Til Odelstinget
I proposisjonen foreslås enkelte endringer i barnevernloven,
sosialtjenesteloven og smittevernloven. En del av endringsforslagene
er en oppfølging av Stortingets behandling av St.meld.
nr. 40 (2001-2002) Om barne- og ungdomsvernet. I meldingen drøftet
Barne- og familiedepartementet bl.a. behovet for enkelte endringer
i barnevernloven, og en del av disse sluttet Stortinget seg til.
I tillegg ba Stortinget departementet vurdere enkelte andre endringer.
En del av de endringsforslagene som ble drøftet i stortingsmeldingen
og i Familie-, kultur- og administrasjonskomiteens innstilling,
jf. Innst. S. nr. 121 (2002-2003), ble først tatt opp av
Befringutvalget i NOU 2000:12 Barnevernet i Norge eller har sammenheng med
spørsmål drøftet av utvalget. Dette gjelder
bl.a. forslaget om at den rettslige overprøvingen av fylkesnemndas
vedtak skal skje direkte for lagmannsretten, jf. pkt. 10, forslaget
om endringer i lovens § 6-4 om opplysningsplikt
til barneverntjenesten, jf. pkt. 8, forslaget om lovfesting av kommunens
plikt til å vurdere egnet botiltak for enslige mindreårige
ved bosetting i kommunen, jf. pkt. 3, forslaget om oppfølging av
biologiske foreldre etter omsorgsovertakelse, jf. pkt. 4, og forslaget
om å utvide eksemplifiseringen av hjelpetiltak i barnevernloven § 4-4
annet ledd, jf. pkt. 5.
I pkt. 13 foreslås endringer i sosialtjenesteloven § 9-2
som gjelder fylkesnemndas sammensetning. Disse forslagene er først
og fremst av teknisk karakter. I stortingsmeldingen og innstillingen
ble det imidlertid også tatt opp enkelte spørsmål
som berører fylkesnemndenes sammensetning og saksbehandling,
herunder spørsmål om å redusere antall
sakkyndige og lege medlemmer i fylkesnemnda. Videre reises det i
stortingsmeldingen spørsmål om behov for større åpenhet
rundt fylkesnemndenes saksbehandling, herunder om pressen bør
gis begrenset tilgang til å følge enkeltsaker
i fylkesnemnda.
Regjeringen har nedsatt et utvalg som har i mandat å foreta
en helhetlig og samlet vurdering av fylkesnemndenes saksbehandling
og rutiner i et ressursperspektiv, der samtidig hensynet til berørte
parters rettssikkerhet blir ivaretatt. Utvalget skal for det første
komme med forslag til effektivitetsfremmende og kostnadsbesparende
forenklinger i fylkesnemndssystemet. Utvalget vurderer
også behovet for endringer i fylkesnemndas sammensetning
både generelt og i den enkelte sak. Utvalget skal avlevere
sin endelige utredning innen 1. juni 2005. Utredningen
vil bli lagt frem som en NOU som vil bli sendt på alminnelig
høring sommeren 2005. Nødvendige lovendringer
vil bli fremmet for Stortinget som egen sak. Det vises for øvrig
til pkt. 10, der utvalgets arbeid og departementets oppfølging
er nærmere omtalt.
Også spørsmålet om åpenhet
i fylkesnemnda, herunder om pressens adgang til å følge
saker i nemnda, drøftes av fylkesnemndsutvalget. Eventuelle
forslag vil bli fulgt opp av departementet på samme måte
som utvalgets øvrige forslag.
I tillegg til de endringer som har sammenheng med Stortingets
behandling av spørsmål tatt opp i stortingsmeldingen
om barnevernet, foreslås også enkelte andre endringer.
Dette gjelder forslag om lovfesting av plikt for kommunen til å ha
internkontroll med virksomheten på barnevernområdet,
jf. pkt. 2, overføring av ansvaret for fastsettelse av
oppfostringsbidrag fra fylkesnemnda til bidragsfogden, jf. pkt.
11, utvidelse av omfanget av krav om politiattest på barnevernområdet,
jf. pkt. 9, og endring av barnevernloven § 9-5
om statlig regional barnevernmyndighets rett til å kreve
refusjon fra kommunen, jf. pkt. 12. I pkt. 7 foreslås det
en endring i barnevernloven § 4-20 som innebærer
en forenkling av behandlingen av saker om adopsjon som gjennomføres
med hjemmel i barnevernloven. I dag er disse sakene gjenstand for
en unødig dobbeltbehandling som innebærer at de både
behandles av fylkesnemndene for sosiale saker og Barne-, ungdoms-
og familieetaten. Endringsforslaget går ut på en
avvikling av dette tosporede systemet slik at sakene kun
skal undergis realitetsbehandling i fylkesnemnda.
Som en følge av de endringer som foretas i barnevernloven
og sosialtjenesteloven foreslås det også endringer
i adopsjonsloven, smittevernloven og skatteloven.
Departementet vil videre gjøre oppmerksom på at
Barne- og familiedepartementet i samarbeid med Kommunal- og regionaldepartementet
utreder spørsmålet om å endre barnevernloven § 2-1
for å åpne for interkommunalt samarbeid når
det gjelder myndighetsutøvelse og for å gi kommunene
større frihet til å organisere barneverntjenesten.
Etter planen skal dette utredningsarbeidet være ferdigstilt
våren 2005.
Barne- og familiedepartementet foreslo at det innføres
en bestemmelse i barnevernloven som pålegger kommunen å føre
internkontroll med virksomheten. Formålet med internkontrollen
er å sikre at kommunen ivaretar sitt ansvar og utfører
oppgavene sine i samsvar med krav fastsatt i lov eller i medhold av
lov. Det ble videre foreslått en hjemmel for departementet
til å gi forskrift med nærmere bestemmelser om
kommunens internkontroll etter barnevernloven.
Høringsrunden har vist at det er omfattende støtte til
departementets forslag om innføring av internkontrollplikt
for kommunene på barnevernområdet. Høringsinstansene
mener det er behov for innføring av internkontrollplikt
for kommunenes oppgaver og ansvar også etter barnevernloven.
Særlig vekt må legges på at kommunene
som har uttalt seg med få unntak støtter opp om
forslaget. Fylkesmennene har gjennom sitt tilsynsansvar overfor
kommunene, stor innsikt i og oversikt over om kommunenes virksomhet
på barnevernområdet er i samsvar med lov- og regelverk.
Som det anføres ville mange avvik fra regelverket kunne
vært unngått hvis kommunene hadde hatt skriftlige
rutiner for saksbehandlingen og et system for å føre
kontroll med at rutinene følges. Kommunene har best kunnskap
om og forutsetninger for å vurdere hvor svakhetene kan
ligge, og således også de beste forutsetninger
for å vurdere nødvendige tiltak. Departementet
opprettholder på denne bakgrunn forslaget om å innføre
internkontrollplikt for kommunenes oppgaver etter barnevernloven.
Høringsinstansene som støtter forslaget om
internkontrollplikt er også enig i at plikten må omfatte alle
deler av kommunenes oppgaver etter loven. Departementet opprettholder
derfor også denne delen av forslaget. Dette vil gi kommunen
en systematisk og helhetlig oversikt over om kommunens virksomhet på området
er i samsvar med lov- og regelverk.
Internkontroll innebærer at kommunen skal beskrive virksomhetens
hovedoppgaver og hvordan ansvar, oppgaver og myndighet er fordelt
i kommunen. Internkontrollplikten forutsetter at arbeidstakerne
har tilgang til aktuelle lover og forskrifter, og tilstrekkelig
kunnskap og ferdigheter innenfor fagområdet. Ansvaret for å etablere
internkontroll vil følge kommunelovens bestemmelser, og
ligge til kommunestyre og rådmann som henholdsvis øverste
politiske og administrative myndighet.
Når det gjelder spørsmålet om lovfesting
av plikt til internkontroll for statlig regional barnevernmyndighet,
vil departementet vise til at Barne-, ungdoms- og familieetaten,
som statlig regional barnevernmyndighet inngår som en del
av, er underlagt Barne- og familiedepartementet. Etaten er dermed
også underlagt departementets styrings- og instruksjonsmyndighet.
Departementet anser behovet for kontroll med virksomheten i etaten
ivaretatt gjennom opplegget for etatsstyring.
Når det gjelder spørsmålet om private
aktører som utfører oppgaver for kommunen skal
omfattes av internkontrollplikten, vil departementet bemerke at
ansvaret for etablering og drift av institusjoner ikke er en kommunal
oppgave etter barnevernloven. Departementet ser det ikke som aktuelt å foreslå innført
internkontrollplikt for fosterhjemmene. Dette er private hjem der
fosterforeldrene har omsorg for barn og unge i foreldrenes sted.
Fosterhjem skal godkjennes og føres tilsyn med av kommunen.
Departementet anser rettssikkerhet og kvalitetssikring for å være godt
ivaretatt gjennom gjeldende lov- og regelverk på dette
området. Når det gjelder andre private aktører
kommunen bruker for å utføre oppgaver på barnevernområdet,
forutsetter departementet at kommunen gjennom avtaler og på annen
måte har nødvendig kontroll med at virksomheten
skjer i samsvar med lov- og regelverk. Departementet vil understreke
at det etter barnevernloven er kommunen som er ansvarlig for virksomhet
som eventuelt utøves av private på vegne av kommunen.
Rutiner for systematisk oppfølging av private aktører
bør derfor inngå som en del av kommunens internkontroll.
Departementet er enig med de høringsinstanser som understreker
viktigheten av raskt å få på plass forskrift
om internkontrollpliktens innhold. Dette vil være viktig
for å sikre en enhetlig forståelse av hva internkontrollen
skal inneholde. Derigjennom vil kommunene også få nyttig
veiledning når internkontroll skal etableres. Departementet
vil sette i gang arbeidet med utkast til forskrift om internkontrollpliktens
innhold etter at forslaget eventuelt er vedtatt i Stortinget. KS,
og eventuelt andre instanser med særlig kompetanse og erfaring
fra tilsvarende arbeid, vil bli trukket inn i dette arbeidet.
Departementet er innforstått med at etablering av internkontroll
på barnevernområdet vil måtte gå over noe
tid. Dette vil både kunne gjelde små kommuner med
begrensede ressurser og kanskje også begrenset kompetanse
om internkontroll, men også store kommuner på grunn
av blant annet virksomhetens omfang og risikoforhold. Kommunene
vil få tilbud om opplæring og veiledning i perioden
frem til internkontrollen forventes etablert. Departementet vil
også utarbeide en veileder som kommunene kan ta i bruk.
Oslo kommune vil på lik linje med øvrige kommuner
være omfattet av internkontrollplikten for de oppgaver
og det ansvar som er lagt til kommunene, jf. § 2-1.
Oslo kommune er i § 2-3a pålagt å ivareta de
oppgaver som i loven er lagt til statlig regional barnevernmyndighet,
herunder etablering, drift og godkjenning av institusjoner og rekruttering
og generell opplæring av fosterhjem. Barne- og familiedepartementet
er av den oppfatning at Oslo kommunes internkontrollplikt også må omfatte
disse delene av kommunens oppgaver og ansvar etter barnevernloven.
Oslo kommune har ansvar for oppgaver som i landet for øvrig
er et statlig ansvar, og departementet mener derfor det er viktig
at kommunen har en egenkontroll som på en helhetlig måte
sikrer at alle deler av kommunens oppgaver utføres i samsvar
med myndighetskrav.
Barne- og familiedepartementet foreslo å lovfeste i
barnevernloven en plikt for kommunen til å vurdere den
enkeltes behov ved bosetting og på denne bakgrunn tilby
egnet botiltak.
Forslaget i høringsnotatet innebærer at kommunen,
når det er fattet vedtak om bosetting av enslige mindreårige
flyktninger og asylsøkere, skal foreta en vurdering av
den enkeltes behov og på denne bakgrunn tilby egnet botiltak.
Forslaget tar utgangspunkt i at det bør være
opp til den enkelte kommune å velge hvordan den organiserer
og administrerer lovpålagte oppgaver. Departementet uttalte
i høringsnotatet at barnevernet med fordel kan trekkes
inn i arbeidet med bosettingen fordi barnevernet har viktig kompetanse
om så vel barn som ulike botiltak og omsorgsløsninger.
