold i denne bestemmelsen.
Overskriften i kapittel 5 skal lyde:
Kapittel 5. Prisopplysning, offentlighet og kontroll
§ 28 første ledd skal
lyde:
For å sikre at enkeltvedtak i medhold av denne lov
og pålegg etter §§ 23a
og 24 overholdes, kan Konkurransetilsynet bestemme at den
vedtaket retter seg mot, skal betale en løpende mulkt til
staten inntil forholdet er rettet.
§ 29 første ledd litra
c) skal lyde:
c) unnlater å etterkomme pålegg
etter §§ 23a,
24 eller 25,
§ 30 første ledd litra
c) skal lyde:
c) unnlater å etterkomme pålegg
etter §§ 23a, 24 eller
25,
II
Loven trer i kraft straks."
Forslag fra Fremskrittspartiet:
Vedtak til lov
om endring i lov 5. mars 2004 nr. 12 om konkurranse mellom foretak og kontroll med foretakssammenslutninger (konkurranseloven)
I
I lov 5. mars 2004 nr. 12 om konkurranse og kontroll med foretakssammenslutninger (konkurranseloven) gjøres følgende endringer:
Ny § 23a skal lyde:
Rapporteringsplikt, offentliggjøring og kontroll av aktører i dagligvaresektoren
Konkurransetilsynet skal pålegge de viktigste leverandører og dagligvarekjeder i dagligvaresektoren en årlig rapporteringsplikt. Rapporteringsplikten skal bl.a. omfatte alle verdioverføringer mellom disse aktørene. Hver verdioverføring skal være allokert i forhold til det produkt den svarer til. Rapporteringsplikten kan også omfatte en aktørs produktspesifikke kostnader fordelt på det enkelte produkt, dersom Konkurransetilsynet har anmodet om dette.
Konkurransetilsynet skal gjennomgå og føre kontroll med det rapporteringspliktige materialet som innkommer.
Konkurransetilsynet skal årlig offentliggjøre relevant informasjon fra det rapporteringspliktige materiale som antas å være av allmenn interesse. Konkurransetilsynet kan i særlige tilfeller beslutte at opplysninger skal offentliggjøres på tross av lovbestemt taushetsplikt. Aktøren skal informeres om slikt vedtak forut for offentliggjøring.
Konkurransetilsynet kan ved forskrift fastsette nærmere regler om forhold i denne bestemmelsen.
Overskriften i kapittel 5 skal lyde:
Kapittel 5. Prisopplysning, offentlighet og kontroll
§ 28 første ledd skal lyde:
For å sikre at enkeltvedtak i medhold av denne lov og pålegg etter §§ 23a og 24 overholdes, kan Konkurransetilsynet bestemme at den vedtaket retter seg mot, skal betale en løpende mulkt til staten inntil forholdet er rettet.
§ 29 første ledd litra c) skal lyde:
c) unnlater å etterkomme pålegg etter §§ 23a, 24 eller 25,
§ 30 første ledd litra c) skal lyde:
c) unnlater å etterkomme pålegg etter §§ 23a, 24 eller 25,
II
Loven trer i kraft straks.
Komiteen viser til sine merknader og
til dokumentet og rår Odelstinget til å gjøre
slikt
vedtak:
Dokument nr. 8:40 (2004-2005) - forslag fra stortingsrepresentantene Øystein
Hedstrøm, Ulf Erik Knudsen og Per Sandberg om lov om endring
i lov 5. mars 2004 nr. 12 om konkurranse mellom foretak og
kontroll med foretakssammensetningen (konkurranseloven) (Ny bestemmelse
om kontroll og opplysningsplikt for viktige aktører i dagligvaremarkedet)
- bifalles ikke.
Oslo, i familie-, kultur- og administrasjonskomiteen, den 19. mai 2005
Sonja Irene Sjøli |
Olemic Thommessen |
leder |
ordfører |