Departementet mener i likhet med et enstemmig Arbeidslivslovutvalg
at hovedregelen i norsk arbeidsliv fortsatt skal være fast
ansettelse. At fast ansettelse er hovedregelen er i samsvar med
prinsippene i EU-direktivet om midlertidig ansettelse, og innebærer
stabile og forutsigbare rammebetingelser for begge parter i et arbeidsforhold.
Foruten å gi arbeidstakerne den nødvendige trygghet,
sikrer fast ansettelse en saklig og forsvarlig prosess i forbindelse
med oppsigelse.
Departementet mener at det bør åpnes for en
utvidet adgang til midlertidig ansettelse. Departementet legger
vekt på at en forsiktig oppmyking i bestemmelsen vil være
egnet til å ivareta hensynet til og behovet for tilpasningsmulighet
for virksomhetene. Dette gjelder særlig for nyetablerte
virksomheter og små og mellomstore virksomheter, og uten
at det gis avkall på arbeidstakernes behov for trygghet.
Samtidig vil dette kunne gi sysselsettingsmuligheter for de som
står utenfor det ordinære arbeidslivet, bidra
til redusert overtidsbruk samt til at virksomhetene erstatter innleie
med egen arbeidskraft.
Det vil være nødvendig å følge
utviklingen i arbeidslivet framover for å hindre eventuell
utglidning og negative konsekvenser av et forslag til oppmykning
i regelen. Departementet legger derfor opp til at det så snart
som mulig igangsettes et evalueringsarbeid for å følge
endringer blant annet i andel midlertidig ansatte, eventuelle forskjeller
mellom faste og midlertidige ansatte, i hvilken grad midlertidig
ansettelse fører til fast ansettelse og så videre.
Det tas sikte på å kunne oppsummere utviklingen
etter at lovendringen har virket i en to til tre års periode.
Departementet foreslår å opprettholde en adgang til
midlertidig ansettelse for vikariater, praksisarbeid, deltakelse
i arbeidsmarkedstiltak og for idrettsutøvere, idrettstrenere,
dommere og andre ledere innen den organiserte idretten, jf. forslaget
til § 14-9, første ledd bokstav a, c,
e og f. Dette er i samsvar med dagens bestemmelse i arbeidsmiljøloven § 58
A, nr. 1 bokstav b, c og e.
Departementet foreslår at Kongen kan fastsette forskrift
med nærmere regler om midlertidig ansettelse for praksisarbeid
og utdanningsstillinger, herunder hvilke stillinger som skal regnes
som utdanningsstillinger innen alle sektorer. Tilsvarende forskriftshjemmel
finnes i dagens tjenestemannslov.
Departementet foreslår at det inntas en uttrykkelig
hjemmel i § 14-9 første ledd bokstav
d for midlertidig ansettelse av arbeidstaker som ikke fyller lovbestemte
kvalifikasjonskrav. Departementet presiserer at det må sondres
mellom lovbestemte kvalifikasjonskrav og krav som stilles av arbeidsgiver
selv. Bestemmelsen gjelder bare i de tilfellene der kvalifikasjonskravene
stilles i lov eller med hjemmel i lov.
Departementet ønsker å foreslå en
ny bestemmelse om adgang til midlertidig ansettelse dersom "arbeidstakeren
bare trengs for å utføre et bestemt oppdrag",
jf. forslag til § 14-9 første ledd bokstav
b. Departementet mener i likhet med flertallet i Arbeidslivslovutvalget
at det er behov for å tydeliggjøre dagens bestemmelse
i arbeidsmiljøloven § 58 A nr. 1 bokstav
a om adgang til midlertidig ansettelse "når arbeidets karakter
tilsier det og arbeidet atskiller seg fra det som ordinært
utføres i bedriften".
Departementet mener at det fortsatt skal være en adgang
til å ansette midlertidig i situasjoner der arbeidet som
skal utføres er tidsavgrenset.
Departementet mener videre at dagens adgang til midlertidig ansettelse
bør utvides noe ved å åpne for en generell
adgang til å benytte midlertidig ansettelse, men for en
tidsavgrenset periode.