Det ble videre uttalt at barnevernet samtidig kan være
egnet som en koordinator av ulike tjenester for enslig mindreårige
flyktninger og asylsøkere.
Det ble imidlertid understreket at viktigere enn hvor ansvaret
ligger, er likevel at ansvaret er plassert og at nødvendig
kompetanse er tilgjengelig og benyttes. Det er den kommunen som
har påtatt seg ansvaret for den enslige mindreårige
som må tilrettelegge for en god bosetting av hvert barn.
Det ble i høringsnotatet også vist til at det
er viktig å trekke inn den enkelte mindreårige
selv.
Selv om mange kommuner allerede praktiserer bosetting av enslige
mindreårige som foreslått i høringsnotatet,
mener departementet det er viktig at kommunenes plikt til å foreta
en vurdering av den enslige mindreåriges behov i forbindelse
med bosetting lovfestes. En lovfesting vil synliggjøre
plikten og ansvarliggjøre kommunene på dette viktige
området.
Departementet er videre enig med en stor andel av høringsinstansene
som påpeker nødvendigheten av barneverntjenestens
medvirkning i vurderingen av den enslige mindreåriges behov.
I forbindelse med bosetting er det også nødvendig å foreta
faglige vurderinger knyttet til barnets psykiske og fysiske helse og
til barnets situasjon og behov når det gjelder utdanning
osv. Denne gruppens bakgrunn og behov krever også flyktningfaglig
kompetanse som barneverntjenesten ikke har. Det er derfor i alle
tilfeller behov for et tverrfaglig samarbeid mellom flere ulike tjenester
i kommunen. Departementet mener den enkelte kommune bør
stå fritt med hensyn til organisatorisk forankring av det
overordnede ansvaret og arbeidet med enslige mindreårige
som gruppe. Barne- og familiedepartementet vil likevel anbefale
at kommunene organiserer arbeidet slik at barneverntjenesten gis
ansvaret for å foreta en første vurdering av den enslige
mindreåriges behov for tiltak. Dersom det viser seg at
det ikke er behov for å sette i verk tiltak etter barnevernloven,
overtar den etat i kommunen som har koordineringsansvaret for den
enslige mindreårige.
Departementet er enig med Kommunal- og regionaldepartementet
og Utlendingsdirektoratet i at det er viktig at kommunenes vurderinger
av den enslige mindreåriges behov ikke har som konsekvens
at oppholdet i mottak blir forlenget. Barne- og familiedepartementet
kan imidlertid vanskelig se behovet for å lovfeste hvilke
tidsfrister som skal gjelde for kommunens vurdering. Absolutte tidsfrister
kan komme i konflikt med behovet for nødvendige og forsvarlige utredninger.
Barne- og familiedepartementet mener det er viktig at enslige
mindreårige sikres like god rettssikkerhet og like god
kvalitet på de tilbud de mottar fra offentlige myndigheter
som andre barn som bor og oppholder seg i Norge. Slik Barne- og
familiedepartementet ser det må imidlertid både
rettssikkerhetsgarantiene og kvaliteten på tilbudene tilpasses
målgruppens situasjon og behov.
Fordi enslige mindreårige flyktninger og asylsøkere
som gruppe er i en helt spesiell situasjon i forhold til andre barn
som oppholder seg i landet, mener Regjeringen det er nødvendig å tilrettelegge
spesielt for denne gruppen i den første fasen de oppholder
seg i landet, det vil si inntil vesentlige spørsmål
som alder, identitet, bakgrunn og søknad om opphold er
avklart. Regjeringen mener videre at den spesielle tilretteleggingen
denne gruppen krever bør være et statlig ansvar
slik det er i dag. I dag har mottakene god kompetanse og gode rutiner
når det gjelder ivaretakelsen av de enslige mindreåriges
behov når det gjelder selve mottaksfasen. Regjeringen er
imidlertid enig med høringsinstansene i at det tilbudet
som gis i mottakene i dag totalt sett fortsatt bør utvikles.
Det er fortsatt behov for å heve kvaliteten på tilbudet
som gis til enslige mindreårige i mottak. Det pågår
et omfattende arbeid for å bedre tilbudet til enslige mindreårige
i mottak.
Regjeringen er av den oppfatning at de enslige mindreårige
som gruppe best ivaretas ved at staten ved UDI har det overordnede
ansvaret for omsorgstilbudet i mottaksfasen. UDI bør herunder
ha det overordnede ansvaret for å kartlegge, tilrettelegge
og koordinere den tverrfaglige ivaretakelsen av disse barnas behov
i mottaksfasen, mens andre tjenester og etater, herunder barneverntjenesten,
bidrar med sine tjenester og tilbud på sine respektive
områder.
Regjeringen mener imidlertid, som ovenfor nevnt, at det tilbudet
som gis i mottak fremdeles må utvikles. UDI er i gang med å opprette
en faglig rådgivningsgruppe som skal bistå direktoratet
i arbeidet med å kvalitetssikre tilbudet til enslige mindreårige
i mottakene. Blant annet vil UDI arbeide med å følge opp
etiske retningslinjer for ansatte i mottak for enslige mindreårige,
samt utvikle en modell for individuelt tilsyn med den enkelte enslige
mindreårige i mottaksfasen.
Regjeringen vil også vise til at spørsmålet
om enslige mindreåriges rettssikkerhet også er
til vurdering når det gjelder dagens vergeordning. I NOU "2004:16
Vergemål" uttaler Vergemålsutvalget bl.a. at hensynet
til den enslige mindreåriges rettssikkerhet ikke blir forsvarlig
ivaretatt med dagens vergeordning, og at en del av årsakene
til dette er ikke-uttømmende regler om ansvar og oppgavefordeling mellom
ulike myndigheter og instanser som har befatning med enslige mindreårige.
Utvalget foreslår på denne bakgrunn en særskilt
lov om representasjon for enslige mindreårige som skal
gjelde i mottaksfasen. Utvalgets utredning og forslag har vært
på høring med høringsfrist 22. februar
2005.
Departementet ga i høringsnotatet uttrykk for at oppfølgingen
av foreldre etter en omsorgsovertakelse burde vært bedre,
og at det bør rettes mer søkelys på denne
oppgaven. Departementet mente det er uheldig om foreldre med foreldreansvar
opplever at de ikke får den støtte de trenger
etter at barnet er tatt under omsorg. Departementet foreslo derfor
en endring i § 4-16 for å presisere det
ansvaret barneverntjenesten har for å følge opp
disse foreldrene etter en omsorgsovertakelse.
En omsorgsovertakelse er et svært inngripende vedtak
både for barnet og dets foreldre. I en slik situasjon skal
ikke bare barnets behov ivaretas, men også foreldrenes
så langt det er mulig. Departementet opprettholder derfor
forslaget om å presisere i § 4-16 barneverntjenestens
ansvar for å følge opp foreldre etter en omsorgsovertakelse.
Forslaget innebærer at barneverntjenesten får
en plikt til å innføre rutiner som sikrer at foreldrene
kort tid etter omsorgsovertakelsen gis tilbud om veiledning og oppfølging.
Barneverntjenesten må også etablere rutiner som
sikrer oppfølgingen der foreldrene har ønsket
at barneverntjenesten skal ha en slik oppgave. Oppfølgingsansvaret
vil, som etter gjeldende rett, gjelde så lenge vedtaket
om omsorgsovertakelse består.
Etter barnvernloven § 4-16 gjelder barneverntjenestens
oppfølgingsansvar der omsorgen for barnet er overtatt.
Hensikten med forslaget har vært å presisere gjeldende
bestemmelse om oppfølging av foreldrene. Barneverntjenestens
oppfølgingsansvar vil gjelde alle foreldre etter en omsorgsovertakelse,
herunder foreldre som er domfelte og innsatte og foreldre som er
innlagt ved en behandlingsinstitusjon.
I høringsnotatet ga departementet uttrykk for at de
beste grunner taler for å opprettholde eksemplifiseringen
i § 4-4 annet ledd og foreslo videre at tiltaket
besøks- og avlastningshjem blir tatt med blant eksemplene
i bestemmelsen.
Departementet ga i høringsnotatet videre uttrykk for
at tiltaket besøks- og avlastningshjem bør benevnes
som "besøkshjem".
Barne- og familiedepartementet er etter høringen fortsatt
av den oppfatning at eksemplifiseringen i § 4-4
annet ledd bør opprettholdes. Slik departementet ser det,
kan det være nyttig for dem som ønsker hjelp av
barnevernet at de mest vanlige hjelpetiltakene går frem
av loven. Gjennom eksemplifiseringen kan foreldre og barn lettere
få inntrykk av hva hjelpen kan gå ut på.
Samtidig vil en slik oversikt i loven kunne være til hjelp
for saksbehandlere som vil vite hva en bør kunne tilby
familier. En mulig virkning av at eksemplene på hjelpetiltak
opplistes i loven, er at det blir lettere å argumentere
lokalt for utviklingen av slike tiltak. En annen mulig virkning
er at tiltak nevnt i loven lettere blir opprettholdt i perioder
med trang kommuneøkonomi, fordi kommunen er pliktig til å yte
tjenester etter barnevernloven. Eksemplifiseringen i loven kan også være
en fordel ut fra et likebehandlingsperspektiv og kan bidra til å hindre
for store regionale variasjoner i tjenestetilbudet.
Departementet er enig med de instansene som mener at også foreldrestøttende
tiltak som har som formål å styrke foreldrenes
omsorgsevne bør inntas som et eksempel på et hjelpetiltak
i § 4-4 annet ledd. Dette kan være tiltak
som blant annet Parent Management Training (PMT) og Multisystemisk
Terapi (MST), der hensikten er at foreldre skal ta i bruk mer hensiktsmessige
strategier i håndteringen av problematferd hos barnet/ungdommen.
Departementet er ikke bekymret for at eksemplifiseringen i loven
vil være til hinder for at hjelpetiltakene blir tilstrekkelig
tilpasset det enkelte barns behov. Det går klart frem av
ordlyden i bestemmelsen at oppramsingen bare er eksempler, og at
det er barnets behov som skal legges til grunn ved valg av tiltak.
Barne- og familiedepartementet ga i høringsnotatet uttrykk
for at gjeldende ordning for behandling av saker om adopsjon mot
foreldrenes vilje er svært omstendelig og ressurskrevende
og undergis en unødig dobbeltbehandling.
Departementet la til grunn at barnevernmyndighetenes og adopsjonsmyndighetenes
prøving av saken langt på vei er sammenfallende.
Departementet foreslo å endre barnvernloven § 4-20
og adopsjonsloven § 1 slik at når vedtaket
om samtykke til adopsjon er truffet av fylkesnemnda for sosiale
saker, vil det automatisk utløse en adopsjonsbevilling
til fosterforeldrene. Det ble videre foreslått at den aktuelle
regionen i Barne-, ungdoms- og familieetaten får i oppgave å utstede
selve adopsjonsbevillingen og sende melding til direktoratet som
har ansvaret for det sentrale adopsjonsregisteret.
Adopsjon av barn mot foreldrenes vilje er et svært drastisk
tiltak, siden en adopsjon er definitiv, og de rettslige bånd
mellom barn og foreldre brytes. Departementet legger imidlertid
til grunn at når spørsmålet om adopsjon
er brakt opp, er det svært viktig for et barn å få avklart
sin omsorgssituasjon raskt. Departementet mener på denne
bakgrunn at det er behov for å forenkle og effektivisere
behandlingen av saker som gjelder adopsjon av barn mot foreldrenes
vilje. Departementet er også av den oppfatning at det er
mulig å gjøre dette uten at det går ut
over rettssikkerheten til partene.
På denne bakgrunn opprettholder departementet forslaget
om at fylkesnemnda ved avgjørelsen av om samtykke til adopsjon
skal gis, samtidig skal vurdere om vilkårene etter adopsjonsloven
for adopsjon er tilstede. Forslaget innebærer at vedtaket
om samtykke til adopsjon automatisk utløser utstedelse
av adopsjonsbevillingen til fosterforeldrene.
Departementet legger videre vekt på at gjeldende rett
forutsetter at adopsjonslovens vilkår, herunder at adopsjonen
skal være til gagn for barnet, allerede er vurdert ved
fylkesnemndas behandling av saken. Departementet legger videre til
grunn at det er uheldig dersom fylkesnemndas og eventuelt domstolenes vurdering
av dette spørsmålet overprøves av adopsjonsmyndighetene.
