17.1 Sammendrag

17.1.1 Fortrinnsrett ved overtallighet

Foruten å bidra til formålet om et effektivt stillingsvern, kan fortrinnsretten medvirke til gode og framtidsrettede omstillingsprosesser ved at arbeidstakerne har forventninger om videreføring av ansettelsesforholdene der det er saklig grunnlag for det. Manglende forutsigbarhet i en omstillingsprosess kan føre til at arbeidstakere søker seg ut av virksomheten tidlig i prosessen. Fortrinnsretten kan således bidra til å sikre virksomhetene opparbeidet kompetanse.

Departementet foreslår derfor at prinsippet om at arbeidstaker som er oppsagt ved arbeidsmangel/driftsinnskrenkninger skal ha fortrinnsrett til ny ansettelse videreføres i forslaget til § 14-2 i ny arbeidsmiljølov. Den eksterne fortrinnsretten for arbeidstakere i staten foreslås også videreført.

Fortrinnsretten innbærer et unntak fra det ulovfestede kvalifikasjonsprinsipp i staten ved at arbeidsgiver ikke fritt kan velge den best kvalifiserte ved nyansettelse i virksomheten, så lenge den fortrinnsberettigede er kvalifisert.

17.1.2 Fortrinnsrett for deltidsansatte

Departementet mener at en fortrinnsrett for deltidsansatte vil kunne bidra positivt til at flere av de kvinner som i dag er i uønsket deltid får økt sin stillingsandel. Departementet vil vise til at dette kan være et viktig likestillingspolitisk virkemiddel.

Departementet mener at tariffavtaler ikke gir tilstrekkelig sikring mot uønsket deltid/undersysselsetting. Det vises til at mange deltidsansatte ikke er omfattet av tariffavtaler med fortrinnsrettsbestemmelser. Dette gjelder blant annet bransjer og næringer med utstrakt bruk av deltid, som for eksempel handel og service.

Departementet mener derfor at en rett for deltidsansatte til utvidet stilling fremfor at det foretas nyansettelse i virksomheten, bør lovfestes i den nye arbeidsmiljøloven, jf. forslaget til § 14-3.

Departementet foreslår at det innføres et krav om at den deltidsansatte må være kvalifisert for stillingen.

Etter departementets vurdering bør oppsagte arbeidstakere ha prioritet foran deltidsansatte. En annen løsning kunne få urimelige utslag ved at en deltidsansatt ville gått foran en som er sagt opp i en forutgående nedbemanningsprosess. Departementet foreslår derfor en regel om at den alminnelige fortrinnsretten etter § 14-2 (jf. dagens § 67) går foran fortrinnsrett for deltidsansatte, jf. forslaget til § 14-3 tredje ledd.

Samtidig foreslår departementet at en deltidsansatt med fortrinnsrett skal gå foran en midlertidig ansatt med fortrinnsrett etter § 14-2 andre ledd, første punktum. Departementet finner det rimelig at en fast deltidsansatt bør ha prioritet foran en midlertidig ansatt som ikke har fått noe reengasjement i virksomheten.

17.2 Komiteens merknader

Komiteen viser til at Regjeringen foreslår å videreføre prinsippet om at arbeidstaker som er oppsagt ved arbeidsmangel/driftsinnskrenkninger skal ha fortrinnsrett til ny ansettelse, og støtter dette. Komiteen viser videre til at Regjeringen foreslår å videreføre den eksterne fortrinnsretten for arbeidstakere i staten.

Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet, viser til sitt forslag om å endre definisjonen av arbeidsgiver i loven. Flertallet mener det er gode grunner til at fortrinnsrett til ny ansettelse også skal gjelde innenfor konsern. Flertallet viser til at forslaget om å utvide arbeidsgiverbegrepet også innebærer at arbeidstaker vil ha fortrinnsrett i konsern, jf. departementets svarbrev datert 30. mai 2005.

Komiteen viser til at mange deltidsarbeidende er undersysselsatt og ønsker mer arbeid, viser tall fra Arbeidskraftundersøkelsen (AKU) til Statistisk sentralbyrå. Komiteen viser til at antallet undersysselsatte økte med 12 000 mellom 1. kvartal 2004 og 1. kvartal 2005, til 109 000, og det var kvinnene som stod for hele økningen. Over 60 pst. av de undersysselsatte jobber innenfor helse- og sosialtjenester, varehandel, hotell- og restaurantvirksomhet. Det er også innenfor de samme to gruppene at vi finner de fleste deltidssysselsatte, ifølge SSB. Etter komiteens syn er det derfor på høy tid at det settes i verk nye tiltak for at flere deltidsansatte skal få mulighet til å utvide sin stilling.

Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag om at deltidsansatte skal få fortrinnsrett til utvidet stilling framfor at arbeidsgiver foretar ny ansettelse i virksomheten. Det vises til at departementet i svar til komiteen presiserer at arbeidsgiver bare unntaksvis skal ha rett til å vise til at fortrinnsretten er til vesentlig ulempe. Det understrekes også at fortrinnsretten gjelder stillinger som har om lag de samme arbeidsoppgavene som den deltidsansatte allerede utfører. Komiteen støtter videre at oppsagte ansatte skal ha prioritet foran deltidsansatte, men at deltidsansatte med fortrinnsrett skal gå foran en midlertidig ansatt med fortrinnsrett.

Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti er positive til forslaget om å styrke vernet for de deltidsansatte ved å gi dem fortrinnsrett til utvidet stilling. Disse medlemmer er likevel av den oppfatning at det økte stillingsvernet for deltidsansatte ikke går langt nok. Hovedregelen må være at arbeidsgiver ansetter personer i full stilling, og at deltidsstillinger kun reserveres der dette er saklig nødvendig for driften av virksomheten. Det burde være en rett for den ansatte å kreve full stilling dersom deltidsstillingen ikke kan begrunnes saklig i virksomhetens behov.