Departementet har lagt vekt på å finne en grense som
på en rimelig god måte avveier hensynet til arbeidstakernes
behov for vern, virksomhetenes behov for fleksibilitet og målsettingen
om et mer inkluderende arbeidsliv. Departementet har kommet til
at en periode på seks måneder med mulighet for
forlengelse slik at samlet ansettelsesperiode utgjør ett år,
vil være en rimelig avveining av de ulike hensyn, jf. forslag
til § 14-9 første ledd bokstav g første
og andre punktum. Dette åpner for at en virksomhet kan
benytte seg av en generell adgang til midlertidig ansettelse i inntil
12 måneder. Forslaget vil imøtekomme de høringsinstansene
som har foreslått at perioden endres fra 6 til 12 måneder.
Departementet foreslår en bestemmelse som fastsetter
forbud mot å bytte ut en midlertidig ansatt ved å ansette
en ny arbeidstaker for å utføre det samme arbeidet
uten at det foreligger saklig grunn for det, jf. forslag til § 14-9
første ledd bokstav g tredje punktum.
Departementet foreslår i § 14-9 femte
ledd siste punktum en bestemmelse som presiserer at en midlertidig
ansatt etter den "generelle adgangen" i § 14-9
første ledd bokstav g har rett til alminnelig stillingsvern
tilsvarende fast ansatte etter 12 måneder.
Departementet foreslår i likhet med Arbeidslivslovutvalget
at dagens adgang til å inngå tariffavtale om midlertidig
ansettelse gjøres generell, slik at den utvides til å gjelde
innenfor alle sektorer i arbeidslivet, jf. forslag til § 14-9
tredje ledd. Videre foreslås at adgangen til å inngå tariffavtale
med arbeidsgiver eller arbeidsgiverforening om midlertidig ansettelse legges
til landsomfattende arbeidstakerorganisasjoner.
Departementet mener flere forhold tilsier at en slik tariffavtaleadgang
ikke bør begrenses med hensyn til hva slags arbeid det
dreier seg om.
Departementet mener i likhet med Arbeidslivslovutvalget at det
bør innføres en øvre grense på fire år
for varigheten av en midlertidig ansettelse, i tråd med
prinsippene i tjenestemannsloven. Forslaget til § 14-9
femte ledd andre punktum innebærer at en midlertidig ansatt
med mer enn fire års sammenhengende ansettelse får
det samme oppsigelsesvernet som en fast ansatt.
Departementet foreslår i likhet med Arbeidslivslovutvalget
at fire-årsregelen ikke kommer til anvendelse for arbeidstakere
som er midlertidig i praksisarbeid og utdanningsstillinger, ansatt
på arbeidsmarkedstiltak og innenfor den organiserte idretten.
Departementet er enig med Arbeidslivslovutvalget i at dagens
regler om adgang til åremålsansettelse av øverste
leder i virksomheten videreføres og plasseres i en egen
bestemmelse om åremål i § 14-10
i forslag til ny arbeidsmiljølov. Med bakgrunn i forslag
til harmonisering av stillingsvernsbestemmelsene i tjenestemannsloven
med arbeidsmiljøloven vil bestemmelsen også omfatte
staten.
Departementet legger i likhet med Arbeidslivslovutvalget til
grunn at det for tiden er nødvendig å videreføre
gjeldende forskriftshjemler om åremålsansettelse
i staten, jf. forslag til § 14-10 tredje ledd. Det
tas sikte på å foreta en gjennomgang av hvilke forskrifter
det er behov for å videreføre og at dette skal
være på plass parallelt med ikrafttredelse av
ny arbeidsmiljølov. I denne gjennomgangen vil departementet
naturlig måtte vurdere behovet med utgangspunkt i de nye
bestemmelsene om midlertidig ansettelse i loven.
Regelverket om innleie av arbeidstakere ble endret i 2000. Ved
revisjonen av regelverket ble innleie tillatt i samme utstrekning
som adgangen til midlertidig ansettelse etter arbeidsmiljøloven
og tjenestemannsloven.
En av hovedbegrunnelsene for å velge parallell lovgivning
for innleie og midlertidig ansettelse er at dette er alternative
måter for virksomhetene å dekke sitt behov for
korttidsarbeidskraft. Departementet mener i likhet med Arbeidslivslovutvalget
at vilkårene for innleie fra vikarbyrå fortsatt
bør korrespondere med vilkårene for bruk av midlertidig
ansettelse, jf. forslag til § 14-12 første
ledd.