Departementet legger til grunn at forslaget om å oppheve
det tosporede systemet, må innebære at også foreldre
som ikke har hatt foreldreansvar blir å regne som parter
når spørsmålet om samtykke til adopsjon blir
behandlet i fylkesnemnda.
Dersom den forelderen som ikke samtykker til adopsjon bringer
fylkesnemndas avgjørelse inn for domstolen, forutsetter
departementet at avgjørelsen domstolen treffer, på samme
måte som fylkesnemndsavgjørelsen, vil rette seg
mot begge foreldrene, og ikke bare den ene.
Når det gjelder spørsmålet om fosterforeldrenes rettigheter
er departementet ikke enig med de høringsinstansene som
gir uttrykk for at disse blir svekket ved forslaget. Tvert imot
innebærer forslaget at når fylkesnemndas samtykke
til adopsjon foreligger, vil det følge direkte av loven
at fosterforeldrene umiddelbart har rett til å få utstedt
adopsjonsbevilling. Departementet viser videre til at forslaget
ikke er ment å skulle endre vilkårene for å innvilge
adopsjon i saker som gjelder adopsjon mot foreldrenes vilje. Etter
gjeldende rett er fosterforeldrene ikke å regne som parter
i saken om samtykke til adopsjon for fylkesnemnda. Også i
dag forutsettes det at fylkesnemnda vurderer om de formelle tilleggsvilkårene
i adopsjonsloven er oppfylt før vedtak om samtykke til
adopsjon treffes.
Departementet viser videre til at barneverntjenesten vil kunne
ivareta fosterforeldrenes interesser dersom det skulle vise seg
at fylkesnemnda ikke samtykker til adopsjon. Forutsetningen er imidlertid
at barneverntjenesten, etter fylkesnemndsavgjørelsen, fortsatt
er av den oppfatning at adopsjon vil være til barnets beste.
I slike tilfeller vil barneverntjenesten kunne bringe saken inn
for domstolen for prøving. Det vil da være opp
til domstolen å vurdere om fylkesnemndas vedtak retter
seg mot fosterforeldrene i den grad at disse også må anses å ha
rettslig interesse i saken. Forslaget er ikke ment å skulle
utvide fosterforeldrenes muligheter til å få prøvet
fylkesnemndsvedtaket i forhold til gjeldende rett.
Fylkesnemndas vedtak vil etter forslaget kunne bringes inn for
domstolene av foreldrene eller barneverntjenesten etter tvistemålsloven
kapittel 33 slik at alle sider av saken kan prøves fullt
ut av rettsapparatet. Dette betyr at også spørsmålet
om hvorvidt vilkårene i adopsjonsloven er til stede eller
ikke, blir gjenstand for full domstolsprøving.
Forslaget forutsetter at det etableres rutiner for effektuering
av fylkesnemndas vedtak om at adopsjonsbevilling skal gis. Når
dette vedtaket er endelig eller rettskraftig, må saken
oversendes den aktuelle regionen i Barne-, ungdoms- og familieetaten
som utsteder selve bevillingsdokumentet. Det er hensiktsmessig at
kommunens barneverntjeneste får ansvaret for å oversende
saken til regionen når den endelige avgjørelsen
foreligger.
Det følger av adopsjonsloven § 1 at
myndigheten til å gi adopsjonsbevilling er lagt til departementet. Myndigheten
i dag er delegert til de fem regionene i Barne-, ungdoms- og familieetaten,
med Barne-, ungdoms- og familiedirektoratet som klageinstans.
Verken den enkelte region, Barne-, ungdoms- og familiedirektoratet
eller departementet vil etter forslaget kunne overprøve
fylkesnemndas saksbehandling eller det materielle innholdet i fylkesnemndas vedtak.
Fylkesnemndas avgjørelser kan kun overprøves av
domstolene.
Departementet la til grunn at forslaget, slik det er fremsatt
fra Befringutvalgets side, innebærer at opplysningsretten
vil inntre når det er grunn til å tro at vilkårene
for hjelpetiltak er til stede, det vil si når det er grunn
til tro at et barn, på grunn av forholdene i hjemmet, eller
av andre grunner, har behov for et hjelpetiltak. Departementet la
til grunn at i praksis ville en bestemmelse som ga offentlige myndigheter opplysningsrett
til barneverntjenesten om situasjoner der vedkommende offentlig
ansatte hadde grunn til å tro at et barn hadde behov for
et slikt tiltak, innebære at nær sagt alle typer
opplysninger uten hinder av den enkeltes forvaltningsmessige taushetsplikt
ville kunne formidles til barneverntjenesten fordi terskelen for å sette
inn slike tiltak er så vidt lav.
Departementet viste til at en slik bestemmelse vil kunne føre
til at foreldre i mindre grad vil søke hjelp og bistand
hos andre deler av hjelpeapparatet fordi de ikke ønsker
at barneverntjenesten skal kobles inn.
Departementet konkluderte på bakgrunn av ovennevnte
med at det ikke foreligger tilstrekkelige tungtveiende hensyn for å foreta
en lovendring som innebærer at offentlige myndigheters
taushetsplikt overfor barneverntjenesten innskrenkes.
Når det gjelder forslaget fra Befringutvalget om å utvide
opplysningsplikten til å omfatte flere typer situasjoner
enn de som omfattes etter gjeldende rett, uttalte departementet
i høringsnotatet at departementet hadde vært noe
mer i tvil.
En endring som foreslått av utvalget vil bare ha praktisk
betydning når det er truffet vedtak om omsorgsovertakelse
og barnet er plassert utenfor hjemmet i fosterhjem eller institusjon.
Etter Befringutvalgets forslag vil således opplysningsplikten
inntre når det skal behandles en sak som for eksempel gjelder endringer
i et tidligere fastsatt samværsvedtak eller når
det foreslås å oppheve et tidligere vedtak om
omsorgsovertakelse.
Departementet uttalte at det ikke er tvilsomt at det i mange
tilfeller vil kunne være en fordel for barneverntjenesten
og fylkesnemnda å kunne gi pålegg om at offentlige
myndigheter og profesjonsutøvere skal gi opplysninger uten
hinder av taushetsplikt også i forbindelse med slike sakstyper.
En slik utvidelse vil gi barneverntjenesten og fylkesnemnda sikker kunnskap
om foreldrenes utvikling etter omsorgsovertakelsen og gode forutsetninger
for å kunne treffe et nytt vedtak basert på foreldrenes
aktuelle livssituasjon på vedtakstidspunktet.
Departementet stilte imidlertid spørsmål ved
om hensynene for en utvidelse av opplysningsplikten her skal veie
tyngre enn de hensyn som veier mot. Departementet uttrykte tvil
om en utvidet opplysningsplikt som foreslått av Befringutvalget
i praksis vil innebære at det vil bli truffet vedtak med
et vesentlig annet innhold enn etter gjeldende rett.
Departementet vil på bakgrunn av høringen opprettholde
standpunktet i høringsnotatet om ikke å foreslå en
utvidet rett for offentlige myndigheter til å gi taushetsbelagte
opplysninger til barneverntjenesten i mindre alvorlige tilfeller.
Et stort flertall av høringsinstansene er enig med departementet
i at tungtveiende hensyn taler mot en slik utvidelse. Departementet
mener, i likhet med flertallet av høringsinstansene, at
videreformidling av offentlige myndigheters taushetsbelagte opplysninger
om barn og foreldre til barneverntjenesten i slike tilfeller bør
være basert på de private parters samtykke. En
utvidet opplysningsrett, som foreslått av Befringutvalget,
vil kunne føre til at barn og foreldre i mindre grad vil være åpne
om sine problemer med andre deler av hjelpeapparatet av frykt for
at opplysningene vil bli gitt videre til barneverntjenesten. Dette
vil kunne føre til at barn og foreldre ikke får
den hjelp og bistand som de har behov for fra de aktuelle myndighetene,
som for eksempel skole, barnehage, sosialtjeneste og lignende.
Når det gjelder forslaget om å endre barnevernloven § 6-4
annet ledd slik at offentlige myndigheter og visse yrkesgrupper
gis opplysningsplikt til barneverntjenesten og fylkesnemnda også i
forbindelse med at det skal behandles sak om samvær, tilbakeføring
eller fratakelse av foreldreansvar og/eller adopsjon, støtter
flertallet av høringsinstansene en slik utvidelse. På bakgrunn
av dette har departementet under noe tvil kommet til at bestemmelsen
bør endres som foreslått i høringsnotatet.
Departementet mener imidlertid det er viktig at barneverntjenesten
i enda større grad i disse tilfellene, enn i de tilfellene
opplysningsplikten gjelder etter gjeldende rett, innhenter opplysninger
i samarbeid med den saken gjelder eller slik at denne er klar over at
innhentingen skjer. Departementet mener videre at de private parter,
dersom de krever at det fremmes sak etter §§ 4-19,
4-20 eller 4-21, må gjøres oppmerksomme på at
saksanlegget innebærer at barneverntjenesten gis rett til å innhente
opplysninger uten deres samtykke og uten hinder av taushetsplikt.
Barnevernloven § 6-10 femte ledd gir en uttømmende
opplisting av hvilke straffbare forhold politiattester på barnevernområdet
skal omfatte.
Dagens politiattest omfatter ikke bestemmelsene i straffeloven § 203
og § 204 første ledd bokstav f, som omhandler
kommersiell seksuell utnyttelse av barn og unge.
Departementet la i høringsnotatet til grunn at det er
en økt risiko for at personer som har overtrådt straffeloven § 203
og § 204 første ledd bokstav f kan komme
til å begå seksuelle overgrep mot barn og unge.
Departementet foreslo derfor at opplistingen av hvilke straffbare
forhold politiattesten på barnevernområdet skal
omfatte, bør inkludere straffeloven § 203
og § 204 første ledd bokstav f.
Departementet har forståelse for at mange høringsinstanser
mener at politiattestkravet på barnevernområdet
bør omfatte flere typer straffbare handlinger enn de som
er knyttet til seksuelle overgrep mot barn. Barne- og familiedepartementet
ser behovet for å foreta en vurdering av om kravet til
politiattest på dette området bør utvides
til også å omfatte andre typer straffbare handlinger
enn seksuelle overgrep mot barn. Dette er imidlertid en vurdering
som reiser mange vanskelige spørsmål av både
etisk, prinsipiell og praktisk karakter og som også bør
sees i sammenheng med krav om politiattest på andre områder
i samfunnet. Departementet vil derfor komme nærmere tilbake
til dette spørsmålet etter at en slik vurdering
er foretatt.
På denne bakgrunn opprettholdes forslaget til endring
i samsvar med forslaget i høringsnotatet, jf. utkastet
til § 6-10 femte ledd.
Barne- og familiedepartementet har kommet til at gjeldende ordning
for rettslig overprøving av fylkesnemndas vedtak i tingretten
bør endres, slik at den i fremtiden skal skje direkte for
lagmannsretten.
Foruten Domstoladministrasjonen og Den norske dommerforening
har 9 domstoler uttalt seg til spørsmålet. Ingen
av instansene finner å kunne støtte forslaget.
Domstoladministrasjonen mener overprøvingen av fylkesnemndas
vedtak fortsatt må ligge hos tingrettene og slutter seg
til Tvistemålsutvalgets utredning på dette punkt.
Barne- og familiedepartementet ser at det kan rettes prinsipielle
innvendinger mot forslaget slik bl.a. Tvistemålsutvalget
peker på. Departementet ser det likevel som viktig og nødvendig
at det allerede nå foretas endringer i adgangen til rettslig
overprøving av fylkesnemndas avgjørelser når
det gjelder de vedtak som fattes etter lov om barneverntjenester.
Etter departementets oppfatning er det helt spesielle hensyn som
her gjør seg gjeldende.
Barne- og familiedepartementet har i samarbeid med Justisdepartementet
vurdert ulike alternative måter å redusere saksbehandlingstiden
i barnevernsakene på. Barne- og familiedepartementet og
Justisdepartementet har imidlertid kommet frem til at den mest effektive
og enkleste måten å korte ned den totale saksbehandlingstiden
i barnevernsakene på, er at fylkesnemndenes vedtak kan
bringes direkte inn for lagmannsretten. Det kan hevdes at når
lagmannsretten blir førsteinstans, er det trolig at flere
av dens dommer blir anket.
