Departementet er generelt positiv til tiltak som kan bidra til å stimulere
til konkurranse på finansmarkedet. Samarbeid foretak i
mellom om innkjøp av tjenestepensjonsordning vil kunne
være et slikt tiltak. Etter departementets vurdering er
det imidlertid ingen lovmessige skranker for slikt samarbeid etter gjeldende
rett. Det er da heller ikke behov for lovhjemmel for at slikt samarbeid
skal være tillatt. Det er etter departementets vurdering
heller ikke tilstrekkelig grunn til å innskrenke mulige
former for slikt samarbeid ved å sette vilkår
for hvordan foretakene i tilfelle må samarbeide.
Banklovkommisjonens forslag i lovutkastet § 9 tredje
ledd synes å forutsette at flere uavhengige foretak kan
ha felles pensjonskasse. Det er et spørsmål som
skal utredes, jf. stortingsvedtak 10. juni 2005 og utredningsoppdrag
til Banklovkommisjonen 26. august 2005.
Departementet slutter seg til Banklovkommisjonens vurdering av
at det ikke er mulig å legge til rette for at innkjøpsordningen
kan forestå felles kapitalforvaltning, rentegarantier mv.
Det er innenfor rammen av denne proposisjonen heller ikke mulig å utarbeide
forslag til regler om avtaler om medregning av tjenestetid. Det
er regler om medregning av tjenestetid i foretakspensjonsloven.
Etter departementets vurdering kan Banklovkommisjonens utkast ivaretas med
et noe mer begrenset lovforslag. Det vises til forslaget § 6.
Departementet er enig i Banklovkommisjonens vurdering av at en
innkjøpsforening som beskrevet, i utgangspunktet ikke er å anse
som forsikringsformidling i henhold til lov om forsikringsformidling
(lov 10. juni 2005 nr. 41). Ifølge lov om forsikringsformidling § 1-2
nr. 1 er forsikringsformidling "ervervsmessig virksomhet som består
i å legge fram, foreslå eller utføre
annet forberedende arbeid i forbindelse med inngåelse av
forsikringsavtaler". I Ot.prp. nr. 55 (2004-2005) pkt. 3.5.5 uttales
at formidling av forsikring som ikke skjer mot vederlag, vil falle
utenfor forsikringsformidlingsloven. Et eksempel på virksomhet
som derfor normalt vil falle utenfor loven er fagforeninger som
forhandler frem gunstige innboforsikringer på vegne av
medlemmene (Ot.prp. nr. 55 (2004-2005) s. 14). Dersom en forening
skulle motta vederlag for virksomheten, enten fra forsikringsselskapet
eller medlemmene, vil spørsmålet om slik virksomhet
er å anse som forsikringsmegling måtte avgjøres
ut fra en konkret vurdering.
Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene
fra Fremskrittspartiet, slutter seg til forslag til lov om obligatorisk
tjenestepensjon § 6.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til sine merknader under punkt 1.2 og går imot Regjeringens
forslag.