Departementet har kommet til at prinsippet om rett til fast ansettelse
ved midlertidig ansettelse i til sammen 12 måneder bør
gjelde tilsvarende for innleie. Departementet legger stor vekt på at
det skal være sammenheng i regelverket på dette
området og at virksomhetene har det samme ansvar, uavhengig av
om arbeidskraftbehovet er dekket gjennom leie eller midlertidig
ansettelse. Departementet foreslår derfor at reglene om
oppsigelse av arbeidsforhold skal gjelde for arbeidstaker som har
vært innleid fra vikarbyrå i virksomheten etter
den generelle adgangen til leie i til sammen 12 måneder,
jf. forslag til § 14-12 tredje ledd.
Departementet foreslår av samme grunn som ovenfor også at
reglene om oppsigelse av arbeidsforhold skal gjelde for arbeidstaker
som har vært innleid fra vikarbyrå i mer enn fire år
sammenhengende, jf. forslag til § 14-12 tredje
ledd.
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet, viser til Regjeringens forslag
om å øke adgangen til midlertidig ansettelse. Flertallet mener
endringene som Regjeringen foreslår vil bidra til et råere
arbeidsliv og et mindre inkluderende arbeidsliv. Flertallet frykter
at lovendringene vil føre til at langt flere enn i dag
blir midlertidig ansatt, på bekostning av faste ansettelser. Flertallet mener
forslaget vil undergrave prinsippet om at hovedregelen i norsk arbeidsliv
skal være fast ansettelse.
Flertallet vil understreke at trygghet og stabilitet
for arbeidstakerne både gir økt motivasjon hos den
enkelte ansatte og forutsigbarhet for bedriftene.
Flertallet kan ikke se at Regjeringen har grunnlag
for å hevde at forslaget vil øke utsatte gruppers,
som funksjonshemmede, innvandrere og ungdom, muligheter på arbeidsmarkedet.
Flertallet viser til at de funksjonshemmedes organisasjoner
i høringene sterkt har gått imot Regjeringens
forslag, fordi de frykter at lovendringene vil bidra til at det
oppstår et A- lag og et B-lag i arbeidslivet der funksjonshemmede
får de midlertidige stillingene. Det vises også til
at arbeidsgivers vilje til å tilrettelegge for funksjonshemmede
vil være mindre når det kun gjelder et midlertidig
engasjement, og at funksjonshemmedes yrkesdeltakelse dermed kan
bli ytterligere redusert.
Flertallet mener videre forslaget vil svekke ungdommens
stilling på arbeidsmarkedet, og skape større usikkerhet
for en gruppe som er i etableringsfasen. Uten varig arbeid og stabil
inntekt kan unge få vanskeligheter med å finansiere
egen bolig, og det kan påvirke unges økonomiske
muligheter til å stifte familie eller etablere seg.
Flertallet vil også peke på studier
som viser at midlertidig ansatte har mindre mulighet for selv å påvirke
hvordan arbeidet utføres, de er generelt mindre fornøyd
med sin jobb enn fast ansatte, og de oppgir oftere at de har monotont
arbeid. Midlertidig ansatte lønnes ofte også lavere
enn fast ansatte. De fleste studier konkluderer også med
at midlertidig ansatte har mindre tilgang til formell og uformell
opplæring enn fast ansatte.
Flertallet mener gjeldende lov i stor nok grad ivaretar
bedriftenes behov for midlertidige ansettelser. Det vises til at
det allerede i dag er om lag 200 000 midlertidig ansatte,
i underkant av 10 pst av arbeidsstyrken. Blant annet Arbeidstilsynet
fremhever i sin høringsuttalelse at de har erfaring med
at midlertidig ansatte gjennomgående blir dårligere
ivaretatt i HMS-sammenheng.
Flertallet vil presisere at det også etter
gjeldende rett er adgang til midlertidig ansettelse i forbindelse
med sesongarbeid.