Når det gjelder lagmannsrettens sammensetning ved overprøving
av fylkesnemndas vedtak etter lov om barneverntjenester har Barne-
og familiedepartementet i samråd med Justisdepartementet
kommet til at det ikke er naturlig å ta utgangspunkt i
dagens sammensetning når denne opptrer som ankeinstans.
Når lagmannsretten behandler en barnevernsak som førsteinstans
bør sammensetningen være en annen. Det bør
da være tilstrekkelig med to juridiske dommere. Det er
likevel et større antall jurister enn i fylkesnemnda.
Regjeringen har også satt fokus på forholdet
mellom fylkesnemndenes ressursbruk og rettssikkerheten i barnevernsaker
ved å oppnevne et utvalg som skal utrede dette nærmere.
Utvalget har i mandat å foreta en helhetlig og samlet vurdering
av fylkesnemndenes saksbehandling og rutiner i et ressursperspektiv
der samtidig hensynet til berørte parters rettssikkerhet
blir ivaretatt. Utvalget skal for det første komme med
forslag til effektivitetsfremmende og kostnadsbesparende forenklinger
i fylkesnemndssystemet. Videre skal utvalget ta stilling
til hvilke saksbehandlingsregler som skal gjelde for å sikre
en mer enhetlig saksbehandling i fylkesnemndene på landsbasis.
Barne- og familiedepartementet foreslår at fylkesnemndas
vedtak etter lov om barneverntjenester bringes inn for lagmannsretten,
jf. utkastet til ny § 9-10a i lov om sosiale tjenester
og endring i barnevernloven § 7-1 bokstav i.
Barne- og familiedepartementet foreslo i høringsnotatet å overføre
ansvaret for fastsettelse av oppfostringsbidrag fra fylkesnemnda
til bidragsfogden. Forslaget innebærer at trygdekontoret
som bidragsfogd skal fastsette bidrag ved alle barnevernplasseringer
utenfor hjemmet, også ved de frivillige plasseringene.
I sistnevnte tilfeller må barneverntjenesten gjøre
foreldrene oppmerksomme på at det vil bli framsatt krav
om oppfostringsbidrag etter barnevernloven, slik at samtykket til
plasseringen også omfatter samtykke til bidragskravet.
Departementet la i høringsnotatet til grunn at ved å knytte
vedtakskompetansen for bidrag etter både barneloven og
barnevernloven til bidragsfogden oppnår man en rekke fordeler.
Departementet foreslo også en hjemmel for å gi
forskrifter om bidrag etter bestemmelsen, og at det utarbeides retningslinjer
for det skjønn som skal utøves ved foreldrebetaling
etter barnevernloven.
Barnevernloven § 9-2 er bare ment å skulle
benyttes i de tilfellene der det ikke er tvil om at foreldrene har økonomisk
mulighet til å betale for barnet. Dette vil bli presisert
i regelverket som vil bli utarbeidet i tilknytning til bestemmelsen,
samtidig som det også vil bli gitt fyldige retningslinjer
for det skjønn som skal utøves ved bidragsutmålingen.
Departementet kan derfor ikke se at det er behov for å gi
fri rettshjelp uten behovsprøving i disse sakene.
Det vil fortsatt være slik at bidragsfastsettelsen skal
skje etter en rimelighetsvurdering i det enkelte tilfelle, det vil
si at det i flere tilfeller ikke vil bli fastsatt noe bidrag fra
foreldrene. Departementet er enig i at det bør gå klarere
fram av lovteksten at det er bidragsfogden som avgjør både
om det skal fastsettes bidrag overhodet - og i så fall
- bidragets størrelse, og vil foreslå at første
punktum i annet ledd utformes i samsvar med dette.
Det har uavhengig av høringen blitt stilt spørsmål ved
om barneverntjenestens taushetsplikt er til hinder for at barneverntjenesten
gir bidragsfogden de opplysninger som er nødvendige for
at bidragsfogden skal kunne avgjøre bidragskrav.
For å unngå at det oppstår ytterligere
tvil om dette spørsmålet, har Barne- og familiedepartementet kommet
til at det bør fremgå av § 9-2
annet ledd siste punktum at slike opplysninger skal gis uten hinder
av taushetsplikt.
Barne- og familiedepartementet er i samråd med Finansdepartementet
kommet til at oppfostringsbidrag etter barnevernloven fortsatt bør
behandles på samme måte skattemessig som barnebidrag
etter barneloven. Konsekvensen av endringen i den skattemessige
behandlingen av barnebidrag etter barneloven, bør være
at heller ikke oppfostringsbidrag etter barnevernloven skal være
fradragsberettiget for yteren eller skattepliktig for mottakeren.
Det vises til forslag til endring i skatteloven § 5-43
første ledd bokstav h.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Eirin Faldet, Trond Giske og Torny Pedersen, fra Høyre, Brit I. H. Andreassen, lederen Sonja Irene Sjøli og Olemic Thommessen, fra Fremskrittspartiet, Ulf Erik Knudsen og Karin S. Woldseth, fra Sosialistisk Venstreparti, Magnar Lund Bergo og May Hansen, fra Kristelig Folkeparti, Ola T. Lånke og Oddny Omdal, og fra Senterpartiet, Eli Sollied Øveraas, setter pris på at denne proposisjonen blir fremlagt i tide til å behandle i inneværende periode. Det gir en viss kontinuitet på en viktig sak for komiteen, i tillegg til at komiteen tidligere har behandlet ulike saker som direkte er knyttet til denne proposisjonen. Komiteen viser her blant annet til St.meld. nr. 40 (2001-2002) om Barne- og ungdomsvernet.
Komiteen har merket seg at Regjeringen også har forslått noen endringer som ble foreslått av Befringutvalget i NOU 2000:12 Barnevernet i Norge, blant annet forslaget om at den rettslige overprøvingen av fylkesnemnda skal skje direkte for lagmannsretten.
Komiteen har også merket seg at Regjeringen har satt ned et utvalg som skal foreta en helhetlig og samlet vurdering av fylkesnemndenes saksbehandling og rutiner i et ressursperspektiv, der samtidig hensynet til partenes rettssikkerhet blir ivaretatt.
Komiteen har merket seg at dette utvalget skal avlevere sin endelige utredning 1. juni 2005, og at på bakgrunn av det som måtte komme frem i rapporten vil det bli lagt frem en ny sak for Stortinget om fylkesnemndene på dertil egnet måte.
Komiteen støtter Regjeringens
forslag om å innføre internkontrollplikt for kommunens
oppgaver etter barnevernloven. Komiteen har merket
seg at det er stor enighet i kommunene om dette. Det er viktig å sikre
at det ikke blir for mange avvik fra regelverket, og dette kan gjøres
gjennom skriftlige rutiner for saksbehandling, i tillegg til å ha
et system som sikrer at rutinene følges. Komiteen har
videre merket seg at Regjeringen ikke finner det nødvendig å innføre
internkontroll når det gjelder fosterhjem, med den begrunnelse
at fosterhjem skal godkjennes og at kommunen skal føre
tilsyn med disse i henhold til loven. Komiteen slutter
seg til at rettssikkerhet og kvalitetssikring blir ivaretatt av
gjeldende lover og regler, og med internkontroll i kommunen vil
man fange opp avvik i forhold til tilsyn og oppfølging
av fosterhjem.
Komiteen er fornøyd med at arbeidet med å utarbeide
forskrifter blir prioritert, slik at dette kommer på plass
raskt. Komiteen er også tilfreds med at
kommunene skal få tilbud om nødvendig opplæring
på dette området.
Komiteen har merket seg at også Oslo
kommune kommer inn under bestemmelsene for internkontroll, og at
Regjeringen vektlegger viktigheten av at Oslo kommune har en egenkontroll
som sikrer at alle deler av kommunens oppgaver utføres
i samsvar med myndighetskravene.
Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene
fra Høyre og Kristelig Folkeparti, har videre merket seg
at Regjeringen ikke finner det nødvendig at internkontrollplikten
skal gjelde for statlige regionale barnevernsmyndigheter, med begrunnelse
i at BUF-etat er underlagt departementets styrings- og instruksjonsmyndighet. Flertallet mener
at også BUF-etat burde vært underlagt samme internkontrollplikt
som kommunene, all den tid man gjennom internkontroll kan fange
opp avvik, og man derigjennom også vil få bedre
innsikt om svakheter i egen etat. Flertallet er av
den oppfatning at internkontroll i første rekke skal virke
forebyggende og sikre at lover og regelverk følges, og
kan dermed ikke se noen fare i at også BUF-etat får
samme internkontrollplikt som kommunene.
Flertallet fremmer derfor følgende
forslag til endring av § 2-3 i lov om barneverntjenester:
"I lov 17. juli 1992
nr. 100 om barneverntjenester skal § 2-3 nytt
tredje ledd lyde:
Statlig regional myndighet skal ha
internkontroll for å sikre at oppgavene utføres
i samsvar med krav fastsatt i lov eller i medhold av lov. Statlig
regional myndighet må kunne gjøre rede for hvordan
den oppfyller kravet til internkontroll. Departementet kan i forskrift
gi nærmere bestemmelser om internkontroll.
Nåværende tredje til syvende ledd blir
fjerde til åttende ledd."
Komiteens medlemmer fra Høyre og Kristelig
Folkeparti deler Regjeringens syn på at det ikke
er behov for å lovfeste internkontrollplikt for den statlige
Barne-, ungdom- og familieetaten. Kommunene og staten skal ivareta
helt forskjellige oppgaver etter barnevernloven. Disse medlemmer peker
videre på at det statlige barnevernet er direkte underlagt
departementet, og departementet vil gjennom sin styrings- og instruksjonsmyndighet løpende
sikre at etatens virksomhet er i samsvar med myndighetskrav. Barne-
og familiedepartementet har ikke tilsvarende styrings- og instruksjonsmyndighet overfor
kommunene.
Disse medlemmer er enig i at internkontroll er
et egnet virkemiddel med tanke på å sørge
for at statlig regional myndighets virksomhet skjer i samsvar med
myndighetskravene. Disse medlemmer vil be departementet
instruere regionene om å etablere internkontroll. Disse
medlemmer vil påpeke at lovfesting av internkontroll
således er overflødig.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti
og Senterpartiet viser til at det er bred støtte
i høringsinstansene for innføringen av internkontroll
i tiltak etter barnevernloven. Disse medlemmer mener
at det er store forskjeller når det gjelder virksomhet
etter barnevernloven i kommuner av ulike størrelser, og
mange kommuner har ulike system og nivå for internkontroll
på dette området. Disse medlemmer mener
at det kan være behov for statlig støtte til omstilling
og innføring av en tilfredsstillende internkontroll. Disse medlemmer fremmer
derfor følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen avsette midler til innføring
av internkontroll etter barnevernloven i kommunene, som kommunene
kan søke støtte til på individuelt grunnlag."
Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre,
Fremskrittspartiet og Kristelig Folkeparti, viser til at
det i proposisjonen er redegjort for at kommunene vil få tilbud
om nødvendig opplæring og veiledning i en innføringsperiode,
og at kostnader til dette vil bli dekket innenfor departementets
budsjettramme. Kommunene er også i dag pålagt å sørge
for at virksomheten er i samsvar med myndighetskravene. Flertallet mener
derfor at innføring av internkontroll således
ikke kan betraktes som en ny oppgave for kommunene, og at eventuelle utgifter
utover opplæringskostnader må dekkes av kommunene
selv.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet vil
understreke at det er en forutsetning at kommunene ikke får
en økonomisk belastning ved innføring av internkontroll.
Komiteen har merket seg forslaget om å lovfeste
i barnevernloven en plikt for kommunen til å vurdere den
enkeltes behov for bosetning og på denne bakgrunn tilby
egnet botiltak.
Komiteen har også merket seg at man vil
trekke inn den enkelte mindreårige selv, jf. FNs barnekonvensjon
artikkel 12 om barns rett til å danne seg egne synspunkter,
med andre ord legge vekt på hva den enkelte mindreårige
selv ønsker.
Komiteen er opptatt av at forholdene for enslige,
mindreårige asylsøkere i mottaksfasen/i
asylmottak må være gode.
Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene
fra Arbeiderpartiet og Sosialistisk Venstreparti, ber Barne- og
familiedepartementet i samarbeid med Kommunal- og regionaldepartementet
om å utrede hvordan asylmottakene for enslige mindreårige kan
styrkes. En slik utredning må avklare bosettingsmyndighetenes
rolle og ansvar og barnevernsmyndighetenes rolle og ansvar. Utredningen
må videre avklare økonomiske og administrative
konsekvenser av eventuelle endringsforslag.
Flertallet fremmer følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen kommet tilbake til Stortinget med
en utredning om hvordan asylmottakene for enslige mindreårige
kan styrkes, samt avklaring i forhold til roller og ansvar mellom
Barne- og familiedepartementet og Kommunal- og regionaldepartementet
på en dertil egnet måte."
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk
Venstreparti og Senterpartiet er enig i at barnevernet skal
vurdere å tilby mindreårige asylsøkere
og flyktninger et egnet botiltak. Men disse medlemmer er
av den oppfatning at for å sikre at ikke kommunene får
en ekstra økonomisk belastning med en slik lovfesting, bør
man legge omsorgsansvaret på det statlige regionale barnevernet,
og det økonomiske ansvaret bør fortsatt ligge
til staten. Begrunnelsen for at det statlige regionale barnevernet
bør ha ansvaret for plassering og botiltak, er at disse
har ansvaret for ulike institusjoner i regionene, dessuten gjennom
fagteamene en god kommunikasjon med kommunene. I tillegg til at
det her også forligger god kompetanse og bred oversikt
over ulike særtilbud for disse barna og ungdommene.
Komiteens medlemmer fra Høyre og Kristelig
Folkeparti viser til at Regjeringen er opptatt av å tydeliggjøre
barnevernets ansvar for enslige mindreårige i mottak. Bosetting
av enslige mindreårige i kommunene skjer i dag på grunnlag
av vedtak om bosetting i den enkelte kommune. Ansvaret for bosetting
og iverksetting av bo- og omsorgstiltak for enslige mindreårige
er - på samme måte som for norske barn - et kommunalt
ansvar. Dette gjelder også tiltak med hjemmel i barnevernloven. Disse medlemmer har
merket seg at Regjeringen ikke foreslår endringer i denne
ansvarsfordelingen.
Disse medlemmer viser til at kommunene mottar
tilskudd fra staten til dekning av utgiftene i forbindelse med bosetting,
samt at kommunene får refundert løpende utgifter
til barneverntiltak som overstiger 11 800 kroner per måned. Disse
medlemmer mener derfor at den eksisterende økonomiske
kompensasjonen dekker kommunens utgifter, og at det er riktig at
kommunene har handlefrihet når det gjelder den organisatoriske
forankringen av ansvaret.
Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre,
Fremskrittspartiet og Kristelig Folkeparti, vil påpeke
at et forslag om at staten skal overta ansvaret for bosetting i
kommunene og ansvaret for plassering i botiltak, ikke har vært
gjenstand for høring. Ingen av høringsinstansene
har derfor uttalt seg til en slik endring i ansvars- og oppgavefordelingen
mellom stat og kommune. Flertallet mener at en slik
endring er så omfattende, og berører kommunene
i så sterk grad, at en slik endring burde vært
gjenstand for høring.
Et annet flertall, alle unntatt medlemmene fra
Høyre og Kristelig Folkeparti, vil henvise til Innst. S.
nr. 185 (2004-2005) som er behandlet i kommunalkomiteen og hvor
komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Fremskrittspartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
"mener mindreårige asylsøkere er
en spesielt sårbar gruppe som bør ivaretas på en
bedre måte enn i dag. Barna kan ha hatt traumatiske opplevelser
og savnet etter foreldrene kan være stort. I denne situasjonen
har barna et stort behov for omsorg og forståelse. Dersom
saksbehandlingstiden og tiden i mottak blir for lang, får
dette lett fysiske og psykiske konsekvenser for barnet. Barnevernet
har i utgangspunktet ansvaret for alle barn som oppholder seg i
Norge, også mindreårige asylsøkere. Barnevernet
er imidlertid avhengig av bekymringsmeldinger for å få kunnskap
om forhold det enkelte barn lever under. Kartlegging har vist at
bekymringsmeldinger ikke alltid når barnevernet og at barnevernets
knappe ressurser i noen tilfeller har gått ut over mindreårige
asylsøkere. Heller ikke rammene rundt barna har fungert
godt nok. Flertallet mener derfor at det er nødvendig å vurdere
ansvarsforhold, oppfølging og organiseringen av tilbudet
som gis til mindreårige asylsøkere i dag. Flertallet
mener barnevernet bør ta over omsorgsansvaret for de mindreårige
enslige asylsøkerne.
Flertallet viser til
behandlingen i Stortinget av Ot.prp. nr. 64 (2004-2005) og forutsetter
at ansvaret for mindreårige asylsøkere overføres
til barnevernet."
Dette flertallet viser til behandlingen av Innst.
S. nr. 121 (2002-2003) hvor Stortinget, etter forslag fra Arbeiderpartiet,
Fremskrittspartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
vedtok at Regjeringen i løpet av 2003 skulle utrede om
barnevernloven burde endres, slik at enslige mindreårige
asylsøkere under 18 år på lik linje med
enslige norske barn blir ivaretatt av barnevernet ved ankomst til
Norge. Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet, Sosialistisk
Venstreparti og Senterpartiet fremmet primært forslag om
at enslige, mindreårige asylsøkere ved ankomst
til Norge skal ha samme rettigheter som norske barn under lov om
barnevern.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk
Venstreparti og Senterpartiet vil på bakgrunn av
dette fremme dette forslaget på nytt. Det er nødvendig
og i tråd med barnekonvensjon at asylsøkere og
flyktninger uten omsorgpersoner får den samme rettssikkerheten som
andre barn i Norge. UDI skal fortsatt ha ansvar for asylsøknaden,
mens barnevernet skal ha omsorgsansvaret for barnet.
Disse medlemmer fremmer følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen fremme forslag om å endre
barnevernloven slik at enslige, mindreårige asylsøkere
og flyktninger under 18 år på lik linje med enslige
norske barn skal ivaretas av lov om barnevern ved ankomst til Norge."
Komiteens medlemmer fra Høyre og Kristelig
Folkeparti vil påpeke at det ikke er slik at norske
barn uten foreldre automatisk ivaretas av barnevernet. Det avgjørende
vil være om barnet har behov for et tiltak etter barnevernloven.
Dersom barnet lever i en forsvarlig omsorgssituasjon, f.eks. hos
slektninger, vil barneverntjenestens ansvar være av subsidiær
karakter. Disse medlemmer viser til at det i proposisjonen
er redegjort grundig for den spesielle situasjonen enslige mindreårige
asylsøkere er i - i forhold til norske barn, og at en overføring
av ansvar fra utlendingsmyndighetene til barnevernmyndighetene vil
på grunn av de enslige mindreåriges spesielle
situasjon, ikke nødvendigvis innebære en bedre
ivaretakelse av disse barna. Disse medlemmer viser
til at både FNs barnekonvensjon og barnevernloven gjelder
for alle barn som oppholder seg i Norge, også enslige mindreårige
asylsøkere.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk
Venstreparti og Senterpartiet mener at mottak for enslige,
mindreårige asylsøkere må godkjennes
på like linje som barneverninstitusjoner og fremmer følgende
forslag:
"Stortinget ber Regjeringen fremme forslag om en godkjennings-
og tilsynsordning av asylmottak for enslige mindreårige
asylsøkere på lik linje med barneverninstitusjoner."
Komiteen er positiv til at Regjeringen
i proposisjonen tydeliggjør viktigheten av oppfølging
av biologiske foreldre etter en omsorgsovertakelse, slik det er
presisert i § 4-16 i lov om barneverntjenester.
Komiteen mener det er viktig at saken etter omsorgsovertakelsen
ikke betraktes som avsluttet fra barnevernets side, men at omsorgsforeldrene
tilbys oppfølging og veiledning.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet skulle
selvsagt ønske at det var unødvendig at barn må fjernes
fra sine foreldre, men disse medlemmer erkjenner
at det enkelte ganger er nødvendig. Det gjør selvsagt
ikke saken enklere for de foreldrene som står igjen uten
barnet sitt, og frem til i dag har nok disse ikke alltid vært
ivaretatt på en skikkelig måte. Disse medlemmer er
glad for at dette er presisert i § 4-16 i lov
om barneverntjenester.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti
og Senterpartiet støtter Regjeringens forslag om
en endring av barnevernlovens § 4-16 for å presisere
ansvaret barneverntjenesten har for å følge opp
foreldre etter en omsorgsovertakelse av deres barn. Disse
medlemmer peker imidlertid på at flere av instansene
som er enig i dette forslaget, mener det er nødvendig å tilføre
barneverntjenesten økonomiske ressurser. Departementet
på sin side mener at forslaget på sikt vil kunne
bidra til økonomiske besparelser fordi det kan medføre
at konfliktnivået i noen saker reduseres og at antallet fylkesnemndsaker
reduseres. Disse medlemmer mener at det er viktig
at barneverntjenesten tilføres midler for dette arbeidet,
for at det ikke skal gå på bekostning av nødvendige
tiltak for barna.
Disse medlemmer fremmer følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen øke bevilgningene til barnevernet,
i en overgangsperiode øremerket til oppfølging
av foreldre etter endring i barnevernlovens § 4-16."
Komiteen har merket seg at Regjeringen
har utvidet eksemplifiseringen i § 4-4 andre ledd
til også å gjelde besøkshjem, avlastningshjem
og andre foreldrestøttede tiltak. Dette synes komiteen er
bra, fordi dette utvider mulighetene for barn til å bli
hos sine biologiske foreldre med ulike utvidede hjelpetiltak.
Komiteen skulle nok sett at man etter tiltak i § 4-4
andre ledd, hadde tilføyd "med mer". Grunnen til dette
er at komiteen ikke ønsker å begrense
mulighetene for kommunene til å se på ulike tiltak,
som for eksempel PMT (Parent Management Training) MST (Multisystemisk
Terapi) og andre fremtidige tiltak.
Komiteen viser til at ansvaret for styrkede familiehjem,
beredskapshjem, ungdomshjem og fosterhjem ble overført
fra fylkeskommunene til staten 1. januar 2004. I den forbindelse
skal nye kontrakter fremforhandles.
Komiteen mener det er viktig at det er god dialog
mellom disse hjemmene og staten. Komiteen har merket
seg at mange spesialforeldre er skuffet over at de ikke har fått
tatt del i prosessen med utforming av nye standardkontrakter. Komiteen vil
påpeke at spesialforeldrene gjør en viktig jobb
med å sikre barn og unges oppvekstvilkår.
Det er derfor viktig at spesialforeldrene sikres vilkår
som gjør det mulig å ta på seg det ansvaret
det medfører å utføre omsorgen.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk
Venstreparti og Senterpartiet mener at de nye kontraktene
ikke bør svekke for eksempel pensjonsrettighetene disse foreldrene
har hatt til nå. Samtidig er det viktig at det foreligger
klare forpliktelser fra samfunnets side av hvordan disse hjemmene
skal følges opp slik at vilkårene for fosterhjemsbarna
ikke svekkes.
Komiteens medlemmer fra Høyre og Kristelig
Folkeparti forutsetter at de som hadde spesielle avtaler
med enkelte fylkeskommuner får beholde disse ordningene
som en personlig ordning, og at ingen får dårlige
vilkår ved statlig overtakelse.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti vil
understreke at fosterbarn kan ha behov for samvær med personer
som har vært betydningsfulle for dem, f.eks. kontakt med
fosterforeldre, besteforeldre o.a. Det gjelder både ved
fosterhjemsplassering og kontakt med biologisk familie, og med kontakt
med fosterforeldre og deres familie ved tilbakeføring til
biologiske foreldre.
Det kan også gjelde samværsrett ved samlivsbrudd
i fosterhjemmet, eller andre grunner til at barnet flytter ut fra
fosterhjemmet.
