Samferdselsdepartementet sendte forslag til endringer i jernbaneloven
ut på høring 7. mai 2004 med høringsfrist
21. juni 2004. Høringen er nærmere omtalt
i kapittel 3 i proposisjonen.
Departementet foreslo i høringsnotatet endringer i jernbaneloven
som muliggjør etablering av et nøytralt konkurranseregime
innen persontransport med jernbane. Høringsnotatet omhandlet
den lovreguleringen som er foreslått ved innføringen
av konkurranse.
Departementet foreslo at de grunnleggende prinsippene for gjennomføring
av konkurranse på det norske jernbanenettet lovfestes.
Departementet foreslo at det i tillegg til de nye hjemlene i
jernbaneloven, gis en generell forskriftshjemmel som kan benyttes
til å fastsette mer detaljerte regler som måtte
anses nødvendig for å regulere etableringen av
konkurranseregimet.
De fleste av høringsinstansene som har uttalt seg er
generelt positive til forslaget. Til sammen er det få merknader
til den reguleringen som er foreslått.
Av høringsuttalelsene går det bl.a. fram at
Finansdepartementet, Nærings- og handelsdepartementet,
Transportbrukernes Fellesorganisasjon, Konkurransetilsynet, Jernbaneverket
og NSB uttaler at de er positive til innføring av konkurranse
om persontransport med jernbane.
LO og Norsk Jernbaneforbund er kritiske til innføring
av konkurranse om persontransport med jernbane og mener at det vil
medføre et konstant press mot lønns- og arbeidsforhold,
kvalitet, vedlikehold og avsetninger til investeringer i nytt materiell,
som etter hvert kan føre til nedsatt regularitet og svekket sikkerhet.
LO mener videre at det ikke er belegg for å hevde at
konkurranse på sporet vil føre til et billigere
og bedre togtilbud.
Departementet viser til at innføring av konkurranse
om avtaler om persontransport med jernbane i Norge er i tråd
med den markedsåpningen som ellers skjer i EU. Arbeidet
i Norge bygger i stor grad på erfaringer fra andre EØS-land,
særlig Sverige, Danmark og Storbritannia.
Departementet mener forholdet til NSB, som inntil nå har
hatt enerett til å utføre persontransport med jernbane
på størstedelen av det norske jernbanenettet, i
denne sammenhengen er rimelig og balansert ivaretatt.
De ansattes forhold ivaretas gjennom arbeidsmiljølovens
regler, og krever ikke særregulering her.
Departementet mener at det er rom for ytterligere effektivisering
av jernbanesektoren. Det kan for eksempel være betydelige
effektiviseringsgevinster å hente ved at nye aktører
bringer inn nye ideer og produksjonsmåter.
Komiteen viser til at en rekke høringsinstanser har
stilt seg positive til høringsutkastet, men at viktige
instanser er kritiske eller negative til forslaget.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk
Venstreparti og Senterpartiet viser spesielt til NSB AS" høringsuttalelse,
der følgene for det jernbanefaglige miljøet av å splitte
opp verkstedsinfrastrukturen ikke kommenteres i proposisjonen. Disse
medlemmer vil også vise til at LO og Norsk Jernbaneforbund
frykter at konkurranse om persontrafikk vil medføre et
press mot lønns- og arbeidsforhold og bidra til å svekke vedlikehold
og avsetninger til investering i nytt materiell.