Flertallet støtter at det innføres
en øvre grense på fire år for varigheten
av midlertidig ansettelse. En midlertidig ansatt med mer enn fire års
sammenhengende ansettelse får dermed det samme oppsigelsesvernet
som en fast ansatt. 4-årsregelen skal ikke komme til anvendelse
for arbeidstakere som er midlertidig i praksisarbeid og utdanningsstillinger,
ansatt på arbeidsmarkedstiltak og innenfor den organiserte idretten.
På bakgrunn av dette fremmer flertallet følgende
forslag:
"§ 14-9 skal lyde:
(1) Arbeidsavtaler som gjelder for et bestemt tidsrom eller
for et bestemt arbeid av forbigående art kan bare rettsgyldig
avtales i følgende tilfeller:
a) når arbeidets karakter tilsier det
og arbeidet atskiller seg fra det som ordinært utføres
i bedriften,
b) for arbeid i stedet for en annen eller andre (vikariat),
c) for praksisarbeid eller utdanningsstillinger,
d) for deltaker i arbeidsmarkedstiltak i regi av eller i
samarbeid med Aetat. Departementet fastsetter i forskrift hvilke
typer tiltak som omfattes av bestemmelsen. Departementet kan fastsette
i forskrift at dette også skal gjelde ved ekstraordinær
tilsetting i andre arbeidsmarkedstiltak.
e) for idrettsutøvere, idrettstrenere, dommere
og andre ledere innen den organiserte idretten.
(2) Landsomfattende arbeidstakerorganisasjon kan inngå tariffavtale
med en arbeidsgiver eller en arbeidsgiverforening om adgang til
midlertidig ansettelse innenfor en nærmere angitt arbeidstakergruppe som
skal utføre kunstnerisk arbeid, forskningsarbeid eller
arbeid i forbindelse med idrett.
(3) Tariffavtale som er nevnt i annet ledd og som er bindende
for et flertall av arbeidstakerne innenfor en nærmere angitt
arbeidstakergruppe, kan av arbeidsgiver gjøres gjeldende
i forhold til alle arbeidstakere som tilsettes for å utføre
samme type arbeid som det avtalen gjelder.
(4) En arbeidstaker som har vært ansatt i mer
enn ett år, har krav på skriftlig varsel om tidspunktet
for fratreden senest en måned før fratredelsestidspunktet.
Dette gjelder likevel ikke deltaker i arbeidsmarkedstiltak som omfattes
av første ledd, bokstav c). Varselet skal anses for gitt
når det er kommet fram til arbeidstakeren. Dersom fristen
ikke overholdes, kan arbeidsgiver ikke kreve at arbeidstakeren fratrer
før en måned etter at varsel er gitt.
(5) Midlertidige arbeidsavtaler opphører ved det avtalte
tidsrommets utløp, eller når det bestemte arbeidet
er avsluttet, med mindre noe annet er skriftlig avtalt eller fastsatt
i tariffavtale. For arbeidstaker som har vært sammenhengende
midlertidig ansatt i mer enn fire år, kommer reglene om
oppsigelse av arbeidsforhold til anvendelse. Dette gjelder likevel ikke
for arbeidstaker som er midlertidig ansatt etter første
ledd bokstav c, d og e."
Flertallet er videre kjent med at det er utstrakt bruk
av midlertidige ansettelser og åremålsstillinger i
universitets- og høyskolesektoren. Flertallet kan ikke
se at det er særskilte forhold som gjør at universiteter
og høyskoler skal ha større tilgang til midlertidige
ansettelser enn andre sektorer. Flertallet viser
til Innst. O. nr. 48 (2004-2005) der et flertall ba Regjeringen
legge fram sak med vurdering av behovet for egne bestemmelser i
lov om universiteter og høyskoler om bruk av åremål
og midlertidige ansettelser, etter at Arbeidslivslovutvalgets utredning
var ferdigbehandlet.
Komiteens medlemmer fra Høyre, Fremskrittspartiet
og Kristelig Folkeparti vil vise til at terskelen for å komme
inn i arbeidsmarkedet i dag er for høy. Altfor mange ungdommer,
langtidsledige og mennesker med innvandrerbakgrunn står
uten arbeid fordi arbeidsgivere ikke tør å ta
sjansen på å ansette disse. Disse medlemmer mener
Regjeringens forslag forslaget om endringer i bestemmelsene for
bruk av midlertidige ansettelser vil senke terskelen for å komme
inn i arbeidsmarkedet betydelige og støtter forslaget.