Disse medlemmer viser til at det etter Norsk Fosterforenings
syn bør vurderes innført obligatorisk megling
ved samlivsbrudd i fosterhjem, i de tilfeller der barnet skal bli
boende i fosterhjemmet hos en av fosterforeldrene. Det bør
derfor vurderes en formulering i barnevernloven som åpner
for at barnevernet kan sikre barnet kontakt med fosterforeldre,
der det av barnefaglige grunner er riktig etter barnets behov for
samvær og kontinuerlig kontakt med fosterforeldre.
Disse medlemmer mener at en utredning
av samarbeidsforholdet mellom barnevern, biologiske foreldre og
fosterforeldre m.h.t. samværsrett og medbestemmelse må gjennomføres.
Forhold som gjelder barnet må få en sentral plass
i utredningen.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet og
Sosialistisk Venstreparti vil påpeke at mange av
barna som er under barnevernets omsorg er traumatisert, mishandlet
og misbrukt. De fleste av barna blir fosterhjemsplassert. Det har
i den senere tid kommet fram at flere av disse barna nektes psykologhjelp
og annen nødvendig behandling, av en eller begge av foreldrene
som har sviktet i omsorgen for barnet. Disse barna har ofte omfattende psykiske
vansker. Det er derfor urimelig at biologiske foreldre kan nekte
at barnet skal få den behandling det trenger.
Disse medlemmer fremmer på denne
bakgrunn følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen fremme forslag om å endre
barnevernloven slik at barn som mottar tiltak fra barnevernet, sikres
den behandling de trenger innen medisin, psykiatri og rus uavhengig
av biologiske foreldres samtykke."
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti viser
til at Befring-utvalget (NOU 2000:12) har en rekke forslag når
det gjelder fosterhjems- og institusjonsplasserte barn/unge.
Disse bør inngå i den nasjonale utredningen. Det
bør legges særlig vekt på en mulig lov-
eller forskriftsfesting av at det ved rekruttering av fosterhjem
først må søkes etter mulige fosterhjem
i barnets familie eller nettverk. Det understrekes at disse må få like
god oppfølging av barneverntjenesten som ved ordinære fosterhjem.
Det inkluderer både oppfølging, økonomisk
godtgjøring og avlastning.
Disse medlemmer fremmer på bakgrunn av dette
følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen utarbeide en nasjonal handlingsplan
for fosterhjem, med særlig fokus på kompetanse,
kvalitet, kunnskap, veiledning, organisering og arbeidsforhold,
med bakgrunn i fosterbarnet, fosterforeldrene, biologiske foreldre
og de offentlige instanser som har betydning og ansvar for fosterhjemsplassering."
Komiteen vil påpeke at det
ved samlivsbrudd mellom fosterforeldre ikke er noe i veien for at
barnevernet tilrettelegger for kontakt med den av fosterforeldrene
som flytter ut av fosterhjemmet. Slik kontakt må imidlertid
ses i sammenheng med det samvær og den kontakt barnet etter
loven skal ha med sin biologiske slekt og barnets behov for stabilitet
og ro rundt sin omsorgssituasjon. Komiteen viser
til at det allerede er forskriftsfestet at barneverntjenesten alltid
skal vurdere om noen i barnets familie eller nettverk kan velges
som fosterhjem. Disse fosterhjemmene faller inn under de alminnelige
regler om fosterhjem. Den nye Barne-, ungdoms- og familieetaten
har som en viktig oppgave å utvikle fosterhjemsarbeidet
på nasjonalt og lokalt plan, og etaten vurderer til enhver
tid behovet for kompetanse, kvalitet osv. i fosterhjemsarbeidet.
Komiteen har merket seg Regjeringens ønske om å endre
begrepet "mødrehjem" til " botiltak for foreldre og barn",
og komiteen kan være enig i at mødrehjem
kanskje ikke lenger er et dekkende begrep for dette tiltaket. Mødrehjem
kan dessuten fort oppfattes som svært stigmatiserende for
dem som bor der. Komiteen vil påpeke at
et slikt tiltak skal gi botrening, veiledning og trening i det å være
foreldre og observasjon og utredning av foreldrenes omsorgsevne.
Komiteen er derfor av den oppfatning at betegnelsen
"Senter for foreldre og barn" er dekkende.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk
Venstreparti og Senterpartiet vil understreke at institusjoner
for foreldre og barn skal godkjennes og føres tilsyn med som
barnevernsinstitusjoner. Det føres i dag ikke tilsyn med
institusjoner for foreldre og barn. Deres tilsynsordning falt bort
ved omorganisering av barnevernet. Det bor i dag ofte svært
hjelpetrengende barn under 18 år som selv har fått
barn på disse institusjonene. Det er mødre som
selv er under tiltak fra barnevernet og som flytter til mødrehjem
når de har født. Disse medlemmer vil
understreke viktigheten av at rettssikkerheten skal være
den samme når et barn har blitt mor.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti
og Senterpartiet og fremmer følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen innføre godkjennings- og
tilsynsordning for mødrehjem på lik linje med
barnevernsinstitusjoner hjemlet i barnevernloven."
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk
Venstreparti og Senterpartiet viser til at det har vært
usikkerhet rundt driftssituasjonen for mødrehjem, bl.a.
"Aline barnevernsenter" i Oslo, som har en meget viktig funksjon
i forhold til barn med rusmisbrukende foreldre.
Komiteen ser behovet for en gjennomgang
av mødrehjemmenes formål og innhold, med en vurdering
av behovet for regulering og tilsyn av tiltakene, samt en vurdering
av deres driftsforhold og økonomiske situasjon. I denne
forbindelse kan det vurderes om Aline barnevernsenter bør
gis status som nasjonalt kompetansesenter med særlig kompetanse
på rusmisbruk og foreldre/barn.
Komiteen fremmer følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen gjøre en landsomfattende
gjennomgang av mødrehjemmene, se på behovet for
tiltaket, vurdere formål, innhold og driftsforhold, og
vurdere behovet for en regulering og tilsyn av tiltakene."
Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene
fra Høyre, Kristelig Folkeparti og Senterpartiet, har merket
seg forslaget om en forenkling av saksbehandlingen som gjelder adopsjon. Flertallet vil likevel
advare sterkt mot en forenkling som resulterer i at adopsjoner skjer
raskere enn de burde. Flertallet har i andre saker
påpekt viktigheten av at man i overtakelsessaker alltid
skal ha det for øye å tilbakeføre barnet
til sine biologiske foreldre så sant dette er mulig og
det er til barnets beste. Flertallet kan ikke se
at det er tilfelle her. Flertallet har merket seg
at det henvises gjentatte ganger til et antatt behov hos barnet
for å få avklart sin omsorgssituasjon og totale
fremtid og få ro omkring spørsmålet.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet mener
det er grunn til å reise spørsmålet om
en hurtig fristilling av barnet for bortadoptering i saker der foreldrene
er i live, vil stride mot både Den europeiske menneskerettighetskonvensjons
artikkel 8 om retten til respekt for familieliv, og mot FNs barnekonvensjons
artikler 8, 9, 16 og 25. Alt i alt er det lite som tyder på at
adopsjon bringer større reell trygghet og harmoni i et
barns liv der hvor barnets biologiske familie lever, elsker barnet
og ønsker å gjenforenes med barnet eller iallfall
opprettholde kontakten. For de aller fleste barn som er fjernet
fra sin familie er det den biologiske familien de føler
seg uløselig knyttet til og søker tilbake til.
Disse medlemmer mener videre at proposisjonens
forslag om å lette gjennomføring av tvangsadopsjon
bør erstattes av et fullstendig forbud mot slik adopsjon.
Under ingen omstendigheter må adgangen til bortadoptering
mot foreldres vilje lettes. Tvert imot må foreldres, og
annen nær families, krav på støtte til å opprettholde
samhørigheten med barna styrkes.
Disse medlemmer vil peke på at tilfeller
der barnets foreldre begge er døde, og heller ikke annen biologisk
familie kan eller kan settes i stand til å ta seg av barnet,
kommer i en klart annen stilling. Slike tilfeller kan ikke legges
til grunn for behandlingen av adopsjonsspørsmål
i saker der barnet har familie i live. Disse medlemmer kan
på bakgrunn av dette ikke slutte seg til Regjeringens forslag.
Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene
fra Fremskrittspartiet og Sosialistisk Venstreparti, støtter
Regjeringens forslag til forenkling av saksbehandlingen av saker
som gjelder adopsjon etter barnevernlovens § 4-20.
40 av 43 høringsinstanser støtter et slik forslag,
og flertallet viser til Advokatforeningens brev til
familie-, kultur- og administrasjonskomiteen av 4. mai
2005, der de peker på at forslaget vil gi den rettssikkerhetsgevinst
for foreldre uten foreldreansvar for barnet, at de fra nå alltid regnes
som parter i sak som gjelder samtykke til adopsjon fra fylkesnemnda.
Flertallet peker på at gjeldende lovgivning innebærer
en erkjennelse av eller et verdivalg om, at det i visse tilfelle
er nødvendig ut fra hensynet til barnet å benytte
et så vidt inngripende tiltak som adopsjon. Flertallet viser
til at dette er lagt til grunn og redegjort for i lovens forarbeider,
og har senere vært behandlet i Stortinget i flere sammenhenger. Flertallet vil
også peke på at Den europeiske menneskerettighetsdomstol
i sin praksis har lagt til grunn at det finnes situasjoner som kan
gjøre det nødvendig å bryte kontakten
med foreldre og barnet på et tidlig tidspunkt.
Flertallet vil understreke at det foreliggende forslaget
i proposisjonen ikke er ment å skulle innebære
noen endringer i forhold til vilkårene for å innvilge
adopsjon. Forslaget tar derimot sikte på å unngå den
uheldige dobbeltbehandlingen disse sakene i dag underlegges. Forslaget
er derfor kun en videreføring av den praksis som i dag
gjelder ved at fylkesnemnda er det organ som i realiteten fatter
avgjørelsen om adopsjon. Flertallet viser
til at det i praksis er snakk om meget få saker i året,
og at ordningen brukes rent unntaksvis. Det er nedfelt strenge vilkår
for å kunne treffe vedtak om å overta omsorgen
for et barn, etter barnevernloven § 4-12. Videre
må foreldreansvaret etter § 4-20 være
fratatt foreldrene. Hensynet til barnets beste og det mildeste inngreps
prinsipp forutsetter at det bare kan treffes vedtak om fratakelse
av foreldreansvar dersom vedtak om omsorgsovertakelse ikke vil være
bedre for barnet og dette fremstår som nødvendig
ut fra den situasjon barnet befinner seg i.
Flertallet støtter Regjeringens forslag
om en forenkling av saksbehandlingen ved adopsjon i disse få sakene,
slik at prosessen blir mindre omstendelig og tung, og at barnets
omsorgssituasjon kan avklares uten unødig lang ventetid.
Komiteen har merket seg at Regjeringen
ikke har foreslått å utvide rett for offentlige
myndigheter til å gi taushetsbelagte opplysninger til barneverntjenesten
i mindre alvorlige tilfeller. Komiteen støtter
dette.
Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene
fra Fremskrittspartiet, deler Regjeringens syn på en utvidelse
av opplysningsplikten i barnevernloven § 6-4 annet
ledd. Opplysningsplikt vil gi mulighet til å innhente kunnskap
om foreldrenes utvikling etter en omsorgsovertakelse og derigjennom
gi gode forutsetninger for å kunne treffe et nytt vedtak
basert på foreldrenes aktuelle livssituasjon på vedtakstidspunktet. Flertallet vil
peke på at slike opplysninger kan ha betydning for barneverntjenestens
og fylkesnemndas vurdering av spørsmålet om endringer
i det samvær som ble fastsatt i forbindelse med vedtak om
omsorgsovertakelse, opphevelse av vedtak om omsorgsovertakelse og
fratakelse av foreldreansvar og adopsjon. Flertallet viser
til at det i proposisjonen fremgår at departementet har
vært noe i tvil, men har valgt å legge avgjørende
vekt på flertallet av høringsinstansene, som klart
støtter forslaget. Flertallet viser til
at den foreslåtte utvidelsen av opplysningsplikten gjelder
imidlertid bare etter pålegg fra barneverntjenesten/fylkesnemnda
og ikke av eget tiltak. Den foreslåtte endringen gir derfor
mindre rom for skjønn enn de eksisterende bestemmelsene.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til at en slik utvidelse av opplysningsretten vil kunne undergrave
befolkningens tillit både til barneverntjenesten og til
andre deler av hjelpeapparatet, og kunne føre til at foreldre
ikke ville våge å søke hjelp og veiledning
for sine barns problemer av frykt for at de forteller det mot deres
viten og vilje til barneverntjenesten. Disse medlemmer har
merket seg at Regjeringen under tvil har kommet frem til å gjøre
en endring i § 6-4 andre ledd om at offentlige
myndigheter og spesielle yrkesgrupper gis opplysningsplikt til barneverntjenesten
og fylkesnemnda i forbindelse med at disse behandler saker om samvær,
tilbakeføring eller fratakelse og/eller adopsjon. Disse
medlemmer kan ikke slutte seg til denne endringen. Det er
nettopp i slike saker at det er en reell fare for at man legger
skjønn til grunn, og det vil være svært
uheldig. Man har sett at dette kan resultere i høye konfliktnivå både
mellom partene og mellom foreldrene.
