Foruten å bidra til formålet om et effektivt
stillingsvern, kan fortrinnsretten medvirke til gode og framtidsrettede
omstillingsprosesser ved at arbeidstakerne har forventninger om
videreføring av ansettelsesforholdene der det er saklig
grunnlag for det. Manglende forutsigbarhet i en omstillingsprosess kan
føre til at arbeidstakere søker seg ut av virksomheten
tidlig i prosessen. Fortrinnsretten kan således bidra til å sikre
virksomhetene opparbeidet kompetanse.
Departementet foreslår derfor at prinsippet om at arbeidstaker
som er oppsagt ved arbeidsmangel/driftsinnskrenkninger
skal ha fortrinnsrett til ny ansettelse videreføres i forslaget
til § 14-2 i ny arbeidsmiljølov. Den
eksterne fortrinnsretten for arbeidstakere i staten foreslås
også videreført.
Fortrinnsretten innbærer et unntak fra det ulovfestede
kvalifikasjonsprinsipp i staten ved at arbeidsgiver ikke fritt kan
velge den best kvalifiserte ved nyansettelse i virksomheten, så lenge
den fortrinnsberettigede er kvalifisert.
Departementet mener at en fortrinnsrett for deltidsansatte vil
kunne bidra positivt til at flere av de kvinner som i dag er i uønsket
deltid får økt sin stillingsandel. Departementet
vil vise til at dette kan være et viktig likestillingspolitisk
virkemiddel.
Departementet mener at tariffavtaler ikke gir tilstrekkelig sikring
mot uønsket deltid/undersysselsetting. Det vises
til at mange deltidsansatte ikke er omfattet av tariffavtaler med
fortrinnsrettsbestemmelser. Dette gjelder blant annet bransjer og
næringer med utstrakt bruk av deltid, som for eksempel
handel og service.
Departementet mener derfor at en rett for deltidsansatte til
utvidet stilling fremfor at det foretas nyansettelse i virksomheten,
bør lovfestes i den nye arbeidsmiljøloven, jf.
forslaget til § 14-3.
Departementet foreslår at det innføres et krav
om at den deltidsansatte må være kvalifisert for
stillingen.
Etter departementets vurdering bør oppsagte arbeidstakere
ha prioritet foran deltidsansatte. En annen løsning kunne
få urimelige utslag ved at en deltidsansatt ville gått
foran en som er sagt opp i en forutgående nedbemanningsprosess.
Departementet foreslår derfor en regel om at den alminnelige
fortrinnsretten etter § 14-2 (jf. dagens § 67)
går foran fortrinnsrett for deltidsansatte, jf. forslaget
til § 14-3 tredje ledd.
Samtidig foreslår departementet at en deltidsansatt
med fortrinnsrett skal gå foran en midlertidig ansatt med
fortrinnsrett etter § 14-2 andre ledd, første punktum.
Departementet finner det rimelig at en fast deltidsansatt bør
ha prioritet foran en midlertidig ansatt som ikke har fått
noe reengasjement i virksomheten.
Komiteen viser til at Regjeringen foreslår å videreføre
prinsippet om at arbeidstaker som er oppsagt ved arbeidsmangel/driftsinnskrenkninger
skal ha fortrinnsrett til ny ansettelse, og støtter dette. Komiteen viser
videre til at Regjeringen foreslår å videreføre
den eksterne fortrinnsretten for arbeidstakere i staten.
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet, viser til sitt
forslag om å endre definisjonen av arbeidsgiver i loven. Flertallet mener
det er gode grunner til at fortrinnsrett til ny ansettelse også skal
gjelde innenfor konsern. Flertallet viser til at
forslaget om å utvide arbeidsgiverbegrepet også innebærer
at arbeidstaker vil ha fortrinnsrett i konsern, jf. departementets
svarbrev datert 30. mai 2005.
Komiteen viser til at mange deltidsarbeidende er
undersysselsatt og ønsker mer arbeid, viser tall fra Arbeidskraftundersøkelsen
(AKU) til Statistisk sentralbyrå. Komiteen viser
til at antallet undersysselsatte økte med 12 000
mellom 1. kvartal 2004 og 1. kvartal 2005, til 109 000,
og det var kvinnene som stod for hele økningen. Over 60
pst. av de undersysselsatte jobber innenfor helse- og sosialtjenester,
varehandel, hotell- og restaurantvirksomhet. Det er også innenfor
de samme to gruppene at vi finner de fleste deltidssysselsatte,
ifølge SSB. Etter komiteens syn er det derfor
på høy tid at det settes i verk nye tiltak for
at flere deltidsansatte skal få mulighet til å utvide
sin stilling.
Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag om
at deltidsansatte skal få fortrinnsrett til utvidet stilling
framfor at arbeidsgiver foretar ny ansettelse i virksomheten. Det
vises til at departementet i svar til komiteen presiserer
at arbeidsgiver bare unntaksvis skal ha rett til å vise
til at fortrinnsretten er til vesentlig ulempe. Det understrekes
også at fortrinnsretten gjelder stillinger som har om lag
de samme arbeidsoppgavene som den deltidsansatte allerede utfører. Komiteen støtter
videre at oppsagte ansatte skal ha prioritet foran deltidsansatte,
men at deltidsansatte med fortrinnsrett skal gå foran en
midlertidig ansatt med fortrinnsrett.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti er
positive til forslaget om å styrke vernet for de deltidsansatte
ved å gi dem fortrinnsrett til utvidet stilling. Disse
medlemmer er likevel av den oppfatning at det økte
stillingsvernet for deltidsansatte ikke går langt nok.
Hovedregelen må være at arbeidsgiver ansetter
personer i full stilling, og at deltidsstillinger kun reserveres
der dette er saklig nødvendig for driften av virksomheten. Det
burde være en rett for den ansatte å kreve full
stilling dersom deltidsstillingen ikke kan begrunnes saklig i virksomhetens
behov.