Disse medlemmer viser til at det ikke er entydig
fastslått at adgang til midlertidig ansettelse gir større
samlet sysselsetting på lengre sikt. Man kan imidlertid
heller ikke entydig fastslå at det ikke er noen sammenheng
mellom adgang til midlertidig ansettelse og samlet sysselsetting. Disse
medlemmer mener videre at hovedpoenget er at midlertidige ansettelser
gjør at bedriftene raskere tør å ansette folk,
særlig når økonomien er på vei
oppover, og at det blir lettere for personer uten arbeidserfaring å slippe
til når bedriftene har anledning til å ansette dem
midlertidig. Ledigheten vil derfor synke raskere i en oppgangskonjunktur,
og mennesker uten arbeidserfaring vil stå sterkere i konkurranse
om ledige jobber.
Disse medlemmer vil også vise til at
Regjeringens forslag vil gi et klarere og mer oversiktlig regelverk
enn dagens, samtidig som at bedrifter lettere kan påta
seg spesielle tidsbegrensede oppdrag.
Disse medlemmer mener at fast ansettelse alltid
er å foretrekke i stedet for midlertidig, og dette vil
også i fremtiden være hovedregel i norsk arbeidsliv. Disse
medlemmer mener videre at det alltid er bedre med en midlertidig
ansettelse i stedet for arbeidsledighet. Disse medlemmer vil
vise til at en FAFO-undersøkelse utført i 2002
viste at 2 av 3 midlertidig ansatte var i fast jobb etter to år.
FAFOs tall for Norge underbygges av OECD-studier i øvrige europeiske
land. Kostnader forbundet ved ansettelsesprosessen og fordelen det
gir å kunne investere langsiktig i trening og opplæring
av ansatte, gjør at disse medlemmer mener
midlertidig ansettelse ikke vil utvikle seg til å erstatte
fast ansettelse. Disse medlemmer mener derfor at
en svært restriktiv holdning til midlertidig ansettelse
vil kunne føre til høyere arbeidsledighet og et
større skille mellom dem som har jobb og dem som ikke har
det.
Disse medlemmer mener det er paradoksalt at venstresiden
er opptatt av å begrense bruken av overtid samtidig som
partiene er dogmatiske motstandere av midlertidige ansettelser. Disse
medlemmer vil vise til en undersøkelse gjort av
NHO som viser at 43,2 pst. av arbeid som bedriftene ønsker utført
av midlertidige ansatte i dag er gjort ved bruk av overtid. NHOs
undersøkelse viser videre at 74,8 pst. av de spurte bedriftslederne
mener at en åpning for midlertidige ansettelser vil medføre
flere ansatte. Disse medlemmer registrerer at det
er stor forskjell i virkelighetsoppfatning mellom bedriftsledere som
ansetter og sier de skal ansette og de tre partiene i det røde
regjeringsalternativet.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"§ 14-9 skal lyde:
(1) Arbeidstaker skal ansettes fast, med mindre det dreier
seg om:
a) arbeid i stedet for en annen eller andre (vikariat),
b) at arbeidstaker bare trengs for å utføre
et bestemt oppdrag,
c) praksisarbeid eller utdanningsstillinger,
d) ansettelse av arbeidstaker som ikke fyller lovbestemte
kvalifikasjonskrav,
e) deltakelse i arbeidsmarkedstiltak i regi av eller i samarbeid
med Aetat,
f) ansettelse av idrettsutøvere, idrettstrenere, dommere
og andre ledere innen den organiserte idretten,
g) ansettelse for en periode på inntil seks måneder.
Perioden kan forlenges slik at samlet ansettelsesperiode utgjør
12 måneder. Arbeidsgiver kan ikke bytte ut en arbeidstaker
ved å ansette en ny arbeidstaker for å utføre
det samme arbeidet.
(2) Departementet kan i forskrift gi nærmere bestemmelser
om midlertidig ansettelse for praksisarbeid og utdanningsstillinger,
og om hvilke typer arbeidsmarkedstiltak som omfattes av første
ledd bokstav e.