Komiteens medlemmer fra Høyre og Kristelig
Folkeparti finner det viktig å påpeke at
forslaget om utvidelse kun gjelder i de tilfeller der omsorgen for
barnet allerede er overtatt av barneverntjenesten. Forslaget vil
derfor ikke kunne ha som konsekvens at foreldrene ikke søker
hjelp for barnet sitt.
Komiteen støtter forslaget
til endring av § 6-4 i barnvernloven. Dette er
i realiteten en harmonisering med de nye bestemmelsene i straffelovens §§ 203
og 204 første ledd bokstav f, om kommersiell seksuell utnyttelse
av barn og unge.
Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene
fra Fremskrittspartiet, viser i denne forbindelse til Innst. O.
nr. 110 (2004-2005) om lov om mekling og rettergang i sivile tvister
(tvisteloven):
"Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet,
mener at hovedlinjene i gjeldende regler om rettslig prøving
av administrative tvangsvedtak i helse- og sosialsektoren bør
videreføres. Det er viktig at slike saker forankres og
behandles lokalt. Flertallet mener videre at det ikke bør
gjelde noen særregler om instansfølgen ved overprøving
av vedtak etter barnevernloven. Hensynet til at det raskt skal bli
ro omkring barna, kan ivaretas ved å innføre strenge
vilkår for ankebehandling i lagmannsretten.
Når
tingrettens dom går ut på tvang som ikke er vedtatt
av fylkesnemnda, kan imidlertid spesielle hensyn tale for at det
gis anledning til ny prøving av saken. Dette kan etter
flertallets mening være aktuelt når fylkesnemnda
ikke har tatt barneverntjenestens forslag om tiltak til følge,
og når kommunen i tingretten har lagt ned påstand
om mer inngripende tiltak enn det som var foreslått for
fylkesnemnda. Særlig når ingen i fylkesnemnda
har gått inn for tvangen, kan det være rimelig
med ny prøving. På den annen side kan det tale
mot ny prøving at det bare er gradsforskjeller mellom omfanget
av den tvang tingretten har gått inn for, og den som er
vedtatt av fylkesnemnda.
Flertallet vil understreke
at før barnevernsakene møter silingsregelen til
lagmannsretten, har den vært gjenstand for behandling både
i fylkesnemnda og i tingretten. Når saken ikke er prinsipiell,
bør det etter flertallets oppfatning legges vesentlig vekt
på om det er sannsynlig at resultatet vil bli et annet
etter ankeforhandling, og at spørsmålet om bruk
av tvang under enhver omstendighet kan bringes inn for fylkesnemnda
på ny etter relativt kort tid.
Både
hensynet til en kortere saksbehandlingstid og hensynet til rettssikkerhet
må etter flertallets mening veie tungt i saker etter barnevernloven.
Derfor mener flertallet at det bør innføres en
regel om at det i tingretten alltid skal være med én
fagkyndig og én lek meddommer. Dette er i stor grad en
kodifisering av gjeldende praksis. En slik ordning sikrer etter
flertallets mening fagkyndighet, samtidig som fagdommere eller fagkyndige
ikke dominerer sammensetningen.
I noen saker kan hensynet
til rettssikkerheten veie særlig tungt. Flertallet vil
derfor følge opp Tvistemålsutvalgets forslag om
forsterket tingrett i særlige tilfeller. Flertallet går
inn for at retten da settes med to fagdommere og tre meddommere,
hvorav en eller to skal være fagkyndige. En slik sammensetning kan
være ønskelig når saken er spesielt vanskelig
eller gjelder tvangsvedtak med uvanlig vidtrekkende konsekvenser.
Flertallet
er for øvrig enig med departementet i at lagmannsretten
skal settes med tre fagdommere og to meddommere ved anke over dom
i saker om administrative tvangsinngrep.
Flertallet
slutter seg videre til departementets forslag til regler om karensperioden,
og legger til grunn at disse er i overensstemmelse med EMK.
Flertallet
slutter seg også til departementets forslag om at tungtveiende
grunner er et tilstrekkelig vilkår for at retten kan bestemme
at dom om opphør av tvangsvedtak ikke skal få foregrepet
virkning.
Når det gjelder lovteksten viser flertallet til forslag
fremmet av justiskomiteens flertall i Innst. O. nr. 110 (2004-2005).
Komiteens medlem fra Senterpartiet viser
til at Senterpartiet ikke er representert i justiskomiteen, men
støtter flertallets forslag om rettslig overprøving
av fylkesnemndas vedtak etter barneloven.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til følgende merknad i Innst. O. nr. 110 (2004-2005):
"Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet deler
Regjeringens syn om at barnevernssaker i dagens system tar uforholdsmessig
lang tid før en oppnår en endelig avgjørelse.
Saksgangen frem til behandling i fylkesnemd via tingrett og lagmannsrett frem
til mulig behandling i Høyesterett medfører også mye
usikkerhet og unødig belastning for de involverte parter.
Det vil derfor være en fordel om en kunne redusere denne
sakskjeden noe. Samtidig er det viktig at en ikke reduserer det
behov en har for en god og forsvarlig behandling av disse viktige
sakene.
Disse medlemmer mener det er en vesens forskjell
mellom en administrativ nemndbehandling og en domstolsbehandling.
Det er slik disse medlemmer ser det ønskelig med en mulighet
for en totrinns domstolsprøving. Her kan en se en viss
likhet med andre alvorlige tvangsinngrep som for eksempel tvisteloven
kapittel 36 om tvangsvedtak i helse- og sosialsektoren, selv om
sakene ikke kan sammenlignes direkte. Kapittel 36 gir en mulighet
for en totrinns domstolsprøving og at tingretten kan settes
med et fagkyndig utvalg. Disse medlemmer mener at en domstolsprøving
med fagkyndige meddommere vil gi en god og forsvarlig behandling
av sakene. En vil også unngå problemet som reises
av Advokatforeningen og Dommerforeningen rundt muligheten for domstolsprøving
i to innstanser, samt Høyesteretts mulighet til å skape
rettsenhet også på dette viktige området.
Som
en konsekvens av dette bør lov om barneverntjeneste kapittel
7 endres, og tvisteloven kapittel 36 gjelde alle administrative
tvangsvedtak."
Disse medlemmer viser for øvrig til lovforslag
fremmet av Fremskrittspartiet i Innst. O. nr. 110 (2004-2005).
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet har
merket seg at § 9-2 om foreldres underholdsplikt
bare er ment å skulle benyttes i de tilfellene hvor foreldrene
har økonomisk mulighet til å betale for barnet. Disse
medlemmer har ved flere anledninger fått henvendelser
fra foreldre der dette ikke er tilfelle. Disse medlemmer ser
at å forlange bidrag fra ressurssvake foreldre som i tillegg har
blitt fratatt sitt barn mot sin vilje, kan oppfattes som et overgrep
overfor disse. Disse medlemmer ser det som helt nødvendig
at fri rettshjelp uten behovsprøving blir gitt i slike
saker.
Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene
fra Høyre og Kristelig Folkeparti, er enig med Advokatforeningen
i det som fremkommer av deres høringsbrev av 4. mai
2005 om at disse sakene er vanskelig, og at det kan reises spørsmål
om det i det hele tatt bør være slik at det fastsettes
bidragsplikt for barn som det offentlige har overtatt omsorgen for.
Et annet flertall, medlemmene fra Høyre,
Arbeiderpartiet og Kristelig Folkeparti, deler Regjeringens
syn på at prinsippet om foreldres underholdsplikt for sine
barn gjelder etter gjeldende rett også for barn som barneverntjenesten
ivaretar omsorgen for. Det er ulike grunner til at omsorgen for
barn ivaretas av barneverntjenesten. I en del tilfeller er det foreldrene
selv som ber om barneverntjenestens bistand. Dette gjelder særlig ungdom
med atferdsvansker. Foreldrene til disse barna/ungdommene
er ikke en ensartet gruppe. Dette flertallet viser
til at det fremgår av proposisjonen at underholdsplikten
bare er ment å skulle benyttes i de tilfellene foreldrene
har økonomisk mulighet til å betale for barnet.
Forslaget er ment å sikre større likebehandling
i saksbehandlingen i disse sakene. Dette flertallet viser
også til at det skal utarbeides forskrifter/retningslinjer
til bestemmelsen som er ment å sikre at det ikke fastsettes
bidrag i de tilfellene dette vil være urimelig i forhold
til foreldrenes situasjon.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet ser den forvaltningsmessige fordelen
ved at barnevernlovens § 9-2 om foreldres underholdsplikt
for sine barn også etter at barnet er plassert utenfor
hjemmet etter et barnevernvedtak, flyttes fra fylkesnemnda til bidragsfogden. Disse medlemmer er
imidlertid bekymret for at det kan føre til motvilje mot
frivillige tiltak i barnevernets regi, og samarbeidsproblemer også i
forhold til foreldre der barna er under barnevernets omsorg. Det
kan føre til at barn som har behov for hjelpetiltak ikke
får det, eller at det tar lengre tid før tiltakene
kan settes inn, pga. økonomiske følger for foreldrene.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet og
Sosialistisk Venstreparti mener det unntaksvis bør
være adgang til å kreve underholdsbidrag for hjelpetiltak
etter barnevernloven der foreldrene har god økonomi og
der foreldrene selv ber om hjelp fra barnevernet og har evne til å betale
tiltaket.
Komiteens medlem fra Senterpartiet kan
samlet sett ikke støtte dette forslaget, og mener at det
er viktigere at barna får hjelpetiltak enn at samfunnet
sikrer seg gjenytelser i form av underholdsbidrag fra foreldre. Disse
medlemmer mener at adgangen til å kreve underholdsbidrag
for hjelpetiltak etter barnevernloven, bør vurderes separat
og muligens bortfalle i sin helhet.
Dette medlem fremmer følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen vurdere om å fjerne barnevernlovens § 9-2
om foreldres underholdsplikt for sine barn når barnet er
plassert utenfor hjemmet etter et barnevernvedtak."
Forslag fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti
og Senterpartiet:
Forslag 1
Stortinget ber Regjeringen fremme forslag om å endre
barnevernloven slik at enslige, mindreårige asylsøkere
og flyktninger under 18 år på lik linje med enslige
norske barn skal ivaretas av lov om barnevern ved ankomst til Norge.
Forslag 2
Stortinget ber Regjeringen fremme forslag om en godkjennings-
og tilsynsordning av asylmottak for enslige mindreårige
asylsøkere på lik linje med barneverninstitusjoner.
Forslag fra Arbeiderpartiet og Sosialistisk
Venstreparti:
Forslag 3
Stortinget ber Regjeringen fremme forslag om å endre
barnevernloven slik at barn som mottar tiltak fra barnevernet, sikres
den behandling de trenger innen medisin, psykiatri og rus uavhengig
av biologiske foreldres samtykke.
Forslag fra Sosialistisk Venstreparti og
Senterpartiet:
Forslag 4
Stortinget ber Regjeringen avsette midler til innføring
av internkontroll etter barnevernloven i kommunene, som kommunene
kan søke støtte til på individuelt grunnlag.
Forslag 5
Stortinget ber Regjeringen øke bevilgningene til barnevernet,
i en overgangsperiode øremerket til oppfølging
av foreldre etter endring i barnevernlovens § 4-16.
Forslag 6
Stortinget ber Regjeringen innføre godkjennings- og
tilsynsordning for mødrehjem på lik linje med barnevernsinstitusjoner
hjemlet i barnevernloven.
