I forbindelse med budsjettet for 2005 ble det innført
en pst.ligningsmodell for beskatning av privat fordel ved bruk av
firmabil og yrkesbil. Den private fordelen ble satt til 30 pst.
av bilens listepris som ny under 235 000 kroner og 20 pst.
av overskytende verdi. Det foreslås at grensen på 235 000
kroner prisjusteres tilsvarende andre beløpsgrenser.
Det foreslås å prisjustere beløpsgrensen
med anslått vekst i konsumprisindeksen fra 2005 til 2006
på 1 3/4 pst. Beløpsgrensen
blir dermed 239 100 kroner for 2006.
Det foreslås samtidig at beløpet tas ut av
skatteloven og reguleres av departementet i forskrift og at beløpsgrensen
heretter prisjusteres årlig med forventet vekst i konsumprisindeksen.
Det vises til forslag til endring i skatteloven § 5-13
første ledd første punktum. Det foreslås
at endringen trer i kraft straks med virkning fra og med inntektsåret
2006.
Komiteen slutter seg til Regjeringens
forslag i Ot.prp. nr. 1 (2005-2006) om endringer i skatteloven § 5-13
første ledd første punktum.
Det foreslås å øke maksimumsgrensen
for fradraget fra 12 000 kroner til 15 000 kroner.
Det anslås på usikkert grunnlag at økningen
av maksimumsgrensen til 15 000 kroner vil gi et provenytap
på 10 mill. kroner påløpt og 8 mill.
kroner bokført i 2006.
Det vises til forslag til endring av skatteloven § 6-50
femte ledd annet punktum. Lovendringen foreslås å tre
i kraft straks, med virkning fra og med inntektsåret 2006.
Forslaget i Ot.prp. nr. 1 (2005-2006) om å øke maksimumsgrensen
for fradraget fra 12 000 kroner til 15 000 kroner,
jf. forslag til endringer i skatteloven § 6-50
femte ledd annet punktum, trekkes tilbake.
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet, tar dette til
etterretning og viser samtidig til sine merknader i Budsjett-innst. S.
nr. 1 (2005-2006) Skatte-, avgifts- og tollvedtak punkt 3.7.
Komiteens medlemmer fra Høyre, Kristelig
Folkeparti og Venstre viser til den foreslåtte økningen
av maksimumsgrensen for gaver til frivillige organisasjoner fra
12 000 til 15 000 kroner fra Samarbeidsregjeringen
i Ot.prp. nr. 1 (2005-2006). Disse medlemmer mener
det er viktig med gode og stabile økonomiske betingelser for
de frivillige organisasjoner og ønsker derfor at ordningen
styrkes i stedet for den reversering dagens regjering har foreslått. Disse
medlemmer vil understreke at det frivillige arbeidet som
gjennomføres her i landet hver eneste dag har stor betydning
for samfunnet. Derfor har det vært en prioritert sak å ytterligere øke
fradraget for gaver til frivillige organisasjoner fra dagens 12 000
kroner til 15 000 kroner. Disse medlemmer har
merket seg at etter økningene i fradraget har gavene til
frivillig arbeid vokst. Flere gir, og de gir mer enn før.
Disse medlemmer fremmer derfor følgende forslag:
"I lov 26. mars 1999 nr. 14 om skatt av
formue og inntekt (skatteloven) gjøres følgende
endring:
I
§ 6-50 nåværende
femte ledd annet punktum skal lyde:
Det gis maksimalt fradrag for gaver etter denne paragraf
med inntil 15 000 kroner årlig.
II
Endringen under I trer i kraft straks med virkning fra
og med inntektsåret 2006."
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til merknader i Budsjett-innst. S. nr. 1 (2005-2006) kapittel 2
der disse medlemmer går inn for at beløpsgrensen økes
til 18 000 kroner.
Disse medlemmer fremmer følgende forslag:
"I lov 26. mars 1999 nr. 14 om skatt av
formue og inntekt (skatteloven) gjøres følgende
endring:
I
§ 6-50 nåværende
femte ledd annet punktum skal lyde:
Det gis maksimalt fradrag for gaver etter denne paragraf
med inntil 18 000 kroner årlig.