(3) Landsomfattende arbeidstakerorganisasjon kan inngå tariffavtale
med en arbeidsgiver eller en arbeidsgiverforening om adgang til
midlertidig ansettelse. Dersom tariffavtalen er bindende for et
flertall av arbeidstakerne innenfor en nærmere angitt arbeidstakergruppe
i virksomheten, kan arbeidsgiver på samme vilkår
inngå midlertidig arbeidsavtale med andre arbeidstakere
som skal utføre tilsvarende arbeid.
(4) Arbeidstaker som har vært ansatt i mer enn
ett år, har krav på skriftlig varsel om tidspunktet
for fratreden senest en måned før fratredelsestidspunktet. Dette
gjelder likevel ikke deltaker i arbeidsmarkedstiltak som omfattes
av første ledd bokstav e. Varselet skal anses for å være
gitt når det er kommet fram til arbeidstakeren. Dersom
fristen ikke overholdes, kan arbeidsgiver ikke kreve at arbeidstakeren
fratrer før en måned etter at varsel er gitt.
(5) Midlertidig arbeidsavtale opphører ved det avtalte
tidsrommets utløp eller når det bestemte arbeid
er avsluttet, med mindre noe annet er skriftlig avtalt eller fastsatt
i tariffavtale. For arbeidstaker som har vært sammenhengende
midlertidig ansatt i mer enn fire år, kommer reglene om
oppsigelse av arbeidsforhold til anvendelse. Dette gjelder likevel ikke
for arbeidstaker som er midlertidig ansatt etter første
ledd bokstav c, e og f. Reglene om oppsigelse av arbeidsforhold
kommer også til anvendelse dersom arbeidstaker har vært
midlertidig ansatt i virksomheten etter bokstav g i til sammen 12
måneder.
§ 14-12 tredje ledd skal lyde:
(3) Ved innleie etter denne paragraf gjelder reglene i § 14-9
femte ledd, andre, tredje og fjerde punktum tilsvarende."
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet, viser til at
Regjeringen foreslår å utvide regelverket for
innleie i tråd med bestemmelsene om midlertidig ansatte.
Disse medlemmer ønsker også for
innleie å videreføre gjeldende lovbestemmelser,
og fremmer følgende forslag:
"§ 14-12 tredje
ledd skal lyde:
Ved innleie etter denne paragraf gjelder reglene i § 14-9
femte ledd andre og tredje punktum tilsvarende."
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet fremmer
følgende forslag:
"§ 14-9 første ledd b) skal lyde:
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet, vil peke på at
en i dag ikke har en godkjenningsordning for privat arbeidsformidling. Flertallet er
av den oppfatning at det offentlige uten en slik autorisasjonsordning
i altfor stor grad overlater det til markedet å utforme
hvordan slik virksomhet drives.
Flertallet viser til Innst. O. nr. 12 (2003-2004)
der disse partier fremmet forslag om retningslinjer, godkjenningsordninger
eller andre krav som er egnet til å sikre seriøsitet
i arbeidsutleiebransjen.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti viser
for øvrig til merknader og forslag fra Sosialistisk Venstreparti
i Innst. O. nr. 34 (1999-2000) om tiltak for å fremme sysselsettingen.
Det vises her særlig til lovforslaget om et nytt siste
ledd i sysselsettingsloven § 26.
Komiteens medlemmer fra Høyre, Fremskrittspartiet
og Kristelig Folkeparti viser til at Arbeids- og sosialdepartementet
i brev til komiteen datert 27. april 2005 henstiller om at
formuleringen i § 14-9 femte ledd siste punktum "til
sammen" endres til "mer enn". Det følger av forslaget til § 14-9
første ledd bokstav g at en arbeidstaker kan ansettes midlertidig
for en periode på til sammen 12 måneder. For å få korrespondanse
i reglene og for å klargjøre at retten til fast
ansettelse inntrer dagen etter 12 måneder og ikke på den
siste dagen i 12-månedersperioden, må lovteksten
endres på dette punkt.
Flertallet fremmer på denne
bakgrunn følgende forslag:
"§ 14-9 femte ledd
siste punktum skal lyde:
Reglene om oppsigelse av arbeidsforhold kommer også til
anvendelse dersom arbeidstaker har vært midlertidig ansatt
i virksomheten etter bokstav g i mer enn 12 måneder."