Forslag fra Sosialistisk Venstreparti:
Forslag 7
Stortinget ber Regjeringen utarbeide en nasjonal handlingsplan
for fosterhjem, med særlig fokus på kompetanse,
kvalitet, kunnskap, veiledning, organisering og arbeidsforhold,
med bakgrunn i fosterbarnet, fosterforeldrene, biologiske foreldre
og de offentlige instanser som har betydning og ansvar for fosterhjemsplassering.
Forslag fra Senterpartiet:
Forslag 8
Stortinget ber Regjeringen vurdere om å fjerne barnevernlovens § 9-2
om foreldres underholdsplikt for sine barn når barnet er
plassert utenfor hjemmet etter et barnevernvedtak.
Komiteen viser til sine merknader og til proposisjonen, og rår Odelstinget til å gjøre slike
vedtak:
A.
Vedtak til lov
om endringer i lov 17. juli 1992 nr. 100 om barneverntjenester og lov 13. desember 1991 nr. 81 om sosiale tjenester (sosialtjenesteloven) m.v.
I
I lov 17. juli 1992 nr. 100 om barneverntjenester gjøres følgende endringer:
Lovens tittel skal lyde:
Lov om barneverntjenester (barnevernloven)
§ 2-1 annet ledd skal lyde:
Kommunen skal ha internkontroll for å sikre at kommunen utfører oppgavene sine i samsvar med krav fastsatt i lov eller i medhold av lov. Kommunen må kunne gjøre rede for hvordan den oppfyller kravet til internkontroll. Departementet kan i forskrift gi nærmere bestemmelser om internkontroll.
Nåværende annet til sjette ledd blir tredje til syvende ledd.
§ 2-3 nytt tredje ledd skal lyde:
Statlig regional myndighet skal ha internkontroll for å sikre at oppgavene utføres i samsvar med krav fastsatt i lov eller i medhold av lov. Statlig regional myndighet må kunne gjøre rede for hvordan den oppfyller kravet til internkontroll. Departementet kan i forskrift gi nærmere bestemmelser om internkontroll.
Nåværende tredje til syvende ledd blir fjerde til åttende ledd.
I kapittel 3 skal overskriften lyde:
Kapittel 3. Kommunens og barneverntjenestens generelle oppgaver.
Ny § 3-4 skal lyde:§ 3-4. Botiltak for enslige mindreårige flyktninger og asylsøkere.
Ved bosetting av enslige mindreårige som har framsatt søknad om asyl eller som har fått opphold på grunnlag av slik søknad, skal kommunen foreta en vurdering av den enkeltes behov og på denne bakgrunn tilby egnet botiltak. Kongen kan gi forskrift om kommunens oppgaver knyttet til bosetting.
Dersom kommunen i forbindelse med vurderingen etter første ledd finner rimelig grunn til å anta at det foreligger forhold som kan gi grunnlag for tiltak etter kapittel 4, skal barneverntjenesten undersøke forholdet, jf. § 4-3.
§ 4-4 annet ledd første punktum skal lyde:
Barneverntjenesten skal, når barnet på grunn av forholdene i hjemmet eller av andre grunner har særlig behov for det, sørge for å sette i verk hjelpetiltak for barnet og familien, f.eks. ved å oppnevne støttekontakt, ved å sørge for at barnet får plass i barnehage, ved besøkshjem, ved avlastningstiltak i hjemmet eller andre foreldrestøttende tiltak.
§ 4-4 femte ledd første punktum skal lyde:
Når vilkårene i annet ledd er til stede, og dersom behovene ikke kan løses ved andre hjelpetiltak, kan barneverntjenesten også formidle plass i fosterhjem, institusjon eller i botiltak for foreldre og barn.
§ 4-16 skal lyde:
Barneverntjenesten skal nøye følge utviklingen til de barn som det er truffet vedtak om omsorgsovertakelse for, og likeledes utviklingen til deres foreldre. Barneverntjenesten skal kort tid etter en omsorgsovertakelse kontakte foreldrene med tilbud om veiledning og oppfølging. Dersom foreldrene ønsker det, skal barneverntjenesten som en del av oppfølgingen formidle kontakt med øvrige hjelpeinstanser.
§ 4-20 tredje ledd skal lyde:
Samtykke kan gis dersom
a) det må regnes som sannsynlig at foreldrene varig ikke vil kunne gi barnet forsvarlig omsorg eller barnet har fått slik tilknytning til mennesker og miljø der det er, at det etter en samlet vurdering kan føre til alvorlige problemer for barnet om det blir flyttet og
b) adopsjon vil være til barnets beste og
c) adoptivsøkerne har vært fosterforeldre for barnet og har vist seg skikket til å oppdra det som sitt eget og
d)vilkårene for å innvilge adopsjon etter adopsjonsloven er til stede.
§ 4-20 nytt fjerde ledd skal lyde:
Når fylkesnemnda gir samtykke til adopsjon skal departementet utstede adopsjonsbevillingen.
§ 6-4 annet ledd skal lyde:
Offentlige myndigheter skal av eget tiltak, uten hinder av taushetsplikt, gi opplysninger til kommunens barneverntjeneste når det er grunn til å tro at et barn blir mishandlet i hjemmet eller det foreligger andre former for alvorlig omsorgssvikt, jf. §§ 4-10, 4-11 og 4-12, eller når et barn har vist vedvarende alvorlige atferdsvansker, jf. § 4-24. Like med offentlige myndigheter regnes organisasjoner og private som utfører oppgaver for stat, fylkeskommune eller kommune. Også etter pålegg fra de organer som er ansvarlige for gjennomføringen av loven plikter offentlige myndigheter å gi slike opplysninger. Etter pålegg fra disse organer plikter offentlige myndigheter i forbindelse med sak som fylkesnemnda skal avgjøre etter §§ 4-19, 4-20 og 4-21, også å gi de opplysninger som er nødvendige for å kunne vurdere om en flytting tilbake til foreldrene, eller samvær med dem, vil kunne føre til en situasjon eller risiko for barnet som nevnt i §§ 4-10, 4-11 eller 4-12.
§ 6-10 femte ledd skal lyde:
Politiattesten skal vise om vedkommende er siktet, tiltalt, ilagt forelegg eller er dømt for brudd på straffeloven §§ 193, 194, 195, 196, 197, 199, 200 annet ledd, 201 bokstav c, 203 og 204 første ledd bokstav d og f.
§ 7-1 bokstav i skal lyde:
i) § 9-10a om overprøving av fylkesnemndas vedtak etter lov om barneverntjenester.
§ 9-2 skal lyde:§ 9-2. Foreldres underholdsplikt.
Når et barn er plassert utenfor hjemmet som følge av et vedtak etter loven, kan kommunen kreve at foreldrene skal betale oppfostringsbidrag fra måneden etter at plasseringen ble iverksatt og til og med den måneden plasseringen opphører. Oppfostringsbidrag kan bare kreves dersom dette anses rimelig ut fra foreldrenes økonomiske situasjon.
Krav om bidrag eller endring av fastsatt bidrag etter første ledd, sendes til trygdekontoret. Trygdekontoret er bidragsfogd etter bestemmelsen, og avgjør kravet og fastsetter beløpet. Den bidragspliktige kan sette fram krav overfor bidragsfogden om å få endret bidraget eller ettergitt bidragsgjeld. Bidraget kan fastsettes eller endres med virkning fra inntil tre måneder før kravet ble mottatt. Bidrag som er fastsatt etter barneloven faller bort fra det tidspunkt bidrag kan fastsettes etter denne bestemmelsen. Barneverntjenesten skal, uten hinder av taushetsplikt, gi bidragsfogden de opplysninger som er nødvendige i den enkelte sak.
Bidragsfogdens vedtak kan påklages til fylkestrygdekontoret.
Bidrag etter denne bestemmelsen innkreves av Trygdeetatens innkrevingssentral etter bidragsinnkrevingsloven. Bidraget skal innbetales til kommunen.
Departementet kan gi forskrifter om bidrag etter denne bestemmelsen.
§ 9-5 skal lyde:§ 9-5. Statlig regional barnevernmyndighets rett til å kreve refusjon fra kommunen.
Den kommune som har søkt om inntak for et barn i institusjon, skal yte delvis refusjon av oppholdsutgifter til statlig regional barnevernmyndighet etter satser fastsatt av departementet. Det kan også fastsettes satser for kommunal refusjon ved inntak i institusjon med tilknyttet spesialisttjeneste etter denne loven. Departementet kan gi forskrifter om refusjonsordningen.
II
I lov 13. desember 1991 nr. 81 om sosiale tjenester m.v. gjøres følgende endringer:
§ 9-2 skal lyde:§ 9-2. Fylkesnemndas sammensetning.
Hver fylkesnemnd skal bestå av
a) en eller flereledere med juridisk utdanning og erfaring,
b) et utvalg av sakkyndige, og
c) et alminnelig medlemsutvalg. Departementet kan bestemme at utvalget skal deles i underutvalg som dekker ulike deler av fylkesnemndas geografiske virkeområde.
Departementet oppnevner utvalg som nevnt i første ledd bokstav b og c. Oppnevningen gjelder for fire år om gangen. Medlemmer til utvalg som nevnt i første ledd bokstav c, skal tas fra utvalget for meddommere som velges i henhold til lov om domstolene 64.
Departementet kan gi forskrifter om hvilke krav som skal stilles til medlemmene av utvalg som nevnt i første ledd bokstav b og c.
Departementet kan bestemme at flere fylker skal ha felles nemnd.
Ny § 9-10a skal lyde:§ 9-10a. Overprøving av fylkesnemndas vedtak etter lov om barneverntjenester.
Nemndas vedtak etter lov om barneverntjenester kan bringes inn for lagmannsretten av den private part eller kommunen. Kommunen er part i saken. Lov om barneverntjenester § 6-3 annet ledd gjelder tilsvarende for et barns rett til å reise søksmål.
Retten skal settes med to fagdommere og tre meddommere, hvorav en eller to kan være fagkyndige. Andre meddommere skal tas ut fra de alminnelige utvalg.
§ 9-10 tredje, femte og sjette ledd gjelder tilsvarende.
III
I lov 28. februar 1986 nr. 8 om adopsjon gjøres følgende endringer:
§ 1 annet ledd skal lyde:
Departementet skal utstede adopsjonsbevillingen uten å prøve om vilkårene i loven er til stede, når fylkesnemnda for sosiale saker har fattet vedtak etter barnevernloven § 4-20 annet og tredje ledd, og vedtaket er endelig.
Nåværende annet ledd blir tredje ledd.
IV
I lov 5. august 1994 nr. 55 om vern mot smittsomme sykdommer gjøres følgende endringer:
§ 7-6 skal lyde:§ 7-6. Smittevernnemndas sammensetning
Smittevernnemnda settes sammen etter reglene i sosialtjenesteloven § 9-2.
Før det blir oppnevnt utvalg, jf. første ledd, skal det innhentes forslag fra fylkesmannen og de regionale helseforetakene.
Smittevernemndas medlemmer og sekretariat har taushetsplikt i samsvar med bestemmelsene i helsepersonelloven kapittel 5.
§ 7-7 oppheves.
V
I lov 26. mars 1999 nr. 14 om skatt av formue og inntekt (skatteloven) gjøres følgende endring:
§ 5-43 første ledd bokstav h skal lyde:
h) Barnebidrag og særtilskudd etter barneloven kapittel 8, oppfostringsbidrag etter barnevernloven og bidragsforskudd etter forskotteringsloven.
VI
Loven trer i kraft fra den tid Kongen bestemmer.
B.
Stortinget ber Regjeringen komme tilbake til Stortinget med en utredning om hvordan asylmottakene for enslige mindreårige kan styrkes, samt avklaring i forhold til roller og ansvar mellom Barne- og familiedepartementet og Kommunal- og regionaldepartementet på en dertil egnet måte.
C.
Stortinget ber Regjeringen gjøre en landsomfattende gjennomgang av mødrehjemmene, se på behovet for tiltaket, vurdere formål, innhold og driftsforhold, og vurdere behovet for en regulering og tilsyn av tiltakene.
Oslo, i familie-, kultur- og administrasjonskomiteen, den 2. juni 2005
Sonja Irene Sjøli |
Karin S. Woldseth |
leder |
ordfører |