Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Eirin Faldet, Trond Giske og Torny Pedersen, fra Høyre, Afshan
Rafiq, lederen Sonja Irene Sjøli og Olemic Tommessen, fra
Sosialistisk Venstreparti, Magnar Lund Bergo og May Hansen, fra
Kristelig Folkeparti, Ola T. Lånke og Oddny Omaai, og fra
Senterpartiet, Eli Sollied Øveraas, viser til dokumentet
og finner ikke å kunne gi sin tilslutning til lovforslaget
og vil tilrå at forslaget ikke bifalles.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Ulf Erik Knudsen og Karin S. Woldseth, viser til at dagligvaremarkedet i
Norge er svært konsentrert. De fire største kjedene representerer
en markedsandel på til sammen ca. 99 pst. På samme
tid finnes det vareleverandører som er svært dominerende
på de produktmarkeder de opererer. Enkelte av disse leverandørene
er også tillagt forvaltningsmyndighet i form av at de er
såkalte markedsregulatorer. Dette gjelder blant annet Gilde
Norge BA, Tine BA og Prior Norge BA. Samtidig er det klart at dagligvareprisene
i Norge ligger langt over det som er tilfellet i andre land Norge
kan sammenlignes med. På samme tid er utvalget i norske
butikker oftest dårligere enn i butikker i nevnte land.
Disse medlemmer viser til at det i den senere
tid er blitt gjort betydelige avsløringer med hensyn til
avtaler som inngås mellom vareleverandører på den
ene siden, og de enkelte dagligvarekjedene på den annen
side. Det er blitt anslått at dagligvarekjedene i det skjulte
mottar årlige milliardbeløp fra leverandørene.
Overføringene gis en rekke forskjellige merkelapper, og
det knytter seg forskjellige betingelser til dem. Slike overføringer
kan være problematiske i forhold til gjeldende lovgivning
om konkurranse, korrupsjon mv. Felles for overføringene
er at de ikke er synlige for andre enn de involverte. Eventuelle ulovligheter
vil derfor vanskelig oppdages. I Dokument nr. 8:40 (2004-2005) har
stortingsrepresentantene Øystein Hedstrøm, Ulf
Erik Knudsen og Per Sandberg fremmet lovforslag som kan legge til
rette for større åpenhet om de ytelser og betingelser
som gis, og mer transparente forhold både hos leverandørene
og hos dagligvarekjedene. Forslaget tar også til orde for
at det etableres kontrollmekanismer som bidrar til å avdekke
hvilke ytelser og betingelser som har vært gitt.
Disse medlemmer viser for øvrig
til dokumentet, og tar opp de konkrete forslag som fremmes der:
"Vedtak til lov
om endring i lov 5. mars 2004 nr. 12
om konkurranse mellom foretak og kontroll med foretakssammenslutninger
(konkurranseloven)
I
I lov 5. mars 2004 nr. 12 om konkurranse og
kontroll med foretakssammenslutninger (konkurranseloven) gjøres
følgende endringer:
Ny § 23a skal lyde:
Rapporteringsplikt, offentliggjøring
og kontroll av aktører i dagligvaresektoren
Konkurransetilsynet skal pålegge
de viktigste leverandører og dagligvarekjeder i dagligvaresektoren
en årlig rapporteringsplikt. Rapporteringsplikten skal
bl.a. omfatte alle verdioverføringer mellom disse aktørene.
Hver verdioverføring skal være allokert i forhold
til det produkt den svarer til. Rapporteringsplikten kan også omfatte
en aktørs produktspesifikke kostnader fordelt på det
enkelte produkt, dersom Konkurransetilsynet har anmodet om dette.
Konkurransetilsynet skal gjennomgå og
føre kontroll med det rapporteringspliktige materialet
som innkommer.
Konkurransetilsynet skal årlig
offentliggjøre relevant informasjon fra det rapporteringspliktige
materiale som antas å være av allmenn interesse.
Konkurransetilsynet kan i særlige tilfeller beslutte at opplysninger
skal offentliggjøres på tross av lovbestemt taushetsplikt.
Aktøren skal informeres om slikt vedtak forut for offentliggjøring.
Konkurransetilsynet kan ved forskrift
fastsette nærmere regler om forhold i denne bestemmelsen.
Overskriften i kapittel 5 skal lyde:
Kapittel 5. Prisopplysning, offentlighet og kontroll
§ 28 første ledd skal
lyde:
For å sikre at enkeltvedtak i medhold av denne lov
og pålegg etter §§ 23a
og 24 overholdes, kan Konkurransetilsynet bestemme at den
vedtaket retter seg mot, skal betale en løpende mulkt til
staten inntil forholdet er rettet.
§ 29 første ledd litra
c) skal lyde:
c) unnlater å etterkomme pålegg
etter §§ 23a,
24 eller 25,
§ 30 første ledd litra
c) skal lyde:
c) unnlater å etterkomme pålegg
etter §§ 23a, 24 eller
25,
II
Loven trer i kraft straks."