II
Endringen under I trer i kraft straks og med
virkning fra og med inntektsåret 2006."
Etter gjeldende regler kan saldo for driftsmidler i saldogruppe
d (personbiler, traktorer, maskiner, redskap, instrumenter, inventar
mv.) avskrives med inntil 20 pst. Det foreslås at den maksimale
avskrivningssatsen for saldogruppe d økes til 25 pst. Forslaget
gir et provenytap på anslagsvis 1 650 mill. kroner påløpt
og 360 mill. kroner bokført i 2006.
Det vises til forslag til endring i skatteloven § 14-43
første ledd bokstav d. Det foreslås at endringen trer
i kraft straks med virkning fra og med inntektsåret
2006.
Forslaget i Ot.prp. nr. 1 (2005-2006) om å øke den
maksimale avskrivningssatsen for saldogruppe d til 25 pst., jf.
forslag til endring i skatteloven § 14-43 første
ledd bokstav d trekkes tilbake.
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet, tar dette til
etterretning og viser samtidig til sine merknader i Budsjett-innst. S.
nr. 1 (2005-2006) Skatte-, avgifts- og tollvedtak punkt 3.12.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre viser til
den foreslåtte økningen av avskrivningssatsen
for maskiner fra Samarbeidsregjeringen i Ot.prp. nr. 1 (2005-2006). Disse medlemmer vil
peke på at satsen er lavere i Norge enn i de fleste andre
land og at dette kan påvirke bedriftenes lokaliseringsbeslutninger
og redusere investeringsnivået. Disse medlemmer mener
forslaget fra Stoltenberg II-regjeringen om å reversere de
foreslåtte økninger av satsene er uheldig.
Disse medlemmer fremmer derfor følgende forslag:
"I lov 26. mars 1999 nr. 14 om skatt av
formue og inntekt (skatteloven) gjøres følgende
endring:
I
§ 14-43 første ledd bokstav
d skal lyde:
d. personbiler, traktorer, maskiner, redskap,
instrumenter, inventar mv. - 25 pst.
II
Endringen under I trer i kraft straks med virkning fra
og med inntektsåret 2006."
Det høyeste tillatte innskuddsbeløpet pr. år
har vært 15 000 kroner siden 1998. Det foreslås å øke dette
til 20 000 kroner. Det innebærer at maksimalt årlig
skattefradrag øker fra 3 000 kroner til 4 000
kroner. Innskuddsrammen på 100 000 kroner foreslås videreført.
Lettelsen anslås på usikkert grunnlag til om lag
70 mill. kroner påløpt og 55 mill. kroner bokført
i 2006.
Det vises til forslag til endring i skatteloven § 16-10
tredje ledd første punktum. Endringen trer etter forslaget
i kraft straks med virkning fra og med inntektsåret 2006.
Forslaget i Ot.prp. nr. 1 (2005-2006) om å øke
det høyeste tillatte innskuddsbeløpet pr. år
til 20 000 kroner, jf. forslag til endringer i skatteloven § 16-10 tredje
ledd første punktum trekkes tilbake.
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet, tar dette til
etterretning og viser samtidig til sine merknader i Budsjett-innst. S.
nr. 1 (2005-2006) Skatte-, avgifts- og tollvedtak punkt 3.8.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre viser til
forslaget fra Samarbeidsregjeringen i Ot.prp. nr. 1 (2005-2006)
om økning av det årlige innskuddsbeløpet
i ordningen med Boligsparing med skattefradrag for ungdom (BSU). Disse
medlemmer peker på at det årlige innskuddsbeløpet
har stått uendret siden 1998 og at dette er en viktig ordning
for ungdom i etableringsfasen. Disse medlemmer går
derfor imot reverseringen av forslaget som Stoltenberg II-regjeringen
legger opp til og fremmer følgende forslag:
"I lov 26. mars 1999 nr. 14 om skatt av
formue og inntekt (skatteloven) gjøres følgende
endring:
I
§ 16-10 tredje ledd første
punktum skal lyde:
Innbetalt sparebeløp kan ikke overstige 20 000 kroner
pr. inntektsår.
II
Endringen under I trer i kraft straks med virkning fra
og med inntektsåret 2006."
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til merknader i Budsjett-innst. S. nr. 1 (2004-2005) kap. 2 der
disse medlemmer ber Regjeringen legge frem sak om at taket for maksimalsparing
med BSU blir økt til 150 000 kroner.
Det foreslås at alle aksjer, grunnfondsbevis og andeler
i verdipapirfond skal verdsettes til 80 pst. av verdsettelsesgrunnlaget.
Forslaget er også omtalt i St.prp. nr. 1 Tillegg nr. 1
(2005-2006) Om endring av St.prp. nr. 1 om statsbudsjettet 2006.
Det vises til forslag til endringer i skatteloven §§ 4-12
og 4-13. Departementet foreslår at endringene trer i kraft
straks med virkning fra og med inntektsåret 2006.
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Sosialistisk Venstrepart og Senterpartiet, slutter seg til
Regjeringens forslag i Ot.prp. nr. 26 (2005-2006) om endringer i
skatteloven §§ 4-12 og 4-13 første
ledd første punktum.
Komiteens medlemmer fra Høyre, Kristelig
Folkeparti og Venstre viser til forslaget om høyere
verdsettelse av aksjer, grunnfondsbevis og verdipapirfondsandeler
ved formuesligningen med 80 pst. av verdien i stedet for 65 pst. Disse
medlemmer viser til at reduksjoner og nedtrapping av den
særnorske formuesskatten er en av de viktigste elementene
i skattereformen og at økninger i formuesbeskatningen slik
Regjeringen legger opp til, vil bety en svekkelse av norsk eierskap, næringsliv
og verdiskaping. Disse medlemmer går derfor
imot forslaget.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til merknader i Budsjett-innst. S. nr. 1 (2005-2006) kap. 2 og kap.
3.5.3 der disse medlemmer går inn for at formuesskatten
blir avviklet fra og med 1. januar 2006.
Etter skatteloven § 6-20 kan arbeidstakere
på nærmere vilkår kreve fradrag for betalt
fagforeningskontingent. Fradraget er begrenset til maksimalt 1 800
kroner. Aktive yrkesutøvere og næringsdrivende
kan få fradrag for kontingent betalt til visse yrkes- og
næringsorganisasjoner med samme beløp, jf. skatteloven § 6-19.
Departementet foreslår å øke det maksimale
fradraget for disse kontingentene til 2 250 kroner. Forslaget
er også omtalt i St.prp. nr. 1 Tillegg nr. 1 (2005-2006)
Om endring av St.prp. nr. 1 om statsbudsjettet 2006.
Det vises til forslag til endring i skatteloven § 6-19
annet ledd fjerde punktum og § 6-20 fjerde ledd annet
punktum. Departementet foreslår at endringene trer i kraft
straks med virkning fra og med inntektsåret 2006.
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet, slutter seg
til Regjeringens forslag i Ot.prp. nr. 26 (2005-2006) om endringer
i skatteloven § 6-19 annet ledd fjerde punktum
og § 6-20 fjerde ledd annet punktum og viser samtidig til
sine merknader i Budsjett-innst. S. nr. 1 (2005-2006) punkt 3.11.
Komiteens medlemmer fra Høyre, Kristelig
Folkeparti og Venstre viser til Regjeringens forslag om økt
fradrag for fagforeningskontingent, og går imot forslaget.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til merknader i Budsjett-innst. S. nr. 1 (2005-2006) kapittel 2
og foreslår følgende endring om fjerning av fradragsreglene
for fagforeningskontingent i skatteloven:
"I lov 26. mars 1999 nr. 14 om skatt av formue og inntekt
(skatteloven) gjøres følgende endring:
I
§ 6-20 oppheves.
II
Endringen under I trer i kraft straks og med virkning fra og
med inntektsåret 2006."
Ved fastsetting av positiv alminnelig inntekt fra jord- og hagebruk
har produsenten i henhold til skatteloven § 8-1
femte ledd krav på et jordbruksfradrag på inntil
36 000 kroner. I tillegg gis fradrag med 19 pst. av den
del av jordbruksinntekten som overstiger 36 000 kroner,
opp til et samlet fradrag på 61 500 kroner. Det
legges frem forslag om at den øvre grensen i jordbruksfradraget
skal økes med 10 000 kroner til 71 500
kroner. Det vises til forslag om endring av tredje punktum i skatteloven § 8-1
femte ledd.
På tilsvarende måte som for jordbruket kan
det også kreves særskilt inntektsfradrag ved fastsetting av
inntekt fra reindrift og skiferproduksjon, jf. skatteloven § 8-1
sjette og sjuende ledd. Øvre grense for disse fradragene
endres ikke. Men det framgår av skatteloven § 8-1 åttende
ledd at dersom skattyter driver flere av disse næringene
i kombinasjon, kan inntektsfradragene til sammen ikke overskride 61 500
kroner. Denne kombinerte grensen foreslås økt
til 71 500 kroner, som blir det nye maksimalfradraget for
jordbruksvirksomhet.
For øvrig foreslås en lovteknisk oppretting
av åttende ledds feilaktige henvisning til sjette, sjuende
og åttende ledd. Riktig henvisning etter at fjerde ledd
ble opphevet ved lov av 10. desember 2004 nr. 77, skal være
femte, sjette og sjuende ledd.
Det vises til forslag om endring av åttende ledd i skatteloven § 8-1.
En økning av øvre grense i jordbruksfradraget med
10 000 kroner til 71 500 kroner vil gi et provenytap
på 35 mill. kroner påløpt og 30 mill.
bokført. Forslaget vil ikke ha administrative konsekvenser.
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet, slutter seg
til Regjeringens forslag i Ot.prp. nr. 26 (2005-2006) om endringer
i skatteloven § 8-1 femte ledd tredje punktum
og åttende ledd.
Komiteens medlemmer fra Høyre, Kristelig
Folkeparti og Venstre viser til at landbruksnæringen
allerede med Samarbeidsregjeringens samlede skatteopplegg ville
fått en forbedret situasjon for sin næring. Disse
medlemmer går derfor imot Regjeringens forslag
om økt, øvre grense for jordbruksfradrag.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til Regjeringens forslag om økt, øvre grense for
jordbruksfradraget og går imot dette.
I skjermingsmetoden for selvstendig næringsdrivende
gis det et lønnsfradrag til virksomheter som har ansatte
lønnstakere. Lønnsfradraget skal etter gjeldende
regler settes til 20 pst. av summen av virksomhetens lønnsutbetalinger
og arbeidsgiveravgift og andre trygdeavgifter for ansatte. Regjeringen
foreslår å redusere satsen for fradraget til 15
pst. Forslaget er også omtalt i St.prp. nr. 1 Tillegg nr.
1 (2005-2006) Om endring av St.prp. nr. 1 om statsbudsjettet 2006.
Det vises til forslag til endring i skatteloven § 12-13
første ledd. Endringen trer etter forslaget i kraft straks
med virkning fra og med inntektsåret 2006.
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet, slutter seg
til Regjeringens forslag i Ot.prp. nr. 26 (2005-2006) om endringer
i skatteloven § 12-13 første ledd og
viser samtidig til sine merknader i Budsjett-innst. S. nr. 1 (2005-2006)
Skatte-, avgifts- og tollvedtak punkt 3.11.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre understreker
at lønnsfradraget i skjermingsmetoden for selvstendig næringsdrivende
er et viktig element i foretaksmodellen som del av skattereformen.
Den foreslåtte reduksjon i lønnsfradraget i foretaksmodellen
fra Regjeringen vil svekke verdiskapingen og lønnsomheten
hos den store underskogen av små virksomheter i norsk næringsliv
og disse medlemmer går derfor imot forslaget.